Huilumies
Siirry navigaatioonSiirry hakuun
Huilumies
Vesa-Matti Loiri vuoden 1980 Eurovision laulukilpailussa.
Vesa-Matti Loiri vuoden 1980 Eurovision laulukilpailussa.
Kappaleen tiedot
Esittäjä(t) Vesa-Matti Loiri
Säveltäjä(t) Aarno Raninen
Sanoittaja(t) Vexi Salmi
Euroviisutiedot
Vuosi 1980
Maa Suomi
Kieli suomi
Sijoitus 19.
Pisteet 6
Muuta Kapellimestarina Ossi Runne
”Huilumies” on Vesa-Matti Loirin esittämä musiikkikappale, joka edusti Suomea Eurovision laulukilpailussa 1980.[1] Kappale on Aarno Ranisen säveltämä ja Vexi Salmen sanoittama.[2] Loirin taustakuorossa lauloivat sekä Suomen karsinnoissa että kansainvälisessä loppukilpailussa Arto Alaspää, Kalle Fält, Maarit Hurmerinta, Martti Metsäketo ja Irina Milan. Alkukarsinnassa Hurmerinnan tilalla lauloi Marjo-Riitta Kervinen.[3]
Vuoden 1980 Suomen karsinnat järjestettiin kutsukilpailuna, ja alkukarsinnassa kuultiin 11 kutsutun säveltäjän kappaleet. Alkukarsinnasta pääsi loppukarsintaan kuusi kappaletta, jotka musiikin ammattilaisista koottu raati päätti. Suurin osa jatkoon päässeistä sävelmistä edusti Ylen mainostamaa kokeilevaa linjaa, ja kevyemmät ja iskelmällisemmät kappaleet putosivat jatkosta. Loppukarsinnassa viisi alueraatia, jotka koostuivat kevyen musiikin asiantuntijoista ja harrastajista, äänestivät finaaliin lähetettävästä kappaleesta. Kaikki viisi raatia asettivat ”Huilumiehen” ensimmäiselle sijalle.[4]
Useimpien mielestä oikea kappale voitti. Loiri itse oli ihastunut kappaleeseen ensikuulemalta. Hänen mielestään kappaleessa oli kaikki tarvittava: hyvä sävellys, rytmi ja sanat.[5]
”Huilumies” sijoittui Alankomaiden Haagissa järjestetyssä loppukilpailussa viimeiselle sijalle ja keräsi yhteensä kuusi pistettä; Norjalta viisi ja Ranskalta yhden.[6] Helsingin Sanomien tv-kriitikko Jukka Kajava kehotti kilpailun jälkeisenä maanantaina tuntemaan ylpeyttä Suomen edustuskappaleen erilaisuudesta laskelmoiden tuotettujen, moneen kertaan kuultujen esitysten rinnalla.[7]
Euroviisumenestys kertoo tarkalleen Vesa Matti Loirin tason ja osaavuuden!
VM Loiri Huilumies 6 pistettä ja viimeinen sija Euroviisuissa
4
286
Vastaukset
- Anonyymi
Kuusi pointsia kivikovalla 80-luvulla oli tasokas saavutus huippuestradilla , eu jo pilkoitti tuomarityöskentelyssä
- Anonyymi
VM Loirin suoritusta voidaan verrata Marion Rung Euroviisusuorituksiin.
Marion Rung sai levyjään myytyä myös Saksassa - Anonyymi
Melkonen pallo tuo Maarit Hurmerinta. Pressan juhlissa ahdettu vaaleanpunaiseen mekkoon. Olkoon vaan kallis asu mutta ei se piilota muhkeeta ahteria ja kaulasta alkavia utareita. Äänikin tulee ahdistuneena, vois jo siirtyä vasemmalle. Munaa itsensä kuten moni muu kähisiä.
Paula Koivuniemi osasi lopettaa arvokkaasti. - Anonyymi
MISSÄ ON LENITA?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407