Miten antaa anteeksi veljelle, joka jätti velat maksamatta ja varasti minulta

Anonyymi

Asiaa helpottaisi huomattavasti, jos olisi edes joskus pyytänyt anteeksi ja pahoitellut tapahtunutta, mutta minkäänlaista anteeksipyyntöä ei ole tullut koskaan.

Sitä tahtoisi vaan unohtaa koko asian ja ihmisen, mutta irti ei tunnu pääsevän millään.

28

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Omaan perheeseen kuuluvan epärehellisyys on aina kova pala purtavaksi. Sukulaisista noin vain eroon pääse.

• Anonyymi

Matt.6:14-24 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän taivaallinen Isänne myös anna teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksiaanne.......

• Anonyymi

onko veli, oma biologinen veli, vai seurakunta-veli ??
      tätä rahanlainaamista on ihan tyypillistä myös seurakunta "veljien" porukoissa.

• Anonyymi

Nimi on Veli Seutukunta, eli Seutukunnan Veli

• Anonyymi

Asia poliisille jos rahan määrä iso.

• Anonyymi

Niin paha palvelija sai itse paljon anteeksi mutta ei antanut toisille anteeksi. Olet tietysti itsekin varastellut. Varas menee varkaan kotiin varastaa kaiken Mooses .

• Anonyymi

Ei aina. Siskokin osaa lainata itkuissaan ,mutta vierailulla seuraavan kerran näenkin uuden nahkasohvan. Vuosia sitten. Keljuttaa. Olen kuin luutturätti,hyväksi käytetty ja poljettu. Eikä maksa koskaan takaisin. Mutta enpä enää lainaakaan kenellekään,oli kuin itkuissaan tahansa. Menkööt nurin kaikki ja talot ja tavarat,minulle riitti.

• Anonyymi

Matt.18:21-22 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa? Jeesus vastasi hänelle: Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän. Luuk.17:3-4 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi. Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaat ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: Minä kadun, niin anna hänelle anteeksi.

• Anonyymi

Eihän sinulla aloittaja ole mitään anteeksiannon velvollisuutta tuollaisessa tilanteessa. Olet rikosuhri.

Raamattu ei missään kohdin opeta heppoisesti muka "pyytämään anteeksi", vaan korjaamaan tekonsa, selvittämään se uhrin kanssa. Jo sanamuoto "anna anteeksi" on taakan lisäämistä uhrille! Ainoastaan Jumalalta "pyydetään anteeksi", ihmisten kanssa asiat korjataan ja korvataan ja ellei tätä mahdollisuutta ole, jätetään uhri rauhaan "anteeksipyynnöiltä" ja kannetaan yksin oma syyllisyys. Voi sanoa uhrille: "Olen pahoillani. Kadun". Mutta anteeksiantoa ei vaadita, se on yksin uhrin oma asia.

Anteeksiannollekin on edellytyksensä. On asioita, joitain ihmisten tekemiä virheitä ja kömmähdyksiä, joita ehkä voi ymmärtää ja näin "antaa asian olla", mutta on asioita, joita ei myös ilman tekijän itsensä myötävaikutusta selvitetä.

Niitä ei anteeksianneta, ellei tekijä itse halua asiaa selvittää ja esim. palauttaa anastamansa omaisuuden uhrilleen. Sillä omaisuudella on aina oikea omistajansa, eikä se koskaan muutu varkaan ja esim. tämän jälkeläisten omaksi.

Väärä anteeksianto olisi rikoksen suosimista, väärän toiminnan vahvistamista, antaisi rikolliselle mielikuvan kuin hänellä olisi lupa mihin vain ja uhrilla muka anteeksiantovelvollisuus. Näin ei ole. Tällainen harha vain vahvistaa rikollisuutta ja väärä anteeksiantelija on silloin myös itse osallinen toisen rikoksiin.

Raamattu sanoo: "Tuomitkaa oikea tuomio."
      Asiat on selvitettävä, eikä kaikkia tekojaan voi silti korjata, eikä korvata.

Kuinka teet tyhjäksi murhan? Et mitenkään. Tehty, mikä tehty. Olisi ajatellut asiaa, ennen kuin teki teon, teon jälkeinen pahoittelu on heikkoutta ja vastuun laistamista. Ainoa, jonka anteeksiannolla olisi merkitystä, on kuollut. Anteeksiantoa ei siis ole, se kuoli uhrin mukana. Kuitenkin moni tappaja, tästä piittaamatta, jatkaa tyytyväisenä elämäänsä.

• Anonyymi

Jeesus ei käske "pyytämään anteeksi", vaan tekijää "sopimaan asia riitapuolen kanssa":

Matt. 5:25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.

Asiat siis selvitetään.

Aloittaja voisi muistuttaa veljeään tästä "velasta", ettei tuo roisto vain kuvittele, että hän on saanut sen lahjaksi!

Oliko summa suurikin?

• Anonyymi

On Jumalalta,katuvalle. Omaisiltakin voi yrittää pyytää anteeksi.

• Anonyymi

Job.7:21 Minkätähden et anna rikoksiani anteeksi etkä poista pahaa tekoani? Sillä nyt minä menen levolle maan tomuun, ja jos etsit minua, niin minua ei enää ole. Job.10:14-22

• Anonyymi

Ei poliisia juurikaan kiinnosta jos joku jättää velkansa maksamatta, he ajattelevat vain että mitäs pöljät lainailee toisilleen. Mutta verottaja kiinnostaa jos veli saanut täten pimeää rahaa. Anna keisarille mikä keisarin on ja niin ainakin siitä velasta joutuu maksamaan verot sekä se nostaa veroprosenttia. Ja kun se on ollut ilmoittamatta, on ns. pimeää tuloa, niin tulee tietenkin veronkorotus. Verottajaa kannattaa informoida jos haluaa että jotain sankioita tulee. Siellä saralla ollaan hanakoita kansalaisten rahojen perään.

• Anonyymi

Jos veljesi ei kehtaa lähestyä ...kun on ne velat yms. ?
      Jos hän haluaisi pyytää anteeksi sinulta, mutta ei uskalla?
      Velka on sellainen että sitä ei pitäisi ollenkaan tapahtua.
      Pankit lainaa ja pankille ollaan velkaa. Ei veljelle.
      Osin saa syyttää itseään jos toinen on itselle velkaa.
      Älkää pilatko elämäänne velan takia.
      Ota puheeksi ja yritä lähestyä veljeäsi. Uskon että hänelläkin on vaikeaa tuon asian takia. Todella vaikeaa. Menettää veljensä rahan takia.

Raamattu jossain sanoo, että jos lainaat rahaa, anna se mielessäsi lainaajalle. Jos saat sen takasin joskus, ole iloisesti yllättynyt.

• Anonyymi

Se lähimmäiselleen anteeksiantamus on tosiaankin vaikea tapaus. Itse olen joutunut yli kymmenen vuotta sitten tapahtuneen pahansuopaisen panettelun kohteeksi, enkä tunne vieläkään päässeeni siitä irti. Niin paljon tuo panettelu pahoitti mieltäni. Ja ajattelen, etten minä ehket pääsekään moisesta irti koko elämäni aikana. Ja vaikka sanon Isä Jumalan kasvojen edessä antavani tuolle panettelijalle hänen panettelunsa anteeksi, siltikin sen tuottama mielipaha toistuu edelleenkin. Muistuu mieleen aina silloin tällöin.
      Helluntailaiset hokevat tätä: 'anna vaan anteeksi, anna vaan anteeksi' ikäänkuin jotain mantraa.. Eivätkä osaa muuta siihen..

• Anonyymi

Tietenkin verottja voi olla kiinnostunut myös antajasta, että onko kyse sittenkin ollut jostain pimeästä palkkiosta ja pitääkö antajallekin sen vuoksi määrätä kaikenlaisia veroja ja maksuja. Eihän toiselle ihmiselle saa keisarin ohi lahjoittaa rahaa. Sehän on synti ja siinä joutuu itsekin anteeksipyynnön alaiseksi.

Mutta parempi tunnustaa syntinsä ja kertoa verottajalle että veli on nyt saanut pimeää rahaa ja kertoa että se oli tarkoitettu kyllä lainaksi, mutta hölmönä kuvittelin että se muka maksaa takaisin ja nyt se muuttunut veljelle tuloksi, joten mätkäise sille armoton vero ja kun tunnustin tämän, niin jätä minut vähemmälle.

Kyllä omakin synti pitää tunnustaa.

• Anonyymi

Turpiin, järveen ja kivi kaulaan.

• Anonyymi

Varminta onkin siitä vipatusta summasta maksaa verot, eläkemaksut sekä muut siten että velka paisuu melkein puolella jos haluaa itse olla rehellinen ja antaa keisarille se mikä keisarin on. Silloin sitä ei tarvitse periä enää takaisin, mutta jos se jää maksamatta takaisin, niin silloin on itsekin syyllistynyt veronkiertoon.

• Anonyymi

Velasta on on tehtävä aina velkakirja.
      Sen on parempi tehdä alan ammattilaiset.

Siinä selviää myös se miten velka on maksettava takaisin.

Jos velallinen ei vapaaehtoisesti suostu maksamaan - tulee asia viedä oikeuteen.

AINA on kaikkein helpointa antaa ANTEEKSI JA UNOHTAA!

Paljon vaikeampaa on sanoa, että minulle on tehty vääryyttää ja vaadin että asia korjataan!

• Anonyymi

Matt.5:23-26 Sentähden, jos tuot lahjasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauvan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisen rovon. Matt.6:14-18

• Anonyymi

Mark.11:26 Biblia (1776) Mutta jos ette anteeksi anna, ei myös teidän Isänne, joka on taivaassa, anna anteeksi teidän rikoksia. KR 1933-38 Mark. 11:26 jae puuttuu.

• Anonyymi

Matt.21:23-27 Ja kun hän oli mennyt pyhäkköön, tulivat hänen opettaessaan ylipapit ja kansan vanhimmat hänen luoksensa ja sanoivat: Millä vallalla sinä näitä teet? Ja kuka sinulle on antanut tämän vallan? Jeesus vastasi ja sanoi heille: Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen. Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisestä? Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: Jos sanomme: Taivaasta, niin hän sanoo meille: Miksi ette siis uskoneet häntä? Mutta jos sanomme: Ihmisistä, niin meidän täytyy pelätä kansaa, sillä kaikki pitävät Johannesta profeettana. Ja he vastasivat Jeesukselle ja sanoivat: Emme tiedä. Niin hänkin sanoi heille: Niipä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.

• Anonyymi

Mark.11:27-33 Ja he tulivat taas Jerusalemiin. Ja kun hän käveli pyhäkössä, tulivat ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat hänen luoksensa ja sanoivat hänelle: Millä vallalla sinä näitä teet? Tahi kuka sinulle on antanut vallan näitä tehdä? Mutta Jeesus vastasi heille: Minä myös teen teille yhden kysymyksen; vastatkaa te minulle, niin minä sanon teille, millä vallalla minä näitä teen. Oliko Johanneksen kaste taivaasta vain ihmisestä? Vastatkaa minulle. Niin he neuvottelivat keskenään sanoen: Jos sanomme: Taivaasta, niin hän sanoo: Miksi ette siis uskoneet häntä? Vai sanommeko: Ihmisistä? sillä he kansan tähden pelkäsivät sanoa, sillä kaikkien mielestä Johannes totisesti oli profeetta. Ja he vastasivat ja sanoivat Jeesukselle: Emme tiedä. Sillon Jeesus sanoi heille: Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.

• Anonyymi

Luuk.20:1-8 Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia, että ylipapit ja kirjanoppineet astuivat yhdessä vanhinten kanssa esiin ja puhuivat hänelle sanoen: Sano meille, millä vallalla sinä näitä teet, tahi kuka on se, joka on antanut sinulle tämän vallan? Hän vastasi ja sanoi heille: Minä myös teen teille kysymyksen; sanokaa minulle: oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: Jos sanomme: Taivaasta, niin hän sanoo: Miksi ette siis uskoneet häntä? Mutta jos sanomme: Ihmisistä, niin kaikki kansa kivittää meidät, sillä se uskoo vahvasti, että Johannes oli profeetta. Ja he vastasivat, etteivät tieneet, mistä se oli. Niin Jeesus sanoi heille: Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.

• Anonyymi

Tietysti harmittaa jos joku on luvannut maksaa takaisin lainansa, mutta ei maksakaan, vaikka siihen pystyy.
      Itsekin olen tullut petetyksi sillä lailla. Ei se kivaa ole.

Silloin päätän, että kyseisen henkilön on turha pyytää lainaa toista kertaa, jos ei ole hengenhädässä.

Kuitenkin, jos joku on todella puutteessa ja annat lainaa tietoisena siitä, että varmaan et koskaan tule saamaan takaisin, tiedät että saat takaisin moninkertaisesti tulevassa elämässä, jos et vaadi maksua tässä ajassa.

• Anonyymi

Uskovaisten tavara on yhteistä.

• Anonyymi

Jos on velkakirja, niin ulosottoon. Ja velka on pidempiaikainen, kunhan muistaa 10-vuoden sisällä sen karhuamisen uusia, niin velka-aika taas jatkuu.

Eli ulosotto laajentaa velallisen omaa vastuutaan.

• Anonyymi

Hirveän syntiinhän sitä on syyllistynyt jos on mennyt lainailemaan ihmiselle rahaa. Siis on jo summa on isompi kuin joku vaivainen satanen, jota voidaan pitää normaalina lahjana eikä aiheuta sen enempiä viranomaistoimia.

Pankkina toiminen vaatii hyvin paljon erilaisten lakien soveltamista sekä siitä täytyy tehdä viranomaisilmoitukset. Ja jos raha jää saamatta, niin ei sen kuittaaminen hyvää hyvyyttään täytä lain kirjainta. Se tulo pitää ilmoittaa ja valtio kyllä on hyvin innokas saamaan siitä erilaisia maksuja. Vielä korotettuna jos asia on päässyt sillä hetkellä unohtumaan.

Me elämme yhteiskunnassa, jossa tosiaan pitää antaa keisarille se mikä keisarin on. Eikä se ole väärin Raamatunkaan mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe