Jos olette seuranneet sähköautojen hypetystä, niin keskusteluissa sähköauton kulutus mitataan aina akun ja moottorin väliltä. Olisi muistettava, että sähköauton kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa oleellisesti kaikki tehoelektroniikka oman kodin virtamittauksen jälkeen, johon kuuluu auton kaapeloinnit, liitokset ja ennen kaikkea akku omine jäähdytyksineen ja lämmityksineen.
Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä tehosta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia..
Miksi sähköauton hyötyhde on tabu?
64
117
Vastaukset
- Anonyymi
Sen jälkeen kun Sony julkisti ensimmäiset kaupalliseen käyttöön tarkoitetut litiumioniakut ei kyseisen akkuteknologian kehityksessä ole tapahtunut kovin suuria harppauksia. Energiatiheydessä bensa ja diesel päihittävät vieläkin noin 10-kertaisesti litiumioni-teknologian, tehohävikin jälkeenkin bensa ja diesel voittavat tiheyskisan ylivoimaisesti.
- Anonyymi
Grafeeniakuista on höpisty jo pitkään, mutta eipä vaan näy markkinoilla.
Tuotantovaikeuksia?- Anonyymi
Grafeeni menneen k-piikkeihin?
- Anonyymi
Puhuttaisiin nyt vaikka sähköautojen kokonaishyötysuhde auki näin aluksi, ettei tuo sähkökiima olisi ihan kokonaan petoksen varassa.
- Anonyymi
Ole hyvä vaan ja aloita!
- Anonyymi
SE ON PETOS
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
SE ON PETOS
Mutta tuntuu helkkarin hyvältä, kun patterin saa täyteen 8 eurolla.:)
- Anonyymi
Netistä löytyy sivukaupalla vertailuja polttis vs. sähköauto ja ihan tieeteellisiäkin artikkeleita. Se on vain laiskuutta/kielitaidottomuutta jos niitä ei löydä!
En ole vielä patteriauto fani mutta tekniikka kehittyy koko ajan.
Vety on tällä hetkellä se pahnan pohjimmainen, ei infraa ja konversio säkököstä vedyksi ja takaisin sähköksi vie tuhottomasti energiaa.
Se on vain totta että kilo polttoainetta sisältää huommattavasti enemmän energiaa tällä hetkellä kuin kilo litiumakkuja. Toisaalta polttomoottorin hyötysuhde vs. sähkömoottori on huomattava sähkön eduksi, kummassakin syntyy häviötä kun siirretään kumitassuille.- Anonyymi
Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.
Se suurempi vika jätetään auton toiselle tai kolmannelle omistajalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.
Eiköhän tossa polttiksessa ole sitä vikaantuvaa mekaniikkaa paljon enemmän kuin sähköautossa.
Sähköauton ainoa arveluttava osa on juurikin tämä akusto ja sen kestävyys! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.
Voisitko ystävällisesti antaa reaalielämän esimerkin tuollaisesta viasta? Rengas tyhjä? Pissapoika tyhjä?
Kerrohan! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisitko ystävällisesti antaa reaalielämän esimerkin tuollaisesta viasta? Rengas tyhjä? Pissapoika tyhjä?
Kerrohan!Voi voi. Noita järjettömän kallita vikoja jotka aiheuttavat jopa 10.000 euroa vuodessa lisämaksuja, sähköautoissa riittää. Jopa Teslassa ovenkahvojenkin kanssa tuhansien ongelmia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viiden-tonnin-sahkoauton-korjaus-olisi-maksanut-jopa-30-000-euroa-tuusulalaisliike-esitti-yllattavan-vaatimuksen/8391912 - Anonyymi
Kas kun polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötyshdetta ei pidä verrata suoraan.
Sähköautossa kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa alentavasti latauksen ja purkauksen hyötyusuhde sekä akun jäähdytys ja lämmitys sekä talvisaikaan kabiinin lämmitys.
Lopputulos on se, että diesel-auton ja sähköauton kokonaishyötysuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan. Yllättävää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötyshdetta ei pidä verrata suoraan.
Sähköautossa kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa alentavasti latauksen ja purkauksen hyötyusuhde sekä akun jäähdytys ja lämmitys sekä talvisaikaan kabiinin lämmitys.
Lopputulos on se, että diesel-auton ja sähköauton kokonaishyötysuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan. Yllättävää?Sähkömoottoreiden hyötysuhde on tosi paljon parempi
Kuin polttomoottorin.
NSe on päivänselvää,että pyörivä liike on tehokkaampi kuin edestakaine liike.
Ja tästä syystä sähkömoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömoottoreiden hyötysuhde on tosi paljon parempi
Kuin polttomoottorin.
NSe on päivänselvää,että pyörivä liike on tehokkaampi kuin edestakaine liike.
Ja tästä syystä sähkömoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaanMutta viiden tonnin autoon ei kestä tehdä 30.000€ korjauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän tossa polttiksessa ole sitä vikaantuvaa mekaniikkaa paljon enemmän kuin sähköautossa.
Sähköauton ainoa arveluttava osa on juurikin tämä akusto ja sen kestävyys!Maailma on rakennettu bensa moottoreilla ja Hitler ja Putin sotii bensa moottoreilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötyshdetta ei pidä verrata suoraan.
Sähköautossa kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa alentavasti latauksen ja purkauksen hyötyusuhde sekä akun jäähdytys ja lämmitys sekä talvisaikaan kabiinin lämmitys.
Lopputulos on se, että diesel-auton ja sähköauton kokonaishyötysuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan. Yllättävää?Vantaalla ainakin sähköauto ladataan hiilivoimalla ja taitaa olla hessakin
Sama joka kuka sen paskan ilmaan päästää hiivoimalla vai katalysaattori hybriidi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vantaalla ainakin sähköauto ladataan hiilivoimalla ja taitaa olla hessakin
Sama joka kuka sen paskan ilmaan päästää hiivoimalla vai katalysaattori hybriidiLisäksi polttomoottoriautot ovat päästämässä vain kun kone käy ja joku siirtyy paikasta toiseen. Eivät siis aiheuta kuin satunnaisia päästöjen pyrähdyksiä. Toisin on kun valmiuksien takia pitää jatkuvasti tuottaa päästöjä ja sähköenergiaa, koska ei voida tietää lataako ja käyttääkö sitä joku. Pitää olla "kone käynnissä" voimalassa koko ajan.
- Anonyymi
Alottajan kannattaisi selvittää ensimmäiseksi itselleen, mikä on teho ja mikä on energia.
- Anonyymi
Aloittaja näytti olevan huomattavasti enemmän perillä tosiasioista, kuin sinä, jonka tavoite vaikuttaa olevan vain epäedullisen hypetys vaihtoehdon lobbaaminen.
Mollaat aloittajaa tuomatta mitään todellista laskennallista näyttöä pöytään.
Kaltaisiasi kutsutaan muilla foorumeilla PUTINISTEIKSI. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja näytti olevan huomattavasti enemmän perillä tosiasioista, kuin sinä, jonka tavoite vaikuttaa olevan vain epäedullisen hypetys vaihtoehdon lobbaaminen.
Mollaat aloittajaa tuomatta mitään todellista laskennallista näyttöä pöytään.
Kaltaisiasi kutsutaan muilla foorumeilla PUTINISTEIKSI.Tuoko ketjun aloittaja mitään laskennallista esimerkkiä siitä kumpi moottori vaihtoehto on tehokkaampi? Ilmaisee vain oman mielipiteensä.
Netistä löytyy sivukaupalla materiaalia joihinka voisi viitata, suuntaan jos toiseen,,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuoko ketjun aloittaja mitään laskennallista esimerkkiä siitä kumpi moottori vaihtoehto on tehokkaampi? Ilmaisee vain oman mielipiteensä.
Netistä löytyy sivukaupalla materiaalia joihinka voisi viitata, suuntaan jos toiseen,,,"""Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä tehosta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.."""
Tuossa oli kaikki oleellinen. Sen kun sähkölobbari kumoaa alkaa vasta varsinainen debatti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"""Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä tehosta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.."""
Tuossa oli kaikki oleellinen. Sen kun sähkölobbari kumoaa alkaa vasta varsinainen debatti.Sähköauton akselilta saadaan tehoa eli tietty määrä kilowatteja mutta sähkömittarin läpi saadaan akkuun energiaa eli kilowattitunteja. Laturin tehosta riippuu missä ajassa nuo kilowattitunnit saadaan akkuun. Mites noita voidaan verrata keskenää, kertokaas Perä-Posion Einsteinit.
- Anonyymi
Kyllä aloittaja insinöörinä tuntee oikein hyvinkin energian ja tehon ihan peruskaavoista lähtien.
Mutta sori huolimattomuuteni, näin piti kirjoittaman:
Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä energiasta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton akselilta saadaan tehoa eli tietty määrä kilowatteja mutta sähkömittarin läpi saadaan akkuun energiaa eli kilowattitunteja. Laturin tehosta riippuu missä ajassa nuo kilowattitunnit saadaan akkuun. Mites noita voidaan verrata keskenää, kertokaas Perä-Posion Einsteinit.
Korjaus avaukseeni: Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä energiasta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.
- Anonyymi
Hyötysuhde sähkömittarilta akselille on luokkaa 75 %. Jos sähkö tehtäisiin bensalla, niin hyötysuhde olisi 45 % luokkaa. Kokonaishyötysuhde näin ollen 35 % luokkaa.
Lyhyessä ajossa polttomoottorilla hyötysuhden jää alle 10 %.
Tuohon perustuu hybridin idea. Siinä sähkö tehdään moottorilla bensasta silloin, kun moottori käy optimitoimintapisteessä. Sähköä käytetään sitten lyhyessä kaupunkiajossa. Sähkömoottorin hyötysuhde on niissäkin oloissa hyvä. - Anonyymi
Sähköauton hyötysuhde ei ole tabu, tässä yksi vertailu ja muitakin vastaavia löytyy eri sivustoilta.
https://www.cer-rec.gc.ca/en/data-analysis/energy-markets/market-snapshots/2021/market-snapshot-battery-electric-vehicles-are-far-more-fuel-efficient-than-vehicles-with-internal-combustion-engines.html- Anonyymi
Hyvä kirjoitus, mutta siitähän puuttui latauksen hyötysuhde n. 0,85joilla aletaankin olla jo lähellä avauksessa mainittua 0,5 kokonaishyötysuhdetta maantieajossa.
Lisäksi akun lämpötilan säätö Suomen oloissa on syytä tarkastella oman hyötysuhdetta alentavana tekijänä.
- Anonyymi
Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/litra ja dieselin noin 10 kWh. Jos bensa-auto kuluttaa 7 litraa ja diesel 6 litraa/100km, niin energiaa kuluu 63 ja 60 kWh/100km. Vastaava sähköauto kuluttaa noin karkeasti 20 kWh/100km. Verratkaa siitä miten haluatte.
- Anonyymi
Juurihan tässä on yritetty tolkuttaa, että tuo sinun 20kWh on vain osatotuus sähköauton kokonaiskulutuksesta. Vaikeaa näyttää olevan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurihan tässä on yritetty tolkuttaa, että tuo sinun 20kWh on vain osatotuus sähköauton kokonaiskulutuksesta. Vaikeaa näyttää olevan..
Kymmenien tuhansien eurojen korjauskulut ovat kilometriä kohden rahaa, joten omalla kohdallani kun ajot ovat hädin tuskin 5000 kilometriä vuodessa kaupassakäyntejä ja joskus maalla käyntejä, ei sähköauto hankintamenoineen ja kalliine korjauskuluineen tule koskaan antamaan kilometriä kohden edullisempaa kilometriä kuin bensiini tai diesel auto.
Taloudessamme on sekä bensiini että diesel koska muijalla bensiini, ja itselle jäi paku ajoilta kun oli vielä suomalaisillekin kysyntää rakennustyömailla.
- Anonyymi
Sähköauto sopii hyvin kaupunkiin kauppakassiksi. Työautoksi siitä ei oikein ole eikä pitkien välimatkojen seuduille.
- Anonyymi
Eikös 400-500 km päivässä sinulle riitä? Persehän siinä puutuu ja leviää, jos enemmän istuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös 400-500 km päivässä sinulle riitä? Persehän siinä puutuu ja leviää, jos enemmän istuu.
Eikö se jatkuva lataaminen ja edullisen latauspaikan hakeminen ole varsin typerää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se jatkuva lataaminen ja edullisen latauspaikan hakeminen ole varsin typerää?
Mielessä lataa ilmaiseksi joka päivämmonta tuntui istuskelen
- Anonyymi
Auton päästötön mitataan auton pakoputkesta.
Helpoin tapa pitkän kantaman päästöttömään autoiluun on hankkia halpa sähköauto vetokoukulla. Peräkärryyn ylimääräinen akku sekä dieselaggregaatti. Matkan aikana aggregaatilla ladataan toinen akku täyteen. Kun virta toisest uhkaa loppua, vaihdetaan moottori ottamaan virtaa siitä akusta, joka on juuri ladattu. Päästöt 0, latauspysähdykset hoituu nopeasti kun riittää hankkia dieseliä aggregaattiin eikä tarvitse odotella akun latautumista vaan akku ladataan ajomatkan aikana.- Anonyymi
Sähköakku auton paino on sama kun tavallisessa autossa olis aina mukana viisi matkustajaa jopa kauppa reissulla
Akut painaa renkaat kuluu
- Anonyymi
Seurasin omassa taloyhtiössä viime talvena kun "iloinen" naapuri sähköautoineen lähti aamulla töihin samaan aikaan. Millon oli latausjohdot jäässä ja millon lähti latausluukku auki lepattaen kun ei mennyt kiinni. En tähän viitsi niitä sanoja laittaa mitä mölysi aina ennen liikkelle pääsyä mutta pikkasen oli hermo tiukalla. Aiemmin kesällä kehui maasta taivaiseen.
- Anonyymi
Kaikessa tekemisessä on ratkaisevaa öljyhyötysuhde, sillä kaikki on pohjimmiltaan öljyn varassa - myös sähkö. Pitää tarkastella koko tuotantoketjua ja verrata tuotantoketjuja toisiinsa kulutetun öljymäärän perusteella. Öljyä ei ole varaa tuhlata pisaraakaan, vaikka lopputuote miten miellyttäisi.
- Anonyymi
Ja onhan se sähkö jostain otettava. Jos säännöstely talvalla tulee, nämä turhakkeet ensimmäisenä jäähylle.
- Anonyymi
Siis talvella.
- Anonyymi
Ajakoot polkupyörällä kun kerran niin ovat ilmastosta huolissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajakoot polkupyörällä kun kerran niin ovat ilmastosta huolissaan.
Minä ajalen bensamersulla että tulisi ikuinen kesä. Ei vaan kuulu vaikka punikit mitä valehtelee. Olen ollut aikeissa ostaa uusi bensamersu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajalen bensamersulla että tulisi ikuinen kesä. Ei vaan kuulu vaikka punikit mitä valehtelee. Olen ollut aikeissa ostaa uusi bensamersu.
Korjaan. Ajelen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan. Ajelen.
Oikein piti kirjain korjata taas - onnittelut sullle!!!
- Anonyymi
Miksei patteriautojen kanssa puhuta myös muusta tekniikasta kuin niistä akuista?? Siinä on paljon yhteistä rakennetta polttisten kanssa; alustarakenne, iskunvaimennus ja jarrut ym....nekin vaativat huoltoa. Ei pelkällä akulla selvitä perkkele!
- Anonyymi
Tietoa on olemassa, ymmärrystä vähemmän.
Huomioitava myös että sähkön siirrossa ja jakelussa häviää nykyisin yhteensä noin 3-4 % voimalaitoksien tuottamasta sähköstä. Öljyn hyötysuhteena käyttöpisteeseen tuotuna käytetään yleisesti 90%. - Anonyymi
sähkötekniikka on kusetusta ja töpselisähkössä on tehossa vaihtelua...sen näkee jokainen laitappa vaikka hellan levy päälle niin perunat ei kiehu aina yhtä nopeasti kypsäksi ja kahvikin on keittimestä haaleempaa välillä. Virkamiehet salaa sen että sähkön watit ei ole aina samat. Siksi sähköautoa ei kannata ostaa koska et saa aina akkua täyteen.
- Anonyymi
Amis logiikkaa, huumoriksi tämä oli varmaan tarkoitettu, kiitos, hersyvää naurua...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amis logiikkaa, huumoriksi tämä oli varmaan tarkoitettu, kiitos, hersyvää naurua...
Aika moni peruskoulun kasvatti luulee huumoriksi. Avaus on kyllä täyttä faktaa.
Sähköautojen kulutuksista kerrottaessa ei ole huomioitu oleellisia kokonaiskulutukseen vaikuttavia hyötysuhdetekijöitä.
- Anonyymi
On helppo esittää musta tuntuu lukuja faktana ilman mitään näyttöä/linkkiä väitteensä tueksi.
https://www.crsautomotive.com/energy-efficiency-electric-vehicles-vs-fossil-fuel-vehicles/
Totta on että joissakin artikkeleissa hyötysuhde esitetään liian positiivisesti patteriauton eduksi sekä unohdetaan tosiasia että pakkasella hyötysuhde huononee. - Anonyymi
Jos 50 000e saa auton alle viideksi vuodeksi (elinkaari), niin ei se ole kallista.
- Anonyymi
Kansakunnan yleinen varallisuuden taso huomioiden, tuo on erittäin kallista. Kansakunta ajaa keskiarvoltaan nyt 3600 euroa hintaisella kalustolla, jonka keski-ikä on 13 vuotta.
Kaukana todellisuudesta on mielipiteesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansakunnan yleinen varallisuuden taso huomioiden, tuo on erittäin kallista. Kansakunta ajaa keskiarvoltaan nyt 3600 euroa hintaisella kalustolla, jonka keski-ikä on 13 vuotta.
Kaukana todellisuudesta on mielipiteesi.Sähköauto ei ole tarkoitettu rahvaalle. Nyt jaotellaan jyvät akanoista. Autoilusta tehdään eliitin etuoikeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ei ole tarkoitettu rahvaalle. Nyt jaotellaan jyvät akanoista. Autoilusta tehdään eliitin etuoikeus.
Siksipä tarkastelu ajanjaksoksi kulminoitunee noin 35-50 vuotta, jolloin nykyiset kuusikymppiset ajavat edelleen polttomoottoreillaan elämänsä loppuun asti, ja siirtymä, mikäli tuo "utopia" ei siihen mennessä jo kaadu mahdottomuuteensa, voisi toteutua uusien sukupolvien kautta mutta vasta aikaisintaan 35 vuoden kuluttua, jolloin siirtymä voisi teoriassa edes alkaa.
Siihen asti pidetään ja korjataan olevaa kalustoa, ja "rahvas" ei tingi autonkäytön helppoudesta kuormajuhtana ja kauppakassina edelleenkään.
- Anonyymi
Sähköautojen valmistus tuhoaa maapallon.
- Anonyymi
Kyllä, mutta niitä on tarkoitus valmistaa vain muutamia eliitille. Rahvas laitetaan kulkemaan kävellen tai ottamaan hevoset ja rattaat takaisin käyttöön.
Teslan 130.000€ hinta, ja malleja on toki muutama, joku versio maksaa 100.000€, osoittaa jo ettei sähköauto tule olemaan niin yleisesti käytössä kuin nykyiset bensiini-, ja diesel ajoneuvot.
Sähköautojen suorityskyky hinata perävaunuja antaa omat ongelmansa myös.
Esim Toyota Priusiin ei saa asentaa vetokoukkua ollenkaan. Meinasin ostaa Priusin mutta kun pyysin koukulla asennettuna, totesi myyjä ensin että onnistuu, ja myöhemmin että Trafi kieltää vetokoukun sähkötoimiseen autoon.
Lisä ongelma on sähköauto käytettynä, koska akusto on luultavimmin tiensä päässä, ja remontti kustantaa noin 30.000€.
Viiden tonnin autoon ei voi eikä kannata asennuttaa 30.000€ remonttia.
Sähköauto nykyisellään on kertakäyttöesine, joka on jätettä kun akut ovat ajettu loppuun.
Myös jälleenmyyntihinnan kautta ovat jätettä koska sähköautoihin ei vanhaan sellaiseen kannata laittaa lainkaan rahaa korjaamisiin.
Voi olla että sata vuotta kun kuluu löytyy uutta teknologiaa ja korjaamiselle tulee uutta järkeä korjaamisesta maksaa.
Nykytekniikalla, käytetty sähköauto on vain jätettä.
- Anonyymi
Joo, minä vaihdoin keittiön sähkövatkaimen bensiinikäyttöiseen, on paljon halvempi käyttää. Onkohan jostain saatavilla bensiinikäyttöisiä ilmalämpöpumppuja?
T. Foliohattupersu- Anonyymi
Sähköauto toimii hyvin niin kauan kuin ajellaan jatkoroikan etäisyydellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto toimii hyvin niin kauan kuin ajellaan jatkoroikan etäisyydellä.
bensaporakone tulee halvemmaksi käyttää kuin akkuporakone.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
bensaporakone tulee halvemmaksi käyttää kuin akkuporakone.
Kallionporauksessa bensaporakone on parempi kuin akkupora.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallionporauksessa bensaporakone on parempi kuin akkupora.
paitsi että kallioporauksessa käytetään paineilmaa ja voimalähteenä joko sähkö-tai dieselkäyttöistä kompressoria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
paitsi että kallioporauksessa käytetään paineilmaa ja voimalähteenä joko sähkö-tai dieselkäyttöistä kompressoria.
Biselkompuraa ei sähkö
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803