Raamattujaan lukevat naisten alistajat kieltävät naisia opettamasta. Tyhmää.

Anonyymi

Tuolla jossain joku paahasi, kuinka Raamattu kieltää naista puhumasta seurakunnan edessä ja että nainen alistuvaisena vaietkoot, miesten opetuksia kuunnellessaan.

Mutta jos naiset olisivat vaienneet jo silloin, Jeesuksen tyhjän haudan löydettyään, niin eihän miehillä siinä tapauksessa olisi naisille yhtään mitään opetettavaa, kun eivät edes tietäisi sellaista miestä kuin Jeesusta, ikinä edes olleen olemassakaan.

Vaikka itse olen mies, niin kyllä mielestäni se sanan julistus kuuluu ehdottomasti naisille.

Kun nainen on oppinut Raamatustaan sen saman kuin mieskin, niin miksei saisi sitä sitten myöskin muille, miehillekin opettaa?
Mitätöityykö Raamatun sana, sen naisen suusta ulos tultuaan?
Islamistavatko nämä naisten alistajat kristinuskoa?
Onko käärme näiden naisten alistajien muodossa luikellerrut kirkkoihimme.
Monet heistä pitävät peruukkia päässään, vaikka Raamatun sana sanoo, että pää peittämättömänä pitää heidänkin Jumalan edessä seisoa, mutta päät peitettyinä, naistensa alistamiensa naisten tavoin, höpöttävät opetuksiaan puhujanpöntöiltään. Peruukit vinossa :) vetävät showtaan.

Mutta mitä sanoo sana näistä naisten alistajista?
Seuraavatko itse Jeesusta?
Voitte arvata, mitä mieltä minä itse siitä asiasta olen!

Markuksen evankeliumi:
16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat:
minun nimessäni he
nostavat käsin käärmeitä,
ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
ei se heitä vahingoita
he panevat kätensä sairasten päälle,
ja ne tulevat terveiksi.

https://tieku.fi/elaimet/kaarmeet/5-maailman-vaarallisinta-myrkkykaarmetta
https://fi.wikipedia.org/wiki/Käärmeenmyrkyt

https://tieku.fi/laaketiede/viisi-maailman-myrkyllisinta-ainetta

“Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he:
a) nostavat käsin käärmeitä,
ja jos he juovat jotakin kuolettavaa,
b) ei se heitä vahingoita

No jopas ovat todellisia Jeesuksen seuraajia, ostan ja nostan heille uutta hattuani!

c) he panevat kätensä sairasten päälle,
ja ne tulevat terveiksi.

Naisia alistavaa, Raamatun sanaa julistavat miehet, tuuraamaan lakkoilevaa hoitohenkilökuntaa!

Naisia alistavaa, Raamatun sanaa julistavat miehet, esitelmöimään Helsingin yliopiston lääketieteelliseen tiedekuntaan.

- Oppikoon lääkäri hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
mutta minä en salli, että lääkäri opettaa, enkä että hän vallitsee Raamatun sanaa julistavaa naisen alistajaa, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. -

57

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Seurakunnassa paasaavat ja pomottavat naiset ajavat loputkin miehet sieltä ulos. Näin näyttää käyneen. Myös monet naiset ovat häipyneet. Jostain syystä seurakunnan paimenen, pastorin virka kuuluu miehelle ei naiselle. Raamatussa syytä ei selvitetä ja siihen on tyytyminen. Se EI ole ihmisarvo tai tasa-arvo kysymys. Naisella ja miehellä on eri tehtävät. Tasapäistäminen ei ole Jumalasta. On äärimmäisen tyhmää sotia Raamatun sanaa vastaan. Seuraukset ovat arvaamattomia ja aina huonoja.

• Anonyymi

Aivan? Tehtävä kuuluu siis miehille, jotka oikeasti ovat miehiä. Monikohan seurakunnan paimenista, sekä palstalle kirjoittelevista miesoletetuista oikeasti edes on mies? Siis hedelmöityskykyinen XY -mies?

• Anonyymi

“Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he - juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita"

Raamatun mukaan teistä ei kukaan seuraa Jeesusta! Luulette ja uskottelette vain niin tekevänne!

• Miten saat ihmisten sukupuolen ratkaisemaan mitä he eivät saa tehdä?

Varsin kummallinen asenne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan? Tehtävä kuuluu siis miehille, jotka oikeasti ovat miehiä. Monikohan seurakunnan paimenista, sekä palstalle kirjoittelevista miesoletetuista oikeasti edes on mies? Siis hedelmöityskykyinen XY -mies?

Ainakin kaikki papit ovat naimisissa naisen kanssa ja lapsiakin on jotka itse tunnen. Samoin ne saarnaajat tms. joita kuuntelen. Pasi Turunen, Juha Ahvio, Tapio Puolimatka jne. Kyllä näillä on enemmän lapsia kuin suvaitsevaisilla tai feministeillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ainakin kaikki papit ovat naimisissa naisen kanssa ja lapsiakin on jotka itse tunnen. Samoin ne saarnaajat tms. joita kuuntelen. Pasi Turunen, Juha Ahvio, Tapio Puolimatka jne. Kyllä näillä on enemmän lapsia kuin suvaitsevaisilla tai feministeillä.

Voitko siis kertoa, miten olet todennut mainitsemiesi henkilöiden Raamatullisen isyytensä ja kelvollisuutensa papin tehtävään?
        Voitko varmuudella osoittaa, etteivät mainitsemasi tyypit ole pelkästään miesoletettuja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voitko siis kertoa, miten olet todennut mainitsemiesi henkilöiden Raamatullisen isyytensä ja kelvollisuutensa papin tehtävään?
        Voitko varmuudella osoittaa, etteivät mainitsemasi tyypit ole pelkästään miesoletettuja?

Eiköhän se riitä, että katsovat mitä siellä housuissa on, ja jos lapsiakin ovat aikaan saaneet todista, että ovat miehiä. Nämä mies ja naisolettamat ne vasta olettavatkin olevansa vaikka mitä tietämättä itsekään mitä ovat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän se riitä, että katsovat mitä siellä housuissa on, ja jos lapsiakin ovat aikaan saaneet todista, että ovat miehiä. Nämä mies ja naisolettamat ne vasta olettavatkin olevansa vaikka mitä tietämättä itsekään mitä ovat.

Miten siis ovat todistaneet isyytensä?
        Yksikään mies ei Raamatun mukaan ollut kelvollinen Jeesuksen todelliseksi isäksi, äidiksi sentään nainen kelpasi.
        Vai housuihin katsomalla Raamatussa kerrottu vaatimuksenmukaisuus teillä todennetaan.

• Anonyymi

"Raamatussa syytä ei selvitetä ja siihen on tyytyminen."

Siis Paavali kirjoitteli näin.
      Paavali oli VT uskovainen ja vastikään kääntynyt UT uskovaiseksi.
      Jeesus kielsi vasta uskoon tulleita opettamasta.

Nämä misogynistit ovat kovasydämisiä, ja heille myönnytysten antamisesta tulee rangaistus.
      Mooses sääti lakeja mm. kahdesta vaimosta ja vaimon hylkäämisestä. Jeesus sanoi, että Mooses sääti lait, ei Jumala.
      Vaan miten kävi Moosekselle? Jumala näytti hänelle Luvatun maan, mutta ilmoitti myös, että hän ei ole sinne pääsevä.

Joten en ala sooloilemaan ja kovettamaan sydäntäni, se voi taivaspaikka mennä sivusuun.

• Anonyymi

"Mutta jos naiset olisivat vaienneet jo silloin, Jeesuksen tyhjän haudan löydettyään, niin eihän miehillä siinä tapauksessa olisi naisille yhtään mitään opetettavaa, kun eivät edes tietäisi sellaista miestä kuin Jeesusta, ikinä edes olleen olemassakaan."

Kyllä Jeesus tunnettiin laajalti Israelin kansan parissa ennen naisten todistusta tyhjästä haudasta.

• Anonyymi

Eläpäs höpsi!

Matteuksen evankeliumi:
        16:13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
        16:14 Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista."

• Anonyymi kirjoitti:

Eläpäs höpsi!

Matteuksen evankeliumi:
        16:13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?"
        16:14 Niin he sanoivat: "Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista."

Jeesus ei siis tiennyt edes sitä mitä hänestä ajateltiin..

• Anonyymi kirjoitti:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Sinä et voi määrätä minun elämääni.

Usko se.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Sinä et voi määrätä minun elämääni.

Usko se.

Säälittävä lomasi on nyt ohi ja Lehtimyyjä tekee edelleen nollamyyntiä.

• Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

Jeesus ei siis tiennyt edes sitä mitä hänestä ajateltiin..

"Kyllä Jeesus tunnettiin laajalti Israelin kansan parissa "

Ei Jeesusta tunnettu Israelin kansan parissa, muuna kuin puuseppä Joosefin poikana ja itseään Jeesus kutsui profeetaksi! Eikä profeetta ole mikään Jumala, niinkuin tänä päivänä LUULLAAN!

(Luukkaan evankeliumi:
        3:23 Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin LUULTIIN, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,)

Matteuksen evankeliumi:
        13:55 Eikö tämä ole se rakentajan poika? Eikö hänen äitinsä ole nimeltään Maria ja hänen veljensä Jaakob ja Joosef ja Simon ja Juudas?
        13:56 Ja eivätkö hänen sisarensa ole kaikki meidän parissamme? Mistä sitten hänellä on tämä kaikki?"

Markuksen evankeliumi:
        6:3 Eikö tämä ole se rakentaja, Marian poika ja Jaakobin ja Jooseen ja Juudaan ja Simonin veli? Ja eivätkö hänen sisarensa ole täällä meidän parissamme?" Ja he loukkaantuivat häneen.
        6:4

Luukkaan evankeliumi:
        4:22 Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"

Johanneksen evankeliumi:
        1:45 Filippus tapasi Natanaelin ja sanoi hänelle: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista."

Johanneksen evankeliumi:
        6:42 ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: 'Minä olen tullut alas taivaasta'?"

Markuksen evankeliumi:
        3:21 Kun hänen omaisensa sen kuulivat, menivät he ottamaan häntä huostaansa; sillä he sanoivat: "Hän on poissa suunniltaan."

"Niin Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan."

Johanneksen evankeliumi:
        5:46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
        5.Mooseksen kirja:
        18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
        18:19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
        18:20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'

Matteuksen evankeliumi:
        20:17 Ja kun Jeesus lähti kulkemaan ylös Jerusalemiin, otti hän ne kaksitoista erilleen ja sanoi matkalla heille:
        20:18 "Katso, me menemme ylös Jerusalemiin, ja Ihmisen Poika annetaan ylipappien ja kirjanoppineitten käsiin, ja he tuomitsevat hänet kuolemaan
        20:19 ja antavat hänet pakanoille pilkattavaksi ja ruoskittavaksi ja ristiinnaulittavaksi, ja kolmantena päivänä hän on nouseva ylös."

Luukkaan evankeliumi:
        13:33 Kuitenkin minun pitää vaeltaman tänään ja huomenna ja ylihuomenna, sillä ei sovi, että profeetta saa surmansa muualla kuin Jerusalemissa.
        13:34 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

• Anonyymi

Jumala on asettanut järjestyksensä seurakuntaan, mikä ei ole naisen alistamista. Miehet opettavat ja naiset kuuntelevat.

Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään. Jumalan pyhien seurakunassa naiset eivät saa puhua. Jos jossain naisilla on lupa puhua, se ei ole Jumalan pyhien seurakunta. Paavali myös sanoo, jos joku ei tätä käskyä noudata, sitä Jumala ei tunnusta omakseen. Naisen puheet seurakunnassa ovat siis kadotukseen vievä synti.

Mitä tulee profetoimiseen, niin naisella voi olla profetian armolahja ja hän voi profetoida seurakunnan ulkopuolella, mutta seurakunnan kokouksessa naisella ei ole lupaa profetoida. Sen takia Pyhä Henki ei anna naiselle profetiaa ilmoitettavaksi seurakunnan kokouksessa, koska Pyhä Henki ei käske rikkomaan Jumalan käskyä vastaan. Jos nainen opettaa seurakunnassa ja vielä sen lopulla pitää profeetallista rukouspalvelua, niin naista on silloin pidettävä vääränä profeettana. Naisen puheet tulee muutenkin heti keskeyttää.

1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
      12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

1 Kor 14:32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
      33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
      34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.
      35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa.
      36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
      37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky.
      38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

• Anonyymi

ArtoTTT

Ei tainnut edes Paavali noudattaa esittämääsi tulkintaa, kun antoi Priscillan opettaa.

Apostolien teot 18:26
        Apollos alkoi rohkeasti puhua synagogassa. Kuultuaan hänen julistustaan Priscilla ja Aquila ottivat hänet huostaansa ja perehdyttivät hänet tarkemmin Jumalan tiehen.

• Anonyymi

"Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään."

Mutta Päivi Räsänen saa?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Ei tainnut edes Paavali noudattaa esittämääsi tulkintaa, kun antoi Priscillan opettaa.

Apollos alkoi rohkeasti puhua synagogassa. Kuultuaan hänen julistustaan Priscilla ja Aquila ottivat hänet huostaansa ja perehdyttivät hänet tarkemmin Jumalan tiehen.

"Ei tainnut edes Paavali noudattaa esittämääsi tulkintaa, kun antoi Priscillan opettaa."

Apostolien teot eivät ilmoita, että Priscilla olisi mitään opettanut seurakunnassa. Kyse oli avioparista, joka otti luokseen Apolloksen ilmeisesti kotiinsa. Siellä Aquila perehdytti Apollosta, kun hänen vaimo avusti heitä muuten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Nainen ei saa opettaa eikä edes puhua seurakunnassa mitään."

Mutta Päivi Räsänen saa?!

Päivi Räsänen tekee syntiä, kun hän puhuu seurakunnassa. Hän ei saisi naisena olla edes kirkkovaltuustossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

"Ei tainnut edes Paavali noudattaa esittämääsi tulkintaa, kun antoi Priscillan opettaa."

Paavali ei ole vastuussa siitä, mitä Aquila ja Priscilla tekivät, eikä ko. jae anna naisille mitään oikeutta opettaa tai muuten puhua seurakunnassa. Paavali sanoi aivan selvästi, ettei nainen saa opettaa seurakunnassa.

12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.

1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali ei ole vastuussa siitä, mitä Aquila ja Priscilla tekivät, eikä ko. jae anna naisille mitään oikeutta opettaa tai muuten puhua seurakunnassa. Paavali sanoi aivan selvästi, ettei nainen saa opettaa seurakunnassa.

1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,

ArtoTTT

Seurakunta on siellä missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä.

Matteus 18:20
        Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.»

Kirje roomalaisille 16:3
        Tervehtikää Priscaa ja Aquilaa, työtovereitani Kristuksen Jeesuksen palveluksessa.

• Anonyymi

Tarvitseeko nainen edes evankeliumia? Miten voi tulla uskoon jos ei saa puhua tai sanoa sanaakaan? Kannattaisi naisten vielä pukeutua erään toisen uskonnon tyyliin, ettei mies parat joudu kiusaukseen. Kun se liha on niin heikko.
        Mutta parasta olisi luostari yhteisö johon naisilla ei ole mitään asiaa. Siellä ei olisi puheliaita naisia, eikä muitakaan kiusauksia. Saisivat miehet vapaasti päättää asioistaan. Kuka olisi johtaja, kuka avustaja...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarvitseeko nainen edes evankeliumia? Miten voi tulla uskoon jos ei saa puhua tai sanoa sanaakaan? Kannattaisi naisten vielä pukeutua erään toisen uskonnon tyyliin, ettei mies parat joudu kiusaukseen. Kun se liha on niin heikko.
        Mutta parasta olisi luostari yhteisö johon naisilla ei ole mitään asiaa. Siellä ei olisi puheliaita naisia, eikä muitakaan kiusauksia. Saisivat miehet vapaasti päättää asioistaan. Kuka olisi johtaja, kuka avustaja...

Aivan? Voisivat vieläpä jakaa mielipuuhansa ruuanvalmistuksen ja siivouksen keskenään tasapuolisesti, sillain miehekkäästi. Voisivat ommella toistensa rikkoutuneita vaatteita ja pestä niitä, saisivat kokea miten epäsiistejä hygienialtaan ovat.

• Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Seurakunta on siellä missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä.

Matteus 18:20
        Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.»

Kirje roomalaisille 16:3
        Tervehtikää Priscaa ja Aquilaa, työtovereitani Kristuksen Jeesuksen palveluksessa.

Mutta ei noissa puhuta mitään mistään seurakunnasta.

Eikä ole takuita siitä, että Jeesus olisi heidän keskellään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Päivi Räsänen tekee syntiä, kun hän puhuu seurakunnassa. Hän ei saisi naisena olla edes kirkkovaltuustossa.

Syntinen nainen?

• Anonyymi
    • Anonyymi

>>Mutta jos naiset olisivat vaienneet jo silloin, Jeesuksen tyhjän haudan löydettyään, niin eihän miehillä siinä tapauksessa olisi naisille yhtään mitään opetettavaa, kun eivät edes tietäisi sellaista miestä kuin Jeesusta, ikinä edes olleen olemassakaan.<<

Jeesus käski haudan naisten mennä kerotmaan Pietarille että hän on noussut ylös. Ei Jeesus käskenyt haudan naisia johtamaan ja opettamaan seurakuntaa. Kyllähän kaikki saavat todistaa uskostaan Jeesukseen oli mies tai nainen.

Seurakunnan johtamis- ja opettamisvirka on tarkoitettu miehille. Tämä on ihan päivänselvä asia.

Suomi on vapaa maa ja jotkut seurakunnat palkkaavat naispappeja. Jos joku uskovainen haluaa heitä mennä kuuntelemaan naispappien saarnoja niin aivan vapaasti menee.

Jos joku seurakunta ei halua palkata naispappeja niin ei palkkaa. Jos joku uskovainen ei halua kuunnella naispappien saarnoja niin aivan vapaasti ei mene kuuntelemaan.

Naispappeus ei ole enää ongelma ainakaan suuremmilla paikkakunnilla koska siellä on jumalanpalvelusyhteisöitä missä ei naispapit saarnaa. Ongelma on rahoitus ja yksilö uskovainen joka on EVlut kirkon jäsen joutuu tukemaan kirkollisveron lisäksi näitä yhteisöjä joissa on perinteinen näkemys papin virasta.

• Anonyymi

>>Apostolien teot 18:26
      Apollos alkoi rohkeasti puhua synagogassa. Kuultuaan hänen julistustaan Priscilla ja Aquila ottivat hänet huostaansa ja perehdyttivät hänet tarkemmin Jumalan tiehen.<<

Uuden testamentin tutkijat eivät ole löytäneet sellaista kohtaa jossa selkeästi nainen olisi johtanut ja opettanut seurakuntaa. Jos seurakunnan johto antaa luvan maallikoille todistaa ja puhua uskostaan seurakunnassa niin sitten he antaa luvan. Seurakunnn vanhimman eli johtajan- ja opettajan virka on vain miehille.

• Anonyymi

ArtoTTT

Tulee muistaa että Raamattu on kokonaisuus, ei yhdellä jakeella kumota toista, vaan ne täydentävät toinen toisiaan. Jos Jumala on antanut esim. myös naisille profetoimisen lahjan, onko oikeus estää tämän lahjan käyttöä sukupuolen perusteella, ei pitäisi olla. Raamatussa on useita esimerkkejä.

Tuomarien kirja 4:4
        Israelissa oli siihen aikaan tuomarina naisprofeetta Debora, Lappidotin vaimo.

2. kuninkaiden kirja 22:14
        Pappi Hilkia, Ahikam, Akbor, Safan ja Asaja lähtivät kuulemaan naisprofeetta Huldaa, jonka mies oli pyhien vaatteiden vartija Sallum, Harhasin pojan Tikvan poika. Profeetta asui Jerusalemin uudessa kaupunginosassa. He esittivät hänelle asiansa,

Luukas 2:36
        Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,

Apostolien teot 21:9
        ja hänellä oli neljä naimatonta tytärtä, joilla oli profetoimisen lahja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Tulee muistaa että Raamattu on kokonaisuus, ei yhdellä jakeella kumota toista, vaan ne täydentävät toinen toisiaan. Jos Jumala on antanut esim. myös naisille profetoimisen lahjan, onko oikeus estää tämän lahjan käyttöä sukupuolen perusteella, ei pitäisi olla. Raamatussa on useita esimerkkejä.

Pappi Hilkia, Ahikam, Akbor, Safan ja Asaja lähtivät kuulemaan naisprofeetta Huldaa, jonka mies oli pyhien vaatteiden vartija Sallum, Harhasin pojan Tikvan poika. Profeetta asui Jerusalemin uudessa kaupunginosassa. He esittivät hänelle asiansa,

Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,

>>Tulee muistaa että Raamattu on kokonaisuus<<

Uuden Testamentin lisäksi naispappeuden vastustajat vetoavati yleensä myös kirkon traditioon. Mielestäni painavammat argumentit ovat perinteisen virkakäsityksen puolella.

Muistaakseni vuodesta 1986 alkaen asiassa ei pitäisi olla ongelmaa ellei sitten kirkkolakia muuteta. Ongelma taitaa olla vain niillä papeilla jotka ovat perinteisen virkakäsityksen kannalla eivätkä suostu yhteistyöhön jumalanpalveluksessa naispapin kanssa. Kunhan vettä virtaa tarpeeksi niin eihköhän joku nainen vielä arkkipiispan vaalin myös voita.

Ainakin professorin virkaan on valittu nainen.
        >Kati Tervo-Niemelä (aiemmin Niemelä; synt. 1972 Seinäjoella) toimii käytännöllisen teologian professorina Itä-Suomen yliopistossa. <

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>>Tulee muistaa että Raamattu on kokonaisuus<<

Uuden Testamentin lisäksi naispappeuden vastustajat vetoavati yleensä myös kirkon traditioon. Mielestäni painavammat argumentit ovat perinteisen virkakäsityksen puolella.

Muistaakseni vuodesta 1986 alkaen asiassa ei pitäisi olla ongelmaa ellei sitten kirkkolakia muuteta. Ongelma taitaa olla vain niillä papeilla jotka ovat perinteisen virkakäsityksen kannalla eivätkä suostu yhteistyöhön jumalanpalveluksessa naispapin kanssa. Kunhan vettä virtaa tarpeeksi niin eihköhän joku nainen vielä arkkipiispan vaalin myös voita.

Ainakin professorin virkaan on valittu nainen.
        >Kati Tervo-Niemelä (aiemmin Niemelä; synt. 1972 Seinäjoella) toimii käytännöllisen teologian professorina Itä-Suomen yliopistossa. <

Tässä on eräs näkemys asiaan:

http://santtuma.blogspot.com/2012/10/naispappeudesta.html
        Suurista kirkkokunnista roomalaiskatolinen kirkko ei tule ikinä hyväksymään naispappeutta. Tästä on selvä paavin ja kirkon opetusviran julkilausuma, joka on käytännössä julistettu erehtymättömästi, eikä se muuksi muutu, vaikka Kirkko ja kaupunki -lehdessä kirjoiteltaisiin mitä. Itse asiassa katolisessa kirkossa se, joka yrittää vihkiä naisia papeiksi, saa välittömän ekskommunikaation. Samaten on useita luterilaisia kirkkoja, jotka eivät ole hyväksyneet naispappeutta. Näistä mainittakoon Latvian luterilainen kirkko ja yhdysvaltalainen Missourin synodi. Näin ollen Suomen kirkon päätös avata papin virka naisille oli ekumeenisesti hajottava päätös. Se rakentaa kristittyjen välille uusia raja-aitoja ja erottaa kristittyjä yhä syvemmin. Pelkästään tämän seikan pohjalta voi kysyä, oliko päätös Jumalan mielen mukainen vai sellaisen tahon mielen mukainen, jonka nimi suomennettuna tarkoittaa erilleen heittäjää.

• Anonyymi kirjoitti:

Suurista kirkkokunnista roomalaiskatolinen kirkko ei tule ikinä hyväksymään naispappeutta. Tästä on selvä paavin ja kirkon opetusviran julkilausuma, joka on käytännössä julistettu erehtymättömästi, eikä se muuksi muutu, vaikka Kirkko ja kaupunki -lehdessä kirjoiteltaisiin mitä. Itse asiassa katolisessa kirkossa se, joka yrittää vihkiä naisia papeiksi, saa välittömän ekskommunikaation. Samaten on useita luterilaisia kirkkoja, jotka eivät ole hyväksyneet naispappeutta. Näistä mainittakoon Latvian luterilainen kirkko ja yhdysvaltalainen Missourin synodi. Näin ollen Suomen kirkon päätös avata papin virka naisille oli ekumeenisesti hajottava päätös. Se rakentaa kristittyjen välille uusia raja-aitoja ja erottaa kristittyjä yhä syvemmin. Pelkästään tämän seikan pohjalta voi kysyä, oliko päätös Jumalan mielen mukainen vai sellaisen tahon mielen mukainen, jonka nimi suomennettuna tarkoittaa erilleen heittäjää.

Aika lailla samaa kuin islamissa ja VT. Nainen ei ole mitään.

• Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Ei taida Raamattu täydentää.

Siellä vain Absalom on kaunis mies varpaista lähtien. Ja egypitiläisillä miehillä on suuret elimet.

• mummomuori
        Anonyymi kirjoitti:

”Itse asiassa katolisessa kirkossa se, joka yrittää vihkiä naisia papeiksi, saa välittömän ekskommunikaation.”

Tiesitkö että katolisia naispappeja on ollut 1970 luvulta lähtien?

”Ensimmäinen katolinen naispappi vihittiin tiettävästi kommunistisessa Tsekkoslovakiassa vuonna 1970. Taustalla oli valtion pyrkimys synnyttää maahan kansallinen tsekkiläis-katolinen kirkko vastapainoksi Roomalle uskolliselle kirkolle.”

Tämä kirkko vihki salaisesta pappeja ja piispoja, jotka olivat naisia, mutta myös naimissisa olevia miehiä.
        Jo tuolloin Paavillinen raamattukomissio ”totesi selvitystyönsä tuloksena 1970-luvun puolivälissä, että Uudesta testamentista ei löydy perusteita naisten sulkemiselle pappisviran ulkopuolelle.”
        Kyse on siis perinteestä.

Ensimmäisiä papiksi vihittyjä naisia oli Ludmila Javorová. ” Hänet vihki papiksi joulukuussa 1970 maanalaisen kirkon piispa Felix Maria Davidek. Javorová toimi vuoteen 1988 asti myös piispansijaisena.” K&K ”Papeiksi vihityt naiset haastavat Vatikaanin” 13.06.2011

Tšekkoslovakiassa on toiminut siis naispappeja katolisessa kirkossa yli 30 vuotta. Irlannissa on myös, mm. tunnettu laulaja Sinead O’Connor on pappi.

Vuonna 2002 argentiinalainen piispa Romulo Braschi vihki seitsemän naista papeiksi. Vuodesta 2003 on ollut myös naispiispoja. Ranskastakin löytyy naispappeja.

Katolisilla on pappipula, miehiä ei enää kiinnosta. Sen vuoksi naispappeus saa koko ajan enemmän hyväksyntää. Kun 70 luvulla heitä kannatti 30% seurakuntalaisista, niin jo 2000 luvulla kanttaa 60%.

” Samaten on useita luterilaisia kirkkoja, jotka eivät ole hyväksyneet naispappeutta. Näistä mainittakoon Latvian luterilainen kirkko ja yhdysvaltalainen Missourin synodi.”

Näin on. Yhdysvalloissa on kolme luterilaista kirkkoa. Suurin niistä on Amerikan evankelisluterilainen kirkko (ELCA), joka vastaa meidän luterilaista kirkkoamme. Se kuuluu isompaan Luterilaiseen maailmanliittoon (perustettu 1947). He hyväksyivät naisten pappeuden v1970 luvulla ja piispoissakin on naisia ainakin 10%

Sitten on kaksi konservatiivista tunnustuksellista kirkkoa Missouri-synodi ja Wisconsinin evankelisluterilainen synodi. Ne kuuluvat pienempään Kansainväliseen luterilaiseen neuvostoon (ILC) ja se perustettiin vuonna 1993. Nämä vastustavat ehdottomasti naispappeutta.

Suomesta Lähetyshiippakunta kuuluu näihin, sitten Venäjällä Inkerin kirkko sekä Siperian evankelisluterilainen kirkko.

Vaikka Latvian evankelis-luterilainen kirkko kuuluu ELCA:n se on kirkollisesa yhteydessä Missourin synodiin. Se kieltäytyy yhteistyöstä kaikkien niiden kirkkojen kanssa, jotka vihkivät avioliittoon saman sukupuolisia.

Ensimmäiset naispapit vihittiin 1975 Latviassa ja heitä vihittiin useita myöhemminkin. Mutta kun arkkipiispa Jānis Vanags pääsi piispaksi, tämä käytäntö lakkasi. Nuo aiemmin naispapit saivat säilyttää pappeutensa. 2016 saatiin sitten kirkkolakiin päätös, ettei naisia vihitä papeiksi.
        Kotimaa Latvian kirkko rajasi pappeuden vain miehille 09.06.2016

Mutta Latvian eksiilikirkko (Latvian evankelis-luterilainen kirkko ulkomailla). hyväksyy naisten pappeuden, eikä ole emokirkon kanssa väleissä.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

”Itse asiassa katolisessa kirkossa se, joka yrittää vihkiä naisia papeiksi, saa välittömän ekskommunikaation.”

”Ensimmäinen katolinen naispappi vihittiin tiettävästi kommunistisessa Tsekkoslovakiassa vuonna 1970. Taustalla oli valtion pyrkimys synnyttää maahan kansallinen tsekkiläis-katolinen kirkko vastapainoksi Roomalle uskolliselle kirkolle.”

Tämä kirkko vihki salaisesta pappeja ja piispoja, jotka olivat naisia, mutta myös naimissisa olevia miehiä.
        Jo tuolloin Paavillinen raamattukomissio ”totesi selvitystyönsä tuloksena 1970-luvun puolivälissä, että Uudesta testamentista ei löydy perusteita naisten sulkemiselle pappisviran ulkopuolelle.”

Ensimmäisiä papiksi vihittyjä naisia oli Ludmila Javorová. ” Hänet vihki papiksi joulukuussa 1970 maanalaisen kirkon piispa Felix Maria Davidek. Javorová toimi vuoteen 1988 asti myös piispansijaisena.” K&K ”Papeiksi vihityt naiset haastavat Vatikaanin” 13.06.2011

Tšekkoslovakiassa on toiminut siis naispappeja katolisessa kirkossa yli 30 vuotta. Irlannissa on myös, mm. tunnettu laulaja Sinead O’Connor on pappi.

Vuonna 2002 argentiinalainen piispa Romulo Braschi vihki seitsemän naista papeiksi. Vuodesta 2003 on ollut myös naispiispoja. Ranskastakin löytyy naispappeja.

Katolisilla on pappipula, miehiä ei enää kiinnosta. Sen vuoksi naispappeus saa koko ajan enemmän hyväksyntää. Kun 70 luvulla heitä kannatti 30% seurakuntalaisista, niin jo 2000 luvulla kanttaa 60%.

” Samaten on useita luterilaisia kirkkoja, jotka eivät ole hyväksyneet naispappeutta. Näistä mainittakoon Latvian luterilainen kirkko ja yhdysvaltalainen Missourin synodi.”

Näin on. Yhdysvalloissa on kolme luterilaista kirkkoa. Suurin niistä on Amerikan evankelisluterilainen kirkko (ELCA), joka vastaa meidän luterilaista kirkkoamme. Se kuuluu isompaan Luterilaiseen maailmanliittoon (perustettu 1947). He hyväksyivät naisten pappeuden v1970 luvulla ja piispoissakin on naisia ainakin 10%

Sitten on kaksi konservatiivista tunnustuksellista kirkkoa Missouri-synodi ja Wisconsinin evankelisluterilainen synodi. Ne kuuluvat pienempään Kansainväliseen luterilaiseen neuvostoon (ILC) ja se perustettiin vuonna 1993. Nämä vastustavat ehdottomasti naispappeutta.

Suomesta Lähetyshiippakunta kuuluu näihin, sitten Venäjällä Inkerin kirkko sekä Siperian evankelisluterilainen kirkko.

Vaikka Latvian evankelis-luterilainen kirkko kuuluu ELCA:n se on kirkollisesa yhteydessä Missourin synodiin. Se kieltäytyy yhteistyöstä kaikkien niiden kirkkojen kanssa, jotka vihkivät avioliittoon saman sukupuolisia.

Ensimmäiset naispapit vihittiin 1975 Latviassa ja heitä vihittiin useita myöhemminkin. Mutta kun arkkipiispa Jānis Vanags pääsi piispaksi, tämä käytäntö lakkasi. Nuo aiemmin naispapit saivat säilyttää pappeutensa. 2016 saatiin sitten kirkkolakiin päätös, ettei naisia vihitä papeiksi.

Mutta Latvian eksiilikirkko (Latvian evankelis-luterilainen kirkko ulkomailla). hyväksyy naisten pappeuden, eikä ole emokirkon kanssa väleissä.

”Katoliset” kirkot, joissa vihitään naisia papeiksi ovat vain nimellisesti katolisia, eivät yleisesti katolisiksi tunnustettuja, esim paavin toimesta. Jos naisia taas vihitään papeiksi katolisiksi tunnustetuissa taas salaa, he toimivat väärin rikkoen sääntöjä ja järjestystä, eivätkä ole oikeita pappeja.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

“Irlannissa on myös, mm. tunnettu laulaja Sinead O’Connor on pappi.”

No tuo oli yllätys! En tiennytkään! Olen aina pitänyt Sinead O’Connorista! Olen aina myös kannattanut naispappeutta! Olipas mummomuori iloisen yllättävä uutinen! Olen muuten heteromies ja siksi tykkään naisista pappeinakin!

https://www.youtube.com/watch?v=0-EF60neguk

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

"Tulee muistaa että Raamattu on kokonaisuus, ei yhdellä jakeella kumota toista, vaan ne täydentävät toinen toisiaan. "

Eläpäs poika höpötä turhia!

Matteuksen evankeliumi:
        2:13 Mutta kun he olivat menneet, niin katso, Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin, ja ole siellä siihen asti, kuin minä sinulle sanon; sillä Herodes on etsivä lasta surmatakseen hänet."
        2:14 Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin.
        2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani."

Luukkaan evankeliumi:
        2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
        2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
        2:23 - niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
        2:24 ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Tulee muistaa että Raamattu on kokonaisuus, ei yhdellä jakeella kumota toista, vaan ne täydentävät toinen toisiaan. "

Eläpäs poika höpötä turhia!

Matteuksen evankeliumi:
        2:13 Mutta kun he olivat menneet, niin katso, Herran enkeli ilmestyi Joosefille unessa ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja pakene Egyptiin, ja ole siellä siihen asti, kuin minä sinulle sanon; sillä Herodes on etsivä lasta surmatakseen hänet."
        2:14 Niin hän nousi, otti yöllä lapsen ja hänen äitinsä ja lähti Egyptiin.
        2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani."

Luukkaan evankeliumi:
        2:21 Kun sitten kahdeksan päivää oli kulunut ja lapsi oli ympärileikattava, annettiin hänelle nimi Jeesus, jonka enkeli oli hänelle antanut, ennenkuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
        2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen
        2:23 - niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi" -
        2:24 ja uhrataksensa, niinkuin Herran laissa on säädetty, parin metsäkyyhkysiä tai kaksi kyyhkysenpoikaa.

Eipäs poika osaa sanoa tuohon yhtään mitään?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Vastaa ArtoTTT!

Miten nämä raamatunkohdat Matt.2:13-15 ja Luuk.2:21-24 täydentävät toisiaan?
        Eihän Jeesus vanhempineen voinut yhtaikaa olla sekä Egyptissä että Beetlehemissä?

Tuossa on vain yksi esimerkki Raamatun ristiriitaisuudesta.

• Anonyymi

Luukkaan evankeliumi:
      4:1 Sitten Jeesus täynnä Pyhää Henkeä palasi Jordanilta; ja Henki kuljetti häntä erämaassa,
      4:2 ja perkele kiusasi häntä neljäkymmentä päivää. Eikä hän syönyt mitään niinä päivinä, mutta kun ne olivat päättyneet, tuli hänen nälkä.

Pyhä Henki kuljetti ja vei Jeesusta, perkeleen kiusattavaksi.

Jeesusta kiusattiin?!
      Kolmiyhtenäisen jumalan jumala oli auttamassa perkelettä toisen kolmiyhtenäisen jumalan jumalaa!?
      KolmiyhtenäisyysIHMISOPIN Jeesus-jumalaa kiusattiin?!

Jaakobin kirje:
      1:13 Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.

• Anonyymi

Matteuksen evankeliumi:
      26:53 Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?

Luulo ei ollut tiedon väärti Jeesuksellakaan.

Matteuksen evankeliumi:
      27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

• Anonyymi

Johanneksen evankeliumi:
        13:26 Jeesus vastasi: "Se on se, jolle minä kastan ja annan tämän palan." Niin hän otti palan, kastoi sen ja antoi Juudaalle, Simon Iskariotin pojalle.
        13:27 Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Minkä teet, se tee pian."

Jeesus halusi ja pyysi halutonta mutta uskollisinta opetuslastaan Juudasta auttamaan häntä tämän alla olevan “vanhan kirjoituksen ja ennustuksen hänestä itsestään” toteuttamisessa:
        Psalmit:
        41:10 Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan.

Matteuksen evankeliumi:
        26:25 Niin Juudas, joka hänet kavalsi, vastasi ja sanoi: "Rabbi, en kai minä ole se?" Hän sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit."

Matteuksen evankeliumi:
        27:3 Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille
        27:4 ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren." Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
        27:5 Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.

Ei tullut kaksitoista legionaa enkeleitä Jeesusta auttamaan, kuten Jeesus Juudakselle oli luvannut, joten Juudas sen vuoksi hirtti itsensä.

Apostolien teot:
        1:18 Hän hankki itsellensä pellon väärintekonsa palkalla, ja hän suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos.

Ei tullut kaksitoista legionaa enkeleitä Jeesusta auttamaan, kuten Jeesus Juudakselle oli luvannut, joten Juudas sen vuoksi suistui alas ja pakahtui keskeltä, niin että kaikki hänen sisälmyksensä valuivat ulos.

• mummomuori

"Mutta jos naiset olisivat vaienneet jo silloin, Jeesuksen tyhjän haudan löydettyään, niin eihän miehillä siinä tapauksessa olisi naisille yhtään mitään opetettavaa..."

Tosiaan, hyvä havainto!

• Anonyymi

"Mutta jos naiset olisivat vaienneet jo silloin, Jeesuksen tyhjän haudan löydettyään, niin eihän miehillä siinä tapauksessa olisi naisille yhtään mitään opetettavaa..."

Totta tuo, viestintuojina naiset hyvin voivat hyvin toimia. Opettamiskielto on Paavalin, nykyuskovat emme ole kirjoittaneet Uutta Testamenttia!!

Miten tätä tulee nykyaikana soveltaa, niin en osaa antaa vastausta, mutta käsky kuitenkin on ...

"1 Tim 2:11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena.
        12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti."

Jakeen 11 opetus on kaikille sama, kokouksissa tulee olla hiljaa kuten kirkoissa nykyään laita on.

Jakeen 12 opetus on myös toimiva sillä seurakunnissa saa opettaa vain siihen vihityt ihmiset, riviosallistujat eivät saa opettaa eikä naisen tule pyrkiä hallitsemaan miestään. On elettävä säädyllisesti ja siveellisesti. Myös rivimiehet kokouksissa ei saa opettaa.

Mutta jos nainen on ikäänkuin asetettu opettajaksi ja annettu hänelle tällainen tehtävä niin hän voi opettaa kuten vapaissa suunnissa on tapana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta tuo, viestintuojina naiset hyvin voivat hyvin toimia. Opettamiskielto on Paavalin, nykyuskovat emme ole kirjoittaneet Uutta Testamenttia!!

Miten tätä tulee nykyaikana soveltaa, niin en osaa antaa vastausta, mutta käsky kuitenkin on ...

12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti."

Jakeen 11 opetus on kaikille sama, kokouksissa tulee olla hiljaa kuten kirkoissa nykyään laita on.

Jakeen 12 opetus on myös toimiva sillä seurakunnissa saa opettaa vain siihen vihityt ihmiset, riviosallistujat eivät saa opettaa eikä naisen tule pyrkiä hallitsemaan miestään. On elettävä säädyllisesti ja siveellisesti. Myös rivimiehet kokouksissa ei saa opettaa.

Mutta jos nainen on ikäänkuin asetettu opettajaksi ja annettu hänelle tällainen tehtävä niin hän voi opettaa kuten vapaissa suunnissa on tapana.

Miten on? Noudatatteko te muilta osin sitten Raamattua, esimerkiksi Herran ihmisille antamia tehtäviä ja käskyjä jotka eivät ole raskaat?

• mummomuori
        Anonyymi kirjoitti:

”Miten tätä tulee nykyaikana soveltaa, niin en osaa antaa vastausta, mutta käsky kuitenkin on ...”

No, nuo ohjeet on annettu vain tietylle seurakunnalle, missä oli ongelmia. Se EI ole käsky.

”Jakeen 12 opetus on myös toimiva sillä seurakunnissa saa opettaa vain siihen vihityt ihmiset, riviosallistujat eivät saa opettaa…”

Tämä on metka ilmaisu tämä ”opettaa”. Kyllähän naiset opettavat monessakin paikkaa sekä Raamattua että kristinuskoa. Toki siellä miehiäkin on. Eikä sitä ole kielletty.

”Mutta jos nainen on ikäänkuin asetettu opettajaksi…”

Mitä tarkoittaa tuo ”ikään kuin”? Totta kai kaikki ne, joilla on osaamista ja lahjoja opettaa, voivat sitä tehdä.

• mummomuori kirjoitti:

”Miten tätä tulee nykyaikana soveltaa, niin en osaa antaa vastausta, mutta käsky kuitenkin on ...”

No, nuo ohjeet on annettu vain tietylle seurakunnalle, missä oli ongelmia. Se EI ole käsky.

”Jakeen 12 opetus on myös toimiva sillä seurakunnissa saa opettaa vain siihen vihityt ihmiset, riviosallistujat eivät saa opettaa…”

Tämä on metka ilmaisu tämä ”opettaa”. Kyllähän naiset opettavat monessakin paikkaa sekä Raamattua että kristinuskoa. Toki siellä miehiäkin on. Eikä sitä ole kielletty.

Mitä tarkoittaa tuo ”ikään kuin”? Totta kai kaikki ne, joilla on osaamista ja lahjoja opettaa, voivat sitä tehdä.

Ja käytännössä se opettaa, joka tietää.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

"”Jakeen 12 opetus on myös toimiva sillä seurakunnissa saa opettaa vain siihen vihityt ihmiset, riviosallistujat eivät saa opettaa…”

Tämä on metka ilmaisu tämä ”opettaa”. "

Tämä on tosi yleinen sääntö kirkoissa ja seurakunta kokouksissa, että kirkossaolijat eivät opeta vaan istuvat kiltisti penkeillään ja jos joku alkaa opettaa niin hänet poistetaan kirkkosalista.

Mutta naiset voivat kyllä opettaa, ainakin vapaissa suunnissa, pilvin pimein mutta heitä on silloin pyydetty puhumaan tai opettamaan. Sama periaate on myös kirkoissa. Se opettajanainen on yleensä joku naispappit, joka puhuu hymyssä suin ...hmm.... jotakin.

• mummomuori
        Anonyymi kirjoitti:

"”Jakeen 12 opetus on myös toimiva sillä seurakunnissa saa opettaa vain siihen vihityt ihmiset, riviosallistujat eivät saa opettaa…”

Tämä on metka ilmaisu tämä ”opettaa”. "

Tämä on tosi yleinen sääntö kirkoissa ja seurakunta kokouksissa, että kirkossaolijat eivät opeta vaan istuvat kiltisti penkeillään ja jos joku alkaa opettaa niin hänet poistetaan kirkkosalista.

Mutta naiset voivat kyllä opettaa, ainakin vapaissa suunnissa, pilvin pimein mutta heitä on silloin pyydetty puhumaan tai opettamaan. Sama periaate on myös kirkoissa. Se opettajanainen on yleensä joku naispappit, joka puhuu hymyssä suin ...hmm.... jotakin.

”Tämä on tosi yleinen sääntö kirkoissa ja seurakunta kokouksissa, että kirkossaolijat eivät opeta vaan istuvat kiltisti penkeillään ja jos joku alkaa opettaa niin hänet poistetaan kirkkosalista. ”

:D Eikä siellä taida kukaan muukaan opettaa…
        Kirkossa yksi ihminen puhuu ja muut kuuntelevat. Se EI ole opettamista. Sitä ei voi edes pitää luentoina, missä tavoitteena olisi se, että joku oppisi jotain. Sillä niissäkin on keskustelua ja vuoropuhelua.

Passiivista kuuntelua, missä korostuu se, onko puhuja kiinnostava vai ei, ovat ehdottomasti kaikkien huonoin tapa opettaa yhtään ketään.

• Anonyymi

1.Korinttolaiskirje:
      14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.

“niinkuin lakikin sanoo”

- Mikä laki?

- Mikä laki niin sanoo?

Roomalaiskirje:
      4:14 Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
      Roomalaiskirje:
      7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

“olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.”
      “Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.”

Roomalaiskirje:
      2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.
      1.Korinttolaiskirje:
      7:19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
      Apostolien teot:
      16:3 Paavali tahtoi häntä mukaansa matkalle ja otti hänet ja ympärileikkasi hänet juutalaisten tähden, joita oli niillä paikkakunnilla; sillä kaikki tiesivät, että hänen isänsä oli kreikkalainen.

Apostolien teot:
      22:4 Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti, sitoen ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia,
      Apostolien teot:
      26:11 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka.
      Galatalaiskirje:
      1:13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin

“entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa”

“entisestä”???

Apostolien teot:
      23:6 Mutta koska Paavali tiesi osan heistä olevan saddukeuksia ja toisen osan fariseuksia, huusi hän neuvoston edessä: "Miehet, veljet, minä olen fariseus, fariseusten jälkeläinen; toivon ja kuolleitten ylösnousemuksen tähden minä olen tuomittavana."

“"Miehet, veljet, minä olen fariseus”

“minä olen fariseus”

Filippiläiskirje:
      3:5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,

“ollut lakiin nähden fariseus2

Markuksen evankeliumi:
      15:13 Niin he taas huusivat: "Ristiinnaulitse hänet!"
      15:14 Mutta Pilatus sanoi heille: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt?" Mutta he huusivat vielä kovemmin: "Ristiinnaulitse hänet!"

- Oliko se Sauluksen-Pauluksen ääni, jonka ääni ylitti kaikkien muiden äänen, huutaessaan: "Ristiinnaulitse hänet!", "Ristiinnaulitse hänet!", "Ristiinnaulitse hänet!"
      (1.Kor:9:1 “Enkö ole nähnyt Jeesusta”?) (1.Kor:14:3 ”olkoot vaimot vaiti”;"sillä heidän ei ole lupa puhua”:”niinkuin lakikin sanoo”)

1.Korinttolaiskirje:
      9:1 Enkö minä ole vapaa? Enkö minä ole apostoli? Enkö ole nähnyt Jeesusta, meidän Herraamme? Ettekö te ole minun tekoni Herrassa?
      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

Apostolien teot:
      11:1 Ja apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan.
      Galatalaiskirje:
      4:12 Tulkaa minun kaltaisikseni, koska minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne, veljet, minä pyydän sitä teiltä. Ette ole minua mitenkään loukanneet.

“minäkin olen tullut teidän kaltaiseksenne”

- Käännyttämiensä pakanoiden kaltaiseksi!!!

Matteuksen evankeliumi:
      3:7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

• Anonyymi

"“olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.”"

Tämä sääntö on yhä voimassa, koska vaimot, naiset ja myös miehet tulee istua hiljaa ja kuunnella kirkonmenoja eikä saa ruveta räyhäämään, häiriköt on poistettu ja poistetaan kirkosta välittömästi suntion toimin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"“olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.”"

Tämä sääntö on yhä voimassa, koska vaimot, naiset ja myös miehet tulee istua hiljaa ja kuunnella kirkonmenoja eikä saa ruveta räyhäämään, häiriköt on poistettu ja poistetaan kirkosta välittömästi suntion toimin.

Räyhhää joo. Pihalle vaan räyhhäämään. Oikkeessa oot että niskasta vaan räyhhääjää kiinni ja pihalle. Häirikköille pittää soittaa polliisit niin tullee kirkosta hakkee putkaan ja lätmässee isot sakkot. Porttikielto vaa semmosille räyhhä akkoille ettäs uskovvat jottas kirkkossa pittää olla hiljaa eikkä pittää metelijä.

• Anonyymi

Jumala on antanut miehelle papin viran. Mies pappina on seurakunnan selkäranka. Miehellä on erilainen ajattelutapa kuin naisella. Mies pyrkii tekemään hengellisyydestä juhlavaa ja ylevää, nainen taas arkipäiväistää ja lätistää. Luterilaisesta kirkosta on valo himmennyt, jopa sammunut.

• Anonyymi

"Jumala on antanut miehelle papin viran."

Kerro jae!

• Anonyymi

Liberaalit apostolisen virkakäsityksen vastustajat pitävät pastorin virkaa minä tahansa ammattina, johon tulee päästä lähestulkoon kun vain haluaa ja valmistuu teologian maisteriksi.
        Liberaalit haluavat nimittää apostolista virkakäsitystäkin naisten syrjinnäksi.
        Pastorit ovat seurakuntalaisten palvelijoita, eivät niiden herroja. Palvelutehtäviä on muitakin, kuin pastorina toimiminen.
        Jumala kutsuu virkaan ja sanansa mukaisesti vain miehiä. Naisilla voi olla pastorin virkaa kohtaan kiinnostusta, muttei Jumalan kutsumusta.

• mummomuori

”Miehellä on erilainen ajattelutapa kuin naisella. Mies pyrkii tekemään hengellisyydestä juhlavaa ja ylevää, nainen taas arkipäiväistää ja lätistää”

:D Läpi kristinuskon historian ovat miehet olleet juuri niitä, jotka ovat saaneet aikaan opillisia kiistoja ja riitoja. Miehet ovat synnyttäneet eri kirkkokuntia sekä uusia, välillä aika huikeitakin oppejaan.

Miehen ajattelutapa ei ole sen erilaisempi, kyllä kyse on enemmän persoonallisista ominaisuuksista.

Muuten, miksi hengellisyyden pitää olla aina jotain ”juhlavaa ja ylevää”, eikä olla sitä elävää uskoa arkipäivässä?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Esko Eerikäinen sai karvaan muiston Martina Aitolehden kanssa tosi-tv:stä: "Pureskelen vieläkin..."

Esko Eerikäinen ja Martina Aitolehti olivat kyllä aikamoinen pari, totta tosiaan. Räväkät persoonat ovat kumpikin monilahjakkuuksia. Eerikäinen on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      2487
    2. Ökyä! Aki Manninen tykittää Putin-koiran ja mega-kärryn kanssa: "Känni ja kihlat, molemmista..."

Kolme kovaa: Aki Manninen! Putin-koira! Öky-auto! Ja nyt Akilla on todellakin asiaa, sillä hän on kirjoittanut Instassa vaikeistakin asioista elämässä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1787
    3. Uudet Eränkävijät yllättävät: Ex-ammattisotilas, YouTube-tähti, 11-vuotias eräjorma, nuoripari...

Harmi, ettei Äijä-koira ja Aki Huhtanen ainakaan ohjelmatietojen mukaan ole enää mukana ohjelmassa. Mutta onhan tuossa toki ihan hyvä kattaus ja katso
      Tv-sarjat
      17
      1524
    4. No nyt! Vappu Pimiä hehkuttaa tätä "salaista asetta" - Peffa ei reagoi, kun sen sujauttaa alle

No nyt on nokkela "salainen ase"! Pimiä on kyllä aikamoinen pakkaus, energiaa riittää. Hän varmasti herättää vahvoja tunteita suuntaan ja toiseen...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      7
      1416
    5. Riparilaisista vain 48 prosenttia uskoo jumalaan

Seurakuntalaisessa on julkaistu tietoa riparilaisten uskosta jumalaan. Vain noin 48 prosenttia heistä uskoo jumalaan. Kun miettii ettei läheskään kaik
      Luterilaisuus
      200
      1112
    6. 67
      1048
    7. Milloin sä olet viimeksi nähnyt kaipaamasi henkilön?

Mä näin maanantaina pikaisesti naisen.
      Ikävä
      87
      998
    8. Vain idiootti ei tajua että USA räjäytti kaasuputken

Tavoitehan oli tuhota Saksan ja EU:n talous.
      Maailman menoa
      341
      975
    9. Iskeekö Venäjä Suomeen?

Mitä mieltä ootte iskeekö Venäjä Suomeen? Pelottaako teitä miten tässä käy? Mä tunnustan että mua pelottaa. Mun äiti sanoi aikoinaan että Venäjältä
      Maailman menoa
      264
      962
    10. Taidat muija vieläkin elätellä toiveita

Siitä, että ottaisin suhun yhteyttä. Mun aivopuolikkaat on laskeneet jo kaikki potentiaaliset syy-seuraus tulemat siitä.
      Ikävä
      53
      932
    Aihe