Macy Grey..

Hän on saanut kommentoinnillaan ihmisiä takajaloilleen. Mitä mieltä olette?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/d2a868b0-c053-4480-9176-b3a44a3cb1dc

"Kohun aiheutti tilanne, jossa juontaja Morgan väitti ihmisten olevan nykyisin liian pelokkaita kertoakseen, millainen nainen heidän mielestään on.

– Tiedän! Gray vastasi tähän.

Seuraavaksi Morgan esittikin juuri tuon kysymyksen Graylle ja pyysi häntä kertomaan naiskuvastaan.

– Sanoisin, että ihminen, jolla on tissit. Siitä pitää aloittaa. Ja vagina! Gray lausui.

Kommentit aiheuttivat myrskyn somessa. Osa Twitter-kansasta puolusti laulajaa, mutta pettyneiden joukossa oli myös tähden faneja.

– Olenko nainen pelkästään ruumiinosieni vuoksi? Siihenkö me rajoitumme? yksi raivostunut fani tivasi.

– Tämä on todella syvältä. Maailmassa tapahtuu kaikenlaista juuri nyt, ja Macy Gray päättää käyttää alustaansa puhutellakseen jo sorrettuja ihmisiä ja mitätöidäkseen heidät, toinen kirjoitti."

114

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa uutisessa on jonkin verran jotain samaa, mutta itseeni nuo ei liity.

    • Olisiko jonkun mielestä Macyn pitänyt muotoilla kommentinsa jotenkin toisin vai oliko hänellä oikeus käyttää sananvapauttaan ja ilmaista oma näkemyksensä?

      Mä en henkilökohtaisesti ihan aina ymmärrä tuota suuttumistakaan. Ihminen joka on cis, niin hänen on vaikea ymmärtää miten transsukupuolinen itseään kokee. Ei ole ihme, että unohtuu miettiä transsukupuolisten sukupuolikokemuksia, kun on totuttu näkemään sukupuolet biologisten ja anatomisten ominaisuuksien mukaan.

      Ja pitämään cis käsitystä ja kokemusta kaikkia koskevana.

      Maailmassa on niin monenlaista näkijää ja kokijaa, eikä kaikki ole fobiaa tai ilkeyttä, kun kaikki ei kaikkea mitenkään voi sisäistää. Vaan kaikilla on omanlaiset kokemukset ja näkemykset, jonka mukaan asioita miettivät.

      • Anonyymi

        Sananvapautta Hänellä olisi oikeus käyttää, ja ilmaista oma näkemyksensä.


      • Ja jos nyt tarkkoja ollaan, niin kyllä ihan virallisestikin puhutaan sukupuoliristiriidasta. Oma kokemus omasta sukupuolesta (identiteetti) on siis eri mitä kehon fyysinen biologia, anatomia.

        https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/sukupuolen-moninaisuus/transsukupuolisuus/

        Ja kun näköaistien varassa pääosin toimitaan ja ihmisiä tulkitaan ennen, kun suut avataan puhuakseen toisilleen, niin äkkiä käy niin että epäselvä tilanne ei ole fobiaa, vaan ihan normaali oletus, hei toi on nainen kun sillä on naisen kroppa jne.

        Fobiaa on se, ettei hyväksy transsukupuolisuutta tai transsukupuolisia ja sortaa heitä ja heidän kokemustaan omasta sukupuolestaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sananvapautta Hänellä olisi oikeus käyttää, ja ilmaista oma näkemyksensä.

        Ja sitä häneltä myös kysyttiinkin. Macyn naiskuvaa.

        "Seuraavaksi Morgan esittikin juuri tuon kysymyksen Graylle ja pyysi häntä kertomaan naiskuvastaan."

        Joten ei hän minusta syyllistynyt mitenkään transfobiaan.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ja jos nyt tarkkoja ollaan, niin kyllä ihan virallisestikin puhutaan sukupuoliristiriidasta. Oma kokemus omasta sukupuolesta (identiteetti) on siis eri mitä kehon fyysinen biologia, anatomia.

        https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/sukupuolen-moninaisuus/transsukupuolisuus/

        Ja kun näköaistien varassa pääosin toimitaan ja ihmisiä tulkitaan ennen, kun suut avataan puhuakseen toisilleen, niin äkkiä käy niin että epäselvä tilanne ei ole fobiaa, vaan ihan normaali oletus, hei toi on nainen kun sillä on naisen kroppa jne.

        Fobiaa on se, ettei hyväksy transsukupuolisuutta tai transsukupuolisia ja sortaa heitä ja heidän kokemustaan omasta sukupuolestaan.

        Siihenhän koko transitiokin perustuu, että sen saa toteuttaa, koska sukupuoliristiriita on niin voimakasta, että ulkonäkö aiheuttaa ahdistusta, kehon ominaisuudet aiheuttaa ahdistusta. Kun transitio on tehty, ihminen usein nähdään sen sukupuolisena, joksika hän itsensä kokee ja identifioi. Jolloin näitä hups, ai sori et ookkaan mies/nainen tilanteita ei tulisi, jotka aiheuttaa transsukupuoliselle helposti ahdistusta.

        Ei kaikille, mutta heille joilla kehonkuva on vahvasti dysforinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sananvapautta Hänellä olisi oikeus käyttää, ja ilmaista oma näkemyksensä.

        Olen itsekin sitten foobinen, jos mun näkemykseni niin halutaan tulkita, kun olen sitä mieltä ettei meistä kukaan synny väärään kehoon. Meillä on vaan erilaisia ominaisuuksia ja persoonallisuuksia.

        Ja olen vahvasti sitä mieltä, että syy transsukupuolisuuteen löytyy aivojemme kehityksestä odotusaikana, kaikki ne ihmiskemian cocktailit mitkä meitä muokkaa ja oma hormonitoimintamme että sosiaalinen ympäristö jossa kasvamme ja oma persoonamme. Mielenkiintomme kohteet.

        Toiset meistä on vaan femiinimpiä ja toiset maskuliinimpia ihan sama mikä on kehomme ja se tarttee hyväksyä.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Olen itsekin sitten foobinen, jos mun näkemykseni niin halutaan tulkita, kun olen sitä mieltä ettei meistä kukaan synny väärään kehoon. Meillä on vaan erilaisia ominaisuuksia ja persoonallisuuksia.

        Ja olen vahvasti sitä mieltä, että syy transsukupuolisuuteen löytyy aivojemme kehityksestä odotusaikana, kaikki ne ihmiskemian cocktailit mitkä meitä muokkaa ja oma hormonitoimintamme että sosiaalinen ympäristö jossa kasvamme ja oma persoonamme. Mielenkiintomme kohteet.

        Toiset meistä on vaan femiinimpiä ja toiset maskuliinimpia ihan sama mikä on kehomme ja se tarttee hyväksyä.

        Ja se, että olen joskus todennut, että jos mulla olis pippeli niin olishan se hauskempaa sillä seksiä harrastaa naisen kanssa, kun pääsee naiseen sisään ja voi tuntea naisen peniksensä kanssa ja myös orgasmin, molempien. Puhtaasti siis mulle vain seksuaalinen juttu, ei mikään pakko olla. En tee peniksellä mitään muutoin. Aivan kuten että eläydyn miehiin seksissä, enkä naisiin. Se on joku sisäinen juttu. Maskuliini oikku.

        Enkä nykyisessä suhteessa etenkään tekis peniksellä mitään. Enkä välttis naisenkaan kanssa, se on ihan miten asiaan asennoituu.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ja jos nyt tarkkoja ollaan, niin kyllä ihan virallisestikin puhutaan sukupuoliristiriidasta. Oma kokemus omasta sukupuolesta (identiteetti) on siis eri mitä kehon fyysinen biologia, anatomia.

        https://sukupuolenosaamiskeskus.fi/sukupuolen-moninaisuus/transsukupuolisuus/

        Ja kun näköaistien varassa pääosin toimitaan ja ihmisiä tulkitaan ennen, kun suut avataan puhuakseen toisilleen, niin äkkiä käy niin että epäselvä tilanne ei ole fobiaa, vaan ihan normaali oletus, hei toi on nainen kun sillä on naisen kroppa jne.

        Fobiaa on se, ettei hyväksy transsukupuolisuutta tai transsukupuolisia ja sortaa heitä ja heidän kokemustaan omasta sukupuolestaan.

        Eiköhän fobia oli sairaalloinen pelko? Mielstäni homo- tai transfobiat ei voi määritellä fobiaksi. Usein näissä "fobioissa" on kysymys erimielisten leimamisesta sairaiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän fobia oli sairaalloinen pelko? Mielstäni homo- tai transfobiat ei voi määritellä fobiaksi. Usein näissä "fobioissa" on kysymys erimielisten leimamisesta sairaiksi.

        Niinno, fobia voi olla pelkoa ja tuomitseva käytös liittyy siihen pelkoon.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Niinno, fobia voi olla pelkoa ja tuomitseva käytös liittyy siihen pelkoon.

        Tuomita voi muutenkin kuin pelon takia.


    • Anonyymi

      Sitä mieltä, että iltajuorun tyhjäpäinen juoru.

    • Anonyymi

      Musta on hämmentävää kun toisaalta ei saisi määritellä sukupuolia fyysisten ominaisuuksien kautta, mutta sitten kun on trans, niin ne fyysiset ominaisuudet onkin tosi tärkeitä ja halutaan sallia sukupuolenvaihdosleikkaukset jo hyvin nuorillekin - eli että yhdessä tilanteessa fyysisillä ominaisuuksilla ei saisi olla mitään väliä, mutta toisessa ne onkin ubertärkeät? Jos sukupuoli määrittyy henkilön oman kokemuksen kautta niin miksi on valtavan tärkeää korjata kroppa vastaamaan kokemusta? Eikö se oma kokemus riitä? Siis tämä vaan yhtenä esimerkkinä tästä hassusta ristiriidasta…

      Jos multa kysyttäisiin naisen määritelmää, niin pyytäisin kysyjää täsmentämään että haluaako hän genetiikkaan, morfologiaan vai mihinkä perustuvan määritelmän.

      • Anonyymi

        Niin, ja en koe hänen sortaneen ketään. Korkeintaan hieman ajattelematon kommentti.


      • Niin kyllä, ne oikein korostuu binäärin mukaan. Totta.

        Minäkin joskus virheellisesti määrittelin itseni, mutta tarkemmin asiaa vatvottuani käsitin, että muunsukupuolinen maskuulini on oikea määritelmä mulle. Ja kuitenkaan en kiellä fyysistä sukupuoltani, olen nainen.

        Ei sitä mikään muuta muuksi. Eikä loukkaa, että puhutellaan naisena.

        Se ahdistus on se pääsyy, elämä on niin vaikeeta vaikeasti dysforiselle ihmiselle, jolloin transition on huomattu helpottavan ja vähentävän psyykkistä oireilua. He saavat ikään kuin elämän, "syntyessään" sukupuoleen johon identifioituvat.

        Osa ei edes kaipaa mitään muutosta.

        Hyvä täsmentävä kysymys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ja en koe hänen sortaneen ketään. Korkeintaan hieman ajattelematon kommentti.

        Näinpä. Julkkiksena saa helposti huutia, jos ei mieti kaikkia puolia.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Niin kyllä, ne oikein korostuu binäärin mukaan. Totta.

        Minäkin joskus virheellisesti määrittelin itseni, mutta tarkemmin asiaa vatvottuani käsitin, että muunsukupuolinen maskuulini on oikea määritelmä mulle. Ja kuitenkaan en kiellä fyysistä sukupuoltani, olen nainen.

        Ei sitä mikään muuta muuksi. Eikä loukkaa, että puhutellaan naisena.

        Se ahdistus on se pääsyy, elämä on niin vaikeeta vaikeasti dysforiselle ihmiselle, jolloin transition on huomattu helpottavan ja vähentävän psyykkistä oireilua. He saavat ikään kuin elämän, "syntyessään" sukupuoleen johon identifioituvat.

        Osa ei edes kaipaa mitään muutosta.

        Hyvä täsmentävä kysymys.

        Ja totta puhuakseni, määritelmä on aika turha. Kukin näkee ja kokee minutkin kuten näkee ja kokee. Ehkä kuitenkin oleellisinta on olla sinut ittensä kanssa, kun funtsia sopivaa termistöä.


    • Anonyymi

      Transut eivät tule koskaan olemaan oikeita miehiä. Vaikka kuinka kirurgin veitsen alla itseään korjataan, ei aivobiologiaa tai luuston rakennetta pystytä korjaamaan. Jokainen mies jolla on vähänkin pelisilmää tunnistaa nämä feikit aidoista naisista. Extremeharrastajille varmasti kelpaa kikkelityttö pervoiluun sun muuhun vastaavaan.

      JK Rowling ei tehnyt mitään väärää.

      • Transut on tyly sana. Transsukupuoliset kuitenkin itse päättää millaisena elävät. Ja heidän rakastajat samoin valikoivat itse rakastettunsa. Toisille trans on kynnyskysymys, toisille ei.

        Oikeita miehiä vai naisia?


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Transut on tyly sana. Transsukupuoliset kuitenkin itse päättää millaisena elävät. Ja heidän rakastajat samoin valikoivat itse rakastettunsa. Toisille trans on kynnyskysymys, toisille ei.

        Oikeita miehiä vai naisia?

        Minkäs sillekkään mahtaa, jos mun maskuliini energiani rakastuu sun femiiniin energiaasi ja haluaa kietoa sut käsivarsien sisään suojaan ja rakastaa hellästi ihaillen ja suojellen kaunista femiiniä sinua? :D


    • Anonyymi

      No siis tavallaan olen ihan tuota samaa mieltä. Meidän sukupuolisanasto on binäärinen, vaikka sukupuoli ei olisi. Itse jopa tietyllä tavalla rajottaisi naiseuden ja mieheyden siihen, että on cis. Tuon ulkopuolella pitää sitten miettiä ihmiset ovat, eikä siinä minusta ole mitään loukkaavaa. En mä muutenkaan ymmärrä tämän ajan jatkuvaa loukkaantumisen tarvetta.

      • Anonyymi

        Siis pitää miettiä mitä ihmiset ovat.


      • Juu, ymmärrän ilkeilyn loukkaavaksi, ettei kunnioita toisen elämää ja kokemaa. Vaan oma mielipiden on yleensä kuitenkin oma mielipide.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Juu, ymmärrän ilkeilyn loukkaavaksi, ettei kunnioita toisen elämää ja kokemaa. Vaan oma mielipiden on yleensä kuitenkin oma mielipide.

        Jos puhutaan naiseuden tai mieheyden kokemuksesta, niin se kuitenkin aina jokaiselle ihan omansa. Ei ole edes olemassa mitään oikeaa naiseutta, jota oikeanainen kokisi. Se, että olettaa cis naiseuden olevan jotain, on aivan yhtä luokittelevaa ja loukkaavaa. Kun tilanne on tuo niin miten kukaan miehen kehoon syntynyt voi koskaan edes kuvitella kokevansa jotain "naiseutta". Se on vain ihmisen oma kokemus, jonka hän itse syystä määrittää juuri naiseudeksi. Ihmisillä on joku pakottava tarve määrittää muita ja itseään hyvinkin rajoittavien määreiden kautta.

        Se on ymmärrettävää, että kehodysmorfia on ahdistavaa. Se jos tuntee olevansa jotain muuta kuin fyysisesti on. Periaatteessa ihan jokainen ihminen tuntee sen tunteen, viimeistään sitten kun ikääntyy. Kun mieli sanoo yhtä, mutta ruumis toista. Sekin on varsin arroganttia, kun olettaa, etteivät cis ihmiset muka voisi ihan täysin tajuta sitä tunnetta. Tietysti he voivat ja moni todellakin tietää sen tunteen ihan henkilökohtaisesti. Se kohdistuu eri asiaan, mutta tunne on täysin sama, kun oma ruumis on eri paria mielen kanssa. Sehän on hienoa että sukupuoleen liityvää versiota tuosta tunteesta voidaan hoitaa, esim. kehon vanhenemista emme osaa korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhutaan naiseuden tai mieheyden kokemuksesta, niin se kuitenkin aina jokaiselle ihan omansa. Ei ole edes olemassa mitään oikeaa naiseutta, jota oikeanainen kokisi. Se, että olettaa cis naiseuden olevan jotain, on aivan yhtä luokittelevaa ja loukkaavaa. Kun tilanne on tuo niin miten kukaan miehen kehoon syntynyt voi koskaan edes kuvitella kokevansa jotain "naiseutta". Se on vain ihmisen oma kokemus, jonka hän itse syystä määrittää juuri naiseudeksi. Ihmisillä on joku pakottava tarve määrittää muita ja itseään hyvinkin rajoittavien määreiden kautta.

        Se on ymmärrettävää, että kehodysmorfia on ahdistavaa. Se jos tuntee olevansa jotain muuta kuin fyysisesti on. Periaatteessa ihan jokainen ihminen tuntee sen tunteen, viimeistään sitten kun ikääntyy. Kun mieli sanoo yhtä, mutta ruumis toista. Sekin on varsin arroganttia, kun olettaa, etteivät cis ihmiset muka voisi ihan täysin tajuta sitä tunnetta. Tietysti he voivat ja moni todellakin tietää sen tunteen ihan henkilökohtaisesti. Se kohdistuu eri asiaan, mutta tunne on täysin sama, kun oma ruumis on eri paria mielen kanssa. Sehän on hienoa että sukupuoleen liityvää versiota tuosta tunteesta voidaan hoitaa, esim. kehon vanhenemista emme osaa korjata.

        Tuo puoli muakin hatuttaa tässä tän hetkisessä julkisessa keskusteluilmapiirissä tän aiheen ympärillä. Se uhriutuminen ja itsensä jalustalle nostaminen, kun on (muka) niin supererikoinen lumihiutale, että kukaan ei muka voi samoja tunteita kokea. Ei niitä varsinkaan sellainen voi kokea, joka on syntynyt "oikeaan" kehoon. Jos "mä tiedän miltä susta tuntuu" on rasittava tai loukkaava lause, niin aivan yhtä rasittava ja loukkaava on lause "sä et voi tietää miltä musta tuntuu".

        Itse tunnen henkilökohtaisesti useita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen edustajia ja he ovat ihan samanlaisia ihmisiä samoine tunteineen ja tuntemuksineen. Ihan rehellisesti, mä näen jo nykyään punaista ja tekee mieli lopettaa koko keskustelu, jos joku alkaa selittää mun cisnaisena tai cisihmisenä olevan sitä tai tätä tai ajattelevan tai toimivan niin tai näin. Onneksi omasta tuttavapiiristäni ei löydy tollasia ääliöitä, vaan he tajuavat että cisihmisilläkin on kokemuksia ihan laidasta laitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos puhutaan naiseuden tai mieheyden kokemuksesta, niin se kuitenkin aina jokaiselle ihan omansa. Ei ole edes olemassa mitään oikeaa naiseutta, jota oikeanainen kokisi. Se, että olettaa cis naiseuden olevan jotain, on aivan yhtä luokittelevaa ja loukkaavaa. Kun tilanne on tuo niin miten kukaan miehen kehoon syntynyt voi koskaan edes kuvitella kokevansa jotain "naiseutta". Se on vain ihmisen oma kokemus, jonka hän itse syystä määrittää juuri naiseudeksi. Ihmisillä on joku pakottava tarve määrittää muita ja itseään hyvinkin rajoittavien määreiden kautta.

        Se on ymmärrettävää, että kehodysmorfia on ahdistavaa. Se jos tuntee olevansa jotain muuta kuin fyysisesti on. Periaatteessa ihan jokainen ihminen tuntee sen tunteen, viimeistään sitten kun ikääntyy. Kun mieli sanoo yhtä, mutta ruumis toista. Sekin on varsin arroganttia, kun olettaa, etteivät cis ihmiset muka voisi ihan täysin tajuta sitä tunnetta. Tietysti he voivat ja moni todellakin tietää sen tunteen ihan henkilökohtaisesti. Se kohdistuu eri asiaan, mutta tunne on täysin sama, kun oma ruumis on eri paria mielen kanssa. Sehän on hienoa että sukupuoleen liityvää versiota tuosta tunteesta voidaan hoitaa, esim. kehon vanhenemista emme osaa korjata.

        Dysmorfia on vielä hiukan eri juttu, kun dysforia. Mutta niin pystyykö lopulta kukaan täysin tietämään miltä toisesta tuntuu, niin tuskin. Empaattiset ihmiset ehkä pystyy kuitenkin pääsemään lähelle todennäköisesti toisen tuntemuksia.

        Niin, eri paria tai ei vaan ihan istu. Kellä mitenkin.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Dysmorfia on vielä hiukan eri juttu, kun dysforia. Mutta niin pystyykö lopulta kukaan täysin tietämään miltä toisesta tuntuu, niin tuskin. Empaattiset ihmiset ehkä pystyy kuitenkin pääsemään lähelle todennäköisesti toisen tuntemuksia.

        Niin, eri paria tai ei vaan ihan istu. Kellä mitenkin.

        No se nyt on ihan se ja sama onko termi tasan oikea. Tajusit kuitenkin mistä puhutaan.

        Kukaan ei voi koskaan täydellisesti tietää miltä toisesta tuntuu. Tunteetkaan kun eivät kaikilla ole samanlaisia, eikä sama asia aiheuta samoja tunteitakaan kaikkille. Vaan jos empatiaa hakee niin mikä siinä ymmärtämisessä silloin niin risoo? Jos taas ei hae empatiaa ja ymmärtämystä niin hittojako edes kertoo? Se on oikeasti ihan pirun rasittavaa, kun koko keskustelu on joku hiton miinakenttä, jossa pitää yrittää tasapainoilla. Se vie aika nopeasti mielenkiinnon edes keskustella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No se nyt on ihan se ja sama onko termi tasan oikea. Tajusit kuitenkin mistä puhutaan.

        Kukaan ei voi koskaan täydellisesti tietää miltä toisesta tuntuu. Tunteetkaan kun eivät kaikilla ole samanlaisia, eikä sama asia aiheuta samoja tunteitakaan kaikkille. Vaan jos empatiaa hakee niin mikä siinä ymmärtämisessä silloin niin risoo? Jos taas ei hae empatiaa ja ymmärtämystä niin hittojako edes kertoo? Se on oikeasti ihan pirun rasittavaa, kun koko keskustelu on joku hiton miinakenttä, jossa pitää yrittää tasapainoilla. Se vie aika nopeasti mielenkiinnon edes keskustella.

        Juu mä tiedän, mut kaikki ei tiedä. Siksi otin asian esiin.

        Ööö, nyt en pysy kärryillä mikä sua jurppii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se nyt on ihan se ja sama onko termi tasan oikea. Tajusit kuitenkin mistä puhutaan.

        Kukaan ei voi koskaan täydellisesti tietää miltä toisesta tuntuu. Tunteetkaan kun eivät kaikilla ole samanlaisia, eikä sama asia aiheuta samoja tunteitakaan kaikkille. Vaan jos empatiaa hakee niin mikä siinä ymmärtämisessä silloin niin risoo? Jos taas ei hae empatiaa ja ymmärtämystä niin hittojako edes kertoo? Se on oikeasti ihan pirun rasittavaa, kun koko keskustelu on joku hiton miinakenttä, jossa pitää yrittää tasapainoilla. Se vie aika nopeasti mielenkiinnon edes keskustella.

        Itsehän olen srllainen yksilö, jolle vaikkapa keskustelukumppanin sukupuoli on täysin yhdentekevä.Se ei ole asia, johon kiinnitän huomiota. Tiedostan joo, mutta se ei siihen keskusteluun ja käytökseeni vaikuta. Sitten kun keskustelet jonkun kanssa neutraalisti ja tasa-arvoisesti (jota moni kovin äänekkäästi vaatii) niin yhtäkkiä se sukupuoli sitten kuitenki onkin oleellinen asia ja se pitäisi ottaa huomioon. Ikinä ei ole hyvä.

        Aika sama juttu on etnisyyden kanssa. Mä olen varsin sokea vaikkapa ihonvärille. Taas kerran tiedostan kyllä, mutta se ei vaikuta keskusteluun. Samalla tavalla vaaditaan neutraalia ja tasa-arvoista kohtelua, mutta sitten kuitenkin se vaikka nyt ihonväri pitäisi jotenkin keskusteluun vaikuttaa. Lapseni mm. ei koskaan tehnyt mitään eroa erilaisten kavereidensa välille. Kunnes sitten päiväkodin "suvaitsevaisuuskasvatuksessa" opetettiin, että ihmisiä on erivärisiä ja siitä tehtiin oikein numero. No nyt hän sitten tiedostaa asian erinomaisesti ja osaa eritellä ihmiset ihonvärin mukaan.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Juu mä tiedän, mut kaikki ei tiedä. Siksi otin asian esiin.

        Ööö, nyt en pysy kärryillä mikä sua jurppii?

        Mua jurppii juuri se minkä aiemmin jo kerroin. Kaikki tuo koohkaaminen toimii vain heidän toivomaansa tasa-arvoista kohtelua vastaan. Kukaan ei pidempään jaksa sitä, että kaikki puhuminen on miinakentällä kävelemistä. Jossain kohtaa muut ihmiset toteavat, että ja paskat mä noiden tunteista jaksa enää välittää.

        Vähän sama kun moni vaatii jotain kulttuurisensitiivisyyttä. Kukaan ihminen ei voi tuntea joka hiton kulttuuria ja yrittää ottaa sitä huomioon. Kyllä hyvän, asiallisen ja inhimillisen kohtelun pitää riittää. Eri juttu, jos ihan tietoisesti olet paljon tekemissä jonkun tietyn kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa ja menet vaikka heille kylään. Silloin pitää osata perusasiat. Vaan joku randomtyyppi jossain ei voi moisia vaatia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mua jurppii juuri se minkä aiemmin jo kerroin. Kaikki tuo koohkaaminen toimii vain heidän toivomaansa tasa-arvoista kohtelua vastaan. Kukaan ei pidempään jaksa sitä, että kaikki puhuminen on miinakentällä kävelemistä. Jossain kohtaa muut ihmiset toteavat, että ja paskat mä noiden tunteista jaksa enää välittää.

        Vähän sama kun moni vaatii jotain kulttuurisensitiivisyyttä. Kukaan ihminen ei voi tuntea joka hiton kulttuuria ja yrittää ottaa sitä huomioon. Kyllä hyvän, asiallisen ja inhimillisen kohtelun pitää riittää. Eri juttu, jos ihan tietoisesti olet paljon tekemissä jonkun tietyn kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa ja menet vaikka heille kylään. Silloin pitää osata perusasiat. Vaan joku randomtyyppi jossain ei voi moisia vaatia.

        Olen itse työni kautta aika paljon tekemisissä kulttuurisen omimisen käsitteen kanssa (ihan samoin kun kai valtaosa luovaa työtä tekevistä). Se on jo nyt miinakenttä. Oikeastaan mitään mieleen tullutta ideaa ei voisi toteuttaa, sillä ei sellaisia täysin uniikkeja ideoita ole juuri olemassakaan. Kaikki muistuttaa aina jotakin, vaikket olis kyseistä juttua koskaan nähnytkään. Se jatkuva koohkaaminen on jo nyt aiheuttanut monissa juuri tuon vastareaktion, ettei enää jakseta välittää ja siinä vaan mesotkaa. Sen sijaan, että annettaisiin kunnia sinne minne se kuuluu, niin todetaan että ja v.tut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mua jurppii juuri se minkä aiemmin jo kerroin. Kaikki tuo koohkaaminen toimii vain heidän toivomaansa tasa-arvoista kohtelua vastaan. Kukaan ei pidempään jaksa sitä, että kaikki puhuminen on miinakentällä kävelemistä. Jossain kohtaa muut ihmiset toteavat, että ja paskat mä noiden tunteista jaksa enää välittää.

        Vähän sama kun moni vaatii jotain kulttuurisensitiivisyyttä. Kukaan ihminen ei voi tuntea joka hiton kulttuuria ja yrittää ottaa sitä huomioon. Kyllä hyvän, asiallisen ja inhimillisen kohtelun pitää riittää. Eri juttu, jos ihan tietoisesti olet paljon tekemissä jonkun tietyn kulttuuritaustan omaavien ihmisten kanssa ja menet vaikka heille kylään. Silloin pitää osata perusasiat. Vaan joku randomtyyppi jossain ei voi moisia vaatia.

        Aa, no nyt ymmärsin. No, ei aina voi kaikkia varoa, vaikka se nykyään tuntuu vaatimus olevankin.


    • Anonyymi

      Minusta on törkeää, ettei saa edes ilmaista yksinkertaista mielipidetttään ilman syvää tietoutta kaikesta mitä jokainen maanpäällinen sukupuolivähemmistön edustaja edustaa, tuntee ja miten käsittää luettuansa.

      Yksikin väärä sana niin on sateenkaariväki perässä hampaat irvessä ja soihtua heiluttaen.

      Ei minulla ole mitään mielenkiintoa ainakaan perehtyä syvemmin. Ihminen on mitä on.

      Enkä tajunnut tuosta jutusta pointtia että mistä edes oli kysymys.

      Päästiin kristillisestä sosiaalisesta fasismista ja mitä seurasikaan? Nyt fasisteja tuntuu riittävän ihan kaikissa muodoissa ja väreissä.

      Muotimaailmassa homoseksuaalit ja kaikenlaiset persoonallisuudet on kuuluneet asiaan aina eikä sitä ole pidetty mitenkään ihmeellisenä eikä kenelläkään ole ollut tarvetta tehdä asiasta numeroa. Oman seksuaalisuuntauksensa ylikorostaminen on tyylitöntä ja noloa.

      Tavsllisuus kun tuli muotiin niin tavalliset alkoivat luoda uutta maailmaa omien suppeakatseisten käsitystensä päälle. Ei huono, mutta kannattaisi tajuta, että se maailma on jo vanha ja ollut olemassa ennenkin:)

      • Niin, ei nämä vähemmistö asiat uusia ole, nyt ne vaan on pinnalla kun niitä puidaan enemmän.

        Ihmisiä on aina ollut erilaisia, ennen vaan tuomittiin rajusti ja pidettiin ihmiset hiljaisina. Jotkut toki yrittää yhä tehdä sitä, mutta ei se enää toimi.

        Alistaminen ei vaan enää voi toimia.


      • Itse ajattelin niin, että on vaan mitä on. Aina on kuitenkin ihmisiä puolesta ja vastaan. Mitäs niistä välittää, omaa elämäänsä kun elää.

        Seurustelee kenen kanssa tykkää ja näyttää mille näyttää. Ihan oma asia, ei muitten.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Itse ajattelin niin, että on vaan mitä on. Aina on kuitenkin ihmisiä puolesta ja vastaan. Mitäs niistä välittää, omaa elämäänsä kun elää.

        Seurustelee kenen kanssa tykkää ja näyttää mille näyttää. Ihan oma asia, ei muitten.

        Populismin heikkoushan juuri piilee siinä että on täysin riippuvainen siitä mitä muut ajattelee.

        Lopulta asiat kulminoituu aina siihen, ettei saa ajatella mitä haluaa. Niinkuin nyt tässäkin jutussa.

        👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Populismin heikkoushan juuri piilee siinä että on täysin riippuvainen siitä mitä muut ajattelee.

        Lopulta asiat kulminoituu aina siihen, ettei saa ajatella mitä haluaa. Niinkuin nyt tässäkin jutussa.

        👍

        Jokainen saa ajatella tasan mitä itse lystää.

        Yleensä nämä " ei saa enää sanoa" -tyypit on juuri niitä, jotka ovat kaikista eniten sanomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen saa ajatella tasan mitä itse lystää.

        Yleensä nämä " ei saa enää sanoa" -tyypit on juuri niitä, jotka ovat kaikista eniten sanomassa.

        Niin ovat vähintään yhtä pahoja kun kristityt.

        Ja ehkä vielä jopa pahempia, koska tunne/mielivaltaisesti vääntävät toisten ajatuksista ja sanomisista omia negatiivisia käsityksiään jotta saavat vettä myllyynsä.

        Kristityt sentään käyttävät Raamattua ohjenuorana kirjaimellisesti.

        Ei käy laatuunsa tuollainen pohjattomuus jolla mustamaalataan ihmisiä ja pilataan elämiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ovat vähintään yhtä pahoja kun kristityt.

        Ja ehkä vielä jopa pahempia, koska tunne/mielivaltaisesti vääntävät toisten ajatuksista ja sanomisista omia negatiivisia käsityksiään jotta saavat vettä myllyynsä.

        Kristityt sentään käyttävät Raamattua ohjenuorana kirjaimellisesti.

        Ei käy laatuunsa tuollainen pohjattomuus jolla mustamaalataan ihmisiä ja pilataan elämiä.

        Äärikristityt, kuten joku Räsänen eivät = tavalliset kristityt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äärikristityt, kuten joku Räsänen eivät = tavalliset kristityt.

        Aivan, anteeksi raaka yleistys.

        Itseasiassa koen itsenikin kristityksi elämänarvoihin ja rakenteellisiin pyrkimyksiin perustuen.

        Jatkoin tuossa pohdintaa aiheesta.

        Nythän on mielenkiintoinen maailmantilanne, kun kansavalta ja diktatuuri ovat vastakkain.

        Unohtunut täysin se, kuka ne kansan riveistä nousseet diktaattorit aina sinne valtaan nostaa.

        Kun populistisen fasismin äärimmäiset mielipiteet yhdistyvät yhdessä henkilössä, joka vielä omaa taidon nostattaa kansan puolelleen, syntyy diktaattori ja diktatuuri.

        Eli äärilaidasta toiseen.

        Väliinputoajiksi jäävät ne, jotka eivät nauti vallasta ja kansankiihokkeesta, vaan hoitavat asioita järjellä ja oikeudella. Sehän valitettavasti ei ole mediaseksikästä eikä vetoa tunteisiin.


      • Anonyymi

        Nythän on niin, että cis ihmisethän ne korostaa seksuaalisuuttaan ja sukupuoltaan. Kun tämä loppuu, on tasa-arvo, ei tarvita sateenkaariväen ulostuloja.

        Kysymys ko laulajalle oli myös provosoiva, täysin älytön. Tässä on menty taaksepäin, varmaankin somen vaikutuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen saa ajatella tasan mitä itse lystää.

        Yleensä nämä " ei saa enää sanoa" -tyypit on juuri niitä, jotka ovat kaikista eniten sanomassa.

        Nimenomaan, ja "ei saa enää sanoa" -tyypit sanovat AINA jotain muita ihmisiä ja heidän henkilöään, persoonaansa vastaan. Lause tarkoittaa oikeasti "on se nyt kumma, kun ei saa loukata vähemmistöjä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nythän on niin, että cis ihmisethän ne korostaa seksuaalisuuttaan ja sukupuoltaan. Kun tämä loppuu, on tasa-arvo, ei tarvita sateenkaariväen ulostuloja.

        Kysymys ko laulajalle oli myös provosoiva, täysin älytön. Tässä on menty taaksepäin, varmaankin somen vaikutuksesta.

        En minä ainakaan ole nähnyt mitään heteroiden mielenosoituksia.

        Vai tarkoitatko, ettei saa esim korostaa naisellisia tai miehekkäitä vartalonmuotoja tai edes näyttää oman sukupuolensa edustajalta?

        Utopiassasi varmaan kaikki seikkailevat sukupuolineutraalissa maailmassa laatikkomaisiin univormuihin sonnustautuneina polkkatukat viuhuen...Mitäs sateenkaarta siinä nyt sitten on?

        Voi olla et muutamalla muotihomolla olisi siihen jotain sanottavaa...vaikka kun katsoo nyky naisten muotia, niin senhän pitäisi jo sinua tyydyttää sukupuolineutraaliudellaan, toinen toistaan kammottavampia muodottomia pusseja ja tukikengän näköisiä jalkineita kammottavan latteissa tapettiväreissä.

        Kaikki suuret muotisuunnittelijat, joita minä ihailen olivat/ovat homoseksuaaleja ja ah, kuinka he osasivat pukea naisen! Lagerfeld, Galliano, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Valentino, Tom Ford..

        Se oli sitä aikaa, kun muotitaide oli oikeata taidetta eikä mikään tavisten raiskaama aivopieru kehysriihessä jonka todellinen agenda on saada kaikki saman näköisiksi koska niin kuuluu olla koska sehän on sitä oikeata tasavertaisuutta!

        Minä en ikinä usko, että Rowling alkaisi ketään tuomitsemaan tai arvostelemaan hänhän on elämänkoululaisten aatelia ja meillä elämänkoulussa ei astuta toisten varpaille paitsi vahingossa, kuten tämäkin ja "sateenkaariväen"pitäisi pyytää heiltä anteeksi kiihkoiluaan.

        Tosiasiassa kiihkoilulle varmaan löytyy syy. Alitajuisesti ihan jokainen elävä olento tiedostaa ettei koskaan voi muuttaa sukupuoltaan muuten paitsi perin pinnallisesti. Kromosomit määräävät yksilön sukupuolen täysin ehdottomasti ja ne on jokaisella omissa geeneissään hedelmöittymisestä lähtien.

        Sen täytyy tuntua lohduttomalta ja syitä on hyvä etsiä muiden asenteista sille, ettei tunne itseään "oikeaksi".


    • Anonyymi

      Voi herra jestas..

      Ihan hullua tuo lynkkaaminen.

      Henkistä väkivaltaa.

      Tälläinen käytös trans -ihmisiltä vaan lisää heihin kohdistuvaa vihaa.

      • Yym, no heissä kuten muissakin on herkkähipiäisiä, jotka loukkaantuu herkästi ja ottaa asiat aina henkilökohtaisena moitteena, kun voisi ihan vaan miettiä asian kannalta mitenkään ottamatta itseensä.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Yym, no heissä kuten muissakin on herkkähipiäisiä, jotka loukkaantuu herkästi ja ottaa asiat aina henkilökohtaisena moitteena, kun voisi ihan vaan miettiä asian kannalta mitenkään ottamatta itseensä.

        No mieti nyt.. Joku letkauttaa haastattelussa (ei taatusti tarkoittanut mitään pahaa, että naisella on TISSIT.)

        No yleensä.

        Siitä syntyy fanaattinen ja sekopäinen someraivo.

        Kukaan ei pian uskalla sanoa mistään mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mieti nyt.. Joku letkauttaa haastattelussa (ei taatusti tarkoittanut mitään pahaa, että naisella on TISSIT.)

        No yleensä.

        Siitä syntyy fanaattinen ja sekopäinen someraivo.

        Kukaan ei pian uskalla sanoa mistään mitään.

        Niin, tiedän. Minkäs sille voi. 🤷🏼‍♂️

        On niitä ammattiloukkaantujia tällä palstallakin.


    • Anonyymi

      Mä en nyt halua kenenkään mieltä pahoittaa, mutta jos häneltä kysytään hänen naiskuvaa niin totta kai ihminen sanoo sen ensin (ja oikeus onkin), mikä on vastaajan oma kuva asiasta. Niin en nyt ymmärrä koko uutista, että mitä? Vastaajissa pitää ottaa huomioon myös heidän vuosiluvut, missä he ovat syntyneet, kasvaneet. Jokaisen vastaus on arvokas. Ei tätäkään voida mennä lynkkaamaan.

      Millos porukka sen oppii?
      En pidä siitä, että kielletään oikeus sanoa myös tällainen näkökulma kun kysytään naiskuvaa.

      Itse lasken biologisesti naiseksi syntyneeksi sen, jolle on mahdollista tulla kohdun kautta raskaaksi ja joille on synnyttää (mikäli terveys sallii) alateitse. Se on mm. mun normaali näkemys biologisesta naisesta. Ja sitä määrettä mäkään en ole itse keksinyt, vaan myös fysiologia ja lääketiede tämän ihan tietää.

      • Anonyymi

        mahdollista synnyttää*


      • Anonyymi

        Lisään vielä, että mun isovanhemmat eivät olisi muuta tienneetkään kuin sanat mies ja nainen.
        Vanhemmat voivat tietää jo muitakin sanoja kuvaamaan ihmisten olemista, mutta fyysisesti hekin käsittävät, että on olemassa vain mies ja nainen.

        Se on ihan todellista totta. Ja myös SE pitää hyväksyä.
        Myös minä saan käsittää siten miten minä haluan.

        Se ei poissulje muiden ajatusmaailmojen eroavuutta silti.

        Eläkää rauhassa älkää retteleikö.


      • Joo, Macyltakin kysyttiin hänen naiskuvaa, johon hän vastasi naiskuvansa mukaan. Mitään ikävää siinä en nää.

        Ei hän tietääkseni ilkkunut ketään?

        No, ei ole olemassa kuin naaras ja uros, jos intersukupuolisia nyt on ripaus.

        Minustakin olis kiva voida vaihtaa sukupuolta aina tarpeitteni mukaan. Jumatsukka se olis mahtavaa. :)


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Joo, Macyltakin kysyttiin hänen naiskuvaa, johon hän vastasi naiskuvansa mukaan. Mitään ikävää siinä en nää.

        Ei hän tietääkseni ilkkunut ketään?

        No, ei ole olemassa kuin naaras ja uros, jos intersukupuolisia nyt on ripaus.

        Minustakin olis kiva voida vaihtaa sukupuolta aina tarpeitteni mukaan. Jumatsukka se olis mahtavaa. :)

        Joo en hyväksy puoleen enkä toiseen rettelöintiä. Jokaisen on tärkeä keskittyä siihen, missä tilassa itselle on hyvää elää. En myös pidä siitä, että mikään osapuoli alkaa sitä ylenmäärin korostamaan. Elämä tulee elämällä. Ei kertomalla asioita.

        Tosin varmaan intersukupuolisille on helpompaa avata maailmaansa kun nykyaikana on netit sun muut. Helpompaa se heille on kun mennä suoraan vastaaantulevan luo kertomaan. Siinä mielessä ymmärrän ajankuvan yllättävän informaatiotulvan tästä.

        Pääasia, että jokainen elää ketään loukkaamatta, millään tavoin. Elävää elämää on aina kunnioitettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en hyväksy puoleen enkä toiseen rettelöintiä. Jokaisen on tärkeä keskittyä siihen, missä tilassa itselle on hyvää elää. En myös pidä siitä, että mikään osapuoli alkaa sitä ylenmäärin korostamaan. Elämä tulee elämällä. Ei kertomalla asioita.

        Tosin varmaan intersukupuolisille on helpompaa avata maailmaansa kun nykyaikana on netit sun muut. Helpompaa se heille on kun mennä suoraan vastaaantulevan luo kertomaan. Siinä mielessä ymmärrän ajankuvan yllättävän informaatiotulvan tästä.

        Pääasia, että jokainen elää ketään loukkaamatta, millään tavoin. Elävää elämää on aina kunnioitettava.

        Elävää elämää on kunnioitettava olen samaa mieltä


    • Nykyään julkisuuden henkilöltä edellytetään niin tarkkaan mietittyjä kommentteja, että ehkä se julkkiksen roolin vetäminen tosiaan pitäisi vetää niin äärimmilleen, että tosielämässäkin sanoisi vain sen, minkä omat käsikirjoittajat ovat etukäteen kirjoittaneet ja antaneet mukaan ulkoa opiskeltavaksi. Mitään spontaania, yksinkertaistettua, suuntaan tai toiseen painotettua ei saa mennä sanomaan.

      Kadehdin julkkiksia entistäkin vähemmän.

      • Sepäs se, omaa persoona ja mielipidettä ei käytännössä saa olla, kun on julkkis. Ei tosiaan mikään kadehdittava asetelma.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Sepäs se, omaa persoona ja mielipidettä ei käytännössä saa olla, kun on julkkis. Ei tosiaan mikään kadehdittava asetelma.

        Ihan pikkulapsi voi sanoa, että naisella on pitkä tukka. Sitten hän kokemuksesta oppii, että on lyhythiuksisiakin naisia ja pitkätukkaisia miehiä.

        Sitten ehkä selittää, että naisilla on tissit. Mutta sitten joku läskiäijä osoittaa, että isommat on kuin äidillään. jne. jne.

        Pitääkö alun pikkulasta nyt kutsua suvaitsemattomaksi ja ymmärtämättömäksi? Eiväthän kaikki ole edes (tietoisesti) tavanneet esimerkiksi transhenkilöä, eivätkä ole miettineet puolta tuumausta koko asiasta. Jos sitten yht'äkkiä kysytään, mitä nainen on, niin ehkä ikioma käsikirjoittaja osaa antaa sosiaalisesti korrektin vastauksen, että "ihminen".

        Mutta entä turrit? Taas on yhtä ryhmää verisesti loukattu! :D


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Ihan pikkulapsi voi sanoa, että naisella on pitkä tukka. Sitten hän kokemuksesta oppii, että on lyhythiuksisiakin naisia ja pitkätukkaisia miehiä.

        Sitten ehkä selittää, että naisilla on tissit. Mutta sitten joku läskiäijä osoittaa, että isommat on kuin äidillään. jne. jne.

        Pitääkö alun pikkulasta nyt kutsua suvaitsemattomaksi ja ymmärtämättömäksi? Eiväthän kaikki ole edes (tietoisesti) tavanneet esimerkiksi transhenkilöä, eivätkä ole miettineet puolta tuumausta koko asiasta. Jos sitten yht'äkkiä kysytään, mitä nainen on, niin ehkä ikioma käsikirjoittaja osaa antaa sosiaalisesti korrektin vastauksen, että "ihminen".

        Mutta entä turrit? Taas on yhtä ryhmää verisesti loukattu! :D

        Kyllä. Oikeessa oot.


    • Anonyymi

      Muuta en sano kuin: Tällä vouhotuksella pilataan koko maapallo ja kaikkien elämä.

      Ihmiset eivät voi puhua, katsoa, koskea

      Eli enää ei voi olla.

      Kukaan missään mitenkään

      Siinähän niitätte satoa. Sitä niittää, mitä kylvää.

      • Yym. Niitätte ei nyt mee ehkä perille, mutta semmosta se on.


    • Anonyymi

      Mies on muna, nainen on pillua. Mieshän haluaa naista juuri pillun takia. Miehet ei olisi naisten kanssa jotka ei anna pilua säännöllisesti.

      • Miksikäs nainen haluaa naista ja mies miestä?


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Miksikäs nainen haluaa naista ja mies miestä?

        Toinen tekee hyvää kaalilaatikkoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toinen tekee hyvää kaalilaatikkoa?

        No kyllä sekin maittais.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti ollaan takajaloilla. Kerrassaan typerä kommentti, ei vain transsukupuolisuus näkökulmasta.

      - Sheena

      • Mikä olis ollut fiksumpi kommentti?


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Mikä olis ollut fiksumpi kommentti?

        "Naiskuvani on moninainen."

        Tuommoisella kysymyksellä halutaan kalastella vastauksia, joilla vahvistetaan ahtaita stereotypioita liittyen sukupuoleen.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Naiskuvani on moninainen."

        Tuommoisella kysymyksellä halutaan kalastella vastauksia, joilla vahvistetaan ahtaita stereotypioita liittyen sukupuoleen.

        - Sheena

        Okei.


    • Anonyymi

      Onks toi palstanvaltaaja nainen? Ei ikinä, vanha ukko!

      • Joo olen.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Joo olen.

        Siis vanha nainen. :)


    • Anonyymi

      Tyhmään kysymykseen vielä tyhmempi vastaus, ei siinä muuta.

    • Anonyymi

      No kyllä naiset on tissiä ja mies ei kiinnostu jos naiselle ei ole tissiä.

      • Höpsis, yksikään nainen ei ole nainen tissiensä kautta.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Höpsis, yksikään nainen ei ole nainen tissiensä kautta.

        Naisen arvo mitataan kupeissa. -suora lainaus tissimieheltä-


    • Anonyymi

      Mitään transfobiaa EI OLE OIKEASTI OLEMASSA. Koko sana on keksitty eikä sillä ole MINKÄÄNLAISTA totuuspohjaa.

      • Miksikä sanoisit transsukupuolisiin kohdistuvaa vieroksuntaa? Tai halveeraamista?


      • Anonyymi

        Transfobiaa on valitettavasti olemassa ja paljon onkin. Valtavasti täytyy tehdä töitä transfobian hillitsimiseksi ja poistamiseksi. Samoin on homofobiaa. Kaiken pohjalla on naisviha.

        - Sheena


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Miksikä sanoisit transsukupuolisiin kohdistuvaa vieroksuntaa? Tai halveeraamista?

        Koiratkin nylkyttää vaikka tyynyä. Kylmä vesisuihku auttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koiratkin nylkyttää vaikka tyynyä. Kylmä vesisuihku auttaa.

        Eli vieroksujia ja halveksujia kylmällä suihkulla pläsiin? Ok.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Eli vieroksujia ja halveksujia kylmällä suihkulla pläsiin? Ok.

        Vaikka jokaista joka arvostelee toisia. Tää on vapaa maa.
        Minne valtakunta on hävinnyt? Korona?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka jokaista joka arvostelee toisia. Tää on vapaa maa.
        Minne valtakunta on hävinnyt? Korona?

        Ok. En tiiä.


    • Nainen on sellainen, joka tuntee olevansa nainen. Naisena olemiseen ei tarvita välttämättä rintoja, koska joiltain naisilta on rinnat poistettu esim. jonkun sairauden takia.

      Biologinen nainen on juurikin tuollainen, että on yleensä rinnat ja naisen sukupuolielimet, mutta on myös esim. transnaisia, joita pidän myös naisina siinä missä biologisiakin.

      Sitten on myös naisen ulkoiset tunnukset omaavia ihmisiä, jotka eivät tunne olevansa naisia tai tuntevat olevansa jotain naisen ja miehen väliltä, vaikka ulkoiset seikat muuta sanoo (esim. transmiehiä, jotka eivät ole vielä aloittaneet hoitojaan ja muunsukupuolisia).

      Rinnat ja naisen sukupuolielimet eivät vielä kerro koko totuutta. Todellinen vastaus löytyy ihmisen pään sisältä. Tunne siitä, että kuuluu johonkin tiettyyn sukupuoleen tai ei kuulu.

      • Kiva vastaus. :)

        Yym, niin osa määrittää sukupuoltaan fyysisten ominaisuuksien mukaan, kuten sukuelimet jne. Toiset taas sen mukaan miksikä sukupuolensa kokee.


    • Sukupuolien ulkoiset tunnusmerkit eivät vielä ylipäätään kerro totuutta, sillä mieheksi ulkoisesti määriteltävä voikin tuntea olevansa vaikka muunsukupuolinen samoin kuin nainen, josta jo laitoinkin yläpuolella. Voi kyllä olettaa ulkoisten merkkien perusteella ihmisen olevan joko mies tai nainen, tyttö tai poika, mutta onko totuus aina se minkä näkee, sitä ei tiedä ellei kysy ja harva viitsii kysyä tai kehtaa.

      Me kaikki olemme loppupeleissä vain ihmisiä, sukupuolella ei ihan aina ole merkitystä, varsinkaan päivittäisissä kohtaamisissa ja arkiaskareissa, esim. kun asioidaan vaikka kaupassa. Ja lopulta onko sillä niin väliä onko vastaantuleva ihminen mies/poika, nainen/tyttö? Pääasia on, että itse tietää ja tuntee mikä on.

      • Joo, niin kun minäkin. Olen kyllä nainen, mutten miellä itseeni ihan naiseksi kuitenkaan, vaan jotain miehen ja naisen väliltä. Bi persoona siinä määrinkin.

        Sä osaat kivasti pukea asiaa sanoiksi, kiitos Norppa. :)


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Joo, niin kun minäkin. Olen kyllä nainen, mutten miellä itseeni ihan naiseksi kuitenkaan, vaan jotain miehen ja naisen väliltä. Bi persoona siinä määrinkin.

        Sä osaat kivasti pukea asiaa sanoiksi, kiitos Norppa. :)

        Eikö susta ole raskasta tuo itsesi lokeroiminen?

        Mikset vaan relaa ja ole kuka olet?

        Meneehän siihen aikaa kyl muiltakin...

        🥰


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö susta ole raskasta tuo itsesi lokeroiminen?

        Mikset vaan relaa ja ole kuka olet?

        Meneehän siihen aikaa kyl muiltakin...

        🥰

        Ei oikeestaan, silloin kun koen että siitä sanoittaen on jotain hyötyä vaikkapa ihmisille, jotka näitä asioita kauhistelee tai jotenkin kummaksuu. Tykkään silloin puhua ja seikkaperäisesti vieläpä asiasta, jos se yhdenkään ihmisen ymmärrystä yhtään avartaa.

        Vanhempieni ymmärrystä olen saanut avarrettua, vaikken ikinä uskonut että he ikinä älyisi mitään, kun homot ja transihmiset on heistä vaan jitenkin heh heh ja yök jne.

        Enää he ei puhu niin eikä suhtaudu homoihin eikä transihmisiin kuten ennen, vaan ymmärtävät ja suhtautuu asiallisesti.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ei oikeestaan, silloin kun koen että siitä sanoittaen on jotain hyötyä vaikkapa ihmisille, jotka näitä asioita kauhistelee tai jotenkin kummaksuu. Tykkään silloin puhua ja seikkaperäisesti vieläpä asiasta, jos se yhdenkään ihmisen ymmärrystä yhtään avartaa.

        Vanhempieni ymmärrystä olen saanut avarrettua, vaikken ikinä uskonut että he ikinä älyisi mitään, kun homot ja transihmiset on heistä vaan jitenkin heh heh ja yök jne.

        Enää he ei puhu niin eikä suhtaudu homoihin eikä transihmisiin kuten ennen, vaan ymmärtävät ja suhtautuu asiallisesti.

        Ja olen kuka olen, mut olen aina valmis uhraamaan itsestäni sen verran että saan ymmärrystä edes vähän nytkähtämään eteenpäin, edes yks ihminen sadasta kun ei yhtään miettii sen jälkeen vähän toisin, niin jes.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ei oikeestaan, silloin kun koen että siitä sanoittaen on jotain hyötyä vaikkapa ihmisille, jotka näitä asioita kauhistelee tai jotenkin kummaksuu. Tykkään silloin puhua ja seikkaperäisesti vieläpä asiasta, jos se yhdenkään ihmisen ymmärrystä yhtään avartaa.

        Vanhempieni ymmärrystä olen saanut avarrettua, vaikken ikinä uskonut että he ikinä älyisi mitään, kun homot ja transihmiset on heistä vaan jitenkin heh heh ja yök jne.

        Enää he ei puhu niin eikä suhtaudu homoihin eikä transihmisiin kuten ennen, vaan ymmärtävät ja suhtautuu asiallisesti.

        Isä sanoo kyllä, että on niin hirmu outoa vaan kun joku voi miehenä tykätä miehestä tai transitioitua miehestä naiseksi jne.

        Muttei hän enää pilkkaa ja naureskele heille kuten ennen teki.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ja olen kuka olen, mut olen aina valmis uhraamaan itsestäni sen verran että saan ymmärrystä edes vähän nytkähtämään eteenpäin, edes yks ihminen sadasta kun ei yhtään miettii sen jälkeen vähän toisin, niin jes.

        Ok sit..tajuan enemmän juuri sun agendaa.

        No mut hei kevyellä kädellä, ei suusta repien🐎

        Muutosta ei ikinä kannata tehdä toisten kustannuksella jos haluu sen olevan oikeasti rakentavaa.

        Mietin yhtenä päivänä, et ketä ne homovihaajat oikeesti edes on, kun eihän siis normi-ihmistä mitenkään jaksa kiinnostaa jonkun sukupuolinen suuntautuminen ja on muutakin tekemistä kun huudella netissä homoille.

        Kun olin joskus joissain jenkkiläisissä satanistiryhmissä facessa, niin uskovaissoturit tuli niihin salanimillä kerään tietoa ja huutelemaan törkeästi, et usko mihin kielenkäyttöön alkoivat kun ei ollut oma naama näkyvillä. Ihan psykoottista lataamokamaa. Sit ne satanistit aina päästi niitä niihin ryhmiin, et tuli vähän äksöniä🤣

        Kandee pitää kylmä pää ja tajuta, et ne jotka huutelee, on vaan pieni ja äänekös ryhmä joilla myös joku agenda eikä luulla, et se on jotenkin yleistä.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Isä sanoo kyllä, että on niin hirmu outoa vaan kun joku voi miehenä tykätä miehestä tai transitioitua miehestä naiseksi jne.

        Muttei hän enää pilkkaa ja naureskele heille kuten ennen teki.

        Niin ihmiset oli ennenvanhaan niin yksinkertaisia päästään, käytäntö oli se juttu.

        Ei ne sillä pahaa tarkoita ne vaan ei tajua eikä ite tekis, niin se voi kuulostaa pahalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok sit..tajuan enemmän juuri sun agendaa.

        No mut hei kevyellä kädellä, ei suusta repien🐎

        Muutosta ei ikinä kannata tehdä toisten kustannuksella jos haluu sen olevan oikeasti rakentavaa.

        Mietin yhtenä päivänä, et ketä ne homovihaajat oikeesti edes on, kun eihän siis normi-ihmistä mitenkään jaksa kiinnostaa jonkun sukupuolinen suuntautuminen ja on muutakin tekemistä kun huudella netissä homoille.

        Kun olin joskus joissain jenkkiläisissä satanistiryhmissä facessa, niin uskovaissoturit tuli niihin salanimillä kerään tietoa ja huutelemaan törkeästi, et usko mihin kielenkäyttöön alkoivat kun ei ollut oma naama näkyvillä. Ihan psykoottista lataamokamaa. Sit ne satanistit aina päästi niitä niihin ryhmiin, et tuli vähän äksöniä🤣

        Kandee pitää kylmä pää ja tajuta, et ne jotka huutelee, on vaan pieni ja äänekös ryhmä joilla myös joku agenda eikä luulla, et se on jotenkin yleistä.

        Jep. :)

        Kyllä mäkin joskus mietin, että miks mä viittin ja jaksasko vaivautua, mutta sitten muistan taas miten v:mäistä oli elä kaapissa itsekin. Ettei vaan tuu maalitetuksi. Koittaa olla kuten kaikki muutkin, vaikkei päänsisältö osunu yksiin kuten muitten juttuihin.

        Sitten taas avaan tylsän suuni ja mölisen.

        Niin, en oikein tiedä mitä päässä pyörii näillä jotka ylipäänsä vatvoo muiden elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin ihmiset oli ennenvanhaan niin yksinkertaisia päästään, käytäntö oli se juttu.

        Ei ne sillä pahaa tarkoita ne vaan ei tajua eikä ite tekis, niin se voi kuulostaa pahalta.

        Joo. Tänän viimeksi sanoi, että tuntuu niin käsittämättömälle miksi joku voi olla homo tai trans.

        Mutta totesi sitten, että eihän he ole valinneet olla, ovat vaan. Kuten minäkin hetero ukko.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Joo. Tänän viimeksi sanoi, että tuntuu niin käsittämättömälle miksi joku voi olla homo tai trans.

        Mutta totesi sitten, että eihän he ole valinneet olla, ovat vaan. Kuten minäkin hetero ukko.

        Vanhempien sukupolvien ihmiset osaa olla ihan superitsekeskeisiä, oon kans huomannut.

        Oma kokemus on maailman napa ja sillä siisti. Ehkä niitä siks kutsutaankin jääriksi..

        En oo vielä tajunnut, mistä tullut niiden ajankuvaan toi.

        Keskiajalla kuulemma ihmisellä ei ollut yksilökäsitystä, vaan ihminen käsitti itsensä pelkästään osana yhteisöä.

        Jänniä juttuja.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Jep. :)

        Kyllä mäkin joskus mietin, että miks mä viittin ja jaksasko vaivautua, mutta sitten muistan taas miten v:mäistä oli elä kaapissa itsekin. Ettei vaan tuu maalitetuksi. Koittaa olla kuten kaikki muutkin, vaikkei päänsisältö osunu yksiin kuten muitten juttuihin.

        Sitten taas avaan tylsän suuni ja mölisen.

        Niin, en oikein tiedä mitä päässä pyörii näillä jotka ylipäänsä vatvoo muiden elämää.

        Valitettavasti vähän luulen, et se ominaisuus tulee vielä jonkin aikaa pysymään kuvioissa😆😆😆

        Et jatka vaan mölinääsi sinäkin.

        Semmosta se on tää elämä.

        Mut viddu on muuten mullakin valitettavaa! Sormi ihan vidun kipeä, meni tärpättiä ja varmaan joku pieni hitu 0000-teräsvillaa ja tulehtui peukalo toisesta kynnenrajasta, ihan tuli oikein mätää ja särkee eikä sillä nyt voi mitään tehdä!

        Katoin just Viikingit sarjasta kun sen yhden käsi amputoitiin hohkavalla kirveellä ja aloin tietysti heti miettiin, et joudutaanko munkin peukalo amputoimaan, tuli kiire alkaa desinfioimaan sitä, helvettivsoikoon!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempien sukupolvien ihmiset osaa olla ihan superitsekeskeisiä, oon kans huomannut.

        Oma kokemus on maailman napa ja sillä siisti. Ehkä niitä siks kutsutaankin jääriksi..

        En oo vielä tajunnut, mistä tullut niiden ajankuvaan toi.

        Keskiajalla kuulemma ihmisellä ei ollut yksilökäsitystä, vaan ihminen käsitti itsensä pelkästään osana yhteisöä.

        Jänniä juttuja.

        On kyllä jänniä juttuja. Porukoille tänään selvitin, että et voi ajatella vaan kun minä koen näin ja kun minä tunnen näin. Pitää ymmärtää, että kaikki kokee ja tuntee omalla tavallaan. Eikä ole vaan yks oikea tapa elää ja se on mun. Vaan kaikki elää omaa oikeaa tapaansa.

        Iskä ei ymmärtäny miten nainen voi tuntea vetoa naiseen. Sanoin sille, että mieti ittees hetero miehenä ja mieti että sillä lesbolla on se aivojen seksuaalinen viehtymyksen osa sama kun heteromiehillä. Jos sitten älyisit.

        Aaaa no sittehän se käy järkeen. :)

        On ne kyllä huh huh.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti vähän luulen, et se ominaisuus tulee vielä jonkin aikaa pysymään kuvioissa😆😆😆

        Et jatka vaan mölinääsi sinäkin.

        Semmosta se on tää elämä.

        Mut viddu on muuten mullakin valitettavaa! Sormi ihan vidun kipeä, meni tärpättiä ja varmaan joku pieni hitu 0000-teräsvillaa ja tulehtui peukalo toisesta kynnenrajasta, ihan tuli oikein mätää ja särkee eikä sillä nyt voi mitään tehdä!

        Katoin just Viikingit sarjasta kun sen yhden käsi amputoitiin hohkavalla kirveellä ja aloin tietysti heti miettiin, et joudutaanko munkin peukalo amputoimaan, tuli kiire alkaa desinfioimaan sitä, helvettivsoikoon!!!

        Nojoo.. 😑😅

        Näh, pitäskö näyttää lekurille sormee? Betadine vois auttaa, se punertava litku.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Nojoo.. 😑😅

        Näh, pitäskö näyttää lekurille sormee? Betadine vois auttaa, se punertava litku.

        Mut jos on kilpparin kanssa häikkää Betadine ei käy. Voi olla muitakin sairauksia mihin vaikuttaa negasti.


      • Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Nojoo.. 😑😅

        Näh, pitäskö näyttää lekurille sormee? Betadine vois auttaa, se punertava litku.

        On sitä just laitoin. Vituttaa jos joku verenmyrkytys pystyssä teräsvillasta, bensahan nyt on ihan vaaratonta ainetta. Ei se onneksi enää punota, jomottaa vaan turpeana.

        No mut hyvät yöt!

        Palsillaan taas jossen oo kuollutbtsi ei täydybopetella endin kirjottaan basemnalla ködellä..😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        On sitä just laitoin. Vituttaa jos joku verenmyrkytys pystyssä teräsvillasta, bensahan nyt on ihan vaaratonta ainetta. Ei se onneksi enää punota, jomottaa vaan turpeana.

        No mut hyvät yöt!

        Palsillaan taas jossen oo kuollutbtsi ei täydybopetella endin kirjottaan basemnalla ködellä..😁

        Älää mee kuolemaan. ☝️

        Hyvät yöt. :)


      • Anonyymi

        Periaatteessa ei ole väliä onko vastaantuleva ihminen mies/poika, nainen/tyttö. Silti naisen on ajateltava omaa turvallisuutta. Sitten päästäänkin siihen, että vastaantuleva mies on naiselle huomattavasti uhkaavampi kuin vastaantuleva nainen. Valitettavasti yhä näin.


    • En ole lukenut ketjua kokonaan, mutta mulla meni vähän Macy Graysta maku, jos hän noin on sanonut.. :/ Tulee vähän sama fiilis kuin J.K Rowlingista, että halutaan kerätä pisteitä näiltä perinteisiä arvoja ja perinteisiä sukupuolikäsityksiä puolustavilta, että "minähän uskallan sanoa ja olla totuuden torvi." Ei sitten transnaisten lisäksi ajateltu edes niitä, jotka on vaikka syövän takia menettäneet rintansa tai leikkauttaneet ne pois syövän pelon takia.
      Mutta toisaalta, tuonhan voi käsittää myös niin, että transnainen, joka on asennuttanut itselleen rinnat ja leikkauttanut naisen sukuelimet, on sitten Macystä nainen.. Pelkäänpä vain, ettei hän kuitenkaan oikeasti sitä tarkoittanut.🤔

      • Mä taas luulen, että hän ei miettinyt yhtään pisteitä tai mitään muuta kuin biologiaa ja sen pohjalta laukaisi ajatuksen ilmoille. Tuskin oli edes miettinyt mitä sanoisi. Tuli vaan äkkiä sanotuksi.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Mä taas luulen, että hän ei miettinyt yhtään pisteitä tai mitään muuta kuin biologiaa ja sen pohjalta laukaisi ajatuksen ilmoille. Tuskin oli edes miettinyt mitä sanoisi. Tuli vaan äkkiä sanotuksi.

        Rowling on sen sijaan varmasti miettinyt mitä sanoo ja sanonut. Kun Macy vaikutti sille kuin kuka tahansa, joka yllätetään kysymyksellä mihin ei ollut varautunut. Sanoo mitä ekana päähän pälähtää..


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Rowling on sen sijaan varmasti miettinyt mitä sanoo ja sanonut. Kun Macy vaikutti sille kuin kuka tahansa, joka yllätetään kysymyksellä mihin ei ollut varautunut. Sanoo mitä ekana päähän pälähtää..

        Ja voin olla ihan väärässä Macyn suhteen. Mulle tuli vaan mutu tuollanen. Ettei ole välttis miettinyt sen enempää asiaa trans aiemmin. Tai korrektia vastausta.

        Mut hyvät yöt. :)


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Rowling on sen sijaan varmasti miettinyt mitä sanoo ja sanonut. Kun Macy vaikutti sille kuin kuka tahansa, joka yllätetään kysymyksellä mihin ei ollut varautunut. Sanoo mitä ekana päähän pälähtää..

        Joo, ehkä noin, mutta tavallaan julkisuudessa olevan ihmisen luulisi olevan varautunut siihen, että kysymyksissä on aina viittaus johonkin laajempaan esillä olevaan aiheeseen. Ettei ihan vaan kysytä, että millainen susta on nainen. Tuosta jo monet murrosiässä olevat cis-teinitytötkin mielensä pahoittaa, jos rinnat on vielä vaiheessa :)


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Ja voin olla ihan väärässä Macyn suhteen. Mulle tuli vaan mutu tuollanen. Ettei ole välttis miettinyt sen enempää asiaa trans aiemmin. Tai korrektia vastausta.

        Mut hyvät yöt. :)

        Juu, itekään tiedä, mikä on naisiaan, jos näin voi tässä yhteydessä sanoa:D Aina tykännyt hänen laulustaan kyllä :) Hyvää yötä !


      • On esim. Boy Georgekin joskus sanonut vähän sellaista, josta olen hetkeksi vähän suutahtanut, mutta ei se ole mua saannut lopettamaan hänen musiikistaan tykkäämistä eikä myöskään se, että on käyttänyt huumeita ja ollut kaikenlaista toilailua.

        Samoin ei ole Jari Sillanpään huumejutut ja muut häneen liitetyt asiat saaneet mua ajattelemaan, että hänen tulkitsemansa musiikki olisi nyt jotenkin huonoa, koska musta musiikki ja se mitä sen tulkitsija on tehnyt voi pystyä pitämään erillään. Musiikki voi olla hyvää, vaikka ei ihan aina 100% tykkäiskään kaikesta mitä laulaja tai soittaja tekis tai sanois.


      • Tosin jos joku muusikko tai laulaja on jo alunperin sellainen arvoiltaan, etten se sotii mun arvoja vastaan, niin en sitten yleensä ala kuuntelemaan hänen musiikkiaan. Tai vaikka jonkun kirjailijan arvomaailma samoin ja en sitten lue hänen kirjojaan. Tosin joskus voi olla poikkeksiakin ja en aina niin tarkkaan yritä ottaa selville jokaisen mun kuunteleman bändin jäsenen tai jokaisen sooloartistin ajatusmaailmaa tai lukemani kirjan kirjoittajan, se olisi myös mahdotonsta. Mutta joistain saatan selvittää jotain esim. haastattelujen pohjalta tai vaikka elämäkerran tai muistelmien, jos kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        On esim. Boy Georgekin joskus sanonut vähän sellaista, josta olen hetkeksi vähän suutahtanut, mutta ei se ole mua saannut lopettamaan hänen musiikistaan tykkäämistä eikä myöskään se, että on käyttänyt huumeita ja ollut kaikenlaista toilailua.

        Samoin ei ole Jari Sillanpään huumejutut ja muut häneen liitetyt asiat saaneet mua ajattelemaan, että hänen tulkitsemansa musiikki olisi nyt jotenkin huonoa, koska musta musiikki ja se mitä sen tulkitsija on tehnyt voi pystyä pitämään erillään. Musiikki voi olla hyvää, vaikka ei ihan aina 100% tykkäiskään kaikesta mitä laulaja tai soittaja tekis tai sanois.

        Jonkun artistin musiikista tykkääminen ja muusikon fanitus on eri juttuja.

        Musiikista voi useinmiten tykätä, vaikka artisti möhlii tai päästää silloin tällöin sammakoita suustaan. Muusikon fanitus laskee, jos muusikko toimii fanin arvojen vastaisesti.


      • Anonyymi
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Joo, ehkä noin, mutta tavallaan julkisuudessa olevan ihmisen luulisi olevan varautunut siihen, että kysymyksissä on aina viittaus johonkin laajempaan esillä olevaan aiheeseen. Ettei ihan vaan kysytä, että millainen susta on nainen. Tuosta jo monet murrosiässä olevat cis-teinitytötkin mielensä pahoittaa, jos rinnat on vielä vaiheessa :)

        Monella keski-ikäisellä ja vanhuksellakin on rinnat vielä "vaiheessa". Kokevat silti olevansa naisia. Moni jolla isot rinnat eivät koe olevansa naisia ja kärsivät rinnoistaan.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Tosin jos joku muusikko tai laulaja on jo alunperin sellainen arvoiltaan, etten se sotii mun arvoja vastaan, niin en sitten yleensä ala kuuntelemaan hänen musiikkiaan. Tai vaikka jonkun kirjailijan arvomaailma samoin ja en sitten lue hänen kirjojaan. Tosin joskus voi olla poikkeksiakin ja en aina niin tarkkaan yritä ottaa selville jokaisen mun kuunteleman bändin jäsenen tai jokaisen sooloartistin ajatusmaailmaa tai lukemani kirjan kirjoittajan, se olisi myös mahdotonsta. Mutta joistain saatan selvittää jotain esim. haastattelujen pohjalta tai vaikka elämäkerran tai muistelmien, jos kiinnostaa.

        En ole ollut koskaan mikä Macy Gray-fani, mutta pidän hänen lauluäänestään. Kyllä mulla voisi joku fanittamani henkilökin lakata olemasta fanituksen kohde, jos ihan hulluja alkaisi puhua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe