Voimia kaikille

Anonyymi

Olen ollut pitkän poissa, ja siitä syystä on moni meistä on päässyt taputtamaan karvaisia käsiään. Niinpä olenkin kauppareissulla Kuhmossa havainnut monta karvatonta miehen kättä ja muutaman naisen osaa ottavan ilmeen.

Tällä viikolla odottelen sitä lopullista vastausta helpottuneena. Olen reissunnut Kuhmo -Kajaani-Oulu väliä Kelataksin kyydissä riittävästi ja nyt on sellainen hiljainen viikko minulla. Odottaminen jatkuu vielä.

Kaikki alkoi eräänä sunnuntaina yskänkohtauksen jälkeen. Yskäisin vessapaperitukkooon neljään paikkaan vaimeat punavärit. Oli sunnuntai, joten pohdin asian siirtämistä huomiseen. Pari tuntia mietin, mutta soitin kuitenkin anteeksi pyytäen. Se soitto olisi nähtävästi kannattanut jättää tekemättä.

Minulla on oikeassa keuhkolohkossa noin 3 ja puolisenttinen tuumori. Todennäköinen keuhkosyöpäpesäke.

Entisenä ammattilaisena tiedän tulevan jo etukäteen ja valmiiksi mietittynä. Minun vuoroni on poistua nyt, useimmat ovat menneet jo ennen minua.

Kuolema ei ole kummitus minulle jo ammattini vuoksi, vaan enemmänkin tapahtuma. Melkein kaiken ihmiselämässä nähtynä kuolema on ainoa, joka minut pysäyttää. Ainakin aikoinaan Simon TK:ssa. opiskeluaikana sain luvan käydä miespuolisen keuhosyöpäpotilaan vierihoitajana. Sitä lupaa ei yleensä opiskelijat saa, mutta olin silloin sellainen pentu vielä, eli 34-vuotias.

Ne kaksi vuorokautta jäivät mieleen. Luustoon levinnyt syöpä oli esteenä jotta pitäisin papan kädestä kiinni. Kyseisen potilaani makasi silmät auki ja oli lähtenyt. Kello 22 loppui työvuoroni ja palatessani töihin tuli vastaan hoitaja. Sanoin silloin sen verran, että nähtävästi olen myöhässä. Sain kuitenkin käydä kylmiössä katsomassa henkilöä, jota en koskaan tuntenut. Vietin pienen hetken siinä ja itkuhan siinä tuli. Onnekseni mukana oli naishoitaja, joka vei minut TK:n ruokalaan kahville.

Elämä on tällaista. Minun
vuoro saattaa olla kohta, samalla tavalla kuin ihmisen lähtö TK:ssa. Simossa. Hän oli saanut kipulääkkeet sopivasti, ei edes tiennyt nukkuvansa. Ilman kipuja ja onnellisena kuitenkin!

Aion pyrkiä samaan, sillä kyseessä on ihmisen viimeinen toivomus. Kuolema on ollut joskus tabu, nykyin nopea tapahtuma.

Minulla on tuskin aikaa edes jouluun asti. Odotan päätöstä lääkäreiltä. Odotttaan aika on melkoisen tylsää. Siitä huolimatta en kiipeä läheisen männyn latvaan kuin poikanen ja ala rakentamaan kiikkua itselleni.

3

884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jäi pois...kirjoittaja on Perukan ukkeli!

    • Anonyymi

      Voimia sinullekin

    • Anonyymi

      Kaikesta huolimatta jaksamista ja voimia. Jumalan siunausta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe