Onko normaalia että keski-ikäisellä ei ole paljon säästöjä? Onko muilla tälläistä tilannetta?

Anonyymi

Ikää jo 39v ja säästössä vain 40.000e ja velaton omistusasunto jolla ei paljon arvoa (n.60.000e). Joka päivä ahdistaa tämä tilanne koska eläkkeitä tuskin meidän ikäpolvi tulee saamaan ja omillaan on tultava toimeen eläkkeellä. Miten selvitä tästä ahdistuksesta kun rahaa on säästössä noin vähän ja asuntokaan ei arvokas. Onko muilla vastaavaa tilannetta?

6

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valitettavan normaalia, mutta tuollainen trollaaminen ei ole normaalia. Suosittelen hakeutumaan hoitoon.

    • Jos säästösi ovat käteisenä tai makaavat pankkitileillä on tosiaan syytä huoleen, sillä inflaatio syö kaikki säästösi varsin nopeaan tahtiin. Eläkkeelle päästessäsi McDonald's mainostaa tasarahahamppareita satasella. Poletti sähköauton lataamiseksi viisi tonnia. (Luuliko joku hallituksen luopuvan auton käytön verotuksesta siirryttäessä sähköautoihin?) ; )

      Säästäjän osa on nyt ankea, sillä katkerien kitisijöiden pelossa ei uskalla oikein suositella suoraa osakesäästämistäkään, vaikka esimerkiksi pankkiosakkeet ovat huolettomia olleet ja ennen kaikkea pankit pitävät tapanaan maksaa kivasti osinkoa.

      Nykyisen inflaation vallitessa myös osinkojen pitäisi olla korkeammat, mutta eihän se tässä taloustilanteessa niin mene.

      Osakkeiden arvonnousuun sinänsä on hyvä panna haaveilujaan, mutta ei vanhuuden pärjäämisoletuksiaan.

      Sanoisin silti, että itse sijoittaisin 40 000 suoraan osakekauppaan, laajalla hajautuspektrillä, vähitellen ja osinkotulo-odotukset edellä, ei mitään "tulevaisuuden" ihmefirmoja.

      Mutta minä olen minä. En ota vastuuta siitä, mitä muut tekevät.

    • Anonyymi

      Kumpiko ahdistaa parhaiten?

    • Anonyymi

      Ehdit kasvattamaan säästösi 100ke, se riittää, kun eläkettäkin tulee. Toki pitää olla kaikki isommat hankinnat tehtynä, rempattu oma asunto missä viihtyy jne.

    • Anonyymi

      Onhan tuo ihan kohtalainen puskuri, moni suomalainen kun ei säästä juuri mitään.
      Käteiskassan (esim. puolen vuoden nettopalkka) lisäksi olisi hyvä sijoittaa tasaisesti kuukausittain osakerahastoihin, mielellään edullisiin semmoisiin kuten esim. Handelsbanken USA, Nordnet Maailma jne.

    • Anonyymi

      "Onko muilla vastaavaa tilannetta?"

      Eihän noin surkeata tilannetta voi kenelläkään muulla olla. Painit ihan yksin ogelmasi kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1459
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1093
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1008
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1001
    6. 3
      900
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      898
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      891
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    Aihe