Haluan oppia kristittyjen pyhästä kirjasta Raamatusta lisää. Olen lukenut neljä ensimmäistä Mooseksen kirjaa ja kaikki neljä evankeliumia. Olen lukenut kerralla yleensä kolme-neljä lukua. En ole sen ihmeellisemmin pohtinut lukemaani enkä kyllä ikinä muista lukemaani (joku vika joka aina ollut en tiedä mistä johtuu). Olisi kiva kuulla kristityiltä neuvoa ja vinkkejä mistä Raamatun kirjoista kannattaa jatkaa lukemista (tavoitteenani siis lukea läpi koko Raamattu) ja miten kannattaisi lukea/tutkia.
Kuinka lukea Raamattua
24
1072
Vastaukset
- Anonyymi
Emme me itsekään tiedä. Jumala yksin tietää miten Raamattua tulee lukea, että se on hyödyksi. Kunhan luet. Mutta mitään todellista hyötyä et siitä ainakaan saa, ellet joskus ala siihen uskoakin.
Heprealaiskirje 11:6
"Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät."
Suosittelen kuitenkin Paavalin kirjeitä. Roomalaiskirjeestä eteenpäin. Mooses ja Jeesus osoittivat sanansa alunperin Israelin kansalle, kun taas Paavalin sanat ovat osoitetut suoraan pakanoille (muille kansoille). Sieltä löytyy esimerkiksi tällaisia helmiä, joissa Jeesuksen Jumaluus ilmoitetaan:
Roomalaiskirje 9:5
"... heistä (juutalaisista) on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"
2 Korinttolaiskirje 5:19
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan." - Anonyymi
Lue uudestaan Johanneksen evankeliumi. Jatka sen jälkeen Sanan lukemista Paavalin kirjeestä roomalaisille.
- Anonyymi
Joitakin jakeita kannattaa lukea ääneen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joitakin jakeita kannattaa lukea ääneen.
Noissa jutuissa ei ole mitään eroa siihen, miten islamilaiset kehoittavat lukemaan koraania, joten en suosittele.
Mutta sen sijaan suosittelen jättämään raamatun, jos se on luettu, ja siirtymään eteenpäin. Löytämällä uusia asioita, ja muistamalla niiden avulla mitä raamatussa luki, saa enemmän ymmärrystä. Koraania en suosittele kenellekään. En myöskään Urantiakirjaa, paitsi sen puoleen, että ottaa sieltä itselleen sopivat kohdat.
Siinä kirjassa on sekaannuttu astrologiaan negatiivisella tavalla, ja mielipiteet siitä kehoitan jättämään. Todennäköisesti kirja on yksi rapparien harmaasta tiedosta kansalle. Omia juttujaan eivät kerro, ja ne ovat yleensä se, mikä on määritelty näennäistieteeksi tai salatieteeksi. - Anonyymi
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Hebrealaiskirje:
3:1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Hebrealaiskirje:
3:1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,1.Johanneksen kirje:
3:2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.
- Anonyymi
Kannattaa lukea ensi Uusi Testamentti läpi ja sitten Psalmit.
- Anonyymi
Paavalia kun lukee, niin pääsee helpoimmin kinastelemaan muiden kanssa siitä että mitä hän oikein tarkoitti ja sitooko se meitä. Hänellä kun oli kaikenlaisia ajatuksia.
Joskin se on harhaoppisten tapa lukea Raamattua. Etsiä siitä vain riidan aiheita.- Anonyymi
Jumala ei ole turhaan ilmoittanut että hän nimitti Paavalin pakanain apostoliksi. Paavalin sanomahan oli ristin sovitus, jonka Jeesus on saanut aikaan kun taas muiden apostolien sanoma Israelille oli uskokaa, että Jeesus on Messias, katukaa ja ottakaa kaste Jeesuksen nimeen. Paavali ilmoitti evankeliumin jota nuo muut eivät tunteneet, koska Kristus ei ollut sitä heille kertonut kuin vihjauksin joita he eivät vielä käsittäneet, ja siksi hän kävikin sen heille kertomassa.
Riidanhaastoa ei ole se että lukee Raamattua ja näkee asiat eri tavalla. Jumala tulee näyttämään kuka on oikeassa ja kuka väärässä.
Erittäin hyvän
alkuruuan ja jälkiruuan
jo oletkin syönyt.
Paavalin kirje Roomalaisille
minunkin mieleeni tuli.
Sinulla on jo hyvä pohja
ymmärtää sitä.
Toisaalta
voisin ehdottaa,
että lukisit vielä
Viidennen Mooseksen kirjan.
Silloin olet lukenut Tooran.
Toora eli Opetus on perustus
koko Raamatun ilmoitukselle.
Ja kun Toora on luettu,
niin sitten
Uuden Testamentin puolelta
ehkä kuitenkin
vielä apostolien teot.
Se on suora jatkumo
Luukkaan evankeliumille.
Ja se myöskin linkittää
sitten Paavalin kirjeisiin.
Paavali lähestyi seurakuntia
kirjeitse seuraavassa järjestyksessä:
Tessalonika
Galatia
Korintto
Rooma
Efeso
Kolosso
Filippi
Jos haluaa lukea järjestyksessä,
niin sitten suosittelisin
tuota järjestystä.
https://kalamos.foorumi.eu/viewforum.php?f=401- Anonyymi
Suomennokset eivät paljoa ongelmia ratkaise vaan lisäävät niitä.
Gideoneilla on ollut joskus hyviä uuden testamentin englannin ja Saksan käännöksiä.
Itse löysin NIV raamatun englanniksi kirjaston poistomyynnistä.
Ristiviitteineen lukemista olen kokeillut myös. Paras tulos on ollut kun on lukenut 5-6 käännöstä rinnakkain ristiviitteineen.
Koraani auttaa huomattavasti Raamatunkin ymmärtämistä. Siihen on otettu parhaat palat uuden testamentin apokryyfeistä mm. Bartholomeowin evankeliumista.
Gnostilaiset tekstit on mielenkiintoisia myös.
Eräs suuri valaisija on JASHERIN KIRJA.
THE book of Jasher pdf.
Myös Jubilees valaisee monia kohtia jne.
Mutta jos vasta aloittelet lukemista niin lasten värikuvaraamatut ovat nekin o.k. Myös kotien rukouskirja jota aiemmin on jaettu joka kotiin.
Tärkeää on myös seurakunnan kokoukset. Itse kävin pari vuotta Jehovan todistajissa, vuoden Vapaakirkossa ja kaksi Alfakurssia sekä erilaisissa iltaisin olleissa Valon messuissa ja Tuomasmessuissa.
Luin 2006-2010 raamatun läpi viisi kertaa. Välillä kokonaan ääneen välillä ajatuksin. Käännökset eivät olleet parhaat mahdolliset kyllä.
Jos on aikaa lukee Raamattua niin hieno juttu. Itselleni Nykyisin Intialaiset kirjat kuten Hare Krishna on tärkeämmät. Sekä Koraani ja sunna.
Kirjanoppineisuus ei ole kuitenkaan paras asia, vaan seurakunnan kokoukset ja jopa vaeltelu rahattomana Jeesuksen nimessä.
Jos on aikaa lukea niin ehkä se kuitenkin kantsii.
Aina ei ole aika sopiva siihen.- Anonyymi
Aloittaja kysyi Raamatun lukemista. Sinä tuot Raamatun sijaa käärmeen myrkkyä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olkaa ovelat kuin käärmeet, mutta viattomat kuin kyyhkyt.
Toki raamattuun valittiin vain ne apostolit jotka uskoi Jeesuksen Jumaluuteen ja ylisti, kunnioitti , kiitti ja palvoi Herraa ja ulkopuolelle jätettiin vähäisemmät teokset joissa ilmeni epäuskoa Jeesuksen Jumaluuteen. Kuitenkin nuo vähäiset muut apostolit, jotka osotti epäuskoa voivat auttaa ymmärtämään Raamattua kokonaisuutena eli myös niitä kohtia, joissa on tuomiojulistusta.
Apostoli Tuomas oli yksi epäuskoisista. Autuas on se joka uskoo vaikka ei näe. Itselleni ei ole yhtä varmaa uskoa. Jeesus on ilmestynyt viisi kertaa eli yhtä monta kuin Luin raamatun lävitse. Uskoni tarvitsi näkökontaktin. - Anonyymi
Suosittelen tutustumaan Zohariin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinusta tulee enemmänkin mieleen mooseksenlain kannattaja. He eivät voineet hyväksyä ketään, jolla oli heidän opeistaan eroava mielipide. Siksi Jeesus surmautettiin.
Joskus alkuaikoina muistan selvästi ensimmäiset raamatun lukuni kun se oli sellaista ns kokeellista.
Koko ajan vastustaja yritti sotkea ajatuksiani.
Keskittymään ei pystynyt ollenkaan.
Sitten kun totuus iski ja raamatun nälkä niin ahmin suorastaan Sanaa ja mikään ei olisi voinut estää minua lukemasta vaikka tykki olisi ollut ovella.
Siinä näki heti sen Hengen voiman.
Oppia on sen jälkeen tullut moneen lähtöön.
On ymmärrystä mm siitä ,kuinka Pyhyyden Henki suojelee ja estää esim maallisen häirinnän tai lihalliset ajatukset kun on Jumalan Hengessä liikenteessä.
Samaa on koko raamatun luku js vaellus...tärkeintä on oppia ymmärtämään Hengessä vaellus ja mennä ja oppia näin Jumalan ohjaamana kaikki ja se kaikki menee AINA OIKEIN.- Anonyymi
Miksi laitat kaiken yhden kohteen syyksi? Opi tuntemaan itsesi, ja löydät vastaukset käytökseesi ja kykyihisi. Itse olen kokenut ainakin 6 valaistusta.
- Anonyymi
Etsi Zoharista vastaukset raamatun tapahtumiin ja ymmärrät paremmin. Harmi, ettei raamatun tapahtumia selittävän Zoharin kohtia ole laitettu raamattuun.
- Anonyymi
> mistä Raamatun kirjoista kannattaa jatkaa lukemista (tavoitteenani siis lukea läpi koko Raamattu) ja miten kannattaisi lukea/tutkia.
Kannattaa lukea koko kirja. Itse lukisin ensin Uuden Testamentin. Järjestyksellä ei niin väliä, mutta suosittelen pysymään totuudessa, ja jos joku tuntuu vaikealta kohdata, kannattaa muistaa tämä:
"Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan."
Jaak. 1:5 - Anonyymi
Kriittisesti!
Oman aikansa kirjoittelijoiden maailmankuvana! - Anonyymi
3Moos.17:11-14 Sillä lihan sielu on veressä, ja minä olen sen teille antanut alttarile, että se tuottaisi teille sovituksen; sillä veri tuottaa sovituksen, koska sielu on siinä. Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta. Ja kuka ikinä Israelin heimosta tai muukalaisista, jotka asuvat teidän keskellänne, saa pyydystetyksi syötävän metsäeläimen tai linnun, hän vuodattakoon sen veren maahan ja peittäköön multaan. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älää syökö mitään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri; jokainen, joka sitä syö hävitettäköön. Hebr.9:22 Niin puhdistetaan lain mukaan miltein kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista. Ef.1:7
Itse luin ensimmäisellä kerralla Raamatun "alusta-loppuun tyylillä". Kristitylle Uusi Testamentti on tietenkin tärkein osa Raamatusta koska siellä on Jeesus kirkkaana eikä enää verhottuna niin kuin Hän on Vanhan Testamentin sivuilla.
Yhtä kaikki. Hyvä kun yleensä luet Raamattua. Muista lukiessasi pyytää Jumalaa opettamaan sinua, niin itse aina teen.Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmisille.
Uusi Testamentti kannatta lukea ensin, se olisi helpoin tapa ymmärtää ja päästä Raamatun sisälle. Uusi ja vanha testamentti vahvistavat toisiaan.
Raamatun lukemisessa on tärkeä luottavainen rukous Jumalan puoleen ja pyyntö ymmrätää.- Anonyymi
Hyvä systeemi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1217623- 545718
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72783Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081543Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2671177Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3331151Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321041