Yamaha 15hv kuumenee?

Minulla on Yamaha 15 hv vuodelta 1990. Ostin kaverilta halvalla kun se on seissyt ainakin 10 vuotta ulkotallissa. Kaasari oli tukossa mutta putsasin jag konehan lähti käyntiin. Laitoin sitten veneeseen ja starttasin jag kone kävi kun unelma. Ainakin tyhjäkäynnillä. Vettä tuli hyvin juorureiästä. Sitten vain vaihde päälle ja ajoon. Moottori kävi kun unelma, hiljaa ja tärisemättä vielä puolikaasullakin. Sitten kun vielä lisäsin kaasua ehkä noin 3/4 niin yhtäkkiä kone rupesi nakuttaa ilkeästi. Kun vielä lisäsin kaasua niin aivan kun se olisi leikannut kiinni, kova kolina ja moottori sammui. Lähti kyllä uudelleen käyntiin ja hiljaa ajaellessa kävi nätisti mutta heti kun kaasua lisäsin lähelle täyttä niin rupesi kolina kuulumaan.
No, moottori irti ja kotiin. Mittasin puristuspaineet ja ja se oli molemmissa sylintereissä samaa, aika hyvä. Sitten otin termostaatin pois. Tarkistin vesipumpun ja siipipyörä oli kuin uusi, elikkä näytti toimivan hyvin. Sitten uudelleen kokeilemaan vedessä. Nyt ajoin ensin melko pitkään puoli kaasulla ja taas kone kävi kun unelma. Mutta kun ajoin täysillä niin ehkä minuutin jälkeen rupesi taas kuulumaan nakutusta ja lopuksi leikkasi vähän kiinni taas. Starttasin uudelleen ja taas kävi nätisti puoli kaasulla mutta heti kun ajoi vähän kovemmin niin alkoi nakutus kuulumaan taas . Moottori pois ja toinen vanha Yamaha tilalle. Kuitenkin haluaisin saada sen kuumenevan koneen käyttöön kun se on huomattavasti uudempi. Mikäkö siinä voisi olla vikana? Olisiko niin että jokin vesikanava on vieläkin tukossa mikä aiheuttaa ylilämpenemistä vai olisiko joku laakeri tai vastaava joka aiheuttaa kolinan ja kiinnileikkaamisen? Mikä avuksi?

13

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaikenlaista riettautta sitä onkin tehtaalla keksitty. Onkohan petilaakerista karannu haulit kokonaan.

    • Anonyymi

      Ihan parasta.
      Paalattuna.

    • Anonyymi

      Kuusakoski huoltaa kyseiset koneet.

    • Anonyymi

      Kaikki te, jotka olette tai olette ajatellut vastata ihan tyhmästi voitte lopettaa. Jos te olette sellaisessa asemassa että tiellä on mahollisuutta ostaa kallista, uutta konetta koko ajan niin onnittelen! Minulla (ja varmaan monella muullakaan) ei ole mahdollisuutta tähän , ja sen takia joutuu joskus tappelemaan vähän vanhemman kaluston kanssa. Siinä yleensä oppiikin asioita matkan varrella, mikä ei tapahdu niille jotka heti kun tulee pientä vastoinkäymistä heittää vanhat tavarat pois ja ostaa uutta tilalle. Pyydän nyt, että kaikki te, jotka olette täällä vain viisastelemassa voitte jatkaa jossain muualla missä on enemmän samanhenkistä porukkaa! Tehän vaan näytätte tyhmyyttänne kuitenkin!

      • Anonyymi

        Jos olet aloittaja niin olet kehittänyt melkoisen jutun meidän anonyymien ihmeteltäväksi. Ilman pelkoa tyhmyyden näyttämisestä uskon moottorin kuumenemisen, vähän leikkaamiseen kiinni taas, johtuvan riittämättömästä jäähdytysvedestä.


    • Anonyymi

      Kannattaa vaihtaa se siipipyörä saattaa olla kovettunut jos noin kauan seissyt

    • Anonyymi

      Minäkään en usko moottorin kiinnileikkaamiseen. Jos moottori on 10v ollut käyttämättä ja ilman suojaöljyä niin teepä sisäänajo hiukan vahvemmalla bensiiniöljyseoksella ja aja ensimmäiset 10 tuntia kevyellä kaasulla max 1/3 täydestä kaasusta. No nythän olet jo kaasutellut tietty. Sinänsä mielenkiintoista kuinka vahva yama on kuitenkin koneena. Mutta kokeile vielä se sisäänajo 10 tuntia pikkukaasula ja sitten syyskuussa kirjoita meille kestääkö täyttä kaasua. En usko että moottori kiinni leikannut jos kerta starttaa taas :)

      • Anonyymi

        2T-koneessa kiinnileikkaaminen ei välttämättä aiheuta vakavia vaurioita. Mulla on leikannut kiinni 20 hv Mariner ja 125 ccm Hondan moottoripyörä. Perämoottoriin oli tarttunut muovia tukkimaan vedenoton. Sammui plaanista ja sammuttuaan ei pyörinyt narusta vetämällä. Merkkivesireiästä tuli vesihöyryä. Muutaman minuutin odottelun jälkeen käynnistyi normaalisti ja tuolla ajettiin monta vuotta ongelmitta.

        Tuo moottoripyörä leikkasi ajossa kiinni kahdesti niin, että takapyörä meni lukkoon. Omaa hölmöyttä. Oli juuri porautettu ylikokoon ja uusi mäntä. Olin koonnut itse ja laittanut jäähdytysvedet niin, että paisuntasäiliö oli täysi, mutta kierto ei. 2 km ehdin ajaa heti en tajunnut mitä tapahtui ja sama uudestaan 1 km myöhemmin. Tuolla ajoin vedet laitettua 10 tkm ja tehoa oli vähintään samat kuin uutena eli huippunopeus hiukan parempi.


      • Anonyymi

        Tuo uudelleen ajettava sisäänajoteoria ei pidä missään nimessä paikkaansa. Kyllä sylinterit ja männänrenkaat ovat aikanaan sisäänajossa
        ja senjälkeisessä käytössä muotoutuneet pysyvästi toisiinsa kuten puristuspaineet näyttivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo uudelleen ajettava sisäänajoteoria ei pidä missään nimessä paikkaansa. Kyllä sylinterit ja männänrenkaat ovat aikanaan sisäänajossa
        ja senjälkeisessä käytössä muotoutuneet pysyvästi toisiinsa kuten puristuspaineet näyttivät.

        Moposta oli porattu sylinteri javaihdettu mäntä. Ei tarvita sisäänajoa? Vmp.


    • Anonyymi

      Itse ajoin aikoinaan vähän isommalla koneella samoin oirein. Alkoi jumimaan aina kovassa rasituksessa. Syyksi paljastui, ettei kaksitahtikoneen bensassa ollut yhtään öljyä. Ei juminut yhtään kun sitten laitoin öljyä joukkoon. Alimman pytyn jouduin hoonaamaan ja rengastamaan uudestaan.

    • Anonyymi

      Kuminen siipipyörä vaihtoon,vaikka siinä ei näkyisikään mitään . Se on herkkä laite. Ei tarvi kun startata ,ettei kone ole vedessä,niin sen jälkeen ei pumppaa kunnolla. Silikoni rasva on kova sana asentaessa uutta.

    • Anonyymi

      Ja sitten vielä.kannattaa vesikanavat tutkia ja paineilmalla suhautella. Itselläni oli 4heppasessa puutikku vesikanavassa ja vei kannen tiivisteen kuumentuessaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      80
      2799
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      293
      1610
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1517
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1361
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1339
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1017
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      979
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      854
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe