Miten saatte muistisairaan toimintakykyä ylläpidettyä edes hiukan? Nyt päivät menee nukkuessa, valveilla pysyminen todella vähäistä. Toiveissa olisi että osaisi vaikka kahvit keittää itselleen, lämmittää ruoan itse. Ja mitä vessassa käyntiin tulee, nostaisi housut itse jalkaan.. Nämä kaikki ja paljon muuta pitää minun tehdä, eikä kukaan auta. Pahinta on kun ei saa edes kiitosta.
Toimintakyky kohdilleen
3
150
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä tuohon ikävä kyllä mitään poppaskonstia ole. Muistisairauksiin kun kuuluu toimintakyvyn heikkeneminen eikä jo menetettyjä taitoja enää takaisin opita.
Onko lääkitys kohdillaan? Donepetsiili, galantamiini ja rivastigmiini saattavat auttaa jonkin verran, mutta vaikutus on lyhytaikaista etenevässä sairaudessa.
Et oikein muuta voi tehdä kuin yritää ylläpitää sitä olemassaolevaa toimintakykyä, älä auta liikaa, anna tehdä itse kaikki mihin pystyy. Hidasta ja joskus turhauttavaakin, tiedän, mutta...
Miksi et saa apua? Kotihoito?
Älä syytä sairastunutta kiitollisuuden puutteesta. Ei hän voi itselleen mitään, ellei satu olemaan kiittämätön ihminen jo ennestään - ei se sairaus kiitollisuutta ainakaan luo. - Anonyymi
Äitee muorilla oli kotihoito 2-3kertaa päivässä. Auto haki 2 kertaa viikossa kaikenlaisiin yhteisiin eläkeläistapahtumiin. Muori oli iloinen, vaikka ei seuraavana päivänä muistanu mittään. Käykää kaikki sukulaiset ja ystävät kylässä, kyllä ihminen muistaa äänestä ja kosketuksesta, yhteisistä muistoista.
- Anonyymi
Kylläpä kuulosti ikävältä tuo "Pahinta on kun ei saa edes kiitosta".
Muistisairaus on kurja tauti, vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan kuin siihen muistiin. Omaisten taudiksihan sitä sanotaankin, juuri siksi kun se on omaisille raskasta, etenkin henkisesti.
Mutta keneltä aloittaja sitä kiitosta kaipaa? Hoidettavalta, muilta omaisilta?
Miksi teet kaiken yksin, ei ole pakko eikä uhriutumisella pisteitä kerätä.
Yhteyttä alueen kotihoitoon ja apua sitä kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522085
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3301284Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.921189- 1491072
- 35928
- 67919
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31869Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59807Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta23796Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46769