Miten saatte muistisairaan toimintakykyä ylläpidettyä edes hiukan? Nyt päivät menee nukkuessa, valveilla pysyminen todella vähäistä. Toiveissa olisi että osaisi vaikka kahvit keittää itselleen, lämmittää ruoan itse. Ja mitä vessassa käyntiin tulee, nostaisi housut itse jalkaan.. Nämä kaikki ja paljon muuta pitää minun tehdä, eikä kukaan auta. Pahinta on kun ei saa edes kiitosta.
Toimintakyky kohdilleen
3
276
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä tuohon ikävä kyllä mitään poppaskonstia ole. Muistisairauksiin kun kuuluu toimintakyvyn heikkeneminen eikä jo menetettyjä taitoja enää takaisin opita.
Onko lääkitys kohdillaan? Donepetsiili, galantamiini ja rivastigmiini saattavat auttaa jonkin verran, mutta vaikutus on lyhytaikaista etenevässä sairaudessa.
Et oikein muuta voi tehdä kuin yritää ylläpitää sitä olemassaolevaa toimintakykyä, älä auta liikaa, anna tehdä itse kaikki mihin pystyy. Hidasta ja joskus turhauttavaakin, tiedän, mutta...
Miksi et saa apua? Kotihoito?
Älä syytä sairastunutta kiitollisuuden puutteesta. Ei hän voi itselleen mitään, ellei satu olemaan kiittämätön ihminen jo ennestään - ei se sairaus kiitollisuutta ainakaan luo. - Anonyymi
Äitee muorilla oli kotihoito 2-3kertaa päivässä. Auto haki 2 kertaa viikossa kaikenlaisiin yhteisiin eläkeläistapahtumiin. Muori oli iloinen, vaikka ei seuraavana päivänä muistanu mittään. Käykää kaikki sukulaiset ja ystävät kylässä, kyllä ihminen muistaa äänestä ja kosketuksesta, yhteisistä muistoista.
- Anonyymi
Kylläpä kuulosti ikävältä tuo "Pahinta on kun ei saa edes kiitosta".
Muistisairaus on kurja tauti, vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan kuin siihen muistiin. Omaisten taudiksihan sitä sanotaankin, juuri siksi kun se on omaisille raskasta, etenkin henkisesti.
Mutta keneltä aloittaja sitä kiitosta kaipaa? Hoidettavalta, muilta omaisilta?
Miksi teet kaiken yksin, ei ole pakko eikä uhriutumisella pisteitä kerätä.
Yhteyttä alueen kotihoitoon ja apua sitä kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585564KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1983622Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182428Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222375Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91258Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT651058- 1021048
- 861035
Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181022Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79975