Pyhä Henki

Pyhä Henki ei ole persoonaton voimavaikutus – ei todellakaan! Eikä Pyhä Henki ole kristityn käskettävissä oleva elämysvälinekään, vaikka jotakin tällaista tulee etsimättä mieleen, kun seuraa joissakin uus- ja äärikarismaattisissa kuvioissa tapahtuvaa menoa. Pyhä Henki on Herran Jeesuksen Kristuksen tavoin ikuisessa ykseydessä Isän kanssa. Pyhän Kolmiyhteyden persoonien kesken vallitsee sekä itsenäisyys että yhteisriippuvaisuus. Tässä tutkielmassa pyydämme Pyhää Henkeä avaamaan ymmärrystämme Hänen persoonallisuutensa käsittämisessä.

KOHTA 1: Pyhä Henki on viisauden ja ymmärryksen Henki.

Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Niinpä toiselle annetaan Hengen kautta viisauden sanat, toiselle tiedon sanat saman Hengen mukaan.” (1 Kor. 12:8).

Tekstin mukaan Pyhä Henki välittää Kolmiyhteyden suomaa viisautta ja tietoa ihmiselle, joka elää Hänen vaikutuksensa piirissä. Pyhällä Hengellä on itsellään kuin summana kaikki, mitä Hän jakaa alamaisuudessaan eläville uusi luomus -ihmisille.

Useammassa kuin yhdessä raamattutekstissä Pyhä Henki esitetään uskovan opettajana.

”Hyvän Henkesi annoit heitä opettamaan, mannaasi et kieltänyt heidän suustaan, ja vettä annoit heille heidän janoonsa.” (Nehemia 9:20).

”Mutta kun he vievät teitä synagogien, hallitusten ja esivaltojen eteen, älkää huolehtiko siitä, miten ja mitä vastaisitte puolestanne tai mitä sanoisitte; sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä, mitä teidän tulee sanoa.” (Luukas 12:11,12).

”Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä olen teille puhunut.” (Johannes 14:26).

”Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut. Siitä myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Pyhän Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.” (1. Kor. 2:12-13).

Jos Pyhä Henki olisi pelkkä voimavaikutus tai vastaava, ei Hän kykenisi sijoittumaan kaikki tilanteisiin, joissa Jumalan ihminen kulloinkin on, eikä suomaan sitä viisautta, jota näissä vaihtelevissa ja toisistaan vahvasti poikkeavissa tilanteissa kulloinkin tarvitaan. Kyvykkään kirjailijan valmistama elämässä onnistumisen ja selviämisen opas tarjoaa lukijalle useitakin opetuksia. Se ei kykene tunkeutumaan sydämemme syvyyksiin ja kaikissa vaihtelevissa tarpeittemme tilanteissa tuottamaan sisimpäämme täydellistä, erehtymätöntä, viisasta ohjausta selviytyäksemme tuhannessa erilaisessa hädässä. Pyhä Henki kykenee ja kaiken lisäksi tietää täydellisesti, miten puuttua ja vaikuttaa tilanteessamme.

KOHTA 2: Pyhä Henki tuntee, tietää ja osaa. Pyhä Henki on Persoona.

”Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.” (Room. 8:27).

Pyhä Henki palvelee Kolmiyhteyden ja kristityn siltana välittäen ihmisen henkeen kulloinkin tarpeellista monitahoista ohjausta jokahetkisiä tilanteitamme varten. Sanakirjojen mukaan kreikan kielen sana, joka on käännetty suomenkieliseen
tekstiin ilmaisulla mieli, on sisällöltään hyvin monisisältöinen tarkoittaen mm. kykyä ajatella ja päättää, ymmärrystä, viisautta, järjellisyyttä.

Kun Israelissa vastustettiin Pyhää Henkeä, Henki murehti. Pyhästä Hengestä tuli Israelin vihollinen.

”He niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen Pyhän Henkensä; ja hän muuttui heidän vihollisekseen. Hän itse soti heitä vastaan.” (Jes. 63:10).

Jesajan teksti lienee perustana Paavalille hänen neuvoessaan Efeson seurakuntalaisia seuraavasti: ”Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, jolla teidät on sinetöity lunastuksen päivään asti.” (Ef. 4:30).

Ellei Pyhä Henki olisi todellinen Persoona, ei Paavali varottaisi seurakuntalaisia saattamasta ”murheelliseksi” Pyhää Henkeä. Voimavaikutus voidaan katkaista, ohjata virta toisaalle jne. Vain elävä, järjellinen, tunteva persoona voi kokea murhetta tähtemme.

KOHTA 3: Pyhä Henki ajattelee itsenäisesti.

Raamattu opettaa:

”Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niin kuin tahtoo.” (1 Kor. 12:11).

Pyhällä Hengellä on itsenäinen tahto, oikeus päättää, hylätä, hyväksyä, antaa, kieltäytyä antamasta.

Tekstiyhteys liittyy armolahjojen saamiseen. Kolmiyhteydessä normina on, että Henki jakaa karismoja täydellisen ymmärryksensä varassa – tietysti harmoniassa Isän ja Pojan tahdon kanssa.

90

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KOHTA 4: Pyhä Henki puhuu.

      ”Jolla on korva, kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.” (Ilm. 2:11).

      ”Henki ja morsian sanovat: ’Tule!’.” (Ilm. 22:17).

      Pyhä Henki puhui Filippukselle kehottaen tätä lähestymään vaunua, jossa etiopialainen hoviherra matkasi Jerusalemista kotimaahansa. Pyhä Henki puhui kielellä, jota Filippus ymmärsi. (Apt. 8:29).

      Pyhä Henki puhui Pietarille kehottaen tätä lähtemään niiden miesten matkaan, jotka Kornelius oli lähettänyt noutamaan Pietari luokseen Kesareaan. (Apt. 10:19-20). Pietarin ihmetellessä tapahtui seuraavaa:

      ”Mutta kun Pietari yhä pohti tuota näkyä, Henki sanoi hänelle: ’Katso, kolme miestä etsii sinua. Nouse nyt, mene alas ja lähde empimättä heidän kanssaan, sillä minä olen heidät lähettänyt.’” (Apt. 10:19-20).

      Agabus oli alkuapostolisen ajan profeettoja. Pyhä Henki puhui Agabuksen kautta Paavalille ilmoittaen mitä tapahtuisi apostolille hänen viimeisellä vierailullaan Jerusalemiin. Agabus otti Paavalin vyön, sitoi kätensä ja jalkansa ja profetoi: ”Näin sanoo Pyhä Henki: ’Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset sitovat näin Jerusalemissa ja luovuttavat pakanoiden käsiin’”. (Apt. 21:10-11). Puhuja oli todellakin Pyhä Henki; se vahvistuu siitä, että ennustus toteutui kirjaimellisesti kuten Apt. 21:30,33 kuvailee.

      Vanhassa testamentissa kuvaillaan samankaltaista mitä Apostolien teoissa kirjoitetaan. 2. Sam. 23:1-2: ”Nämä olivat Daavidin viimeiset sanat … ’Herran Henki on puhunut minulle, ja hänen sanansa on kielelläni.’”

      Joskin Daavid eli sukupolvia ennen Apostolien teoissa kuvattua aikaa, Pyhän Hengen työ ja toiminta oli Jumaluuden Kolmannelle Persoonalle ominaista jo tuona aikana.

      Kohta 5: Pyhä Henki rukoilee.

      ”Samoin myös Henki auttaa heikkouksissamme. Sillä emme tiedä, mitä rukoilisimme, kuten pitää, mutta Henki itse rukoilee puolestamme sanomattomin huokauksin.
      Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.” (Room. 8:26-27).

      Sanakirjojen mukaan ilmaisu ”Henki itse rukoilee” tarkoittaa asettumista jonkin väliin jonkun parhaaksi.

      Paavalin ajatuksen juoksu saattaa olla tällainen: Uskova ei tiedä sen enempää, mitä hänen tulee rukoilla kuin miten hänen tulee rukoilla. Siksi uskova tarvitsee avuksensa henkilöä, joka kykenee ja haluaa ottaa asiakseen hänen asiansa puolustamisen.

      Kristitty tarvitsee edustajaa – asiansa ajajaa, joka valtakirjalla edustaa asiakastaan tuomarien edessä.

      Jumala on tietoinen tästä tilanteesta ja rakkaudessa pelastustyönsä kohteena olevaan ihmiseen Hän on edeltä hoitanut tilanteet ja tarpeet, antamalla Puolustajan, toimimaan ihmisessä itsessään.

      Jeesus, Vapahtaja, istuu Majesteetin – Isän – oikealla puolella taivaallisissa esirukoilijanamme.

      Pyhä Henki istuu sydämemme istuimella lähettäen taivaallisiin jatkuvaa huokaustansa puolestamme ja parhaaksemme.

      • Kohta 6: Pyhä Henki johdattaa.

        ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.” (Room. 8:14).

        Brittiläinen raamattuopettaja Matthew Henry käsitellessään Roomalaiskirjeen edellä mainittua tekstikatkelmaa käyttää seuraavia ilmaisuja elävöittämään Paavalin sanoja: ”Opettaja ohjaa oppilaansa opiskelua … matkaopas opastaa turistia … upseeri johtaa sotilaita taisteluun”.

        Syvällinen esimerkki Pyhän Hengen suorittamasta ohjauksesta ja johdatuksesta Hänelle alamaisten ja Hänen täyttämiensä kristittyjen elämässä avautuu Apostolien
        tekojen 16:6-10 tekstistä. Luukas kertoo Paavalin avustajineen päässeen osalliseksi Pyhän Hengen suorasta ohjauksesta, jossa tuloksena oli taivaallisten voimien mahtava esiintyminen pioneerijulistajien palvelutehtävässä ihmisten pelastukseksi ja siunaukseksi.

        Mainitut Apostolien tekojen jakeet puhuvat dramaattista kieltänsä aiheestamme, joten annamme Jumalan Sanan opettaa meitä suoraan ja selityksettä:

        ”He kulkivat Fryygian ja Galatian maan kautta Pyhän Hengen estettyä heitä julistamasta sanaa Aasian maakunnassa.

        ”Tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Henki ei sallinut heidän tehdä sitä.

        ”He vaelsivat ohi Mysian ja menivät Trooaaseen.

        ”Paavalille näytettiin yöllä näky. Makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: ’Tule yli Makedoniaan ja auta meitä.’

        ”Kun hän oli nähnyt näyn, tahdoimme heti päästä lähtemään Makedoniaan, sillä käsitimme, että Jumala oli kutsunut meitä julistamaan heille evankeliumia.”

        Pyhän Hengen välittömän, suoran ohjauksen kautta Paavali toi Jeesuksen Kristuksen ilosanoman Eurooppaan.

        Annamme edelleen tilaa Pyhän Raamatun todistukselle referoidessamme ns. tapaus Simeonia Luukkaan evankeliumin 2:25-32 jakeitten valaisemina.

        ”Katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli vanhurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällään.

        ”Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennen kuin hän oli nähnyt Herran Kristuksen.

        ”Ja hän tuli Hengessä pyhäkköön.

        ”Kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, kuten tapa oli lain mukaan, hänkin otti hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi: ’Herra, nyt lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan, sillä silmäni ovat nähneet pelastuksesi, jonka olet valmistanut kaikkien kansojen eteen, valkeudeksi valaisemaan pakanoita ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

        Rikas teksti on vastaan sanomaton: Simeon ei seuraa sielullisia tuntemuksia. Hän on suoranaisessa Pyhän Hengen – Kolmiyhteisen Jumalan kolmannen Persoonan, Hengen! – ohjauksessa.

        Kohta 7: Pyhä Henki rakastaa.

        ”Mutta kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta taistelemaan kanssani rukouksissa ja puolestani rukoilemaan Jumalaa, että pelastuisin Juudean epäuskoisilta ja että Jerusalemia varten tuomani avustus olisi pyhille otollinen, niin että jos Jumala tahtoo, ilolla saapuisin luoksenne ja virkistyisin kanssanne.” (Roomalaiskirje 15:30-32).

        Kuulee selitettävän, että on käännösvirheen kaltaisesta ilmiöstä kysymys, kun teksti toteaa Hengen rakastavan.

        Nuoruusvuosinani käytin ruotsinkielistä Raamattua, ja siinä mainittu kohta oli esillä muodossa ”vid vår kärlek i Anden”, eli, jotenkin, ”meidän rakkautemme Hengessä” muodossa.

        Käsiini tuli nuoruuden etsinnöissä vuoden 1883 Kirkkoraamattu ja muitakin tekstejä, joissa kaikissa tarjolla oli alkukielelle uskollinen muoto – samainen, joka käyttämässäni STLK:n Pyhässä Raamatussa on juuri se teksti, jonka luit edellisen väliotsikon alta.

        Raamatullinen tosiasia on, että Pyhä Henki henkilökohtaisesti rakasti Paavalia ja hänen aikalaistaan Herran Jeesuksen Kristuksen seurakuntaa. Samalla tavalla Hän muuttumattomana rakastaa sinua, minua ja kaikkia aikamme Kristuksen seurakunnan jäseniä.

        Paavali nostaa esiin Pyhän Hengen rakkauden ja siihen vedoten haastaa Rooman pyhiä esirukouksin osoittamaan rakkauttansa apostolia kohtaan. Eli: koska Pyhä Henki rakasti evankeliumissa uurastavaa Herran palvelijaa Paavalia, Paavalin vaikutuksen piirissä olevat kristityt tekisivät oikein rakastaessaan apostoliansa.

        Isän ja Pojan tavoin on Kolminaisuuden kolmas Persoona todellinen henkilö.

        Jeesus on meidän välimiehemme Isän Jumalan edessä.

        Pyhä Henki on Isän ja Pojan välimies meidän suuntaamme.

        Ajatuseväiksesi: todisteena Pyhästä Hengestä Persoonana toimii sekin, ettei Pyhä Raamattu missään - yhdessä ainoassakaan kohdassa! – käsittele Pyhää Henkeä persoonattomalla se-pronominilla. Käytössä on aina hän-muoto erilaisine taivutuksineen. Ja haastavaksi lopuksi tähän lukuun: Johanneksen evankeliumin luvussa 16 Pyhä Henki mainitaan yksitoista kertaa ”hän” muodossa.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kohta 6: Pyhä Henki johdattaa.

        ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.” (Room. 8:14).

        Brittiläinen raamattuopettaja Matthew Henry käsitellessään Roomalaiskirjeen edellä mainittua tekstikatkelmaa käyttää seuraavia ilmaisuja elävöittämään Paavalin sanoja: ”Opettaja ohjaa oppilaansa opiskelua … matkaopas opastaa turistia … upseeri johtaa sotilaita taisteluun”.

        Syvällinen esimerkki Pyhän Hengen suorittamasta ohjauksesta ja johdatuksesta Hänelle alamaisten ja Hänen täyttämiensä kristittyjen elämässä avautuu Apostolien
        tekojen 16:6-10 tekstistä. Luukas kertoo Paavalin avustajineen päässeen osalliseksi Pyhän Hengen suorasta ohjauksesta, jossa tuloksena oli taivaallisten voimien mahtava esiintyminen pioneerijulistajien palvelutehtävässä ihmisten pelastukseksi ja siunaukseksi.

        Mainitut Apostolien tekojen jakeet puhuvat dramaattista kieltänsä aiheestamme, joten annamme Jumalan Sanan opettaa meitä suoraan ja selityksettä:

        ”He kulkivat Fryygian ja Galatian maan kautta Pyhän Hengen estettyä heitä julistamasta sanaa Aasian maakunnassa.

        ”Tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Henki ei sallinut heidän tehdä sitä.

        ”He vaelsivat ohi Mysian ja menivät Trooaaseen.

        ”Paavalille näytettiin yöllä näky. Makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: ’Tule yli Makedoniaan ja auta meitä.’

        ”Kun hän oli nähnyt näyn, tahdoimme heti päästä lähtemään Makedoniaan, sillä käsitimme, että Jumala oli kutsunut meitä julistamaan heille evankeliumia.”

        Pyhän Hengen välittömän, suoran ohjauksen kautta Paavali toi Jeesuksen Kristuksen ilosanoman Eurooppaan.

        Annamme edelleen tilaa Pyhän Raamatun todistukselle referoidessamme ns. tapaus Simeonia Luukkaan evankeliumin 2:25-32 jakeitten valaisemina.

        ”Katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli vanhurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällään.

        ”Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennen kuin hän oli nähnyt Herran Kristuksen.

        ”Ja hän tuli Hengessä pyhäkköön.

        ”Kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, kuten tapa oli lain mukaan, hänkin otti hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi: ’Herra, nyt lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan, sillä silmäni ovat nähneet pelastuksesi, jonka olet valmistanut kaikkien kansojen eteen, valkeudeksi valaisemaan pakanoita ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

        Rikas teksti on vastaan sanomaton: Simeon ei seuraa sielullisia tuntemuksia. Hän on suoranaisessa Pyhän Hengen – Kolmiyhteisen Jumalan kolmannen Persoonan, Hengen! – ohjauksessa.

        Kohta 7: Pyhä Henki rakastaa.

        ”Mutta kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta taistelemaan kanssani rukouksissa ja puolestani rukoilemaan Jumalaa, että pelastuisin Juudean epäuskoisilta ja että Jerusalemia varten tuomani avustus olisi pyhille otollinen, niin että jos Jumala tahtoo, ilolla saapuisin luoksenne ja virkistyisin kanssanne.” (Roomalaiskirje 15:30-32).

        Kuulee selitettävän, että on käännösvirheen kaltaisesta ilmiöstä kysymys, kun teksti toteaa Hengen rakastavan.

        Nuoruusvuosinani käytin ruotsinkielistä Raamattua, ja siinä mainittu kohta oli esillä muodossa ”vid vår kärlek i Anden”, eli, jotenkin, ”meidän rakkautemme Hengessä” muodossa.

        Käsiini tuli nuoruuden etsinnöissä vuoden 1883 Kirkkoraamattu ja muitakin tekstejä, joissa kaikissa tarjolla oli alkukielelle uskollinen muoto – samainen, joka käyttämässäni STLK:n Pyhässä Raamatussa on juuri se teksti, jonka luit edellisen väliotsikon alta.

        Raamatullinen tosiasia on, että Pyhä Henki henkilökohtaisesti rakasti Paavalia ja hänen aikalaistaan Herran Jeesuksen Kristuksen seurakuntaa. Samalla tavalla Hän muuttumattomana rakastaa sinua, minua ja kaikkia aikamme Kristuksen seurakunnan jäseniä.

        Paavali nostaa esiin Pyhän Hengen rakkauden ja siihen vedoten haastaa Rooman pyhiä esirukouksin osoittamaan rakkauttansa apostolia kohtaan. Eli: koska Pyhä Henki rakasti evankeliumissa uurastavaa Herran palvelijaa Paavalia, Paavalin vaikutuksen piirissä olevat kristityt tekisivät oikein rakastaessaan apostoliansa.

        Isän ja Pojan tavoin on Kolminaisuuden kolmas Persoona todellinen henkilö.

        Jeesus on meidän välimiehemme Isän Jumalan edessä.

        Pyhä Henki on Isän ja Pojan välimies meidän suuntaamme.

        Ajatuseväiksesi: todisteena Pyhästä Hengestä Persoonana toimii sekin, ettei Pyhä Raamattu missään - yhdessä ainoassakaan kohdassa! – käsittele Pyhää Henkeä persoonattomalla se-pronominilla. Käytössä on aina hän-muoto erilaisine taivutuksineen. Ja haastavaksi lopuksi tähän lukuun: Johanneksen evankeliumin luvussa 16 Pyhä Henki mainitaan yksitoista kertaa ”hän” muodossa.

        PH ei ole persoona.
        Miksi, koska kaikilla taivaallisilla on nimi....PH ei ole nimi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PH ei ole persoona.
        Miksi, koska kaikilla taivaallisilla on nimi....PH ei ole nimi!

        Jeesuskin sai alussa Jumalan luotua hänet ensimmäiseksi nimekseen taivaassa Sana. Voidaanko siis olettaa ettei Sana ole nimi?


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kohta 6: Pyhä Henki johdattaa.

        ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.” (Room. 8:14).

        Brittiläinen raamattuopettaja Matthew Henry käsitellessään Roomalaiskirjeen edellä mainittua tekstikatkelmaa käyttää seuraavia ilmaisuja elävöittämään Paavalin sanoja: ”Opettaja ohjaa oppilaansa opiskelua … matkaopas opastaa turistia … upseeri johtaa sotilaita taisteluun”.

        Syvällinen esimerkki Pyhän Hengen suorittamasta ohjauksesta ja johdatuksesta Hänelle alamaisten ja Hänen täyttämiensä kristittyjen elämässä avautuu Apostolien
        tekojen 16:6-10 tekstistä. Luukas kertoo Paavalin avustajineen päässeen osalliseksi Pyhän Hengen suorasta ohjauksesta, jossa tuloksena oli taivaallisten voimien mahtava esiintyminen pioneerijulistajien palvelutehtävässä ihmisten pelastukseksi ja siunaukseksi.

        Mainitut Apostolien tekojen jakeet puhuvat dramaattista kieltänsä aiheestamme, joten annamme Jumalan Sanan opettaa meitä suoraan ja selityksettä:

        ”He kulkivat Fryygian ja Galatian maan kautta Pyhän Hengen estettyä heitä julistamasta sanaa Aasian maakunnassa.

        ”Tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Henki ei sallinut heidän tehdä sitä.

        ”He vaelsivat ohi Mysian ja menivät Trooaaseen.

        ”Paavalille näytettiin yöllä näky. Makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: ’Tule yli Makedoniaan ja auta meitä.’

        ”Kun hän oli nähnyt näyn, tahdoimme heti päästä lähtemään Makedoniaan, sillä käsitimme, että Jumala oli kutsunut meitä julistamaan heille evankeliumia.”

        Pyhän Hengen välittömän, suoran ohjauksen kautta Paavali toi Jeesuksen Kristuksen ilosanoman Eurooppaan.

        Annamme edelleen tilaa Pyhän Raamatun todistukselle referoidessamme ns. tapaus Simeonia Luukkaan evankeliumin 2:25-32 jakeitten valaisemina.

        ”Katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli vanhurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällään.

        ”Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennen kuin hän oli nähnyt Herran Kristuksen.

        ”Ja hän tuli Hengessä pyhäkköön.

        ”Kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, kuten tapa oli lain mukaan, hänkin otti hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi: ’Herra, nyt lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan, sillä silmäni ovat nähneet pelastuksesi, jonka olet valmistanut kaikkien kansojen eteen, valkeudeksi valaisemaan pakanoita ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

        Rikas teksti on vastaan sanomaton: Simeon ei seuraa sielullisia tuntemuksia. Hän on suoranaisessa Pyhän Hengen – Kolmiyhteisen Jumalan kolmannen Persoonan, Hengen! – ohjauksessa.

        Kohta 7: Pyhä Henki rakastaa.

        ”Mutta kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta taistelemaan kanssani rukouksissa ja puolestani rukoilemaan Jumalaa, että pelastuisin Juudean epäuskoisilta ja että Jerusalemia varten tuomani avustus olisi pyhille otollinen, niin että jos Jumala tahtoo, ilolla saapuisin luoksenne ja virkistyisin kanssanne.” (Roomalaiskirje 15:30-32).

        Kuulee selitettävän, että on käännösvirheen kaltaisesta ilmiöstä kysymys, kun teksti toteaa Hengen rakastavan.

        Nuoruusvuosinani käytin ruotsinkielistä Raamattua, ja siinä mainittu kohta oli esillä muodossa ”vid vår kärlek i Anden”, eli, jotenkin, ”meidän rakkautemme Hengessä” muodossa.

        Käsiini tuli nuoruuden etsinnöissä vuoden 1883 Kirkkoraamattu ja muitakin tekstejä, joissa kaikissa tarjolla oli alkukielelle uskollinen muoto – samainen, joka käyttämässäni STLK:n Pyhässä Raamatussa on juuri se teksti, jonka luit edellisen väliotsikon alta.

        Raamatullinen tosiasia on, että Pyhä Henki henkilökohtaisesti rakasti Paavalia ja hänen aikalaistaan Herran Jeesuksen Kristuksen seurakuntaa. Samalla tavalla Hän muuttumattomana rakastaa sinua, minua ja kaikkia aikamme Kristuksen seurakunnan jäseniä.

        Paavali nostaa esiin Pyhän Hengen rakkauden ja siihen vedoten haastaa Rooman pyhiä esirukouksin osoittamaan rakkauttansa apostolia kohtaan. Eli: koska Pyhä Henki rakasti evankeliumissa uurastavaa Herran palvelijaa Paavalia, Paavalin vaikutuksen piirissä olevat kristityt tekisivät oikein rakastaessaan apostoliansa.

        Isän ja Pojan tavoin on Kolminaisuuden kolmas Persoona todellinen henkilö.

        Jeesus on meidän välimiehemme Isän Jumalan edessä.

        Pyhä Henki on Isän ja Pojan välimies meidän suuntaamme.

        Ajatuseväiksesi: todisteena Pyhästä Hengestä Persoonana toimii sekin, ettei Pyhä Raamattu missään - yhdessä ainoassakaan kohdassa! – käsittele Pyhää Henkeä persoonattomalla se-pronominilla. Käytössä on aina hän-muoto erilaisine taivutuksineen. Ja haastavaksi lopuksi tähän lukuun: Johanneksen evankeliumin luvussa 16 Pyhä Henki mainitaan yksitoista kertaa ”hän” muodossa.

        Erinomainen kirjoitus, sillä osoitit samalla, että Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta erillinen persoona, joka ei sovi yhteen kolminaisuusopin kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        PH ei ole persoona.
        Miksi, koska kaikilla taivaallisilla on nimi....PH ei ole nimi!

        Pyhä Henki on persoona


      • Anonyymi kirjoitti:

        Erinomainen kirjoitus, sillä osoitit samalla, että Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta erillinen persoona, joka ei sovi yhteen kolminaisuusopin kanssa.

        No silloinhan se on kolmiyhteinen Jumala.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        No silloinhan se on kolmiyhteinen Jumala.

        Mitä tarkoitaa " kolmiyhteinen Jumala"?


      • Anonyymi

        Melkoista ylistystä kannabikselle jota Jeesuksen aikoina käytettiin yleisesti "pyhän hengen" nostatukseen. Siitä Jeesus sai ilmestyksensä, skitsofrenian ja psykoosinsa varsinkin kun hän aloitti käytön jo lapsena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        PH ei ole persoona.
        Miksi, koska kaikilla taivaallisilla on nimi....PH ei ole nimi!

        "PH ei ole persoona.
        Miksi, koska kaikilla taivaallisilla on nimi....PH ei ole nimi!"

        No mikä nimi sitten on Isä? Mikä nimi on Poika? Ja sitten Pyhä Henki?

        Kastetaan Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ei nimiin.

        Isä Poika Pyhä Henki on yksi JHVH.

        Pyhä Henki on persoona ja Jumala.

        APT. 5: 3. Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi saatana on täyttänyt sydämesi, niin että valehtelit Pyhälle Hengelle ja kätkit osan tilan hinnasta?
        4. Eikö se ollut omasi, ja eikö sen myynnistä saatu hintakin ollut vallassasi? Miksi päätit sydämessäsi tehdä tämän? Et ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuskin sai alussa Jumalan luotua hänet ensimmäiseksi nimekseen taivaassa Sana. Voidaanko siis olettaa ettei Sana ole nimi?

        "Jeesuskin sai alussa Jumalan luotua hänet"

        Jeesusta ei ole luotu. Jeesus on luotu.


        JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Jeesuskin sai alussa Jumalan luotua hänet"

        Jeesusta ei ole luotu. Jeesus on luotu.


        JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Apostoli Johannes puhui omiaan sanoessaan että Sanan kautta on saanut syntynsä kaikki. Luodun kautta luominen ei ole tosiasia eikä sitä ole tapahtunut. Aineen luomisenkin Jumala aloitti jo ennen Sana luomista.

        6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä olemassaoloon Sana.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Kohta 6: Pyhä Henki johdattaa.

        ”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.” (Room. 8:14).

        Brittiläinen raamattuopettaja Matthew Henry käsitellessään Roomalaiskirjeen edellä mainittua tekstikatkelmaa käyttää seuraavia ilmaisuja elävöittämään Paavalin sanoja: ”Opettaja ohjaa oppilaansa opiskelua … matkaopas opastaa turistia … upseeri johtaa sotilaita taisteluun”.

        Syvällinen esimerkki Pyhän Hengen suorittamasta ohjauksesta ja johdatuksesta Hänelle alamaisten ja Hänen täyttämiensä kristittyjen elämässä avautuu Apostolien
        tekojen 16:6-10 tekstistä. Luukas kertoo Paavalin avustajineen päässeen osalliseksi Pyhän Hengen suorasta ohjauksesta, jossa tuloksena oli taivaallisten voimien mahtava esiintyminen pioneerijulistajien palvelutehtävässä ihmisten pelastukseksi ja siunaukseksi.

        Mainitut Apostolien tekojen jakeet puhuvat dramaattista kieltänsä aiheestamme, joten annamme Jumalan Sanan opettaa meitä suoraan ja selityksettä:

        ”He kulkivat Fryygian ja Galatian maan kautta Pyhän Hengen estettyä heitä julistamasta sanaa Aasian maakunnassa.

        ”Tultuaan Mysian kohdalle he yrittivät lähteä Bityniaan, mutta Henki ei sallinut heidän tehdä sitä.

        ”He vaelsivat ohi Mysian ja menivät Trooaaseen.

        ”Paavalille näytettiin yöllä näky. Makedonialainen mies seisoi ja pyysi häntä sanoen: ’Tule yli Makedoniaan ja auta meitä.’

        ”Kun hän oli nähnyt näyn, tahdoimme heti päästä lähtemään Makedoniaan, sillä käsitimme, että Jumala oli kutsunut meitä julistamaan heille evankeliumia.”

        Pyhän Hengen välittömän, suoran ohjauksen kautta Paavali toi Jeesuksen Kristuksen ilosanoman Eurooppaan.

        Annamme edelleen tilaa Pyhän Raamatun todistukselle referoidessamme ns. tapaus Simeonia Luukkaan evankeliumin 2:25-32 jakeitten valaisemina.

        ”Katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli vanhurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällään.

        ”Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennen kuin hän oli nähnyt Herran Kristuksen.

        ”Ja hän tuli Hengessä pyhäkköön.

        ”Kun vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle, kuten tapa oli lain mukaan, hänkin otti hänet syliinsä ja kiitti Jumalaa ja sanoi: ’Herra, nyt lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan, sillä silmäni ovat nähneet pelastuksesi, jonka olet valmistanut kaikkien kansojen eteen, valkeudeksi valaisemaan pakanoita ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille.”

        Rikas teksti on vastaan sanomaton: Simeon ei seuraa sielullisia tuntemuksia. Hän on suoranaisessa Pyhän Hengen – Kolmiyhteisen Jumalan kolmannen Persoonan, Hengen! – ohjauksessa.

        Kohta 7: Pyhä Henki rakastaa.

        ”Mutta kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta taistelemaan kanssani rukouksissa ja puolestani rukoilemaan Jumalaa, että pelastuisin Juudean epäuskoisilta ja että Jerusalemia varten tuomani avustus olisi pyhille otollinen, niin että jos Jumala tahtoo, ilolla saapuisin luoksenne ja virkistyisin kanssanne.” (Roomalaiskirje 15:30-32).

        Kuulee selitettävän, että on käännösvirheen kaltaisesta ilmiöstä kysymys, kun teksti toteaa Hengen rakastavan.

        Nuoruusvuosinani käytin ruotsinkielistä Raamattua, ja siinä mainittu kohta oli esillä muodossa ”vid vår kärlek i Anden”, eli, jotenkin, ”meidän rakkautemme Hengessä” muodossa.

        Käsiini tuli nuoruuden etsinnöissä vuoden 1883 Kirkkoraamattu ja muitakin tekstejä, joissa kaikissa tarjolla oli alkukielelle uskollinen muoto – samainen, joka käyttämässäni STLK:n Pyhässä Raamatussa on juuri se teksti, jonka luit edellisen väliotsikon alta.

        Raamatullinen tosiasia on, että Pyhä Henki henkilökohtaisesti rakasti Paavalia ja hänen aikalaistaan Herran Jeesuksen Kristuksen seurakuntaa. Samalla tavalla Hän muuttumattomana rakastaa sinua, minua ja kaikkia aikamme Kristuksen seurakunnan jäseniä.

        Paavali nostaa esiin Pyhän Hengen rakkauden ja siihen vedoten haastaa Rooman pyhiä esirukouksin osoittamaan rakkauttansa apostolia kohtaan. Eli: koska Pyhä Henki rakasti evankeliumissa uurastavaa Herran palvelijaa Paavalia, Paavalin vaikutuksen piirissä olevat kristityt tekisivät oikein rakastaessaan apostoliansa.

        Isän ja Pojan tavoin on Kolminaisuuden kolmas Persoona todellinen henkilö.

        Jeesus on meidän välimiehemme Isän Jumalan edessä.

        Pyhä Henki on Isän ja Pojan välimies meidän suuntaamme.

        Ajatuseväiksesi: todisteena Pyhästä Hengestä Persoonana toimii sekin, ettei Pyhä Raamattu missään - yhdessä ainoassakaan kohdassa! – käsittele Pyhää Henkeä persoonattomalla se-pronominilla. Käytössä on aina hän-muoto erilaisine taivutuksineen. Ja haastavaksi lopuksi tähän lukuun: Johanneksen evankeliumin luvussa 16 Pyhä Henki mainitaan yksitoista kertaa ”hän” muodossa.

        Kommunikaatiossa käytetään symboleja ja vertauskuvia yksinkertaistamaan ja helpottamaan vaikeasti tajuttavaa viestintää. Raamatun kuvakieli on hyvin rikasta. Erityisellä tavalla tämä on totta Raamatun kertoessa niin suuresti aineellisessa elävälle ihmiselle maailmoista, jotka ovat Hengen ja hengellisiä todellisuuksia. Tunnettu apologi Francis Schaeffer totesi, että Pyhän Kolminaisuuden kaksi ensimmäistä Persoonaa jotenkin tulevat lähelle ihmisen ymmärrystä – mutta Kolmannen Persoonan, Pyhän Hengen, tarvitsee jakaa ja luovuttaa rikkaasti tukeansa ja apuansa, jotta ajan rajojen sisällä elävä Jumalan ihminen pääsisi käsittämään Pyhän Hengen toiminnan piirteitä maailmassa.

        PYHÄLLÄ HENGELLÄ ei ole Kolminaisuuden toisen Persoonan – Pojan – lihan muotoa. Tästä johtuen Raamattu pukee Hänet kuva-asuihin, vertauskuviin, vastaavaan, jota myöten Hän, Pyhä Henki, luovuttaa itsensä ihmisen käsityskyvyn maisemaan mahdollisimman tajuttavana.

        Tässä kirjoitelmassa nostan lukijan eteen kokoelman eniten Raamatun sivuilla käytettyjä vertauskuvallisia ilmaisuja Pyhästä Hengestä. Aloitan useimmiten käytössä olevista raamatullisista ilmaisuista ja lopetan harvinaisempaan.

        Kyyhky.

        Matteus 3:16:

        Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niin kuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.

        Ollaan tekemisissä Luojan resurssien kanssa.

        Tilanteessa, jossa mitä tahansa voisi tapahtua miten tahansa – onhan maailmankaikkeuden Luojasta kysymys!

        Mikä suorastaan planeettoja kosketteleva marssimahdollisuus vierittää Jumalan lihaksi tulleen Pojan ylle Pyhän Hengen Persoonan todellisuus muodossa, josta ei koskaan milloinkaan missään lakattaisi puhumasta.

        Mutta!

        Pyhä Henki tule Isästä ja laskeutuu Pojan ylle täyttäen Hänet – kyyhkyn muodossa!

        Juutalaiset teologit arvioivat kyyhkyä eivätkä suo tälle linnulle kovinkaan suurta respektiä.

        Kolmiyhteydessä on toisin. Kuten niin useasti Jumalan ja jumalisuuden ollessa kysymyksessä, valituksi tulee se, mikä ei mitään ole, jotta se, mikä mielestänsä on jotakin, tulisi alennetuksi, ja tuo mitään olematon ylennetyksi.

        Vaan mitä ja mikä on kyyhky Jumalan rekistereissä?

        Kyyhky on vertauskuva puhtaudesta, viattomuudesta ja rauhallisuudesta.

        Jeesus lähetti opetuslapsensa ensimmäiselle lähetysmatkalle. Hän antoi heille ohjeeksi olla ”älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset” (Matt. 10:16).

        Viattomat?

        Silmäilen sanakirjoja ja totean, että ilmaisulla ”viaton” tarkoitetaan jotakin, mikä on ”kauttaaltaan hyvää”. Siis: sekoittamatonta, puhdasta hyvyyttä ja hyvää. Raamatun kielessä sanalla voidaan viitata myös viattomuuteen, puhtauteen, rehellisyyteen.

        Miten kukaan ihminen voisi olla tuollaista ja tuollainen? Ihminen tarvitsisi uuden luonteen!

        Aivan niin.

        Ja siitähän onkin kysymys, kun puhumme ja kirjoitamme Pyhän Hengen kyyhkystä laskeutumassa ihmiseen ja täyttämässä tämän.

        Muistan edellisen polven helluntaisaarnaajan, joka tapasi opettaa, että Pyhä Henki ei ole ”äänetön yhtiömies” täyttäessään kristityn. Saarnaaja luki helluntaiepistolasta: ”Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi” (Apt. 2:4).

        ”Huomasitteko nyt”, saarnaaja tapasi todeta: ”Helluntaisiunaus ei ole vain tulla kerran täytetyksi vaan antautua Hengelle niin, että kieltä myöten jäsenemme alistuvat Jumalalle, joka on Henki!”

        Kyyhky on rauhan lintu. Hyvin harvoin nähdään kyyhkyjen riitaisesti ottavan yhteen. Sen sijaan usein nähdään kyyhkyt tunnustamassa rakkautta ja kiintymystä toisillensa. Ei turhaan ole käytössä ihmisten maailmassa rakastavaisista puhuttaessa vertaava maininta ”kyyhkyläisistä”.

        Kyyhky esitetään Raamatussa myös kauneuden kuvana. Näin morsian ylistää Jerusalemin tyttärille ylkäänsä:

        ”Hänen silmänsä ovat kuin kyyhkyset vesipurojen partaalla, jotka ovat maidossa kylpeneet ja istuvat runsauden ääressä” (KV 5:12).

        Psalmista kertoo kyyhkyn siipien olevan hopealla silatut sen sulkien loistaessa kullasta.

        Kyyhky on ilosanoman tuoja. Kyyhky toi viestin Nooalle, mistä arkissa pääteltiin vedenpaisumuksen olevan ohitse ja vesien laskemassa.

        Kun Korkean Veisuun Ylkä kuulee kyyhkyn kuhertelun ääniä, se on merkki siitä, että kesä on lähellä.

        Rakkaani lausuu ja sanoo minulle: ”Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule. Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan. Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme.” (2:10-12)

        Siis: kyyhky on vertauskuva Pyhän Hengen puhtaudesta ja viattomuudesta, rauhasta, rakkaudesta ja kauneudesta.

        Kyyhky on myös ja aina viestin tuoja – se rakentaa kestäviä linjoja Kolminaisuuden ja armosta pelastetun syntisen kesken.

        Tuli.

        ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!” (Luuk. 12:49).


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        "Jeesuskin sai alussa Jumalan luotua hänet"

        Jeesusta ei ole luotu. Jeesus on luotu.


        JOH. 1: 1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        Jumala loi Jeesuksen ensitöikseen, ennen kaikkea muuta!


    • Anonyymi

      Jumala käyttää usein persoonatonta voimaansa pyhää henkeä (yleisnimi), mutta tuota persoonatonta voimaa pyhää henkeä (yleisnimi) ei pidä sekoittaa toiseksi luotuun persoonaan Pyhään Henkeen (erisnimi), joka sai taivaassa toiseksi nimekseen Gabriel. Jumalan voima pyhä henki (yleisnimi) kirjoitetaan aina pienillä alkukirjaimilla ellei aloiteta lausetta pyhällä hengellä (yleisnimi), jolloin ensimmäinen sana (pyhä) kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Kun taas puhutaan persoonasta (Pyhä Henki), käytetään aina isoja alkukirjaimia.

      • Anonyymi

        Ei kai sentään kaikilla ole hukassa äidinkielen perusaakkoset isojen ja pienten kirjaimien käytössä lauseessa yleisnimen ja erisnimen kohdalla?


      • Anonyymi

        Raamatun kirjoittamisen aikoihin ei käytetty erikseen isoja ja pieniä kirjaimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai sentään kaikilla ole hukassa äidinkielen perusaakkoset isojen ja pienten kirjaimien käytössä lauseessa yleisnimen ja erisnimen kohdalla?

        Hepreassa ei ole erikseen isoja ja pieniä kirjaimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hepreassa ei ole erikseen isoja ja pieniä kirjaimia.

        Milloin sitten tiedät milloin puhutaan Jumalan voimasta pyhästä hengestä ja milloin persoonasta Pyhästä Hengestä (Gabriel) jos noita kahta ei eroteta toisistaan isoilla ja pienillä kirjaimilla. Äidinkieli on kehittynyt sitten heprean kielen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin sitten tiedät milloin puhutaan Jumalan voimasta pyhästä hengestä ja milloin persoonasta Pyhästä Hengestä (Gabriel) jos noita kahta ei eroteta toisistaan isoilla ja pienillä kirjaimilla. Äidinkieli on kehittynyt sitten heprean kielen.

        Sinähän noista höpötät.


    • Anonyymi

      MAP-kirkon mukaan Pyhä Henki on persoona. Jumaluuden kolmas persoona.
      Oppi ja Liitot 20:28 " jotka Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala, ääretön ja iankaikkinen, vailla loppua. Aamen."

    • Anonyymi

      "...pyhä henki olet sinä itse, kun sinulla on hampaidenterveyssana. Et voi haukkua ketään, kun hampaat[(golgata)] tuntuvat terveeltä, vaikka viisi hammasta on pudonnut pappeja kohtaan olevan vihan vuoksi, kun rukoilet:" Pelko sanoi, jospa rukoilisin vihollisteni puolesta, hampaat paranevat kivuista; Polman peikki polmankissu herää kuolleista-sanoilla, g- jumala herää kuolleista, brightihampaidenterveys, koska täytyy olla eutanasianvälttöseksi, mikä parantaa sinun kaikki sairautesi. Jeesus ehkä sukulaisesi, joiden puolesta sinun pitää aina rukoilla, kiitos

    • Anonyymi

      Pyhä Henki = Cannabis Sativa.
      Sitä se Jeesus ylisti kokemuksen syvällä rintaäänellä.

      • Pyhän Hengen pilkkaa ei saa koskaan anteeksi.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Pyhän Hengen pilkkaa ei saa koskaan anteeksi.

        Miksi sitten pilkkaat häntä....pyhä Henki on Jumalan voima, joka viimeistelee Jumalan tahtoa, se selviää jo Raamatun ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ja ensimmäisessä luvussä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten pilkkaat häntä....pyhä Henki on Jumalan voima, joka viimeistelee Jumalan tahtoa, se selviää jo Raamatun ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ja ensimmäisessä luvussä!

        Amen


    • Anonyymi

      Pålmanpeikki pålmankissuherää kuolleista

    • Anonyymi

      Pyhä Henki ei ole persoona, koska sitä ei ole millään tavalla nimetty...persoonaksi!
      Jumalalla on nimi, enkeleillä on nimi, mutta ei PH

      • Anonyymi

        4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassoloon Pyhä Henki. Pyhää Henkeä (erisnimi) ei luotu Sanan kautta vaan hän sai alkunsa pyhän hengen voimasta jolla Jumala hänet loi.

        Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen (272 vrk:tta) luomispäivän aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan voimalla (pyhän hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta (maanpiiri) tuolloin nykyisen Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni).


    • Anonyymi

      Heh, hölmö kysyy ja vielä hölmömpi vastailee...

    • Jumalan Sana ja Pyhän Hengen johdatus on se, mitä kristinusko on. Niiden pitää olla tasapainossa ja Sana tulkita oikein ja olla henkien erottamisen lahja, ettei eksy hurmahenkiin.

      Moderni ilmoitus tarkentaa jonkin verran Jumaluuden olemusta Uuteen Testamenttiin nähden, mutta Jumalan ja Taivaan koko kirkkaus menee yli ihmisen ymmärryksen. Ja Uudessa Testamentissa on jo kaikki oleellinen. Se on vaan aina ymmärretty väärin kirkkojen väärien kolminaisuusoppien takia.

      • Anonyymi

        Henkien erottamisen lahja on tarpeen ja Smithin touhut on äärimmäisen helppo todeta eksytykSEKSI. Mormoneilla on polyteismi. Mitä enemmän he yrittävät sitä selittää, sitä lähemmäksi he tulevat kolminaisuusoppia...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Henkien erottamisen lahja on tarpeen ja Smithin touhut on äärimmäisen helppo todeta eksytykSEKSI. Mormoneilla on polyteismi. Mitä enemmän he yrittävät sitä selittää, sitä lähemmäksi he tulevat kolminaisuusoppia...

        Kolme Jumalaa yhdessä Jumaluudessa, ei siinä ole mitään epäselvää. Ja Jumaluuden olemus menee yli ihmisen ymmärryksen. Pääasia, että palvelee oikeaa Jumalaa, uskoo Jumalaan eikä ole agnostinen asian suhteen.

        Tieteessä pitääkin olla agnostinen asian suhteen, koska tieteellistä tietoa ei vielä ole, kumminpäin asia on.

        Pyhä Henki vahvistaa, että Jumala on. Kysyvälle vastataan, on Raamatun lupaus. Sama juttu jokaisessa uskon asiassa, ja muissakin asioissa.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Kolme Jumalaa yhdessä Jumaluudessa, ei siinä ole mitään epäselvää. Ja Jumaluuden olemus menee yli ihmisen ymmärryksen. Pääasia, että palvelee oikeaa Jumalaa, uskoo Jumalaan eikä ole agnostinen asian suhteen.

        Tieteessä pitääkin olla agnostinen asian suhteen, koska tieteellistä tietoa ei vielä ole, kumminpäin asia on.

        Pyhä Henki vahvistaa, että Jumala on. Kysyvälle vastataan, on Raamatun lupaus. Sama juttu jokaisessa uskon asiassa, ja muissakin asioissa.

        > Kolme Jumalaa yhdessä Jumaluudessa, ei siinä ole mitään epäselvää.

        No tuohan onkin melkein kolminaisuusoppia!

        Pyhä Henki ei vahvista, että smithin oppi olisi oikea. Se vahvistaa, että smithin oppi pitää kiertää kaukaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kolme Jumalaa yhdessä Jumaluudessa, ei siinä ole mitään epäselvää.

        No tuohan onkin melkein kolminaisuusoppia!

        Pyhä Henki ei vahvista, että smithin oppi olisi oikea. Se vahvistaa, että smithin oppi pitää kiertää kaukaa.

        Kaikki kolominaisuusopit pitää kiertää kaukaa, koska se tekee raamatunkirjoittajista ja Jeesuksesta suuria valehtelijoita!
        mm. Jeesus itse sanoo, että Jumala on hänen isänsä!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kolominaisuusopit pitää kiertää kaukaa, koska se tekee raamatunkirjoittajista ja Jeesuksesta suuria valehtelijoita!
        mm. Jeesus itse sanoo, että Jumala on hänen isänsä!!

        Maaimankaikkeudessa, joka oli aineeton, kokoontui alussa (26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua) kahdeksan miespuolista Jumalaa 31 (30-33) valovuoden päässä nykyisestä maasta joista yksi (Jehova) lähti tulemaan nykyistä Aurinkokuntaamme kohti ja aloitti aineen luomisen 6 2/3 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen Sanan (Jeesus) luomista). 4 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Sanan luomisesta Jumala loi Pyhän Hengen joka sai myöhemmin taivaassa toiseksi nimekseen Gabriel.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maaimankaikkeudessa, joka oli aineeton, kokoontui alussa (26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua) kahdeksan miespuolista Jumalaa 31 (30-33) valovuoden päässä nykyisestä maasta joista yksi (Jehova) lähti tulemaan nykyistä Aurinkokuntaamme kohti ja aloitti aineen luomisen 6 2/3 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen Sanan (Jeesus) luomista). 4 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Sanan luomisesta Jumala loi Pyhän Hengen joka sai myöhemmin taivaassa toiseksi nimekseen Gabriel.

        Tuo on joku valheen hengen vallassa oleva tyyppi, joka ilmestyy aina kertomaan noita saamiaan ilmoituksia.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Tuo on joku valheen hengen vallassa oleva tyyppi, joka ilmestyy aina kertomaan noita saamiaan ilmoituksia.

        Yhtä valheellinen kuin Joseoph Smith.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yhtä valheellinen kuin Joseoph Smith.

        Joseph Smith on oikea Jumalan profeetta. Pyhä Henki todistaa siitä.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Tuo on joku valheen hengen vallassa oleva tyyppi, joka ilmestyy aina kertomaan noita saamiaan ilmoituksia.

        Nuo ilmoitukset eivät tosin tule langenneelta enkeliltä Enver Hoxhalta joka on surmannut kaksi viatonta ihmistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo ilmoitukset eivät tosin tule langenneelta enkeliltä Enver Hoxhalta joka on surmannut kaksi viatonta ihmistä.

        Vai että vain kaksi. Tuostakin huomaa, että sinulla on sivistyksessäsi pahoja aukkoja!


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Joseph Smith on oikea Jumalan profeetta. Pyhä Henki todistaa siitä.

        Heh... Smith oli ihan yhtä oikea profeetta kuin David Koresh, Jim Jones ja muuta sekopäät, jotka haalivat naisia uskonnon varjolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että vain kaksi. Tuostakin huomaa, että sinulla on sivistyksessäsi pahoja aukkoja!

        Jos ei ota huomioon hänen Albanian hallinnossa tekemiään tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ota huomioon hänen Albanian hallinnossa tekemiään tekoja.

        Hoxha ei muita hirmutekoja tehnytkään kuin Albaniassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ota huomioon hänen Albanian hallinnossa tekemiään tekoja.

        Miksi usein viitataan Albanian Hoxhaan?
        Onko hänellä jotain yhteyksiä mormonismiin?


    • Anonyymi

      Eim todellakaan ole persoona, sen kertoo jo Raamatun 1. Moos. 1 luku!

      • Anonyymi

        Juuri näin!


      • Anonyymi

        Tuossa Raamatun 1 Mooseksen 1 luvun toisessa jakeessa mainittu Henki tarkoittaa Jumalan persoonatonta voimaa pyhää henkeä jota taas ei pidä sekoittaa toiseksi luotuun persoonaan Pyhään Henkeen joka sai myöhemmin taivaassa toiseksi nimekseen Gabriel.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Raamatun 1 Mooseksen 1 luvun toisessa jakeessa mainittu Henki tarkoittaa Jumalan persoonatonta voimaa pyhää henkeä jota taas ei pidä sekoittaa toiseksi luotuun persoonaan Pyhään Henkeen joka sai myöhemmin taivaassa toiseksi nimekseen Gabriel.

        Mitä sekoilua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sekoilua!

        Mistä voi tarkemmin lukea Gabrielista ja hänen yhteydestään Pyhään Henkeen.

        Monen arkisen ihmisen tieto uskonnosta on kapea, lapsuudessa opittu uskonnonhistoria, jota luettiin koulussa, ja ne muutamat Raamatun kertomukset, joita lapsille luettiin ja katsottiin sopivaksi kuulla.
        Suurin osa luterilaisista on täysin tietämätön uskontonsa ilmoituksista ja tarkoituksesta, toisin ehkä mormoneilla, joilla on pyhäkoulunsa aikuisillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä voi tarkemmin lukea Gabrielista ja hänen yhteydestään Pyhään Henkeen.

        Monen arkisen ihmisen tieto uskonnosta on kapea, lapsuudessa opittu uskonnonhistoria, jota luettiin koulussa, ja ne muutamat Raamatun kertomukset, joita lapsille luettiin ja katsottiin sopivaksi kuulla.
        Suurin osa luterilaisista on täysin tietämätön uskontonsa ilmoituksista ja tarkoituksesta, toisin ehkä mormoneilla, joilla on pyhäkoulunsa aikuisillekin.

        Mene vaihtamaan pillerisi toimivampaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä voi tarkemmin lukea Gabrielista ja hänen yhteydestään Pyhään Henkeen.

        Monen arkisen ihmisen tieto uskonnosta on kapea, lapsuudessa opittu uskonnonhistoria, jota luettiin koulussa, ja ne muutamat Raamatun kertomukset, joita lapsille luettiin ja katsottiin sopivaksi kuulla.
        Suurin osa luterilaisista on täysin tietämätön uskontonsa ilmoituksista ja tarkoituksesta, toisin ehkä mormoneilla, joilla on pyhäkoulunsa aikuisillekin.

        4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassoloon Pyhä Henki.

        6 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen sikiämisestä alkoi ensimmäinen luomispäivä. Tuo ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso.

        Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen luomispäivän (273 vrk:tta) aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan voimalla (pyhän hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta (maanpiiri) tuolloin nykyisen Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassoloon Pyhä Henki.

        6 vuorokautta pituisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen sikiämisestä alkoi ensimmäinen luomispäivä. Tuo ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso.

        Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen luomispäivän (273 vrk:tta) aikana Pyhä Henki siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan voimalla (pyhän hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta (maanpiiri) tuolloin nykyisen Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni).

        Mistä nämä tiedot on saatu? Haluaisin perehtyä tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä nämä tiedot on saatu? Haluaisin perehtyä tarkemmin.

        Nämä tiedot ovat minulta ja voit kysyä mitä haluat tietää lisää esim. Raamatusta ym. kirjoituksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene vaihtamaan pillerisi toimivampaan!

        Millaisilla lääkkeillä tajuntaanne laajennetaan, niin että olette päässeet siihen ymmärrykseen, että Pyhä Henki ja enkeli Gabriel ovat sama hahmo?
        Moni uskovainen haluaisi uskoa uskontoaan ilman lääkitystä
        Siksi kai MAP kirkkokin pysyy niin pienikokoisena Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisilla lääkkeillä tajuntaanne laajennetaan, niin että olette päässeet siihen ymmärrykseen, että Pyhä Henki ja enkeli Gabriel ovat sama hahmo?
        Moni uskovainen haluaisi uskoa uskontoaan ilman lääkitystä
        Siksi kai MAP kirkkokin pysyy niin pienikokoisena Suomessa.

        MAP-kirkko pysyy niin pieni kokoisena Suomessa koska se ei usko oikeaan Pyhään Henkeen (Gabriel) vaan antaa ihmisten ilmoitusten mennä hänen edelleen.


    • Anonyymi

      Ei ole persoona!
      Jos olisi, hänellä olisi nimi, niin kuin kaikilla taivaallisilla!

      • Anonyymi

        Tämä totta ja raamatunmukainen
        Jo Raamatun 1: Moos. 1. luku osoitetaan, että PH ei ole sama kuin Jumala, samoin ei Poikakaan ole sama kuin Jumala!!
        Opetelkaa ymmärtämään mitä luette!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä totta ja raamatunmukainen
        Jo Raamatun 1: Moos. 1. luku osoitetaan, että PH ei ole sama kuin Jumala, samoin ei Poikakaan ole sama kuin Jumala!!
        Opetelkaa ymmärtämään mitä luette!

        Raamatun 1: Moos.1.luku 1 jae osoittaa että Jumala (Jehova) loi alussa kaiken, ei Sana. 1:Moos.1 luku 2 jae puhuu Jumalan persoonattomasta voimasta pyhästä hengestä (yleisnimi), ei persoonasta.


      • Anonyymi

        ". . . hänellä olisi nimi, niin kuin kaikilla taivaallisilla!"
        Mikä nimi on Jumalalla?
        Ei ole kukaan vieläkään selittänyt, miksi enkeli Gabriel olisi PH.
        Hän olisi siis kolmiyhteisen jumaluuden yksi osa. Sitä ei löydy UT:sta.


    • Kolmehan heitä on. Kolme todellista Jumal' olentoa, Persoonaa, Henkilöä. Yksi ja sama Jumaluus, yksi ja sama, todellinen, oikea Jumala erotukseksi vääristä jumalista ja epäjumalista. Kolminaisuus on totta, avaus on hyvä.

      Kirkkojen kolminaisuusoppi taas ei ole raamatullinen, se on kreikkalaista uusplatonista filosofiaa. Sekavaa teologiaa. Epälooginen ja käsittämätön. Sitä ei tarvitse puolustaa kolminaisuuden selityksenä. Se on väärä selitys. Osittain vaan oikea: Jeesus on Jumala ja kaksi muutakin.

      Tärkeintä on ymmärtää, että Jeesus on Jumala, Jumalan Poika. Häneen pitää uskoa. Ja Jumalana. Palvottavana, kumarettavana.

      • Anonyymi

        Ensin selität juuri kolminaisuusopin mukaan ja sitten tuomitset sen seuraavassa kappaleessa.

        Ja seuraavaksi myönnät, että olet polyteisti, tarkemmin sanottuna henoteisti. Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa, mutta se on vastoin Raamatun ensimmäistä käskyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensin selität juuri kolminaisuusopin mukaan ja sitten tuomitset sen seuraavassa kappaleessa.

        Ja seuraavaksi myönnät, että olet polyteisti, tarkemmin sanottuna henoteisti. Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa, mutta se on vastoin Raamatun ensimmäistä käskyä.

        Kolminaisuusoppi on sekava ja epälooginen. Kolme niitä on mutta mikä on oikea selitys sille ristiriidalle, että on vain yksi Jumala, mutta kolminaisuudessa on kolme Jumalaa?

        Se on se miten kirkkomme sen opettaa. Saa sitä haukkua polyteismiksi, sitten se on sitä. Mitä sillä väliä miksi sitä nimitetään, raamatullinen totuus kuitenkin?

        Jeesus, Jumala, kastetaan, Isän, Jumalan ääni kuuluu: "Minun rakas Poikani jne..." Pyhä Henki, Jumala, laskeutuu Pojan päälle kyyhkysen muodossa.

        Kuinka monta Jumalaa? Kolme.

        Jokaisella vielä puolisonsa. Ainakin kuusi Jumalaa. Sitä ei siinä kyllä sanota. Sitä ei ole missään kanonisoitu, mutta niinhän se on. Niitä puolisoita ei erikseen palvota. Eikä lapsia.

        Kun kuitenkin kristinusko on monoteismiä, mitä se sitten tarkoittaa? Yksi ainoa tosi ja oikea Jumaluus, nämä kolme yhdessä ja erikseen. Kummastakaan ei tarvi luopua, tai sitten luovutaan toisesta tai toisesta. Ihan sama, asiaa se ei muuta. Kolme Jumalaa, Yksi ja sama Jumaluus.

        Kolminaisuusopissa on vain yksi Jumala ja silti kolme. Se on yksinkertaisesti looginen mahdottomuus ja selittelyä on sitten hyllymetrejä. Ei sitä tarvi selittää, kolminaisuusoppi kirkoissa vaan on väärä.

        Se voidaan hylätä.

        Pääasia, että ymmärretään, että Jeesus on Jumala, Jahve, Jehova. Se sanotaan suoraan Uudessa Testamentissa ja sen kaikki kristityt hyväksyvät. Paitsi unitaristit, joita ovat mm. Jehovan todistajat.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi on sekava ja epälooginen. Kolme niitä on mutta mikä on oikea selitys sille ristiriidalle, että on vain yksi Jumala, mutta kolminaisuudessa on kolme Jumalaa?

        Se on se miten kirkkomme sen opettaa. Saa sitä haukkua polyteismiksi, sitten se on sitä. Mitä sillä väliä miksi sitä nimitetään, raamatullinen totuus kuitenkin?

        Jeesus, Jumala, kastetaan, Isän, Jumalan ääni kuuluu: "Minun rakas Poikani jne..." Pyhä Henki, Jumala, laskeutuu Pojan päälle kyyhkysen muodossa.

        Kuinka monta Jumalaa? Kolme.

        Jokaisella vielä puolisonsa. Ainakin kuusi Jumalaa. Sitä ei siinä kyllä sanota. Sitä ei ole missään kanonisoitu, mutta niinhän se on. Niitä puolisoita ei erikseen palvota. Eikä lapsia.

        Kun kuitenkin kristinusko on monoteismiä, mitä se sitten tarkoittaa? Yksi ainoa tosi ja oikea Jumaluus, nämä kolme yhdessä ja erikseen. Kummastakaan ei tarvi luopua, tai sitten luovutaan toisesta tai toisesta. Ihan sama, asiaa se ei muuta. Kolme Jumalaa, Yksi ja sama Jumaluus.

        Kolminaisuusopissa on vain yksi Jumala ja silti kolme. Se on yksinkertaisesti looginen mahdottomuus ja selittelyä on sitten hyllymetrejä. Ei sitä tarvi selittää, kolminaisuusoppi kirkoissa vaan on väärä.

        Se voidaan hylätä.

        Pääasia, että ymmärretään, että Jeesus on Jumala, Jahve, Jehova. Se sanotaan suoraan Uudessa Testamentissa ja sen kaikki kristityt hyväksyvät. Paitsi unitaristit, joita ovat mm. Jehovan todistajat.

        No juuri sillä samalla epälogiikallahan sinä yrität selittää asiaa.

        Hienoa että myönnät polyteismisi. Se vain on vastoin Raamatun ensimmäistä käskyä.

        > Kolminaisuusopissa on vain yksi Jumala ja silti kolme.

        Kolme MITÄ? Opissahan sanotaan, että yhteinen on heidän jumaluutensa. Siis ihan samaa kuin millä sinä yrität poistaa oman polyteismisi. Sinä vain käytät vastoin kielioppia isoa alkukirjainta jumaluudesta.

        Polyteismisi on raamatullisesti väärä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No juuri sillä samalla epälogiikallahan sinä yrität selittää asiaa.

        Hienoa että myönnät polyteismisi. Se vain on vastoin Raamatun ensimmäistä käskyä.

        > Kolminaisuusopissa on vain yksi Jumala ja silti kolme.

        Kolme MITÄ? Opissahan sanotaan, että yhteinen on heidän jumaluutensa. Siis ihan samaa kuin millä sinä yrität poistaa oman polyteismisi. Sinä vain käytät vastoin kielioppia isoa alkukirjainta jumaluudesta.

        Polyteismisi on raamatullisesti väärä.

        Kaikki kolme ovat erillisiä persoonia, henkilöitä, olentoja, Jumalia. Se on oikein.

        Kolminaisuusopissa on vain yksi olento, jokin ihme henki vaan. Se on sekavaa ja väärin. Oikein siinä on se puoli, että Jeesuskin on Jumala. Se erottaa kristinuskon harhaopeista.

        Jeesus on Luoja, Vanhan Testamentin Jahve, Jumala, sovittanut synnit, ylösnoussut ja tulee takaisin Messiaana ja Kuninkaana. Tämä asia erottaa kristillisen uskon juutalaisuudesta ja Islamista.

        Se että Jeesus on Jumala.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Kaikki kolme ovat erillisiä persoonia, henkilöitä, olentoja, Jumalia. Se on oikein.

        Kolminaisuusopissa on vain yksi olento, jokin ihme henki vaan. Se on sekavaa ja väärin. Oikein siinä on se puoli, että Jeesuskin on Jumala. Se erottaa kristinuskon harhaopeista.

        Jeesus on Luoja, Vanhan Testamentin Jahve, Jumala, sovittanut synnit, ylösnoussut ja tulee takaisin Messiaana ja Kuninkaana. Tämä asia erottaa kristillisen uskon juutalaisuudesta ja Islamista.

        Se että Jeesus on Jumala.

        Ensimmäinen lauseesi on lähes täysin kolminaisuusopin mukainen. Ainoa ero on se, että sinulle He ovat eri Jumalia. Olet siis avoimesti polyteisti, mikä on vastoin Raamatun ensimmäistä käskyä.

        Vääristelet kolminaisuusoppia höpöttämällä yhdestä olennosta, joten syyllistyt täsmälleen samaan kuin tämän palstan entinen nestori Tapani. Olentohan on kutakuinkin persoonan synonyymi, ja kolminaisuusopissa on selvästi kolme persoonaa! No, teille luulihaklönttiruumisuskoisille sana olento voi olla eri merkityksellinen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen lauseesi on lähes täysin kolminaisuusopin mukainen. Ainoa ero on se, että sinulle He ovat eri Jumalia. Olet siis avoimesti polyteisti, mikä on vastoin Raamatun ensimmäistä käskyä.

        Vääristelet kolminaisuusoppia höpöttämällä yhdestä olennosta, joten syyllistyt täsmälleen samaan kuin tämän palstan entinen nestori Tapani. Olentohan on kutakuinkin persoonan synonyymi, ja kolminaisuusopissa on selvästi kolme persoonaa! No, teille luulihaklönttiruumisuskoisille sana olento voi olla eri merkityksellinen...

        Kirkon oppi on yksiselitteinen. Kolme Jumalaa, Yksi Jumaluus, Pyhä Henki on Henkipersoona, Hänellä ei ole kirkastettua ruumista kuten Isällä ja Pojalla.

        Tämä sopii täysin 1. käskyyn ja Raamattuun. Kirkkojen kolminaisuusoppeihin se ei sovi. Niiden kanssa se on ristiriidassa. Ne ovat vääriä.

        On myös muistettava, että Jumaluuden olemus menee yli ihmisen käsityskyvyn. Me emme kaikkea siitä voi nyt ymmärtää. Ja korkeimmassa taivaassa kaikki ovat jumalia, miehet, naiset ja lapset. Sieltä me tulemme, olimme jo jumalia, Jumalan lapsia, ja sinne on tarkoitus mennä takaisin, jumalaksi jumalien joukkoon.

        Kolminaisuus on totta, kolmehan niitä on. Siinä mielessä olemme monijumalaisia.

        Kolminaisuusoppi kirkoissa taas on väärä.

        Yksi Jumaluus, siinä mielessä olemme yksijumalaisia.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Kirkon oppi on yksiselitteinen. Kolme Jumalaa, Yksi Jumaluus, Pyhä Henki on Henkipersoona, Hänellä ei ole kirkastettua ruumista kuten Isällä ja Pojalla.

        Tämä sopii täysin 1. käskyyn ja Raamattuun. Kirkkojen kolminaisuusoppeihin se ei sovi. Niiden kanssa se on ristiriidassa. Ne ovat vääriä.

        On myös muistettava, että Jumaluuden olemus menee yli ihmisen käsityskyvyn. Me emme kaikkea siitä voi nyt ymmärtää. Ja korkeimmassa taivaassa kaikki ovat jumalia, miehet, naiset ja lapset. Sieltä me tulemme, olimme jo jumalia, Jumalan lapsia, ja sinne on tarkoitus mennä takaisin, jumalaksi jumalien joukkoon.

        Kolminaisuus on totta, kolmehan niitä on. Siinä mielessä olemme monijumalaisia.

        Kolminaisuusoppi kirkoissa taas on väärä.

        Yksi Jumaluus, siinä mielessä olemme yksijumalaisia.

        > Kirkon oppi on yksiselitteinen. Kolme Jumalaa, Yksi Jumaluus

        Tuohan täsmälleen kolminaisuusoppi!

        Miten ihmeessä voit väittää, että kolminaisuusoppi on väärin ja teidän oppinne on Raamatun mukainen, kun tuossa virkkeessäsi opit ovat täsmälleen samat?

        Sen sijaan Jumalan luulihaklönttiruumis on teidän oppianne. Ja toisaalta sanot usein, että kaikki ovat eri Jumalia. SE on vastoin Raamattua, koska se tarkoittaa polyteismiä. Siis kuten itsekin myönnät: "Siinä mielessä olemme monijumalaisia."

        Ihme sekoilua. Hyökkäät kolminaisuusoppia vatsaan vaikka perustelet yksijumalaisuutta juuri SILLÄ, mutta heti perään myönnät polyteismisi eli että Jumalia onkin (vähintään) kolme. Ette ole silloin yksijumalaisia vaan Raamatun vastaisia polyteistejä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        > Kirkon oppi on yksiselitteinen. Kolme Jumalaa, Yksi Jumaluus

        Tuohan täsmälleen kolminaisuusoppi!

        Miten ihmeessä voit väittää, että kolminaisuusoppi on väärin ja teidän oppinne on Raamatun mukainen, kun tuossa virkkeessäsi opit ovat täsmälleen samat?

        Sen sijaan Jumalan luulihaklönttiruumis on teidän oppianne. Ja toisaalta sanot usein, että kaikki ovat eri Jumalia. SE on vastoin Raamattua, koska se tarkoittaa polyteismiä. Siis kuten itsekin myönnät: "Siinä mielessä olemme monijumalaisia."

        Ihme sekoilua. Hyökkäät kolminaisuusoppia vatsaan vaikka perustelet yksijumalaisuutta juuri SILLÄ, mutta heti perään myönnät polyteismisi eli että Jumalia onkin (vähintään) kolme. Ette ole silloin yksijumalaisia vaan Raamatun vastaisia polyteistejä.

        Kerropa meille kirkkojen kolminaisuusoppi! Ei ole sama.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Kerropa meille kirkkojen kolminaisuusoppi! Ei ole sama.

        Se on juuri se mitä esität oman kirkkosi opiksi kun haluat vältellä polyteismiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri se mitä esität oman kirkkosi opiksi kun haluat vältellä polyteismiä.

        Ei ole sama. Meidän käsityksessä on selkeästi kolme erillistä olentoa, henkilöä, kolme Jumalaa. Yksi ja sama, ikuinen ja muuttumaton Jumaluus. Ja Jumalien taivaassa on lukemattomia jumalia. Kaikki siellä ovat jumalia.

        Ihan sama nimitetäänkö sitä polyteismiksi vai monoteismiksi, sellainen se käsitys kuitenkin on ja erilainen kuin valtakirkkojen kolminaisuusoppi, jossa logiikan vastaisesti on vain yksi Jumala ja sitten kuitenkin kolme Jumalaa, ja sitten selitellään ja sovitetaan yhteen mahdotonta asiaa mahdottomalla ja sekavalla tavalla.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Ei ole sama. Meidän käsityksessä on selkeästi kolme erillistä olentoa, henkilöä, kolme Jumalaa. Yksi ja sama, ikuinen ja muuttumaton Jumaluus. Ja Jumalien taivaassa on lukemattomia jumalia. Kaikki siellä ovat jumalia.

        Ihan sama nimitetäänkö sitä polyteismiksi vai monoteismiksi, sellainen se käsitys kuitenkin on ja erilainen kuin valtakirkkojen kolminaisuusoppi, jossa logiikan vastaisesti on vain yksi Jumala ja sitten kuitenkin kolme Jumalaa, ja sitten selitellään ja sovitetaan yhteen mahdotonta asiaa mahdottomalla ja sekavalla tavalla.

        No tuohan on juuri kolminaisuusoppia! Tosin sinä puhut olennoista, kolminaisuusoppi persoonista, mutta se on ihan sama asia. Ne ovat synonyymejä! Se, että sinun Jumalallasi on luulihaklönttiruumis ei muuta asioita miksikään persoonien suhteen. Kutsuthan sinä teille fyysisesti ruumiitonta Pyhää Henkeäkin olennoksi. Kolminaisuusoppi kutsuu persoonaksi.

        Ei se ole ihan sama, että nimitetäänkö sitä polyteismiksi, koska polyteismi on yksiselitteisesti kielletty ensimmäisessä käskyssä!

        Kolminaisuusoppi ei väitä, että jumalia on monta! Se sanoo, että persoonien jumaluus on yhteistä eli ihan samaa mitä sinä sanot siltä osin, mutta ei siltä osin kuin sanot, että on kolme erillistä olento-Jumalaa.

        Sekoilet todella aivan samalla tavalla kuin (gurusi?) Tapani ennen tällä palstalla.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Ei ole sama. Meidän käsityksessä on selkeästi kolme erillistä olentoa, henkilöä, kolme Jumalaa. Yksi ja sama, ikuinen ja muuttumaton Jumaluus. Ja Jumalien taivaassa on lukemattomia jumalia. Kaikki siellä ovat jumalia.

        Ihan sama nimitetäänkö sitä polyteismiksi vai monoteismiksi, sellainen se käsitys kuitenkin on ja erilainen kuin valtakirkkojen kolminaisuusoppi, jossa logiikan vastaisesti on vain yksi Jumala ja sitten kuitenkin kolme Jumalaa, ja sitten selitellään ja sovitetaan yhteen mahdotonta asiaa mahdottomalla ja sekavalla tavalla.

        Sekä kolminaisuusoppi, että oppi että Pyhällä Hengellä (Gabriel) ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista, on väärä. Pyhä Henki (Gabriel) on elänyt maan päällä 14:sta eri ruumiissa eli hänellä voi olla lihaa ja luuta oleva ruumis tosin kuin MAP-kirkko yrittää opettaa. Jos sokea taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Ei ole sama. Meidän käsityksessä on selkeästi kolme erillistä olentoa, henkilöä, kolme Jumalaa. Yksi ja sama, ikuinen ja muuttumaton Jumaluus. Ja Jumalien taivaassa on lukemattomia jumalia. Kaikki siellä ovat jumalia.

        Ihan sama nimitetäänkö sitä polyteismiksi vai monoteismiksi, sellainen se käsitys kuitenkin on ja erilainen kuin valtakirkkojen kolminaisuusoppi, jossa logiikan vastaisesti on vain yksi Jumala ja sitten kuitenkin kolme Jumalaa, ja sitten selitellään ja sovitetaan yhteen mahdotonta asiaa mahdottomalla ja sekavalla tavalla.

        Taivaassa oli, ennen kuin Jumala Jehova alkoi luoda ainetta, seitsemän muuta miespuolista Jumalaa. Jehova Jumala loi 6 2/3 vuorokautta pituista ajanjaksoa aineen luomisen aloittamisen jälkeen ensimmäisen persoonan Sanan joka sikisi olemassaoloon pyhän hengen (yleisnimi) voimasta ja joka luotiin jumalaksi, ei Jumalaksi. 4 vuorokautta pituista ajanjaksoa Sanan luomisen jälkeen sikisi olemassaoloon (Jumala loi) Pyhän Hengen (erisnimi) joka luotiin jumalaksi, ei Jumalaksi ja joka sai myöhemmin toiseksi nimekseen Gabriel.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tuohan on juuri kolminaisuusoppia! Tosin sinä puhut olennoista, kolminaisuusoppi persoonista, mutta se on ihan sama asia. Ne ovat synonyymejä! Se, että sinun Jumalallasi on luulihaklönttiruumis ei muuta asioita miksikään persoonien suhteen. Kutsuthan sinä teille fyysisesti ruumiitonta Pyhää Henkeäkin olennoksi. Kolminaisuusoppi kutsuu persoonaksi.

        Ei se ole ihan sama, että nimitetäänkö sitä polyteismiksi, koska polyteismi on yksiselitteisesti kielletty ensimmäisessä käskyssä!

        Kolminaisuusoppi ei väitä, että jumalia on monta! Se sanoo, että persoonien jumaluus on yhteistä eli ihan samaa mitä sinä sanot siltä osin, mutta ei siltä osin kuin sanot, että on kolme erillistä olento-Jumalaa.

        Sekoilet todella aivan samalla tavalla kuin (gurusi?) Tapani ennen tällä palstalla.

        Selvitin jo tarkkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sekä kolminaisuusoppi, että oppi että Pyhällä Hengellä (Gabriel) ei ole lihaa ja luuta olevaa ruumista, on väärä. Pyhä Henki (Gabriel) on elänyt maan päällä 14:sta eri ruumiissa eli hänellä voi olla lihaa ja luuta oleva ruumis tosin kuin MAP-kirkko yrittää opettaa. Jos sokea taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan.

        Täyttä roskaa. Jokin valheen henki puhuu suullasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taivaassa oli, ennen kuin Jumala Jehova alkoi luoda ainetta, seitsemän muuta miespuolista Jumalaa. Jehova Jumala loi 6 2/3 vuorokautta pituista ajanjaksoa aineen luomisen aloittamisen jälkeen ensimmäisen persoonan Sanan joka sikisi olemassaoloon pyhän hengen (yleisnimi) voimasta ja joka luotiin jumalaksi, ei Jumalaksi. 4 vuorokautta pituista ajanjaksoa Sanan luomisen jälkeen sikisi olemassaoloon (Jumala loi) Pyhän Hengen (erisnimi) joka luotiin jumalaksi, ei Jumalaksi ja joka sai myöhemmin toiseksi nimekseen Gabriel.

        Joku valheen henki puhuu tuossa.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Selvitin jo tarkkaan.

        Aina samat ontot selitykset. Kun haluat välttää polyteismin, käännyt kolminaisuusopin puoleen. Sitten kuitenkin aina myönnät sen eron, että kolminaisuusopissa on kolme persoonaa, mutta Smithin opissa kolme eri Jumalaa. Kolme Jumalaa merkitsee polyteismiä. Ei siinä sinänsä ole mitään pahaa, mutta se on vastoin Raamattua.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Täyttä roskaa. Jokin valheen henki puhuu suullasi.

        Sinussahan se valheen henki puhuu kun syötät ihmisille valheellista tietoa etkä ota vastuuta sanoistasi.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Joku valheen henki puhuu tuossa.

        Enver Hoxhan henki puhuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enver Hoxhan henki puhuu.

        Hyvä että myönnät olevasi samalainen sekopää.


      • Anonyymi
        santtunen kirjoitti:

        Ei ole sama. Meidän käsityksessä on selkeästi kolme erillistä olentoa, henkilöä, kolme Jumalaa. Yksi ja sama, ikuinen ja muuttumaton Jumaluus. Ja Jumalien taivaassa on lukemattomia jumalia. Kaikki siellä ovat jumalia.

        Ihan sama nimitetäänkö sitä polyteismiksi vai monoteismiksi, sellainen se käsitys kuitenkin on ja erilainen kuin valtakirkkojen kolminaisuusoppi, jossa logiikan vastaisesti on vain yksi Jumala ja sitten kuitenkin kolme Jumalaa, ja sitten selitellään ja sovitetaan yhteen mahdotonta asiaa mahdottomalla ja sekavalla tavalla.

        Raamattu sanoo, että Jumala on YKSI!


    • Anonyymi

      Jumala on yksi!
      Poika on yksi
      Pyhä Henki on yksi....kaikki ovat erillisiä!

      • Anonyymi

        Tarkoitatko erillisiä persoonia vai erillisiä Jumalia. Siinä on se pointti.


    • Anonyymi

      Pyhä henki on uskovaisille mielikuvituskaveri jonka voi mukavasti muotoilla mieleisekseen.
      Jeesukselle se taasen tarkoitti kunnon kannabissuitsikkeen aiheuttamaa pöllyä, ohon hän tutustui jo pienenä temppelissä.

      • Anonyymi

        Mistä on tullut se väite, että PH on sama kuin enkeli Gabriel?
        Kysyn sitä aina silloin tällöin, eikä kukaan vastaa, vaikka väite esitetään useammin kuin minun ihmettelyäni.
        Minulle ei riitä, että sanotaan, että niin se on, Haluan raamatunjakeen, joka sen kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä on tullut se väite, että PH on sama kuin enkeli Gabriel?
        Kysyn sitä aina silloin tällöin, eikä kukaan vastaa, vaikka väite esitetään useammin kuin minun ihmettelyäni.
        Minulle ei riitä, että sanotaan, että niin se on, Haluan raamatunjakeen, joka sen kertoo.

        Ei ole sama!


    • Anonyymi

      Arto, kerro mikä on PH nimi....kaikilla taivaallisilla on nimi!!!
      PH nimeä ei ole mainittu yhdelläkään Raamatun sivulla!

      • Anonyymi

        Vaikka PH puhuu Raamatun sanan mukaan, ei se tee hänestä persoonaa, hänellä on se kyky.
        Kun PH puhuu sen kuulee vain se jolle se on rajoitettu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka PH puhuu Raamatun sanan mukaan, ei se tee hänestä persoonaa, hänellä on se kyky.
        Kun PH puhuu sen kuulee vain se jolle se on rajoitettu!

        jolle se on tarkoitettu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe