Mistä Jeesus luopui?

Kysymys uhrauksesta osoittautui helluntailaisille aivan liian vaikeaksi. Ei löytynyt vastausta.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17500445

Kysymys uhrauksesta on nähtävästi liian laaja helluntailaisten ymmärrykselle. joten yritetään pilkkoa kokonaisuutta pienempiin osiin. Ehkä se auttaa.

Raamatun mukaan ihminen on sekä henki, sielu että ruumis. Kun sanotaan, että Jeesus antoi henkensä, mitä tarkalleen ottaen tarkoitetaan: henkeä, ruumista, sielua vai kaikkia kolmea yhtä aikaa?

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No ruumis käveli ja tervehti ihmisiä kylillä kolme päivää kuoleman jälkeen.
      Ei siis ruumista.

      Oliko tolkuissaan eli hengissä, sanassa sanotaan olleen.
      Eli ei henkeä.

      Jos oli vielä ruumiin voimissa kun kerran käveli ja hengissä niin oletettavasti myös sielun voimissa eli tietoinen itsestään ja ympäristöstään.
      Eli ei sielua.

    • Anonyymi

      Koen että henki ja sielu kuollessa ovat jotain samaa. Keho on vain kuori.

      Raamatussa annetaan ymmärtää toisaalta, että Jeesus olisi ylösnoussut kehoineen kaikkineen, ylösnousemus kertomukset esim...toisaalta Raamattu korostaa myös hengellistä todellisuutta vastakohtana maalliseen.

      Itse uskon, että toinen todellisuus on enemmän hengellistä elämää, jossa on läsnä ihmisellä oma identiteetti, joka tulee jostain mitä kutsutaan sieluksi.

      LS

      • Anonyymi

        Tai henki ja sielu, jotka ovat samassa, siis jatkavat elämää toisessa ulottuvuudessa...

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai henki ja sielu, jotka ovat samassa, siis jatkavat elämää toisessa ulottuvuudessa...

        LS

        Tai sitten ei...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei...

        Niin silti uskon ja kuoleman jälkeisiä kokemuksia on olemassa. Myös joidenkin tutkijoiden mielestä vakuuttavia sellaisia.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin silti uskon ja kuoleman jälkeisiä kokemuksia on olemassa. Myös joidenkin tutkijoiden mielestä vakuuttavia sellaisia.

        LS

        Tai sitten ei ollut vielä kuollut kokiessaan, kun kerran niistä eloon jäätyään kertoilee...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei ollut vielä kuollut kokiessaan, kun kerran niistä eloon jäätyään kertoilee...

        Siis vasta katsoin ruotsalaisen dokumentin. Sydän on pysähtynyt niin sen jälkeen monille ihmisille tullut kokemus valoon menemisestä jne. Tai ovat voineet nähdä tapahtumia vaikka toisesta huoneesta ja on todennettu niin oikeasti käyneen, vaikka se ei voisi olla mahdollista, kun on sydän pysähdyksissä...toki on kuolleista tulleet takaisin ja siksi voineet kertoa...

        LS


    • Anonyymi

      Kukaan järkevä ihminen ei halua tälle juoropalstalle kirjoittaa mitään hengellistä syvällistä. Älkää antako pyhää koirille. On toinen foorumi.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko sitä idiootin palstaa?, jossa se joku yrittää jostakin omertasta laskea tempauspäivää, semmoinen on aivan hullua, koska Jeesus sanoi, että sitä päivää ihmiset eivät tiedä, jolloin Jeesus tulee , joten ei sitä voi laskea mistään omertoista.
        Palstan nimi on joku epäselvyyssanomat. Fi


    • Anonyymi

      Jos ajattelisit itseäsi. Uskoisin Hengen maailman todellisuuteen ja olevasi osa sitä. Olisiko ruumiin ristille antaminen helppo ratkaisu?

      LS

      • Anonyymi

        Jeesus peilaa meitä itseämme. Ihmisyys on myös sitä. Vaikka Jeesuksessa ajatellaan olevan jumalallinen puoli, on hänessä myös se ihmisyys, johon ihminen voi samaistua.

        LS


    • Anonyymi

      Mistä siis luopui? Tästä elämästä, maallinen elämä, johon kuuluu ystävät, sukulaiset, rakkaat jne. Niin kokisin. Jeesuksen antama uhraus kuvastaa myös vanhemman rakkautta lapsiinsa, ilman epätäydellisyyttä. Kun hukkuvassa laivassa pitäisi päättää kuka pääsee pelastus veneeseen, vanhempi valitsee lapsensa ja uhraa henkensä, jos paikka on sen varassa.

      LS

      • Anonyymi

        Eikös Jeesus ollutkaan Jumalan ja Marian lehtolapsi jolla ei ollut muita sisaruksia, serkkuja tai sukulaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Jeesus ollutkaan Jumalan ja Marian lehtolapsi jolla ei ollut muita sisaruksia, serkkuja tai sukulaisia.

        Niin....
        ...joskus voi välittää aidosti, ilman geneettistä yhteyttä.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin....
        ...joskus voi välittää aidosti, ilman geneettistä yhteyttä.

        LS

        Niin, sadussa voi...
        Jumalan ja Marian lehtolapsella Jeesuksella oli siis vain Marian kromosomit.
        Tai Jumalan...


    • Anonyymi

      antoi henkensä = kuoli fyysisesti

      "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,"

    • Anonyymi

      Mulle on selvää että menetti kaiken. Hänen elämänsä käärittiin kokoon. Mutta epäselvää onkin se mikä osa nousi ylös kuolleista.

      Kuoli Luoja, mutta nousi Jumalan Poika.
      Mitä se tarkoittaa?
      Ylösnousemusta on mun mahdoton käsittää.
      Hauta oli tyhjä. Nousiko siis Torinon käärinliinan osoittama keho? Miksi sitten kirkkoakin kutsutaan Kristuksen ruumiiksi?

      Mikä on ylösnousemuksen voima? Voiko se tapahtua monta kertaa ikään kuin kvanttimekaniikan mahdollisuuksia soveltaen aina hieman uudella tavalla.

      Enpä tiedä asiasta juuri mitään.

      • Anonyymi

        Jeesus oli esikoinen kuolleista nousseista, ruumiineen päivineen. Toisaalta kun ihminen kuolee niin ruumis jääkin tänne. On tässä ihmettelemistä miksi, itse kullakin...Kun Nooa perheineen pelastui niin sanottiin että 8 sielua pelastui. Sielu=ihminen. Se on kai ainakin se osa, joka ei koskaan kuole kun uskoo Jeesukseen.


    • Anonyymi

      Tämä on aihe, mitä voisi pohtia ilman ennakkoasenteita...jokaisella toki on käsityksensä...mikä on ruumiin osuus ja miksi henkeä pidetään niin tärkeänä suhteessa maatuvaan kehoon...sehän kuitenkin ihan todistettavasti mätänee ja on toukkien syötävän...Lasarus Lasarus jo haisi...mikähän kertomuksen hengellinen ulottuvuus on jos kaikkea tarkastelisi hengellisesti?

      LS

    • Anonyymi

      Ps.68:19 Sinä astuit ylös korkeuteen, otit vankeja saaliksesi, sait ihmisiä lahjaksesi: niskoittelijatkin joutuvat asumaan Herran Jumalan tykönä. Jes.53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. Luuk.22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon. Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt. Ef.4:8-10 Sentähden on sanottu: Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saalkseen, hän antoi lahjoja ihmisille. Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän on astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin? Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttäkseen kaikki.

      • Anonyymi

        "me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan" Jeesuksen ruumis oli uhri.


    • Anonyymi

      Onko jokin, että et halua vastata minulle 🙂? olen huomannut, että mieluummin vastaisit varmaan muille kirjoittajille. Tällä palstalla olen saanut kirjoittaa paljon ihan itsekseni. Mutta jos ne muut kommentit ovat innostavampia niin mikäs siinä.

      LS

    • Anonyymi

      > Mistä Jeesus luopui?

      Jeesus käytti elämänsä meidän hyväksi, eli alistui kurjaan asemaan, saarnasi ja puhui sen, mitä Jumala käski hänen puhua, vaikka olisi voinut elää kuin ruhtinas.

      ""Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni
      se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon. Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun.""
      Luuk. 4:6-7´

      Eli, vähän kuin sotilas uhraa henkensä puolustaessaan maataan, Jeesus uhrasi elämänsä meidän hyväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      183
      1418
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1127
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1113
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1064
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      937
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      902
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      130
      885
    8. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      99
      870
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      865
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      858
    Aihe