Kirje on osoitettu
useille Galatian seurakunnille.
Se on siis kiertokirje.
"Paavali, apostoli,
virkansa saanut,
ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta,
vaan Jeesuksen Kristuksen kautta
ja Isän Jumalan,
joka on hänet kuolleista herättänyt,
ja kaikki veljet,
jotka ovat minun kanssani,
Galatian seurakunnille."
(Gal 1:1-2)
Jo alkutervehdys paljastaa,
että Galatiassa oli kiertänyt
muitakin kuin Paavali.
Toisin kuin nämä muut,
Paavali oli virkansa saanut
- ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta -
vaan Jeesuksen Kristuksen kautta
ja Isän Jumalan,
joka on hänet kuolleista herättänyt.
Eikä Paavali ollut yksin
vaan kaikki veljet olivat
hänen kanssaan tässä asiassa,
josta hän kirjoittaa.
Ja asia oli armon ilosanoma.
"Armo teille ja rauha
Jumalalta, meidän Isältämme,
ja Herralta Jeesukselta Kristukselta,
joka antoi itsensä alttiiksi
meidän syntiemme tähden,
pelastaaksensa meidät
nykyisestä pahasta maailmanajasta
meidän Jumalamme ja Isämme tahdon mukaan!
Hänen olkoon kunnia
aina ja iankaikkisesti!
Amen."
(Gal 1:3-5)
Paavali oli tuonut
kahden eri vierailunsa aikana
Galatiaan pelastuksen evankeliumin,
joka perustui Jeesuksen
aikaansaamaan sovitukseen.
Nuo muut kiertolaiset olivat
käyneet kuitenkin paikkaamassa
Paavalin julistusta.
Ja sen räätälöinnin jälkeen,
ei kysymys enää ollutkaan
Jeesuksen Kristuksen
armon evankeliumista.
Ja niin Paavali ei aloita
normaaliin tapaansa
rukoilemalla kirjeen
vastaanottajien puolesta
ja kiittämällä Jumalaa heistä.
Päinvastoin.
Paavali suorastaan töksäyttää
heti alkuun kysymyksen,
joka sisältää viestin siitä,
että Galatalaiset
ovat vaihtaneet
alkuperäisen tuotteen
väärennökseen.
"Minua kummastuttaa,
että te niin äkkiä käännytte hänestä,
joka on kutsunut teidät
Kristuksen armossa,
pois toisenlaiseen evankeliumiin,
joka kuitenkaan ei ole mikään toinen;
on vain eräitä,
jotka hämmentävät teitä
ja tahtovat vääristellä
Kristuksen evankeliumin."
(Gal 1:6-7)
Paavali jatkaa tekstillä,
joka saa jokaisen kuulijan vapisemaan
enkelikuntaa myöten.
"Mutta vaikka me,
tai vaikka enkeli taivaasta
julistaisi teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä,
minkä me olemme teille julistaneet,
hän olkoon kirottu.
Niinkuin ennenkin olemme sanoneet,
niin sanon nytkin taas:
jos joku julistaa teille evankeliumia,
joka on vastoin sitä,
minkä te olette saaneet,
hän olkoon kirottu."
(Gal 1:8-9)
Vielä tänäkin päivänä on ihmisiä,
jotka suorastaan vainoavat
Paavalin julistamaa evankeliumia.
Puhun nyt meistä pakanoista.
Jokin risoo ihmisiä Paavalin teksteissä.
"Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin
vai Jumalan?
Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi?
Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi,
en olisi Kristuksen palvelija."
(Gal 1:10)
Paavalilla on edessään haaste.
Hän joutuu osoittamaan Galatalaisille,
että hän on apostoli.
"Sillä minä teen teille tiettäväksi,
veljet,
että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
eikä sitä ole minulle opetettu,
vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."
(Gal 1:11-12)
Tämän jälkeen Paavali kertoo
omaa historiaansa osoittaen,
että hän jos kuka tietää
huippuoppineena kaiken juutalaisuudesta
ollen itse ennen seurakunnan vainooja.
Paavali kertoo,
miten hän sitten sai tiedoksi
suoraan Jeesukselta
armon evankeliumin
ja hänet asetettiin pakanain apostoksi.
Hän on joutunut asettumaan
koko ajan kiihkojuutalaisia vastaan,
ja kerran julkisesti nuhdellut
jopa Pietaria.
"Jos sinä,
joka olet juutalainen,
noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten,
miksi sinä pakotat
pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
(Gal 2:14)
Ja nyt Paavali tuo esiin
huippujuutalaisena sen,
että edes juutalaiset
eivät tule vanhurskaaksi lain teoista.
"Me olemme luonnostamme
juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
mutta koska tiedämme,
ettei ihminen tule vanhurskaaksi
lain teoista,
vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen,
niin olemme mekin uskoneet
Kristukseen Jeesukseen
tullaksemme vanhurskaiksi
uskosta Kristukseen eikä lain teoista,
koska ei mikään liha
tule vanhurskaaksi lain teoista."
(Gal 2:15-16)
Lähestymme Galatalaiskirjeen ydintä,
joka on itse asiassa miniatyyri
Roomalaiskirjeen sanomasta.
"Mutta jos meidät itsemmekin,
pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa,
on havaittu syntisiksi,
onko sitten Kristus synnin palvelija?
Pois se!"
(Gal 2:17)
Juutalainenkaan ei pelastu lain kautta,
vaan vanhurskautuu Kristuksessa.
Siis julistetaan syyttömäksi.
Mutta se ei tietenkään tarkoita sitä,
että Kristus olisi synnin palvelija.
Pois se.
"Sillä jos minä uudestaan rakennan sen,
minkä olen hajottanut maahan,
osoitan minä olevani lain rikkoja.
Sillä minä olen lain kautta
kuollut pois laista,
elääkseni Jumalalle.
Minä olen Kristuksen kanssa
ristiinnaulittu."
(Gal 2:18-20)
Viimeistään tässä vaiheessa
kirjeen lukijaa lienee yskittänyt.
Ja kuulijakunta terästäytynyt
tarkoin kuulemaan jatkoa.
Minkä olen hajottanut maahan.
Minkä lain rikkoja olen,
jos sen uudestaan rakennan.
Minkä lain kautta olen kuollut.
ja mistä laista.
Galatalaiskirjeen ydinsanoma
13
101
Vastaukset
Laki tarkoittaa ohjetta tai neuvoa.
Paavali puhuu juutalaisena siitä,
että on hyljännyt sen neuvon,
että ihminen tulee vanhruskaaksi
noudattamalla lakia.
Jos hän palaa tähän neuvoon,
niin hän rikkoo toisen neuvon eli lain,
jolloin hänelle ei ole mitään hyötyä
Kristuksen kuolemasta.
"ja minä elän, en enää minä,
vaan Kristus elää minussa;
ja minkä nyt elän lihassa,
sen minä elän Jumalan Pojan uskossa,
hänen,
joka on rakastanut minua
ja antanut itsensä minun edestäni."
(Gal 2:20)
Paavali on siis kuollut ensimmäiselle neuvolle,
vaikka oli päässyt erittäin pitkälle
sen neuvon myötä
ollen lain vanhurskauteen nähden
nuhteeton eli täydellinen fariseus.
"En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa,
sillä jos vanhurskaus
on saatavissa lain kautta,
silloinhan Kristus on turhaan kuollut."
(Gal 2:21)
Olimme kuinka nuhteettomia
tai täydellisiä tahansa,
niin tosiasiassa me emme ole
syyttömiä eli vanhurskaita.
Siksi Kristuksen täytyi kuolla.
"Oi te älyttömät galatalaiset!
Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen
Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?"
(Gal 3:1)
Ja tämän Ristiinnaulitun Kristuksen
Paavali oli kuvannut
Galatalaisten silmien eteen.
Paavali joutuu uudelleen
käymään läpi aivan perusasiat.
Ja hän tekee sen perusteellisesti.
Välillä hän puhaltaa taas ilmat
pois keuhkoistaan
ja on täysin ymmällä Galatalaisista.
"Lapsukaiseni,
jotka minun jälleen täytyy
kivulla synnyttää,
kunnes Kristus saa muodon teissä,
tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne
ja äänenikin muuttaa!
Sillä minä olen aivan ymmällä teistä."
(Gal 4:19-20)
Perusteellisen selvityksen saavat
- laki ja usko
- orja ja vapaa
- holhottava ja perillinenOpettaessaan
- laista ja uskosta
- orjasta ja vapaasta
- holhottavasta ja perillisestä
Paavali puhuu
koko ajan Israelista
eli suomeksi käännettynä
Jumalan ruhtinaasta.
"Mutta minä sanon:
niin kauan kuin
perillinen on alaikäinen,
ei hän missään kohden eroa orjasta,
vaikka hän onkin kaiken herra;
vaan hän on
holhoojain ja huoneenhaltijain alainen
isän määräämään aikaan asti.
Samoin mekin;
kun olimme alaikäisiä,
olimme orjuutetut
maailman alkeisvoimien alle."
(Gal 4:1-3)
Israelia varjeltiin lain alla.
Ja näin Israelin eli
Jumalan omaisuuskansan kautta
saattoi lopulta tulla maailmaan Messias.
Siihen asti Israelia
kasvatettiin holhoojan alaisena.
Ja kun aika oli täytetty,
niin Israelin oli aika
ottaa vastaan perintö,
joka sille kuului
Jumalan ruhtinaana.
Jumalan esikoispoikana.
Kasvattajassa eli holhoojassa
eli laissa ei edelleenkään
ollut mitään vikaa.
Mutta nyt hänen tehtävänsä
oli täytettu.
Laki oli nyt kirjoitettu
Jumalan ruhtinaan sydämeen.
Israel astuisi uuteen liittoon.
Kun holhoojan tehtävä oli täytetty,
niin nyt asiat muuttuivat niin,
että pienokainen ei enää
ollutkaan holhoojan alainen.
Päinvastoin.
Nyt holhooja oli
perinnön haltijan alainen.
Perillinen oli nyt täysi-ikäinen,
ja kykenevä toimimaan
täydellisen lain mukaan,
joka oli nyt kirjoitettu hänen sydämeensä.
Kun kasvattaja
oli sanonut nuorukaiselle
"älä tee huorin",
niin nyt nuorukaisen sydämeen
oli kirjoitettu
"älä katso naista himoiten".
Kun kasvattaja sanoi:
"älä tapa",
niin nyt uudessa olotilassa
sydän sanoi:
"älä ole vihoissasi".
Mooseksen Laki ei siis ole paha asia.
Mutta se oli alaikäisiä varten
kasvattajana aikuisuuteen.
Mutta emme me suinkaan
nyt elä laittomuudessa.
Aivan päinvastoin.
Eli nyt kun olemme Kristuksessa,
me täytämme Kristuksen lain.
"Veljet,
jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta,
niin ojentakaa te, hengelliset,
häntä sävyisyyden hengessä;
ja ole varuillasi,
ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
Kantakaa toistenne kuormia,
ja niin te täytätte Kristuksen lain."
(Gal 6:1-2)
Voi käydä siis jopa niin,
että meidän havaitaan
rikkovan Kristuksen lakia,
siis uutta käskyä,
joka on paljon vaativampi
kuin Mooseksen laki käskyineen.
Tuossakin
Galatalaiskirjeen loppuriveillä
Paavali luettelee
koko joukon lakia eli neuvoja,
miten tulee elää.
"Sillä jos joku luulee jotakin olevansa,
vaikka ei ole mitään,
niin hän pettää itsensä.
Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa,
ja silloin hänen kerskaamisensa
on vain siinä, mitä hän itse on,
ei siinä, mitä toinen on;
sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
Jolle sanaa opetetaan,
se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
Älkää eksykö,
Jumala ei salli itseänsä pilkata;
sillä mitä ihminen kylvää,
sitä hän myös niittää.
Joka lihaansa kylvää,
se lihasta turmeluksen niittää;
mutta joka Henkeen kylvää,
se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
Ja kun hyvää teemme,
älkäämme lannistuko,
sillä me saamme ajan tullen niittää,
jos emme väsy.
Sentähden,
kun meillä vielä aikaa on,
tehkäämme hyvää kaikille,
mutta varsinkin uskonveljille."
(Gal 6:3-10)
Synnin ja kuoleman laki on täytetty.
Jeesus täytti sen Golgatalla
meidän puolestamme.
Mutta kaikkia ihmisiä koskee
esimerkiksi tuo
kylvämisen ja niittämisen laki,
josta Paavali tuossa puhuu.
Se on ollut alusta asti olemassa.
Eikä sitä voi mitenkään kumota.
Mitä kylvämme, sitä niitämme.- AnonyymiUUSI
kalamos kirjoitti:
Opettaessaan
- laista ja uskosta
- orjasta ja vapaasta
- holhottavasta ja perillisestä
Paavali puhuu
koko ajan Israelista
eli suomeksi käännettynä
Jumalan ruhtinaasta.
"Mutta minä sanon:
niin kauan kuin
perillinen on alaikäinen,
ei hän missään kohden eroa orjasta,
vaikka hän onkin kaiken herra;
vaan hän on
holhoojain ja huoneenhaltijain alainen
isän määräämään aikaan asti.
Samoin mekin;
kun olimme alaikäisiä,
olimme orjuutetut
maailman alkeisvoimien alle."
(Gal 4:1-3)
Israelia varjeltiin lain alla.
Ja näin Israelin eli
Jumalan omaisuuskansan kautta
saattoi lopulta tulla maailmaan Messias.
Siihen asti Israelia
kasvatettiin holhoojan alaisena.
Ja kun aika oli täytetty,
niin Israelin oli aika
ottaa vastaan perintö,
joka sille kuului
Jumalan ruhtinaana.
Jumalan esikoispoikana.
Kasvattajassa eli holhoojassa
eli laissa ei edelleenkään
ollut mitään vikaa.
Mutta nyt hänen tehtävänsä
oli täytettu.
Laki oli nyt kirjoitettu
Jumalan ruhtinaan sydämeen.
Israel astuisi uuteen liittoon.
Kun holhoojan tehtävä oli täytetty,
niin nyt asiat muuttuivat niin,
että pienokainen ei enää
ollutkaan holhoojan alainen.
Päinvastoin.
Nyt holhooja oli
perinnön haltijan alainen.
Perillinen oli nyt täysi-ikäinen,
ja kykenevä toimimaan
täydellisen lain mukaan,
joka oli nyt kirjoitettu hänen sydämeensä.
Kun kasvattaja
oli sanonut nuorukaiselle
"älä tee huorin",
niin nyt nuorukaisen sydämeen
oli kirjoitettu
"älä katso naista himoiten".
Kun kasvattaja sanoi:
"älä tapa",
niin nyt uudessa olotilassa
sydän sanoi:
"älä ole vihoissasi".
Mooseksen Laki ei siis ole paha asia.
Mutta se oli alaikäisiä varten
kasvattajana aikuisuuteen.
Mutta emme me suinkaan
nyt elä laittomuudessa.
Aivan päinvastoin.
Eli nyt kun olemme Kristuksessa,
me täytämme Kristuksen lain.
"Veljet,
jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta,
niin ojentakaa te, hengelliset,
häntä sävyisyyden hengessä;
ja ole varuillasi,
ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
Kantakaa toistenne kuormia,
ja niin te täytätte Kristuksen lain."
(Gal 6:1-2)
Voi käydä siis jopa niin,
että meidän havaitaan
rikkovan Kristuksen lakia,
siis uutta käskyä,
joka on paljon vaativampi
kuin Mooseksen laki käskyineen.
Tuossakin
Galatalaiskirjeen loppuriveillä
Paavali luettelee
koko joukon lakia eli neuvoja,
miten tulee elää.
"Sillä jos joku luulee jotakin olevansa,
vaikka ei ole mitään,
niin hän pettää itsensä.
Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa,
ja silloin hänen kerskaamisensa
on vain siinä, mitä hän itse on,
ei siinä, mitä toinen on;
sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
Jolle sanaa opetetaan,
se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
Älkää eksykö,
Jumala ei salli itseänsä pilkata;
sillä mitä ihminen kylvää,
sitä hän myös niittää.
Joka lihaansa kylvää,
se lihasta turmeluksen niittää;
mutta joka Henkeen kylvää,
se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
Ja kun hyvää teemme,
älkäämme lannistuko,
sillä me saamme ajan tullen niittää,
jos emme väsy.
Sentähden,
kun meillä vielä aikaa on,
tehkäämme hyvää kaikille,
mutta varsinkin uskonveljille."
(Gal 6:3-10)
Synnin ja kuoleman laki on täytetty.
Jeesus täytti sen Golgatalla
meidän puolestamme.
Mutta kaikkia ihmisiä koskee
esimerkiksi tuo
kylvämisen ja niittämisen laki,
josta Paavali tuossa puhuu.
Se on ollut alusta asti olemassa.
Eikä sitä voi mitenkään kumota.
Mitä kylvämme, sitä niitämme.”Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.”
Psalmi 22:5
- Anonyymi
Mutta selitäpä tämä harhaoppisille. Hänelle laki on kaikki kaikessa. Hän lainaa Raamattua ettei laista katoa pieninkään piiru yms. ja kiivailee lain puolesta. Ja lisäksi Paavali on paholaisen asialla. Tai hän ymmärtää asian juuri päinvastoin. Paavali kiivailee lain puolesta.
Joten hukkaan menee hyvä opetus ainakin harhaoppisille. Joskin se oli jo Paavalin tiedossa ja siksi sanakäänteet ovat melko kovia.- Anonyymi
Laittomuus on kivaa, voi varastaa vaikka polkupyörän, mutta ei ihan omalta taloyhtiön nurkalta.
Laki ei ole loppunut eikä lakannut.
Se on edelleen olemassa.
"Älkää luulko,
että minä olen tullut
lakia tai profeettoja kumoamaan;
en minä ole tullut kumoamaan,
vaan täyttämään.
Sillä totisesti minä sanon teille:
kunnes taivas ja maa katoavat,
ei laista katoa pieninkään kirjain,
ei ainoakaan piirto,
ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Sentähden,
joka purkaa yhdenkään
näistä pienimmistä käskyistä
ja sillä tavalla opettaa ihmisiä,
se pitää pienimmäksi
taivasten valtakunnassa kutsuttaman;
mutta joka niitä noudattaa
ja niin opettaa,
se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa."
(Matt 5:17-19)
Jeesus ei tullut
lakia kumoamaan vaan täyttämään.
Joten emme mekään voi sitä kumota.
Tapahtui aivan päinvastoin.
Jeesus tuli nostamaan
riman oikeaan korkeuteensa.
Mooseksen kautta annetussa laissa
rima oli erittäin alhaalla.
Se kuitenkin holhoojan lailla
varjeli Israelin kansaa,
jotta tämä yksi kansa
ei tuhoutuisi synteihinsä.
Ja niin sen kautta saattoi
tulla Pelastaja maailmaan.
Mutta kun Hän tuli,
niin Hän opetti lakia.
"Te olette kuulleet sanotuksi:
'Älä tee huorin'.
Mutta minä sanon teille:
jokainen,
joka katsoo naista himoiten häntä,
on jo sydämessään
tehnyt huorin hänen kanssansa.
Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua,
repäise se pois ja heitä luotasi;
sillä parempi on sinulle,
että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan,
kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin."
(Matt 5:27-29)
Mitä tuohon polkupyörän
varastamiseen tulee,
niin Paavali kirjoitti:
"Joka on varastanut,
älköön enää varastako,
vaan tehköön ennemmin työtä
ja toimittakoon käsillään sitä,
mikä hyvää on,
että hänellä olisi,
mitä antaa tarvitsevalle."
(Ef 4:28)
Siis jos olemme joskus
varastaneet polkupyörän,
niin enää emme varasta,
vaan teemme työtä,
jotta meillä olisi varaa ostaa
polkupyöriä niitä tarvitseville.
- Anonyymi
Siitä näemme eivät harhaoppiset tajua alkeellisempiakaan asioita Raamatusta eivätkä halua ymmärtää. Heillä on vain omat päähänpinttymänsä eikä Pyhä sana ole heille mitään, ei Jumala eikä Jeesus. Harhaoppi on heidän epäjumalansa.
- Anonyymi
Paavali kylläkin puhui niistä ohjeista, jotka oli annettu juutalaiselle kansalle Laissa, siis Mooseksen kirjoissa. Paavali käyttää sanaa käsky puhuessaan kymmenestä käskystä, esimerkiksi Room.7.
Hän antoi ymmärtää, että ympärileikkaus ei ollut tarpeellinen kristitylle, ja jos halusi pelastua juutalaisuuden kautta, piti noudattaa kaikkia sääntöjä, eikä vain ympärileikkausta.
Eri asia on se että syntinen ihminen tunnustaa rikkoneensa Jumalan kymmentä käskyä vastaan ja tulee ristin äärelle pyytämään anteeksiantoa. Joa saa syntinsä anteeksi, niin siitä huolimatta on varastaminen, tappaminen,epäjumalanpalvelus ja himoitseminen yhä syntiä! Kristuksen laki on jopa tarkempi kuin kymmenen käskyä, eikä tee niitä mitättömiksi.
Pelastettu ihminen yhtyy ilolla Jumalan lakiin, mutta hän ei edes yritä itse tehdä itseään vanhurskaaksi, koska hän on jo vanhurskautettu Jeesuksen veren kautta.
Jos hän jatkaisi syntielämäänsä, hän olisi kuin koira joka palaa oksennukselleen. Uusi elämä on sopusoinnussa kymmenen käskyn kanssa ja sellainen ihminen ei koskaan kehoita rikkomaan niitä käskyjä, joiden rikkomisen tähden Jeesuksen täytyi kuolla.
Jos nämä käskyt olisi voitu poistaa, silloin ei olisi tarvittu sovitusuhria syntisen puolesta. Kristitty ei kersku sillä että pitää käskyt, koska hän ymmärtää että ainoastaan Jeesus sydämessä johtaa kymmenen käskyn täyttymiseen uskovan elämässä, ja rakkauden tie ei vie ketään varastamaan eikä muidenkaan kohtien rikkomiseen. - Anonyymi
Kun koira, joka palaa oksennukselleen tarkoittaa Paavalin mukaan niitä, jotka ovat maistaneet Pyhää Henkeä, mutta sitten luopuneet siitä ja alkaneet elää lihan mukaan. Joko syntielämää tai lihallista uskonnollista elämää. Ne Paavali tuomitsee kovin sanoin että he julkihäpäisevät siten Kristuksen kun ensin vaeltavat Pyhä Hengen vallassa ja sitten sen jälkeen hylkäävät Hengen elämän. Kyse ei ole niinkään lain hylkäämistä tai lain rikkomisesta, vaan siitä että ihminen menettää elävän uskon. Juuri siihen Paavali haluaa ihmisiä johdattaa ja sitä kautta rakkauteen.
- Anonyymi
Myös Pyhän Hengen pilkka on Paavalin mukaan sitä, että ihminen ottaa Hengen vastaan, vaeltaa Jumlaan pyhyydessä, mutta hylkää sitten Jumalan tien, vaikka on maistanut sen hyvyyttä, tuntenut Herran voiman ja todistanut siitä. Galatalaiskirje ei varsinaisesti kerro siitä että nämä ihmiset olisivat olleet vielä täysin Pyhän Hengen voimassa kun ryhtyivät vaeltamaan lihan mukaan muuttaen Hengen uskon uskonnollisuudeksi. He olivat vasta Hengessä aloittaneet ja sitten alkaneet seurata lain tekoja ja omavanhurskautta.
Lakihenkinen uskonnollisuus rinnastetaan täysin jumalattomaan elämään eikä sen pahuus eroa millään tavalla siitä jos ihminen vaeltaa täysin Jumalattomana. Molemmat ovat ristin vihollisia ja lihallisen syntielämän lumoissa vaikka toiseen liittyykin ehkä kovin kiihkomielinen uskonnollisuus.- Anonyymi
Uskonhoureista parantumisesta alkaa normaali terveempi elämä.
Onnittelut kaikille parantuneille💝💝💝 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskonhoureista parantumisesta alkaa normaali terveempi elämä.
Onnittelut kaikille parantuneille💝💝💝Sellaisia parantuneita ei ole olemassakaan. Taudin kuva vain on muuttunut.
- AnonyymiUUSI
Monille jopa jonkinlaisille uskoville saattaa olla vaikea ymmärtää käskyä älä tapa.
Turha sen jälkeen on mitään selittää miten tulisi muka elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926396Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652019- 1801780
- 1191241
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä141235Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681143Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71116Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j50991Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962