Miksi veneissä on niin paljon naruja ja laitaa?

Anonyymi

15

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lapset kysyvät miksi....

      • Anonyymi

        ...ja vanhemmat, jotka eivät tiedä vastauksia jakelevat nollavastauksia ja luulevat, että ovat onnististuneesti peittäneet tietämättömyytensä.

        Purjevene kallistelee enemmän ja siksi varalaitaa tarvitaan enemmän. Lisäksi matalat moottoriveneet ovat nopeita ja ehtivät myrskyjä pakoon.


    • Anonyymi

      Katsokaapa ensin kuvaa ja miettikääpä sitten kommentointianne!

      • Anonyymi

        No mitä sitten?


    • Anonyymi

      Pitäisi verrata varalaitoja Kolumbuksen aikaisiin moottoriveneisiin.

    • Anonyymi

      Maakrapuna on aina kiinnostanut, mikä se varalaita on. Onko varsinaisen laidan alla rakenne, joka estää veden sisääntulon, jos varsinainen laita hajoaa?

      Siis vähän kuin tankkereiden kaksoiskuorirakenne?

      • Anonyymi

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;

        Löytyykö sieltä määräysluonnoksesta (linkki?) myös määritelmä käsitteelle:
        Kansiviiva?
        Ilman sitä ei kyseisellä varalaidan määritelmällä tee yhtään mitään.

        Entä yli 24 m pitkä alus jolla ei ole lastimerkkiä?
        Esim modernit sukellusveneet, mihinkäs sellaiseen sijoittaisit lastiviivamerkin? Snorkkelin tai periskoopin yläreunaanko?
        Lähes kaikki ovat kuitenkin yli 24 m pitkiä.
        Missä tuollaisissa poikkileikkaukseltaan ympyränmuotoisissa aluksissa kulkee kansiviiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;

        Vesiviiva on veteen piirretty viiva.


    • Anonyymi

      Kolumbuksen laivoissa oli silloin uusinta uutta oleva keskelle runkoa sijoitettu peräsin. Laivan kallistuksiin mukautuvaa ja kätevää riippumattoa ei ollut vielä keksitty, ja elävää ravintoa oli matoja kuhiseva ruoka.

    • Anonyymi

      Nou seisovat sen takia noin korkealla, että niiden alapuolella on lastitilaa. Jos komentosilta olisi lastitilan alla niin lastitilan paino korkealla vedenpinnan tasolla tekisi aluksesta epävakaan ja se kellahtaisi helposti kumoon. Sen takia nuo seisovat lastitilan yläpuolella koska komentosilta sisojineen painaa paljon vähemmän kuin lastitila lasteineen. Ymmärsitkö vai etkö ymmärtänyt?

      • Anonyymi

        Kolumbuksen löytömatkan kolmesta laivasta tämä suurin Santa Maria oli rahtialus, ja ne kaksi pienempää olivat karavelleja. Runkovuotoja lankkujen välistä joutui tilkitsemään pitkin matkaa.


    • Anonyymi

      Ja se narujen määrä?

      • Anonyymi

        Näkyyhän se kuvastakin.


    • Anonyymi

      Vielä niihin ei asenneta moottorikelkan hihnoja sentään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      132
      2782
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2227
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      25
      1783
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1548
    5. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1318
    6. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1293
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      72
      1270
    8. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1075
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

      Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      999
    10. 130
      954
    Aihe