Miksi veneissä on niin paljon naruja ja laitaa?

Anonyymi

15

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lapset kysyvät miksi....

      • Anonyymi

        ...ja vanhemmat, jotka eivät tiedä vastauksia jakelevat nollavastauksia ja luulevat, että ovat onnististuneesti peittäneet tietämättömyytensä.

        Purjevene kallistelee enemmän ja siksi varalaitaa tarvitaan enemmän. Lisäksi matalat moottoriveneet ovat nopeita ja ehtivät myrskyjä pakoon.


    • Anonyymi

      Katsokaapa ensin kuvaa ja miettikääpä sitten kommentointianne!

      • Anonyymi

        No mitä sitten?


    • Anonyymi

      Pitäisi verrata varalaitoja Kolumbuksen aikaisiin moottoriveneisiin.

    • Anonyymi

      Maakrapuna on aina kiinnostanut, mikä se varalaita on. Onko varsinaisen laidan alla rakenne, joka estää veden sisääntulon, jos varsinainen laita hajoaa?

      Siis vähän kuin tankkereiden kaksoiskuorirakenne?

      • Anonyymi

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;

        Löytyykö sieltä määräysluonnoksesta (linkki?) myös määritelmä käsitteelle:
        Kansiviiva?
        Ilman sitä ei kyseisellä varalaidan määritelmällä tee yhtään mitään.

        Entä yli 24 m pitkä alus jolla ei ole lastimerkkiä?
        Esim modernit sukellusveneet, mihinkäs sellaiseen sijoittaisit lastiviivamerkin? Snorkkelin tai periskoopin yläreunaanko?
        Lähes kaikki ovat kuitenkin yli 24 m pitkiä.
        Missä tuollaisissa poikkileikkaukseltaan ympyränmuotoisissa aluksissa kulkee kansiviiva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoppa Traficomin määräysuonnoksesta:

        Varalaidalla pystysuoraa etäisyyttä keskilaivalla kansiviivan yläreunasta kysei-
        sen lastiviivan yläreunaan, tai avoimessa aluksessa, jolla ei ole sivukantta, etäi-
        syyttä laidoituksen yläreunasta lastiviivan yläreunaan. Sellaisen alle 24 metriä
        pitkän täyskannellisen aluksen, jolle ei ole määrätty lastimerkkiä, varalaidalla
        tarkoitetaan pystysuoraa etäisyyttä kannesta vesiviivaan ja vastaavanlaisen
        avoimen aluksen, jolla ei ole sivukantta, varalaidalla tarkoitetaan pystysuoraa
        etäisyyttä laidoituksen yläreunasta vesiviivaan;

        Vesiviiva on veteen piirretty viiva.


    • Anonyymi

      Kolumbuksen laivoissa oli silloin uusinta uutta oleva keskelle runkoa sijoitettu peräsin. Laivan kallistuksiin mukautuvaa ja kätevää riippumattoa ei ollut vielä keksitty, ja elävää ravintoa oli matoja kuhiseva ruoka.

    • Anonyymi

      Nou seisovat sen takia noin korkealla, että niiden alapuolella on lastitilaa. Jos komentosilta olisi lastitilan alla niin lastitilan paino korkealla vedenpinnan tasolla tekisi aluksesta epävakaan ja se kellahtaisi helposti kumoon. Sen takia nuo seisovat lastitilan yläpuolella koska komentosilta sisojineen painaa paljon vähemmän kuin lastitila lasteineen. Ymmärsitkö vai etkö ymmärtänyt?

      • Anonyymi

        Kolumbuksen löytömatkan kolmesta laivasta tämä suurin Santa Maria oli rahtialus, ja ne kaksi pienempää olivat karavelleja. Runkovuotoja lankkujen välistä joutui tilkitsemään pitkin matkaa.


    • Anonyymi

      Ja se narujen määrä?

      • Anonyymi

        Näkyyhän se kuvastakin.


    • Anonyymi

      Vielä niihin ei asenneta moottorikelkan hihnoja sentään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe