"Maailmassa mutta ei maailmasta" : VANHOILLISLESTADIOLAINEN KASVUYMPÄRISTÖ LAPSUUDEN KASVUKOKEMUKSIS

Anonyymi

https://www.utupub.fi/handle/10024/154406
"Tutkimuksen perusteella vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen keskeinen tavoite on lapsen sosiaalistaminen yhteisön jäseneksi. Sosiaalistaminen mahdollistaa yhteisön täysivaltaisen jäsenyyden, jonka myötä lapsi pääsee osalliseksi yhteisön hyvistä puolista, mutta kääntöpuolena tämä mahdollistaa myös kielteisiksi koettujen asioiden ilmenemisen. Nämä tekijät yhdessä opillisista tulkinnoista yksilölle aiheutuvien seurausten kanssa aiheuttavat riskin lapsen tasapainoiselle kasvulle ja kehitykselle."

17

665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olipa loistava tutkimus! Itse entisenä vl:nä allekirjoitan. 100%.

      • Anonyymi

        Samoin! Todella hyvää työtä!


    • Anonyymi

      VL- lahko tuhosi terveyteni.
      Kärventykööt lahkolaiset ja varsinkin lahkon johtomiehet (ja -naiset) helvetin tulessa.

    • Anonyymi

      Mielenkiintonen tutkimus. Täytyypä ajatuksen kanssa lukea. Hienoa, että tällaisia nykyään tehdään! Auttaa kovasti meitä vanhoillislestadiolaisuudesta pois pyrkiviä. Ns. Maailman ihminen ei ikinä pysty asettuu täysin sellaisen asemaan, joka on sosiaalistettu tähän yhteisöön. Ehkä näiden avulla hekin ymmärtävät meitä paremmin. Siis jos jaksavat myös lukea näitä…

      • Vellutaustaisten rakennusyhtiöiden menestys perustuu juuri noihin 'sosiaalistettuihin' vl-ihmisiin. Heitä riistetään surutta.


    • Anonyymi

      Suuri kiitos tästä tutkimuksesta!!
      Hienoa, että vl-lapsenkin näkökulmaa tuodaan esiin nimenomaan suurperheiden puristuksissa kasvamisen riskeistä. Vl-liikkeessä todella idealisoitu kuva perheiden todellisuudesta, joka usein (ei aina) on tosi raadollinen.
      Oli ilo lukea näin kiihkoton ja tasapuolinen, vilpittömästi lapsen parasta hakeva tutkimus.

      • Anonyymi

        Hyvin suppea näkökulma, analysoitava aineisto kerätty uskontojen (vl) uhreilta.


    • Anonyymi

      En ole vielä lukenut tuota tutkimusta, mutta itse vl-äitinä koen jo alkulauseet outoina. Meillä ei ole ollut päätarkoituksena "sosiaalistaa yhteisön jäseneksi*" vaan opettaa uskomisen tärkeys. Yhteisössä ollaan, mutta se sosiaalinen puoli on toisarvoinen, tärkeintä olla uskoa Jumalan sanan ja Raamatun mukaan. On onnellista, jos löytää ystäviä uskovaisten keskuudesta, mutta sitäkään ei kaikki löydä. Tärkeintä on Jeesuksen ystävyys.

      • Uskotko Jeesukseen?


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Uskotko Jeesukseen?

        En usko jeesukseen, mutta uskon Joulupukkiin


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Uskotko Jeesukseen?

        Jeesus vois etsiä demonipesälle sikalauman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus vois etsiä demonipesälle sikalauman.

        Eikö hän ole jo siellä?


      • Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

        Uskotko Jeesukseen?

        Tottakai uskon. Olen anonyymi, jolle esitit kysymyksen. Jeesuksen ristinkuolema syntieni tähden ja sen asian uskominen omalle kohdalle on tärkein asia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai uskon. Olen anonyymi, jolle esitit kysymyksen. Jeesuksen ristinkuolema syntieni tähden ja sen asian uskominen omalle kohdalle on tärkein asia.

        Tyypillinen vl-vastaus. Suoraa uskontunnustus Jeesukseen ei voi tehdä, vaan se korvataan tottakai närkästyksellä.

        Syntejä ei voi uskoa anteeksi. Voit uskoa Jeesukseen joka tuli synniksi puolestasi ja kuoli sinun takiasi, että saisit elää hänen ylösnousemuksensa kautta.

        Miksi halveksit Jeesuksen kuolemaa puolestasi?


    • Anonyymi

      Kiitollisuudella luin tätä tutkimusta! Olen itsekin vl-äiti ja erittäin järkyttynyt siitä miten osa yhteisön vanhemmista laiminlyö lastensa kehitystä ja kasvua. Valitettavasti näitä epäkohtia ei haluta liikkeen johdon taholta tunnustaa. Tämä tutkimus nostaa lasten arvoa ja muistuttaa vanhempia heille kuuluvasta vastuusta. Erittäin hyvä ja tarpeellinen tutkimus, kiitos! Tällaisen rohkeuden kautta asiat voivat pikku hiljaa korjaantua ja nostaa lapsen siihen arvokkaaseen asemaan mikä hänelle kuuluu. Toivon että vielä tulevaisuudessa näemme liikkeessä sen että opetus ja käytäntö lapsen arvokkuudesta eivät ole ristiriidassa. Uskon vilpittömästi että Jumala tekee työtänsä ja avaa silmiä tällaisten tutkimustenkin kautta.

    • Anonyymi

      Taas yksi osoitus naisten ja lasten asemasta, että kuuluisan vanhoillislestadiolaisen suvun maine menee järkyttävien tekojen edelle. Nimittäin Lopen suviseuroissa jakaa ehtoollista vl- pappi, ison perheen isä joka on syyllistynyt raskaasti perheväkivaltaan myös kaikista järkyttävimmissä muodoissa. Ja nämä teot ovat srk:n tiedossa, mutta silti hänet on kutsuttu näköjään jakamaan Lopelle ehtoollista. Taitaa tämän papin isä hääräillä ja junailla näitä asioita srk:lla?! Olin luullut että srk:n kanta olisi muuttunut perhe- ja seksuaalista väkivaltaa kohtaan, mutta näköjään se edelleen hiljaisesti hyväksytään. Jospa tiedotusvälineet nostaisivat tätäkin asiaa esiin. Onhan tämä ihan järkyttävää lasten ja naisten näkökulmasta!

    • Anonyymi

      Tunnen erään vl pyhimyksen. On niin hyvä juonittelemaan, että edes oma aviomies ei sitä ymmärrä vaan voi huonosti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe