10 Käskyä Kumoaa Menestysteologian

Rauhan tervehdys.

Helluntailaisuudessa ja muissa vapaissa/villeissä suunnissa menestysteologiasta uhkaa tulla standardi, yleisesti hyväksytty ja laajalle levinnyt teologia, joka on korvannut ristinteologian.

Raamatulla voimme kuitenkin koetella, että onko oppi totta vai valhetta. Yksi vahva koetinkivi on 10 käskyä, joissa on Jumalan tahto ilmaistu kaikille ihmisille, ja opetuksen tulee olla 10 käskyn ja evankeliumin mukaista, niitä sekoittamatta ja kumpaakaan unohtamatta.

Menestysteologia paljastuu 10 käskyn valossa köykäiseksi, Jumalan tahdon vastaiseksi ja syntiin johtavaksi oppijärjestelmäksi.

Tässä raamattutunnilla avaan Suomen myydyimmän menestysteologisen kirjailijan oppien ja elämän valossa tätä kysymystä sekä avaan myös uutta siitä, mitä menestysteologina sain kokea tuossa eksytyksen maailmassa.

"On aika Herran tehdä tekonsa: he ovat rikkoneet sinun lakisi." - Psalmi 119:126

Menestysteologia vs. 10 käskyä:
https://youtu.be/6Qm1z__XgC0

Siunauksin, MM.

77

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Menetysteologia on sitä että kun raha kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa ja helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin köyhän päästä taivasten valtakuntaan ja ahnetta maallista mammonaa palvovaa paskiaista Jumala rakastaa.

      • Anonyymi

        joka noin ajattelee, se on sitten HÄNEN ajatuksensa syntien anteeksiannosta, ja se ei ole Raamatun mukaista,

        Raamattu:

        "kukin teistä kasteen syntien anteeksisaamiseksi" Apt: 2: 38


      • menestys teologia on ihmisen keksimä opetus, selitävät mikä on olisi helpointie kulPkea johonkin.
        Puhumattakaan itsensä kieltämisestä josta Jeesukin mainitsee.


      • Anonyymi
        kotipaju2 kirjoitti:

        menestys teologia on ihmisen keksimä opetus, selitävät mikä on olisi helpointie kulPkea johonkin.
        Puhumattakaan itsensä kieltämisestä josta Jeesukin mainitsee.

        Menestysteologia on elämänkatsomullista hölynpölyä, joka kiinnostaa niitä, joita ei kiinnosta Ristin teologia.


    • Anonyymi

      Mauno Mattila vaatii 10 käskyn noudattamista, mutta ei itse niitä noudata. Niihin kuuluu käsky viettää sapattia, mitä Mauno Mattila kiivaasti vastustaa.

      Mauno Mattila julistaa sunnuntain viettämistä ja täysin hylännyt sapatin. Hän ei siis noudata sapattikäskyä, joten hän ei noudata 10 käskyä eikä ole liitossa sapatin Herran Jeesuksen kanssa. Jos te ette noudata Mauno Mattilaa paremmin Jumalan käskyjä, te ette pääse Jumalan valtakuntaan.

      2 Moos 20:8 Muista sabbatin päivää, ettäs sen pyhittäisit.
      (Bibliasta)

      2 Moos 31:17 Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin."

      Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
      20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      • Anonyymi

        Sabbatti on lepopäivä. Muista pyhittää lepopäiväsi. Lepopäivä voi olla, vähän työvuoroista riippuen, esimerkiksi keskiviikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sabbatti on lepopäivä. Muista pyhittää lepopäiväsi. Lepopäivä voi olla, vähän työvuoroista riippuen, esimerkiksi keskiviikko.

        Olet väärässä. Jumala on määrännyt sapatin pidettäväksi perjantai-illasta lauantai-iltaan. Jos ei pidä sitä päivää sapattina, hän rikkoo Jumalan käskyä vastaan eikä ole uudessa liitossa sapatin Herran Jeesuksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Jumala on määrännyt sapatin pidettäväksi perjantai-illasta lauantai-iltaan. Jos ei pidä sitä päivää sapattina, hän rikkoo Jumalan käskyä vastaan eikä ole uudessa liitossa sapatin Herran Jeesuksen kanssa.

        Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten, kuten adventistit opettaa.


      • Anonyymi

        Ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten. Sapatin tarkoitus on, että ihminen saa lepoa välillä.

        Gal.4

        9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
        10. Te otatte vaarin PÄIVISTÄ ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
        11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei ole sapattia varten vaan sapatti ihmistä varten. Sapatin tarkoitus on, että ihminen saa lepoa välillä.

        Gal.4

        9. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
        10. Te otatte vaarin PÄIVISTÄ ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
        11. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.

        Kyllä ...tämä on se oikea lepo ja se ei ole pakko vaan lepo on siunaus.
        Sen on Jumala tehnyt ihmisen hyväksi itse esimerkkinä ollen.
        Jumala tietää minkä on luonut ja siksi lepo on hyvää ,muttal epo ei ole laki suoritus.
        Päivä on minkä kukin parhaaksi näkee ja vt juutalais säännöt ei tietenkään lakina ole voimassa
        Mutta lepo on siis siunaus ei pakko laki.


    • Anonyymi

      Mauno Mattilan videoitten katsominen on vaarallista, koska ne sisältävät paljon asiavirheitä ja ektytystä.

    • Anonyymi

      Mattila
      - paraskin 10 käskyn noudattaja

      Mattila
      - harhaoppinen 10 käskyn valossa

    • Anonyymi

      Edustaako maunolaisuus kirjanoppineisuutta ja farisealaisuutta?

    • Anonyymi

      Maunola on itseään markkinoiva tyyppi, joka...

    • Anonyymi

      Luuk.18:28-30 Silloin Pietari sanoi: Katso, me olemme luopuneet siitä, mitä meillä oli, ja seuranneet sinua. Niin hän sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka Jumalan valtakunnan tähden on luopunut talosta tai vaimosta tai veljestä tai vanhemmista tai lapsista, ja joka ei saisi monin verroin tässä ajassa, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.

      • Anonyymi

        Pitääkö tässä jakeessa Jumala HYVÄNÄ ett luopuu vaimonsa ja prheedtä. Sittenhän kaikki sadat tuhanneet eronneet on hyviä. Kumma käsky lasten osalta.


    • Anonyymi

      Se on ymmärrettävää että maunolaisuus perustuu helluntailaisuuteen.
      M.M entinen eriseurainen helluntailainen.
      Tuskin tämä päivänä helluntailaisuuden suurin ongelma on äärikarismaattisuus.

      • Anonyymi

        Tuskin tämä päivänä helluntailaisuuden suurin ongelma on menestysteologia vaikka Mattila kirjailee niin.


      • Anonyymi

        Olipahan tuo Mauno Makkara tai helluntalaisuus,niin ei kiinnosta pätkääkää amerikkalsinen 1800 luvun lahko,joten hanskaamaan vaan ..
        Inhoan kaikkia lahkoja,ihan ja täysillä.Pitää perkele opettaa pelkoa Jumalasta ja kaikkea pakko-oppia vaikka Jumalan Rakkaus on niin ääretön mutta lahkoilla se on TUOMIO,jos teet väärin.SYNTINEN PASKA,teit väärin yms..rotta olet ja rotta olet..Tätä on sairas amerikan lahkoilaisuus.
        Moni luulee,että RAKKAUS ON USKOJEN PIIRISSÄ/SUUNTAUKSISSA/TAI VALTA..
        Kaikissa on saastaista paskaa ahdistusta,pelottelua,uhkaamista ja ihan roskaa puhuvat ..
        Mailma on niin nuori vielä ja tyhmiä ihmisiä on TODELLA PALJON..
        Maailama tulee parantumaan,kunnes nämä pelon ja saatanan piirit häviävät lopulta ja he tietävät totuuden.
        Menee kovin pikä aika ihmisen ajan laskulla mutta muille se on lyhyt.


    • Anonyymi

      Mark.10:28-31 Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Jeesus sanoi: Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista, ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää. Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäiseksi.

    • Anonyymi

      Maunolle kysymys pidätkö Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä ?

      1234567---

    • Anonyymi

      Aloittaja, oletko koskaan kuullut uudesta liitosta???? Vai kuulutko adventistien ja pakanamessiaanisten kanssa joukkoon, joka pyrkii muuttamaan ajan ja lain???

      • Anonyymi

        >>>>Joka pyrkii muuttamaan ajan ja lain<<<<<

        Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.

        Kirkolliskokouksessa Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat levättävä silloin kristittyinä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja, julistettakoon hänet pannaan, eroon Kristuksesta. - Index Canonum.

        Kuka muutti ? Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän sunnuntain nimen Herran päiväksi.

        1234567---


    • Anonyymi

      Matt.25:27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaitajille, niin mitä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen. Luuk.19:23 miksi et siis antanut rahojani rahanvaihtajan pöytään, että minä tultuani olisin saanut periä ne korkoineen?

      • Anonyymi

        Älä anna rahaasi korolle.
        Vain yksi on hyvä, vain Sinä yksi olet Pyhä.

        Matt: 25:24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.

        Matteuksen evankeliumi:
        15:13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois

        Taitaa olla maallinen herra kyseessä.


    • Anonyymi

      Yksilö vapaus on Jumalan vastaisuutta. USA:n perustuslaki on saatanasta.

      1.Korinttolaiskirje: 12:7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
      12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
      Matteuksen evankeliumi: 10:8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

    • Anonyymi

      Apt: 2:44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
      2:45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
      2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
      2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

      Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen. Näin Herra siunasi elämäntavan joka on Jumalan tahdon mukaista.

      Jeesus on rokotus pahuutta vastaa jokan antaa autuuden muurin, tarkoittaa immuniteettisuojaa, kuten rokotusta koronaa vastaan. Näin voi kääntää toisenkin posken.

      Olkaa harmoniassa Jeesuksen opetusten kanssa, saatte uskoa synnit anteeksi, armahdettu syntinen.

    • Anonyymi

      Kiitäkää Herraa Hänen suuresta laupeudestaan.
      Joh: 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      Ikuisia sanoja.

    • Anonyymi

      2Moos.4:21-23 Ja Herra sanoi Moosekselle: Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa. Sano sitten faraolle: Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani; sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kietäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi. Hoos.11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani. Matt.2:15

      • Anonyymi

        Matt: 2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani."

        Ennustus kävi toteen. Jeesus palasi Egyptistä kuten kirjoitettu oli.
        Nyt eletään evankeliumin aikaa, joka Jumala valmisti Jeesuksessa, ristin kautta.


    • Anonyymi

      Jer.2:1-3 Ja minulle tuli tämä Herran sana: Mene ja julista Jerusalemin kuullen ja sano: Näin sanoo Herra: Minä muistan sinun nuoruutesi armauden, morsiusaikasi rakkauden, kuinka sinä seurasit minua erämaassa, maassa, jossa ei kylvöä tehdä. Herralle pyhitetty oli Israel, hänen satonsa esikoinen. Kaikki, jotka sitä söivät, joutuivat syynalaiseksi; onnettomuus kohtasi heitä, sanoo Herra. Jaak.1:18

      • Anonyymi

        Ef: 2:12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
        2:13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
        2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
        2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
        2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.

        Kristus purki erottavan muurin: 2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, juutalaisten ja pakanoiden väliltä.


    • Anonyymi

      Sanna Ukkola. Setämiehet raivoaa kun ne takuu ettei pääministerin ole koskaan heidän oma. Kaunis ja valtaa omaava. Setämiehet nististöä naiset.

    • Anonyymi

      Hes.16:1-8 Ja minulle tuli tämä Herran sana: Ihmislapsi, ilmoita Jerusalemille sen kauhistukset ja sano: Näin sanoo Jerusalemille Herra, Herra: Sinun sukusi ja syntysi on kanaanilaisten maasta; isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen. Ja näin oli sinun syntymäsi: sinä päivänä, jona synnyit, sinulta ei leikattu napanuoraa, sinua ei pesty vedellä, että olisit puhdistunut, sinua ei hierottu suolalla eikä sinua kääritty kapaloihin. Ei kenkään sinua säälinyt, niin että olisi tehnyt sinulle mitään tälläista ja armahtanut sinua, vaan sinut pantiin heitteille kedolle; niin halpana pidettiin sinun henkesi sinä päivänä, jona synnyit. Mutta minä kuljin ohitsesi ja näin sinut, kun sätkyttelit verissäsi. Ja minä sanoin sinulle, kun olit siinä verissäsi: Sinun pitää elämän - niin sanoin minä sinulle, kun olt siinä verissäsi: Sinun pitää elämän, minä teen sinut kymmentuhansiksi kuin pellon laihon. Sitten sinä vartuit, tulit isoksi ja ehdit kauneimpaan kukoistukseesi, rintasi paisuivat, ja hiuksesi kasvoivat; mutta vielä sinä olit alaston ja paljas. Niin minä kuljin ohitsesi ja näin sinut, ja katso, sinun aikasi oli lemmen aika. Ja minä levitin liepeeni sinun ylitsesi ja peitin häpysi. Ja minä vannoin sinulle ja menin liittoon sinun kanssasi, sanoo Herra, Herra; ja sinä tulit minun omakseni.

      • Anonyymi

        Ihme juttuja


    • Anonyymi

      Mauno Mattila oli syvällä torontolaisuudessa ja menestysteologian harhoissa ja tavoissa.

      Sitten hän käänsi kelkkansa ja ryhtyi tubettajaksi. Ja jos luulette, että hän pelkkää laupeuttaan tubettaa ja tarinoi, niin ei pidä paikkaansa. Hän kerää rahaa näillä videoillaan ja tunnin turinoillaan. Insinöörimies!

      Räikeällä tavalla hän arvostelee muita, kuten One Way Missionia ja Tapani Suontoa. Aivan roistomainen video!!

      OWM avasi toimintakeskuksen Hauholle ja tekee laajasti työtä eri puolilla maailmaa. Töpöttäjää huijaa suomalaisia, eikä hänen ympäriltään löydy kuin kourallinen MMn oppiin hurahtaneita!

      • Anonyymi

        Ja Mattilan toiminta on henkilökultti ja lahko!!

        Suonnon työssä näkee sokea ja ymmärtämätönkin Jumalan työn, siunauksen ja menestyksen. Mattilan työstä nämä tärkeät elementit puuttuvat, kuten puuttuvat ihmisetkin.

        Ellet kumarra gurua, joudut ulos ja banniin!! Lahkojohtaja, paisunut monella tapaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Mattilan toiminta on henkilökultti ja lahko!!

        Suonnon työssä näkee sokea ja ymmärtämätönkin Jumalan työn, siunauksen ja menestyksen. Mattilan työstä nämä tärkeät elementit puuttuvat, kuten puuttuvat ihmisetkin.

        Ellet kumarra gurua, joudut ulos ja banniin!! Lahkojohtaja, paisunut monella tapaa!

        "Suonnon työssä näkee sokea ja ymmärtämätönkin Jumalan työn, siunauksen ja menestyksen."

        HAHAHAHAH!!!

        Mitä Suonto on saanut aikaan? Hän palkkasi kuusi työntekijää vastuulliseen asemaan ja luuli heidän olevan jokin hyvä jatko One Way Missionille. He lähtivät kaikki kerralla pois enemmän tai vähemmän ovet paukkuen.

        Suonnon hedelmä on konservatiiviset ja viihteelliset opetukset korvasyyhyyn, joissa on paljon laittomuutta. Hänen kastekommenttinsa kertoo, että mies tulee pimeydestä.

        Minä en näe mitään hyvää hedelmää Suonnon työssä.


    • 10 käskyä on selvästi muistisairaan ihmisen kirjoittamia. Sen verran paljon toistoa käskyissä.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen kaksoiskäsky sisältää kaiken. Se on kaiken piste RAKKAUS. Jumala.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen kaksoiskäsky sisältää kaiken. Se on kaiken piste RAKKAUS. Jumala.

        Sekavasta vastauksesta on vaikea saada selvää. Oliko Jumala rakkaus, vai oliko Jumala piste. Allekirjoituksena on kuitenkin Jumala.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Sekavasta vastauksesta on vaikea saada selvää. Oliko Jumala rakkaus, vai oliko Jumala piste. Allekirjoituksena on kuitenkin Jumala.

        Aivojen käyttö on sallittua.
        Jumala on alkupiste kaiken substanssi.

        Johanneksen evankeliumi:
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivojen käyttö on sallittua.
        Jumala on alkupiste kaiken substanssi.

        Johanneksen evankeliumi:
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

        No käytä niitä aivoja sitten ja opettele kirjoittamaan selvästi, jotta muut(kin) ymmärtävät mitä tarkoitat.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        No käytä niitä aivoja sitten ja opettele kirjoittamaan selvästi, jotta muut(kin) ymmärtävät mitä tarkoitat.

        Eläkää Hengessä ja vaeltakaa Hengessä niin ymmärrätte mitä Henki opettaa, kaikki on ollut valmiina alusta asti.
        Jumala tietää kaiken jo etukäteen.

        Jos haluaa ymmärtää väärin niin mikäs siinä?
        Kirjain kuolettaa mutta Henki tekee eläväksi. Kun on substanssi hallussa se on siinä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eläkää Hengessä ja vaeltakaa Hengessä niin ymmärrätte mitä Henki opettaa, kaikki on ollut valmiina alusta asti.
        Jumala tietää kaiken jo etukäteen.

        Jos haluaa ymmärtää väärin niin mikäs siinä?
        Kirjain kuolettaa mutta Henki tekee eläväksi. Kun on substanssi hallussa se on siinä.

        >>> Eläkää Hengessä ja vaeltakaa Hengessä niin ymmärrätte mitä Henki opettaa...

        Vastaus tuolla:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17551052


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Eläkää Hengessä ja vaeltakaa Hengessä niin ymmärrätte mitä Henki opettaa...

        Vastaus tuolla:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17551052

        Emme puhu mielipiteistä vaan substanssi on totuus kaikki kulmat yhtä aikaan. Se on elämyksellistä. Huom! Täytyy pysyä totuudessa jonka Henki antaa ylhäältä. Se on lempeä puhdas j.n.e.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emme puhu mielipiteistä vaan substanssi on totuus kaikki kulmat yhtä aikaan. Se on elämyksellistä. Huom! Täytyy pysyä totuudessa jonka Henki antaa ylhäältä. Se on lempeä puhdas j.n.e.

        Tulkinnat eivät ole mitään muuta kuin tulkitsijoiden omia mielipiteitä ja Hengellä ei ole mitään tekemistä jälkimmäisten kanssa.


    • Anonyymi

      Mies taas eri kuosissa!

    • Anonyymi

      Kiitos kommentista!

      Menestys on ennenkaikkea sitä, että on hyvät välit Jumalan kanssa. Jeesus ei luvannut helppoa elämää seuraajilleen täällä maan päällä välttämättä. Täytyy olla kiitollinen riittävästä ravinnosta ja suojasta, turvallisesta yhteiskunnasta ja muista perusjutuista. Tämän lisäksi ihmiseltä odotetaan hyväntahtoisuutta ja kunnioitusta muita kohtaan. Siinä todellista menestystä.

      Voimia!

      • Anonyymi

        Paavalille tärkeintä oli evankeliumin menestyminen. Meillä on siihen vielä kasvamista. Jumala huolehtii onneksi omistaan niin, ettei hän antanut edes Paavalin kuolla nälkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavalille tärkeintä oli evankeliumin menestyminen. Meillä on siihen vielä kasvamista. Jumala huolehtii onneksi omistaan niin, ettei hän antanut edes Paavalin kuolla nälkään.

        Kiitos vastauksesta! Totta, mutta Paavalikin kohtasi lopulta väkivaltaisen kuoleman. Monet muut tuon ajan kristityt myös. Eikä nykyäänkään siltä vältytä maailmassa. Eli turva täytyy loppupeleissä olla jossakin muualla kuin tässä maailmassa ja tämän maailman riennoissa.
        Tsempit!


    • Anonyymi

      Ihmiset on viritetty saatanalliselle ahneuden ja irstauden aaltopituudelle, ellet irstaile ja tee koiruuksia et pysy terveenä.
      Synnin mainitseminen on pahempaa kuin rikokseen yllyttäminen, valtakunnansyyttäjä.
      Kaiken takana on sale.

    • Anonyymi

      Menestysteologiaa ei opeteta helluntaiseurakunnissa. Ehkä Seinäjoella on voinut vierailla joku julistaja mutta yleisesti Helluntaiseurakunnat kieltävät JDS opin ja Benny Hinnin ja Joyce Meyer on opetukset rahasta.

      Helluntaiseurakuntien ongelma on naispappeus, ylistyksen teologia ja uuskarismaattisuus.

      • Anonyymi

        Tämä se vasta ongelmien ongelma on helluntailaisilla, kun helluntailaisjulistajat julistavat: Uuden Liiton sapatti ei ole edes lauantai. Tämä suoranaista harhaan johtavaa julistusta.

        1234567---


    • Anonyymi

      Oulun helluntaiseurakunta kirjoittaa näin

      https://www.ohsrk.fi/rukousvastauksena-uusi-auto/

      Menestysteologia on epätervettä opetusta. Siinä uskon ja siunauksen mittarina on ajallinen menestyminen pitäen sisällään mm. terveyden ja taloudellisen hyvinvoinnin. Menestysteologiassa nojataan uskon kaikki-
      voipaisuuteen, jonka voimalla tai määrällä halutaan vapautua kaikista inhimillisistä koetuksista ja kärsimyksistä sekä omistaa Jumalan siunaukset. Joku onkin kiteyttänyt asian terävästi: ” Liberaaliteologia alentaa Jumalan ihmisen tasolle, menestysteologia nostaa ihmisen Jumalan tasolle.”

      Usko ei ole kaikkivoipainen, uskon kohde Jumala on. Usko on Kristuksen tekoon ja Jumalan huolenpitoon luottamista sekä Jumalan sanan arvovallan tunnustamista omassa elämässä. Suurin siunaus on ”tulla uskoon” ja kasvaa Jeesuksen opetuslapsena. Jumalan siunauksen tärkein ulottuvuus on iankaikkisuudessa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      https://onewaykoulu.fi/wp-content/uploads/2020/09/OWM_Opetuslapseuskoulu_2020.pdf
      JDS-OPPI
      Erilainen ihmiskuva johtaa erilaiseen oppiin Golgatan tapahtumista ja lunastuksesta. Menestysteologit
      uskovat, että kun Jeesus ristiinnaulittiin, hänen ruumiinsa – siis talo, jossa Jeesus asui – ristiinnaulittiin. Se,
      että talo tuhottiin, ei voinut olla vielä koko lunastus. He uskovat, että sen jälkeen Jeesus, joka on henki,
      vietiin saatanan toimesta helvettiin, jossa saatana kidutti Hänet kuoliaaksi hengellisesti.
      Tätä oppia kutsutaan maailmalla JDS-opiksi (Jeesus Died Spiritually, Jeesus kuoli hengellisesti).
      E. W. Kenyon (k. 1948), joka on varsinainen menestysteologian oppi-isä, sanoo eräässä kirjassaan:
      ”Jeesuksesta tuli syntiemme kantaja sillä hetkellä, kun Jumala otti meidän syntimme ja laski ne hänen
      henkensä päälle. Silloin Hänen henkensä koki muutoksen ja Hän siirtyi hengellisen kuoleman ja saatanan
      valtaan.”
      Raamatussa lunastus ei ollut Jumalan ja saatanan välinen asia ja kauppa. ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti
      maailman itsensä kanssa.” (2. Kor. 5:19) Synnin tuoma ristiriita oli pelkästään ihmisen ja Jumalan välinen.
      Saatana ei ollut lunastustapahtumassa pääroolissa, vaan pelkkä sivustakatsoja. Saatana ei ole Raamatun
      mukaan helvetissä vanginvartijana vaan vankina. Helvetti on tehty Saatanalle ja Hänen enkeleilleen.
      Entä kuoliko Jeesus hengellisesti? Jumala ei voi kuolla hengellisesti. Se on käsitteellisestikin jo täysin
      mahdoton ajatus. Kuinka iankaikkinen Jumala, joka oli Kristuksessa, voisi yhtäkkiä kuolla saatanan käsissä
      hengellisesti.
      Raamattu ei puhu mitään siitä, että Jeesus olisikin kärsinyt Golgatan jälkeen vielä helvetissä. Jeesus huusi
      ristillä: ”Se on täytetty”. Ei Hän huutanut sitä helvetissä.
      Kun ryöväri sanoi ristillä Jeesukselle: ”Muista minua, kun tulet valtakuntaasi”, Jeesus vastasi: ”Totisesti
      minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.” (Luuk. 23:43) Ei Jeesus
      sanonut ryövärille, että paratiisiin mennään vasta helvetin jälkeen. (Paratiisi on paikka, jossa Jumalan lapset
      odottavat ylösnousemusta. Jumalattomina kuolleet odottavat ylösnousemusta ja viimeistä tuomiota
      tuonelassa.)
      Mitä todellisuudessa tapahtui Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen? ”... hän, joka tosin kuoletettiin lihassa,
      mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka
      muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä...” (1. Piet. 3:18)
      Jeesus meni tuonelaan, mutta ei kidutettavaksi, vaan voittajana saarnaamaan evankeliumia! Voitto oli jo
      tapahtunut Golgatalla. Hänellä oli kuoleman ja tuonelan avaimet

    • Anonyymi

      Mikä on tulkinta ja mikä objektiivista totuutta.
      Luonnon lait on objektiivista totuutta, ne toimi. Jos rakennat väärin, ei onnistu samoin on Jumalan elämän ohjeiden laita. Jeesus opetti taivaan valtakunnan tavoille, ne on altruistisia pyyteettömiä yhteydessä rakkauden henkeen, puhtaita ja siveitä.

      Onneton se joka luottaa omiin ansioihin, pelastaja on Jeesus Kristus uskon kautta.

    • Anonyymi

      Käskyistä puheen ollen onko juutalaisuus vapaampaa. Israel Levänen ja Suvi Levänen kertovat elämänsä muuttuneen. Vapaaksi.

      • Anonyymi

        Hehän myyvät Suvia. Uskontoa ja prostituutioita.


    • Anonyymi

      Ylhäältä uudestisyntyneiden ei tarvitse ryhtyä.

    • Anonyymi

      Kymmenen käskyä oli osa Mooseksen lakia eikä lakiin saanut lisätä eikä myöskään ottaa mitään pois. Kymmenen käskyä ei riitä, vaan on noudatettava koko lakia, siis satoja käskyjä.
      Ns. kymmenen käskyä ei kiellä esimerkiksi valehtelua.
      Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi-käsky kielsi ainoastaan oikeudessa antamasta väärä todistusta. Yksi ainoa todistaja älköön olko pätevä ketään vastaan, olkoonpa mikä pahateko tai rikkomus, mikä synti tahansa, jonka joku tekee. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on asia vahva.
      Kaiken päälle Mooseksen laki, jonka liitontauluihin oli kirjoitettuna kymmenen käskysanaa, ei ole enää voimassa.
      Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

      • Anonyymi

        Sana todistaa lain tauluista: hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.
        Sanan todistus jatkuu: "kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa". Lain tauluihin oli kirjoitettuna synnin ja kuoleman laki.


    • Anonyymi

      Sapattikäsky kuulu kokonaissuudessaan: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
      Käskyyn kuuluu myös tarkennus: Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

    • Anonyymi

      Mauno Mattila paraskin puhuja. Hän vastustaa sapatin noudattamista, mutta sapattikäsky löytyy 10:stä käskystä.

      • Anonyymi

        Paavali vaati mm. Roomalaiskirjeen luvussa 2 ja Efesolaiskirjeen luvussa 4 pakanoita noudattamaan lakia mukaan lukien juhlapyhiä, koska Herra ei tee eroa juutalaisten ja pakanoiden välille.

        Jesajan profetoi, että ne pakanat pääsevät Herran vuorelle, jotka pitävät sapatin, mikä on myös Herran juhla. Sapatin pitäminen on ikuinen merkki liitosta Herran kanssa ja se tarkoittaa uuden liiton puolella liittoa sapatin Herran Jeesuksen kanssa. Jeesus vahvisti itse tämän olevan uudessa liitossa voimassa.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Ap.t 10:34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: ”Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä.
        35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Ef 4:17 Minä varoitan teitä vakavasti Herran nimeen: älkää enää eläkö niin kuin pakanat! Heidän ajatuksensa ovat turhanpäiväisiä,

        23 Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne [Room. 12:2]
        24 ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää.

        2 Moos 31:17 Pysyköön sapatti ikuisesti merkkinä liitosta, jonka olen teidän kanssanne tehnyt, sillä kuutena päivänä minä, Herra, loin taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä en enää tehnyt työtä vaan lepäsin.”

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Matt 5:17 ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.


    • Kyllä te anonyymit olette surkeita paskahousuja.
      Tuo yksikin Maunon herjaaja on joka paikassa.
      Saisimpa nähdä minkälainen surkimus on kyseessä.
      Toivottavasti Jumala antaa siihen mahdollisuuden.

      • Anonyymi

        Sinä puhut rumia kuin piru. Mikäs MrPahis sinä oikein olet?


    • Anonyymi

      Maunolle moni asia avautuu oikein. Joulua hän ei vain ymmärrä, mikä osoittaa sen, että kaikki olemme erehtyväisiä. Mutta taivaaseen matkalla hänkin on. Siellä ei tosin ole enää joululauluja.

      • Anonyymi

        "Maunolle moni asia avautuu oikein."

        Mauno on monessa asiassa täysin eksynyt.

        "Mutta taivaaseen matkalla hänkin on."

        Ei ole.

        Tässä on jakeet, joita Mauno ei täytä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maunolle moni asia avautuu oikein."

        Mauno on monessa asiassa täysin eksynyt.

        "Mutta taivaaseen matkalla hänkin on."

        Ei ole.

        Tässä on jakeet, joita Mauno ei täytä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Menepä pois, laittomuuden tekijä!!!


    • Anonyymi

      Kol.1:14-29 Hänessä meillä on lunastus, syntien snteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaassa ja maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoon ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nouseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen. Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, sekä maan päällä että taivaissa. Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä, jos te vain pysytte uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjattamatta pois sen evankeliumin toivosta, joka olette kuulleet, joka on julistettu kaikessa luomakunassa taivaan alla ja jonka palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut. Nyt minä ikoitsen karsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta, jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan, jonka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan, sen salaisuuden, joka on ollut kätkettynä ikuisista ajosta ja polvesta polveen, mutta joka nyt on ilnoitettu hänen pyhillensä, jolle Jumala tahtoi tehdä tiettäväksi, kuinka suuri pakanain keskuudessa on tämän salaisuuden kirkkaus: Kristus teissä, kirkkauden toivo. Ja häntä me julistamme, neuvoen jokaista ihmistä kaikella viisaudella, asettaaksemme esiin jokaisen ihmisen täydellisenä Kristuksessa. Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1485
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1179
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1050
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      927
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      860
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      783
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      57
      706
    Aihe