Inflaatiosta

Anonyymi

Kysyn kun en oikein ymmärrä että jos käteisenä olisi säästössä vaikka 20 000e niin se ei enän ole 20 000e vaikka 10 vuoden päästä niin miten se näkyy? Eli jos mulla on vaikka tonni kädessä ja inflaatio on vaikka 100e siitä syöny niin millä tavalla huomaan sen että arvo laskenu? Jos joku tuote maksaa 1000e niin sen saam sillä 1000 eurolla mikä kädessä? Näkyykö se hintojen nousuna vai miten? Jos käyttötilillä säästää niin siellä varmaan näkyy sillein että tililtä katoaa se 100e mutta entä käteisenä?

23

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tililtä ei välttämättä katoa mitään, mutta ajan kuluessa tapahtuu hintojen nousua. Sitä kutsutaan inflaatioksi.

      Kaikki tavarat, palvelut kallistuu. Tonni on edelleen tonni, mutta sillä tonnilla saatava hyöty on pienempi.

      70-luvun alussa paras Mersu maksoi 200tmk, eli 33teur. Tänä päivänä vastaava Mersu lienee jossain 500 tuhannen euron liepeillä. Toki myös palkat/pääomat on nousseet tänä aikana.

    • Anonyymi

      Kun aikoinaan ensimmäisessä työpaikassa palkka oli kolme markkaa tunti ja sillä eli ihan hyvin, niin tänään ei 50 senttiä tunti palkalla pysty elämään millään. Eli rahan ostovoima katoaa hintojen nousuun. Ennen euroja kahvikuppi maksoi pari markkaa, euroihin siirryttäessä euron tai pari. Kun parikymmentä vuotta sitten sinulla oli 10 tuhatta euroa säästössä, niin pystyit ostamaan sillä 10 hehtaarin metsäpalstan. Nykyisin tarvitset kyseiseen metsäpalstaan semmoiset 50 tuhatta.
      Jos sinulla on 10 tuhatta nyt säästössä, niin voit ostaa sillä noin 6 kpl unssin kultakolikoita. Kymmenen vuoden kuluttua vaihdat kultakolikkosi euroihin takaisin, niin saat niistä noin 25 tuhatta, jos samaa rataa mennään mitä tähänkin asti.

    • Anonyymi

      10 000€ summalla viettää mukavan 2vko loman perheen kanssa. Muistelee sitä sitten vanhempana ja säästää uudet 10 000€ ensi kesäksi.

    • Anonyymi

      Kyseessä pyramidihuijaus jossa seisova raha pienenee arvoltaan, mutta vanha talo/ asunto nousee arvoltaan vaikka vain siinä asuttaisiin ilman pakollisia korjauksia?...

      • Anonyymi

        Vaikka pyramidit ovat vanhoja ja arvokkaita, niin vanhan asunnon arvonkehitys ja pyramidihuijaukset eivät liity toisiinsa mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pyramidit ovat vanhoja ja arvokkaita, niin vanhan asunnon arvonkehitys ja pyramidihuijaukset eivät liity toisiinsa mitenkään.

        asuntojen hintojen romahdusta odotetaan nyt kun korot taas nousevat taivaisiin ja suojatyöt katoaa , ruotsissa alkoi jo


    • Anonyymi

      Se on se inflaatio kovin etäinen ja teoreettinen ilmiö, ei sieltä tililtä konkreettisesti lähde yhtään rahaa pois, mutta osakesijoituksissa arvo vaihtelee konkreettisesti kunkin päivän tuuliviirin mukaan.

      • Anonyymi

        Osakkeita kuitenkin kannattaa ostaa ja ylipäätään sijoittaa rahaa johonkin.
        Paljon on sitä koulukuntaa, joka säilöö rahaa tilille, eikä käytä sitä. Pikkuhiljaa vuosien/vuosikymmenten kuluessa rahan arvo pienenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osakkeita kuitenkin kannattaa ostaa ja ylipäätään sijoittaa rahaa johonkin.
        Paljon on sitä koulukuntaa, joka säilöö rahaa tilille, eikä käytä sitä. Pikkuhiljaa vuosien/vuosikymmenten kuluessa rahan arvo pienenee.

        Ei kannata. Kokeiltu on. Osakesijoittamisessa rahat hukkuu ainakin Nordnetissä valtaviin palkkioihin niin ostaessa kuin myydessä ja verottaja vie loput jos yhtään sattuu jäämään voitolle. Minä en näköjään kykene ajoittamaan ainakaan ostoja kun aina kun ostin, kurssi putosi ja pysyi alhaalla useimpien osakkeiden kohdalla. Sitten kun möin pois, heti nousi korkeammalle kuin koko omistusaikana!
        Korona vei vielä osingotkin pankki- ja rahoitusalan osakkeilta, tosin on ne varmaan nyt palautettu, mutta minä möin kaikki loputkin osakkeet pois jo vuonna 2021.
        Sama rahastosäästämisessäkin, kulut vie niin paljon välistä, että et pysty siinäkään säästämään todellisuudessa yhtään, jollet satu onnistumaan ostamaan silloin kun kurssi on matalalla, todella matalalla, että kattaisi kulut ja verot jos sattuisit onnistumaan myymään kurssin ollessa korkeimmillaan.
        Minä sanoisin, että tilille säästäminen on tavalliselle ihmiselle kuten minulle paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa, sekä ennustettavampaa. Verot viedään koroista automaattisesti, eikä ole jälkiveroja odotettavissa, kuten osakkeiden ja rahasto-osuuksien myynnistä. Lokakuussa erääntyy mulla vielä yksi erä veromätkyistä, toistasataa euroa pitkästi ja sitten olen viimein päässyt eroon koko saatanan osakepaskakokeilusta. Ei koskaan enää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata. Kokeiltu on. Osakesijoittamisessa rahat hukkuu ainakin Nordnetissä valtaviin palkkioihin niin ostaessa kuin myydessä ja verottaja vie loput jos yhtään sattuu jäämään voitolle. Minä en näköjään kykene ajoittamaan ainakaan ostoja kun aina kun ostin, kurssi putosi ja pysyi alhaalla useimpien osakkeiden kohdalla. Sitten kun möin pois, heti nousi korkeammalle kuin koko omistusaikana!
        Korona vei vielä osingotkin pankki- ja rahoitusalan osakkeilta, tosin on ne varmaan nyt palautettu, mutta minä möin kaikki loputkin osakkeet pois jo vuonna 2021.
        Sama rahastosäästämisessäkin, kulut vie niin paljon välistä, että et pysty siinäkään säästämään todellisuudessa yhtään, jollet satu onnistumaan ostamaan silloin kun kurssi on matalalla, todella matalalla, että kattaisi kulut ja verot jos sattuisit onnistumaan myymään kurssin ollessa korkeimmillaan.
        Minä sanoisin, että tilille säästäminen on tavalliselle ihmiselle kuten minulle paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa, sekä ennustettavampaa. Verot viedään koroista automaattisesti, eikä ole jälkiveroja odotettavissa, kuten osakkeiden ja rahasto-osuuksien myynnistä. Lokakuussa erääntyy mulla vielä yksi erä veromätkyistä, toistasataa euroa pitkästi ja sitten olen viimein päässyt eroon koko saatanan osakepaskakokeilusta. Ei koskaan enää!

        Olen itse ollut osakesijoittaja jo lähemmäs 15 vuotta. Osakkeita ei kannata myydä, kun laskumarkkina on päällä. Se on totta, että harva osaa ajoittaa ostoja/myyntejä.
        Tyypillinen menettely suomipojalla on, kun alkaa laskea, myydään kaikki, eikä osteta enää ikinä.

        Noin ei ikinä menesty osakesijoittajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse ollut osakesijoittaja jo lähemmäs 15 vuotta. Osakkeita ei kannata myydä, kun laskumarkkina on päällä. Se on totta, että harva osaa ajoittaa ostoja/myyntejä.
        Tyypillinen menettely suomipojalla on, kun alkaa laskea, myydään kaikki, eikä osteta enää ikinä.

        Noin ei ikinä menesty osakesijoittajana.

        Suurimmalla osalla näistä osakkeilla rahansa menettäneistä menee juuri noin. Osakkeet myydään kun säikähdetään kurssien laskua. Huippuhintoihin taas kauppa käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla näistä osakkeilla rahansa menettäneistä menee juuri noin. Osakkeet myydään kun säikähdetään kurssien laskua. Huippuhintoihin taas kauppa käy.

        Kurssit laski jo heti oston jälkeen ja vain vajosivat alaspäin koko ajan. Vain pari-kolme firmaa meni ylöspäin koko aikana, suurin osa tappiolla. Möin pois kun ei näyttänyt olevan toivoakaan että ne koskaan nousisivat, mutta heti myynnin jälkeen kuin karman vittuiluna nousivat korkeammalle kuin koskaan koko omistusaikana saatana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla näistä osakkeilla rahansa menettäneistä menee juuri noin. Osakkeet myydään kun säikähdetään kurssien laskua. Huippuhintoihin taas kauppa käy.

        Toit esille vielä yhden negatiivisen seikan osake "säästämisestä". Jos haluat päästä voitolle, et voi nostaa rahoja milloin tarvitset niitä, vaan joudut odottelemaan ehkä vuosia, vuosikymmeniäkin, että ne olisivat nousseet mahdollisesti voitolle, tai sitten eivät.
        Lisäksi kaikki palkkiot ja verot, joiden takia osakkeiden pitäisi nousta ehkä epärealistisenkin paljon että ne tulisivat katetuksi.
        Tilille säästämisessä saat rahat tarvittaessa nostettua ja määräaikaistililläkin tiedossa olevan kauden loputtua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse ollut osakesijoittaja jo lähemmäs 15 vuotta. Osakkeita ei kannata myydä, kun laskumarkkina on päällä. Se on totta, että harva osaa ajoittaa ostoja/myyntejä.
        Tyypillinen menettely suomipojalla on, kun alkaa laskea, myydään kaikki, eikä osteta enää ikinä.

        Noin ei ikinä menesty osakesijoittajana.

        voi tulla sellainen lama että se kestää 30v


    • Anonyymi

      Euron kurssi oli kiinnityshetkellä (1997?) 5,94573. Vaikka inflaatio on ollut 20v prosentin luokkaa, niin mielestäni on hyvä käyttää esim. 2,5% lukua. Eli siis 5,9453x(0,985^20)=3,96941. Tottakai esim autojen hinnat on kasvaneet toisella puolella, mutta tekniikka on muuttunut ja palkat kasvaneet. Ei hintojen muutokset ihan mustavalkoisia ole. 8% muutos on vain korjausliike joka on tullut nopeasti.

      • Anonyymi

        Moni vanhempi ihminen mieltää vieläkin rahan markoissa. Mutta onhan kaikki nousseet hintojen lisäksi. Palkat, osingot, omaisuus, asunnot ym.

        Itse olin koulupoika markka-aikana, tuloni oli kesätöissä n. 2000mk/kk ja isäni palkka luokkaa 10tmk/kk. Koulussa mainostettiin, että hakeudu raksamieheksi, niille maksetaan jopa 12tmk/kk.

        Tänä päivänä omat tulot on siellä 70-80teur tietämillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni vanhempi ihminen mieltää vieläkin rahan markoissa. Mutta onhan kaikki nousseet hintojen lisäksi. Palkat, osingot, omaisuus, asunnot ym.

        Itse olin koulupoika markka-aikana, tuloni oli kesätöissä n. 2000mk/kk ja isäni palkka luokkaa 10tmk/kk. Koulussa mainostettiin, että hakeudu raksamieheksi, niille maksetaan jopa 12tmk/kk.

        Tänä päivänä omat tulot on siellä 70-80teur tietämillä.

        Omassa aiemmassa kommentissa virhe! Jos inflaatio-odotukset oli 20v sitten 2.5 niin kerroin oli 0,975 ei 0’985 joka olisi 1,5. Eli jos 1997 määritetty kiinnityskerroin oli 5,94573 ja kerroin 98,5, niin 2002 mukaan markan viimeinen arvo olisi nyt 3,58341 joka muutosarvona olisi n 0,6. Sori virhe. Edelleen kahdeksan pinnan muutos saattaa tuntua rajulle koska kaikki toteutunut muutos on tullut kerralla.

        Siis jos 30v sitten palkka oli 10 tuhatta kuukaudessa, niin se on ok! Tuo 70000e lienee vuosipalkka!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa aiemmassa kommentissa virhe! Jos inflaatio-odotukset oli 20v sitten 2.5 niin kerroin oli 0,975 ei 0’985 joka olisi 1,5. Eli jos 1997 määritetty kiinnityskerroin oli 5,94573 ja kerroin 98,5, niin 2002 mukaan markan viimeinen arvo olisi nyt 3,58341 joka muutosarvona olisi n 0,6. Sori virhe. Edelleen kahdeksan pinnan muutos saattaa tuntua rajulle koska kaikki toteutunut muutos on tullut kerralla.

        Siis jos 30v sitten palkka oli 10 tuhatta kuukaudessa, niin se on ok! Tuo 70000e lienee vuosipalkka!

        Joo, sitä tarkoitin. Riippuen vuodesta, nyt n. 70-80teur vuositulot. Siinä on mukana palkkatulot ja pääomatulot yrityksestä.


    • Anonyymi

      Riippuu mitä ostaa 2000v kun ostit auton 20.000e niin nyt saat samalla hinnalla paremman ja hienomman .

      • Anonyymi

        Vuonna 2000 oli vain paljon pienemmät palkat. Autoissa on hinnat laskeneet.

        Vuonna 2000 sai Helsingistä kolmion 200teur hyvältä paikalta. Tänä päivänä sama maksaa 400teur.


    • Anonyymi

      Kyllä inflaation huomaat hintojen nousuna , kuten ruoka ja asuminen .Säästötililläsi makaava miljoonaeuroa tuottaa " kasvaa " inflaatio prosenttien tuottaman koron kasvun myötä , pankin maksama korko talletukselle esim ,, 3 % . Se ei vastaa inflaation alamäkeä täysin . Joten jäät tappiolle aina .

    • Anonyymi

      Sain lapsena joka joulu lajoituksena rahaa tilille. Aikuisiässä lopetin tilin ja nostin kaikki rahat mutta inflaation takia rahoilla ei saanut juuri mitään.
      Säästäminen kannattaa ainoastaan jos inflaatioprosentti ja talletuskorkoprosentti ovat lähellä toisiaan. Kannattaa siirtää rahat sellaiseen pankkiin joka maksaa korkoa.
      Yleensä määräaikaiset 3-12 kuukauden tileille maksetaan kohtuulinen korko josta tosin verottaja ottaa oman siivun.
      Tällä hetkellä on vaikea löytää suomalaista pankkia joka maksaa korkoa määräaikaiselle tilille mutta korkojen noustessa pitäisisi myös talletuskorkojen nousta.

    • Anonyymi

      Sinisilmäistä miettiä mitä 2000v ja 2020 hintojen ero ja palkalla saa! Inflaatiolla eli hinnan muutoksella yritys tasaa kysyntää. Jos astianpesukoneen asennuksia on paljon ja asennuksen hinta on 30€, niin nostamalla hintaa 40€ saadaan kysyntää rajoitettua. Kun kaikilla on asennettu kone ja pikkuhiljaa porukka uusi koneita kysyntä vähenee voidaan asennushintaa laskea vastaavasti esim 35€. Vitosen ero aiempaan tulee ihan kustannusten muutoksesta ei niinkään kysynnästä. Tuon asennushinnan päälle tulee vielä laskupalkkio joka voi olla esim. 10€ ja kaikkeen alv!

      Mutta tuo hintojen muutoksen laskeminen kahdenkymmenen - kolmenkymmenen vuoden takaa tähän päivään on turhaa koska niiden takana on asioita jotka vaatii enemmän pohtimista. Vajaan 8% inflaatiosta sen verran, että kymmenen vuoden ajan odotus oli 2% ja toteutunut jonkin verran alle yksi. Se pitäisi laskea erikseen ja piirtää kuvaaja mitä mallit samalla kuvaajalla näyttää! Nyt vaan tuo 7,8?jysähti kerralla vai oliko se sittenkin 5,8 vaiko vajaa viisi jos normaali on jossain 1-2 välissä! Jälkiviisaus on parasta viisautta - omien puskureiden kasvattaminen ja ylläpito 2010- luvulla olisi kannattanut! Niille joilla nyt on paljon lainaa ja korot normalisoituu oman pääoman tuplaaminen 15% sijaan 30% tasoon paremmalla mallintamisella olisi ihan fiksua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe