Lääkkeenoton jälkeen harhoja

Anonyymi

Jonkin aikaa seurannut isäni juttuja, lähinnä näitä harhahöpinöitä. Usein ne alkaa aamulla kahvin juonnin jälkeen, ja samalla kun lääkkeet otettu. Lääkityksenä madopar ja donepezil. Onko kukaan kokenut vastaavaa ja miten ylipäätään suhtaudutte näihin harhoihin.. Itse koen ne aika ahdistavina.

2

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Harhat ovat kuulijalle ahdistavia, olipa aihe mikä tahansa . Niiden edessä on ymmällään, mutta sairaalle ne ovat todellisuutta. Jos harhoissa joku uhkaa tai pahoittaa mielen, voi kokeilla topakasti puolustaa sairasta ja esim. kertoa, että harhojen tuottama henkilö kyllä kohta lähtee tiehensä. Isäni oli innokas metsästäjä, joka oli hyvin tarkka siitä, että jos ampuu, niin varmasti osuu kerralla kuolettavasti. Kerran oli käynyt niin, että hirvi oli mennyt menojaan ja joku oli tullut moittimaan isää harhalaukauksesta. Mielipaha tapahtuneesta nousee nytkin joskus pinnalle (kertoo pahoillaan, että se mies sanoo hänelle asiasta), vaikka hirvi tosiasiassa löytyi 300 metrin päästä hengettömänä. Vastaan, että mies on väärässä, eipä tiennyt hirven makaavan kuolleena. Kovin paljon ei kuitenkaan pitäne mennä harhoihin mukaan, mutta ei nolatakaan, koska ne on totisinta totta sairaalle. Isä käskee joskus siivota lastut pois lattialta. Joo, siivoan sitten kun olen tehnyt tämän ja tämän. Luulisin, että lastut häviävät aika pian, kun suuntaa huomion muualle. Kuvitteles, miten hankalaa olisi, jos joku oikoisi koko ajan havaintojasi: näet, että vieraita on tulossa pihalla, eikä olekaan, kuulet, että jossain soi musiikki niin kovalla, että korviisi koskee eivätkä muut huomaa mitään, kutsut sohvalla loikoilevaa koiraa ja kuulet, ettei koiraa ole ollut vuosikausiin.. . Aika karmeaa, kun osa havainnoista on totta, osa ei ja et tiedä, mitkä ovat höpönhöpöä. Hissun kissun sivuuttaen siis... Valheesta et saa koskaan jäädä kiinni, sillä sen jälkeen kaikessa olet epäilty numero 1 ja elo käy tosi hankalaksi.

    • Anonyymi

      Madopar aiheuttaa toisille harhaluuloja , kai olisi jokin muu ajankohtainen .
      Madoparilla hoidetaan Parkinsonin tautia ja voi olla aseet saa liikaa dopamiinia aivoihinsa. Eräskin täti jolla oli tämä lääke sanoi että hänellä on paljon lapsia iltaisin kylässä ja ne ovat niin herttaisia . Hän tiesi itse ettei lapsia ollut ja sanoi vastaanotolla että haluaa pitää lääkityksen sellaisena juuri siksi että sai katsella näiden lasten touhuja .että kannattaa soittaa lääkärille ja sanoa miten näet hänen muuttuvan aina lääkkeiden oton jälkeen .monella joilla on levottomat jalat on myös tämä lääke . Joten lääkäri joko pienentää annosta tai vaihtaa lääkkeet muihin jos harhakuvat ovat kiusallisia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe