Paniikkikohtaus pyörtyminen

Anonyymi

Voiko paniikkikohtauksen saadessa oikeasti pyörtyä, onko se tyypillinen oire? Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta?

17

2161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä voi.Mulla on ollut lähellä ja aina silloin olen soittanut hätänumeroon.Tosin näitä kertoja on olliut vain muutamia mutta olleet sen verran pelottavia että kyllä sen tuntee kun taju on lähdössä.Tämä voi kestää vaan minuutteja mutta ihmisestä se tuntuu pidemmältä ajalta kuin muutamasta minuutista jonka se tilanne kestää. Itselläni varsinkin kun näihin pelottavimpiin on liittynyt rintakipu jolloin missään asennossa kipu ei ole helpottanut.Silloin on vaan joutunut odottaa että kipu häviää.Tämä on siis ihan fyysistä kipua.En suosittele kellekkään.Tämä rintakipu aiheuttanut rintakivun lisäksi hikoilua.Odottavan aika on pitkä kohtauksen aloituksesta loppumiseen. Itse pyrin välttämään vatsakipua koska se yleensä johtaa mulla rintakipuun ja lähelle tajunnan menetystä.

      Eli vastaus kysymykseen että kyllä on mahdollista pyörtyä.

      • Anonyymi

        Aloittaja taisi tarkoittaa "paniikkikohtauksella" enemmän psyyken kohtausta, kuin fyysistä kohtausta.

        Fyysiseen kohtaukseen voi pyörtyä, mutta ei psyyken kohtaukseen, vaikka molemmat tuntuvat yhtä hurjilta. Psyyken kohtaus on ihmismielen sisäinen, eikä siihen yleensä liity mitään kehoon liittyvää, mikä johtaisi pyörtymiseen. Tosin syke voi nousta, korkeaksikin, mutta yleensä tajunta säilyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi tarkoittaa "paniikkikohtauksella" enemmän psyyken kohtausta, kuin fyysistä kohtausta.

        Fyysiseen kohtaukseen voi pyörtyä, mutta ei psyyken kohtaukseen, vaikka molemmat tuntuvat yhtä hurjilta. Psyyken kohtaus on ihmismielen sisäinen, eikä siihen yleensä liity mitään kehoon liittyvää, mikä johtaisi pyörtymiseen. Tosin syke voi nousta, korkeaksikin, mutta yleensä tajunta säilyy.

        Sori mutta paniikkikohtaus voi aiheuttaa rintakipua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi tarkoittaa "paniikkikohtauksella" enemmän psyyken kohtausta, kuin fyysistä kohtausta.

        Fyysiseen kohtaukseen voi pyörtyä, mutta ei psyyken kohtaukseen, vaikka molemmat tuntuvat yhtä hurjilta. Psyyken kohtaus on ihmismielen sisäinen, eikä siihen yleensä liity mitään kehoon liittyvää, mikä johtaisi pyörtymiseen. Tosin syke voi nousta, korkeaksikin, mutta yleensä tajunta säilyy.

        Lisään sen verran että sain 15-vuotiaan elämäni ekan vakava paniikkikohtauksen jonka seurauksena lähettiin äitin kaa päivytykseen. Ei muuten ole leikin asia kun sä oikeesti haukot ilmaa ja yrität pysyä hereillä.Tällöin 15-vuotiaana ei tullut fyyisisiä ennakkooireita.Mutta jos ei pyörry niin hyvä niin.Itse olen kokenut sen tunteen ja ei ole mikään miellyttävä tunne. Ja voin sanoa ettei sydämessä ole vikaa.Nämä on tutkittu aina terveydenhuollossa kun olen pahan panikkikohtauksen saanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori mutta paniikkikohtaus voi aiheuttaa rintakipua.

        Ihan niin rintakipujen kanssa monet taistelevat, mutta eivät ymmärrä että sekin kuuluu osana siihen paniikki kohtaukseen Ja masennukseen.
        Sitä luullaan että sydämessä on vikaa, ja syytellään lääkäreitä jotka eivät tutkimuksissa löydä somaattisia vikaa, siis paha masennus laittaa aivot tekemään tepposia ja luulemaan että sydänkohtaus on lähellä.
        tavallisesti kun saavat masennus lääkkeet niin häipyy se

        Joten rintakivut on todella kamala kokemus ja potilas on ihan varma että kipu on somaattinen , psyykkeen toiminta narraa aivoja hyväisesti näissä kohtauksissa .
        Kun kuunnellaan miten lääkäri selittää asiat, ja ei aleta itse selittelemään itse tehtyjä diagnooseja , sillä sydänfilmi näyttää aina ettei sydämessä ole mitään vikaa .
        Joten kipu on todellinen potilaalle ,ja sen kanssa on kamala elää, mutta nykyään on lääkkeitä jotka auttavat asettamaan asiat taas normaaliin elämään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin rintakipujen kanssa monet taistelevat, mutta eivät ymmärrä että sekin kuuluu osana siihen paniikki kohtaukseen Ja masennukseen.
        Sitä luullaan että sydämessä on vikaa, ja syytellään lääkäreitä jotka eivät tutkimuksissa löydä somaattisia vikaa, siis paha masennus laittaa aivot tekemään tepposia ja luulemaan että sydänkohtaus on lähellä.
        tavallisesti kun saavat masennus lääkkeet niin häipyy se

        Joten rintakivut on todella kamala kokemus ja potilas on ihan varma että kipu on somaattinen , psyykkeen toiminta narraa aivoja hyväisesti näissä kohtauksissa .
        Kun kuunnellaan miten lääkäri selittää asiat, ja ei aleta itse selittelemään itse tehtyjä diagnooseja , sillä sydänfilmi näyttää aina ettei sydämessä ole mitään vikaa .
        Joten kipu on todellinen potilaalle ,ja sen kanssa on kamala elää, mutta nykyään on lääkkeitä jotka auttavat asettamaan asiat taas normaaliin elämään

        Paniikkikohtauksia saavalla ihmisellä ei tarvitse olla masennusta lainkaan.
        Joillain toki on myös masennusta, mutta paniikkikohtaukset voivat siis tulla ilmankin masentuneisuutta.
        Paniikkihäiriö on osa ahdistuneisuushäiriötä. Ihminen voi olla myös ahdistunut ilman masennusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja taisi tarkoittaa "paniikkikohtauksella" enemmän psyyken kohtausta, kuin fyysistä kohtausta.

        Fyysiseen kohtaukseen voi pyörtyä, mutta ei psyyken kohtaukseen, vaikka molemmat tuntuvat yhtä hurjilta. Psyyken kohtaus on ihmismielen sisäinen, eikä siihen yleensä liity mitään kehoon liittyvää, mikä johtaisi pyörtymiseen. Tosin syke voi nousta, korkeaksikin, mutta yleensä tajunta säilyy.

        Mitä tarkoitat psyyken kohtauksella ja fyysisellä kohtauksella, eikö tuo psyyken kohtaus aiheuta juuri fyysisiä oireita?


    • Anonyymi

      Niin, ja paniikkihäiriössä saattaa tulla herkästi hyperventilaatiota, eli hengittäminen nopeutuu ja vetää vähän kuin liikaa happea sisään.
      Kyllä paniikkikohtauksen aikana voi pyörtyä. Itse en koskaan pyörtynyt, vaikka monesti tuntui, että kohta pyörryn.
      Eräs tuttavani on pyörtynyt useamminkin kohtauksen takia.

      Kun paniikkikohtaus alkaa, se saa aikaan voimakkaan ahdistuksen, ja mielessä alkaa kiertää ajatus, että kamalaa, tulee pelko/paniikki, joka saa aikaiseksi erilaisia fyysisiä tuntemuksia.
      Kun kohtaus saa vallan ja ajattelee sen aikana jos vaikka mitä ahdistavaa, jopa kuoleman pelkoa tai sydänkohtasta, tuntuu ettei kohtaus mene millään ohi.
      Se on vähän kuin oravanpyörä, joka jää hetkeksi pyörimään ja pelottaa, että se jää päälle, ja nyt lähtee henki, vähintäänkin taju.

      Olisikin helppoa, kun osaisi kohtauksen alkaessa rauhoittua ja rentoutua, hengittää rauhallisesti, eikä ajatella kohtausta ja omaa oloa paniikinomaisesti.

      Kuvailin, miltä itsestäni aikoinaan tuntui, kun sain paniikkikohtauksia.
      Minulle ne aiheutti sosiaalisten tilanteiden pelko, yksin ollessani niitä ei varsinaisesti tullut.
      Ainoastaan pahimmassa vaiheessa tuli juuri nukahtaessa tukehtumisen tunne ja jouduin haukkomaan henkeä. Sekin johtui pahasta ahdistuksesta.
      Pidin sängyn vieressä paperipussia, johon sitten hengittelin ja sain tilanteen laukeamaan.

    • Anonyymi

      Ehkä puhumme eri asioista. Psyykkinen paniikki vaikuttaa fyysisesti, ja siis oman kokemukseni mukaan vain sykkeeseen (eli koet uudelleen sen lapsuuden tilanteen, joka aiheutti tuon kohtauksen).

      Voi olla, että osalla on myös Fyysisiä kohtauksia, niitä yhtään vähättelemättä!

      • Anonyymi

        Paniikki kohtaus perustuu siihen että aivot antavat vääriä signaaleja vaarasta mitä ei todellisuudessa ole, ja keho saa somaattisia vaivoja, kuten että sydän lyö nopeammin ja tuntuu että hapen saanti on vaikeaa,
        Joten psyyke ja keho ovat yhteistoiminnassa ,ja kohtaus tulee autonomisesti ilmaan että siihen juuri sillä hetkellä voi vaikuttaa kun pelko on ainut tunne että siihen kuolee,mutta kuten aina menee nämä kohtaukset ohitse puolen tunnin sisällä jättäen jälkeensä epämiellyttävän tunteen kehoon tunneiksi . Joten syyt ovat monet miksi ihmiset saavat näitä kohtauksia mutta itse kohtaus on samanlainen kaikilla siis kova pelko että menettää kontrollin kokonaan


    • Anonyymi

      Voi. Olen pyörtynyt paniikin iskiessä useamman kerran. Ei ole vaarallista, mutta todella kurjaa, kun "tilanne" on muutenkin päällä ja yrittää vain selviytyä... Oireet lievittyy iän myötä, mutta eivät katoa ihan kokonaan - harvenee kylläkin. Stressikuorma pitää saada pidettyä kohtuullisena, ei liikaa mitään stressaavia tilanteita ja turvallisesta palautumisympäristöstä (koti jne) pitää huolehtia. Sopivasti ihmiskontakteja ja sopivia henkilöitä ☺️

      • Anonyymi

        Minkälaisia oireita pyörtymistä edeltävästi? Herääkö pyörtymisestä hetkessä ja millainen olo sen jälkeen? Meneekö paniikki sillä ohi? Itsellä oli heikon olon tunne, kuuma, näön hämärtyminen. Ei pelkoa/kauhua, enemmäkin ihmetys miksi huimaa, ei sykkeen nousua/tihentynyttä hengittämistä, ei rintakipua. Ensin ehkä jonkinlainen ahdistava/tuskainen tunne voisko olla siihen yhtäkkiseen kuumaan oloon liittyen.


      • Anonyymi

        Oireet voivat kyllä hävitä kokonaankin.
        Ainakin itseltäni on hävinnyt, onneksi.
        Tietenkään kaikilta ei häviä, sekin on totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälaisia oireita pyörtymistä edeltävästi? Herääkö pyörtymisestä hetkessä ja millainen olo sen jälkeen? Meneekö paniikki sillä ohi? Itsellä oli heikon olon tunne, kuuma, näön hämärtyminen. Ei pelkoa/kauhua, enemmäkin ihmetys miksi huimaa, ei sykkeen nousua/tihentynyttä hengittämistä, ei rintakipua. Ensin ehkä jonkinlainen ahdistava/tuskainen tunne voisko olla siihen yhtäkkiseen kuumaan oloon liittyen.

        Jos ei ole mitään pohjalla olevaa muuta sairautta niin ei paniikkiin pyörry vaikka se tuntuu siltä , vaistomaisesti ihminen alkaa hengittelemään lyhyesti ja silloin tulee se tunne
        Joten älä pelkää turhaan, kun saat paniikki kohtauksen niin muita aina että se menee ohi aika nopeasti , kunhan hengittelemään syvään ja hyväksyy että nyt on paniikki päällä.
        Mitä enemmän yrittää hangata vastaan ettei tulisi kohtausta sitä rajumpana sen kokee.
        Tiedän että se on kamala tilanne mutta kun ei jännitä olkapäätä korvissa ja yrittää rentoutua sen minkä voi niin se menee ohi aika pian .
        Tsemppiä


    • Anonyymi

      paniikkikohtaus ei mukava, johon tulee sydänkohtauksen tunne eli pahimmillaan se tuntuu ihan siltä että sydän väsyy. ongelma on siinä ettei sais olla stressiä liikaa.

    • Anonyymi

      Hyvä fyysinen lihaskunto ja nestetasapaino katkaisee ”paniikkikohtaus” kierteen. Salille siis ja vitamiinia suuhun.

    • Anonyymi

      Tunne että pyörtyy kyllä mutta ei varsinaisesti pyörtymistä. Paineen tunne rintakehällä, tukehtumisen tunne, pistely raajoissa, vatsassa omituinen tunne, sydän hakkaa, mut kukaan ulkopuolinen ei tätä ole huomannut, mennyt aika nopeesti ohi kun saa itsensä rauhoiteltua. Mutta pelkohan tuossa on paha et tuleeko tuo olo tietyissä tilanteissa, ja sit se oikeesti tulee kun pelkää. Mutta tuon jälkeen rauhoittuu olo kun ei tartte enää jännittää tuleeko kun se kerran hetkeksi jo tuli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe