Tutkiessani kasteasiaa Raamatusta, olen usein törmännyt muutamiin seikkoihin, jotka on syytä nostaa esille. Yksi niistä on Matteuksen evankeliumin lähetyskäsky tuon evankeliumin lopussa. Monet protestanttiset Raamatun asiantuntijat ovat olleet sitä mieltä, että tuo lähetyskäsky ei ole alkuperäistä tekstiä eikä Jeesuksen puhumaa asiaa. Matteuksen evankeliumin vanhimmat versiot eivä sisällä tuota käskyä, vähän nuoremmat sisältävät sen mutta se on kirjoitettu eri musteella ja erilaisella käsialalla kuin muu teksti.
Itse asiassa Raamatusta löytyy todisteita, jotka selvästi osoittavat, että tuo Matteuksen lähetyskäsky ei ole aito eikä Jeesuksen sanomaa. Siinä puhutaan kansojen kastamisesta ("kastamalla niitä") Jeesuksen opetuslapsiksi mutta Jeesus ei käskenyt kastaa kansoja vaan yksittäisiä opetuslapsia. Pronomini "niitä" ei voi viitata henkilöön vaan kansoihin. Jos halutaan viitata henkilöihin, pitäisi käyttää "heitä"-pronominia. Jeesus itse kastoi opetuslapsia ja apostolit kastoivat opetuslapsia eivät kansoja sillä usko on otettava vastaan henkilökohtaisesti eikä kansan jäsenenä.
Tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä käsketään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuollainen ilmaisu esiintyy vain yhdessä paikassa Raamatussa, juuri tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä. Mutta mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi? Ei sellaista nimeä ole olemassakaan eikä voikaan olla sillä Isä ja Poika ovat maskuliineja ja Pyhä Henki on Raamatun mukaan neutraali persoona. Ei mikään nimi voi olla yhtä aikaa maskuliini ja neutraali.
Selvin todiste sen puolesta, että Jeesus ei antanut Matteuksen lähetyskäskyä, on se, että apostolit eivät kastaneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koskaan. Jeesus oli opettanut heitä eläessään maan päällä kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen ja apostolit jatkoivat Jeesuksen kuoleman jälkeen kastamista Jeesuksen Kristuksen nimeen. Raamatusta löytyy ainakin viisi sellaista kohtaa, joissa Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen kaste toimitettiin Jeesuksen Kristuksen nimeen eikä siis yhtään sellaista kastetta, jossa kaste olisi toimitettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Väärä kastekäsky
76
64
Vastaukset
- Anonyymi
Että semmoista tekstiä, kuka tuota jaksaa lukea.
- Anonyymi
Minä jaksoin. Tekstistä avautuu selkeästi, että asia on kirjoittajalle tärkeähkö. Hän ei ehkä ole kuitenkaan huomannut, ettei Raamattua ole kirjoitettu alunperin suomeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä jaksoin. Tekstistä avautuu selkeästi, että asia on kirjoittajalle tärkeähkö. Hän ei ehkä ole kuitenkaan huomannut, ettei Raamattua ole kirjoitettu alunperin suomeksi.
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin Raamatussa on monta kastekertomusta, joissa ei mainita mitään nimeä, johon kaste olisi suoritettu. Sanotaan vain, että heidät kastettiin. Mutta UT:ssä ei ole yhtäkään tapausta, jossa olisi kastettu vauvoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos oikein tarkkoja ollaan, niin Raamatussa on monta kastekertomusta, joissa ei mainita mitään nimeä, johon kaste olisi suoritettu. Sanotaan vain, että heidät kastettiin. Mutta UT:ssä ei ole yhtäkään tapausta, jossa olisi kastettu vauvoja.
Tai tapausta jossa kastettiin uskovia lapsia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai tapausta jossa kastettiin uskovia lapsia
Tai tapausta jossa kastettiin suomalaisia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai tapausta jossa kastettiin uskovia lapsia
Uskovien lapsien kastamisesta on mainintaa:
Ap 18
"
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin"
Harmittaako? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskovien lapsien kastamisesta on mainintaa:
Ap 18
"
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin"
Harmittaako?Ei mainita tuossa yhtään uskovaa LASTA
harmittaako? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mainita tuossa yhtään uskovaa LASTA
harmittaako?Typerää jankata mistä ei ole mainintaa kun meillä on Jeesuksen käsky
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mainita tuossa yhtään uskovaa LASTA
harmittaako?Eikö ymmärryksesi oikein pelaa?
Jos koko Krispuksen perhekunta tuli uskoon, niin kai ne lapsetkin, jotka kastettiin, olivat tulleet uskoon? Siinä ei puhuttu pelkästään isästä ja äidistä, vaan KOKO perhekunnasta.
Vaikka intät lopun elämääsi, niin Raamatun totuudelle et voi mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ymmärryksesi oikein pelaa?
Jos koko Krispuksen perhekunta tuli uskoon, niin kai ne lapsetkin, jotka kastettiin, olivat tulleet uskoon? Siinä ei puhuttu pelkästään isästä ja äidistä, vaan KOKO perhekunnasta.
Vaikka intät lopun elämääsi, niin Raamatun totuudelle et voi mitään.Ei mainita yhtään lasta tuossa. Perhekuntaan kuyllä kuuluvat lapset, mys pienet lapset.
Vaikka kitiset kuinka paljon niin Jeesuksen käskyä ja Raamatun ilmoitusta et muuksi muuta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mainita yhtään lasta tuossa. Perhekuntaan kuyllä kuuluvat lapset, mys pienet lapset.
Vaikka kitiset kuinka paljon niin Jeesuksen käskyä ja Raamatun ilmoitusta et muuksi muutaHienoa, että myönnät sen, että perhekuntaan kuuluvat myös lapset, ja Krispuksen perhekunnassa kaikki tulivat uskoon.
Joten hukkaan meni sinun inttämisesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa, että myönnät sen, että perhekuntaan kuuluvat myös lapset, ja Krispuksen perhekunnassa kaikki tulivat uskoon.
Joten hukkaan meni sinun inttämisesi.Kyllä, lapset kuuluvat perhekuntaan ja myös pienet lapset, joten hukkaan meni inttämisesi
Mutta yhtään tapaustanjossa lapsi kastetaan, ei Raamatussa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa, että myönnät sen, että perhekuntaan kuuluvat myös lapset, ja Krispuksen perhekunnassa kaikki tulivat uskoon.
Joten hukkaan meni sinun inttämisesi."hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu" Apt: 16: 15
Lyydia sanoo kasteen jälkeen, "JOS pidätte minua Herraan uskovaisena" Apt: 16: 15
siis Lyydia sanoo tuon VASTA KASTEEN JÄLKEEN,
Lyydian lapsista raamattu ei kerro tarkemmin, olivatko tehneet "ratkaisun . . . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu" Apt: 16: 15
Lyydia sanoo kasteen jälkeen, "JOS pidätte minua Herraan uskovaisena" Apt: 16: 15
siis Lyydia sanoo tuon VASTA KASTEEN JÄLKEEN,
Lyydian lapsista raamattu ei kerro tarkemmin, olivatko tehneet "ratkaisun . . .Mutta Lyydia tuli uskoon ennen kastetta, koska UT todistaa: "Usko tulee kuulemisesta".
Ap 16
"eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui. "
Lyydialla ei ilmeisesti ollut lapsia, vaan hän oli liikenainen, jolla oli palvelijoita. Muutoinhan ei hänen perhekuntaansa olisi kutsuttu naisen nimellä.
Joten hukkaan meni sinun teoriasi siitä, että Lyydian perhekunta olisi tullut uskoon kasteessa.
- Anonyymi
"Matteuksen evankeliumin vanhimmat versiot eivä sisällä tuota käskyä, vähän nuoremmat sisältävät sen mutta se on kirjoitettu eri musteella ja erilaisella käsialalla kuin muu teksti."
Aloittaja, voitko tarkentaa tätä laittamalla linkin lähteeseen.- Anonyymi
Oliko teksti vähän ...hmm... kiusallinen?
- Anonyymi
Kylläpä menee naurettavaksi:
" se on kirjoitettu eri musteella ja erilaisella käsialalla kuin muu teksti."
Ei kai koko Matteuksen evankeliumia kirjoitettu yhdellä kertaa. Tyhmänkin pitäisi tuo tajuta.
Olisikohan paperikin ollut erilaista? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä menee naurettavaksi:
" se on kirjoitettu eri musteella ja erilaisella käsialalla kuin muu teksti."
Ei kai koko Matteuksen evankeliumia kirjoitettu yhdellä kertaa. Tyhmänkin pitäisi tuo tajuta.
Olisikohan paperikin ollut erilaista?Matteuksen evankeliumi jaakeesta 28:19 on erilaisia versioita. Mm. Esebios on varhaisimmissa teksteissään lainannut sitä eri muonossa, mitä hän lainasi Nikean kirkolliskokouksen jälkeen. Monet tutkimukset ovat päätyneet siihen, että jakeessa Matt 28:19 oleva kastekäsky on myöhempi lisäys.
Kysymys on siitä, että aloittaja kertoo siitä, että on joitain käskikirjoituksia, joissa olisi jakeen loppuosa lisätty eri musteella ja käsialalla. Tämä on uutta ja siitä toivoisin lähtettä. Näyttää siltä, ettei aloittajalla ole edes halua osallistua tähän keskusteluun ja tarkentaa väitettä lähdeviittauksella. Anonyymi kirjoitti:
Matteuksen evankeliumi jaakeesta 28:19 on erilaisia versioita. Mm. Esebios on varhaisimmissa teksteissään lainannut sitä eri muonossa, mitä hän lainasi Nikean kirkolliskokouksen jälkeen. Monet tutkimukset ovat päätyneet siihen, että jakeessa Matt 28:19 oleva kastekäsky on myöhempi lisäys.
Kysymys on siitä, että aloittaja kertoo siitä, että on joitain käskikirjoituksia, joissa olisi jakeen loppuosa lisätty eri musteella ja käsialalla. Tämä on uutta ja siitä toivoisin lähtettä. Näyttää siltä, ettei aloittajalla ole edes halua osallistua tähän keskusteluun ja tarkentaa väitettä lähdeviittauksella.”Matteuksen evankeliumi jaakeesta 28:19 on erilaisia versioita.”
”Monet tutkimukset ovat päätyneet siihen, että jakeessa Matt 28:19 oleva kastekäsky on myöhempi lisäys.”
Usealla taholla vain viitataan joihinkin tutkijoihin, mutta ei kerrota tarkemmin keitä he ovat ja miten he ovat johtopäätöksensä tehneet.
Eli kuten tuossa mainitsit, on monta versiota – mitä nämä versiot siis ovat?
”Näyttää siltä, ettei aloittajalla ole edes halua osallistua tähän keskusteluun ja tarkentaa väitettä lähdeviittauksella.”
Niin, käydään vain heittämässä jotain, eikä sitten enää viitsitä perustella mitenkään .
- Anonyymi
Raamatun ilmoituksen mukaan ei ole kuin yksi kaste Ef 4:5, joten ei voi olla kahta nimeä, jolla kastetaan. Raamatussa on seitsemän kertaa käsky kastaa toisella nimellä, joka on Jeesus Kristus, sillä ei ole muuta nimeä, joka pelastaa.
Ap.t 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
Ap.t 8:16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen.
17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen.
Room 6:3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
Ap.t 10: 46- 48 -- Silloin Pietari sanoi: "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Ap.t 19: 3 "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen."
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
Kol 3:17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme. - Anonyymi
millään kasteella eikä millään fyysisellä temputuksella ole mitään vauikutusta kenenkään sisimmäiseen tilaan ja jumalasuhteeseen.
Jumala on Henki ja Häntä on Hengess' lähestyttävä, ei vesikipon kanssa. - Anonyymi
"Jeesus oli opettanut heitä eläessään maan päällä kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen ja apostolit jatkoivat Jeesuksen kuoleman jälkeen kastamista Jeesuksen Kristuksen nimeen."
Upotuksessa samaistutaan nimenomaan Jeesukseen ja Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja sitten eletään tässä uudestisyntyneessä todellisuudessa iankaiken.- Anonyymi
Room 6:3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
Kol 3:17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Room 6:3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen,
Kol 3:17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.Huom: "He ottivat kasteen..."
Eivät vieneet vauvojaan kastettavaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huom: "He ottivat kasteen..."
Eivät vieneet vauvojaan kastettavaksi.Hahaha ei tuossa sanota etteivät vieneet lapsia kastettaviksi
Koko pere nimittäin kastettiin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahaha ei tuossa sanota etteivät vieneet lapsia kastettaviksi
Koko pere nimittäin kastettiinOlet oikeassa. Mutta vain ne perheen jäsenet kastettiin, jotka olivat uskossa, ja halusivat tulla kastetuksi. Ketään ei kastettu toisen uskon perusteella:
Ap 18
"Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet oikeassa. Mutta vain ne perheen jäsenet kastettiin, jotka olivat uskossa, ja halusivat tulla kastetuksi. Ketään ei kastettu toisen uskon perusteella:
Ap 18
"Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin"Pienten lasten kaste oli tietysti vanhempien päätös js heidän kastettiin myös
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienten lasten kaste oli tietysti vanhempien päätös js heidän kastettiin myös
Intä mitä intät, mutta osoittaa suurta tyhmyyttä vaahdota vastoin Jumalan sanaa. Raamattu ei tunne vauvojen kastetta. Tyhmempi ei sitä vaan huomaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Intä mitä intät, mutta osoittaa suurta tyhmyyttä vaahdota vastoin Jumalan sanaa. Raamattu ei tunne vauvojen kastetta. Tyhmempi ei sitä vaan huomaa.
Turha inttää, Raamattu kun tuntee kaiken ikäsiten kasteen. Mitään ikärajoja ei tunneta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha inttää, Raamattu kun tuntee kaiken ikäsiten kasteen. Mitään ikärajoja ei tunneta
Totta. Kaikenikäisiä uskovia voidaan kastaa.
"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
Siksi vauvojen ja uskomattomien aikuisten kastaminen on turhaa.
- Anonyymi
Jumala on kiinnostunut ihmisen sydämestä, olemuksesta, ei uskonnollisista toimituksista.
Kun ihminen tule uskoon sen jälkeen kastetaan ja liitytään Jeesuksen Pyhään ruumiiseen. Uskon kautta.
Huutokaa vanha saasta pois, ja uudistakaa mielenne Jeesukseen.
Eläkää myös sen mukaista elämää, mitä Jumala teiltä odottaa: tehkää sitä mikä oikein on.- Anonyymi
"Jumala on kiinnostunut ihmisen sydämestä, olemuksesta, ei uskonnollisista toimituksista."
Tästä syystä on hyvä käydä upotuksessa Jeesukseen nimeen kytkeytyen mm. hyvän omantunnon saamiseksi, kun Jumala näkee niin hyvin meidän sydämeemme ja tuntee mitä tekoa olemme. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jumala on kiinnostunut ihmisen sydämestä, olemuksesta, ei uskonnollisista toimituksista."
Tästä syystä on hyvä käydä upotuksessa Jeesukseen nimeen kytkeytyen mm. hyvän omantunnon saamiseksi, kun Jumala näkee niin hyvin meidän sydämeemme ja tuntee mitä tekoa olemme.Jaa nytkö se kaste onkin hyvän omantunnon saamiseksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jumala on kiinnostunut ihmisen sydämestä, olemuksesta, ei uskonnollisista toimituksista."
Tästä syystä on hyvä käydä upotuksessa Jeesukseen nimeen kytkeytyen mm. hyvän omantunnon saamiseksi, kun Jumala näkee niin hyvin meidän sydämeemme ja tuntee mitä tekoa olemme.Niin on hyvä, se vahvistaa uskoa ja muistuttaa Jumalan hyvistä teoista, ja seurakuntakin vahvistuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on hyvä, se vahvistaa uskoa ja muistuttaa Jumalan hyvistä teoista, ja seurakuntakin vahvistuu.
Siis käydä kastella jos se vain on mahdollista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis käydä kastella jos se vain on mahdollista
Raamatussa ei puhuta kasteella käymisestä mitään
- Anonyymi
Ja kiviäkin kiinnostaa....
- Anonyymi
Kumpi on tärkeämpi arvoasteikolla Jeesus vai kaste?
- Anonyymi
Sama kun kysyisi kumpi on tärkeämpi, usko vai Jeesus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama kun kysyisi kumpi on tärkeämpi, usko vai Jeesus
Ilman muuta Jeesus, Jeesus on se joka pelastaa ja vapahtaa. Hänellä on valta ja kyky siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama kun kysyisi kumpi on tärkeämpi, usko vai Jeesus
Oh hoh:"Sama kun kysyisi kumpi on tärkeämpi, usko vai Jeesus"????
Noin voi kysyä vain kasteenpalvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oh hoh:"Sama kun kysyisi kumpi on tärkeämpi, usko vai Jeesus"????
Noin voi kysyä vain kasteenpalvoja.Tuollaisen kommentin voi antaa vain saatananpalvoja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen kommentin voi antaa vain saatananpalvoja
Ilmeseti se ei osaa vastata, kumpi on tärkeämpää usko vai Jeesus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen kommentin voi antaa vain saatananpalvoja
Siksikö sinä, jonglööri vastasit? Et näköjään osaa kirjoittaa mitään ilman, että mainitset ystävääsi saatanaa. Yleensä hän laittaa kaksi viestiä peräkkäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeseti se ei osaa vastata, kumpi on tärkeämpää usko vai Jeesus
Ei se usko Jeesukseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksikö sinä, jonglööri vastasit? Et näköjään osaa kirjoittaa mitään ilman, että mainitset ystävääsi saatanaa. Yleensä hän laittaa kaksi viestiä peräkkäin.
Hehee, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -saatananpalvoja paljasti itsensä. Karvakäsi laittaa hänet herjaamaan uskovia kasteenpalvojiksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se usko Jeesukseen
No eipä tietenkään, siksi ne haukkuu niitä jotka uskovat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehee, uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -saatananpalvoja paljasti itsensä. Karvakäsi laittaa hänet herjaamaan uskovia kasteenpalvojiksi
Taas jonglööri turvautui ystäväänsä saatanaan! Hän ei osaa sanoa mitäänn asiaa ilman saatanaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas jonglööri turvautui ystäväänsä saatanaan! Hän ei osaa sanoa mitäänn asiaa ilman saatanaa.
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa turvautuu saatanaan, onhan mies suuri noita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa turvautuu saatanaan, onhan mies suuri noita
Totta: "Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa turvautuu saatanaan, onhan mies suuri noita"
Pelkääkö jonglööri että usutan saatanan hänen kimppuunsa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa turvautuu saatanaan, onhan mies suuri noita"
Pelkääkö jonglööri että usutan saatanan hänen kimppuunsa?Tuota saatananpalvojaa ei kukaan pelkää. Jeesus on onneksi voimakkaampi kuin uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin isäntä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa turvautuu saatanaan, onhan mies suuri noita"
Pelkääkö jonglööri että usutan saatanan hänen kimppuunsa?Hah hah hah.
Nyt jonglööri tekeytyy vastapuolekseen ja yrittää esiintyä toisena. Noin hän tekee aina, kun häneltä loppuvat eväät. Liian läpinäkyvää teatteria.
Seuraavaksi hän yleensä alkaa haukkumaan toista pedofiiiksi. Saas nähdä, miten nyt käy. - Anonyymi
Kukaan kristitty ei kirjoittaisi tuollaista mitä tuo katkeroitunut hellari
- Anonyymi
Tuntuu olevan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan kristitty ei kirjoittaisi tuollaista mitä tuo katkeroitunut hellari
Totta: "Kukaan kristitty ei kirjoittaisi tuollaista mitä tuo katkeroitunut hellari"
Nyt hän om unten mailila ja palaaa aamuyöstä tänne valtavan raivon vallassa.Kun näetté jonkun haukkuman uskovaa vedenpalvojaksi tai kasteenpalvojaksi niin kaikki tietätävt että kirjoittaja on hiritävä paholaisnoita uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta: "Kukaan kristitty ei kirjoittaisi tuollaista mitä tuo katkeroitunut hellari"
Nyt hän om unten mailila ja palaaa aamuyöstä tänne valtavan raivon vallassa.Kun näetté jonkun haukkuman uskovaa vedenpalvojaksi tai kasteenpalvojaksi niin kaikki tietätävt että kirjoittaja on hiritävä paholaisnoita uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussaVarmaan viiden ja seitsemän välillä aamuyöstä se tänne tulee.
Saas nähdä osuinko oikeaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan viiden ja seitsemän välillä aamuyöstä se tänne tulee.
Saas nähdä osuinko oikeaanOsuit oikeaan, jälleen
- Anonyymi
Onko jotain epäselvää Jeesus on kaikista tärkein. Ilman Häntä ei olisi mitään edes olemassa. Usko on Jeesuksen lahja ihmiselle.
Ilman muuta Jeesus, Jeesus on se joka pelastaa ja vapahtaa. Hänellä on valta ja kyky siihen.- Anonyymi
Jeesus ja hänen sovitustyöntä on kaiken perusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus ja hänen sovitustyöntä on kaiken perusta.
Ei noidalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei noidalle
Joo sillä on oma perustansa
- Anonyymi
> Mutta mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi? Ei sellaista nimeä ole olemassakaan eikä voikaan olla sillä Isä ja Poika ovat maskuliineja ja Pyhä Henki on Raamatun mukaan neutraali persoona.
Jeesus ja Pyhä Henki toimii Jumalan nimessä, heidän nimi on siis sama. Jeesus itse sanoi Jumalan antaneen hänelle nimensä:
"Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen."
Joh. 17:12
Voisi siis sanoa, kastetaan Jumalan nimessä.- Anonyymi
Lutamme Jeesuksen käskyyn kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lutamme Jeesuksen käskyyn kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mistähän jonglöörille on tullut noin kauhea pelko raamatullista uskovien kastetta kohtaan?
"Tuota saatananpalvojaa ei kukaan pelkää. Jeesus on onneksi voimakkaampi kuin uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin isäntä"?????
Kun toiset puhuvat kasteesta, tuo pelle puhuu vain saatanasta ja peloistaan. Hän on suggeroinut itsensä valtavaan vihaan ja purkaa raivoaan ja kun ei enää muuta keksi, ottaa saatanan avukseen.
Tuollainen touhu viittaa pahaan psyykkiseen sairauteen ja se on jatkunut jo vuosia. Onneksi ylläpito poistaa hänen pahimmat rienaamisensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän jonglöörille on tullut noin kauhea pelko raamatullista uskovien kastetta kohtaan?
"Tuota saatananpalvojaa ei kukaan pelkää. Jeesus on onneksi voimakkaampi kuin uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin isäntä"?????
Kun toiset puhuvat kasteesta, tuo pelle puhuu vain saatanasta ja peloistaan. Hän on suggeroinut itsensä valtavaan vihaan ja purkaa raivoaan ja kun ei enää muuta keksi, ottaa saatanan avukseen.
Tuollainen touhu viittaa pahaan psyykkiseen sairauteen ja se on jatkunut jo vuosia. Onneksi ylläpito poistaa hänen pahimmat rienaamisensa.Miksihän uudestikastaja-inttäjä-eksyttäj näin raamatusa pelkää niin uskovia että uhailee heitä saatanalla? Hän ei voi sietää luterisiai jotka kastavat lapsensa. Toiset puhuvat kasteesta ja liittävät siihen Kristuksen ,niin tuo puhuu vain vedestä ja isännsätän.
Onneksi hänen pahimpia viestejään on täältä poistettu, tosin siitäkin hän raivostuu aina. Mutta ei siin itkut auta. - Anonyymi
"Voisi siis sanoa, kastetaan Jumalan nimessä."
Jeesus on Jumala joten hyvin voidaan upottaa Jeesukseen uskoontulleet Jeesuksen nimeen ja näin he voivat samaistua upotuksessa Herramme kuolemaan ja ylösnousemukseen ja elää sitten Kristuksessa lähetys- ja lähimmäistyötä tehden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Voisi siis sanoa, kastetaan Jumalan nimessä."
Jeesus on Jumala joten hyvin voidaan upottaa Jeesukseen uskoontulleet Jeesuksen nimeen ja näin he voivat samaistua upotuksessa Herramme kuolemaan ja ylösnousemukseen ja elää sitten Kristuksessa lähetys- ja lähimmäistyötä tehden.>>>>"upottaa"<<<<
"ÄLÄ anna VETTEN vuo minua UPOTTAA, syvyyden minua niellä ja kuilun sulkea suutaan
minun yliseni" Ps: 69: 16
niin sanoo RAAMATTU.
- Anonyymi
Uskon päämäärä on pelastus, sen toteuttaa Jeesus Kristus. Kaiken A&O. Maailmankaikkeuden Herra. Kenelle siis kunnia kuuluu?
- Anonyymi
"Kenelle siis kunnia kuuluu?"
Matt.6 mukaan kaikki valta, voima ja kunnia kuuluu iankaikkisesti hänelle jonka nimi on pyhitetty. Eli Jahvelle. Jeesus kehotti rukoilemaan ainoastaan Jahvea, ei itseään.
Tätä muuten kutsutaan "Tekstinselitystieteeksi" eli hermeneutiikaksi.
Esität monta väitettä, joita et kuitenkaan mitenkään perustele. Eli mitkä ovat käyttämäsi lähteet, joissa asia sanotaan olevan noin?
”Monet protestanttiset Raamatun asiantuntijat ovat olleet sitä mieltä, että tuo lähetyskäsky ei ole alkuperäistä tekstiä eikä Jeesuksen puhumaa asiaa.”
”Matteuksen evankeliumin vanhimmat versiot eivä sisällä tuota käskyä…”
Ensinnäkin mihin alkuperäistekstiin viittaat? Ketkä tutkijat näin arvioivat?
Matteuksen evankeliumi on kirjoitettu arviolta 80 – 100 -lukujen välisenä aikana. Sen kirjoittaja on käyttänyt hyväkseen aiempia kirjallisia lähteitä, kuten Markuksen evankeliumia (joka on vanhin tunnettu). On totta, että Markuksen evankeliumi ei sisällä samaa kohtaa. Se on kirjoitettu Syyriassa.
Lars Aejmelaeus kirjassaan ”Kristinuskon synty” ottanut kantaa myös kyseiseen Matteuksen nykytekstin aitouteen. Kirjansa sivuilla 222 -223 hän kirjoittaa muun muassa:
”Myöskään Matteuksen kastekäsky ei sellaisenaan heijasta todellista `historiallista´ tapahtumaa ja siihen liittyvää tarkkaa käskyä. On esimerkiksi varsin mahdollista, että evankelista itse on vastuussa kastekäskyn sanamuodon viimeistelystä, kuten kolminaisuuskaavan käytöstä tässä yhteydessä.”
”Sen Matteus on mahdollisesti ottanut oman Syyriaan sijoittuvan kirkkonsa kastekäytännöstä. Kaava esiintyy nimittäin Syyriaan sijoittuvassa Apostolisten isien kirjoituksiin sijoittuvassa ja mahdollisesti myös ennen kuin Matt. kirjoitetussa Apostolien opetuksessa (Didakhe). …”
”Tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä käsketään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuollainen ilmaisu esiintyy vain yhdessä paikassa Raamatussa, juuri tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä.”
Didake eli Kahdentoista apostolin oppi on varhaisin kirjallinen teos, joka on kirjoitettu n. vuonna 100. Siinä jo selvästi sanotaan: "Kastakaa (baptisate) Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen …”.
Eli se oli jo tuolloin käytännössä oleva kaste.
Professori Jukka Thurénin kirjoittama oppikirjan nimeltään: ”Kirkon usko. Nikaialaisen uskon tunnustajan opas” on kirjan sivulla 164, otsikon ”Lopuksi 1. UT:n trinitaariset lauseet”, löytyy Matteuksen evankeliumin nykyistä kolmijäsenistä kastekaavaa koskeva merkittävä kappale, josta lainaan seuraavaa:
”…Vaikka kaste on aluksi tapahtunut Jeesuksen nimeen ja ensimmäiset marttyyrit on surmattu Jeesuksen nimen tunnustamisen tähden, ovat Isä ja Pyhä Henki silloinkin olleet läsnä. Antiokian vaikutuspiirissä näyttää pakanoita kastettaessa ruvetun käyttämään kolmijäsenistä kastekaavaa. Päästessään kreikkaa puhuvan kirkon pääevankeliumiksi tämä nasarealaisten heprealainen evankeliumikirja on vaikuttanut ratkaisevasti kolmekohtaisen dialogisen ja deklaratiivisen kastetunnustuksen syntyyn ja leviämiseen.”
”Selvin todiste sen puolesta, että Jeesus ei antanut Matteuksen lähetyskäskyä, on se, että apostolit eivät kastaneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen koskaan.”
Tästä ei ole missään mitään tuollaista tietoa.- Anonyymi
”Tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä käsketään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuollainen ilmaisu esiintyy vain yhdessä paikassa Raamatussa, juuri tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä.”
Yleensä ja tarkoitus on, että Jeesukseen uskoontullut sitoutetaan Jeesukseen ja siis upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin hän voi samaistua Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja me elämme yhdessä Jeesuksen kanssa tehden Hänen tekojaan, emme enää omia tekoja. Kristus elää kauttamme lähetys- ja lähimmäistyössä. Amen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä käsketään kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tuollainen ilmaisu esiintyy vain yhdessä paikassa Raamatussa, juuri tuossa Matteuksen lähetyskäskyssä.”
Yleensä ja tarkoitus on, että Jeesukseen uskoontullut sitoutetaan Jeesukseen ja siis upotetaan Jeesuksen nimeen ja näin hän voi samaistua Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja me elämme yhdessä Jeesuksen kanssa tehden Hänen tekojaan, emme enää omia tekoja. Kristus elää kauttamme lähetys- ja lähimmäistyössä. AmenSamaistumisesta tai sitoutuksesta Jeesukseen vaan ei Raamattu puhu mitään kasteen yhteydessä
- Anonyymi
Rauhanevankeliumissa Jeesus antaa myös sellaiset ohjeet vedellä kastamiseen, jotka varmasti eivät ole jälkikäteen lisättyä tekstiä. Ko. ohjeen mukaan vesikaste tulisi uusia joka paastopäivä, jotta vapautuu synneistä.
- Anonyymi
"yksi Herra, yksi usko, YKSI kaste"
Ef: 4: 5
ei sanota mitään "uusimisasteesta ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"yksi Herra, yksi usko, YKSI kaste"
Ef: 4: 5
ei sanota mitään "uusimisasteesta !Nyt siteeraat Paavalia. Paavalin opetukset ovat aina toissijaisia ja hylätään ristiriitatilanteissa. Esim. "yksi kaste" opetus ei päde, kun Jeesus opetti uusimaan vesikasteen jokaisena paastopäivänä, jotta puhdistuisi kaikesta saastaisuudesta ja synneistä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458