Sain viikonloppuna koronan (kotitesti positiivinen su) ja tänään kävin virallisessa testissä, joka myös positiivinen. Ajattelin nyt sitten hakea Kelasta YEL-päivärahaa, kun on tullut 8 v maksettua korkeaa YEL-työtuloa ja koskaan en ole mitään sieltä hakenut.
Homma tyssäsi siihen, että pitäisi olla lääkärin allekirjoittama todistus. Eikö tosiaan riitä virallinen koronatesti, josta tulee se 5 vrk karenssisuositus?
Sairauspäiväraha ja korona
16
109
Vastaukset
- Anonyymi
Lääkäri/sairaanhoitaja kirjoittaa todistuksen työkyvyttömyydestä.
- Anonyymi
Pyysin tuota terveyskeskuksesta. Kirjoittaa vain virallisesta testistä eteenpäin. Eli taitaa mennä alkuviikko omaan piikkiin, kun en kuumeisena jaksanut testiin mennä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyysin tuota terveyskeskuksesta. Kirjoittaa vain virallisesta testistä eteenpäin. Eli taitaa mennä alkuviikko omaan piikkiin, kun en kuumeisena jaksanut testiin mennä.
Onko siis niin, että yrittäjällä omavastuuajan päälle tulee vielä sairauden alkupäivät? Eihän kukaan kai lääkäriin heti ryntää, kun sairastuu.
- Anonyymi
Kyllähän duunarikin hakee saikkunsa kun tulee kipeeksi eikä töihin palatessa.
- Anonyymi
Töissähän saa olla 3 vrk omalla ilmoituksella pois. Joissain enemmänkin. Sitten menee työterveyslääkärille, jos tarvii lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Töissähän saa olla 3 vrk omalla ilmoituksella pois. Joissain enemmänkin. Sitten menee työterveyslääkärille, jos tarvii lisää.
Työnantaja saa kuitenkin vaatia todistusta jo päivästä. Joissain paikoissa varmasti vain todettu, että joustava käytäntö lyhyissä poissaoloissa vähentää sairaana töihin tuloa, vähentää työterveyskuluja ja saattaa lyhentää sen 3pv saikun 2päivään.
- Anonyymi
"Kyllähän duunarikin hakee saikkunsa kun
tulee kipeeksi eikä töihin palatessa."
Tuo työjärjestys on duunareille ihan omiansa, että omalle pomolle ilmoitetaan noin.
Omistajayrittäjät on sitten asia ihan erikseen. Työmaalla ne itse on pomoja, ilmoittaa itse itselleen, että olen nyt koronakaranteenissa seuraavat 5 päivää.
Tämän takia saisi valtiollinen Kelakin joustaa, silloin kun on koronajutuissa johtavassa asemassa olevista yrittäjistä kyse. - Anonyymi
Kovin on sekavaa, kun ei kukaan tunnu tietävän terveyskeskuksessa (lääkärintodistus) eikä KELAssa mitä pitäisi hakea, miltä ajalta saa ja miten suuri on päiväraha.
Onko tietoa? Sairauspäiväraha vai tartuntatautipäiväraha. Miltä ajalta saa ja mikä on päiväraha 65 000 € YEL-työtulolla? - Anonyymi
Minullakin oli keväällä korona, kotitestin tein ja näytti positiivista, mutta en ollut mitenkään kipeä, vain nuhaa, menin töihin, koska olen palveluammatissa, ja kalenteri täynnä, maskia vaan naamalle, ei minulla ollut varaa olla pois työstä.
- Anonyymi
No hienoa levittää tautia! Itse olin kyllä niin kipeä, että kolme päivää meni sängyssä maaten eikä tullut mieleenkään töiden tekeminen. Nyt 1,5 viikkoa sairastumisesta jaksaa jo jotain tehdä, mutta ei lainkaan normaalisti.
Mutta osaako kukaan vastata kysymykseen. Sairaus- vai tartuntatautipäiväraha? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No hienoa levittää tautia! Itse olin kyllä niin kipeä, että kolme päivää meni sängyssä maaten eikä tullut mieleenkään töiden tekeminen. Nyt 1,5 viikkoa sairastumisesta jaksaa jo jotain tehdä, mutta ei lainkaan normaalisti.
Mutta osaako kukaan vastata kysymykseen. Sairaus- vai tartuntatautipäiväraha?Monet kolmasti rokotetut sairastaa koronan tietämättään, on jotain nuhaa vähän, niin ei tule tehtyä koronatestiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monet kolmasti rokotetut sairastaa koronan tietämättään, on jotain nuhaa vähän, niin ei tule tehtyä koronatestiä.
Kolmesti rokotettu olin minäkin, mutta tuorein rokotus juuri ennen vuodenvaihdetta. Ei todellakaan jäänyt korona huomaamatta, vaan oli harvinaisen paska tauti.
Mutta vastaisko joku kysymykseen eli mitä korvausta pitää hakea - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmesti rokotettu olin minäkin, mutta tuorein rokotus juuri ennen vuodenvaihdetta. Ei todellakaan jäänyt korona huomaamatta, vaan oli harvinaisen paska tauti.
Mutta vastaisko joku kysymykseen eli mitä korvausta pitää hakeaKela maksaa sairauspäivärahaa vasta omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäjaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää
Onko korvauslajilla väliä, jos omavastuu ei täyty? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kela maksaa sairauspäivärahaa vasta omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika on sairastumispäivä ja sitä yhtäjaksoisesti seuraavat 9 arkipäivää
Onko korvauslajilla väliä, jos omavastuu ei täyty?Tällä hetkellä yrittäjän omavastuuaika on 1 päivä. Onkohan tartuntatautipäivärahassa edes sitä yhtä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä yrittäjän omavastuuaika on 1 päivä. Onkohan tartuntatautipäivärahassa edes sitä yhtä.
Sit vaan tekemään hakemusta. Liitteeksi lääkärintodistus. Sen todistuksen saa myös lääkärikeskusten chat-palvelusta, joten ei tarvitse saivarrella kipeänä liikkumisella
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869