Lämmitin pienen purkkarin kajuuttaan

Anonyymi

Minkälaisia lämmittimiä teillä on pienissä purjeveneissä? Haluaisin vähän ideoita syysveneilyyn. Lämmittimen ei tarvitsisi olla kovinkaan tehokas. Riittäisi, että se kuivattaisi hytin ja pitäisi sen kuivana yön yli. 12 v sähköä on tarjolla, mutta niukasti.

Olen miettinyt vaihtoehtoja ihan kynttilästä ja myrskylyhdystä lähtien, mutta en halua palokaasujen jäävän sisälle. Ne ovat tietynlainen turvallisuusriski ja kostuttavat sisäilmaa entisestään. Joku pieni puu- tai öljykamina voisi olla hyvä, mutta sen pitäisi olla todella pieni, että sen saisi sijoitettua hyttiin.

82

1950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puukamiina? Kuka sulla kipinää pitäisi yöllä?

      Tuossa halpa (kiinalainen?) lämppäri veneeseen.
      CE-hyväksytty, eli tuskin mikään palopommi ja vuoden takuu kumminkin.

      Jos Eberi tai Webasto tuntuvat liian kalliilta. Planar on boikotissa venäläisten hyökkäyssodan takia.

      • Anonyymi

        Juu. Ehkä purkaminen on turhankin innovatiivinen vaihtoehto. Etsin vähemmän sähköä kuluttavaa ja teholtaan noin 0,5 kW lämmitintä. Voi olla,että olen vailla jotain sellaista,mitä ei vielä ole olemassa.


    • Anonyymi

      Aloittajan kannattaa suhtautua tuohon CE merkintään hyvin kriittisesti, sillä Kiinalaisilla on aivan oma merkityksensä tuolle leimalle = China Export.

      Minä en ainakaan nukkuisi veneessä, jonka sisällä pöhisee china lämppäri.
      Kotimaiset Wallas ja Safire ovat tunnettuja näillä vesillä, mutta sähköä nekin tarvitsevat.

    • Anonyymi

      Aikoinaan kun oli pikkuinen vene, niin kaipailin pientä ja yksinkertaista lämmitintä. Eipä sellaista markkinoilta löytynyt. Mielessä oli miniöljykamina tyyliin myrskylyhtyä vastaava poltin ja pakokaasut ulos. Ei sähköä, ei liikkuvia osia. Ehkäpä ei kenenkään ole kannattanut sellaista kehittää, kun kunnollisista venelämmittimistä saa paremmin rahaa.

      Öljykaminoita toki on, mutta pienimmätkin ovat aivan turhan suuria ja tehokkaita pikkuveneeseen.

      Nykyisessä vähän isommassa on tehokas webasto. Kelpaa veneillä niin pitkään kuin meri on auki, mutta haukkaahan tuo sähköä eikä äänetönkään ole. Kaminaa harkitsen rinnalle. Webastolla nopeasti lämpimäksi ja kaminalla lämmön ylläpito.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Pieni lämmitin on helppo käyttää ja asentaa
        Älä anna kylmien ilmojen pitää sinua pois mereltä.

        Wallas 1300 on simppeli valopetrolilämmitin, mikä sopii mainiosti pienen hytin lämmittämiseen. Tässä pienessä hiljaisessa lämmittimessä on kaikki mitä tarvitset: polttoainepumppu, ohjauskytkin ja lämpimän ilman suutin. Wallas 1300 venelämmitin on erittäin helppo ja nopea asentaa, koska se vaatii vain poistoaukon, liitännän akkuun ja hieman valopetrolia.

        Virrankulutus on vain 0,4 A, mikä sopii erityisesti pienille purje- ja moottoriveneille. Voit käyttää Wallas 1300 lämmitintä yli 100 tuntia tavallisella 60 Ah: n akulla. Koska polttoaineen kulutus on vain 0,13 l/t, et tarvitse suurta säiliötä polttoainetta varten."


      • Anonyymi

        On hyvä jos mitoitus menee nappiin käyttöolosuhteiden ja tehon suhteen. Tuossa kun ei ole termostaattia eikä portaatonta tehonsäätöä. Ylikuumenemissuoja tietysti on, mutta saattaa tulla hiki, lämppärin sammutus, palelu, lämppäri päälle jne.


      • Anonyymi

        Pitkälti toista tonnia maksaa tuokin. Turvallinen ehkä, mutta täysin elektroniikan varassa toimiva kohtuullisen monimutkainen laite ja kuulemma pumppu helposti jumittaa. Tulee vilu kun olet syksyllä saaressa ja päättää lakata toimimasta. Sellainen simppeli ratkaisu, jossa polttoaine nousee tekstiilisydäntä pitkin kuten öljylampussa, olisi äärimmäisen yksinkertainen, varma ja edullinen.

        Mutta aika lähelle tuo kieltämättä osuu tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkälti toista tonnia maksaa tuokin. Turvallinen ehkä, mutta täysin elektroniikan varassa toimiva kohtuullisen monimutkainen laite ja kuulemma pumppu helposti jumittaa. Tulee vilu kun olet syksyllä saaressa ja päättää lakata toimimasta. Sellainen simppeli ratkaisu, jossa polttoaine nousee tekstiilisydäntä pitkin kuten öljylampussa, olisi äärimmäisen yksinkertainen, varma ja edullinen.

        Mutta aika lähelle tuo kieltämättä osuu tarvetta.

        Operaattorivirhe jos pumppu jumittaa, ellei ole museovehkeestä kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkälti toista tonnia maksaa tuokin. Turvallinen ehkä, mutta täysin elektroniikan varassa toimiva kohtuullisen monimutkainen laite ja kuulemma pumppu helposti jumittaa. Tulee vilu kun olet syksyllä saaressa ja päättää lakata toimimasta. Sellainen simppeli ratkaisu, jossa polttoaine nousee tekstiilisydäntä pitkin kuten öljylampussa, olisi äärimmäisen yksinkertainen, varma ja edullinen.

        Mutta aika lähelle tuo kieltämättä osuu tarvetta.

        Hyvällä säkää tuon wallasmarinin voit saada ehjänä käytettynä lähes ilmaiseksi, kun joku vaihtaa huvinvuoksi "uuteen ja hienompaan" . Sitten huollat sen rauhassa manuaalia opiskellen ennen asennusta ja siten opit rakenteen niin että osaat korjata vaikka reissussa. Käsittääkseni kuitenkin aika varmatoiminen aparaatti, ja kai yksinkertaisempi kuin webastot.

        Kuitenkin tarvii olla watteja, että lämpiää. Kun keväällä tai syksyllä kylmä vesi hohkaa kölin ja pohjan kautta niin tarvitaan vastavoima. Siksi mikä vaan ei anna riittävää tehoa vaikka hiukan lämmittääkin ja mielenkiintoinen miettiä näitä ratkaisuja.

        Sellanen tubettaja kuin Uma Sailing asensi ihan puu/pellettikäyttöisen pienen kaminan lasiluukulla. En muista oliko siinä lisäksi öljy. Keittotaso päällä taisi ainakin olla. Hinta varmaankin satasia eikä tonneja.


      • Anonyymi

        Vallas on pieniruokainen ja käyttää vähän sähköä, mutta puhallinmoottorit ja hehkut ovat ihan rimpuloita. Itse käytin vallasta 10 vuotta, mutta purin ja puhdistin sen joka vuosi ja vaihdoin hehkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vallas on pieniruokainen ja käyttää vähän sähköä, mutta puhallinmoottorit ja hehkut ovat ihan rimpuloita. Itse käytin vallasta 10 vuotta, mutta purin ja puhdistin sen joka vuosi ja vaihdoin hehkut.

        Jaa? Edellisessä veneessä oli 5 vuotta tuo 1300... muuta huoltoa en tehnyt kuin että otin valopetroolitankin talvekdi pois ja keväällä uudet litkut. Vanhat liemet tuli poltettua pihasaunan myrskylyhdyissä pitkin talvea. Sitten vaihtui vene ja nyt alkaa neljäs syksy diesel liesilämppäri Wallaksella samalla huolto-ohjelmalla ja hyvin toimii. Sen pienimmän liesilämppärin laittaisin pikkupurkkariin niin saisi lämmintä ruokaa ja juomaa samalla laitteella.


      • Anonyymi

        Ääni Wallakselle. Vievät vähiten virtaa ja ovat hiljaisimpia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa? Edellisessä veneessä oli 5 vuotta tuo 1300... muuta huoltoa en tehnyt kuin että otin valopetroolitankin talvekdi pois ja keväällä uudet litkut. Vanhat liemet tuli poltettua pihasaunan myrskylyhdyissä pitkin talvea. Sitten vaihtui vene ja nyt alkaa neljäs syksy diesel liesilämppäri Wallaksella samalla huolto-ohjelmalla ja hyvin toimii. Sen pienimmän liesilämppärin laittaisin pikkupurkkariin niin saisi lämmintä ruokaa ja juomaa samalla laitteella.

        Minulla tuli käyttötunteja vuositasolla noin 1000 tuntia. Paljonko sinulla 5 vuoven aikana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla tuli käyttötunteja vuositasolla noin 1000 tuntia. Paljonko sinulla 5 vuoven aikana?

        No kuka niitä laskee... sitäpaitsi pätkäajo kuluttaa enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Pieni lämmitin on helppo käyttää ja asentaa
        Älä anna kylmien ilmojen pitää sinua pois mereltä.

        Wallas 1300 on simppeli valopetrolilämmitin, mikä sopii mainiosti pienen hytin lämmittämiseen. Tässä pienessä hiljaisessa lämmittimessä on kaikki mitä tarvitset: polttoainepumppu, ohjauskytkin ja lämpimän ilman suutin. Wallas 1300 venelämmitin on erittäin helppo ja nopea asentaa, koska se vaatii vain poistoaukon, liitännän akkuun ja hieman valopetrolia.

        Virrankulutus on vain 0,4 A, mikä sopii erityisesti pienille purje- ja moottoriveneille. Voit käyttää Wallas 1300 lämmitintä yli 100 tuntia tavallisella 60 Ah: n akulla. Koska polttoaineen kulutus on vain 0,13 l/t, et tarvitse suurta säiliötä polttoainetta varten."

        Se tässä vaan on muistettava että Wallas 1300 riipaisee amppeereja käynnistys (hehkutus)vaiheessa yhtä paljon kuin isommatkin petrooliWallakset, on sama hehkupaketti. Aikoinaan oli markkinoilla sellainenkin mutterin mallinen pienteholämmitin kuin Thermo 1000. Sitä ei ainakaan voinut moittia ylitehosta. Joidenkin humoristien mukaan illuusion lämmöstä loi se punainen paloilmaisinled-valo. Siinäkin sama 8A:n hehku.


      • Anonyymi
        sepe..teus kirjoitti:

        Se tässä vaan on muistettava että Wallas 1300 riipaisee amppeereja käynnistys (hehkutus)vaiheessa yhtä paljon kuin isommatkin petrooliWallakset, on sama hehkupaketti. Aikoinaan oli markkinoilla sellainenkin mutterin mallinen pienteholämmitin kuin Thermo 1000. Sitä ei ainakaan voinut moittia ylitehosta. Joidenkin humoristien mukaan illuusion lämmöstä loi se punainen paloilmaisinled-valo. Siinäkin sama 8A:n hehku.

        Terve Sepe..teus,
        Annoit vuosia sitten hyvän neuvon koskien sähköistä siirtopumppua veneen dieselmoottorille.
        Asensin silloin sellaisen purjeveneeseeni ja sen jälkeen ilmaaminen oli niin helppoa, että sitä olisi voinut harrastaa vaikka joka päivä D.

        Viime keväänä asensin hieman isomman mallisen pumpun sisäperäkoneeseeni (AD31P).
        Joku aika sitten se tuli tarpeeseen kun siirsin venettä lyhyen matkan telakan rantaan.
        Tankissa oli kyllä vielä n.23 litraa dieseliä, mutta kiihdytysvaiheessa keulan noustessa ja aallokon tuodessa siihen lisä mausteensa moottori imaisi ilmaa sisäänsä.

        Siinä oltiin tuulen vietävänä, joten laskin ankkurin ja ryhdyin töihin.
        Kaasin aluksi 20 litran varapänikän tankkiin ja napsautin virran siihen sähköpumppuun.
        Aloitin suodattimen päältä, mutta se ei riittänyt.
        Jouduin löysäämään kaikki suuttimien putket ennen kuin se lähti käyntiin.
        Aikaa ei mennyt montaa minuuttia tuon sähköpumpun ansiosta.
        Kiitos vielä kerran kaikista neuvoistasi mitä olet vuosien saatossa meille jakanut.
        Masaesbosta.


    • Anonyymi

      Komppaan ajatusta öljylampusta. Se kiinni laipioon ja yläpuolelle kansiläpivienti. Lampun lasin ja läpiviennin väliin haitariletku. Siinä olisi halpa ja yksinkertainen lämmönlähde. En ole kokeillut, mutta en näe tuollaista öljylamppua vaarallisempana. Näkeeke joku muu tällaisen riskilaitteena?

      • Anonyymi

        Jos tuon hyvin tekee, niin ei varmasti mikään riskilaite. On kuitenkin kaksi muttaa:
        1. Öljylampun, kuten minkä tahansa muunkin, palamiseen vaikuttaa aika paljon hormin veto. Parempi kokeilla ennen reikien poraamista, että saat palamaan oikein pakoputken kanssa.
        2. Tuo toimii lähinnä valona. Jos liekin päältä on suora putki ulos, niin sinnehän lähes kaikki lämpökin menee. Välissä pitäisi olla jotain, mitä se liekki lämmittää ja josta lämpöä siirtyisi ympäristöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuon hyvin tekee, niin ei varmasti mikään riskilaite. On kuitenkin kaksi muttaa:
        1. Öljylampun, kuten minkä tahansa muunkin, palamiseen vaikuttaa aika paljon hormin veto. Parempi kokeilla ennen reikien poraamista, että saat palamaan oikein pakoputken kanssa.
        2. Tuo toimii lähinnä valona. Jos liekin päältä on suora putki ulos, niin sinnehän lähes kaikki lämpökin menee. Välissä pitäisi olla jotain, mitä se liekki lämmittää ja josta lämpöä siirtyisi ympäristöön.

        Metallisessa haitariletkussa on aika hyvin lämmitettävää pinta-alaa joka ottaa savukaasuista lämpöä talteen ja luovuttaa sitä kajuuttaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metallisessa haitariletkussa on aika hyvin lämmitettävää pinta-alaa joka ottaa savukaasuista lämpöä talteen ja luovuttaa sitä kajuuttaan.

        Ja laite vaan paranee, jos haitariletku pitenee. Eli läpivientiä ei kannata asentaa ihan suoraan lampun päälle. Se on kyllä tosi, että viritys kannattaa testata ennen lopullista asennusta.


    • Anonyymi

      Ei helvetti....jos palovaaran takia ei uskalla ottaa kiinalaista lämppäriä niin mitenkähän tuollaiset omavirityspolttimet... :).

      Montako venettä on palanut ja montako on kuollut veneeseensä kiinalaisen lämppärin takia?

      Kamiina pikkuveneeseen....oletteko koskaan polttaneet tavallista takkaa?
      Jokainen intin käynyt muistaa telttakamiinan. Sinne piti syöttää pieniä säleitä jatkuvalla syötöllä ja kun kipinävuorossa ollut nukahti, oven vieressä nukkununut jäätyi päästään kiinni tantereeseen....

      Kannattaa ostaa -40C asti toimiva makuupussi ja unohtaa lämppärit mieluummin kuin tehdä jotain helvetin omavirityspolttimia.

      Mikään ei saisi maksaa mitään mutta sitten se halpa kiinalainen on muka vaarallisempi kuin hehkuva haitariletku veneen katosta läpi...kristus....

      • Anonyymi

        Alkaa olla tässä maassa asuminen niiin kallista, ettei ole varaa edes siihen kiinalaiseen. Siksi haitariletku. - Kun itse tekee, niin tietää, mitä saa. Turvallisuus on kiinni toteutuksesta. Kaiken voi tehdä oikein tai väärin.


      • Anonyymi

        Kun tietää mitä tekee niin todellakin, kiinalaisten asennussarja jää asentamatta ja omatekele on parempi. Se kiinalaisten lämppärikin pitää purkaa atomeiksi ja tsekata ennen asennusta, mutta asbestityöksi menee. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun kiinanihmeen integroitu polttoainetankki on puhkottu samaisen ihmeen kotelon ruuvilla, letkuista puuttuu klemmarit, ropeli käy kiinni kotelointiin jne...


      • Anonyymi

        Niissä kiinalaisissa on reilusti asbestia ja teho voi olla paljon kovempi kuin mitä mainoksessa sanotaan. Ennemmin 20v vanha Wallas. Webasto ja kiinalaiset syö enemmän sähköä. Ehkä Wallaksen voi asentaa niin, että osa lämmöstä hukataan jonnekin. Öljylamppu ei paljon kuivata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä kiinalaisissa on reilusti asbestia ja teho voi olla paljon kovempi kuin mitä mainoksessa sanotaan. Ennemmin 20v vanha Wallas. Webasto ja kiinalaiset syö enemmän sähköä. Ehkä Wallaksen voi asentaa niin, että osa lämmöstä hukataan jonnekin. Öljylamppu ei paljon kuivata.

        Asbestia sisältäviä vehkeitä ei pysty tuomaan/myymään EU-alueella....

        Kas kun ei plutoniumia.
        Kiinalaista ei pitäisi ostaa ollenkaan, se on totta. Mutta jos veneen lämmittäminen on satasista kiinni, kannattaa ehkä nukkua maissa tai sitten lopettaa koko veneily....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asbestia sisältäviä vehkeitä ei pysty tuomaan/myymään EU-alueella....

        Kas kun ei plutoniumia.
        Kiinalaista ei pitäisi ostaa ollenkaan, se on totta. Mutta jos veneen lämmittäminen on satasista kiinni, kannattaa ehkä nukkua maissa tai sitten lopettaa koko veneily....

        Pystyyhän niitä, kun ei kerro niiden sisältävän asbestia. Satunnaisessa testauksessa adbesti on tullut ilmi, mutta ei niitä kaikkia testata. Kiinalainen sen CE tarran siihen lätkäisee ja väittää kaiken olevan OK.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä kiinalaisissa on reilusti asbestia ja teho voi olla paljon kovempi kuin mitä mainoksessa sanotaan. Ennemmin 20v vanha Wallas. Webasto ja kiinalaiset syö enemmän sähköä. Ehkä Wallaksen voi asentaa niin, että osa lämmöstä hukataan jonnekin. Öljylamppu ei paljon kuivata.

        Eberi ja Webasto on moottoreiltaan ja hehkutulpintaan ihan eri planeetalta kuin Wallas. Ne ovat ammattitason laitteita kun taas Wallas on enempi harrastelijalle. Olen näitä kaikkia huoltanut, joten jonkilainen käsitys on laitteista. Wallaksen rinpulassa rakenteessa on kuitenkin se hyvä puoli, että se kuluttaa sen takia vähän sähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eberi ja Webasto on moottoreiltaan ja hehkutulpintaan ihan eri planeetalta kuin Wallas. Ne ovat ammattitason laitteita kun taas Wallas on enempi harrastelijalle. Olen näitä kaikkia huoltanut, joten jonkilainen käsitys on laitteista. Wallaksen rinpulassa rakenteessa on kuitenkin se hyvä puoli, että se kuluttaa sen takia vähän sähköä.

        Hahhah! Eberi hajosi neljässä vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah! Eberi hajosi neljässä vuodessa.

        Ei huono. Mulla hajosi Wallas jo ekana syksynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei huono. Mulla hajosi Wallas jo ekana syksynä.

        Se on vähän niin, että kun Wallaksesta hajoaa laakerit kuullostaa se ehjältä Webastolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eberi ja Webasto on moottoreiltaan ja hehkutulpintaan ihan eri planeetalta kuin Wallas. Ne ovat ammattitason laitteita kun taas Wallas on enempi harrastelijalle. Olen näitä kaikkia huoltanut, joten jonkilainen käsitys on laitteista. Wallaksen rinpulassa rakenteessa on kuitenkin se hyvä puoli, että se kuluttaa sen takia vähän sähköä.

        Webasto HL-3003 3,5kW vuodelta -73, odottelen edelleen sen hajoamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vähän niin, että kun Wallaksesta hajoaa laakerit kuullostaa se ehjältä Webastolta.

        Onhan se tietty lohtu sekin sille rikkinäisen Wallaksen omistajalle.😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se tietty lohtu sekin sille rikkinäisen Wallaksen omistajalle.😂😂😂

        Wallakseen tottunut vaihtaa Webasta laakereita eikä orkkisvaraosilla paremmaksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Webasto HL-3003 3,5kW vuodelta -73, odottelen edelleen sen hajoamista.

        Mitään ei tehdä kuin ennen... ei edes Webastoja. Wallas 1400 vuodelta 1979 meni 37 vuotiaana vaihtoon kun se hörppäsi pakoputken kautta merivettä ja jätettiin huoltamatta talvisäilytykseen. Jos joku aiempi omistaja joskus vuosia sitten oli korjaillut niin en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wallakseen tottunut vaihtaa Webasta laakereita eikä orkkisvaraosilla paremmaksi muutu.

        Kuinka Webaan vaihdetaan laakerit? Löytyykö ohjetta? Taidat vaan satuilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wallakseen tottunut vaihtaa Webasta laakereita eikä orkkisvaraosilla paremmaksi muutu.

        Kertoo kaiken olennaisen Wallaksen omistajan älynlahjoista.🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo kaiken olennaisen Wallaksen omistajan älynlahjoista.🤣🤣🤣

        Tottakai Wallaksen omistaja lähtee hakemaan Webastosta vikaa kun ei lämppärin kuulu sillä tavalla metelöidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai Wallaksen omistaja lähtee hakemaan Webastosta vikaa kun ei lämppärin kuulu sillä tavalla metelöidä.

        Hiljaisin lämmitin on luonnollisesti se, joka enimmäkseen on epäkunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiljaisin lämmitin on luonnollisesti se, joka enimmäkseen on epäkunnossa.

        Se ei silloin ole lämmitin. Webastoporukat ihmettelee äänenvaimenninasennuksia mutta Wallaksen käyttäjien ei tarvitse sellaisia miettiä ja silti toimii ja hiljaa.


    • Anonyymi

      Hommaa 10 kg tiiliä ja lämmitä ne kaasuliekillä illalla. Varastoitunut lämpö riittää hyvin aamuyöhön asti.

      Kuivattaa tehokkaasti

      • Anonyymi

        10 litrassa vettä on parempi varauskyky.


    • Anonyymi

      Ruotsissa oli aikanaan pod merkkinen valopetroolikamina veneeseen.
      Toimi samalla periaatteella kuin myrskylyhty.googleta
      Pod Båt värmare tai ge-hå värmare.ehkä noita myydään vielä?

    • Anonyymi

      Jos halpaa satunnaista lämpöä niin Origo HeatPal saattaa riittää. Toki ilmanvaihdosta pitää pitää huoli.

    • Anonyymi

      Nuotio kajuutan lattialle ja kiviä sekaan. Ennen nukkumaanmenoa hiilet mereen ja nopea tuuletus.

    • Anonyymi
    • Aikaisemmin minulla ollut Wallas ja nykyään Safire. Molemmat vie vähän sähköä. Ääni Safirelle, koska siihen saa lisävarusteena termostaatin. Kun sisätila on saavuttanut asetetun lämpötilan niin sammuu ja hytin jäähdyttyä lähtee uudestaan käyntiin. Lämmitin ilman termostaattia sammuu jossain vaiheessa yötä ja sitten herätään kylmyyteen, kynnistetään uudelleen ja odotellaan hytin lämpimistä.
      Unohda kaikki viritykset, tuovat vain harmia.

      Gullervo22

      • Anonyymi

        Wallaksella on malleja joissa termostaatti on vakiona... siis miksi Safire on parempi?


      • Anonyymi

        Lämmittimen sammutteleminen ja käynnistäminen on vihoviimeista laitteen toiminnalla. Hehkutus vaihe käynnistyessä vie paljon sähköä ja edes takainen toiminta nokeaa laitteen. Mitä yhtäjaksoisemmin laite toimii, sitä puhtaampaa on palaminen. Järkevintä on ohjata osa puhalluksesta ulos taikka sitten pitää muutamaa luukkua raollaan.


      • Anonyymi

        Minullakin on Safire 23Di. En ole asentanut siihen termostaattia. Ei ole tarvetta sille. Siinä on portaaton lämpötilansäätö. Käytännössä säätöpotikka on aina samassa asennossa. Säätöön ei tarvitse juuri kajota. Joskus kylmimpinä kesäöinä lämmitin on päällä yli 12h yhteen menoon. Voisi olla useitakin päiviä, jos olisi tarvetta. Ei sammu ellei sitä ohjauskytkimestä sammuta. Ei tarvitse odotella käynnistymistä kun ei sammuta vaan säätää lämpötilan sopivaksi.

        Aiemmin minulla oli Wallas 1800 Sail. Siinä oli vain kaksi tehoaluetta. Sitä piti joskus samuttaa kesken yön, koska puolitehokin oli toisinaan liikaa. Muuten oli toimiva mutta jouduin uusimaan hehkun ja huovan lähes vuosittain. Polttoainepumppua en vaihtanut koskaan. Tuon ikäluokan Sail oli myös tarkka sille, että paluuputki laski tankkin ilman ylöspäin olevia mutkia. Minun veneessä oli haasteena saada lämmitin riittävän ylös, jotta paluu olisi täysin mutkaton. Siksi vaihdoin lämmittimen. Safirelta löytyi sopivan kokoinen käytettävissä olevaan asennustilaan.

        Safiressa ei ole paluuputkihaastetta. Se polttaa kaiken minkä pumppu lämmittimeen syöttää. Pumpun toimintataajuus muuttuu tehon mukaan. Liekö nykyisissä Wallaksissakin asia korjattu ja pumpun ohjaus muutettu siten, ettei paluuputkea tarvita. Kuten muutkin ovat todenneet, kumpikin malli kuluttaa vähän polttoainetta ja sähköä. Oikein asennettuna ja käytettynä kumpikin (samanikäinen) laite toimii luotettavasti.

        Yksi polttoainepumppu Safiresta sanoi sopimuksen irti. Ei lähtenyt pumppaamaan keväällä. Vaihdoin uuden pumpun. Vahingosta viisastuneena olen käyttänyt sen jälkeen syksyn viimeisessä lämmityksessä lopuksi valopetroolia, joka jää pumppuun ja putkistoon talveksi. Polttoaine toukokuusta lokakuuhun on kesädieseliä.


    • Anonyymi

      Kunhan kajuutassa on joku räppänä auki savukaasujen ja kosteuden pääsemiseksi ulos, riittää pienikin liekki poistamaan tehokkaasti kosteutta jolloin tuntuu huomattavasti lämpöisemmältä vaikkei lämpötila paljon siitä nousisikaan. Varsinkin jos on keula-ankkurissa niin silloin se poistuu raollaan olevasta luukkutallista joka reikä on sateeltakin suojassa sprayhoodin alla.
      Kynttilälyhdyn tai myrskylyhdyn voi laittaa yöksi portaiden juureen raollaan olevan luukkutallin alle hyvin joka suunnasta tuettuun metalliämpäriin siten ettei se mitenkään voi päästä kaatumaan.

      • Anonyymi

        Kynttilä tai myrskylyhty on ihan kiva tunnelman luoja. Jos oikeasti haluaa syksyllä nauttia kuivasta ja mukavasta veneilystä, niin ulkoa ilman sisään puhaltava puhallinlämmitin on ihan ehdoton. Safire paras, mutta halvemmatkin ajavat asian. Autolämppärit (webasto ym) toimivat hyvin, mutta ovat sähkösyöppöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kynttilä tai myrskylyhty on ihan kiva tunnelman luoja. Jos oikeasti haluaa syksyllä nauttia kuivasta ja mukavasta veneilystä, niin ulkoa ilman sisään puhaltava puhallinlämmitin on ihan ehdoton. Safire paras, mutta halvemmatkin ajavat asian. Autolämppärit (webasto ym) toimivat hyvin, mutta ovat sähkösyöppöjä.

        Edellinen oli lähes ilmainen ja kädenkäänteessä toteutettava vaihtoehto joka riittää alkusyksynä eikä tarvitse palella. Tottakai puhallinlämmittimen ostamalla ja asentamalla saa paremmat tehot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen oli lähes ilmainen ja kädenkäänteessä toteutettava vaihtoehto joka riittää alkusyksynä eikä tarvitse palella. Tottakai puhallinlämmittimen ostamalla ja asentamalla saa paremmat tehot.

        Saa jopa parin kilowatin tehoisia lamppuöljyllä toimivia lamppuja, mutta taitaa sitten valotehokin olla aika kova.


      • Anonyymi

        Muutama 8 tuntia palava lämpökynttilä hyvin tuetussa sinkkiämpärissä ovat myös hyvä vaihtoehto myrskylyhdylle ämpärissä. Jos haluaa oikein vielä varmistaa ettei mitään palavaa pääse putoamaan kynttilöiden päällekään voi lämpökynttiät laittaa vielä lisäksi kynttilälyhtyyn ja lyhty sinkkiämpäriin. Ja luukkutalli raolleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama 8 tuntia palava lämpökynttilä hyvin tuetussa sinkkiämpärissä ovat myös hyvä vaihtoehto myrskylyhdylle ämpärissä. Jos haluaa oikein vielä varmistaa ettei mitään palavaa pääse putoamaan kynttilöiden päällekään voi lämpökynttiät laittaa vielä lisäksi kynttilälyhtyyn ja lyhty sinkkiämpäriin. Ja luukkutalli raolleen.

        Helvetin hyvä kun lähekkäin sijoitettujen lämpökynttilöiden savukaasut syttyy yhteiseen roihuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvetin hyvä kun lähekkäin sijoitettujen lämpökynttilöiden savukaasut syttyy yhteiseen roihuun.

        Ei ole syttynyt roihuun milloinkaan, ja on paljon kokemusta niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole syttynyt roihuun milloinkaan, ja on paljon kokemusta niistä.

        On niillä talojakin poltettu, ja juurikin niin, että kynttilät on lähekkäin nipussa, mutta mikäs siinä, jos on peltivene...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole syttynyt roihuun milloinkaan, ja on paljon kokemusta niistä.

        Ei helvetti mitä logiikkaa. Autoilen paljon enkä koskaan ole tarvinnut turvavyötä, älkää tekään käyttäkö. Pelastusliivejäkään en ole koskaan tarvinnut vaikka veneilen paljon, ja palovaroittimista on ollut vain vaivaa ja häiriötä. Voitte kaikki turvallisesti jättää nuo vermeet hankkimatta, koska minulla on omakohtaista kokemusta ja tiedän että ne on turhakkeita.

        Nippu palavia lämpökynttilöitä sinkkiämpärissä sisätiloissa on ihan oikeasti merkittävä riski. Ilmiötä kutsutaan allaspaloksi. Kynttilät ja mahdollisesti vielä lähellä oleva lämmin metalli nopeuttavat steariinin sulamista, sitä alkaa haihtumaan hallitsemattomasti ja se syttyy palamaan. Pari kolme pientä tuikkua vierekkäin ja tuloksena voi vallan hyvin olla 40cm korkea liekki. Kokemusta on. Ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla kuinka korkea roihu tulee kun sinkkiämpärin pohja on täynnä niitä tuikkuja, mutta sisätiloissa en lähtisi leikkimään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helvetti mitä logiikkaa. Autoilen paljon enkä koskaan ole tarvinnut turvavyötä, älkää tekään käyttäkö. Pelastusliivejäkään en ole koskaan tarvinnut vaikka veneilen paljon, ja palovaroittimista on ollut vain vaivaa ja häiriötä. Voitte kaikki turvallisesti jättää nuo vermeet hankkimatta, koska minulla on omakohtaista kokemusta ja tiedän että ne on turhakkeita.

        Nippu palavia lämpökynttilöitä sinkkiämpärissä sisätiloissa on ihan oikeasti merkittävä riski. Ilmiötä kutsutaan allaspaloksi. Kynttilät ja mahdollisesti vielä lähellä oleva lämmin metalli nopeuttavat steariinin sulamista, sitä alkaa haihtumaan hallitsemattomasti ja se syttyy palamaan. Pari kolme pientä tuikkua vierekkäin ja tuloksena voi vallan hyvin olla 40cm korkea liekki. Kokemusta on. Ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla kuinka korkea roihu tulee kun sinkkiämpärin pohja on täynnä niitä tuikkuja, mutta sisätiloissa en lähtisi leikkimään.

        Olen aikaisemmin tehnyt sitä vuosia. Ei syty roihu kynttilöistä vaikka kuinka kauan yrittää :-) Valitan, arvon palstavalittajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aikaisemmin tehnyt sitä vuosia. Ei syty roihu kynttilöistä vaikka kuinka kauan yrittää :-) Valitan, arvon palstavalittajat.

        Se syttyy kun vähiten yrität. Googlaa vaikka, löytyy videoita ja kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se syttyy kun vähiten yrität. Googlaa vaikka, löytyy videoita ja kokemuksia.

        Satavuotissyntymäpäiväkakku huoneessa olisi sinulle kauhistus.
        Neljästä kynttilästä ei sitä roihua saa. Pidin niitä purjeveneessä neliskulmaisessa kynttilälyhdyssä metalliämpärissä ja nukuin yöt kuivassa ilmassa mukavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satavuotissyntymäpäiväkakku huoneessa olisi sinulle kauhistus.
        Neljästä kynttilästä ei sitä roihua saa. Pidin niitä purjeveneessä neliskulmaisessa kynttilälyhdyssä metalliämpärissä ja nukuin yöt kuivassa ilmassa mukavasti.

        No se synttärikakku olisi kauhistus lähinnä siksi, että kun ne kynttilät on saatu puhallettua on kakun päällä huikeasti steariinia ja sylkeä, ja ehkä yhdet tekarit. Pahimmassa tapauksessa se satavuotias kuukahtaa siihen puhkumiseen.

        Kolme tuikkua riittää roihuun, vaikka jokainen olisi erillisessä lasikipossa (esim Iittalan kivi-lyhty). Arvaa mistä tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satavuotissyntymäpäiväkakku huoneessa olisi sinulle kauhistus.
        Neljästä kynttilästä ei sitä roihua saa. Pidin niitä purjeveneessä neliskulmaisessa kynttilälyhdyssä metalliämpärissä ja nukuin yöt kuivassa ilmassa mukavasti.

        Tuikku ei leimahda, jos sitä kieltää tekemästä niin.

        https://yle.fi/uutiset/3-10551102


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aikaisemmin tehnyt sitä vuosia. Ei syty roihu kynttilöistä vaikka kuinka kauan yrittää :-) Valitan, arvon palstavalittajat.

        Olen onnistunut siinä pari kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen onnistunut siinä pari kertaa.

        Sössimällä onnistuu kyllä kaikki.


    • Anonyymi

      Jos lähtee siitä, että lämmön lähde on vakio ja riittävä, sen omaa energiaa voi käyttää viilennykseen.

      On saatavana tuuletusventtiileitä, jotka aukeavat sopivassa lämpötilassa, esimerkiksi 20 C. Näitä voi laittaa yhden tai kaksi, tuloilmalle tai poistoilmalle.

    • Anonyymi

      Entäs refleks -kamiina?

      Mulla on 12-metrisessä purkkarissa keskuslämmitys. Perän alla on diesel-lämppäri, joka lämmittää glykolin. Peräkajuutassa se vähän välillä ujeltaa, mutta keulassa on hiljaista ja lämmintä. Jopa vessassa on patteri.

    • Anonyymi

      Voi jessus mitä virityksiä.

      Halpislämppäri liian kallis, puhumattakaan ihan kunnollisesta.

      Sitten pitäisi tehdä veneeseen reikiä ja nukkua luukut raollaan, joku haisevat myrskylyhty ämpärissä :).

      Ei jumalauta eikö olisi helpompaa ostaa pieni Kosan-pullo ja lämpösäteilijä kattoon, jos tukehtumisvaaralla ei ole niin väliä?
      Toinen hauska juttuhan on, että kaasuliekin palaessa syntyy helvetisti vesihöyryä hiilidioksidin lisäksi

      • Anonyymi

        Metalliämpäri-myrskylyhtyä käyttäneenä puhun kokemuksella, sinä kirjoitat vain mielikuviasi. Kaikki myrskylyhdyn tuottama kosteus kuten myös veneen muu sisäilman kosteus menee niiden vähäisten savukaasujen viemänä ulos siitä raollaan olevasta luukusta.
        On minulla puhallinlämmitinkin.


    • Anonyymi

      Mikäli viettää (riittävän) usein öitä maasähkön varassa, halpa (20€) 2000W sähkölämmitin on aivan ylivoimainen. Edellyttäen tietenkin, ettei välitä kanssaveneilijöiden sähköntarpeesta, kielloista käyttää maasähköä muuhun kuin akkujen lataamiseen tai satamanpitäjän sulakkeista...

      • Anonyymi

        Satamanpitäjän sulakkeista kannattaisi kuitenkin välittää koska verkkovirta ei hyppää pitkiä matkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Satamanpitäjän sulakkeista kannattaisi kuitenkin välittää koska verkkovirta ei hyppää pitkiä matkoja.

        Lisäksi todettava, että ei se sähkölämmitin ole missään nimessä ylivoimainen, vaikka jossain sähköä olisikin riittävästi tarjolla. Se kun ei vaihda ilmaa vaan lämmittää sitä veneen sisällä olevaa kosteaa ilmaa.

        Paras on lämmitin, joka ottaa ilman ulkoa, lämmittää sen ja puhaltaa veneeseen sisään. Polttoaineena diesel on luonnollinen valinta, jos veneessä on diesel-moottori, niin ei tarvitse erillisiä tankkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi todettava, että ei se sähkölämmitin ole missään nimessä ylivoimainen, vaikka jossain sähköä olisikin riittävästi tarjolla. Se kun ei vaihda ilmaa vaan lämmittää sitä veneen sisällä olevaa kosteaa ilmaa.

        Paras on lämmitin, joka ottaa ilman ulkoa, lämmittää sen ja puhaltaa veneeseen sisään. Polttoaineena diesel on luonnollinen valinta, jos veneessä on diesel-moottori, niin ei tarvitse erillisiä tankkeja.

        Sähkölämmitin on erinomainen kunhan vapaakierto toimii.

        Puhallinlämmitinkin tarvitsee likaisen ilman poiston, muuten se puhaltaa umpiperään tai ainakin niin, ettei likainen ilman poistu hallitusti kuin sattumalta.


    • Anonyymi

      Näiden köyhien olisi syytä nukkua vene maissa

    • Anonyymi

      Onko veneeseen tarjolla puukamiinoitakin? Sellainen alkoi kiinnostaa keskikokoiseen purkkariin.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita. Esim. https://cubicminiwoodstoves.com/

        YouTubesta löytyy paljon videoita aiheesta.

        Eihän tää peli vetele lainkaan. Veneeseen pitää asentaa ylihintainen ja elektroniikalla kyllästetty kikotin, joka takaa lihavan tilin huolto- ja jälleenmyyjäverkostolle.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Muistelen lukeneeni taannoin eräästä lämmittimeen liittyneestä,liki kuolemaan johtaneesta tapauksesta. Oli muistaakseni ihan meripelastusseuran jäsen, mikä ei itsessään mihinkään vaikuta, mutta tietoutta siis oli. Nukkuivat paatissaan vaimon kanssa, oli muistaakseni Safiren lämmitin. Heräsivät kammottavaan oloon ja hädin tuskin pääsivät laiturille. Lopputulema oli, että joutuivat samaan painekammioon, mihin sukellustaudin saaneet joutuvat. Häkämyrkytys oli diagnoosi. Ei siis sinällään liity Safiren-tuotemerkkiin, vaan siihen, että ihan laatuvehjekin saattaa ruveta toimimaan epätoivotulla tavalla. Eli HUOLTAKAA ne lämmittimet !

    • Anonyymi

      Eberspächerissä ja Webastossa palokammio on täysin suljettu sisään puhallettavasta ilmasta. Metallisesta palokammiosta ei yksinkertaisesti ole MITÄÄN yhteyttä veneeseen puhallettavaan ilmaan, ei vaikka laite vikaantuisi miten.

      Safiresta, Wallaksesta ja noista kamiinavirityksistä en sitten tiedä.

      Mutta ilmaista lämmitystä ei olekaan. Jos kosteutta ei kestä, makuupussikaan ei ole vaihtoehto.
      Ja jos rahaa ei ole turvalliseen laitteistoon niin kyse taitaa olla sitten ihan luonnonvalinnasta. Tyhmät ja vähä-älyiset karsiutuvat muita nopeammin populaatiosta....

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7544
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3183
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2456
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      7
      2080
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      33
      2022
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      21
      1950
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1663
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      60
      1609
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1579
    Aihe