Miksi sähköauton hyötyhde on tabu?

Anonyymi

Jos olette seuranneet sähköautojen hypetystä, niin keskusteluissa sähköauton kulutus mitataan aina akun ja moottorin väliltä. Olisi muistettava, että sähköauton kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa oleellisesti kaikki tehoelektroniikka oman kodin virtamittauksen jälkeen, johon kuuluu auton kaapeloinnit, liitokset ja ennen kaikkea akku omine jäähdytyksineen ja lämmityksineen.

Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä tehosta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia..

64

117

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen jälkeen kun Sony julkisti ensimmäiset kaupalliseen käyttöön tarkoitetut litiumioniakut ei kyseisen akkuteknologian kehityksessä ole tapahtunut kovin suuria harppauksia. Energiatiheydessä bensa ja diesel päihittävät vieläkin noin 10-kertaisesti litiumioni-teknologian, tehohävikin jälkeenkin bensa ja diesel voittavat tiheyskisan ylivoimaisesti.

    • Anonyymi

      Grafeeniakuista on höpisty jo pitkään, mutta eipä vaan näy markkinoilla.
      Tuotantovaikeuksia?

      • Anonyymi

        Grafeeni menneen k-piikkeihin?


    • Anonyymi

      Puhuttaisiin nyt vaikka sähköautojen kokonaishyötysuhde auki näin aluksi, ettei tuo sähkökiima olisi ihan kokonaan petoksen varassa.

      • Anonyymi

        Ole hyvä vaan ja aloita!


      • Anonyymi

        SE ON PETOS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SE ON PETOS

        Mutta tuntuu helkkarin hyvältä, kun patterin saa täyteen 8 eurolla.:)


    • Anonyymi

      Netistä löytyy sivukaupalla vertailuja polttis vs. sähköauto ja ihan tieeteellisiäkin artikkeleita. Se on vain laiskuutta/kielitaidottomuutta jos niitä ei löydä!
      En ole vielä patteriauto fani mutta tekniikka kehittyy koko ajan.
      Vety on tällä hetkellä se pahnan pohjimmainen, ei infraa ja konversio säkököstä vedyksi ja takaisin sähköksi vie tuhottomasti energiaa.

      Se on vain totta että kilo polttoainetta sisältää huommattavasti enemmän energiaa tällä hetkellä kuin kilo litiumakkuja. Toisaalta polttomoottorin hyötysuhde vs. sähkömoottori on huomattava sähkön eduksi, kummassakin syntyy häviötä kun siirretään kumitassuille.

      • Anonyymi

        Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.

        Se suurempi vika jätetään auton toiselle tai kolmannelle omistajalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.

        Eiköhän tossa polttiksessa ole sitä vikaantuvaa mekaniikkaa paljon enemmän kuin sähköautossa.

        Sähköauton ainoa arveluttava osa on juurikin tämä akusto ja sen kestävyys!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoon kun tulee joku suurempi vika, se kannattaa romuttaa ennemmin kuin sen korjaisi. Korjaus on helvetin kallista siinä turhakkeessa.

        Voisitko ystävällisesti antaa reaalielämän esimerkin tuollaisesta viasta? Rengas tyhjä? Pissapoika tyhjä?

        Kerrohan!


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kas kun polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötyshdetta ei pidä verrata suoraan.
        Sähköautossa kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa alentavasti latauksen ja purkauksen hyötyusuhde sekä akun jäähdytys ja lämmitys sekä talvisaikaan kabiinin lämmitys.
        Lopputulos on se, että diesel-auton ja sähköauton kokonaishyötysuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan. Yllättävää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötyshdetta ei pidä verrata suoraan.
        Sähköautossa kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa alentavasti latauksen ja purkauksen hyötyusuhde sekä akun jäähdytys ja lämmitys sekä talvisaikaan kabiinin lämmitys.
        Lopputulos on se, että diesel-auton ja sähköauton kokonaishyötysuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan. Yllättävää?

        Sähkömoottoreiden hyötysuhde on tosi paljon parempi
        Kuin polttomoottorin.
        NSe on päivänselvää,että pyörivä liike on tehokkaampi kuin edestakaine liike.
        Ja tästä syystä sähkömoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoreiden hyötysuhde on tosi paljon parempi
        Kuin polttomoottorin.
        NSe on päivänselvää,että pyörivä liike on tehokkaampi kuin edestakaine liike.
        Ja tästä syystä sähkömoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan

        Mutta viiden tonnin autoon ei kestä tehdä 30.000€ korjauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tossa polttiksessa ole sitä vikaantuvaa mekaniikkaa paljon enemmän kuin sähköautossa.

        Sähköauton ainoa arveluttava osa on juurikin tämä akusto ja sen kestävyys!

        Maailma on rakennettu bensa moottoreilla ja Hitler ja Putin sotii bensa moottoreilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun polttomoottorin ja sähkömoottorin hyötyshdetta ei pidä verrata suoraan.
        Sähköautossa kokonaishyötysuhteeseen vaikuttaa alentavasti latauksen ja purkauksen hyötyusuhde sekä akun jäähdytys ja lämmitys sekä talvisaikaan kabiinin lämmitys.
        Lopputulos on se, että diesel-auton ja sähköauton kokonaishyötysuhteet ovat hyvin lähellä toisiaan. Yllättävää?

        Vantaalla ainakin sähköauto ladataan hiilivoimalla ja taitaa olla hessakin

        Sama joka kuka sen paskan ilmaan päästää hiivoimalla vai katalysaattori hybriidi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vantaalla ainakin sähköauto ladataan hiilivoimalla ja taitaa olla hessakin

        Sama joka kuka sen paskan ilmaan päästää hiivoimalla vai katalysaattori hybriidi

        Lisäksi polttomoottoriautot ovat päästämässä vain kun kone käy ja joku siirtyy paikasta toiseen. Eivät siis aiheuta kuin satunnaisia päästöjen pyrähdyksiä. Toisin on kun valmiuksien takia pitää jatkuvasti tuottaa päästöjä ja sähköenergiaa, koska ei voida tietää lataako ja käyttääkö sitä joku. Pitää olla "kone käynnissä" voimalassa koko ajan.


    • Anonyymi

      Alottajan kannattaisi selvittää ensimmäiseksi itselleen, mikä on teho ja mikä on energia.

      • Anonyymi

        Aloittaja näytti olevan huomattavasti enemmän perillä tosiasioista, kuin sinä, jonka tavoite vaikuttaa olevan vain epäedullisen hypetys vaihtoehdon lobbaaminen.
        Mollaat aloittajaa tuomatta mitään todellista laskennallista näyttöä pöytään.
        Kaltaisiasi kutsutaan muilla foorumeilla PUTINISTEIKSI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja näytti olevan huomattavasti enemmän perillä tosiasioista, kuin sinä, jonka tavoite vaikuttaa olevan vain epäedullisen hypetys vaihtoehdon lobbaaminen.
        Mollaat aloittajaa tuomatta mitään todellista laskennallista näyttöä pöytään.
        Kaltaisiasi kutsutaan muilla foorumeilla PUTINISTEIKSI.

        Tuoko ketjun aloittaja mitään laskennallista esimerkkiä siitä kumpi moottori vaihtoehto on tehokkaampi? Ilmaisee vain oman mielipiteensä.
        Netistä löytyy sivukaupalla materiaalia joihinka voisi viitata, suuntaan jos toiseen,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoko ketjun aloittaja mitään laskennallista esimerkkiä siitä kumpi moottori vaihtoehto on tehokkaampi? Ilmaisee vain oman mielipiteensä.
        Netistä löytyy sivukaupalla materiaalia joihinka voisi viitata, suuntaan jos toiseen,,,

        """Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä tehosta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.."""

        Tuossa oli kaikki oleellinen. Sen kun sähkölobbari kumoaa alkaa vasta varsinainen debatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        """Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä tehosta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.."""

        Tuossa oli kaikki oleellinen. Sen kun sähkölobbari kumoaa alkaa vasta varsinainen debatti.

        Sähköauton akselilta saadaan tehoa eli tietty määrä kilowatteja mutta sähkömittarin läpi saadaan akkuun energiaa eli kilowattitunteja. Laturin tehosta riippuu missä ajassa nuo kilowattitunnit saadaan akkuun. Mites noita voidaan verrata keskenää, kertokaas Perä-Posion Einsteinit.


      • Anonyymi

        Kyllä aloittaja insinöörinä tuntee oikein hyvinkin energian ja tehon ihan peruskaavoista lähtien.
        Mutta sori huolimattomuuteni, näin piti kirjoittaman:

        Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä energiasta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton akselilta saadaan tehoa eli tietty määrä kilowatteja mutta sähkömittarin läpi saadaan akkuun energiaa eli kilowattitunteja. Laturin tehosta riippuu missä ajassa nuo kilowattitunnit saadaan akkuun. Mites noita voidaan verrata keskenää, kertokaas Perä-Posion Einsteinit.

        Korjaus avaukseeni: Jossain vaiheessa arvioitiin sähköauton akselilta saatavan vain noin 50% siitä energiasta, joka on kodin sähkömittarin läpi mennyt. Aletaan olla hyvin lähellä dieselin lukemia.


    • Anonyymi

      Hyötysuhde sähkömittarilta akselille on luokkaa 75 %. Jos sähkö tehtäisiin bensalla, niin hyötysuhde olisi 45 % luokkaa. Kokonaishyötysuhde näin ollen 35 % luokkaa.

      Lyhyessä ajossa polttomoottorilla hyötysuhden jää alle 10 %.

      Tuohon perustuu hybridin idea. Siinä sähkö tehdään moottorilla bensasta silloin, kun moottori käy optimitoimintapisteessä. Sähköä käytetään sitten lyhyessä kaupunkiajossa. Sähkömoottorin hyötysuhde on niissäkin oloissa hyvä.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus, mutta siitähän puuttui latauksen hyötysuhde n. 0,85joilla aletaankin olla jo lähellä avauksessa mainittua 0,5 kokonaishyötysuhdetta maantieajossa.
        Lisäksi akun lämpötilan säätö Suomen oloissa on syytä tarkastella oman hyötysuhdetta alentavana tekijänä.


    • Anonyymi

      Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/litra ja dieselin noin 10 kWh. Jos bensa-auto kuluttaa 7 litraa ja diesel 6 litraa/100km, niin energiaa kuluu 63 ja 60 kWh/100km. Vastaava sähköauto kuluttaa noin karkeasti 20 kWh/100km. Verratkaa siitä miten haluatte.

      • Anonyymi

        Juurihan tässä on yritetty tolkuttaa, että tuo sinun 20kWh on vain osatotuus sähköauton kokonaiskulutuksesta. Vaikeaa näyttää olevan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan tässä on yritetty tolkuttaa, että tuo sinun 20kWh on vain osatotuus sähköauton kokonaiskulutuksesta. Vaikeaa näyttää olevan..

        Kymmenien tuhansien eurojen korjauskulut ovat kilometriä kohden rahaa, joten omalla kohdallani kun ajot ovat hädin tuskin 5000 kilometriä vuodessa kaupassakäyntejä ja joskus maalla käyntejä, ei sähköauto hankintamenoineen ja kalliine korjauskuluineen tule koskaan antamaan kilometriä kohden edullisempaa kilometriä kuin bensiini tai diesel auto.
        Taloudessamme on sekä bensiini että diesel koska muijalla bensiini, ja itselle jäi paku ajoilta kun oli vielä suomalaisillekin kysyntää rakennustyömailla.


    • Anonyymi

      Sähköauto sopii hyvin kaupunkiin kauppakassiksi. Työautoksi siitä ei oikein ole eikä pitkien välimatkojen seuduille.

      • Anonyymi

        Eikös 400-500 km päivässä sinulle riitä? Persehän siinä puutuu ja leviää, jos enemmän istuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös 400-500 km päivässä sinulle riitä? Persehän siinä puutuu ja leviää, jos enemmän istuu.

        Eikö se jatkuva lataaminen ja edullisen latauspaikan hakeminen ole varsin typerää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se jatkuva lataaminen ja edullisen latauspaikan hakeminen ole varsin typerää?

        Mielessä lataa ilmaiseksi joka päivämmonta tuntui istuskelen


    • Anonyymi

      Auton päästötön mitataan auton pakoputkesta.

      Helpoin tapa pitkän kantaman päästöttömään autoiluun on hankkia halpa sähköauto vetokoukulla. Peräkärryyn ylimääräinen akku sekä dieselaggregaatti. Matkan aikana aggregaatilla ladataan toinen akku täyteen. Kun virta toisest uhkaa loppua, vaihdetaan moottori ottamaan virtaa siitä akusta, joka on juuri ladattu. Päästöt 0, latauspysähdykset hoituu nopeasti kun riittää hankkia dieseliä aggregaattiin eikä tarvitse odotella akun latautumista vaan akku ladataan ajomatkan aikana.

      • Anonyymi

        Sähköakku auton paino on sama kun tavallisessa autossa olis aina mukana viisi matkustajaa jopa kauppa reissulla

        Akut painaa renkaat kuluu


    • Anonyymi

      Seurasin omassa taloyhtiössä viime talvena kun "iloinen" naapuri sähköautoineen lähti aamulla töihin samaan aikaan. Millon oli latausjohdot jäässä ja millon lähti latausluukku auki lepattaen kun ei mennyt kiinni. En tähän viitsi niitä sanoja laittaa mitä mölysi aina ennen liikkelle pääsyä mutta pikkasen oli hermo tiukalla. Aiemmin kesällä kehui maasta taivaiseen.

    • Anonyymi

      Kaikessa tekemisessä on ratkaisevaa öljyhyötysuhde, sillä kaikki on pohjimmiltaan öljyn varassa - myös sähkö. Pitää tarkastella koko tuotantoketjua ja verrata tuotantoketjuja toisiinsa kulutetun öljymäärän perusteella. Öljyä ei ole varaa tuhlata pisaraakaan, vaikka lopputuote miten miellyttäisi.

    • Anonyymi

      Ja onhan se sähkö jostain otettava. Jos säännöstely talvalla tulee, nämä turhakkeet ensimmäisenä jäähylle.

      • Anonyymi

        Siis talvella.


      • Anonyymi

        Ajakoot polkupyörällä kun kerran niin ovat ilmastosta huolissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajakoot polkupyörällä kun kerran niin ovat ilmastosta huolissaan.

        Minä ajalen bensamersulla että tulisi ikuinen kesä. Ei vaan kuulu vaikka punikit mitä valehtelee. Olen ollut aikeissa ostaa uusi bensamersu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä ajalen bensamersulla että tulisi ikuinen kesä. Ei vaan kuulu vaikka punikit mitä valehtelee. Olen ollut aikeissa ostaa uusi bensamersu.

        Korjaan. Ajelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaan. Ajelen.

        Oikein piti kirjain korjata taas - onnittelut sullle!!!


    • Anonyymi

      Miksei patteriautojen kanssa puhuta myös muusta tekniikasta kuin niistä akuista?? Siinä on paljon yhteistä rakennetta polttisten kanssa; alustarakenne, iskunvaimennus ja jarrut ym....nekin vaativat huoltoa. Ei pelkällä akulla selvitä perkkele!

    • Anonyymi

      Tietoa on olemassa, ymmärrystä vähemmän.
      Huomioitava myös että sähkön siirrossa ja jakelussa häviää nykyisin yhteensä noin 3-4 % voimalaitoksien tuottamasta sähköstä. Öljyn hyötysuhteena käyttöpisteeseen tuotuna käytetään yleisesti 90%.

    • Anonyymi

      sähkötekniikka on kusetusta ja töpselisähkössä on tehossa vaihtelua...sen näkee jokainen laitappa vaikka hellan levy päälle niin perunat ei kiehu aina yhtä nopeasti kypsäksi ja kahvikin on keittimestä haaleempaa välillä. Virkamiehet salaa sen että sähkön watit ei ole aina samat. Siksi sähköautoa ei kannata ostaa koska et saa aina akkua täyteen.

      • Anonyymi

        Amis logiikkaa, huumoriksi tämä oli varmaan tarkoitettu, kiitos, hersyvää naurua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amis logiikkaa, huumoriksi tämä oli varmaan tarkoitettu, kiitos, hersyvää naurua...

        Aika moni peruskoulun kasvatti luulee huumoriksi. Avaus on kyllä täyttä faktaa.
        Sähköautojen kulutuksista kerrottaessa ei ole huomioitu oleellisia kokonaiskulutukseen vaikuttavia hyötysuhdetekijöitä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos 50 000e saa auton alle viideksi vuodeksi (elinkaari), niin ei se ole kallista.

      • Anonyymi

        Kansakunnan yleinen varallisuuden taso huomioiden, tuo on erittäin kallista. Kansakunta ajaa keskiarvoltaan nyt 3600 euroa hintaisella kalustolla, jonka keski-ikä on 13 vuotta.
        Kaukana todellisuudesta on mielipiteesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansakunnan yleinen varallisuuden taso huomioiden, tuo on erittäin kallista. Kansakunta ajaa keskiarvoltaan nyt 3600 euroa hintaisella kalustolla, jonka keski-ikä on 13 vuotta.
        Kaukana todellisuudesta on mielipiteesi.

        Sähköauto ei ole tarkoitettu rahvaalle. Nyt jaotellaan jyvät akanoista. Autoilusta tehdään eliitin etuoikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto ei ole tarkoitettu rahvaalle. Nyt jaotellaan jyvät akanoista. Autoilusta tehdään eliitin etuoikeus.

        Siksipä tarkastelu ajanjaksoksi kulminoitunee noin 35-50 vuotta, jolloin nykyiset kuusikymppiset ajavat edelleen polttomoottoreillaan elämänsä loppuun asti, ja siirtymä, mikäli tuo "utopia" ei siihen mennessä jo kaadu mahdottomuuteensa, voisi toteutua uusien sukupolvien kautta mutta vasta aikaisintaan 35 vuoden kuluttua, jolloin siirtymä voisi teoriassa edes alkaa.
        Siihen asti pidetään ja korjataan olevaa kalustoa, ja "rahvas" ei tingi autonkäytön helppoudesta kuormajuhtana ja kauppakassina edelleenkään.


    • Anonyymi

      Sähköautojen valmistus tuhoaa maapallon.

      • Anonyymi

        Kyllä, mutta niitä on tarkoitus valmistaa vain muutamia eliitille. Rahvas laitetaan kulkemaan kävellen tai ottamaan hevoset ja rattaat takaisin käyttöön.

        Teslan 130.000€ hinta, ja malleja on toki muutama, joku versio maksaa 100.000€, osoittaa jo ettei sähköauto tule olemaan niin yleisesti käytössä kuin nykyiset bensiini-, ja diesel ajoneuvot.

        Sähköautojen suorityskyky hinata perävaunuja antaa omat ongelmansa myös.
        Esim Toyota Priusiin ei saa asentaa vetokoukkua ollenkaan. Meinasin ostaa Priusin mutta kun pyysin koukulla asennettuna, totesi myyjä ensin että onnistuu, ja myöhemmin että Trafi kieltää vetokoukun sähkötoimiseen autoon.

        Lisä ongelma on sähköauto käytettynä, koska akusto on luultavimmin tiensä päässä, ja remontti kustantaa noin 30.000€.

        Viiden tonnin autoon ei voi eikä kannata asennuttaa 30.000€ remonttia.

        Sähköauto nykyisellään on kertakäyttöesine, joka on jätettä kun akut ovat ajettu loppuun.
        Myös jälleenmyyntihinnan kautta ovat jätettä koska sähköautoihin ei vanhaan sellaiseen kannata laittaa lainkaan rahaa korjaamisiin.

        Voi olla että sata vuotta kun kuluu löytyy uutta teknologiaa ja korjaamiselle tulee uutta järkeä korjaamisesta maksaa.

        Nykytekniikalla, käytetty sähköauto on vain jätettä.


    • Anonyymi

      Joo, minä vaihdoin keittiön sähkövatkaimen bensiinikäyttöiseen, on paljon halvempi käyttää. Onkohan jostain saatavilla bensiinikäyttöisiä ilmalämpöpumppuja?
      T. Foliohattupersu

      • Anonyymi

        Sähköauto toimii hyvin niin kauan kuin ajellaan jatkoroikan etäisyydellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto toimii hyvin niin kauan kuin ajellaan jatkoroikan etäisyydellä.

        bensaporakone tulee halvemmaksi käyttää kuin akkuporakone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        bensaporakone tulee halvemmaksi käyttää kuin akkuporakone.

        Kallionporauksessa bensaporakone on parempi kuin akkupora.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallionporauksessa bensaporakone on parempi kuin akkupora.

        paitsi että kallioporauksessa käytetään paineilmaa ja voimalähteenä joko sähkö-tai dieselkäyttöistä kompressoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        paitsi että kallioporauksessa käytetään paineilmaa ja voimalähteenä joko sähkö-tai dieselkäyttöistä kompressoria.

        Biselkompuraa ei sähkö


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe