Miksi MAP-kirkon kaduilla saarnaajat ovat usein USA:sta vaikka Suomessakin on Mormoneja?

Anonyymi

Miksi ne MAP (Myöhempien Aikojen Pyhien) kirkon nuoret edustajat jotka kaduilla kävelevät ovat USA:sta kun Suomessakin on Mormoneja jotka voisivat mennä tarjoamaan sitä sanomaansa?

Luulisi että jo Suomessa asuvien olisi paljon helpompi lähestyä suomalaisia, esimerkiksi koska keskustelu sujuisi paremmin suomen kielellä.

16

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vai onko siinä ajatuksena että ihmisiä saattaisi sanoma kiinnostaa enemmän, jos se tulee nuorten siloposkisten hassusti suomea puhuvien amerikkalaisten esittämänä?

    • Anonyymi

      No kuvittele nyt vaikka Olli lähetyssaarnaajakäännyttäjänä. Kukaan ei kääntyisi. Tosin ei tuo amerikkalaistenkaan toiminta kovin tuloksellista ole. Mutta sillä sitoutetaan nuoret antamaan aikansa ja rahansa kirkolle.

    • Anonyymi

      Vastaus: Ehkä siksi, että Suomessa ei ole tarpeeksi jäseniä lähetystyöhön. Mutta suomalaisia kutsutaan lähetystyöhön myös muihin maihin.
      Tälläisen vaihdon tarkoituksena on osoitta ihmisille, että kirkko on sama kaikialla. Samalla Amerikasta tulevat lähetyssaarnaajat oppivat tuntemaan kirkon eri toimintaympäristön.

      Selitän tarkemmin: Amerikassa kirkon kappeleissa on omat tilat pyhäkoululuokille, pyhäkoululle ym. ja pappeuden koorumeille. Se johtuu siitä, että kappelit on rakennettu kolmelle seurakunnalle, joiden kokoukset menevät lomitain.

      Suomessa ei ole niin, koska ne on rakennettu vain yhtä seurakuntaa varten. Siksi pyhäkoulu, Apuyhdstys, Alkeisyhdistys ym. käytävät samoja tiloja eri aikoina. Suomessa on myös pienet seurakunnat kun Utahissa seurakunnat ovat suuria.

      Toinen tekijä lienee myös se, että monessa tapauksessa ulkomaalainen lähetyssaarnaaja herättää enemmän kiinostusta myös kirkoa kohtaan. Huomasin tämän itse lähetystyössä ollessani. Suomessahan suomalainen ei usko toista suomalaista, oli uskonto tai puolue mikä tahansa(!), joten vierasmaalainen voi olla sen vuoksi hyvä käännyttäjä.

      • Anonyymi

        Kiinassa ollessani kiinalaisnainen tuli käännyttämään minua ja seuruettani johonkin kristilliseen lahkoon. Hänellä oli myös englanninkielisiä läpysköitä. Vanha kiinalaismies, joka seurasi asiaa sivusta sanoi: "Minä tunnen Jeesuksen!" Naisen silmät kirkastuivat ja hän astui lähemmäksi tuota sivullista. Sitten mies jatkoi: "Hän on vaimoni serkkupoika." Kaikki muut tykkäsivät huumorista, mutta käännyttäjänainen ei hymyillyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinassa ollessani kiinalaisnainen tuli käännyttämään minua ja seuruettani johonkin kristilliseen lahkoon. Hänellä oli myös englanninkielisiä läpysköitä. Vanha kiinalaismies, joka seurasi asiaa sivusta sanoi: "Minä tunnen Jeesuksen!" Naisen silmät kirkastuivat ja hän astui lähemmäksi tuota sivullista. Sitten mies jatkoi: "Hän on vaimoni serkkupoika." Kaikki muut tykkäsivät huumorista, mutta käännyttäjänainen ei hymyillyt.

        :-D

        Tuo toi mieleen meemikuvan (tosin vähän rivon) jonka aikoinaan näin jossa luki yläosassa "GOT TOUCHED BY JESUS" ja alaosassa "IN A MEXICAN PRISON"


      • Anonyymi

        "Ehkä siksi, että Suomessa ei ole tarpeeksi jäseniä lähetystyöhön."

        Mutta sitten luulisi että niitä näkisi ainakin jonkun paikallisen suomalaisen katutyössä? Itse en ole koskaan tavannut yhtäkään paikallista Mormonia katutyössä, he ovat aina olleet Amerikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ehkä siksi, että Suomessa ei ole tarpeeksi jäseniä lähetystyöhön."

        Mutta sitten luulisi että niitä näkisi ainakin jonkun paikallisen suomalaisen katutyössä? Itse en ole koskaan tavannut yhtäkään paikallista Mormonia katutyössä, he ovat aina olleet Amerikasta.

        Se että sinä et ole nähnyt ei todista mitään.


      • Anonyymi

        Eli Amerikasta lähetetään saarnaajia muualle maailmaan että he tietäisivät että on kappeleita jotka on rakennettu vain yhdelle seurakunnalle. Tätä ei voi ymmärtää kuin asumalla 2 vuotta noissa maissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Amerikasta lähetetään saarnaajia muualle maailmaan että he tietäisivät että on kappeleita jotka on rakennettu vain yhdelle seurakunnalle. Tätä ei voi ymmärtää kuin asumalla 2 vuotta noissa maissa.

        Kappeli-esimerkki on kylläkin oma, mutta tuskin kukaan voi kieltää, lähetyssaarnaajan toiminta ulkomailla avartaa lähetystyössä palvelevan maailmankuvaa eri tyisesti oman uskonnon kannalta.

        Silloin aikoinaan kun Suomi oli vielä pelkästään lähetyskentä, silloinen lähetysjohtaja sanoi suoraan, että suomalaisia ehdotettaan lähetettäväksi maihin, joissa toimii kirkon vaarna. Tämä siksi, että silloiset lähetyssaarnaajat näkisivät, miten vaarna toimii. Ateli ilmeisesti lähetyssaarnaajia tulevina vaarnojen johtajina.

        En tiedä, miten kirkon ylin johto näkee asian, mutta kirkon johdossa on toiminut Suomessa lähetystyössä olleita. Esim. kirkon ylimmän Apuyhdistyksen johtokunnassa toiminut neuvonantaja oli ollut lähetystyössä Suomessa, joten sillä oli jonkinlainen tilannekuva Suomesta.


    • Anonyymi

      Onko Mormonien saarnaaminen aina LÄHETYStyötä? Siis heillä ei ole "paikallista saarnatyötä"?

      • Anonyymi

        Jos sitä tehdään kristittyjen parissa, se on käännytystyötä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sitä tehdään kristittyjen parissa, se on käännytystyötä.

        On kai turhaa kysyä mormoneilta, miten käännytystyö on onnistunut niiltä amerikkalaispojilta.
        Mielessä kyllä on käynyt, että taitavat olla aika turhautuneita työhönsä.
        Kuinka suuri on mormonien määrä Suomessa, kuinka kauan käännytystyötä on täällä tehty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kai turhaa kysyä mormoneilta, miten käännytystyö on onnistunut niiltä amerikkalaispojilta.
        Mielessä kyllä on käynyt, että taitavat olla aika turhautuneita työhönsä.
        Kuinka suuri on mormonien määrä Suomessa, kuinka kauan käännytystyötä on täällä tehty?

        "Kuinka suuri on mormonien määrä Suomessa"

        Tilastokeskuksen mukaan määrä ei ole paljoa muuttunut viimeisen 20 vuoden aikana.

        Vuonna 2001 heitä olisi ollut Suomessa 3 321. Vuonna 2011 määrä oli 3 208 ja vuonna 2021 se olisi ollut 3 187.

        https://statfin.stat.fi/PxWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__vaerak/statfin_vaerak_pxt_11rx.px/


    • Anonyymi

      Haluaisko aloittaja heitä olevan enemmän liikkeellä ?

    • Anonyymi

      Mormoneille tälläinen työ on lähtökohtaisesti juuri "lähetys"-työtä jossa mennään omalta alueelta pois jonnekkin muualle sillai 2 vuoden ajaksi. Se ei siis ole sellaista paikallista saarnaamista

    • Anonyymi

      Aloittajan kysymystä ajattelin itsekin tänään. Ehkä siksi että amerikkalaisuus on Mormoneille osa heidän brändi-identiteettiään Euroopassa. Siis suurempi mahdollisuus saada Mormonin kirjan tutkistelu alkuun kun amerikkalainen tulee kysymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1792
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      123
      1240
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      245
      907
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      867
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe