Parta-agamasta

Eetu

Onko kenelläkään tietoa saako agamalle syöttää vauvojen piltti/bona hedelmäsoseita? Meidän lisko kun vähän nirsoilee salaattien syönnissä niin ajattelin että josko sose tois vähän lisämakua salaatin sekaan laitettuna!? Sit jos joku vois antaa yleensäkin vinkkejä millasia salaatteja tuolle vois antaa. Lisko on nyt noin puolivuotias ja muuten tosi kova syömään!

5

1659

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaija

      Ootko jo lukaissut nämä sivut?
      http://www.herppi.net/psykoherp/

      kyl mun mielestä liskoile voi antaa lasten hedelmäsoseitä.
      Joillekkin lajeille suositellaan annettavan vitamiinit sekoitettuna pilttiin.

    • Eetu

      Kävin vilkasemassa noita herppi sivuja ja silmään pisti sellane juttu, ett siellä oli sellane ravintoarvo taulukko hedelmistä niin siellä mainittii avocado. Mut mitenkähän on kun mulle sanottii eläinkaupassa, ett sitä ei sais missään nimessä antaa liskolle. Kuulema sen jälkeen ei tarvii antaa enää mitään muutakaan syömistä! Että miten lie on asianlaita?! Mut ehkä mä nyt rohkastun tarjoamaan mun liskolle vauvojen hedelmäsosetta, jos vaikka salaatti alkais maistumaan =)

      • kaija

        Mä en just ihan tähän hätään muista et mitä partikset tykkää hedelmäsoseista,mutta jotkut gekot ainakin,mutta ei mikään estä kokeilemasta.

        Eläinkaupan myyjät eivät aina välttämättä tiedä liskoista mitään ja usein olen kuullut että ihmiset ovat saaneet eläinkaupan myyjiltä aivan vääriä ohjeita.
        Poikkeulsiahan tietysti on.

        Kyllä noi psykoherpin sivut on aika luotettavat ja hyvät.

        Ja kaikkiin neuvoihin kannattaa suhtautua hieman kriittisesti.
        Neuvoja on yhtäpaljon kuin neuvojia.

        Myös hyvät sivut

        htt://www.herppi.net

        http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/


    • Zuuls

      Siellä taulukoissa on mainittuna ns. yleisimpiä vihanneksia/hedelmiä jne. ihan vain siksi, että pystyy sitten paremmin katselemaan CA:P pisteitä ja muutenkin mitä ne sisältää. Katsoppa sitä avocado kohtaa uudelleen. Mitä se sisältää? Eipä oikeastaan mitään muuta, kuin rasvaa, joten siksi sitä ei suositella niin annettavaksi, koska siinä ei ole oikeastaan mitään muuta, kuin rasvaa. Avocado on myrkyllinen esim. papukaijoille mistä syystä e.kaupassa voivat pitää avocadoa myrkyllisenä eläimille, vaikka tämä onkin täysin eläinkohtaista.

      Paras ohje minkä itse olen saannut on se, että ei kierrätetä koko ajan samaa salaattia. Eli vaihtele salaattia ja suosi tummia vihreitä salaatteja mm. rucola, persilja, basilika jne. ovat loistavia. Sanotaan nyt esimerkiksi tekisit, vaikka salaatin: basilika, aprikoosi, kiinankaali on ihan hyvä salaatti sitten jonkun ajan päästä vaihdat nämä ruoka-aineet toisiin basilikan tilalla onkin persilja jne. Eli tällätavoin takaat, että partis saa "hyvää" salaattia. Muista, että partiskin reakoi sitten kaaleihin samoin, kuin ihminen eli ei sitäkään koko ajan sen takia. :)

      Pilteistä sen verran, että partikselle piltti annetaan kertakäytöruiskusta (5ml on kätevä) ja sen pitää olla huoneenlämpöistä, mutta kovin usein en suosittele antamaan kuitenkaan. Ainakin aprikoosisose oli meillä kova sana, kun annoin sitä myös partikselle vähän. :) Eli sillointällöin voi antaa, mutta ei ole välttämätöntä ollenkaan.

      • Eetu

        kokeilin tänään mitä meijän lisko tuumaa siitä hedelmäsoseesta. Annoin maistaa sormenpäästä sellasta ananasmango mössöä ja kylläpä maistui tosi hyvälle! Ainakii tosi innolla se sormenpäätä lipoi! Tuntuu muutenkii että kaikki salaatti kelpaa paljon paremmin jos kädestä pitäen syöttää. Pitääkin koklata tuota basilikaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe