Iso Suolajärvi uhkaa kuivua: Seuraukset voivat olla tuhoisia ympäristölle ja hengenvaarallisia Utahin asukkaille
Ilmastokriisi ja vedenkäytön lisääntyminen ovat edesauttaneet järven kuivumista. Vedenpinta on ollut tänä kesänä alimmillaan koko mittaushistorian aikana.
YHDYSVALLOISSA Utahin osavaltiossa Ison Suolajärven pinta on ollut kuluvana kesänä alimmillaan koko mittaushistorian aikana, kertoo muun muassa uutistoimisto Reuters. Järven kuivumisen seuraukset voivat olla vakavia, tutkijat ja paikalliset poliitikot varoittavat.
Vedenpinnan laskun syynä on ilmastokriisin pahentama ja vuosikymmeniä jatkunut kuivuus, sekä läheisen Salt Lake Cityn kasvanut vedenkäyttö. Vuorilta tulevat sulamisvedet eivät ole päässeet järveen asti, vaan ne niitä on käytetty muun muassa ihmisten ja maatalouden tarpeisiin.
Myös sulamisvesien määrä on The New York Times -lehden haastatteleman professorin Robert Gilliesin mukaan vähentynyt lämpötilojen noustessa, sillä korkeammat lämpötilat tarkoittavat myös veden haihtumisen lisääntymistä. Tällöin sulamisvesiä ei enää virtaa entiseen malliin vuorilta alas.
Korkeammat lämpötilat lisäävät myös ihmisten ja maatalouden vedenkäytön tarvetta, minkä lisäksi kutistunut järvi tuo vähemmän vettä vuorille. Tämä puolestaan johtuu siitä, että kulkiessaan järven ylitse myrsky imee itseensä jonkin verran sen kosteutta. Tämä kosteus puolestaan sataa vuorille.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008962748.html?share=164d9126f53bbe05de94cdca0492a6f4?utm_source=email&utm_medium=toimitus&utm_campaign=hs_uk_paauutiset
Näin käy mormonien kotipaikan
5
90
Vastaukset
- Anonyymi
Saattaa olla lopulta pakko ihmisten muuttaa pois sieltä Salt Lake Cityn alueelta.
- Anonyymi
Mitä sellainen kehitys mahtaisi tarkoittaa MAP-kirkolle? Ottaen huomioon että heidän päämajansa on siellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sellainen kehitys mahtaisi tarkoittaa MAP-kirkolle? Ottaen huomioon että heidän päämajansa on siellä.
Kirkon Pyhissä kirjoituksissa on ilmoitettu mikä on oleva kirkon keskuspaikka:
"Kuulkaa, sanoo Herra, teidän Jumalanne, oi te minun kirkkoni vanhimmat, jotka olette kokoontuneet yhteen minun käskyjeni mukaan tähän maahan, joka on Missourin maa, joka on maa, jonka minä olen määrännyt ja cpyhittänyt pyhien dkokoontumiseen.
Sen tähden tämä on lupauksen maa ja Siionin kaupungin paikka.
Ja näin sanoo Herra, teidän Jumalanne: Jos haluatte saada viisautta, tämä on viisautta. Katso, paikka, jota kutsutaan nyt Independenceksi, on keskuspaikka; ja temppelin paikka sijaitsee länsipuolella tontilla, joka ei ole kaukana oikeustalosta." (LK 57:1-3) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kirkon johto joutuisi lähtemään Utahista jäsenten kanssa, niin ei se muiten uskoon vaikutaisi. Siionin keskuspaikka on siellä, missä kirkon johtokin. Kirkko itse on myös Siion ja vaarnat Siionin vaarnoja.
En kuitenkaan usko, että väki sieltä lähtisi kun ei ole paikkaa minne mennä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kirkon johto joutuisi lähtemään Utahista jäsenten kanssa, niin ei se muiten uskoon vaikutaisi. Siionin keskuspaikka on siellä, missä kirkon johtokin. Kirkko itse on myös Siion ja vaarnat Siionin vaarnoja.
En kuitenkaan usko, että väki sieltä lähtisi kun ei ole paikkaa minne mennä."Ja näin sanoo Herra, teidän Jumalanne: Jos haluatte saada viisautta, tämä on viisautta. Katso, paikka, jota kutsutaan nyt Independenceksi, on keskuspaikka; ja temppelin paikka sijaitsee länsipuolella tontilla, joka ei ole kaukana oikeustalosta.""
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563121Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472891Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3521792- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193951Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810- 44809