Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ilto ja Vallox ihmeellinen ero

Anonyymi

Ihmettelin tässä yhtä asiaa, ja vaikka kuinka mietin, en ymmärrä mitä en käsitä. Luulisi, että eri valmistajien ns. kuutio- tai ristivirtausilmanvaihtokoneet olisivat suunnilleen samanlaiset. Meillä on 13v vanha Ilto ja nyt toiseen taloon tuli uusi Vallox. Näissä on merkittävä ero:

Iltossa (270) (nykyisin Swegon Casa) on ulkoilmalle vain karkeasuodatinmatto (2000-luvun alussa ollut pestävä hyönteisverkko, mutta 2009 oli jo korvartu matolla). Huoneista tulevalle poistoilmalle sen sijaan on sekä karkeasuodatinmatto, että hienosuodatin.

Valloxissa (110 MV) sen sijaan on huoneista tulevalle poistoilmalle vain karkeasuodatinmatto, MUTTA ulkoilmalle on karkeasuodatinmatto jonka alla on välittömästi hienosuodatinkasetti.

Miten valmistajat ovat voineet päätyä näin erilaiseen ratkaisuun? Vai enkö ymmärrä jotain, liittyykö se asiaan että tuossa Iltossa on oikeasti sivuprofiililtaan uutionmuotoinen LTO-kenno, kun taas Valloxissa "venytetty"?

21

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko nyt iltossa jotenki suunnat sekaisin.
      Kyllä se hienosuod luulis tulopuolella olevan

      • Anonyymi

        Niin siis kirjoitin vähän huonosti. On se Iltossa tulopuolella mutta nimenomaan siinä juuri ennen jälkilämmitysvastusta ja tulopuhallinta, kennon vastakkaisella puolella kuin ulkoilma. Kuva:
        https://www.suodatinkeskus.com/images/variations/270-bfa3302a-orig_prpage.jpg

        Mutta Valloxissa ovat päällekkäin (täysin päällekkäin), tuo ulkoilmasuodatin johon hyönteiset jäävät, ja hienosuodatin. Kuva (ulkoilmasuodattinet oikealla ylhäällä): https://valloxsuodattimet.fi/wp-content/uploads/Vallox110MV-920x920.jpg

        Eli miksi Valloxissa molemmat ovat päällekkäin ulkoilman tulon kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis kirjoitin vähän huonosti. On se Iltossa tulopuolella mutta nimenomaan siinä juuri ennen jälkilämmitysvastusta ja tulopuhallinta, kennon vastakkaisella puolella kuin ulkoilma. Kuva:
        https://www.suodatinkeskus.com/images/variations/270-bfa3302a-orig_prpage.jpg

        Mutta Valloxissa ovat päällekkäin (täysin päällekkäin), tuo ulkoilmasuodatin johon hyönteiset jäävät, ja hienosuodatin. Kuva (ulkoilmasuodattinet oikealla ylhäällä): https://valloxsuodattimet.fi/wp-content/uploads/Vallox110MV-920x920.jpg

        Eli miksi Valloxissa molemmat ovat päällekkäin ulkoilman tulon kohdalla?

        En tiedä miksi toteustus on Iltossa noin tehty. Järkevintä on ensin suodattaa karkeat roskat ja sitten vielä hienopöly ennen kuin ilma viedään kennolle. Muutoinhan siitepöly ym tarttuvat kennon pintaan kiinni. Valloksilla rekenne on järkevämpi.

        Itse laitoinvielä ulkoseinälle sisäänottoventtiiliksi 400x400mm ritilän ja siihen vielä maton karkeasuodattimeksi ennen koneen karkeasuodatinta. Tämä sen takia, että hyöteiset ym. isommat roskat eivät päädy koneen suodattimeen vaan jäävät ulkoseinän matoon. Iso matto ei niin helposti ala vastustamaan virtausta ja muuta sisätilan paine-eroaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä miksi toteustus on Iltossa noin tehty. Järkevintä on ensin suodattaa karkeat roskat ja sitten vielä hienopöly ennen kuin ilma viedään kennolle. Muutoinhan siitepöly ym tarttuvat kennon pintaan kiinni. Valloksilla rekenne on järkevämpi.

        Itse laitoinvielä ulkoseinälle sisäänottoventtiiliksi 400x400mm ritilän ja siihen vielä maton karkeasuodattimeksi ennen koneen karkeasuodatinta. Tämä sen takia, että hyöteiset ym. isommat roskat eivät päädy koneen suodattimeen vaan jäävät ulkoseinän matoon. Iso matto ei niin helposti ala vastustamaan virtausta ja muuta sisätilan paine-eroaja.

        Täälläpäin putkimiehet ottaa ulkoseinässä olevasta tuloilmaritilästä verkonkin pois koska aikaa myöden tukkiutuu. Niin mullakin ja kun karkeasuodatin ennen konetta hyvin paikalla niin sihen ne yleensä jää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläpäin putkimiehet ottaa ulkoseinässä olevasta tuloilmaritilästä verkonkin pois koska aikaa myöden tukkiutuu. Niin mullakin ja kun karkeasuodatin ennen konetta hyvin paikalla niin sihen ne yleensä jää

        Kiiteä karkeasuodatin tukkeutuu ihan varmasti, mutta jos se on vaihdettavissa kuten minulla, niin ei tule ongelmia. Jos tuloilmassa ei ole suodatinta ja asuu lähes metsässä, niin koneen oma karkeasuodatin on hyvin pian itikanraatoja ym. täynnä ja pitää vaihtaa uuteen. Samoin tuloilmakanavaan pääsee kaiken maailman moskaa. Itse vaihdan tuon 400x400mm karkeasuodattimen kerran vuodessa eikä siinä ole käytännössä lainkaan roskia. Iso pinta-ala takaa sen, että virtausnopeus on niin pieni, että itikat ym, moska ei jää kiinni suodattimeen. Itse en mielellänin hengittele suomattimiin kertyvän moskan läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiiteä karkeasuodatin tukkeutuu ihan varmasti, mutta jos se on vaihdettavissa kuten minulla, niin ei tule ongelmia. Jos tuloilmassa ei ole suodatinta ja asuu lähes metsässä, niin koneen oma karkeasuodatin on hyvin pian itikanraatoja ym. täynnä ja pitää vaihtaa uuteen. Samoin tuloilmakanavaan pääsee kaiken maailman moskaa. Itse vaihdan tuon 400x400mm karkeasuodattimen kerran vuodessa eikä siinä ole käytännössä lainkaan roskia. Iso pinta-ala takaa sen, että virtausnopeus on niin pieni, että itikat ym, moska ei jää kiinni suodattimeen. Itse en mielellänin hengittele suomattimiin kertyvän moskan läpi.

        Jos tuloilmassa ei ole suodatinta ja asuu lähes metsässä, niin koneen oma karkeasuodatin on hyvin pian itikanraatoja ym. täynnä ja pitää vaihtaa uuteen........

        4kk välein karkeasuodattimen imurointi tulopuolella riittää hyvin, ei ne itikat haittaa siinä. Kerran vuodessa vaihto.
        Näin oon itse toiminut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täälläpäin putkimiehet ottaa ulkoseinässä olevasta tuloilmaritilästä verkonkin pois koska aikaa myöden tukkiutuu. Niin mullakin ja kun karkeasuodatin ennen konetta hyvin paikalla niin sihen ne yleensä jää

        Niin ei se ole vain "täälläpäin" vaan se on ihan sääntö, jokainen IV-suunnittelija, LVI-asentaja ja toivottavasti myös valtaosa kirvesmiehistä on tämän tiennyt. Ainakin 15 vuotta on näin toimittu. IV-koneen ulkoilmaa ei saa ahdistaa millään verkolla (joka on tukossa vähintään kuukauden päästä) tai suodattimella, putken pitää myös olla mahdollisimman lyhyt ja suuriläpimittainen. Jos joku suodatin olisi mittausvaiheessa sopivaksi todettu, niin sitä pitäisi sitten jatkuvasti puhdistamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuloilmassa ei ole suodatinta ja asuu lähes metsässä, niin koneen oma karkeasuodatin on hyvin pian itikanraatoja ym. täynnä ja pitää vaihtaa uuteen........

        4kk välein karkeasuodattimen imurointi tulopuolella riittää hyvin, ei ne itikat haittaa siinä. Kerran vuodessa vaihto.
        Näin oon itse toiminut

        Oletko muuten koskaan katsonut tilannetta esim. kahden kuukauden jälkeen? Meillä suodattimet on imuroitu 1 - 2 kk välein ja aina ovat olleet ihan pölyssä, vaikka kyseessä on kahden aikuisen talous, ei lemmikkejä, talon siivous joka viikko.

        Ulkoilman puoleisen suodattimen likaisuus vaihtelee sen mukaan, onko miten paljon perhosia tai itikoita siihen aikaan vuodesta liikkeellä. Talon omat savut se näköjää vetää savupiipusta aina, koska naapureita tai liikennettä ei tosiaan ole kilometrinkään säteellä juurikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei se ole vain "täälläpäin" vaan se on ihan sääntö, jokainen IV-suunnittelija, LVI-asentaja ja toivottavasti myös valtaosa kirvesmiehistä on tämän tiennyt. Ainakin 15 vuotta on näin toimittu. IV-koneen ulkoilmaa ei saa ahdistaa millään verkolla (joka on tukossa vähintään kuukauden päästä) tai suodattimella, putken pitää myös olla mahdollisimman lyhyt ja suuriläpimittainen. Jos joku suodatin olisi mittausvaiheessa sopivaksi todettu, niin sitä pitäisi sitten jatkuvasti puhdistamassa.

        Miksi putken pitää olla mahdollisimman lyhyt ja suuriläpimittainen? Ilmanvaihtokonehan säädetään aina vasta sitten kun koko järjestelmä on valmis ja tällöin putken virtausvastuksella ei ole kokonaisuuteen merkitystä kunhan se täyttää suunnitteluvaatimukset.
        Ilmanvaihtokoneen säätö muuten muuttuu sen sisäisten suodattimien likaantuessa. Koneen sisällä olevien suodatinmattojen pinta ala on hyvin pieni ja niiden virtausvastus kasvaa likaantumisen myötä. Isomman ulkopuolisen suodattimen virtaus ei muutu läheskään niin paljoa ja se kestää likaantumista paljon pidempään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuloilmassa ei ole suodatinta ja asuu lähes metsässä, niin koneen oma karkeasuodatin on hyvin pian itikanraatoja ym. täynnä ja pitää vaihtaa uuteen........

        4kk välein karkeasuodattimen imurointi tulopuolella riittää hyvin, ei ne itikat haittaa siinä. Kerran vuodessa vaihto.
        Näin oon itse toiminut

        Jos sinulla olisi iso karkeasuodatin ennen konetta, niin itikoita ei tarvitsisi imuroida lainkaan. Pääsen vähemmällä työllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko muuten koskaan katsonut tilannetta esim. kahden kuukauden jälkeen? Meillä suodattimet on imuroitu 1 - 2 kk välein ja aina ovat olleet ihan pölyssä, vaikka kyseessä on kahden aikuisen talous, ei lemmikkejä, talon siivous joka viikko.

        Ulkoilman puoleisen suodattimen likaisuus vaihtelee sen mukaan, onko miten paljon perhosia tai itikoita siihen aikaan vuodesta liikkeellä. Talon omat savut se näköjää vetää savupiipusta aina, koska naapureita tai liikennettä ei tosiaan ole kilometrinkään säteellä juurikaan.

        Miksi imuroit karkeasuodattimen? Itse ostan suodatin mattoa metritavarana, josta leikkaan sopivia paloja. Vanha pölyinen matto roskiin ja uusi tilalle muutaman kerran vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi putken pitää olla mahdollisimman lyhyt ja suuriläpimittainen? Ilmanvaihtokonehan säädetään aina vasta sitten kun koko järjestelmä on valmis ja tällöin putken virtausvastuksella ei ole kokonaisuuteen merkitystä kunhan se täyttää suunnitteluvaatimukset.
        Ilmanvaihtokoneen säätö muuten muuttuu sen sisäisten suodattimien likaantuessa. Koneen sisällä olevien suodatinmattojen pinta ala on hyvin pieni ja niiden virtausvastus kasvaa likaantumisen myötä. Isomman ulkopuolisen suodattimen virtaus ei muutu läheskään niin paljoa ja se kestää likaantumista paljon pidempään.

        Todellisuudessa sisäilmassa oleva lika, rasvat ym.... tukkivat enempi karkeapoistosuodatinta. Muutama perhonen tuloilmassa ym..... tuskin sen enempää jarruttaa. Imurointi on ihan kätevä ja lähtee liat riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi putken pitää olla mahdollisimman lyhyt ja suuriläpimittainen? Ilmanvaihtokonehan säädetään aina vasta sitten kun koko järjestelmä on valmis ja tällöin putken virtausvastuksella ei ole kokonaisuuteen merkitystä kunhan se täyttää suunnitteluvaatimukset.
        Ilmanvaihtokoneen säätö muuten muuttuu sen sisäisten suodattimien likaantuessa. Koneen sisällä olevien suodatinmattojen pinta ala on hyvin pieni ja niiden virtausvastus kasvaa likaantumisen myötä. Isomman ulkopuolisen suodattimen virtaus ei muutu läheskään niin paljoa ja se kestää likaantumista paljon pidempään.

        Isomman ulkopuolisen suodattimen virtaus ei muutu läheskään niin paljoa ja se kestää likaantumista paljon pidempään........

        Laita sitten myöski isompi suodatin poistopuolelle myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi imuroit karkeasuodattimen? Itse ostan suodatin mattoa metritavarana, josta leikkaan sopivia paloja. Vanha pölyinen matto roskiin ja uusi tilalle muutaman kerran vuodessa.

        No sen takia, kun teen sen puhdistuksen kerran kuussa, jolloin tuo metritavarakin (joka muuten ei ole esim. koneen takuuaikana hyväksytty, kun ei ole valmistajan alkuperäinen tuote) tuntuu turhalta vaihtaa. Vaihdan karkeasuodattimet 2 - 4 krt vuodessa, hienosuodattinen 1 - 2 krt, ja loput kerrat vain imuroin. Aina on pölyä silminnähden, vaikka olisi vain se 1 kk mennyt.

        Lisäksi nyt toiseen taloon ostin kerralla alkuperäisiä suodattimia lähes 10 vuoden tarpeiksi, oli vielä hyvä diili. Alkuperäiset tuotteet, mutta bulkkipakattuna, n. puoleen hintaan. Lisäkarkeasuodattimia vielä mukaan.


    • Anonyymi

      En oikein tajunnut mitä kysyttiin ja miksi mutta mulla ainakin on swegonissa 270 tuloilmalle karkea ja hienosuodatin eli joku vaahtomuovi ja hepa. Poistoilmalle vain karkea.

      • Anonyymi

        Optikon kautta kotiin...


      • Anonyymi

        Suomeksi:

        Kysyttiin miksi Iltossa on karkeasuodatin, lämmönvaihtokenno ja hienosuodatin tässä järjestyksessä. Kun taas Valloxissa on karkeasuodatin, hienosuodatin ja lämmönvaihtokenno. Mitä etuja/haittoja on järjestelyistä?


    • Anonyymi

      Niin sitä van kysyttiin, jonka yksi vastaaja jo älysikin, että miksi Iltossa se hienosuodatin on kennon toisella puolen kuin Valloxissa...

    • Anonyymi

      Hyönteisverkossa jos on hyttysiä,Silloin on ulkoilmassa myös happea!

      • Anonyymi

        Ilmassa on aina happea asuit sitten missä tahansa. Hapen määrä ei juuri vaihtele alueittain olit sitten kaupungissa tai umpimetsässä.


      • Anonyymi

        No hyvä, sitten meillä on myös IV-koneessa hyvin happea :-D Koneen sisältä kun lentää liki kuukausittaisen avaamisen yhteydessä ~50 hyttystä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe