Kryptovaluutat - MIKSI laskussa ????

Anonyymi

Miksi ihmessä kryptovaluutat ovat laskussa - tätä en voi ymmärtää !

Toisaalla netissä on uutisia, kuinka jokin kryptovaluuttapalvelu on joko joutunut rikollisten kräkkäämäksi tai sitten perustajat ovat itse huijareita (näitä kahta on ulkopuolisen käytännössä mahdoton erottaa toisistaan).

MUTTA:

Vaikka jokin kryptovaluuttapalvelu joutuisikin rikollisten kräkkäämäksi, miksi se pudottaa ko. kryptovaluutan arvoa - eihän kräkkäyksessä kryptovaluutan kokonaismäärä muutu mihinkään - vain palvelun asiakas menettää rahaa mutta joku rikollinen hyötyy tasan saman verran kuin palvelun asiakkaat yhteensä menettävät.

Kokonaan toinen asia on tämä:

MIKSI moni yleensäkään käyttää ko. palveluita ?

Noiden palveluiden koko idea on se että palveluntuottaja säilyttää kryptovaluuttaa (kuten esim. Bitcoin) asiakkaansa lukuun.

Tuohan tarkoittaa aivan suoraan sitä, että asiakkaalla on nyt 1 riski enemmän (tai oikeastaan 2 riskiä):

1) Jos rikolliset onnistuvat kräkkäämään palvelun, asiakkaat menettävät rahansa rikollisille

ja

2) Jos palvelun perustaja / omistaja on itse rikollinen niin aivan sama riski siinäkin: sitten kun päättää iskeä, palvelun omistaja siis varastaa asiakkaansa kryptovaluutat.

MIKSEIVÄT asiakkaat sen sijaan, että käyttävät tuollaista palvelua, käyttäisi omalla koneella toimivaa kryptovaluuttalompakko-ohjelmaa - tällöin EI OLE ulkopuolista palveluntuottajaa, joten palvelimeen ei myöskään voida iskeä.

JOS koneen oma tietoturva on kunnossa ja JOS kryptolompakkotiedosto on suojattu hyvin salasanalla ja salauksella, niin silloin vaikka ulkopuolinen kräkkääjä saisi kopion tiedostosta haltuunsa, niin ilman salasanaa se tiedosto ei ole minkään arvoinen.

Tuota taustaa vasten: Jos päättäisin hankkia Bitcoineja, minä en käyttäisi ulkopuolista palveluntarjoajaa lainkaan, vaan bitcoinit omalla koneella olevaan tiedostoon vahavasti salakirjoitettuna, siis siten, että ilman oikeaa salasanaa niihin Bitcoineihi EI VOI päästä käsiksi.

Suurin riski tässä on tietenkin se, että jos säilytät salasanaa jossain, joku voi pyrkiä varastamaan sen paperin, mihin salasanan kirjoitit - ja jos et kirjoita sitä mihinkään - silloin tosin Bitcoinejasi EI VOIDA varastaa - mutta jos itse unohdat salasanan, silloin olet menettänyt pääsy Bitcoineihisi, ja ilman salasanaa et itsekään pääse niitä käyttämään.

Eli täysin riskitöntä ei tämäkään ratkaisu ole, mutta ainakaan rikollisten bitcoin -palveluun tekemä kräkkäys ei enää ole käyttäjän ongema, sensijaan salasanan varkaus (jos se on kirjoitettu muistiin paperille) on riski, tai salasanan unohtaminen (jos sitä ei ole kirjoitettu muistiin paperille) on siinä tapauksessa riski.

Eihän sitä tosiaan etukäteen mistään tiedä, jos vaikka sairastuu dementiaan ja siksi ei enää muista salasanaa - missä tilanteessa jos sitä ei ole kirjoitettu ylös mihinkään niin menettää pääsyn Bitcoineihinsa.

Sopii kysyä, MIKSI niin moni mieluummin luottaa siihen, että jokin palveluyritys säilyttää Bitcoineja sinun lukuusi kuin siihen, että varastoit itse omat bitcoinisi ?

Luulisi, että kriisiaikana Bitcoinin arvo kasvaisi - miksi se siis putoaa ?

0

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
        Kokkola
        30
        3481
      2. Kukka ampu taas Kokkolassa?

T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs
        Kokkola
        9
        1548
      3. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
        Ikävä
        113
        1473
      4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
        Kotimaiset julkkisjuorut
        224
        1255
      5. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
        Ikävä
        34
        893
      6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
        Maailman menoa
        242
        883
      7. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
        Ikävä
        60
        869
      8. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        130
        858
      9. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
        Sysmä
        66
        844
      10. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
        Ikävä
        98
        819
      Aihe