Muutan itähelsinkiin ja haluaisin tietää,
olen töissä 8 tuntia päivässä, voiko lapset olla päiväkodissa tuon ajan
minkälaisia ovat itäpuolen päiväkodit, olen kuullut negatiivisia asioita, oisko jollakin kokemusta
mitä muita hoitomuotoja on tarjolla itäkeskuksen-vuosaaren alueella.
Itä-Helsingin
17
3222
Vastaukset
- munknäsboende
Itä-Helsinki, voi ei! Tule asumaan Munkkiniemeen tai Etelä-Haagaan. Itä-Helsinki on rupuinen, vihamielinen paikka, hui olkoon.
- *K*
On alkanut ottaa päähän kaikki ns. hienot ihmiset (idiootit), joilla on täysin vääristyneitä käsityksiä Itä-Helsingistä. Esimerkki: Turkkiin pukeutunut nainen on eksynyt itähelsinkiläiseen pubiin ja kysyy: "Olettetko te kaikki työttömiä?". Samalla hän muistaa alleviivata sitä että asuu Punavuoressa. (Mainittakoon, että kyseinen pubin pöytäseurue oli ylityöllistetty, hyvä kun pari kaljaa ehti ottaa myöhään loppuneen työpäivän jälkeen.)
Tai kun "huppupäinen mies ryösti kioskin Vuosaaressa", niin heti muistutetaan, että kyllä se Itä-Helsinki on kamala paikka. Mutta jos joku ampuu viattomia ihmisiä Albertinkadulla tai poliiseja Kapteeninkadulla, niin kukaan ei sano että kyllä se Punavuori/Ullanlinna on kauhea paikka.
Munkkiniemeläinen näkee keskustassa kaapuhin pukeutuneita musliminaisia, ja toteaa, että siinä on Vuosaaren kansallispuku. Kysynpähän vaan, että onko hän koskaan nähnyt näin pukeutuneita ihmisiä Vuosaaressa. Keskustassahan niitä näkee paljon enemmän. (On muuten hyvin käytännöllinen asu, suosittelen.)
Yleensäkin ottaen Itä-Helsinkiä mollaavat eivät juuri tunne Itä-Helsinkiä. Ovat esim nähneet vain jonkin teollisuusalueen, jonka jälkeen onkin hyvä todeta, että "täällä ei olisi kiva asua".
Itä-Helsinki on suuri alue. Tänne mahtuu kaikenlaista: Suuria kerrostaloryppäitä, teollisutta, upeita omakotitaloja hienoine puutarhoineen, metsää ja kauniita rantoja. Itähelsinkiläisillä näkee myös hyvin paljon esim hienoja purjeveneitä, on jopa vesilentokonetta omalla laiturilla. (Eli mitäs me sosiaalipummit? Säälikää meitä.)
Niinpä niin te ydinkeskustan minkkikopeissa asuvat pikkujupit, olkaapa vaan ylpeitä siitä että "olette parempia ihmisiä koska asutte arvostetulla alueella". Mutta kenen arvostamalla? Joidenkin kakaroiden, jotka haluavat asua lähellä paikkoja, joissa voi käydä näyttäytymässä. (Esim Tenth floor.) Tai bongaamassa julkkiksia. YÄK! Eli olla torvi muiden torvien joukossa.
Mitä asuntoneliöiden hintoihin tulee, niin se vaihtelee suuresti sen mukaan millainen maine alueella on. Ei sen mukaan millainen asuinpaikka kyseessä on. Eli tyhmät maksavat nimestä.
Varsinkin Hesarin toimittajilla näyttää olevan äärimmäisen vääristyneitä käsityksiä Itä-Helsingistä. No joo.. eihän se Hesari ole muutenkaan mikään puolueeton lehti, vaan sen toimittajien teksteistä paistaa läpi monessa muussakin asiassa hyvin yksipuolinen - jopa naivistinen - maailmankuva.
Mainittakoon, että eräs Ullanlinnassa asunut henkilö muutti jokunen aika sitten Roihuvuoreen. (Itä-Helsinkiä, kerrottakoon tietämättömille.) Hän on kovin ihastunut uuteen asuinpaikkaansa. Kuulema ihanan vehreä ja väljä. Naapuritkin ovat tosi mukavia, niihin sai heti kontaktin. Ei kuulema tee pätkääkään mieli takaisin keskustan hulinaan ja pakokaasuihin.
*K* 1999 - munknäsboende
*K* kirjoitti:
On alkanut ottaa päähän kaikki ns. hienot ihmiset (idiootit), joilla on täysin vääristyneitä käsityksiä Itä-Helsingistä. Esimerkki: Turkkiin pukeutunut nainen on eksynyt itähelsinkiläiseen pubiin ja kysyy: "Olettetko te kaikki työttömiä?". Samalla hän muistaa alleviivata sitä että asuu Punavuoressa. (Mainittakoon, että kyseinen pubin pöytäseurue oli ylityöllistetty, hyvä kun pari kaljaa ehti ottaa myöhään loppuneen työpäivän jälkeen.)
Tai kun "huppupäinen mies ryösti kioskin Vuosaaressa", niin heti muistutetaan, että kyllä se Itä-Helsinki on kamala paikka. Mutta jos joku ampuu viattomia ihmisiä Albertinkadulla tai poliiseja Kapteeninkadulla, niin kukaan ei sano että kyllä se Punavuori/Ullanlinna on kauhea paikka.
Munkkiniemeläinen näkee keskustassa kaapuhin pukeutuneita musliminaisia, ja toteaa, että siinä on Vuosaaren kansallispuku. Kysynpähän vaan, että onko hän koskaan nähnyt näin pukeutuneita ihmisiä Vuosaaressa. Keskustassahan niitä näkee paljon enemmän. (On muuten hyvin käytännöllinen asu, suosittelen.)
Yleensäkin ottaen Itä-Helsinkiä mollaavat eivät juuri tunne Itä-Helsinkiä. Ovat esim nähneet vain jonkin teollisuusalueen, jonka jälkeen onkin hyvä todeta, että "täällä ei olisi kiva asua".
Itä-Helsinki on suuri alue. Tänne mahtuu kaikenlaista: Suuria kerrostaloryppäitä, teollisutta, upeita omakotitaloja hienoine puutarhoineen, metsää ja kauniita rantoja. Itähelsinkiläisillä näkee myös hyvin paljon esim hienoja purjeveneitä, on jopa vesilentokonetta omalla laiturilla. (Eli mitäs me sosiaalipummit? Säälikää meitä.)
Niinpä niin te ydinkeskustan minkkikopeissa asuvat pikkujupit, olkaapa vaan ylpeitä siitä että "olette parempia ihmisiä koska asutte arvostetulla alueella". Mutta kenen arvostamalla? Joidenkin kakaroiden, jotka haluavat asua lähellä paikkoja, joissa voi käydä näyttäytymässä. (Esim Tenth floor.) Tai bongaamassa julkkiksia. YÄK! Eli olla torvi muiden torvien joukossa.
Mitä asuntoneliöiden hintoihin tulee, niin se vaihtelee suuresti sen mukaan millainen maine alueella on. Ei sen mukaan millainen asuinpaikka kyseessä on. Eli tyhmät maksavat nimestä.
Varsinkin Hesarin toimittajilla näyttää olevan äärimmäisen vääristyneitä käsityksiä Itä-Helsingistä. No joo.. eihän se Hesari ole muutenkaan mikään puolueeton lehti, vaan sen toimittajien teksteistä paistaa läpi monessa muussakin asiassa hyvin yksipuolinen - jopa naivistinen - maailmankuva.
Mainittakoon, että eräs Ullanlinnassa asunut henkilö muutti jokunen aika sitten Roihuvuoreen. (Itä-Helsinkiä, kerrottakoon tietämättömille.) Hän on kovin ihastunut uuteen asuinpaikkaansa. Kuulema ihanan vehreä ja väljä. Naapuritkin ovat tosi mukavia, niihin sai heti kontaktin. Ei kuulema tee pätkääkään mieli takaisin keskustan hulinaan ja pakokaasuihin.
*K* 1999Hui kuinka aggressiivinen Itä-Helsinkiläinen! Ei täällä Munkkiniemessä ainakaan tarvitse hirveän ahtaasti asua. Luontoa, kivoja tontteja ja meri löytyy. Oletko lukenut Kjell Westön "Leijat Helsingin yllä"? Sehän on näiltä kulmilta. No,ehkä olin aluksi vähän jyrkkä, löytynee itäisestä Helsingistäkin mukavia paikkoja. Eikö Marjaniemen ja Kulosaaren voi luokitella itäiseksi Helsingiksi? Siellä olen käynyt. Myös veneellä olen käynyt jollain saarella siellä päin. Viime kesänä matkalla Porvooseen ajoi mieheni leikillään jostain lähiöiden kautta ja kävimme tankkaamassa ja alkoholiliikkeessä jossain kauppakeskuksessa. Se ei kuitenkaan ollut se Itäkeskus, vaan vielä kauempana, jokin Kolumbia tai jotain. Kauheasti oli ainakin maahanmuuttajia, ovat varmasti tykästyneet siihen ostoskeskukseen.
- *K*
munknäsboende kirjoitti:
Hui kuinka aggressiivinen Itä-Helsinkiläinen! Ei täällä Munkkiniemessä ainakaan tarvitse hirveän ahtaasti asua. Luontoa, kivoja tontteja ja meri löytyy. Oletko lukenut Kjell Westön "Leijat Helsingin yllä"? Sehän on näiltä kulmilta. No,ehkä olin aluksi vähän jyrkkä, löytynee itäisestä Helsingistäkin mukavia paikkoja. Eikö Marjaniemen ja Kulosaaren voi luokitella itäiseksi Helsingiksi? Siellä olen käynyt. Myös veneellä olen käynyt jollain saarella siellä päin. Viime kesänä matkalla Porvooseen ajoi mieheni leikillään jostain lähiöiden kautta ja kävimme tankkaamassa ja alkoholiliikkeessä jossain kauppakeskuksessa. Se ei kuitenkaan ollut se Itäkeskus, vaan vielä kauempana, jokin Kolumbia tai jotain. Kauheasti oli ainakin maahanmuuttajia, ovat varmasti tykästyneet siihen ostoskeskukseen.
"Hui kuinka aggressiivinen Itä-Helsinkiläinen!"
Aggressiivinen?
"Ei täällä Munkkiniemessä ainakaan tarvitse hirveän ahtaasti asua. Luontoa, kivoja tontteja ja meri löytyy."
Tunnen Munkkinimen kuten koko pääkaupunkiseudun. Itä-Helsingissä on huomattavasti laajempi kirjo erilaisia tontteja ja asumismuotoja kuin Munkkinimessä. Ja luontoa löytyy enemmän kuin Munkkinimestä. Ja kartasta voi vertailla rantojen määrää.
"Oletko lukenut Kjell Westön "Leijat Helsingin yllä"? Sehän on näiltä kulmilta. "
En muodosta käsitystäni eri kaupunginosista muiden kirjoitusten perusteella, vaan käsitykseni muodostuu oman elämän kautta.
"No, ehkä olin aluksi vähän jyrkkä, löytynee itäisestä Helsingistäkin mukavia paikkoja. Eikö Marjaniemen ja Kulosaaren voi luokitella itäiseksi Helsingiksi? Siellä olen käynyt. "
Huh.. oletpa matkustellut laajasti. Ihan Marjanimenne ja Kulosaareen Kulosaaren asti! Ja vaan käynyt yhdellä kadulla kussakin paikassa?
"Myös veneellä olen käynyt jollain saarella siellä päin. "
Taidat olla aika avuton ihminen - et edes tiedä missä liikut. Niin että miten voisi olettaa että tuntisit kaupunkia muuten kuin ennakkoluulojen ja muiden kuulopuheiden ja kirjoitusten perusteella - johon viittaa myös tuo kirjallisuusviite. Varmaan olet saanut kirjallisuudesta ja TV:stä myös käsityksen Itä-Helsingistä - jossa sitä aina mollataan ikään kuin olisi yksi erillinen Itä-Helsinki. Älä unohda että esim. Vuosaari on pinta-alaltaan suunnilleen yhtä laaja kuin Helsingin keskustan niemi. Eli sinne mahtuu kaikenlaista ja monenmoista. Kartanoista koirankoppeihin ja elementtitaloista luksusasuntoihin.
" Se ei kuitenkaan ollut se Itäkeskus, vaan vielä kauempana, jokin Kolumbia tai jotain. Kauheasti oli ainakin maahanmuuttajia, ovat varmasti tykästyneet siihen ostoskeskukseen. "
Tai jostain.. Joo.. Sinulta kannattaa kysyä jos haluaa tietä jotain Helsingistä. (Sarkasmia)
Siis hohhoijaa.... Niitä maahanmuuttajia oli 95%, eikö niin? Tai ehkäpä jopa 107 prosenttia väestöstä. Näithän omin silmin. - ctz
munknäsboende kirjoitti:
Hui kuinka aggressiivinen Itä-Helsinkiläinen! Ei täällä Munkkiniemessä ainakaan tarvitse hirveän ahtaasti asua. Luontoa, kivoja tontteja ja meri löytyy. Oletko lukenut Kjell Westön "Leijat Helsingin yllä"? Sehän on näiltä kulmilta. No,ehkä olin aluksi vähän jyrkkä, löytynee itäisestä Helsingistäkin mukavia paikkoja. Eikö Marjaniemen ja Kulosaaren voi luokitella itäiseksi Helsingiksi? Siellä olen käynyt. Myös veneellä olen käynyt jollain saarella siellä päin. Viime kesänä matkalla Porvooseen ajoi mieheni leikillään jostain lähiöiden kautta ja kävimme tankkaamassa ja alkoholiliikkeessä jossain kauppakeskuksessa. Se ei kuitenkaan ollut se Itäkeskus, vaan vielä kauempana, jokin Kolumbia tai jotain. Kauheasti oli ainakin maahanmuuttajia, ovat varmasti tykästyneet siihen ostoskeskukseen.
"Ei täällä Munkkiniemessä ainakaan tarvitse hirveän ahtaasti asua. Luontoa, kivoja tontteja ja meri löytyy. "
Asuin 13 vuotta Munkkiniemessä melko ahtaasti eli 39 neliön kaksiossa. Nyt asun väljästi melkein kolme kertaa suuremmassa asunnossa Vuosaaressa merinäköala-asunnossa.
"löytynee itäisestä Helsingistäkin mukavia paikkoja"
Ja löytynee Munkkinimestäkin sivistyneitä ihmisiä. Vähän ikävä ex munkkiniemeläisenä sanoa näin, mutta Munkkinimessä minua ahdisti eniten "bättre folk" tyyli ja naapureiden kyttääminen kaikesta tekemisestä tai tekemättä jättämisestä. Täällä Vuosaaressa on paljon miellyttävämpi henkinen ilmapiiri. En kaipaa takaisin Munkkiniemeen. - Bennett4
ctz kirjoitti:
"Ei täällä Munkkiniemessä ainakaan tarvitse hirveän ahtaasti asua. Luontoa, kivoja tontteja ja meri löytyy. "
Asuin 13 vuotta Munkkiniemessä melko ahtaasti eli 39 neliön kaksiossa. Nyt asun väljästi melkein kolme kertaa suuremmassa asunnossa Vuosaaressa merinäköala-asunnossa.
"löytynee itäisestä Helsingistäkin mukavia paikkoja"
Ja löytynee Munkkinimestäkin sivistyneitä ihmisiä. Vähän ikävä ex munkkiniemeläisenä sanoa näin, mutta Munkkinimessä minua ahdisti eniten "bättre folk" tyyli ja naapureiden kyttääminen kaikesta tekemisestä tai tekemättä jättämisestä. Täällä Vuosaaressa on paljon miellyttävämpi henkinen ilmapiiri. En kaipaa takaisin Munkkiniemeen.Minäkin asuin Munkkiniemessä 20 ensimmäistä elinvuottani. Pahin ongelma siellä ovat juuri nuo suomenruotsalaismummot nurkkapoliiseina.
- Oululainen
munknäsboende kirjoitti:
Leijat Helsingin yllä tuli telkkarista noin viikko sitten. Jos se isoveli Danin kämppä oli tyypillinen munknäskämppä, niin empä halua asua Munkkiniemessä.
Ainakin ihmiset siinä filmissä oli tosi tunnevammasia persereikiä. En haluaisi niitäkään naapureikseni.
- ymmällä...
Lapsiahan siellä on ja ammattitaitoisia hoitajia.
Samat säännöt ja rytmit koko Suomessa.
Jos noin miettii asioita niin miten voit päästää lapses kouluun jne...???
Itähelsingissä asuu todella paljon lapsiperheitä, unohda tollaset hölmöt jutut ja mene tutustumaan päiväkotiin minne lapsesi saat jos yleensä saat paikat heille, tunkua on varmasti. - ei osoitteita
Ei ole olemassa itä-helsinkiläistä ihmisrotua. Ei ole olemassa itä-helsinkiläistä päiväkotityyppiä.
Päiväkodissa voi olla burn outin partaalla olevat hoitajat, mutta todennäköisemmin (muualta Helsingistä!) tulevia ihania ammattilaisia. Päiväkodin lapset voivat olla purevia pikkupetoja, mutta todennäköisemmin ihan samanlaisia ihmistaimia kuin omasi. - *K*
Raimo Ilaskivi ja Pelle Miljoona keskustelevat näköalabaarissa Helsingistä. Katse kääntyy itään. Mitä Itä-Helsinki tuo heille mieleen:
PM: "Mogadishu avenue."
RI: "Suomen Monaco. Ei tehdä työtä ei makseta veroja."
PM: "...rikkaat asuvat läntisissä osissa ja rupusakki tuolla idässä."
RI: "Olen samaa mieltä."
Itse katson Vuosaarta vähän lähempää: Riittää että katseeni kääntyy ikkunasta ulos. En näe missään rupusakkia, näen vain puutarhani. Täytyypä mennä ulos etsimään. Joo.. Kukaan ei tee töitä: Huvipurret ovat äänettöminä laitureissaan ja vesitasonkin lentäjä näyttää olevan laiskottelemassa. Varsinaisia luusereita.
Jos PM ei tunne kaupunkia, niin se on hänen häpeänsä. Jos RI ei tunne kaupunkia, niin olen kauhistunut siitä miten heppoisissa käsissä kaupungin johto on ollut. Vuosaari on iso alue. Tänne mahtuu monenlaisia osia. Jos jollain kadulla asuu keskimääräisesti enemmän sosiaalitapauksia, niin ei pidä leimata koko kaupunginosaa sen mukaan. Tulee mieleen sokea joka tunnustelee norsun kärsää ja luulee että norsu on käärmeen muotoinen.
(Yllä olevat repliikit ovat lyhennelmiä Helsingin Sanomien viikkoliitteen artikkelista.)
FST:n ohjelmassa mennään rähjäiseen pubiin haastattelemaan alkoholistia, joka kertoo että Vuosaaressa on 80% työttömiä. Tätä väärää tietoa ei kommentoida mitenkään, sillä tämä lienee yleinen "totuus" monien mielessä. Esimerkkinä tätä ennen sattunut tapaus: Keskustassa asuva nainen on eksynyt Vuosaarelaiseen pubiin ja kysyy: "Oletteko te kaikki työttömiä?" Todellisuudessa pöydän ääressä ei ollut yhtään työtöntä vaan mm. IT-ammattilaisia, jotka ylipitkän työpäivän jälkeen ottivat muutaman bissen.
Mitenköhän esim. Ilaskivi suhtautuisi, jos esittelisin munkkiniemeläistä spurgua tyypillisenä munkkiniemeläisenä ja säälittelisin kuinka hän asuu spurgujen keskellä.
Vääristelevä ja yksipuolinen uutisointi kantaa hedelmää. Esimerkkinä muualta Helsinkiin muuttavan asunnonhakuilmoitus, jossa hän ilmoitti, että kaikki muut alueet kelpaavat paitsi Itä- Helsinki. Tiedustelun perusteella kyseinen henkilö ei ollut edes koskaan käynyt Itä-Helsingissä.
Mielipiteiden muokkauksessa kyse ei aina ole edes uutisoinnista. Mielipiteitä esitetään mielipiteinä, mutta nekin muokkaavat muiden käsityksiä silloin kun oikeaa tietoa ei ole. Esimerkkinä jäljempänä mainitussa artikkelissa ollut lause: "Olen kuullut että Kontula ja Jakomäki olisivat kauhulähiöitä." Koska asia jää vahvistamatta tai kumoamatta, niin tällainen luulo jää elämään lukijoiden mieliin.
Helsingin Sanomissa (7.8.2000) toimittaja teki kävelykierroksen Itä-Helsingissä. Hän ei omien sanojensa mukaan tunne Helsinkiä keskustaa lukuunottamatta. Lopputuloshan on sitten sattuman kauppaa mille alueille sattuu eksymään. Hän toteaa osuvasti: "Helsinki on ihan liian yleistetty kaupunki." Vähän aiemmin hän kuitenkin itse yleistää Vuosaarta ikään kuin se olisi "styroksista ja kovapintaisesta muovista rakennettu pikku maailma." Hänkin odotti näkevänsä rappiota ja rähjää mutta löysi pääasiassa muuta.
Toimittaja sanoi nähneensä noin kymmenen erilaista Helsinkiä reitillään silti kaupunkikäsitystään muuttamatta. Kuinka syvällä nämä ennakkoluulot ovatkaan. Olisi varmaan syytä kierrellä lisää. Hänen mielestään esim. Herttoniemen metroasemalla ei ole mitään syytä astua ulos. Eipä varmaan olekaan, jos ei tiedä mitään esimerkiksi Herttoniemen kartanosta ja sen upeasta ympäristöstä.
*K* 2000- Itä-Helsingissä
Vieraani hämeestä ihastui itäkeskuksen kulttuuriin ja menoon niin paljon, että lähti hetki sitten tutustumaan siihen hieman lähemmin,
eli meni sinne mukaan josta Ilaskivi & kumpp. puhuvat, mutteivat tiedä mitään.
Toivottavasti vieraani tulee terveenä takaisin.
Itse olen itäkeskuksessa asunut puoli vuotta, aivan samanlainen paikka tämä on kuin muutkin kaupunginosat. Toki täällä tapaa enemmän kansainvälistä porukkaa, kuin esim entisessä asuinpaikassani, rööperissä. Pidän sitä ainoastaan positiivisena asiana.
Asuinpaikkana itä-helsinki on aivan yhtä hyvä paikka asua kuin muutkin paikat, mikä tästä tekee huonomman ? - Vuosaarelainen
Itä-Helsingissä kirjoitti:
Vieraani hämeestä ihastui itäkeskuksen kulttuuriin ja menoon niin paljon, että lähti hetki sitten tutustumaan siihen hieman lähemmin,
eli meni sinne mukaan josta Ilaskivi & kumpp. puhuvat, mutteivat tiedä mitään.
Toivottavasti vieraani tulee terveenä takaisin.
Itse olen itäkeskuksessa asunut puoli vuotta, aivan samanlainen paikka tämä on kuin muutkin kaupunginosat. Toki täällä tapaa enemmän kansainvälistä porukkaa, kuin esim entisessä asuinpaikassani, rööperissä. Pidän sitä ainoastaan positiivisena asiana.
Asuinpaikkana itä-helsinki on aivan yhtä hyvä paikka asua kuin muutkin paikat, mikä tästä tekee huonomman ?"Toivottavasti vieraani tulee terveenä takaisin."
Miten niin? Jos hän olisi lähtenyt isoon omenaan Espooseen, niin olisiko kysynyt noin? Ennakkoluuloja sinullakin?
Itse olen asunut Itä-Helsingissä yli 20 vuotta ja viihtynyt hyvin. (Kolmessa eri paikassa) En ikinä haluaisi muuttaa esim. Espooseen. - itä-helsingissä
Vuosaarelainen kirjoitti:
"Toivottavasti vieraani tulee terveenä takaisin."
Miten niin? Jos hän olisi lähtenyt isoon omenaan Espooseen, niin olisiko kysynyt noin? Ennakkoluuloja sinullakin?
Itse olen asunut Itä-Helsingissä yli 20 vuotta ja viihtynyt hyvin. (Kolmessa eri paikassa) En ikinä haluaisi muuttaa esim. Espooseen.Olisin kirjoittanut aivan samoin, vaikka kyseessä olisi ollut Espoo tai mikä isompi paikkakunta tahansa,
eikä nyt ole ennakkoluuloista kysymys. Huolesta enemmänkin, umpitollo maalainen lähtee (ja vielä nainen) lähtee täysin vieraaseen paikkaan tutustumaan. Palaahan sitten yhtä kokemusta rikkaampana. - TÄHÄ
itä-helsingissä kirjoitti:
Olisin kirjoittanut aivan samoin, vaikka kyseessä olisi ollut Espoo tai mikä isompi paikkakunta tahansa,
eikä nyt ole ennakkoluuloista kysymys. Huolesta enemmänkin, umpitollo maalainen lähtee (ja vielä nainen) lähtee täysin vieraaseen paikkaan tutustumaan. Palaahan sitten yhtä kokemusta rikkaampana.Eiköhän se oo naisesta kiinni mitä tapahtuu ja mitä ei....
Mä oon reissannut ympäri euroopan yksin jo tosi nuorena ja koskaan ei oo mitään sattunut saati kotimaassa..haloo - ovat olleet
TÄHÄ kirjoitti:
Eiköhän se oo naisesta kiinni mitä tapahtuu ja mitä ei....
Mä oon reissannut ympäri euroopan yksin jo tosi nuorena ja koskaan ei oo mitään sattunut saati kotimaassa..halooJos MITÄÄN ei ole sattunut. Matkustelen itse paljon ja aina sattuu ja tapahtuu, valamon luostarikin on kiinnostava paikka, siellä viini virtaa ja laulu raikaa, mutta löytyyhän niitä paikkoja tietenkin jossa ei mitään satu..................
- väliaikainen kotiäitee
Hei
Olen asunut yli kymmenen vuotta Vuosaaressa --tosin vanhalla puolella...
Lapseni ovat olleet perhepäivähoidossa ja päiväkodissa ,kunnallisissa. Lapset ovat menneet hoitopaikkaan - alkuvaikeuksien jälkeen- mielellään.Yksilöllisempää hoitoa,huoltoa ja ohjausta he ovat saaneet perhepäivähoitajalta, arvatenkin ! Päiväkodin elämä tosin tarjoaa enemmän lapsille mahdollisuuden solmia kaveruussuhteita ikätovereihin.
Päiväkodithan ovat avoinna yleensä klo 6.15 - 17.30 ja vuoropäiväkotihan "avoinna ympärivuorokauden".
Jos sinulla mahdollisuutta käy lapsesi kanssa tutustumassa alueen päiväkoteihin,vieraile kaupungin sosiaaliviraston sivuilla, käy tutkailemassa leikkipuistoissa perhepäivähoitajien toimintaa...
Kysele ,ihmettele ja tutustu ääneen , vaikka idässä ollaan kyllä täälläkin osataan...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047