Geologian tutkimuslaitos: Maailman mineraalit eivät riitä liikenteen sähköistymiseen

Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/54a26238-5e1b-4bee-b6d9-59938793068f

"Geologian tutkimuskeskus GTK maalailee synkkää kuvaa maamineraalien loppumisesta. Geologian tutkimuskeskuksen mukaan nykyisin tunnetut mineraalivarannot eivät riitä alkuunkaan liikenteen sähköistämiseen."

"Tutkimuskeskus muistuttaa, että uusiutuvien energianlähteiden, kuten tuuli- ja aurinkoenergian vaatiman infrastruktuurin valmistamiseen tarvitaan valtavia mineraalivaroja."

Maailmassa on yksinkertaisesti liikaa ihmisiä luonnonvaroihin suhteutettuna. 1960-luvulla oli maailmassa arviolta alle 4 miljardia ihmistä. Nyt menee kohta 8 miljardin raja rikki. Ihmismäärä on tuplaantunut melko lyhyessä ajassa.

14

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä, että tämä nousee esiin. Valitettavasti asioista päättävät poliitikot, joilla ei ole alan asiantuntemusta. Puhtaan energian ja sähkön viherpesu on ollut läpitunkevaa propagandaa vailla todellisuudentajua.

    • Anonyymi

      Tosiasia. Eräs kokenut autoasentaja sanoi, että sähköauto ei ole tulevaisuutta nykytekniikalla.

    • Anonyymi

      Mikäli mineraalien kierrätys onnistuu järkevästi, niin se edesauttaa tilannetta hivenen. Silti jos maailmassa olisi puolet vähemmän ihmisiä, niin samassa suhteessa olisi puolet vähemmän luonnonvarojen käytön tarvetta. Elintaso vaikuttaa toki myös tähän. Köyhällä ei välttämättä ole autoa tälläkään hetkellä ja kuluttaa muutenkin vähemmän luonnonvaroja kuin mitä rikas kuluttaa.

    • Anonyymi

      Ei suola mihinkään lopu.

      • Anonyymi

        Aloitus ei suolaa edes koskenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitus ei suolaa edes koskenut.

        Suolasta voidaan tehdä akkuja ja tehdäänkin jo.


      • Anonyymi

        Kaikki aineet loppuvat, jos ne käytetään loppuun. Hyvin yksinkertainen asia. Toki suolalla on kiertokulkunsa, mutta muuttuuko suola jollain tapaa akuissa? Jos, niin suola tärvellään ja siitä syntyy käyttökelvotonta ja silloin suolakin loppuu jossain kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki aineet loppuvat, jos ne käytetään loppuun. Hyvin yksinkertainen asia. Toki suolalla on kiertokulkunsa, mutta muuttuuko suola jollain tapaa akuissa? Jos, niin suola tärvellään ja siitä syntyy käyttökelvotonta ja silloin suolakin loppuu jossain kohtaa.

        Ei lopu meristä ja kaivoksissakin riittää. On jopa suola-aavikoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lopu meristä ja kaivoksissakin riittää. On jopa suola-aavikoita.

        Mikään ei ole ikuista ja loputonta, vaikka jotkut kuvittelevat niin. Loppuu jossain kohtaa. Ei ehkä huomenna eikä tuhannenkaan vuoden päästä, mutta jossakin kohtaa kuitenkin. Mitä enemmän on ihmisiä maailmassa kuluttamassa, niin sitä nopeampaa kuluminen on. Jos maapallolla olisi vain miljoona ihmistä, niin aika vähäistä olisi raaka-aineiden ja resurssien kulutus. Nyt paukkuu kohta 8 miljardin ihmisen raja rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei ole ikuista ja loputonta, vaikka jotkut kuvittelevat niin. Loppuu jossain kohtaa. Ei ehkä huomenna eikä tuhannenkaan vuoden päästä, mutta jossakin kohtaa kuitenkin. Mitä enemmän on ihmisiä maailmassa kuluttamassa, niin sitä nopeampaa kuluminen on. Jos maapallolla olisi vain miljoona ihmistä, niin aika vähäistä olisi raaka-aineiden ja resurssien kulutus. Nyt paukkuu kohta 8 miljardin ihmisen raja rikki.

        Sehän olisi vaan hyvä jos suola saataisiin pois aavikoilta ja myrkyllisen suolaisista vesistä, eikä sen poisto maan altakaan haittaa mitään. Todennäköisesti pystyy myös kierrättämään.


    • Anonyymi

      Näiden erikoisten tehokkaissa akuissa tarvittavien mineraalien varannot ovat pitkälti Kiinassa ja eräissä Afrikan maissa.
      Kaivostoimintaa siis haittoineen ja oheisvaikutuksineen.
      Akut eivät ole 100% kierrätettäviä tai materiaalit eroteltavia 100% puhtauteen, akkujen vähittäinen heikkeneminen on seurauksena.
      Lopulta tuloksena on jätettä nykyisillä teknologioilla, lisäksi oheisvaikutukset itse prosessin tuottamisessa ja vaikutuksista.
      Kierrätys heikentää laatua.

      Akut niiden valmistus on itsessään ympäristöllinen haitta, mutta itse käyttöikä sähkön varastointi suurella kapasiteetilla on ns. "puhdasta".

      GTK:n näkemys varannoista on kyllä varmaankin perusteltu.
      Sähkön varastointi liikenteen käyttöön ei ole yhtään sen ekologisempaa kuin bensiinikään.
      Ei varantojen kannalta kuin itse ekologisten vaikutustensa kannalta, joita eräs norjalainen tutkimus on sähköautoista todennut. Akkujen valmistus tuotti n.12000 kg hiilidioksidia, bensiiniauto oli 6000kg päästöillään ekologisempi n. 120000 km saakka, jonka jälkeen sähköauto oli vasta enemmän vähäpäästöisempi.

      Hiilidioksidi itse tosin on ihan luonnontuote, joita vihreälehtiset kasvit hyödyntävät kasvussaan ja vapauttavat hiiltä ja happea.
      Minkähän vuoksi se CO2 on niin haitallista ?
      Ilman sitä mitään kasvillisuutta ei olisi olemassa ?

      Se mistä CO2 määrän kasvu johtuu, voisi olla enemmänkin kyseenalaistettava, johtuuko se vihreälehtisen kasvuston määrän vähenemisestä vai maakaasun = metaanin poltosta, joka tuottaa palaessaan sitä CO2 ?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      101
      9578
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      76
      4957
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      55
      4682
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2421
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      105
      1642
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1458
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      56
      1387
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      49
      1341
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1296
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      65
      1291
    Aihe