Kuka muistaa kansakoulun terveystarkastukset?

Anonyymi

Systeemi oli niin, että terveyssisar vai oliko peräti oikea lääkäri tuli pitämään tarkastuksen luokassa. Kaikkien oppilaiden siis tytöt ja pojat piti riisuutua ilkosen alasti samassa luokassa ja kukin kutsuttiin aakkosjärjestyksessä tarkastajan kopeloitavaksi luokan eteen. Siinä kuunneltiin keuhkoja ja katseltiin kurkkuun, korviin ja ties minne muuhun.
Jotenkin jäänyt mieleen joidenkin saastaiset alusvaatteet ja paha haju.

Ei ole koskaan tullut puheeksi että oliko sama tapa muillakin luokilla ja oliko tämä yleistä koko maassa. Vai satuinko olemaan jossain tosi takapajulan koulussa sen aikaisessa maaseutukauppalassa.

Muistaako kukaan tällaista omilta kouluajoiltaan? Ei varmaankaan nykyisin menisi ihan samalla kaavalla?

24

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuollaista en muista. Mutta sen muistan että tuli kutsu hammaslääkärin tarkastukseen ja se kuulosti melko kamalalta. Ei varmaankaan kukaan ollut vielä alaluokilla ehtinyt hammaslääkäriin ollenkaan ennen koulun järjestämää tarkastusta. Tuollainen tarkastus tietysti oli hyvä olemassa.. Se poraaminen kyllä tiedettiin ja se kuulosti kyllä oikein kamalalta.

    • Anonyymi

      Niiltä ajoilta muistan osakseni tulleen omituisen testin jonka vasta myöhemmin olen tajunnut olleen jonkinlainen älykkyystesti. Piti luetella mm. viikon päiviä ja kuukausia takaperin ja kaikkea muuta vastaavaa.

      Ihmetytti myöhemmin että itseni lisäksi vain yksi toinen oppilas samalta luokalta joutui samanlaiseen testiin. En tiedä tänäpäivänäkään olimmeko täysin tyhmiä vai hyvin älykkäitä luokallamme vai miksi kyseinen testi tehtiin meille. Siis joko ensimmäinen tai toinen luokka kansakoulussa eli jotain 7 -8 vuoden ikäisiä 50- luvun alussa.

      Onko kenelläkään tietoa vastaavasta kokemuksesta?

    • Anonyymi

      Juuri noin oli lääkärintarkastus alakoulussa. Jäi mieleen ällö havainto. Alaluokilla 1-3 oltiin samassa tilassa ja oli naisope. Yläluokilla 4-7 oli miesope. Tämä miesope tuli seuraamaan meidän alakoululaisten tarkastusta. Olisihan se naisopekin riittänyt, kun oli lääkäri ja terveyssisar paikalla. Ettei vain olisi ollut vähän kiinnostunut alastomista lapista, mene tiedä. Ilkosen alasti oltiin ja muutama jätettiin muiden jälkeen, heille laitettiin hienotunteisesti meiltä muilta salaa täystuhoa, yksi heistä sitten seuraavana päivänä minulle kuiskutti asian suurena salaisuutena.

    • Anonyymi

      Ei ollut 50-luvulla itselläni moista kansakoulussa.

    • Anonyymi

      Miettikää vähän ! 50-luku oli 50-luku.
      Suomessa elettiin s o d a n jälkeisiä aikoja.
      Hyvähän se oli, että jollakin tasolla pystyttiin terveyttä seuraamaan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että koulun tarkastukset oli "ällöä" ???
        Ei järki päätä pakota aloittajalla ja anolla 22:08. Lähtökohdat oli mitkä oli.
        Onko se ylivoimaisen vaikeaa tajuta ?
        Varmaan mahdotonta tajuta millaista oli muutama vuosi sitä ennen ?
        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5ed8f604-69e7-4297-b44f-6b5b937a9adc

        04.07.2022 06:03, En avaa linkkejä, en tiedä mitä siellä on.
        Nyt sinulta jäi ymmärtämättä lukemasi. En arvostellut tarkastusta vaan yläkoulun miesopettajaa joka tuli seuraamaan alastomia lapsia, 7-10 vuotiaita alakoulun oppilaita.
        Arvostan tarkastuksia, oli vuosi 1958. Minulle se oli tuttua, olin halunnut kouluun ennen 7:ää ikävuotta. Päästäkseni sisään jouduin käydä lääkärintarkastuksessa, selviänkö. Lääkäri sanoi, potra on, kyllä pärjää. Äiti sitä naapurin emännälle pörhisteli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        04.07.2022 06:03, En avaa linkkejä, en tiedä mitä siellä on.
        Nyt sinulta jäi ymmärtämättä lukemasi. En arvostellut tarkastusta vaan yläkoulun miesopettajaa joka tuli seuraamaan alastomia lapsia, 7-10 vuotiaita alakoulun oppilaita.
        Arvostan tarkastuksia, oli vuosi 1958. Minulle se oli tuttua, olin halunnut kouluun ennen 7:ää ikävuotta. Päästäkseni sisään jouduin käydä lääkärintarkastuksessa, selviänkö. Lääkäri sanoi, potra on, kyllä pärjää. Äiti sitä naapurin emännälle pörhisteli.

        Sairas mielikuvituksesi teki tarkastuksista epäilyttäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        04.07.2022 06:03, En avaa linkkejä, en tiedä mitä siellä on.
        Nyt sinulta jäi ymmärtämättä lukemasi. En arvostellut tarkastusta vaan yläkoulun miesopettajaa joka tuli seuraamaan alastomia lapsia, 7-10 vuotiaita alakoulun oppilaita.
        Arvostan tarkastuksia, oli vuosi 1958. Minulle se oli tuttua, olin halunnut kouluun ennen 7:ää ikävuotta. Päästäkseni sisään jouduin käydä lääkärintarkastuksessa, selviänkö. Lääkäri sanoi, potra on, kyllä pärjää. Äiti sitä naapurin emännälle pörhisteli.

        "Nyt sinulta jäi ymmärtämättä lukemasi."
        Ei jäänyt mitään ymmärtämättä. Sinulta on jäänyt vuosien varrella paljonkin.
        nm. Kehity vihdoin !


    • Anonyymi

      "Jotenkin jäänyt mieleen joidenkin saastaiset alusvaatteet ja paha haju."
      Ettei vaan ois ollut sinun ominaishajusi, jonka muutkin muistavat ?

    • Anonyymi

      "Muistaako kukaan tällaista omilta kouluajoiltaan? Ei varmaankaan nykyisin menisi ihan samalla kaavalla?" HAHHAH onpa ä l y k ä s toteamus !

    • Anonyymi

      Kyllä kansakouluaikanani ja kansalaiskoulu aikanani syntynenä 1953. Oli terveyden hoitajat ja hänellä huone.Johon kaikki menimme ,mutta useampi keralla pojat ja työt erikseen! .A-järjestys oli kyllä ja alusvaateisin asti riisutin. Nolotti kun terveyden hoitaja kysyi Malmilla ( Helsinki 70)Miksi veljeläsi Taunolla on aina likaset jalat kaikkien kuullen. Hän oli minua 5 v.vanhempi.Mitä siihen osaa alakoululainen vastata. Kun ei äitiä ollut.Sauna käytin lauantaisin sai puhtaat vaateet silloin kaikki.Pojat isän kanssa ja minä siskoni kanssa.Kanto vedet oli isän talossa ja kaivo,kuin ulko hussi!Terveystarkistus koulun kunnan lääkärillä .mukana vanha isäni.Oli jo isäni syntyessäni 58v.( ps.Kunnan lääkäri nimi kun Malmi joskus maalaiskunta jäänyt se nimike.)Mutta vain minun muistini! on asia tietoa ja todettu: Jospa muistat lapsuutesi väärin?Keskustelet vaan sisarusten kanssa,heillä ihan eri muisto toisista,elämästä lapsuus jokaisella eri..

    • Anonyymi

      Meillä pienessä kyläkoulussa maalla Hämeessä 1950-luvulla terveystarkastuksen teki terveydenhoitaja. Luokassa oli yht'aikaa luokan tytöt ja toisella kertaa pojat, ei siis yhdessä. Alasti ei riisuuduttu, vaan alushousut pidettiin jalassa, pikkasen siinä tytöt keskenämme tirskuttiin, mutta ei se mitenkään kamalaa ollut.

    • Anonyymi

      Höpö höpö:)) Taitaa olla sairaat unelmat:))

      Minä kävin kahdeksan luokkaa kansakoulua, neljässä eri koulussa.
      Lekuri tutki meitä yksitellen, terveyssisaren kopperossa. Kundeja syynasi mies, gimmoja nainen.

    • Anonyymi

      Kyllä siinä mentiin kerran vuodessa lääkärin tarkastukseen. Tytöt ja pojat erikseen.kalsarit jalassa.

    • Muistan kun koko koululle annettiin isorokkorokotus.
      Silloin siinä mentiin jonossa kuin ison talon porsaat ja
      yksi hoitaja puhdisti ja sitten kunnanlääkäri teki kaksi haavaa ja tökkäsi siihen aineen
      ja sitten seuraava hoitsu laittoi laastatrin, kotona sitten odotettiin , mitä tapahtui, tehosiko rokotus. Vieläkin on nuo haavan jäljet käsivarressa.
      Muutenkin rokotukset ovat jääneet mieleen, joku rokotus oli sellainen, että piti seurata tuliko laastarin alle näppyjä vai ei.

      • Anonyymi

        Samoin meilläkin,mutta tehtiin kolme jälkeä vasempaan käsivarteen. Myös Calmetointi uusittiin ,siitä tuli reiteen komea kuoppa entisen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin meilläkin,mutta tehtiin kolme jälkeä vasempaan käsivarteen. Myös Calmetointi uusittiin ,siitä tuli reiteen komea kuoppa entisen lisäksi.

        Hämärästi muistan nuo joukkorokotukset.
        Mitään muita massatarkastuksia en muista.
        Hammaslääkärireissu oli samanlainen joukkotarkastus.
        Beng
        Opettajat oli pikakurssitettu sodan jälkeen.
        Tuon ajan opettajat joutuisivat useat käyttäytymään toisin tänä päivänä oppilaitaan kohtaan.
        Kyllä heissäkin pedofilejä on ollut ja on. Tänäkin päivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin meilläkin,mutta tehtiin kolme jälkeä vasempaan käsivarteen. Myös Calmetointi uusittiin ,siitä tuli reiteen komea kuoppa entisen lisäksi.

        Vielläkö teillä ne rokotusjäljet näkyvät reidessä ja käsivarressa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielläkö teillä ne rokotusjäljet näkyvät reidessä ja käsivarressa?

        Kyllä reidessä monttu on.


    • Anonyymi

      Monnet teistä ovat eläneet saastaisen ja pskaisen lapsuuden
      ja nyt juovat hörpyt Monet-konjankkia

      • Anonyymi

        Halvin brandy ajaa saman asian ja on yhtä hyvääkin tai pahaakin. Halvimmat tuotteet ovat muuten Alkoissa alimmilla hyllyillä että kumartelemaan ja nöyristelemään muutenkin tottuneet ovat ne jotka eniten sielläkin kumartelevat...


    • Anonyymi

      𝙈𝙞𝙨𝙨𝙖̈ 𝙨𝙪𝙪𝙣𝙣𝙖𝙡𝙡𝙖 𝙨𝙪𝙤𝙢𝙚𝙖 𝙟𝙖 𝙢𝙞𝙡𝙡𝙖̈ 𝙫𝙪𝙤𝙨𝙞𝙡𝙪𝙫𝙪𝙡𝙡𝙖 𝙤𝙣 𝙠𝙞𝙧𝙟𝙤𝙞𝙩𝙩𝙖𝙟𝙖 𝙠𝙤𝙠𝙚𝙣𝙪𝙩 𝙩𝙖𝙧𝙞𝙣𝙖𝙣𝙨𝙖

      Meillä ainakin oli juuri uusi koulu 1954 jossa jouduimme istumaa lattialla jonkin aikaa. Oli myös erilliset terveydenhuoltohuoneet, hammaslääkärin huoneisto, puukässän tilat, metallikässän tilat, fysiikanluokka, kotitalousluokka jossa mm. mankeli , n. 5 sähköhellaa, ym. keskuskeittiö, ruokasali, juhlasali,

      ainoa mikä oli noloa, oli suuri wv jossa 6-9 wc istuinta vierekkäin eikä mitään välilevyjä.

    • Anonyymi

      Ei ollut koskaan aloittajan alastomuuskohtauksia, onkohan tuo tottakaan ja mikä tarkoitus sillä sitten olisi ollutkaan, ei ne lääkärit mitään sukupuolitauteja etsineet!
      Kun olin sivukylällä niin hammaslääkärissä oli käytävä kirkonkylällä mutta lääkäri kävi ensin kyllä siellä kylän koululla tutkimassa apulaisensa kanssa ja muistan että siinäkin jo pelättiin kun ymmärsimme mikä lääkärin sana apulaiselleen tarkoitti reikää eli porattavaa...
      Ulkohuussi oli ja siellä useita reikiä mutta tyttöjen ja poikien puoli oli erikseen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      207
      2734
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      451
      2438
    3. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      27
      1537
    4. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1468
    5. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      71
      1281
    6. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      86
      1048
    7. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      140
      1003
    8. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      7
      984
    9. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      70
      950
    10. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      77
      923
    Aihe