Miniäni halusi muuttaa Vantaalle ja poikani perhe asuu nyt siellä. Päiväkoti Eetulle on ollut oikein kiva. Hyviä hoitajia ja kivasti pojanpojan taidot kasvaneet vasenkätisyydesta huolimatta. Miniäni on vasuri. Ja näyttää periytyvän.
Perhe muutti pienestä ihanasta kylästä Vantaalle. Olisin suonut Eetun käyvän kylämme koulua. Turvallista. Nyt täytyy pikku miehen mennä Tikkurilaan kouluun. Olen isoäitini järkyttynyt miten koulu menee. Olen lukenut Vantaan vaikeasta tilanteesta. Onko lapsesi koulu sujunut Vantaalla?
Lapsi joutuu Vantaan kouluun
14
244
Vastaukset
- Anonyymi
Jos asuu Vantaalla, niin lähtökohtaisesti joutuu Vantaan kouluun. Jos olisi jäänyt sinne kylääsi, niin joutuisi lähtökohtaisesti siihen pikkukunnan kyläkouluun.
Ei Vantaan kouluissa mitään vikaa ole sen kummemmin kuin minkään muukaan kaupungin kouluissa. Koulukohtaisia eroja on, mutta kaikissa oppii samat asiat.
Mnun lapseni ovat aikanaan käyneet koulunsa Vantaalla, Tikkurilassa, ja toinen heistä kävi vielä Laurea ammattikorkeakoulunkin Vantaan Tikkurilassa, toinen yliopiston isossa, Vantaan kunnasta aikanaan erotetusta, naapurikaupungissanne, jota pääkaupungiksikin nykyisin kutsutaan. Valmistuttuaan hänkin muutti perheineen takaisin Vantaalle Tikkurilaan.
Vantaa on erinomainen kaupunki asua ei täältä ole minkäänlaista hinkua muuttaa pois. Yksi Suomen nopeimmin kehittyvä kaupunki ellei nopeimmin. Työpaikkaomavaraisuus maan paras ja reilusti yli 100% eli työpaikkoja enemmän kuin kaupungissa työvoimaa. Talous on jokseenkin kunnossa kun vertaa muihin suunnilleen samankokoisiin kaupunkeihin, velkaa paljon, mutta resursseihin ja naapurikuntiin ja muihin vastaaviin kuntiin nähden kohtuullisesti.
Ei pidä vetää yleistäviä johtopäätöksiä joistain julkisuuteen tulleista ikävistä jutuista ei niistä ’olen kuullut’-tarinoista. - Anonyymi
Samat sanat, Vantaa on hyvä paikka asua ja elää, olen ollu kohta 50 vuotta, enkä pois muuta.
- Anonyymi
Asuin itse suomalaisena vantaalla työni vuoksi 32 vuotta ja koulumaailma oli sitä, että jouduin työaikani järjestelemään niin, että voin päivät olla koululla vahtimassa poikaamme. Jatkuva koulukiusaaminen oli pelkkää väkivaltaa ja yhteydenpito kouluun ei tuottanut mitään tulosta.
Kun sitten seisoskelin koulun aidan ulkopuolella, seisoi siellä koulun katoksen alla pari opettajaa keskustelemassa keskenään..... Aloin sitten todellakin haaveilemaan pikkukylän pienestä koulusta, koska en löytänyt poikaani täältä valtavan massan keskeltä mikä oli vantaan jättikoulussa. Kerran poikani sitten katosikin täältä jättikoulun pihasta. Kouluelämän välitunteja seuratessani, näin, että siellä oli useampi koululainen yhden oppilaan kimpussa ilman, että siihen kukaan puuttui. Yhteydenotot kouluun eivät tuottaneet mitään tulosta, joten olin pakotettu työaikojen muutoksiin, että kykenen vahtimaan lastani koulun välitunnit. Yhteydenpito kouluun vaikutti poikani arvosanoihin kielteisesti. Kielteiset tapahtumat koulussa olivat niin ikäviä, että siitä tulisi liian pitkä tarina jos tähän kaikki kirjoittaisin. Koulu on mukava paikka heidän mielestään, jotka elävät pinnallisten mielikuvien varassa. Minulla on tapana tunkeutua asian ytimeen ja toimia niiden mukaan.
Siitä alkoikin sellainen elämänkoulu, että en voi kuin sääliä kaikkia niitä lapsiparkoja, jotka
näissä "koulumyllyissä" kasvavat. Onneksi oma poikani säilyi hengissä ja pysyi raittiina....... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuin itse suomalaisena vantaalla työni vuoksi 32 vuotta ja koulumaailma oli sitä, että jouduin työaikani järjestelemään niin, että voin päivät olla koululla vahtimassa poikaamme. Jatkuva koulukiusaaminen oli pelkkää väkivaltaa ja yhteydenpito kouluun ei tuottanut mitään tulosta.
Kun sitten seisoskelin koulun aidan ulkopuolella, seisoi siellä koulun katoksen alla pari opettajaa keskustelemassa keskenään..... Aloin sitten todellakin haaveilemaan pikkukylän pienestä koulusta, koska en löytänyt poikaani täältä valtavan massan keskeltä mikä oli vantaan jättikoulussa. Kerran poikani sitten katosikin täältä jättikoulun pihasta. Kouluelämän välitunteja seuratessani, näin, että siellä oli useampi koululainen yhden oppilaan kimpussa ilman, että siihen kukaan puuttui. Yhteydenotot kouluun eivät tuottaneet mitään tulosta, joten olin pakotettu työaikojen muutoksiin, että kykenen vahtimaan lastani koulun välitunnit. Yhteydenpito kouluun vaikutti poikani arvosanoihin kielteisesti. Kielteiset tapahtumat koulussa olivat niin ikäviä, että siitä tulisi liian pitkä tarina jos tähän kaikki kirjoittaisin. Koulu on mukava paikka heidän mielestään, jotka elävät pinnallisten mielikuvien varassa. Minulla on tapana tunkeutua asian ytimeen ja toimia niiden mukaan.
Siitä alkoikin sellainen elämänkoulu, että en voi kuin sääliä kaikkia niitä lapsiparkoja, jotka
näissä "koulumyllyissä" kasvavat. Onneksi oma poikani säilyi hengissä ja pysyi raittiina.......Niinpä niin…
Ongelmia on varmasti Vantaallakin ja joissakin kouluissa enemmän ja joissakin vähemmän. Ihan niinkuin kaikkialla Suomessa.
Ja sitten on myös niin, että joillakin perheillä ja edelleen lapsillakin voi olla ongelmia muuten ihan hyvässä koulussakin. Tältäkään osin Vantaan koulut ei ole mikään poikkeus.
Minä voi kertoa täysin päinvastaisen tarinan omien lasteni osalta.
En myöskään tiedä enkä tunne yhtään todella ikävää tapausta, tuollaista josta kerrot, omien lasteni kaveripiiristä.
No nyt molemmat lapseni ovat jo koulunsa ja opiskelunsa käyneet, perheellisiä ja heidän omat lapsensa aloittelevat koulupolkujaan, vanhin jo kolmatta luokkaa käyvä tyytyväinen koululainen, ja hyvät työpaikat. Niin ja asuvat kotiseuduiltaan Tikkurilassa, jonne ovat muuttaneet opiskelujensa ja perheellistymiisensä jälkeen.
Olen kovasti kyllästynyt noihin jatkuviin yleistämisiin muutamien julkisuudessa myös Vantaalla esiintyneistä vakavistakin ongelmista. Jostain syystä juuri Vantaata halutaan mollata, se tuntuu välillä olevan kovasti muodikasta. Rohkenen epäillä, että valtaosa näistä mollaajista eivät edes asu Vantaalla tai ovat kokeneet isoja omakohtaisia epäonnistumisia Vantaalla tai Vantaaseen liittyen ja siksi tuollainen kestomollaus on jäänyt ’päälle’.
Hyvin usein ongelmien perussyykin löytyy peilistä katsomalla, omasta asenteesta ja käyttäytymisestä. Vanhempien minäminä-asenne on tuhoisa myös lasten kouluasioihin liittyvissä tilanteissa ja kyllä se näkyy varmasti jossain vaiheessa myös näiden vanhempien lapsissa…
- Anonyymi
Tuo syrjäisten pikkukylien pikkukoulujen joutava ihannointi on naurettavaa. Toki ne voivat olla turvallisia ja hyviäkin, mutta ihan yhtä hyvin kovasti ahdistavia monesta eri syystä ja kaikki niistä ei liity edes itse kouluun, vaan pikkukylien ilmapiiriin.
Pikkukoulujen resurssitkin voivat olla vähäiset nykyaikaisten opetusmenetelmien ja vaatimusten osalta.
Eikä sekään välttämättä ole huono asia, että ympärillä on paljon muita lapsia ja hyvinkin erilaisista taustoista tulevia. Sellainenhan tämä maailma nykyisin on, joten eipä se edes kuullosta hyvältä, jos lapset kasvaa sellaisessa ympäristössä, joka eroaa kovasti siitä nykymaailmasta jota varten koulua myös käydään.
Se, että koulussa on paljon oppilaita ja koulu on iso, ei tarkoita sen olevan huono ja ongelmallinen. Kuva on yhtä harhaajohtava kuin sekin, että pikkukoulu vähine oppilaineen olisi hyvä ja ongelmaton. - Anonyymi
Hyvin lähti meillä lapsen koulun aloitus, vaikka Vantaalla asutaankin. Uusia kavereitakin on jo löytynyt mm. Muhis, Mohis ja Mahis. Ei ole mikään Talibani meininki täällä , kun koulun kaikki 23 opettajaa ovat naisia!
- Anonyymi
Kunhat katsot ettei suurin osa oppilaista ole tunkeutujien (somalit ählyt) pentuja.
- Anonyymi
Comeoon, tää o Vantaa eikä mikään Suvela tai Itis!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Comeoon, tää o Vantaa eikä mikään Suvela tai Itis!
MITÄH!
Eikö ns. monikulttuuri, eli ollenkaan kulttuuria olekaan saapunut vielä Vantaalle, rasistitko siellä päättää asioista?
Eikö edes Kuivakylää ole rikastettu?
Joskus autolla ohi mennyt, ja piipahtanut jopa kaupassakin, ja kyllä se aika "värikkäältä" vaikutti.
Onhan joka paikassa ne paremmat alueet, jopa Espoossa, joka on oikein kunnolla rikastettua, ja rikastuu koko ajan lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MITÄH!
Eikö ns. monikulttuuri, eli ollenkaan kulttuuria olekaan saapunut vielä Vantaalle, rasistitko siellä päättää asioista?
Joskus autolla ohi mennyt, ja piipahtanut jopa kaupassakin, ja kyllä se aika "värikkäältä" vaikutti.
Onhan joka paikassa ne paremmat alueet, jopa Espoossa, joka on oikein kunnolla rikastettua, ja rikastuu koko ajan lisää.Vieläkö olet löytävinäsi jostainpäin pk-seudulta tai vähänkin isommista kaupungeista alueita, joissa liikkuu vain punaniskaisia vaaleatukkaisia harjaspäisiä 7-veljestyyppisiä peruskansalaisia , joita ilmeisesti näytät niin kovasti ihannoivan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MITÄH!
Onhan joka paikassa ne paremmat alueet, jopa Espoossa, joka on oikein kunnolla rikastettua, ja rikastuu koko ajan lisää.No Havis on vähän normaalia trendikkäämpi mesta, kun siellä on monta kantissuomalaistenkin suosimaa etnistä ravintolaa sekä moskeija.
- Anonyymi
Terroristeja ja fitun apinoita jo aivan liikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terroristeja ja fitun apinoita jo aivan liikaa.
Ja sinä yksi pahimmista…
- Anonyymi
Laita poikasi nyrkkeily kursseille nii saa olla rahussa
Itse olin judossa ja katatessa ja köbin salilla niin päejäsin myyrmöessä koulussa hengissä pienillä naarmuilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.916777- 1723702
- 533239
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2212333- 422051
- 411968
- 471869
- 591756
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?221756- 191733