Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä rasisti minä mitä olenko. pitäisikö hävetä.?

Anonyymi

Sanotaan me kaikki 60.luvulla syntyneet varmaan ollaan käytetty tumma pintaisesta afrikkalaisesta tai afroamerikkalaisesta sitä N-kirjaimella alkavaa nimeä..onko se paha ei välttämättä me ollaan aika kautemme tuotteita ja uhreja Mutta jos nykyisin käyttelet noita ilmaisuja et ole kovin fiksu tai olet rasisti.
asia näin kakarana näin telvisiosta näitä N eikä se välttämäti ollut paska jätkä tai nainen, itseasiassa saattoi olla päinvastoistoin mutta me ei osattu muuta kuin se N-Olen pahoillani jos olen juntti mutta ei olla sitä v.2022 Suvaitaan erillaisia ihmisiä. eihän me missään sodassa olla jotkut on vaan pimiöitä. SORY

19

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On kaksi eri tapaa puhua asioista. On virallinen puhekieli, jota mm. täällä valvotaan ja on toinen puhekieli jota käytetään kun vanhat tutut tapaavat eri tilaisuuksissa, eikä sitä valvo kukaan, eikä ole valvonut koskaan. Kyseessä on aivan todellinen elämä.

    • Anonyymi

      olenko siis kuollut, tai jotain. muuten kyllä ne vanhat nimikkeet istuu syvällä sisimmässä vaikka haluaisi ne kieltää. katson olevani aikakauteni kulttuurini ja itseni uhri rasismi on paska juttu enkä haluaisi olla sen lipun kantaja kohdistui kehen tai mihin ryhmään hyväänsä. onko minulla toivoa.?

    • Anonyymi

      Jokaisessa maassa on omat tapansa ja puheensa. Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää suomalaista käyttämästä n-sanaa(huoh) Jos se on niiiiin kauhea sana(suomalaisia on haukuttu pahemminkin) niin miksi mustat kutsuvat toisiaan sillä sanalla, ja vielä vitsaillen? Sorry, en voi sietää kaksinaismoralismia.

      • Anonyymi

        Juttelin parin mustalaisen kanssa. Toinen sanoi, että hän on romani. Ei pidä mustalaiseksi sanomisesta. Toinen sanoi olevansa mustalainen. Minä olin sitten valkolainen. En minäkään pitänyt siitä nimityksestä, mutta kukaan meistä ei haukkunut toisiaan rasisteiksi. Neekeri ei tosiaankaan Suomessa ole haukkumanimi. Vihastuessaan joku voisi sanoa "Senkin neekeri! " Mutta ei se mitään rasismia ole! Yhtä hyvin voisin sanoa senkin Mbolyakoa! Siis jos tuntisin nimeltä. Yleensä minulle toinen on sinä ja minä olen minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttelin parin mustalaisen kanssa. Toinen sanoi, että hän on romani. Ei pidä mustalaiseksi sanomisesta. Toinen sanoi olevansa mustalainen. Minä olin sitten valkolainen. En minäkään pitänyt siitä nimityksestä, mutta kukaan meistä ei haukkunut toisiaan rasisteiksi. Neekeri ei tosiaankaan Suomessa ole haukkumanimi. Vihastuessaan joku voisi sanoa "Senkin neekeri! " Mutta ei se mitään rasismia ole! Yhtä hyvin voisin sanoa senkin Mbolyakoa! Siis jos tuntisin nimeltä. Yleensä minulle toinen on sinä ja minä olen minä.

        Itsekin pidän nekru-sanaa rasistisena ja loukkaavana, neekeriä en niinkään. Neekeri nyt kuitenkin on ainakin suomalaisessa kielessä ja mentaliteetissa aika neutraali sana.
        Englannin kielessä tietty nigger on negatiivisessa mielessä vahva sana. Vaikka sielläkin on kait negro myös käytössä ja olen käsittänyt, että on ainakin yleisesti ottaen miedompi sana kuin nigger.
        Mustalaisista osa haluaa tulla kutsutuksi mustalaisena, osa romanina. Yksilöstä kait kiinni.
        On vanha haukkumanimitys romaneille, vanhat kaiketi eivät pidä siitä mutta nuoret "heimolaiset" ovat käsittääkseni ottaneet sen vähän niinkuin rotuylpeydellä omakseen.
        Näin ainakin olen käsittänyt. Mutta tietty henkilön mukaan, kummaksi haluaa tulla kutsutun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekin pidän nekru-sanaa rasistisena ja loukkaavana, neekeriä en niinkään. Neekeri nyt kuitenkin on ainakin suomalaisessa kielessä ja mentaliteetissa aika neutraali sana.
        Englannin kielessä tietty nigger on negatiivisessa mielessä vahva sana. Vaikka sielläkin on kait negro myös käytössä ja olen käsittänyt, että on ainakin yleisesti ottaen miedompi sana kuin nigger.
        Mustalaisista osa haluaa tulla kutsutuksi mustalaisena, osa romanina. Yksilöstä kait kiinni.
        On vanha haukkumanimitys romaneille, vanhat kaiketi eivät pidä siitä mutta nuoret "heimolaiset" ovat käsittääkseni ottaneet sen vähän niinkuin rotuylpeydellä omakseen.
        Näin ainakin olen käsittänyt. Mutta tietty henkilön mukaan, kummaksi haluaa tulla kutsutun.

        Hesassa monikin tumma kutsuu toisiaan n-sanalla moikatessaankin.
        Jos valkoinen tekee sen, joko heille tai valkoisille tai minkä ihon värisille vaan, alkaa raivokas rasistiksi nimittely.


    • Anonyymi

      Mun nuoruudessa puhuttiin aina neekereistä ja 60 luvulla syynyin eikä ole tarkoitusta muuttaa sanontaani siksi että se ei jonkun mielestä kuulu sivistyneeltä.

      • Anonyymi

        Jenkeissä ne halvat ja yksinkertaiset automallit olivat nimellä "niggercar".
        Jos nuoruudessa ihmiseen iskostetaan jokin nimitys oikein kirjan tekstillä,
        niin kyllä sen täytyy olla totta. Vai onko sellainen pitkä mustalainen
        nykyisin jatkoromaani ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkeissä ne halvat ja yksinkertaiset automallit olivat nimellä "niggercar".
        Jos nuoruudessa ihmiseen iskostetaan jokin nimitys oikein kirjan tekstillä,
        niin kyllä sen täytyy olla totta. Vai onko sellainen pitkä mustalainen
        nykyisin jatkoromaani ?

        Kaffir/kaffer taas on Etelä-Afrikassa solvaava nimitys mustaihoisista ihmisistä.
        Sitähän yritetään kitkeä mm. kafferinpuhvelin nimestä pois. SUomessa on yksi valmisruoka, minkä nimi sisältää tuon kaffir-sanan. Miksiköhän kukaan ei ole siihen puuttunut..?
        Noista autoista taasen tuli mieleen, puhutaanhan ainakin yhtä vanhempaa Mercedes-Benz merkin mallia "manne-mersuna".
        Pitäisiköhän sitä laajentaa?
        Esimerkiksi moottorikelkkaa tai mönkijää voisi puhua jatkossa kolttakärrynä tms.


      • Se, mikä on loukkaavaa, on leveällä pensselillä maalaaminen. Se peittää kaikki ihmisen ominaisuudet yhden näkyvän ominaisuuden alle. Se nollaa henkilön yksilönä ja asettaa hänet ryhmään, jonka joku muu on virheellisesti luonut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jenkeissä ne halvat ja yksinkertaiset automallit olivat nimellä "niggercar".
        Jos nuoruudessa ihmiseen iskostetaan jokin nimitys oikein kirjan tekstillä,
        niin kyllä sen täytyy olla totta. Vai onko sellainen pitkä mustalainen
        nykyisin jatkoromaani ?

        Romani ja romaani ovat eri sanoja.


    • Anonyymi

      Mulatti on hyväksyttävä 🙄

    • Anonyymi

      Rasismi loppuisi ja rasistit häviäisivät, kun poistettaisiin koko määritelmä sanakirjasta. Olisi vain ihmisiä, jotka eivät pitäisi toisten ihmisten kulttuurista

    • Anonyymi

      Fentanyl floyd nosti sanan uudelleen pintaan, ne saavat ilmaiseksi tavaraa kaupasta 🤣

      • Oletko Ano vai muuten tyhmä?


    • Anonyymi

      opettaja ennusti muinoin että n sana tullaan kieltämään , oli oikeassa

      • Anonyymi

        Silloin kukaan ei ymmärtänyt mitä ihmeellistä siinä nyt muka on


    • En ole käyttänyt N-sanaa sitten Kake Singersien hittikappaleen pinnalla ollessa ja silloinkin vain siihen viitaten. Olen puhunut afrikkalaistaustaisista ihmisistä käyttäen sanaa "musta", mikä on tietty turhan yleistävä. Meille opetettiin muutakin, mikä nykyisin on osoittautunut virheelliseksi (tiede edistyy, kuten kuuluukin) ja esimerkiksi viihteessä kuten sketsiohjelmat kekkaloitiin estottomasti milloin saamelaisia, milloin tummaihoisia loukaten. Tai romaneja. Hävetä ei tarvitse, mutta muuttaa tapansa. Vanhoja kirjoja ei tarvitse sensuroida, mutta varustaa selittävillä teksteillä. Koulu on avainasemassa: esimerkiksi suomen tunneilla (onko se yhdyssana) voitaisiin käsitellä kirjallisuuden kiusallisia ilmaisuja, jotta niistä päästäisiin ylitse.

      Jos jonkun tahon tarvitsee hävetä, niin sellainen on ensisijassa sellainen valtiollinen taho, joka pilkkaa avoimesti muunmaalaisia ja tekee heistä blackface-tyyppisiä ivamukaelmia. Tai jopa whiteface: samat oikeudet ovat kaikilla, joten ns. länsimaalaisiakaan ei saa halventaa. Mikä valtiollinen taho on kyseessä? Kiinan Demokraattisen Kansantasavallan valtion TV. Katsokaa laowhy86:n ja serpenzan yhteiskanavaa The China Show, jossa on aiheesta pöyristyttäviä esimerkkejä. Ei varmaankaan voi laittaa linkkiä tänne.

      • Siis YouTube-kanavaa. @laowhy86 @serpentza


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2354
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2054
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1873
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1648
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1572
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1446
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1410
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1380
    Aihe