Mt-ongelmista tehdään liian monimutkaisia?

Anonyymi

Mt-ongelmien syynä on 1) traumat 2) huono ympäristö 3) huonot elämäntavat. Jos nuo poistetaan niin kuinka paljon oikeasti jää jäljelle pelkästä aivokemiasta johtuvia ongelmia?

10

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Traumat, ympäristö ja elintavat on niitä monimutkaisia asioita.

    • Anonyymi

      Alle puolet varmastikin. Mutta toisaalta, huonot elämäntavat voi osittain johtua tietynlaisesta aivokemiasta. Sehän vaikuttaa päätöksiin, mitä kemikaaleja kropassa on ja miten eri ihmisten kropat toimii. Erojahan on. Esim. erityisherkkyydet yms. Jotkut ovat värisokeita. Joillakin on 6 sormea 5 sijasta yms...

      Tietyssä mielessä voi olla huono juttu kertoa jollekin "olen xxx" tai "olen xx" koska sekin on uskomus. Kertomalla sen toiselle vahvistaa sen itselleen. Mutta ei tässä ole oikeaa tai väärää. Koitetaan pärjätä kuten parhaiten taidetaan :) Ja kyllä me pärjätään!

    • Anonyymi

      Totta. Tosin näihin asioihin vaikuttaa myös liiallinen stressi, kuormitus, paineet, väärät käsitykset omista kyvyistä ja jaksamisesta. Myös sosiaalisissa vuorovaikutuksissa ilmenevät vakavat ristiriidat, eri osapuolten välinen riitely vaikuttavat huonontavasti monen henkiseen jaksamiseen. Liian vähäinen lepo ja vääränlainen, heikko ravinto aiheuttaa ongelmia hermostolle. Ja kaikki edellä mainitut vaikuttavat hermostoon ja niiiden toimintaan, mitä pidempään kuormitus jatkuu. Kun jokin tilanne jatkuu liian pitkään, se lopulta sairastuttaa ihmisen. Siksi monien ongelmien ennaltaehkäiseminen jo ennalta, tukiverkoston itselleen hankkiminen ja löytäminen, virikkeitä ja harrasteita sopivassa määrin, liikunta ja terveelliset elämäntavat, ja riittävä palautuminen ja lepo ovat tärkeässä asemassa ja roolissa, jokaisen kohdalla. Se pitää jokaisen virkeänä, terveenä, eikä tarvitse joutua esim. masennuksen, tai psykoosien takia sairaalahoitoon, jossa useimmiten ei keskitytä oireiden ja ongelmien taustalla oleviin syihin. Sairaaloissa hoidetaan useimmiten vain oireita ja keskitytään niiden lievittämiseen, esim. lääkkeillä, jotka voivat vain aiheuttaa lisää ongelmia haittavaikutusten takia. Mitä enemmän ja paremmin arvostaa ja hoitaa itseään kokonaisvaltaisesti, välttyy enemmiltä lisäongelmilta.

      Pelkkään aivokemiateoriaan, ja siitä aiheutuviin mt-sairauksiin en usko. Asia on huomattavasti monimutkaisempi. Hyvin harvoin kenenkään mt-ongelmiin sairastuvan kohdalla on kyse vain yhdestä taustalla vaikuttavasti tekijästä, vaan useimmiten ihmisellä on päällä useita eri ongelmia, jotka vaikuttavat psyykeen, terveyteen ja hyvinvointiin.

    • Anonyymi

      Oloaan voi kohentaa monin tavoin, aivojaan ja ajattelua rakentaa niin että siihen ei tarvi toksisia pillereitä.

      1. Aivoterveellinen ruoka. Pois kaikki rypsi ja epäterveelliset öljyt. Tilalle oliiviöljyä, avokadoa, pähkinöitä, siemeniä, rasvaista kalaa, voita, kookosöljyä. Paistamiseen kannattaa valita vain siihen sovsltuvia rasvoja joiden koostumus ei muutu ja seuraa haitallisia yhdisteitä paistettaessa. Sitä aivosi ei halua. Proteiinia ja rasvaa riittävästi muttei ylenmäärin. Pois prosessoitu moska, tilalle oikeaa ruokaa. Paljon vihanneksia,marjoja, juureksia. Hedelmiäkin voi syödä, tosin osassa enempi torjunta-aineita. Lihaa, kanaa, kalaa, palkokasveja. Probiootteja esim kimchi, hapankaali. Prebiootteja saa syömällä esim paljon vihanneksia mitkä rakentaa tervettä suolistobakteeristoa. Maitotuotteita jos sietää, etenkin hapanmaitotuotteet. Täysjyväviljaa, jos ei siedä gluteenia kaura on hyvä optio. Finelistä voi tarkistaa saako riittävästi ravintoaineita ruoastaan. Jos syö herkkuja laskee niiden määrän 80/20 tasolle.

      Talvella D-vitskua. Foolihaposta on usein puutetta ja sen saantiin kannattaa satsata ruoasta, esim tummanvihreät lehtivihannekset, parsakaali ym. Kaikissa kasviksissa ei ole sitä. Naudan maksan syönti on ihan mahtava lisäravinne silloin tällöin, täynnä vitamiineja
      Säännöllinen ruokarytmi, järkevät annoskoot (lautasmalli). Pätkäpaastoilu voi antaa hyötyjä kun keho korjaa itseään paastolla.

      Mikä parasta, ruoanlaitto on hyvää aivotreeniä. Vaatii suunnittelua, muistin käyttöä, organisoimista mitä ostaa jne.

      Jos on elänyt epäterveellisesti, ruokavaliomuutokset kannattaa tehdä asteittain PIENIN muutoksin esim ekana lisäämällä kasviksia lounaalle lautasmallin mukaan jne

      Hirveä määrä sokeria tai keinotekoisia lisäaineita ei ole hyväksi aivoille. Keinotekoinen prosessoitu moska voi esim lisätä ylivilkkautta lapselle. Ei se sovi siis välttämättä kovin hyvin ahdistuneelle jonka kannattaa ruokavaliossa välttää verensokeripiikkejä ja ylivilkkautta lisääviä aineita ja lisätä tyyneyttä lisääviä elementtejä ruokavalioon. On hölmö jos odottaa saavansa pillereistä apua ahdistukseen jos syö miten sattuu.

      2. Kävely on aivoterveyttä ja muistia ja kognitiota vaalivaa liikuntaa. Sen voi yhdistää meditaatioon keskittyen aistihavaintoihinsa irroittaen itsensä jatkuvasta esim huoliajattelin kierteestä.

      Liikunta lisää neurogeneesiä ja tehostaa aivotoimintaa. Voit ajatella kuinka hoidat aivojasi aina kuin liikut.

      3. Opettele aktivoimaan parasympaattista hermostoa ja vagushermoa. Opettele mitä tarkoittaa autonominen hermosto, parasympaattinen ja sympaattinen hermosto. Ymmärrä miten kehosi voi jäädä ylivireyteen stressin myötä ja flight or fight moodi voi olla yliaktivoitunut trauman tai pitkittyneen jatkuvan stressin myötä. Toisaalta hermosto voi olla myös alivirittyneessä tilassa tipahdettuaan ylivireyden jälkeen sinne ja siksi aivot ei välttämättä toimi optimaalisesti. Avainsana hyvinvoinnissa on oppia balanssi, oppia kuuntelemaan kehoansa. Näin voi yhtäkkiä havaita että oma suorituskyky on parempi.

      4. Kyseenalaista mitä päähäsi on iskostettu: elämme suorituskeskeisessä kulutuskeskeisessä kilpailuyhteiskunnassa, mieti aina arvojasi, ovatko ne oikeasti hyvinvointia lisääviä.Kirjaa tärkeimmät arvosi ylös jotta et sinkoile kaiken turhan perässä..
      Voiko ihmiset oikeasti voida hyvin yhteiskunnassa tai elämässä mikä tuottaa pahoinvointia eikä vastaa henkisen tason tarpeisiin? Onko vika yksilön aivokemioissa vai onko henk.pahoinvointi reaktio elämässä sattuneisiin asioihin kuten traumoihin?

      5. Ymmärrä miten unta tuetaan. Kyse on kokonaisuudesta asioita. Esim Matthew Walkerin why we sleep kirja auttaa paljon(löytyy myös suomeksi). Valolla on tärkeä merkitys kehomme rytmissä ja melatoniinintuotannossa ja vireystilan säätelemisessä. Aamulla valoa kannattaa saada, illalla taas kannattaa välttää keinotekoisilla valoilla, etenkin sinivalo, itsensä virkistämistä. Piristeet kuten kofeiini ja alkoholi voivat sabotoida unta. Myös psyykenlääkkeet voi sotkea unta.

      Valo voi myös nostaa mielialaa

      6. Terapia on hieno asia. Siinä voi hankkia itselleen uusia ajattelumalleja. Sekin on itseasiassa biologista hoitoa aivoille. Kun oppii uusia ajattelumalleja, se rakentaa uusia hermoyhteyksiä. Toisaalta,terapiastakin voi olla haittaa. Esim itselleni kognitiivinen terapia toi tunteen kuin olisin virheellinen jonka pitäisi muuttaa ajattelumallejaan kun toisessa terapiassa lakkasin ajattelemasta niin ja yritin oppia ymmärtämään itseäni enemmän.

      On myös lukuisia asioita, mitkä voi hoitaa henkistä hyvinvointia mitkä ei liity psykiatriaan välttämättä millään tavalla. Vaikkapa hengelliset ja henkisyys, filosofian lukeminen, itsensä kehitys, eläimet, erilaiset harrastukset, musiikki, yhteys toisiin ihmisiin. Kaikkeen ei voi itse suoraan vaikuttaa, esim yksinäisyyskin voi lisätä huonoa oloa. Psykiatria voi olla loppupeleissä aika marginaalista miten paljon se hyvinvointia voi lisätä. Psykiatria ei anna sinulle ystäviä.

      • Anonyymi

        Kaikki muutokset elämässä kannattaa tehdä pienin askelin, ei isoilla kertarysäyksillä. Itsensä huolenpitoon opetellaan. Siihen ei ryhdytä päivässä, eikä viikossa. Elämäntapojen muuttaminen on hankalaa. Uuden opettelu voi olla haaste mutta palkitsevaa. Jokaisesta pienestä muutoksesta oman hyvinvointinsa kohentamiseksi kannattaa onnitella itseään.

        En usko hetkeäkään etteikö masennuskin voi olla ohimenevä tila jossa vaikka jollain hetkellä ei kykene toimimaan, ettei toisena pystyisi. Ja kun pikkuhiljaa tekee juttuja, lisää määrää hiljalleen, kohtuudella.

        Minua ihmetyttää suuresti psykiatrian hoitometodit jossa turruttavilla,kognitiota rapauttavilla,emootioita ja seksuaalisuutta lamauttavilla lääkkeillä jotka mukauttaa aivot ja hermoston toimimaan niiden alaisuudessa mukauttaen aivokemiat toimimaan niiden mukaan tehden hankalaksi niiden lopettamisen (puhkaisten ongelmia potentiaalisesti lopetuksessa) odotetaan että aidosti parannetaan ihmisiä.

        En usko hetkeäkään etteikö aivotoimintaansa voisi kohentaa tilasta jossa potee kognitiivisia ongelmia masennuksen vuoksi tai ei kykene toimimaan. Aivojaan voi rakentaa toimivammiksi, ilman pillerin pilleriä. Mietin kuinka ihmisten hyvinvointi voisi kohentua elämäntapaohjauksella sen sijaan että syötetään toksisia lääkkeitä. Ajatuksella että asteittain toimintakykyä kohennetaan ajan saatossa, lisätään sisältöä elämään, hoidetaan syitä, ei oireita. Kaikkea traumainformatiivisella otteella jossa kehoyhteys muistetaan. Opetellaan hyväksymään masennus mutta todetaan että se voi hiljalleen mennä pois ja aika usein se onkin spontaanisti korjaantuva tila ellei ihminen ole itseään aineilla kuten psykiatrian aineet esim
        kroonisesti dysforiaan ajanut.

        Omia tunteita kannattaa oppia kohtaamaan niiden hautaamisen sijaan tai yrittämisen muuttaa itseään ja tunteitaan toisenlaiseksi. Siihen usein tähdätään pillereillä. Ei, ette ole viallisia, aivokemianne eivät ole virheelliset, ette ole toivottomia tapauksia.

        Melkein jokaisella voi olla traumaattisiakin kokemuksia taustalla. Kannattaa lukea traumoista esim Bessel Van der Kolkin kirjallisuutta siitä miten traumoja voi parantaa

        Taustalla voi olla kyteviä uskomuksia mitkä kannattaa käydä läpi terapiassa jotka saa elämässä seinät usein nousemaan pystyyn tai toistamaan virheitään. Esim huonoon itsetuntoon, huonoon minäpystyvyyden kokemukseen, häpeään, hankaluuteen pitää omia rajojaan kannatta pureutua.

        Pitää myös muistaa että hankala on voida hyvin jos ei ole varaa ostaa ruokaa. Mielenterveys onkin pitkälti myös sosiaalipoliittinen kysymys.

        Joka asia mikä teet muovaa ja rakentaa aivojasi,jos olet passiivinen, aivosikin hiljalleen tottuvat passiivisuuteen. Ei voi odottaa että olet esim pitkän passiivisuuden jälkeen yhtäkkiä hyvässä suorituskyvyssä. Aivoja kannattaa haastaa, tehdä myös vaikeita, itseään haastavia asioita. Itsestä huolenpito on peruspilari elämässä mihin kannattaa satsata. Kun siitä tulee rutiini, se ei vaadi enää niin paljoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki muutokset elämässä kannattaa tehdä pienin askelin, ei isoilla kertarysäyksillä. Itsensä huolenpitoon opetellaan. Siihen ei ryhdytä päivässä, eikä viikossa. Elämäntapojen muuttaminen on hankalaa. Uuden opettelu voi olla haaste mutta palkitsevaa. Jokaisesta pienestä muutoksesta oman hyvinvointinsa kohentamiseksi kannattaa onnitella itseään.

        En usko hetkeäkään etteikö masennuskin voi olla ohimenevä tila jossa vaikka jollain hetkellä ei kykene toimimaan, ettei toisena pystyisi. Ja kun pikkuhiljaa tekee juttuja, lisää määrää hiljalleen, kohtuudella.

        Minua ihmetyttää suuresti psykiatrian hoitometodit jossa turruttavilla,kognitiota rapauttavilla,emootioita ja seksuaalisuutta lamauttavilla lääkkeillä jotka mukauttaa aivot ja hermoston toimimaan niiden alaisuudessa mukauttaen aivokemiat toimimaan niiden mukaan tehden hankalaksi niiden lopettamisen (puhkaisten ongelmia potentiaalisesti lopetuksessa) odotetaan että aidosti parannetaan ihmisiä.

        En usko hetkeäkään etteikö aivotoimintaansa voisi kohentaa tilasta jossa potee kognitiivisia ongelmia masennuksen vuoksi tai ei kykene toimimaan. Aivojaan voi rakentaa toimivammiksi, ilman pillerin pilleriä. Mietin kuinka ihmisten hyvinvointi voisi kohentua elämäntapaohjauksella sen sijaan että syötetään toksisia lääkkeitä. Ajatuksella että asteittain toimintakykyä kohennetaan ajan saatossa, lisätään sisältöä elämään, hoidetaan syitä, ei oireita. Kaikkea traumainformatiivisella otteella jossa kehoyhteys muistetaan. Opetellaan hyväksymään masennus mutta todetaan että se voi hiljalleen mennä pois ja aika usein se onkin spontaanisti korjaantuva tila ellei ihminen ole itseään aineilla kuten psykiatrian aineet esim
        kroonisesti dysforiaan ajanut.

        Omia tunteita kannattaa oppia kohtaamaan niiden hautaamisen sijaan tai yrittämisen muuttaa itseään ja tunteitaan toisenlaiseksi. Siihen usein tähdätään pillereillä. Ei, ette ole viallisia, aivokemianne eivät ole virheelliset, ette ole toivottomia tapauksia.

        Melkein jokaisella voi olla traumaattisiakin kokemuksia taustalla. Kannattaa lukea traumoista esim Bessel Van der Kolkin kirjallisuutta siitä miten traumoja voi parantaa

        Taustalla voi olla kyteviä uskomuksia mitkä kannattaa käydä läpi terapiassa jotka saa elämässä seinät usein nousemaan pystyyn tai toistamaan virheitään. Esim huonoon itsetuntoon, huonoon minäpystyvyyden kokemukseen, häpeään, hankaluuteen pitää omia rajojaan kannatta pureutua.

        Pitää myös muistaa että hankala on voida hyvin jos ei ole varaa ostaa ruokaa. Mielenterveys onkin pitkälti myös sosiaalipoliittinen kysymys.

        Joka asia mikä teet muovaa ja rakentaa aivojasi,jos olet passiivinen, aivosikin hiljalleen tottuvat passiivisuuteen. Ei voi odottaa että olet esim pitkän passiivisuuden jälkeen yhtäkkiä hyvässä suorituskyvyssä. Aivoja kannattaa haastaa, tehdä myös vaikeita, itseään haastavia asioita. Itsestä huolenpito on peruspilari elämässä mihin kannattaa satsata. Kun siitä tulee rutiini, se ei vaadi enää niin paljoa.

        Hyvinvointi palautuu loppupeleissä hyvin yksinkertaisten asioiden varaan mitä pitää tehdä:
        Valo ja sillä melatoniinituotannon ja vuorokausirytmin säätely
        Liikkuminen (mielellään happirikkaassa luonnossa jossa rauhoittumista tapahtuu kuin luonnostaan kun ei ole samanlaista hälinää kuin jokapuolella)
        Levon ja aktiivisuuden tasapaino (autonomisen hermoston balanssitila). Riittävä rentoutuminen. Riittäävä fyysinen aktiivisuus.
        Riittävä uni.
        Terveellinen ravinto jossa riittävästi rakennusaineita keholle.

        Myös aivojen kannattaa nykypäivän maailmassa antaa relata jatkuvan ärsyketulvan sijaan ettei ne ylikuormitu.

        Jos näihin ei kiinnitä huomiota, kone alkaa takuta. Terveyden pettäminen tuottaa pahoinvointia. Aivot ei toimi optimaalisesti. Seuraava vaihe on se että lääkäri kirjoittaa SSRI-reseptin mikä sotkee kehon balanssia ennestään ja alkaa luonnottomasti muokata aivojen reseptoritoimintaa uusiksi pakottaen ne toimimaan eri tavalla siinä missä terveelliset elämät oikeasti hoitavat aivojasi. Jos oma elämä ei anna aikaa hyvinvoinnista huolehtimiseen, kannattaa elämäänsä muokata. Onko hienoa saavuttaa asioita jos terveys lopulta brakaa? Sillä kustannuksella? Toki nykypäivänä omasta hyvinvoinnista pitäminen voi olla haastavaakin.

        Tietenkään emme ole niin yksinkertaisia että pelkästään biologinen puoli määrittäisi kaiken (mikä tuntuu olevan psykiatrian oppisisältö biologisen paradigman aikana). On paljon henkisen tason tarpeita minkä täyttyminen voi lisätä hyvinvointia. Mutta ylläolevat tarpeet jos jää täyttymättä, seuraa ongelmia


    • Anonyymi

      Elämä ja eläminen on monille liian monimutkaista.
      Ja se voi aiheuttaa mt-ongelmia.

      • Anonyymi

        Näin valitettavasti on. Se yksi syy mielenterveysongelmien räjähdysmäiseen kasvuun.


    • Anonyymi

      Aloittaja yksinkertaistaa asioita melko kovasti. Pseudotiedettä tuollainen

      • Anonyymi

        Parempi aloittaa tilanteen korjaaminen yksinkertaisista asioista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan kauden päätöksen seuranta

      Sitten vain seuraamaan kuinka kulkee. Taitaa olla elämänsä kunnossa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      397
      1728
    2. Rakastan sinua työkaverini

      Niin rakastan vaikka kuinka yritän kieltää tunteeni. Aina mielessä.
      Ikävä
      64
      1437
    3. Lähes 6 miljoonaa Ukrainalaista on vapautunut Kiovan oligarkkien orjuudesta demokraattisesti

      Vaalit jotka sinetöivät vapaan kansan synnyn Ukrainaan Nato johtoisen oligarkki orjuuden alta. Ihmiset ova onnellisia orjuuden päättymisestä , paitsi
      Maailman menoa
      430
      1061
    4. Millä kirjaimella alkaa

      voitko kertoa millä kirjaimelle kaivattusi alkaa. Entä sinä?
      Ikävä
      45
      1057
    5. Yrität parannella ulkonäköäsi

      vaikka se ei paremmaksi muutu. 🤦‍♂️
      Tunteet
      84
      990
    6. Tietysti ihastuin sinuun

      Olet mies minulle luotu
      Ikävä
      64
      986
    7. Kerroin kaverille

      Että olen rakastunut sinuun. Se vastasi, että eihän siihen saa rakastua! Sanoin, että no miks ei, ihminenhän se hänkin on.
      Ikävä
      34
      949
    8. Miksi nainen lyö leikiksi

      Olen mies ja kiinnostunut eräästä naisesta. Ollaan juteltu ja tavattukin, ja mielestäni meillä osuu kemiat hyvin yksiin. Nainen osoittaa kyllä kiinnos
      Tunteet
      45
      944
    9. Onko kaivattusi tumma vai vaalea

      Onko hän pitkä vai lyhyt?
      Ikävä
      64
      906
    10. Kuka höperö uskoo

      Joihinkin kaksoisliekkeihin ja telepatioihin? Samaa sarjaa kuin kaikki erityisherkkyydet ja enkeliterapiat. Täyttä huuhaata.
      Ikävä
      81
      811
    Aihe