Ei tee mieli tehdä mitään aloitusta 5

Anonyymi

Helleajan havaintoja.
Sattuipa silmiini teksti ip-lehdestä, missä tuskailtiin 'trikoo-ohjusten' ajelua autotiellä.
Olen joskus bussista tarkkaillut, kun on ollut rypäs trikoo-ohjuksia kääntymässä bussin edessä toiselle tielle.
Ei siinä ryhmittyminen ihan nappiin mennyt.🚴‍♂️🚴‍♀️🚴
En uskaltaisi pyörineni autojen joukkoon. (En tosin tänä vuonna ole tehnyt ensimmäistäkään polkupyöräilyä, kuntopyörää vain polkenut).
Minusta tuo oli niin oivaltava nimitys pyöräharrastajille. Eilenkin aika komeavartinen meni ohi, mutta säällisesti pyörätiellä.
Beng

92

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen pyöräillyt lapsesta asti, onneksi noita pyöräilyteitä tehty saisi olla enemmän, maantielle missä niitä ei ole en uskaltaisi enään pyörällä.

      • Anonyymi

        Joillain yksikaistaisilla teillä on todella kapea alue ajaa pyörää tai kävellä.
        Nykyisin kun rekat ovat waltavia, ne saavat aikaan ilmavirran, mitä voi keikuttaa.
        Takavuosina kun pyöräilin sellaisella tiellä, niin pompin pahoissa paikoissa pyörältä ja odotin jättiläisautojen ohitukset.
        Beng


      • Anonyymi

        "onneksi noita pyöräilyteitä tehty"

        Joo, jos ne toimisi pelkästään polkupyörille, mutta meillä ne on vallannut mopot ja moottoripyörät. Poliisia tuo ei ainakaan täällä kiinnosta millä härvelillä siellä ajelevat.

        Isoja mönkkäreitäkin on tullut vastaan pitkänä letkana.
        Joten voi olla että olisi kai turvalisempaa ajaa siellä missä autotkin ?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "onneksi noita pyöräilyteitä tehty"

        Joo, jos ne toimisi pelkästään polkupyörille, mutta meillä ne on vallannut mopot ja moottoripyörät. Poliisia tuo ei ainakaan täällä kiinnosta millä härvelillä siellä ajelevat.

        Isoja mönkkäreitäkin on tullut vastaan pitkänä letkana.
        Joten voi olla että olisi kai turvalisempaa ajaa siellä missä autotkin ?!

        Täälläpäin on tietyt reitit, missä mopoilla saa mennä pyörätielle. Moottoripyörillä ei ole asiaa.
        Skootit pörhältävät milloin missäkin.
        Mönkijöillä ei ole mitään asiaa mielestäni.
        Soitto poliisille? Kuvia paikallislehteen?
        Beng


    • Anonyymi

      Ikävä tapa retkipyöräilijöitten ajella parvena jutellen keskenään, vaikka säännöt ja oma turvallisuus edellyttää jonossa ajoa.
      Itsekkyys ja tyhmyys tiivistynyt näissä "vihreissä pyöränkuljettajissa".

    • Anonyymi

      Nyt kun on tullut sauvakäveltyä, niin pelottavat nuo äänettömät kulkupelit; sähköpyörä ja -lauta. Harmi kun niskassa ei ole silmää. Jossain pyörä ja jalkakäytävä on samassa tai tulkitaan niin. Rinnakkainajoa harrastetaan pyörätieosuudella niin, että osa otetaan jalankulkijan puolelta. Tätä tyyliä on onneksi harvoin.
      Haluaisin jo pyöräillä, mutta täytyy vahvistaa lihaksia kuntopyörällä ensin enemmän.
      Liikkuvuuteen siitä on ollut hyötyä.
      Nyt aamukahvi on valmista.
      Beng

      • Anonyymi

        Itse pyöräilen ja kauppareissuille pyörä onkin tärkeä, saa painavat ostokset kätevästi.
        Kauhutilanteita on, kun vastaan tulee 3-4 rypäs teinejä sähköpotkulaudoilla, joillakin 2 päällä. Eivät aina väistä tarpeeksi vaan muodon vuoksi, ainakin 2 rinnakkain vastaan.
        Korona on tehnyt sen, että vanhemmat ihmiset tavatessaan tuttuja, levittäytyvät jalka- ja pyörätielle eivätkä väistä.
        Hankittava sivupeili pyörään ettei tarvitse pää väkkärä katsoo milloin sähköohjus takaa tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pyöräilen ja kauppareissuille pyörä onkin tärkeä, saa painavat ostokset kätevästi.
        Kauhutilanteita on, kun vastaan tulee 3-4 rypäs teinejä sähköpotkulaudoilla, joillakin 2 päällä. Eivät aina väistä tarpeeksi vaan muodon vuoksi, ainakin 2 rinnakkain vastaan.
        Korona on tehnyt sen, että vanhemmat ihmiset tavatessaan tuttuja, levittäytyvät jalka- ja pyörätielle eivätkä väistä.
        Hankittava sivupeili pyörään ettei tarvitse pää väkkärä katsoo milloin sähköohjus takaa tulee.

        Täälläpäin on myös tuollaista parvikäytöstä. Tuttavapariskunta käyttää reittiä ja ovat joutuneet siirtymään sivuun, jottei vahinkoa satu.
        Ja minusta on kummallista, että lapset, joiden liikennetaju muodostuu päälle kymmenvuotiaita ja joilla ei ole liikennemerkki jne. opetusta, kaahailevat pareittainkin ilman kypäriä. Mikseivät poliisit puutu tähän? Ihmettelen kovasti, miksi näin löytää.
        Beng


    • Anonyymi

      En viitsisi mainita aina pyörääni, mutta antanut uuden mahdollisuuden liikkumiseen ulkona, taksilla ajo ei ole mitään ulkoilua. pyöräteitä kaupunki alueilla aika hyvin.
      Täytyy tutkailla karttaa vähän kauempaa jos vaikka marja ja sieniä.
      Ulkoilu kulkuväylä noin 10 km joka mutkittelee saimaan rantaa keskustaa kohti, penkkejä löytyy joissa istua ihmettelemään.
      Varkaat askarruttaa kun joutuu pitämään pihan parkkipaikalla.
      Kolmenkymmen asteen helteet vähän liikaat, tosin ei tule hiki polkemisen takia ja liikkuessa käy vähän viimaa.

      Pertikki

      • Anonyymi

        Varmasti on ollut hyvä hankinta. Minkä merkkinen, jos saan udella. Ja miten se toimii mutkissa?
        Ajattelen, että jos on vauhtia ja tulee kaarre, niin toinen takapyörä voi nousta ilmaan.
        Beng
        Reittisi on varmaan todella kaunis.
        Noita penkkejä meilläpäin voisi olla enemmän. Varsinkin näin kesällä ostoskassin kanssa voisi lepuutella jalkoja, käsiä ja vaikkapa ottaa vesipullosta kulauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti on ollut hyvä hankinta. Minkä merkkinen, jos saan udella. Ja miten se toimii mutkissa?
        Ajattelen, että jos on vauhtia ja tulee kaarre, niin toinen takapyörä voi nousta ilmaan.
        Beng
        Reittisi on varmaan todella kaunis.
        Noita penkkejä meilläpäin voisi olla enemmän. Varsinkin näin kesällä ostoskassin kanssa voisi lepuutella jalkoja, käsiä ja vaikkapa ottaa vesipullosta kulauksen.

        Pyrkijä
        Opettelin pyörän käyttäytymistä ensin ilman sähköä, sitten varovasti sähköllä, mutkat otettava varovaisemmin mitä tavallisella pyörällä.
        Sähkön avustus tulee etupyörän kautta, sehän parantaa ohjattavuutta, kolmipyörä on vakaa istua vaikkei liiku.
        Liikuntaa silläkin saa riippuen miten sähköllä avustaa, kuntopyörässäni pidän vastusta herkällä, pääasia jalkojen liikkuminen ilman ähkimistä, samoin pyörässä vaikka sillä voi ajaa sähköllä ilman polkemista.

        Akun varaus auttaa kilometreissä riippu miten avustat sähköllä, tuskin 50 km enempää vaikka kuinka säästäen ajat, vara-akku jos pitempi matka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyrkijä
        Opettelin pyörän käyttäytymistä ensin ilman sähköä, sitten varovasti sähköllä, mutkat otettava varovaisemmin mitä tavallisella pyörällä.
        Sähkön avustus tulee etupyörän kautta, sehän parantaa ohjattavuutta, kolmipyörä on vakaa istua vaikkei liiku.
        Liikuntaa silläkin saa riippuen miten sähköllä avustaa, kuntopyörässäni pidän vastusta herkällä, pääasia jalkojen liikkuminen ilman ähkimistä, samoin pyörässä vaikka sillä voi ajaa sähköllä ilman polkemista.

        Akun varaus auttaa kilometreissä riippu miten avustat sähköllä, tuskin 50 km enempää vaikka kuinka säästäen ajat, vara-akku jos pitempi matka.

        Kiitos tiedoista. Onko siinä mittarit: km/sähkönkulutus jne?
        Pyörä on näppärän näköinen.
        Ehkei tänä vuonna. Olisi ehkä kuntopyörähankinta ensisijainen, jotta ympärivuotisesti voisi treenata. Toivottavasti siitä ei tulisi vaaterekkiä, kuten joillain.
        Beng


      • Pertikki
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedoista. Onko siinä mittarit: km/sähkönkulutus jne?
        Pyörä on näppärän näköinen.
        Ehkei tänä vuonna. Olisi ehkä kuntopyörähankinta ensisijainen, jotta ympärivuotisesti voisi treenata. Toivottavasti siitä ei tulisi vaaterekkiä, kuten joillain.
        Beng

        Sähkön kulutuksen näkee, vaatetus vapaa kelin mukaan.
        Kuntopyörä ja soutulaite ollu talvis'aikaan, keväällä alkaa olla niihin kurkkua myöten kyllästynyt, jotain liikuntaa oltava muuten jämähtää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyrkijä
        Opettelin pyörän käyttäytymistä ensin ilman sähköä, sitten varovasti sähköllä, mutkat otettava varovaisemmin mitä tavallisella pyörällä.
        Sähkön avustus tulee etupyörän kautta, sehän parantaa ohjattavuutta, kolmipyörä on vakaa istua vaikkei liiku.
        Liikuntaa silläkin saa riippuen miten sähköllä avustaa, kuntopyörässäni pidän vastusta herkällä, pääasia jalkojen liikkuminen ilman ähkimistä, samoin pyörässä vaikka sillä voi ajaa sähköllä ilman polkemista.

        Akun varaus auttaa kilometreissä riippu miten avustat sähköllä, tuskin 50 km enempää vaikka kuinka säästäen ajat, vara-akku jos pitempi matka.

        Minulla on ollut sähköpyörä lähemmäs 10 vuotta. Akku kestää enää alle 20km.
        Olen ajatellut ostaa toisen sähköpyörän ja pitää vanhan mökkipyöränä. Saa nähdä tuleeko tänä kesän enää hankittua.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Minulla on ollut sähköpyörä lähemmäs 10 vuotta. Akku kestää enää alle 20km.
        Olen ajatellut ostaa toisen sähköpyörän ja pitää vanhan mökkipyöränä. Saa nähdä tuleeko tänä kesän enää hankittua.

        En ole edes kokeillut sähköpyörää. Pieni kammo. Ajattelen, että jos saisin sen sähkön päälle, niin sen koommin tätä mummoa ei näkyisi.
        Beng
        Olet ollut 'ajan hermolla', mitä pyöriin tulee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole edes kokeillut sähköpyörää. Pieni kammo. Ajattelen, että jos saisin sen sähkön päälle, niin sen koommin tätä mummoa ei näkyisi.
        Beng
        Olet ollut 'ajan hermolla', mitä pyöriin tulee.

        Kun keväällä ajoin ensimmäisiä kertoja niin vähän arvelutti nousta pyörän päälle.
        Totuin vanhasta muistista. Kyllä huomaa iän lisääntymisen, kompastuu herkemmin jos on huono kävelypaikka ym...


    • Anonyymi

      Asutus tihenee.

      Liikenne lisääntyy, sille ei voi mitään. Kyllä jossain pöndellä voi olla tilaakin, tsadissa ei oikein Tekeehän net pyöräbaanoja ja pyöräteitä, mutta siltikin fillareilla pitää ajella muun liikenteen seassa.

      Pyörissä oikeestaan kaks ongelmaa, net kulkee lujaa ja net on hiljasia. Siks tulee vaaratilanteita. Jos niissä ois nopeusrajoittimet, ei vauhti ois jalankulkijaan liian suuri. Ja jos ois jokin ääni, jalankulkija kuulis niitten tulevan. Sähköautoihin luemma pitäis saada jokin surina siitä syystä, en tiedä onko toteutunut.

      Itellä ei paljoa kokemuksia skuuteista, mutta lukeman mukaan net on tällä hetkellä kaikista vaarallisimpia kulkupelejä. Mutta ihan normifillarit, on net olleet vaaraksi.Ja tossa meitinkin kulmalla on citypyöräparkki. Meinaan, kun ajelee vuokravehkeillä, ei välttämättä ole kovin taitava. Ja yleensäkään eiautoilevat ihmiset ei oikein osaa liikennesääntöjä. Ei kyllä kävelijätkään. Tai ainakin noudattamiseen ei kiinnitetä huomiota.

      Joopajoo, kaikille tienkäyttäjille pakolinen tieliikennekortti, suojakypärä, nopeusrajoittimet, sekä alkolukko. Jo olis liikkuminen turvallista :D

      =DW=

      • Liikumisvälineet liikenteessä niille on omat säännöt, aamusella 20 km pyörällä, pyöräilijöitä oli liikenteessä kun vielä viileämpää.
        Mikkeli pikkukaupunki, laajentumisen jälkeen aika iso pinta-alaltaan, itse kaupungissa kohtuu lähellä kaikki mitä hakee, asunut kaiken kaikkiaan Helsingissä jotain viisivuotta, joillekkin mieluisa vaan ei minulle.
        Luovuin autosta joku viisivuotta sitten kun tuntui turhalta pitää parkissa olemattomien kilometrien takia, parivuotta sitten aloin harkita uudestaan auton hankkimista kun normi pyörällä kävi puuskuttamiseksi, bussilla pääsee joten kuten, korona tuli kuvaan en tunkenut itseäni bussiin, taksiin oli tyydyttävä.

        On vaihtoehtoja, tilannu ruokaa kotiin, turhauttaa olla yksin kotosalla kuiten ollu pakko käydä noin kerran kuussa Essotella, kyllä tässä sopeuduttu kun osaa sopeutua.


      • Anonyymi

        Vika virke ensin: tuossa olisi pohdittavaa. On hygieniapassia ja kaikenlaista, miksei ole tuollaista yleispätevää kevyenliikenteen korttia.
        Sitten pyöriin voisi laittaa räpättimen. Jokin nimekäs designeri voi tehdä, kuten heijastimia on eritasoisia.
        Noiden baanojen lähituntumaan ei oikein uskalla, koska luulen, että sielläpä trikoo-ohjukset kiitävät. Tai voisi se ollakin ilo silmille.
        Töölönlahden rannalla olen kävellyt joitakin vuosia sitten. Muistaakseni siellä sai pyörällä ajaa.
        Muutoinkin koko ranta kuhisi kaikenlaista liikuskelijaa. Ihan eri tunnelma kuin joitakin vuosikymmeniä sitten. Ei ole sitä ravintolaakaan, mikä oli jotenkin japanilaistyylinen.
        Beng


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Liikumisvälineet liikenteessä niille on omat säännöt, aamusella 20 km pyörällä, pyöräilijöitä oli liikenteessä kun vielä viileämpää.
        Mikkeli pikkukaupunki, laajentumisen jälkeen aika iso pinta-alaltaan, itse kaupungissa kohtuu lähellä kaikki mitä hakee, asunut kaiken kaikkiaan Helsingissä jotain viisivuotta, joillekkin mieluisa vaan ei minulle.
        Luovuin autosta joku viisivuotta sitten kun tuntui turhalta pitää parkissa olemattomien kilometrien takia, parivuotta sitten aloin harkita uudestaan auton hankkimista kun normi pyörällä kävi puuskuttamiseksi, bussilla pääsee joten kuten, korona tuli kuvaan en tunkenut itseäni bussiin, taksiin oli tyydyttävä.

        On vaihtoehtoja, tilannu ruokaa kotiin, turhauttaa olla yksin kotosalla kuiten ollu pakko käydä noin kerran kuussa Essotella, kyllä tässä sopeuduttu kun osaa sopeutua.

        Ruokatilaukset kotiin, on ollut suuri apu ja muutos ja koronan takia säästänyt ihmisiä sairastumasta.
        Sopeutuminen on sellaista puolipakkoa; kun ei voi niin ei voi ja tiettyjä kontrolleja tulee useille iän myötä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vika virke ensin: tuossa olisi pohdittavaa. On hygieniapassia ja kaikenlaista, miksei ole tuollaista yleispätevää kevyenliikenteen korttia.
        Sitten pyöriin voisi laittaa räpättimen. Jokin nimekäs designeri voi tehdä, kuten heijastimia on eritasoisia.
        Noiden baanojen lähituntumaan ei oikein uskalla, koska luulen, että sielläpä trikoo-ohjukset kiitävät. Tai voisi se ollakin ilo silmille.
        Töölönlahden rannalla olen kävellyt joitakin vuosia sitten. Muistaakseni siellä sai pyörällä ajaa.
        Muutoinkin koko ranta kuhisi kaikenlaista liikuskelijaa. Ihan eri tunnelma kuin joitakin vuosikymmeniä sitten. Ei ole sitä ravintolaakaan, mikä oli jotenkin japanilaistyylinen.
        Beng

        Itse kuljen, joko kävellen tai julkisen liikenteen kyydissä.

        Mitä tulee näihin pyörä- ja kävelyteihin, niin kyllä siellä kävelijät töppää eniten.
        Jossakin on vedetty rajat, että tämä puoli pyörille ja tämä kävelijöille, mutta siellä pyörien puolelle vaan tungetaan kävelemään.


        nimim. pääkaupunkiseutu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse kuljen, joko kävellen tai julkisen liikenteen kyydissä.

        Mitä tulee näihin pyörä- ja kävelyteihin, niin kyllä siellä kävelijät töppää eniten.
        Jossakin on vedetty rajat, että tämä puoli pyörille ja tämä kävelijöille, mutta siellä pyörien puolelle vaan tungetaan kävelemään.


        nimim. pääkaupunkiseutu

        Onhan tuokin kuin kiusantekoa, jos pyörien eteen pitää tepastella. Siinä voi sanainen säilä kalahtaa. Kannattavinta liikenteessä on ottaa huomioon muut liikkujat.
        Tosin, muistan sellaista takavuosilta, että olen päivittäin pyöräillyt ja sitten yht' äkkiä lähtenyt kauppaan ja olenkin limputtanut pyörätietä, kunnes olen käännyt, että eihän mulla ole pyörää. Miten lie ajatuksissa tullut töpättyä.
        Beng


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En ole juurikaan pakastanut. Ostan tuoreita mansikoita ja kotimaisia pakasteita.
        Beng


    • Mansikat hemmetin hyviä, vasta toinen rasia tänään melkein vartavasten ei ollu mikään tekosyy lähteä kulkuneuvolla ajelemaan, jäätelöä aina pakkasessa.

      Jalkakäytävät kohtuu leveät, ei leveys riitä jos kolme kävelijää taapertaa rinnakkain siksi oltava äänekäs töräytys
      https://www.motonet.fi/fi/tuote/382019/Polkupyoran-aanimerkki-torvi

      • Anonyymi

        Hauska juttu ! Tööööööt.


      • Anonyymi

        Kun pyöräilin, minäkin klinkuttelin kelloa ja riittävän ajoissa.
        Tulee tehtyä erinomaisia askelluksia, melkein chachachaata, jos joku kilauttaa kohdalla.
        Ei kerkeä mennä aivoihin viesti liian lyhyellä varoitusajalla.
        Beng


    • Anonyymi

      Natoon liittyminen on taas uudessa vaiheessa.
      Minua on askarruttanut se, että paljonko muita asioita on jäänyt vähälle huomiolle.
      Sopiiko se, että jokin iso asia imaisee kaiken mielenkiinnon, jollekin taholle?
      Ajatustenvaihtoa 4. rokotteesta käydään. Varastoissa olevat vanhenevat parissa kuukaudessa. Miksi annetaan vanheta?
      Suomalainen lääketablettiko tulee tilalle?
      Miten s i t ä on testattu, jotta teho on selvillä?
      Luodaanko rokottamattomuudella markkinat?
      Beng

    • Autoilijana ja koiran ulkoiluttajana olen katsellut pyöräilijöitä.
      Jos kevyen liikenteen väylä tulee kohtisuraan ajorataan, pyöräilijät ajavat kyllä sumeilematta ja kovaa, hyvä jos vilkaisevat, kun heillä on etuajo-oikeus, niin se sitten on., viis muista liikkujista, tullut joskus mieleen.

      Koululaisista olen huomannut, että tytöt taluttavat ja nostavat jopa kättä merkiksi kun heidät päästää, mutta poikalapset ajavat, vaikka siinä kohtaa pitäisi taluttaa. Onkohan tytöillä mennyt oppi paremmin perille kuin pojilla.

      Tykkään kyllä kevyen liikenteen väylällä liikkuessa kun pyöräilijät kilkuttavat ja kunnolla, muuten kävelijä saa kulkea niin oikeaa laitaa kuin mahdollista, ettei jää jalkoihin tai paremminkin näihin mustiin pyöriin, heillä todellakin on yleensä mustat trikoot. Trikoo-ohjus on hyvä nimitys niille hepuille.

      • Anonyymi

        Tarkkailen lapsia, jos heitä osuus ylityskohdalle. Olen pyytänyt pysähtymään tai lähtemään suojatietäpitkin kanssani, kun se on turvallista.
        Voi olla, että vanhemmat ovat menneet niitä reittejä yhdessä lasten kanssa ennen kuin koulu alkaa ja opastettu, miten ylittää tie, mutta ehkei kaikkien kanssa niin ole tehty. Lähimmän suojatien kohdalla ajetaan välillä melko lujaa ja se liittyy koulureittiin, joten varovaisuus lasten osalta on paikallaan. Tuolla alueella tehdään paljon u-käännöksiä ja oikaistaan virheellisesti sillai varkain vastoin sääntöjä autolla.
        Beng


      • Anonyymi

        Kevyen liikenteen väylällä kävelijät ovat kunkkuja. Saavat kulkea kumpaa puolta tahansa ja senhän he tekee.

        Itse kävelen aina oikeaa puolta. Poikkeuksen teen vain silloin, jos sattuu autotie olemaan ihan kävelytien vieressä.


    • Anonyymi

      Swoop Kruiserilla paineli pyörätietä kolmen pojan satsi.
      Taisi olla näin: yksi istui, toinen hänen sylissään ja kolmas siinä.
      Äänistä päätellen heillä oli hauskaa.
      Voisiko joku tehdä uuden, turvallisemman keksinnön.
      Vaikkakin. Jos olisin nuori, noilla menisin minäkin.
      Beng
      Outoa, ettei poliisit voi pysäyttää ja sakottaa humalaisia sähkölauta-ajajia.
      Miks' täällä ollaan joskus niin hampaattomia?

      • Anonyymi

        Joop.

        Onhan se skuutti moottoriajoneuvo, totta. Mutta se lasketaan jalankulkijaksi, ei jalankulkijoita voi kävelemisestä sakottaa. Asia toki muuttuu, jos aiheuttaa vaaraa itelle tai muille, tai häiriköi, ei pysy pystyssä, elikäs kaatokännissä. Silloin jalankukijakin saapi sanktioita, mutta ei humalan takia, muista syistä.

        Katos, jos kulkupeli ei kulje lujempaa, kuin 25, sitä ei silleen lasketa moottorikulkuneuvoksi. Tämä on ihan laissa. Kas, invamopolla voi ajaa vaikka kuinka kännissä, ihan laillisesti. Sellainen kun ei kulje sen lujempaa. Siis kunhan on muuten kunnolla. Siis asia on toki laissakin, mutta yks tuttu deekuuntunut heebo oli juonut jalkansa ja vielä henkilökohtaisesti oli poliisilta tarkistanut asian :D

        Mutta juu kyllä poliisi helpostikkin boi keksiä sopevia syitä puuttua kännissä skuutttailuun. Mutta niiläl on niin hitosti muuta duunia, ei niillä riitä aika kaikkeen. Oli muuten vasta juttua jostain oulunseudulta. Poliisi oli pitänyt puhallusratsiaa. Oli tullut niin paljon käryjä, niitten oli pitänyt lopetttaa ratsia kesken, koska kalusto ei riittänyt kuskaan epäiltyjä verikokeisiin...

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joop.

        Onhan se skuutti moottoriajoneuvo, totta. Mutta se lasketaan jalankulkijaksi, ei jalankulkijoita voi kävelemisestä sakottaa. Asia toki muuttuu, jos aiheuttaa vaaraa itelle tai muille, tai häiriköi, ei pysy pystyssä, elikäs kaatokännissä. Silloin jalankukijakin saapi sanktioita, mutta ei humalan takia, muista syistä.

        Katos, jos kulkupeli ei kulje lujempaa, kuin 25, sitä ei silleen lasketa moottorikulkuneuvoksi. Tämä on ihan laissa. Kas, invamopolla voi ajaa vaikka kuinka kännissä, ihan laillisesti. Sellainen kun ei kulje sen lujempaa. Siis kunhan on muuten kunnolla. Siis asia on toki laissakin, mutta yks tuttu deekuuntunut heebo oli juonut jalkansa ja vielä henkilökohtaisesti oli poliisilta tarkistanut asian :D

        Mutta juu kyllä poliisi helpostikkin boi keksiä sopevia syitä puuttua kännissä skuutttailuun. Mutta niiläl on niin hitosti muuta duunia, ei niillä riitä aika kaikkeen. Oli muuten vasta juttua jostain oulunseudulta. Poliisi oli pitänyt puhallusratsiaa. Oli tullut niin paljon käryjä, niitten oli pitänyt lopetttaa ratsia kesken, koska kalusto ei riittänyt kuskaan epäiltyjä verikokeisiin...

        =DW=

        Omituinen laki sillai mummovinkkelistä.
        Tuon uutisen Oulusta minäkin luin. Saiko nauraa. No, nauroin kuitenkin. Sehän on se kaupunki, missä merivesi on...
        Toinen uutinen oli vähän käänteinen: Kuopio Tanssii ja Soi, kuivin suin. Siitäkin hässäkkä.
        Minusta pitäisi olla arvio maailman omituisimmasta kansasta ja mun mielestäni se oltaisiin me.
        Siinä omituisuudessa on myös vahvuutemme, muttei kaikilta osin.
        Beng


      • Anonyymi

        Ei voi sakottaa, jos ei lakia mikä sallii sakottamisen.


    • Anonyymi

      Eilen aamuinen kirjoitus viittasi vähälle huomiolle jääneisiin asioihin.

      Aamulla: eläkkeet. Gallup-tutkimusta on tehty.
      Pitäisi nyt seurata eläkeyhtiöiden tuloksia, että aletaanko hössöttämään, kiristämään, tekemään 0-politiikkaa vähän ennen vaaleja.
      Jännää oli aamu-uutisissa havaita 30 % korostamista erään tärkeän kysymyksen kohdalla. Mitä 70 % ajatteli asiasta? Esitetäänkö asiantuntijataholta taas sillai 'sopivasti'.
      Beng
      Aletaan myös pitkän jahkailun jälkeen antamaan 4. rokotteita, jotka Juuti ovat vanhenemassa. Mitä sitten tapahtuu? Missä ovat koronatilastot? Kuolleisuus?

    • Anonyymi

      Se eläkkeiden leikkaus taiti olla 2050-luvulla edessä, joten meitin kohalta , ohi on.

      Koronakuolleita alkaapi olla viistuhatta pian täynnä.
      Tasasen tappavaa tahtia!

      Piikkejä alkavat viritellä ilmeisesti vasta elokuun puolella, oisko lomat esteenä.

      • Anonyymi

        Viisi tuhatta!
        Muista sellaisen ajan, kun noin 2500 oli menehtynyt!
        Miksi salataan?
        Ote herpaantunut.
        Beng


    • Aamulla ajoin sähköpyörääni varmaan 20 km/h, kaveri pyyhkäisi kevyesti ohi kuin ei mitään ilman sähköä, taitaa nykyään löytyä pyöristä hyvät välitykset.

      • Anonyymi

        Aika haipakkaa pyörälläsi pääsee. Voiko sillä kuljettaa toista?
        Silloin kun olin kunnossa ja pyöräillyt muutaman viikon keväästä kesään, oli jaloissa lihasta, että pystyi ajamaan todella kovaa. Harmi kun ei ollut nopeusmittari?
        Muistanko väärin, että pyörätiellä olisi jokin nopeusrajoitus pyörille vai voiko mennä niin paljon kuin koivista lähtee?
        Siis pystyykö joku pyöräilijä ajamaan ylinopeutta?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika haipakkaa pyörälläsi pääsee. Voiko sillä kuljettaa toista?
        Silloin kun olin kunnossa ja pyöräillyt muutaman viikon keväästä kesään, oli jaloissa lihasta, että pystyi ajamaan todella kovaa. Harmi kun ei ollut nopeusmittari?
        Muistanko väärin, että pyörätiellä olisi jokin nopeusrajoitus pyörille vai voiko mennä niin paljon kuin koivista lähtee?
        Siis pystyykö joku pyöräilijä ajamaan ylinopeutta?
        Beng

        Montako ihmistä takakoriin noo seisomaan mahtuu neljä, 25 km/h voi olla ettei perillä kovinkaa monta, riippuu miten neljä on paketoitu pystyyn.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako ihmistä takakoriin noo seisomaan mahtuu neljä, 25 km/h voi olla ettei perillä kovinkaa monta, riippuu miten neljä on paketoitu pystyyn.

        Pertikki

        Niin. Niissä mutkissa seisojat lentäisivät kuin huolettoman halot.
        Mietin tässä, millä pyörällisillä härveleillä ihmiset ovat yrittäneet edetä.
        No, ensin polkupyörä, potkulauta, lasten kolmipyörä, rullaluistimet, rullasukset, e-cruiser, skuutit, sähköiset yksipyörät.....mitäs sitten.
        Beng


    • En tykkää ajaa muualla kun pyörä tai mökkitiellä.
      Sain kammon kun juuri kohdallani tuli rekka jonka ilmavirta meinasi heittää tienposkeen.
      Ostin autoon pyörän kuljetustelineen, tuon pyörän mökille autolla, ennen ajoin kaverin kuskatessa toisen matkan.
      Kun tulee ikää niin on kaukana trikoo-ohjuksesta :D
      Mökkitien lanasivat, siihen jäi pieniä kiviä, ei ole oikein mukava ajaa.
      Nyt en voi ajella muutenkaan, odottelen karanteenissa jos korona jättäisi rauhaan, viisi päivää on mennyt kärvistellessä.

      • Anonyymi

        Mökkiteillä maastopyörä olisi omiaan.
        Kenkkua, kun sait koronan. Eipä kannata huhkia, vaan levätä ja ottaa löysemmin rantein.
        Beng


      • Anonyymi

        Kuinka monta koronapiikkiä olet saanut?
        Toivottavasti helpottaa pian, ja voit nauttia rentoutuen kesästä!

        V


      • Anonyymi

        Pienet irtokivet ja yllättävä hieno hiekka ovat vaarallisia niin mutkissa kuin suoralla. Pari kertaa on asfaltti leikattu korjaustöiden vuoksi terävästi siloittelematta, kumit kärsii. Paljon olisi tiesuunnittelussa paranneltavaa.
        Pyörä on ihan paras kulkuväline toistaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monta koronapiikkiä olet saanut?
        Toivottavasti helpottaa pian, ja voit nauttia rentoutuen kesästä!

        V

        Kolme piikkiä olen saanut. On hyviä ja huonoja päiviä.
        Paino on laskenut 6kg kun ei ruoka maistu.
        Se ei haittaisi, kun johtuu koronasta niin haittaa.
        Sain kuitenkin kissan ja itseni siirrettyä eilen kylille, täällä on helpompi sairastaa.


    • Anonyymi

      Rauli Virtasen haastattelussa mainittiin se, että uutisissa keskitytään liiaksi johonkin ajankohtaiseen, kuten nyt U:n sotaan siten, että jätetään muita asioita.
      Hän oli huolissaan Afganistanistanista, mikä sen tilanne on.
      Tämän 'sivuuttamisen' voi huomata kuka tahansa.
      Minua askarruttaa kotimaiset asiat ja arveluttaa, josko 'sodan katveessa' harjoitetaan kovaa kotimaista politiikkaa. Syksy näyttää.

      • Anonyymi

        Kokoomus, verkkouutiset muuttunut " Kansa taisteli " lehdeksi.
        Nato toi kannatusta.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokoomus, verkkouutiset muuttunut " Kansa taisteli " lehdeksi.
        Nato toi kannatusta.

        Pertikki

        Niin ja Marinin helmat lisää heti SDP kannatusta eli kaikki ulkoinen asian vierestä tapahtumat lisäävät sossujen kannatusta. Marinille vaan lisää spektaakkeleita helmoista ja sämpylöistä ja repuista ja nahkatakeista niin hallituspuolue, ei tiedä mitä kannatuksellaan tekisi.

        Pertikki on tympeä propakandisti palstalla. Lamaannuttaa kokop palstaa typerillä uutisista napatuuilla aloituksillaan.

        Eipä niitä tarvitse availla, mutta harmittaa, kun palsta on jämättänyt kuoppaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja Marinin helmat lisää heti SDP kannatusta eli kaikki ulkoinen asian vierestä tapahtumat lisäävät sossujen kannatusta. Marinille vaan lisää spektaakkeleita helmoista ja sämpylöistä ja repuista ja nahkatakeista niin hallituspuolue, ei tiedä mitä kannatuksellaan tekisi.

        Pertikki on tympeä propakandisti palstalla. Lamaannuttaa kokop palstaa typerillä uutisista napatuuilla aloituksillaan.

        Eipä niitä tarvitse availla, mutta harmittaa, kun palsta on jämättänyt kuoppaansa.

        Pertikki on paras kirjoittaja mielestäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja Marinin helmat lisää heti SDP kannatusta eli kaikki ulkoinen asian vierestä tapahtumat lisäävät sossujen kannatusta. Marinille vaan lisää spektaakkeleita helmoista ja sämpylöistä ja repuista ja nahkatakeista niin hallituspuolue, ei tiedä mitä kannatuksellaan tekisi.

        Pertikki on tympeä propakandisti palstalla. Lamaannuttaa kokop palstaa typerillä uutisista napatuuilla aloituksillaan.

        Eipä niitä tarvitse availla, mutta harmittaa, kun palsta on jämättänyt kuoppaansa.

        Minusta on hyvä, että joku tekee aloitteita. Aiheen mukaan niihin voi osallistua tai ei.
        Sitähän voi kirjoittaa omalla tyylillään.
        Voihan jotkut virkkeet olla 'hieman provosoivia', mutta voipi miettiä provosoidunko vai heitänkö hatusta omani.
        Beng
        Aika eloton palsta olisi, jos Pertikki ei aloitteita ahkeroisi,
        Näihin kirjoituksiin vaikuttaa, mitä on tapetilla. Minäkin haluan viitata joihinkin uutisiin.
        Olisi kauheaa, jos eläisimme laput silmillä tai korvissa.


    • Ylempänä mummo sämpylä ps oletan.

      Oletko yksin mielipieesi kanssa, jos olet niin ole sitten.
      En ole äänestänyt muistaakseni koskaan Marinin puoluetta, enkä ole päättänyt ketä äänestän tulevissa vaaleissa.

    • Anonyymi

      Heinäkuu on tunnetusti kuivakkaa aikaa.

      • Anonyymi

        Satoi tässä parina päivänä kymmeniä millejä.
        Asioiden hoidon kannalta on kuin odottaisi syyslukukauden alkamista.
        Beng
        No. Herätty uuteen koronakiistaan.
        Energia huolettaa, mikä on luonnollista täällä tundralla. Tämän kalleus vaikuttaa kaikkiin muihinkin hintoihin.


    • Anonyymi

      Vakaita aikoja ei ole ollu, epävakaus alkoi heti kun Mairin nousi valtaan, tuli pandemia, sen jälkeen ja tulevaisuus herättää kysymys merkkejä, ilmat on mitä on, ilmoja on tulevaisuudessakin.
      Eipä tässä paljon voi, asioilla on tapana lutviutua Marin sanoi pandemian uhatessa " kyllä me tästäkin selviämme "

      Pertikki

    • Anonyymi

      Joo, eikä tee enää mieli ees lukea palstaa.

      Pelkkää politiikka, jota tehtailee yksi ja sama henkilö, rekatulla- ja mustalla nikillään sekä puskista.

      Mukavaa jatkoa kesääm, heille, joilla on muutakin elämää, kuin pelkkä politiikka.

      • Anonyymi

        Puuttuuko vapaa tahto - eihän täällä ole pakko olla.

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puuttuuko vapaa tahto - eihän täällä ole pakko olla.

        Pertikki

        Unohdit persuksi nimittelyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit persuksi nimittelyn.

        En unohtanut rouva sämpylä ps, jatka samaan tyyliin niin saat hyvän mielen, tarviiko sua kehottaa ei tarvitse.

        Pertikki


      • Anonyymi

        8:39
        Tavallaan tuokin on 'poliittinen' päätös; boikotoit olemalla ottamatta kantaa yhteisten asioiden pohdiskeluun. Mutta sinulla on vapautesi kirjoittaa sana tai olla kirjoittamatta.
        Sehän olisi jo käynyt pari minuuttia aiemminkin.😎
        Beng
        Pidellään kauniista ilmoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8:39
        Tavallaan tuokin on 'poliittinen' päätös; boikotoit olemalla ottamatta kantaa yhteisten asioiden pohdiskeluun. Mutta sinulla on vapautesi kirjoittaa sana tai olla kirjoittamatta.
        Sehän olisi jo käynyt pari minuuttia aiemminkin.😎
        Beng
        Pidellään kauniista ilmoista.

        Väärä päätelmä sinulta. Otan osaa politiikkaan hyvinkin paljon, mutta en tällä foorumilla.Täällä ei siihen ole mahdollisuutta. Sinun pitäisi kertoa polittinen kantasi ja jos et kerro, olet persu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä päätelmä sinulta. Otan osaa politiikkaan hyvinkin paljon, mutta en tällä foorumilla.Täällä ei siihen ole mahdollisuutta. Sinun pitäisi kertoa polittinen kantasi ja jos et kerro, olet persu.

        Minä en kaikkia kommentteja pohdi, onko p.suomalainen vai mitä edustaa.
        Kun mielestäni ihmiset ovat joissain asioissa samanmielisiä ja joissain erottu se puolueen agenda, siis ihan tietyissä asioissa. Tavallaan jos koko ajan tuo esim. Vierasmaalaisvastaisia kommentteja, se syö sitä muuta ilmaisua, minkä joukossa olisi mietittävääkin.
        11:19
        Ei ollut väärä päätelmä, koska forum oli tämä ketju tai 70 vähän laajemmalti.
        Tietenkin saat poliitikoida, missä tahdot.
        En ole omaa puoluettani kertonut. Ehkä voi päätellä. Mutta yritän nostaa myös sellaisia poliitikoita, jotka ovat asiallisia, rauhallisia ja jotka osaavat esittää kantansa mielestäni totuudenmukaisesti, vaikka edustaisivat eri puoluetta. Ja päinvastoin epäreiluilta vaikuttavat.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kaikkia kommentteja pohdi, onko p.suomalainen vai mitä edustaa.
        Kun mielestäni ihmiset ovat joissain asioissa samanmielisiä ja joissain erottu se puolueen agenda, siis ihan tietyissä asioissa. Tavallaan jos koko ajan tuo esim. Vierasmaalaisvastaisia kommentteja, se syö sitä muuta ilmaisua, minkä joukossa olisi mietittävääkin.
        11:19
        Ei ollut väärä päätelmä, koska forum oli tämä ketju tai 70 vähän laajemmalti.
        Tietenkin saat poliitikoida, missä tahdot.
        En ole omaa puoluettani kertonut. Ehkä voi päätellä. Mutta yritän nostaa myös sellaisia poliitikoita, jotka ovat asiallisia, rauhallisia ja jotka osaavat esittää kantansa mielestäni totuudenmukaisesti, vaikka edustaisivat eri puoluetta. Ja päinvastoin epäreiluilta vaikuttavat.
        Beng

        Minusta tää oli koominen kommentti:"Tietenkin saat poliitikoida, missä tahdot."

        Ollaan kuitenkin yli 70-kymppisiä, mutta kiitos nyt kuitenkin, että annoit luvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tää oli koominen kommentti:"Tietenkin saat poliitikoida, missä tahdot."

        Ollaan kuitenkin yli 70-kymppisiä, mutta kiitos nyt kuitenkin, että annoit luvan.

        Joo-o
        Komiikkaa työntyy välillä joukkoon tai kukkasii.
        Ole hyvä vain. Ei kait mitään lupii ....
        Beng


    • Anonyymi

      He älä sano turhaa sanaa persu, miten sana saatana eroaa sanasta persu. jo on kun kytätään, sen tekee kun persut pitävät itseään erinomaisina.
      Puolue persu itse haluaa että heidän nimeään mainittaisiin asioitten yhteyksissä, eduskunnassa kun puolueen edustaja aloittaa puheen salissa, ' me perussuomalaiset ' me perussuomalaiset ' me perussuomalaiset.

      Anteeksi Beng tämän laatuinen kirjoittelu, PS mummo kulkenut perässä kuin hai laivaa vuosia, hänellä ei nähtävästi parempaa tekemistä, ei tuo ole rakkautta, mitä tuo on ?

      Nyt lähden pyöräilemään.

      Pertikki

    • Anonyymi

      Aikoinaan muistaakseni sellainen poliitikko kuin Leskinen sanoi, että ihan sama, mitä puhutaan, kunhan puhutaan...
      Onko ihan näin. Ei minusta.
      Kauniit laatusanatkin ovat tärkeitä.
      Ja ei se, että miten, vaan mitä.
      Beng

    • Anonyymi

      Paras realtio provosointiin: älä provosoidu. Tai siis älä ainakaan näy.tä sitä. Koita pitää pää kylmänä. Kyllä muut ihmiset ympärillä huomaa.

      Yrittää saada mut pois tasapainosta jotta voi kääntää sen mun syyksi, koska menetin malttini.

      Emme opi koskaan yhdessä oloa jos emme hyväksy toisen puutteita, silläkin on rajansa.

      Pertikki

      • Anonyymi

        Korj. Paras reaktio...pitäisi tarkistaa kirjoitettu ennen kuin julkaisee

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korj. Paras reaktio...pitäisi tarkistaa kirjoitettu ennen kuin julkaisee

        Pertikki

        Tuliko hiki pyöräilessä?


    • Jos sinun ei tee mieli tehdä aloitusta,
      niin minun tekee mieli nyt puuhastella ulkona.
      Helle häipyi vähäksi aikaa.
      Nyt taas jaksaa vaikka lenkkeillä.
      Mennä metsään ja kuunnella sen huminoita.

      • Anonyymi

        Maissii
        Minäkin olen puuhastellut eilen ja tänään kotisiivousta.
        Muutaman asteen putoaminen tekee kelistä siedettävän.
        Huomasin, että karviaismarjat ovat pulskistuneet ja joissain jo vähän väriä.
        Nämä sateetkin tulivat sopivasti.
        Toissapäivänä katsoin ikkunasta ränniin; mikä ihmeen möykky, sadevedet pirstaloituivat ylt'ympäriinsä eli ei ollenkaan kaivoon.
        Ei muuta kuin käsineet käteen ja ulos kuuroon. Melkein ämpäri (ei ilmainen) täyttyi moskasta, mikä oli ilmeisesti viime syksyistä jätöstä kouruista.
        Beng


      • Anonyymi

        Mennä metsään, joo tutkinu karttaa mistä lähiseudulta voisi löytyä kanttarelleja.

        Pertikki


    • Anonyymi

      Aijjoo.
      Yksi ajankohtainen juttu livahti silmiini.
      Voiko olla näin, että metsähehtaarilta voi saada n. 20.000 € hehtaarilta, jos antaa metsän
      kasvaa. Siis jos istuu persiillään ja tuuli huojuttaa larvoa?
      Vuosittainko vai kerta laakista. Tasalaatuista vai sekametsää. Minkä ikäisestä?
      Se hänelle nyt kertokaa, kun itse en mä voi. Kuin ihmetellä.
      Voiko sivussa nauttia kansaneläkettäkin.
      Beng

      • Anonyymi

        Osta se hehtaari.

        Sitten tiedät. Metästä kyllä yleensä löytyy myytävää puuta, mutta puun kasvaminen vie aikaa. Ehkä kerran sukupolvessa saapi tilin. Se tilin suuruus sitten riippuu, onko hoidettua, vaiko hoitamatonta mettää. Puun tuotto voi olla moninkertainen hoidettuna, mutta se maksaa...

        Kyllä eläkeläinen voi omistaa metsää, ei sitä kukaan kiellä. Ja verot ja kulut pitää eläkeläisenkin maksaa.

        Elikkäs, mettää pitää omistaa valtavasti, jos sen tuotoilla aikoo elää. Yhdestä hehtaarista tuskin saa kunnolla edes takkapuita ja jos aikoo hehtaarin avohakata, kulut voi mennä yli tulojen.

        Mulla nimittäin on hehtaari metsää. Tähän astisen elämäni aikana olen saanut siitä 60 ekeä tuloa. Se tuli siitä, finngrid teki linjan sen läpi. Kyseessä oli elinikäinen korvaus :D Mutta kyllä siitä polttopuuta saa, muttei siinä mitään hakattavaa ole. Ja se on muuten täysin luonnontilassa, kasvamassa..... lähinnä luonnon, elukoitten takia, rahallisesti se lähinnä arvoton.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osta se hehtaari.

        Sitten tiedät. Metästä kyllä yleensä löytyy myytävää puuta, mutta puun kasvaminen vie aikaa. Ehkä kerran sukupolvessa saapi tilin. Se tilin suuruus sitten riippuu, onko hoidettua, vaiko hoitamatonta mettää. Puun tuotto voi olla moninkertainen hoidettuna, mutta se maksaa...

        Kyllä eläkeläinen voi omistaa metsää, ei sitä kukaan kiellä. Ja verot ja kulut pitää eläkeläisenkin maksaa.

        Elikkäs, mettää pitää omistaa valtavasti, jos sen tuotoilla aikoo elää. Yhdestä hehtaarista tuskin saa kunnolla edes takkapuita ja jos aikoo hehtaarin avohakata, kulut voi mennä yli tulojen.

        Mulla nimittäin on hehtaari metsää. Tähän astisen elämäni aikana olen saanut siitä 60 ekeä tuloa. Se tuli siitä, finngrid teki linjan sen läpi. Kyseessä oli elinikäinen korvaus :D Mutta kyllä siitä polttopuuta saa, muttei siinä mitään hakattavaa ole. Ja se on muuten täysin luonnontilassa, kasvamassa..... lähinnä luonnon, elukoitten takia, rahallisesti se lähinnä arvoton.

        =DW=

        Hyvä DW!
        Kannattaisitko sellaista, että eläkeläisille jaettaisiin vappuhehtaari.
        Voisi sen keskelle tehdä minimalistisen avohakkuun, jotta tuli ahomansikoita ja korvasieniä - edes. Jotkut voisivat tehdä pienen kasvihuonekasvattamon keskelle omiksi tarpeiksi.
        Naisen logiikalla voisi ne polttopuut arvioida, että eres se olisi laskennallista tuloa.
        Beng
        Vähänks hymyilytti ääneen.


      • Tulee mieleen, että ehkä jutussasi oli kyse metsän suojelusta ja siitä saatavista korvauksista.
        Mehtäsä voi suojella monella tapaa, larvojen voi antaa huojua 10 vuotisella suojelusopimuksella pysyvästi tai sitten myymällä sen metsäpohjaa myöten valtiolle.,
        Jos sattuu olemaan hyvää ikiaikaista puustoa, niin korvaukset määräytyy sen hetkisten hakkuuarvojen mukaan. Voihan se nousta noin isoksi, kertakorvaus ja verotonta tuloa näissä suojeluhankkeissa.
        Mutta jos suojelet jonkinmoisia osia omista metsä hehtaareista, soita tai muita arvokkaita ympäristökohteita, ne menee ympäristötukien piikkiin ja ne on taas verotettavaa tukea metsänomistajalle.

        Valtio yrittää haalia suojeltavia metsiä ja saada metsänomistaja suojelemaan mehtiään,
        Metso-ohjelma on ainakin yksi ohjelma, että jos kiinnostaa tietää enemmän kannattaa käydä sen sivuilla.
        Niissä on aika kovat kriteerit, että tuskin niitä kannattaa kadehtia. ELYkeskus on instanssi, jonka pojat juoksevat metsien suojelukohteita tarkastamassa ja jonka kanssa sopimukset tehdään.

        Ovat aika monimutkaisia juttuja, kun kuitenkin jokainen metsä ja metsänomistaja on aivan omanlaisensa tapaus, että vaikeaa vetää noin rankkaa johtopäätöstä yhdestä esimerkistä. Tai ehkä sillä esimerkillä yritetää houkutella metsänomistajia suojelemaan enmmän omia metsiään.


    • Anonyymi

      Paljon porua metsän oikeasta hyötykäytöstä, kenen ehdoilla pelkästään metsäyhtiöiden ehdoilla. Luulen että tässä mielessä on tapahtumassa muutosta, sekametsä vai istutettu yhden lajin metsäpelto, siinä ristiriita minkä verran hyväksymme metsäpeltoja.
      Luonnonmukaisesti kasvanut metsäntuotto riippuu metsäalasta, avohakkuut voitaisiin tehdä kapeina kaistaleina ja saada aikaan sekametsän tapaisia kaistaleita että luonnonmonimuotoisuus säilyisi.

      Liian laaja aihe, mutta metsiemme tilaa ollaan viemässä huonompaan suuntaan, meihin on iskostettu elämme metsästä, tietysti metsämme on meille tärkeitä.

      Pertikki

      • Anonyymi

        Elena ehkä osaisi valistaa.
        Mieltäni kirvelee, jos olen käsittänyt asian väärin ja kirjoitan palturia.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elena ehkä osaisi valistaa.
        Mieltäni kirvelee, jos olen käsittänyt asian väärin ja kirjoitan palturia.
        Beng

        Valistaminen millä tavalla väärin he ei ole väärin kirjoittaa omaa mielipidettä

        Perikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valistaminen millä tavalla väärin he ei ole väärin kirjoittaa omaa mielipidettä

        Perikki

        12:09
        Jos nappaan asian nettilehdestä esim. väärin ja alan pekuloida pekuloimasta päästyäni ja kaikki olisikin väärin, siis väärin ymmärrettyynkin tietoon pohjautuvaa. Se kirveltäisi mieltä.
        Kun lähtökohta olisi virheellinen, niin aika metsässä mielipiteenikin olisivat ja se metsä vasta ei tuottaisi mitään. Vähiten hyvää mieltä.
        Beng
        Tommottas.



      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Sattui ohimennen facessa tämmöinen, voi jossain määrin uskoa laitan linkin kun en viitsi kirjoitella
        https://yle.fi/aihe/a/20-10002970?utm_source=facebook-share&utm_medium=social&fbclid=IwAR3B5xF-jsSekS6de8cMJJGvJzKkWKM4SY2GIBlXv34XGPEYEVLrOS9QJ48

        Tuohan se oli. Hyvä kun liitit. Lukevat huomaavat myös, mihin silmä pieni katsoi.
        Huomasin tuon 50 v nytten shitten. Sillä lienee merkitystä. Ajalla.
        Beng
        Ihan kerkesin ajatuksella haalia 100 ha. Tulos ~ 2000000 €. Eli joka vuosi napsahtaisi tuo larvojen tuijotus ~ 20000 €. Onhan se eläkeläiselle ihan kivaa, jos luonto tuottaa......ikiaikaisen nautinnan kautta .... eikä tarvitse vinkua vappusatasta.
        Kadeko. En tietenkään. Pyrin olemaan jalo.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taimikonhoitotöitä olisi paljon, mutta ei ole tekijöitä, mikä siis avuksi, jotta kasvaisi uljaita honkia. Voisiko matu oppia raivaussahan ripeäksi käyttäjäksi, paarmoja ja itikoita uhmaamaan?

        17:22
        Kysymällähän se selviäisi. Tuo matu on kiinni maahantunkeutujasta lyhenne.
        Alapa käyttämään uussuomalais -nimikettä, lyhenne 'uus', niin voisit paremmin saada myytyä työt. Mene työvoimatoimistoon vai mikä ely tai tekes se on ja kysy sopivat tyypit. Saattasit saada tukea työllistämiseen. Vakuutus tarvittaisiin varmasti.
        Eli aloite sinulta, että tuukkonää, tuukkonää.
        Kas kun MTK ei kurssita?
        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan se oli. Hyvä kun liitit. Lukevat huomaavat myös, mihin silmä pieni katsoi.
        Huomasin tuon 50 v nytten shitten. Sillä lienee merkitystä. Ajalla.
        Beng
        Ihan kerkesin ajatuksella haalia 100 ha. Tulos ~ 2000000 €. Eli joka vuosi napsahtaisi tuo larvojen tuijotus ~ 20000 €. Onhan se eläkeläiselle ihan kivaa, jos luonto tuottaa......ikiaikaisen nautinnan kautta .... eikä tarvitse vinkua vappusatasta.
        Kadeko. En tietenkään. Pyrin olemaan jalo.

        Niin, tuosta ollu aiemminkin otsikoita, ajattelisin tuo sopii yksityis metsän omistajille. Valtion metsiin reagoidaan viiveellä, Metsähallitus on tulosvelvollinen kuka valvoo heidän toimintaa. Metsähallitus valtion omistuksessa eli meidän - kansan.

        https://www.minilex.fi/a/metsähallitus-hoitaa-valtion-omistamia-metsiä


    • Anonyymi

      Ettiätuota uussuomalainen huhkimaan paarmoja pörräävään vitalikkoon, onkohan tuolla Työtehoseuran suosituksia, ettei aika menee pelkkiin tuumaustaukoihin; alottaako raivata vai huiloisko?

      • Anonyymi

        Minusta meillä nuo öttiäiset ovat melko vaatimattomia. Joidenkin ihmisten pitää kantaa varuulta piikkiä allergisuutensa takia. Siis jotkut öttiäiset ovat hengenvaarallisia joillekin.
        Etelässä voi olla skorppiooneja ja tarantelloja ja käärmeitä. Inhaa. Elloa.
        Beng
        Vähän nihkeännäköiseen aamuun heräsin.
        Entäs te?


    • Anonyymi

      Aamusta soropit join ensin, ja lähdin torille mansikoita ostamaan, litra mangnumeita vain vitosen köyhdyin.
      Taivas ollut sateisen repaleinen.

    • Anonyymi

      Ilkeänkö tunnustaa. Olin shoppailemassa vapaa-ajan rytkyjä alesta.
      Ovat suomalaista tekoa tai teetettyä.
      Beng
      Ukkosta ilmassa. Painostavaa, hiostavaa.

    • Anonyymi

      En yleensä joukse alen takia, olin ruoka-ostoksilla niin tuli samantien hyvät vaateostot.
      K-cityn valikoimat tulee silmille kunnes olet missä ruokaa.

      • Anonyymi

        Harmillista, kun palstaa sotketaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      207
      2734
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      451
      2438
    3. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      27
      1537
    4. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1468
    5. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      71
      1281
    6. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      86
      1048
    7. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      140
      1003
    8. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      7
      984
    9. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      70
      950
    10. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      77
      923
    Aihe