Suomen pitää muuttaa rautateiden raideleveys

Anonyymi

Koska Venäjällä on tällä hetkellä sama raideleveys kuin Suomessa, niin se ei käy Euroopan komissiolle. Raideleveys pitää muuttaa samaksi kuin läntisessä Euroopassa.

128

1807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eurostoliitto saa ensin luopua Kaksinapaisesta Hallinnosta Bryssel/Strasboug jossa ei mitään järkeä tuplakulut tyhjäntoimituksesta.

      • Anonyymi

        Molemmat voisi lopettaa.


      • Anonyymi

        Realiteetit kadottaneen Niinistön, kok, luovuttava vallastaan nopeasti.

        "Niinistö on valmis siirtämään jäsenmaiden omaa ulko- ja turvallisuuspoliittista valtaa Euroopan unionille, jonka hän toivoo nousevan maailman neljänneksi suurvallaksi.". IL


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Realiteetit kadottaneen Niinistön, kok, luovuttava vallastaan nopeasti.

        "Niinistö on valmis siirtämään jäsenmaiden omaa ulko- ja turvallisuuspoliittista valtaa Euroopan unionille, jonka hän toivoo nousevan maailman neljänneksi suurvallaksi.". IL

        JEESUS TULI 2000 VUOTTA SITTEN !


    • Anonyymi

      Komissio ei taida ymmärtää, ettei se muutos onnistu virkamiestyönä.

    • Anonyymi

      On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida ja raideleveytemme on säilyttävä.
      Emme tule sitä hyväksymään, emme hyväksyneet Uniper kauppojakaan. 😊

      • Anonyymi

        Olet harhainen luuseri. Mene töihin.

        Nato on vahvempi kuin koskaan eikä EU ole myöskään katoamassa mihinkään.

        Venäjä koominen kaatopaikka sen sijaan on kaatumassa jälleen kolmatta kertaa vuoden 1917 jälkeen.


      • Anonyymi

        ...noista hiekkalaatikon tarinoista nyt voisi sen verran ottaa aihetta että kysäistään: koskas se "itsenäisten valtioiden yhteisö" oikein hajoaa...


      • Anonyymi

        Onkohan Ruotsissa sama raideleveys kun muualla EU:ssa?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan Ruotsissa sama raideleveys kun muualla EU:ssa?.

        Ruotsissa on sama raideleveys kuin muualla Keski-Euroopassa, Suomi ja Baltian maat ovat tässä suhteessa poikkeus täällä koillisessa. Baltian maatkin rakentavat uudet yhteytensä (mm. Rail Baltica) läntiseen, eurooppalaiseen standardiin (1435mm). Linkin takaa löytyy hyvä kuva aiheesta:

        https://bit.ly/3p3mQZK


      • Anonyymi

        UKRAINAN SOTA KERTOO TAAS TYHMILLE ETTEI ITÄÄN OLE LUOTTAMINEN.


    • Anonyymi

      Miksei sitä standardi raide_leveyttä oteta Suomen raiteista?

      • Anonyymi

        Taustalla on suunnitelma lisätä Euroopan sisäistä junaliikennettä ,eli tavaraa ja ihmisiä tarvitsisi vähemmän lennättää maasta toiseen.
        Suomella on eri raideleveys kuin useimmissa Euroopan maissa, niin eivät kaikki muut voi muuttaa sitä leveyttä. Tai kai voi, mutta aika kalliiksi tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taustalla on suunnitelma lisätä Euroopan sisäistä junaliikennettä ,eli tavaraa ja ihmisiä tarvitsisi vähemmän lennättää maasta toiseen.
        Suomella on eri raideleveys kuin useimmissa Euroopan maissa, niin eivät kaikki muut voi muuttaa sitä leveyttä. Tai kai voi, mutta aika kalliiksi tulisi.

        Mistä meidän rautatie kulkee vaikka Saksaan? Viimeksi oli meri välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taustalla on suunnitelma lisätä Euroopan sisäistä junaliikennettä ,eli tavaraa ja ihmisiä tarvitsisi vähemmän lennättää maasta toiseen.
        Suomella on eri raideleveys kuin useimmissa Euroopan maissa, niin eivät kaikki muut voi muuttaa sitä leveyttä. Tai kai voi, mutta aika kalliiksi tulisi.

        Muunteluprosessi olisi tarpeetonta ja kallista.

        Toisen maailmansodan aikana saksalaiset muuttivat Venäjän kiskoleveyden mieleisekseen ja takaisin vallatuilla alueilla venäläiset muuttivat ne takaisin. Sodan jälkeen raideleveydet olivat lopulta taas entisellään. Nämä asiat muuttuvat hitaasti jos lainkaan.

        Suomi voisi kyllä elvyttää pohjoisia rautatieyhteyksiä Haaparannan kautta Narvikiin ja Etelä-Ruotsiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muunteluprosessi olisi tarpeetonta ja kallista.

        Toisen maailmansodan aikana saksalaiset muuttivat Venäjän kiskoleveyden mieleisekseen ja takaisin vallatuilla alueilla venäläiset muuttivat ne takaisin. Sodan jälkeen raideleveydet olivat lopulta taas entisellään. Nämä asiat muuttuvat hitaasti jos lainkaan.

        Suomi voisi kyllä elvyttää pohjoisia rautatieyhteyksiä Haaparannan kautta Narvikiin ja Etelä-Ruotsiin.

        Luulenpa, että pohjoisia rautatieyhteyksiä ei saada kannattaviksi, ellei pohjois-eteläsuunnassa (luode - etelä), Tornio - Oulu - Tampere - Helsinki yhteyttä saada suurnopeusjunille ja tavaraliikenteelle 1435mm leveyteen yhteensopiviksi. Helsinki - Tallinna tunneli on tässä skenaariossa välttämätön. Tavara- ja henkilöliikennemäärät jäävät muussa tapauksessa liian pieniksi. Muuttuvat telit ja muut railship ratkaisut eivät toimi, kun eivät ole toimineet tähänkään asti. Kahden järjestelmän rataa pystyvät hyödyntämään radan varrella sijaitsevat teollisuusyritykset. Tavaraliikenne kulkee yöllä ja matkustajaliikenne päivällä, tavaraliikenne odottaa sivuraiteella suurnopeusjunan ohitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taustalla on suunnitelma lisätä Euroopan sisäistä junaliikennettä ,eli tavaraa ja ihmisiä tarvitsisi vähemmän lennättää maasta toiseen.
        Suomella on eri raideleveys kuin useimmissa Euroopan maissa, niin eivät kaikki muut voi muuttaa sitä leveyttä. Tai kai voi, mutta aika kalliiksi tulisi.

        Kyllä tullee täälläkin ja todella kalliiksi ei mitään
        järkeä.Kestäisi vuosikymmeniä.Koko raide infra
        ja kalusto vaatisi valtavia miljardien investointeja.Täysin järjetön ehdotus,mutta mitäpä muuta tuolta EU komissiolta,voisi edes odottaakaan.Täysi aivopieru.


    • Anonyymi

      LOL, hitonmoinen urakka jonku turhamaisuuden vuoksi?

    • Anonyymi

      Jos tämä koskee vain tulevia TEN-verkon investointeja, ne voi aivan hyvin jättää tekemättä. Ei se EU:n antama tuki niissäkään niin merkittävä ole.

      • Anonyymi

        Miten voit luulla että EU voisi jatkua? Ota nyt suomut silmiltä jo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten voit luulla että EU voisi jatkua? Ota nyt suomut silmiltä jo!

        EU kestää vähintään 50 vuotta pidempään kuin huojuva ryssälä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EU kestää vähintään 50 vuotta pidempään kuin huojuva ryssälä.

        Toivottavasti tosiaan EI KESTÄ!!!EU=Roskapankki.Suomen alamäki alkoi
        kun liityttiin EU:hun.


    • Anonyymi

      Mitä jos Suomen taholta tehtäisiin vaatimus, että muun EU:n pitää muuttaa raideleveytensä samaksi kuin Suomessa.

    • Anonyymi

      Miten voitaisiin estää se että hengitämme samaa ilmaa kuin venäläiset?
      Jos rajalle rakennetaan aita niin sen täytyisi ulottua ilmakehän yläosiin saakka.
      Muun Euroopan on myös osaltaan estettävä venäläisen ilman pääsy länteen.
      Samoin Suomenlahden virtaus on padottava ettei sieltä pääse Nevan vettä meriveden sekaan.
      Maapallon pyörimissuunta vaihdetaan ettei aurinko tule meille idästä vaan lännestä. Nämä toimet sisällytetään ehkä jo seuraavaan EUn pakotepakettiin.

      • Anonyymi

        ...hah hah...mutta tuo Nevan vesi...ja sen mukana Pietarin puhdistamattomat jätevedet...siinä olisi meidän "viherpiiperöillemme" hiukkasen työsarkaa...


    • Anonyymi

      Kompromissi ehdotus levitetään radan leveys 2 metriin Suomessa.

    • Anonyymi

      Venäjän rautateille sama leveys kuin Suomella. Myöhemmin kiinalla on.helpompi käydä kauppaa suomen kansss.

      • Anonyymi

        Suomen ei pidä tehdä kauppaa venäjän kanssa. Ei enää koskaan.


      • Anonyymi

        ...Kiinan ja Venäjän rajalla vaihtavat erilaisen raideleveyden vuoksi akselistot vaunujen alle ...siis Hesarin vuosien takaisen artikkelin mukaan : Kiinaan kun ensimäiset rautatiet rakensivat englantilaiset omilla mitoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen ei pidä tehdä kauppaa venäjän kanssa. Ei enää koskaan.

        Kuuluisat viimeiset sanat.


    • Anonyymi

      Niitä ei muuteta eu pellejen mieliksi.
      Niin. Raideleveys on mikä se on.
      Ja pysyy.

      • Anonyymi

        Jos Eurooppa on pohjalla niin miksi täällä on elintaso äärettömän paljon korkeampi kuin Aasiassa.

        Luuseriutesi paistaa kauas


    • Anonyymi

      Sieltä tulee Putin pommijunan kanssa suomeen muuten. Niin. Eikä pysähdy!

      • Anonyymi

        En sitten tiedä kun Puutin ajaa täyttä häkää elokapinan täyttämälle torille eduskunnan täysistunnon aikaan ja lentää taivaaseen Niin. Eikä pysähdy!

        olenko iloinen vai suruilinen.
        Kun Ruotsi sähisee ja pulppuuaa ja katkeaa keskeltä laavaan upoten

        nääähähähähä 100000000000000000000000000 syyshomoa syytä vähemman pakkoruosille sanoisin

        Ruosin kieli opip on rikos ihmisiä ja kuntaa vastaan.


      • Anonyymi

        EU:n pitää hyväksyä etelävaltojen konfederaation standardi leveys ei mitään omia mittoja


    • Anonyymi

      Olishan se kiva vihdoinkin kuulua länteen mutta turha kai odottaa niin kauan kuin joku Harakan punikki haraa vastaan.

      • Anonyymi

        Sairas kuvitelma joka perustuu rietämätrömyyteen ja valheeseen ja alhaisen itsetunnon omaavan ruotsalaisten raiskaajan ja alistaman kansan kuvaan.Ikävä.kyllä.


    • Anonyymi

      Aivan turhaa kouhotusta. Naurettava esitys.

    • Anonyymi

      EU:ssa eivät ole huomanneet, että Suomen ja Euroopan välissä on merta.
      Ei merelle voi rakentaa rautatietä. EU:lle on aivan sama, mikä raideleveys Suomessa on.

    • Anonyymi

      Olisi tietenkin parempi, että EU:n talousalueella olisi sama raideleveys. Mutta ei kukaan ole sen yön yli muuttamista vaatimassa.

    • Anonyymi

      Eihän siinä mitään ongelmaa ole jos vain maksavat muutokset

    • Anonyymi

      Joo ja jospa tuohon köyhä suomi saisi vaikka 80% tukea valtion rataverkolle, niin jo vain kannattaisi alkaa töihin. Yksityisraiteille pitäisi saada 100% tuki, samoin kaluston päivitykseen, muuten yksityiset joutuisivat ennakoimattomasti maksamaan epäreilun osan muutoksista.

      Pari vuotta selvittelyä, että mitä tehdään ja sitten semmonen 20 vuotta duunia, niin olisi jo valmista.

      Hyvä projekti rahoitettuna Suomelle, koskas aloitetaan?

    • Anonyymi

      Typerä vaatimus. Vaikka nyt Venäjä on sodassa Ukrainen kanssa, niin ei se sota ja pakotteet kestä ikuisuutta. Jossain vaiheessa, kun sota on päättynyt ja Venäjän johto on vaihdettu, niin alkaa uusi aika ja samalla alkaa uusien kauppasuhteiden luominen. Se voi kestää jonkin aikaa, mutta loputtomiin se ei kestä. Silloin on hyvä, että rataverkko on yhteensopiva. Venäjä on ollut ja tulee tulevaisuudessakin olemaan yksi Suomen suurimmista kauppakumppaneista.

      Suksikoot kuuseen noi EU:n tollaset typerät virkahenkilöt vaatimuksineen. Vain hyvin lyhytnäköinen hölmö kuvittelee, että nykyinen tilanne on lopullinen ja Venäjä on täysin ulkopuolella tulevaisuuden kauppasuhteissa.

    • Anonyymi

      Sitten ne tulee rajan yli suomeen
      bussilla turisteina

      ja Hallitus on lomalla
      festariviikko alla

    • Anonyymi

      että viitsitte edes ajtella psykopaattien hulluuksia.

    • Anonyymi

      Miksei rakenneta kolmatta raidetta jolloin yhteensopivuus myös nykyisen järjestelmän kanssa säilyisi?

      • Anonyymi

        No sehän se suunitelma onkin. Eli ei niitä vanhoja mihinkään pureta. Molemmat leveydet ovat sitten käytössä.

        Uutisesta sain käsityksen, että uusi leveys olisi vain huoltovarmuuden takia, mikäli laivaliikenne estyy.

        Eipä sitä silti Ruotsia pidemmälle pääse, ellei tule sitä Tallinnan tunnelia.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän se suunitelma onkin. Eli ei niitä vanhoja mihinkään pureta. Molemmat leveydet ovat sitten käytössä.

        Uutisesta sain käsityksen, että uusi leveys olisi vain huoltovarmuuden takia, mikäli laivaliikenne estyy.

        Eipä sitä silti Ruotsia pidemmälle pääse, ellei tule sitä Tallinnan tunnelia.

        >simiti<

        Eihän kolmatta raidetta tarvitsisi kuin pääradoille satamista Tornioon,sieltä pääsee taas Ruotsia pitkin Eurooppaan takaisin tai Suomen halki takaisin ja laivalla paluumatkalle Saksaan tai Tallinnaan ja muihin Baltian maihin jos niihinkin tulee kolmas raide ja sieltä sitten Puolaan ja pidemmälle,Tallinnan tunnelinkin voisi korvata siten.
        Pitkillä rahtialuksilla joissa kiskot vaikka monessa kerroksessa ja hissillä tai avustavalla rampilla nosto niihin ,jolloin volyymia saadaan jo koko junalle.

        Saksan ja Ruotsin välllähän kulkee lauttoja jo koko ajan joissa kiskoja vierekkäin.


    • Anonyymi

      Ylimenokauden ratkaisu? :

      https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000007082227.html

      • Anonyymi

        Niin eihän joka rataosuudella tarvii raideleveyttä vaihtaa,ainoastaan missä eurojunien tarvii kulkee ,pääradat ja ehkä tulevaa tunnelia pitkin tulevat Tallinnasta sitten joskus.


    • Anonyymi

      Tottakai muutetaan ja Sanna ja Tuppura maksaa ja pyytää anteeksi.

    • Anonyymi

      Jokos rynkyt ja tykit on vaihdettu vastaamaan Nato kalipereja? Muuten voi sodassa tulla yhtäkkiä ammuspula kun venäläinen painaa päälle ja kärsitään taas karvas tappio.

      • Anonyymi

        Tykit on jo, ja rynkyn ampumatarvikkeita saadaan kellistyneiltä hyökkääjiltä lisää.


    • Anonyymi

      Tuo uutinen on vain kupla. Sen tarkoitus on kiinnittää huomio kun samalla tehdään muuta.

      Kysymys onkin, että mitä oikeasti on tapahtumassa!

    • Anonyymi

      Raideleveys kannattaa muuttaa standardiksi koko Suomen alueella. Kaikki maa- ja meriyhteydet sekä ilmaliikenne ja piuhat Venäjälle heti poikki.

      • Anonyymi

        Tuskin kannattaa koska ero CIS-standardin raideleveyteen olisi vain 5/32'' mikä mahtuu yleiseen raideleveydelle hyväksyttyyn toleranssiin.
        Puhe raideleveyden muuttamisesta nykyisillä kuljetusmäärillä ja etenkin maantieteellisillä perusteluilla on täysin järjetöntä.
        EU-hallinnon toimintaa ja realistisuutta se kuitenkin hyvin kuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin kannattaa koska ero CIS-standardin raideleveyteen olisi vain 5/32'' mikä mahtuu yleiseen raideleveydelle hyväksyttyyn toleranssiin.
        Puhe raideleveyden muuttamisesta nykyisillä kuljetusmäärillä ja etenkin maantieteellisillä perusteluilla on täysin järjetöntä.
        EU-hallinnon toimintaa ja realistisuutta se kuitenkin hyvin kuvaa.

        Voi tokkiinsa. Jos suomi saa tuohon riittävästi EU-rahaa niin jo vain kannattaa tehdä moinen muutos.


    • Anonyymi

      Tässä valtakunnassa tehdään kaikki,niin kun eu,ssa sanotaan.
      Nuollaan kuningas eu,n persettä.
      Raide leveyttä muutetaan.
      Seuraavaksi tietenkin eu määrää,että metron ja ratikoiden raideleveydet on muutettava eu direktiivin mukaisiksi.??

      Kaikki junat,metrot,ratikat linja-autot on maalattava eu väreihin.
      Tässä valtakunnassa on tapana hyväksyä kaikki eu,n tyhmät ehdotukset.
      Eikös Suomi ole eu,n mallioppilas.
      Missä eu siellä ongelmat.

    • Anonyymi

      Ahdistaa pirusti tämä nykyinen raiteittemme leveys. Slava Ukrainalle.

    • Anonyymi

      Mee käymään tohtori Kiimingin pakeilla. Se määrää hyvät päälääkkeet rautatiekiskojenleveysahistukseesi.

    • Anonyymi

      Olen vahingoniloinen. Tälläista se on kun pitää olla mukana kommunismissa.

      • Anonyymi

        Sieltä tulee ukaasia niin perkeleesti ja tämä on vasta alkua. Sen siitä saa kun piti tähän helvetin systeemiin liitettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieltä tulee ukaasia niin perkeleesti ja tämä on vasta alkua. Sen siitä saa kun piti tähän helvetin systeemiin liitettyä.

        Suomelle paras systeemi olisi Norjan malli. Itsenäisyys ja nato. Se on siinä. Muussa tapauksessa eurostoliitto tuhoaa maamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomelle paras systeemi olisi Norjan malli. Itsenäisyys ja nato. Se on siinä. Muussa tapauksessa eurostoliitto tuhoaa maamme.

        Unohdit kolmannen: Itsenäisyys, HELVETISTI ÖLJYÄ ja nato.
        Tavallisten teollisuus ja palveluyhteiskuntien on parempi lyöttäytyä yhteen vähän tiukemmin. Tuollainen HELVETISTI ÖLJYÄ, antaa vähän enemmän liikkumavaraa siihen mitä kannattaa ja voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomelle paras systeemi olisi Norjan malli. Itsenäisyys ja nato. Se on siinä. Muussa tapauksessa eurostoliitto tuhoaa maamme.

        Eiks se ookkaan enää venäjä joka tuhoaa?


    • Anonyymi

      Suomessa on käytössä 5:n jalan eli 1524mm. Eurooppalainen TEN-T järjestelmä on 1435 mm, mikä on käytössä mm. Ruotsissa ja muualla keski-euroopassa. Baltian maissa ja Venäjällä on käytössä 1520 mm. Saisikohan samoille pölkyille kolmannen kiskon, josta tulisi se TEN-T järjestelmän vaatimus täyteen, että samalla radalla voisi ajaa molemmilla junilla? Onko tilaa tarpeeksi? Jos se onnistuisi, voisi Rail Baltican yhdistää Suomen rataverkkoon ja ajaa samoilla junilla Varsovaan asti, Suomenlahti alittaen junatunnelissa. Siinäpä olisi ajatus, Varsova - Vilna - Riika - Tallinna - Helsinki - Tornio - Haaparanta, jossa rata yhdistyisi Ruotsin rataverkkoon. Ihan oikeasti on hyvä ajatus!!!

      • Anonyymi

        Eikös olisi tunnelia järkevämpää sotia Venäjältä Suomen ja Viron välinen Suomenlahden rantakaistale vaikka 30 km rannasta Venäjän rajalle;ja tämä rantakaistale sitten Suomen ja Viron yhteiseksi alueeksi ja tähän rantakaistaleeseen rakennettaisiin sitten se rautatie.


    • Anonyymi

      Sanna ja tuppura kyllä muuttaa, hinnalla ei ole merkitystä.

    • Anonyymi

      Onneksi vain raideleveys tarvitsee muuttaa. Vetureista ja vaunuista ei ollut mitään puhetta.

    • Anonyymi

      Raideleveyden muutos kannattaa toteuttaa vain uusiin ratahankkeisiin, esim Turun tunnin juna ajaa uudelle leveydellä ja sille sopivalla kalustolla.

      Toinen asia lienee se että Turun ja Tampereen tunnin juna-hankkeet ovat osoittautumassa taloudellisiksi katastrofeiksi. Eli toteutetaan jos sosialistit ovat hallituksessa.

    • Anonyymi

      Kaksoiskiskotus voitaisiin rakentaa myös pikkuhiljaa edeten pääradalle, jotta päästään eurooppalaisen standardin mukaisella kalustolla Ruotsiin asti ja sitten sen mahdollisen Suomenlahden alittavan tunnelin kautta Tallinnaan ja Rail Balticaa pitkin Varsovaan ja Berliiniin asti. Kaksoiskiskotus on käytössä mm. Tornion ja Haparandan (Haaparanta) yhteydessä Suomen ja Ruotsin välillä. Esimerkkikuva:

      https://bit.ly/3JIH7NG

      Rataa voidaan uusia vähittäin ja pelkästään pääratakin riittäisi.

    • Anonyymi

      Tässä on päivän tietopläjäys Helsinki - Tallinna tunnelista ja Rail Balticasta:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki–Tallinna-rautatietunneli
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica

      Ei se EU:n ehdotus nyt niin typerä ole. Kaksoiskiskotuksella Rail Balticaa voidaan jatkaa Tornioon asti, jossa se yhtyisi Ruotsin rautatieverkostoon. Norjassa on myös raideleveys 1435 mm, tavaraa voitaisiin kuljettaa Ruotsin kautta Norjan Jäämeren satamiin laivattavaksi.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Paljonko tunneliyhtiö veloittaisi matkustajalta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko tunneliyhtiö veloittaisi matkustajalta?

        On spekuloitu, että menolippu maksaisi 50€. Pariisi - Lontoo lippu maksaa halvimmillaan noin $60, että samasta hintaluokasta puhutaan. Kuitenkin pituudeltaan Helsinki - Tallinna tunneli olisi maailman pisin ja tuplasti kanaalitunnelia pidempi, varmaan näkyisi lipun hinnoissa. Valtio varmaan subventoisi ainakin alussa rakennuskustannusten kattamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On spekuloitu, että menolippu maksaisi 50€. Pariisi - Lontoo lippu maksaa halvimmillaan noin $60, että samasta hintaluokasta puhutaan. Kuitenkin pituudeltaan Helsinki - Tallinna tunneli olisi maailman pisin ja tuplasti kanaalitunnelia pidempi, varmaan näkyisi lipun hinnoissa. Valtio varmaan subventoisi ainakin alussa rakennuskustannusten kattamiseksi.

        Hui. 50 € ja veronmaksajilta vielä lisää. Samanlainen rahanreikä kuin ooppera.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hui. 50 € ja veronmaksajilta vielä lisää. Samanlainen rahanreikä kuin ooppera.

        Ooppera on kulttuuria. Kulttuuri on kivaa, mutta se ei tuota mitään aineellista hyvinvointia, toisin kuin rautatiet mahdollistavat teollisuuden tavarakuljetukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ooppera on kulttuuria. Kulttuuri on kivaa, mutta se ei tuota mitään aineellista hyvinvointia, toisin kuin rautatiet mahdollistavat teollisuuden tavarakuljetukset.

        Sanovat taiteen määritelmän olevan se ettei siitä kukaan halua maksaa ja rahat ryöstetään veronmaksajilta. Mikäli ihmiset maksavat eikä pakkosponsoria tarvita niin kyseessä on viihde.


    • Anonyymi

      Tässä on parempi havainnekuva kaksoiskiskotuksesta:

      https://bit.ly/3A1B6bE

      Englanniksi tietoa voi hakea hakusanalla "dual gauge track"

      Rautatietunneli Helsingin ja Tallinna välillä on erittäin hyvä ajatus, silloin luotaisiin veljeskansan kanssa kaksoiskaupunki:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Talsinki

    • Anonyymi

      Iltalehdessä tänään ollut artikkeli sivuaa tätä aihetta:

      https://bit.ly/3Q8oR2A

      Ei ole tarkoituksenmukaista konvertoida rautateitä kokonaisuudessaan EU1435 standardin mukaiseksi, vaan kaksoiskiskoittaa uudet ja tärkeät rataosuudet alkaen pääradasta.

    • Anonyymi

      Nyt alan kyllä epäillä että ihmiset on menny ihan sekasin. Koko euroopassa kun tämmöstä hölmöä puhutaan. Tässäkin ketjussa vain yksi täysipäinen kirjoitus.

      Nimittäin ei suomesta junalla kuljeta eurooppaan. Eikä euroopasta suomeen. Junayhteys kun on vasta tukholmasta tai tallinnasta, itämeren yli kun ei junat kauheen hyvin kulje. Näinollen on ihan yks ja sama mikä suomen raideleveys on.

      Voi vittu. Oikeesti.

      • Anonyymi

        Kyllähän siinä yhtenäisessä raideleveydessä on omat etunsa. Pelkästään Suomen sisäistä tavara/henkilöliikennettä ajatellen raideleveyttä ei kannata muuttaa. Ilman Helsingin ja Tallinnan välistä tunnelia Eurooppalaista raideleveyttä ei Suomessa kannata ottaa missään käyttöön. Tavarankuljetus junalla Euroopasta on nopeampaa kuin sen laivaaminen Suomeen. Sitten kun Helsinki - Tallinna tunneli on valmis, kannattaa päärata muuttaa kaksoiskiskotetuksi sinne Tornioon asti, Atlantin/Jäämeren satamayhteyden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän siinä yhtenäisessä raideleveydessä on omat etunsa. Pelkästään Suomen sisäistä tavara/henkilöliikennettä ajatellen raideleveyttä ei kannata muuttaa. Ilman Helsingin ja Tallinnan välistä tunnelia Eurooppalaista raideleveyttä ei Suomessa kannata ottaa missään käyttöön. Tavarankuljetus junalla Euroopasta on nopeampaa kuin sen laivaaminen Suomeen. Sitten kun Helsinki - Tallinna tunneli on valmis, kannattaa päärata muuttaa kaksoiskiskotetuksi sinne Tornioon asti, Atlantin/Jäämeren satamayhteyden takia.

        EU: Tallinnan ja Helsingin yhdistävä tunneli voi saada rahoitusta vasta kun Baltian ratayhteydet ovat valmiit


      • Anonyymi

        EU:ta ei kiinnostakaan Suomen etu vaan kuinka Suomen rautatiet saadaan yksityistettyä ja ulkoistettua kansainvälisille kasinopelureille


    • Anonyymi

      Kuvaa hyvin, minkälaisia aivokääpiöitä eu:ssa on. Luin tuota, ja ne aivottomat lehmät haluaa, että kaikki tavarat kulkee junilla. Nyt tuo aivoton sakki pitäis raahata tänne johonkin korpeen ja jättää sinne . Josko sitten tajuaisivat, minkäkokoinen maa tämä on. Skomi on nyt jo SLUMMI. Fiittää, kun katsoo tuota isoa SLUMMIA: Helsinki, Espoo, Vantaa

      • Anonyymi

        Suomeen mahtuu porukkaa hyvin, eurooppalainen rata toisi väkeä ja työpaikkoja pohjoisempaankin Suomeen. Vahinko, että tänne jo tullut siirtolaisporukka on motivaatioltaan puutteellista. Ahkeraa väkeä löytyisi muun muassa osista Aasian valtioista, enkä tarkoita Kiinaa, sillä Kiina on iso riski.


    • Anonyymi

      EU ajattelee meidän turvallisuutta. Kun on eri raideleveys niin panssareita on vaikeampi tänne tuoda

    • Anonyymi

      Mutta Venäjältä tankkeja on helppo tuoda, kun on yhteensopivat rautatiet. Ratoja menee runsaasti rajan halki, 4 ylityskohtaa on. Sitten pohjoisessa Sallan ja Alakurtin (Venäjällä) välillä on purettu Venäjän puolelta kiskot pois, mutta äkkiäkös ne rakentaa takaisin.

    • Anonyymi

      Vajaaälyiset putinistitrollit ulisevat raideleveyksien muuttamisesta, kun todellisuudessa kysymys on mahdollisten uusien, vielä rakentamattomien hypernopeiden junien raideleveyksistä. Olemassaoleviin raiteisiin ei olla suunnittelemassakaan mitään muutoksia.

      Tosin kieltämättä venäjälle kulkevien raiteiden purkaminen vähintään parinkymmenen kilometrin matkalle rajalta, olisi suomen turvallisuutta lisäävä teko. Raiteet voisi käyttää huoltotöihin tarvittaessa, tai vaikkapa teollisuuden raaka-aineeksi ellei muuta käyttöä löydy.

      • Anonyymi

        Ei ole mistään putinismistä kyse, vaan Suomen integroimisesta eurooppaan myös raideleveytensä puolesta. Tässä oleellista on 1) Helsinki - Tallinna rautatietunnelin rakentaminen TEN-T (EU 1435) standardin mukaisella kiskotuksella 2) pääradan kaksoiskiskottaminen 2:lla eri järjestelmällä (1524 mm ja 1435 mm). Torniosta pääsee junalla Gällivaren (Jellivaara) ja Kirunan (Kiiruna) kautta Narvikiin Norjaan. Narvikissa on satama, mitkä kuljetukset palvelisivat Suomalaisen elinkeinoelämän tarpeita. Uskon, että tällainen järjestely tulee vielä tapahtumaan. Tässä muodossa EU:n hanke palvelee Suomen asiaa ja itse asiassa muutos ei koskisi kuin ainoastaan päärataa.


    • Anonyymi

      Pääradan kaksoiskiskottaminen onnistuu samalla, kun muutetaan päärata kaksiraiteiseksi Tampereelta pohjoiseen. Tällöin radalla on aina toinen raide käytössä, kun toisella tehdään töitä. Tällöin Suomen etelä - pohjoissuunnassa halkaiseva rata tulee EU:n mittakaavassa merkittäväksi kulkuväyläksi.

    • Anonyymi

      Tässä on Demokraatti-lehdessä ollut asiaa käsittelevä kirjoitus. Oma kantani on, että jos Helsinki - Tallinna tunneli rakennetaan, pitää kaksoiskiskotuksella jatkaa päärataa pitkin Tornioon asti:

      https://bit.ly/3JEyaop

      Kokomuksen kantaa en tiedä. Liikenneministerin kanta on hanketta vastaan..

    • Anonyymi

      On huomioitava ketkä ovat suurimmat bisneksentekijät tässäkin hommassa.Ottakaas selvää kenen paratiisiin maksut päätyvät.Ne jotka tätä kovimmin tyrkyttää ovat voittojen kerääjät.
      Sähkö-autot on jo kuokittu.On saatu myytyä massalle.Kuka keräsi potin.Nyt säästä sähköä.
      Mites ne vaihdettavat radat junaa kuljettaa.Junatkin uusia.Vai oliko tarkoitus haloilla lämmittää,et tätä tää bisnes.

      • Anonyymi

        Siinä Satakunnan Kansan artikkelissa oli kuva kaksoiskiskotetusta radasta, jossa voi kulkea molempien järjestelmien junia. Jäämeren satamayhteyden ja Helsinki-Tallinna tunnelin takia pelkästään päärata kannattaa muuttaa kahden järjestelmän käytettäväksi, jolloin esimerkiksi ruotsalaisella kalustolla voisi kuljettaa tavaraa Suomessa. Muuhun rataverkkoon ei kannata koskea. Näin toimitaan muuten Virossa, uudet yhteydet rakennetaan eurooppalaisen 1435 mm kiskotuksen mukaan. Kalustoa voidaan vuokrata muualtakin. Sähkön kallistumiseen lienee Ukrainan sodalla vaikutusta, koska tuonti Venäjältä on tyrehtynyt.

        Se miten paljon rahaa investoinneista jää Suomeen on osaksi lainsäätäjän tehtävä!
        Tyhmiä investointeja on tehty, Uniperiin upotetuista rahoista olisi miltei ostettu ne uudet torjuntahävittäjät tai rakennettu puolet Helsinki-Tallinna tunnelista! Mieti, mitä hyvää olisi saanut UMTS-rahoilla, Uniper-rahoilla tai sähköverkkojen virhemyynnittä aikaan!?

        Sähköautot ovat muuten ok juttu, pitkän matkan henkilöliikenteeseen ne eivät sovellu tällä hetkellä. Fossiilisista polttoaineista riippuvuutta pitää vähentää, sehän on nähty jo Ukrainan sodan yhteydessäkin.

        Hesarissa oli eilen tätä rata-asiaa käsittelevä artikkeli:
        https://bit.ly/3BJ5p8e


    • Anonyymi

      Miehittäjät pääsevät hyvin junilla tänne, kun on sama raideleveys.

      • Anonyymi

        Vain sitten junilla olisi jotain merkitystä viholliselle jos se saa työnnettyä puolustajia syvemmälle maahansa. Ei ne panssareita junilla tuo rajan yli ,nehän olisi helppo tuhota jo juniin. Pakko ne on ajaa taistelualueelle kuitenkin ja alkaa ampuminen.
        Sitten jos sota hävitään tältä puolelta, on aivan sama mikä raideleveys on ollut käytössä,se muuttuu kumminkin samaksi kuin vihollisen joka miehittää maata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain sitten junilla olisi jotain merkitystä viholliselle jos se saa työnnettyä puolustajia syvemmälle maahansa. Ei ne panssareita junilla tuo rajan yli ,nehän olisi helppo tuhota jo juniin. Pakko ne on ajaa taistelualueelle kuitenkin ja alkaa ampuminen.
        Sitten jos sota hävitään tältä puolelta, on aivan sama mikä raideleveys on ollut käytössä,se muuttuu kumminkin samaksi kuin vihollisen joka miehittää maata.

        Ukrainassa Venäläiset hoitavat logistiikkansa juurikin junilla, mikä on sinänsä ihan käsittämätöntä. Panssareita kuljetellaan Suomessakin pitkillä matkoilla juurikin junilla ja a-tarvikkeet Venäläiset vallan kuljettavat junilla, ei se pelkästään niihin panssarivaunuihin rajoitu: sotilaat, ampumatarvikkeet, ruoka, haavoittuneet ja kuolleet kulkevat Ukrainassa junalla.


    • Anonyymi

      1435 ja 1524 ovat standardeina niin lähellä, että kolmella kiskolla kaksoiskiskottaminen ei onnistu. Kiskojen väliin pitää jäädä tila kiinnityksiä varten ja vaunujen pyörien laipat ei saa ottaa toisen järjestelmän kiskoon kiinni esimerkiksi heilahduksessa vaihteisiin ajamisen seurauksena.

    • Anonyymi

      Kaikki sillat pitäisi panostaa heti. Sama rautateillä.

      • Anonyymi

        Asiasta on huolehdittu jo, kaikkiin siltoihin tehdään valuvaiheissa kolot, joihin räjähdyspanokset työnnetään tarpeen tullen. Voit käydä tarkistamassa.


    • Anonyymi

      Typerää ulinaa. Olemassaoleville raiteille ei olla tekemässä yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Ihmiset ajattelevat liian kapeasti, niin teki myös liikenne- ja viestintäministeri Harakka. Ei tietenkään ole järkevää vaihtaa kaikkia ratakilometrejä läntiseksi (1435mm) järjestelmäksi itäisen (1524mm) sijaan. Järkevää on uusia pääradan kiskotus, jos tunneli Helsingin ja Tallinna välille saadaan. Tällöin mistä tahansa pääradan varrelta voidaan matkustaa suurnopeusjunalla vaikka Berliiniin asti. Jos esimerkiksi Oulusta pitää päästä junalla nopeasti Helsinkiin tarkoittaa se täsmälleen samojen suurnopeusjunien käyttöä kuin Keski-Euroopassa on käytössä. Samalla tavaraa voitaisiin kuljettaa Narvikiin Norjaan Jäämeren/Atlantin laivauksia varten. Suomen tavaraliikenne voitaisiin hoitaa Euroopasta junilla, mille materiaaleille se olisi nopeutensa puolesta tärkeää. Kaksoiskiskotuksella voidaan ajaa samalla radalla molempien järjestelmien junilla. Pääradan uusiminen tulee joka tapauksessa vastaan jonain päivänä. Toivottavasti joku järkevästi ajatteleva poliitikko lukee nyt tämänkin viestiketjun ajatuksella.


    • Anonyymi

      Eikö se riitä,kun rekkoja kavennettiin 2 cm muutama vuosi sitten?

    • Anonyymi

      Aivan asiallinen esitys. Sitten Helsingistäkin voi matkustaa junalla Brysseliin kätevästi Tornion kautta ilman junanvaihtoa.

      • Anonyymi

        Täss on paljon tehtävää ja selvitettävää monelle. Eduskunnassa pitää tehdä ponsi, siitä pitää lähteä liikkeelle.


      • Anonyymi

        Kyllähän tuollaisella matkalla ehtii kerran jopa junaa vaihtaa. Täysin typerä esitys.


    • Anonyymi

      Kolmen kilometrin onnettoman pätkän rakentaminen Turun rautatieasemalta Kupittaalle kestää 2 vuotta, jonka ajan Turun rautatieasemalle ei pääse matkustamaan Helsingistä.

      Kauanko kestää tuhansien ratakilometrien uusiminen koko valtakunnassa?

    • Anonyymi

      Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheuttaa myös sen, että raideleveys voisi olla ihan hyväkin muuttaa Eurooppalaiseksi. Mutta järjettömät kustannukset tuosta tulee, mutta jos laskun vi lähettää Brysseliin niin mikä ettei.

    • Anonyymi

      Eri rataleveydet aiheuttaisivat järjettömän sekasotkun ja tehottomuuden rautateille vuosikymmeniksi. Pelkästään Helsingin rautatieasemalle useampien raideleveyksien rakentaminen saisi aikaan pahemman kaaoksen kuin Mannerheimintien remontti.

      • Anonyymi

        Itärajan junaradan pitää katkaista oikeasti Venäjällä on armeijan tykkijunia. Ette voi olla noin tyhmiä.


    • Anonyymi

      Tätä asiaa on pohdittu muuallakin:

      https://yle.fi/a/74-20023535

      Ei varmaankaan ole tarkoituksenmukaista limikiskottaa (tai kaksoiskiskottaa, dual gauge track) koko Helsingin rautatieaseman ratapihaa, vaan ohjata junat lentoaseman kautta esimerkiksi. Lentoasemalta voisi vaihtaa junaa I tai P junaan tai matkustaa 1435 kiskotusta pitkin Tallinnaan Helsinki - Tallinna tunnelin kautta.

      • Anonyymi

        Kukahan sen tunnelin rakentaa? Eiköhan se ole suuruudenhullu ajatus tehdä tuollainen kahden pienen maan väliin?


    • Anonyymi

      Jos tämä sopii vai sopiiko rautatien johdolle herää epäily radan rakennus teollisuuden ja rautateiden johtokunta paikkojen ja sijoitusten välisistä linkityksistä.

    • Anonyymi

      Orpon Kokoomus järjestää urakan lähipiirille kuten teki matujen invaasiossa jossa oma akka järjesteli verovaroista kotiin.

    • Anonyymi

      Ei tuollaista kukaan ole vaatinut eikä raideleveyttä olla muuttamassa.

    • Anonyymi

      Unionissa on kapeat luoti junat ne tulee koko unionin alueelle ja sehän on hyvä että raiteet ei käy VENÄJÄN SOTAJUNILLE!

    • Anonyymi

      Venäjällä on USA:n etelävaltioiden 1800-luvun raideleveys. Amerikkalainen meni aikoinaan tekemään heille rautatienkin. USA otti sittemmin koko maan raideleveydeksi eri leveyden, mutta Venäjälle jäi tuo leveys.

    • Anonyymi

      Helpompi tuo on kehittää vaunuja ja vetureita mille sopii mikä tahansa raideleveys kun ruveta rautateiden radeleveyttä muutteleen.

      EUssa ilmeisesti idiootteja hommissa. Kuvittelee ettei vastapuoli osaisi eri daideleveyksiin varautua edes sota tilassa. Vittu mitä idiootteja sinne brysseliin on valittu.

    • Anonyymi

      Kaikki raideleveydet ovat historian mini rautatie kalusteiden jäänteitä,eurooppalainen vielä enemmänkin.Natsi saksassa oli suunitelmia kokonaan uuden leveyden käyttämisestä, jota Hitler tapansa mukaan vedätti liiankin isoksi2.5m.

    • Anonyymi

      Suomesta pääsee junalla suoraan Kiinaan.Harmi vaan, että sekin pitää estää. Kun lentämistä pitää jatkuvasti vähentää, niin junaliikenne olisi hyvä korvaamaan senkin!

    • Anonyymi

      Suomessa ja Virossa on 4 milliä leveämpi ku muualla mut koska 4 milliä nii pääsee vaivatta vaihtamatta renkaita. Siis toisin sanoen Suomen ja Viron junilla pääsee kaikkiin ItäEuroopan maihin (Siis reunimmaiset Baltia ValkoVenäjä Armenia Azerbaidžan Georgia) ja KeskiAasiaan. Miks pitäs vaihtaa johonkin EU-TAHTOO leveyteen kun on oma jolla pääsis kauemmas ku johonki Lissaboniin

      • Anonyymi

        Ei se pitäisi olla mahdotonta valmistaa turvallinen teli joka pystyy muuttamaan vauhdissa raideleveyttään 4 mm, kun Elon Musk rakentaa itseohjaavia autoja ja lähtöalustalleen takaisin automatiikalla peruuttavia avaruusrakettejakin.


    • Anonyymi

      Juuri näin. Euroopan Unionin ja Naton jäsenmaalla on eurooppalainen raideleveys. Venäjän raideleveys on Suomessakin perustunut Venäjän miehitykseen.

      • Anonyymi

        Suomen ja Venäjän raideleveys tulee USAsta.


    • Anonyymi

      HS uutisoi 50 vuotta sitten Helsingin ja Travemunden välillä alkaneesta junalauttaliikenteestä. Junavaunut ajettiin kiskoja pitkin laivaan kolmeen kerrokseen. Kuvatekstissä lukee: "Akselitelit vaihdetaan 20 metriä pitkiin vaunuihin nosturien avulla. Tasaisin välein on kahdeksan nosturiparia. Irrotettavat telit on koottu Hangossa. Erikoisvaunuja on junalauttayhtiölle ostettu 500 kpl".
      Eri leveyttä olevien Suomen ja Saksan akselitelien vaihtaminen junavaunuihin sujui jo silloin nopeasti ja kätevästi nostureilla.

      https://www.hs.fi/historia/art-2000011013258.html

    • Anonyymi

      Pitäisikö Suomen muuttaa veden kemiallinen koostumus, kun Venäjällä veden kemiallinen koostumus on sama?

      Olisiko Suomessa syytä vaihtaa vesijohtoverkossa H2O:n tilalle esim. H2O2?

      • Anonyymi

        Ei tietenkään vetyperoksidia.


    • Anonyymi

      Hullujen hullut aloitukset pois.
      Liitytään Venäjään hallintoon ja holhoukseen on ja kaikki hyvä tulee myös meille. Sinnehän me kuulututtin ennenkin mutta sionisti natsit kaappasi vallan ja alkoi tuhota suomalaisia ihmisiä ja elinkeinoja. Mannerheim oli pahis. Juutalis natsien nukke. Kuten nämä muutkin pelle naamat.
      Pikkupoikien äly ei riitä ymmärtämään mitä maailmassa tapahSinnehän

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3214
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2137
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1822
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1755
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1599
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1350
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1274
    Aihe