Tullaustouhusta

Enpäs ole aiemmin tullannut mitään ostostani, enkä EU:n ulkopuolelta netistä paljon ostellutkaan. Nyt jouduin USA:sta tehdyn nettiostokseni tullaamaan. Tuntui jokseenkin monimutkaiselta vähäisen ostoksen vuoksi. Ostoksen varsinainen arvo oli luokkaa 24 € ja siinä jo sitten lähetyskuluja n. 12 €. Tulli peri tullia jotain 12.34€ ja posti vielä käsittelykulua 2,90€. Tässä erityisesti oli "hauskaa" se, ettei Tulli voinut samaan syssyyn periä tuota postin vaatimaa maksua, vaan se oli maksettava erikseen.

Voisi arvella, ettei enää kannata Kiinasta tilata pientä tilpehööriä yksittäin?

Jos en olisi itse tehnyt tullausilmoistusta, Posti olisi ystävällisesti suorittanut palvelun hintaan 25,60€ tullaustoimeksiantoni perusteella. Tällöin ei olisi tarvinnut maksaa erikseen käsittelykuluja, luullakseni.

17

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa suosia kotimaisia tai EU-alueen myyjiä.

    • Anonyymi

      Em. syystä en tilaa koskaan EU:n ulkopuolelta.

    • Anonyymi

      Siis ostit usasta etkä kiinasta?

      • Näin tein. Haluamani painotuote löytyi siedettävään hintaan eBaysta.


      • tuttuM kirjoitti:

        Näin tein. Haluamani painotuote löytyi siedettävään hintaan eBaysta.

        "Siis ostit usasta etkä kiinasta?"
        Kiinan mainitsin aloituksessa siksi, kun olen kuullut, että sieltä on paljon netin kautta tilailtu.


      • Anonyymi
        tuttuM kirjoitti:

        Näin tein. Haluamani painotuote löytyi siedettävään hintaan eBaysta.

        Ostit painotuotteen, eikö PDF, EBUB tms e-kirja kiinnostanut?

        Jännää sekin että kirjoja, ohjelmia, viihdettä yms saa ostaa EUn ulkopuolelta verkon yli ilman kettuilua, mutta jos ostaa saman satsin kirjana tai CD/DVDllä niin sitten kettuillaan. Sääntönä on: Kun on mahdollista kettuilla niin kettuillaan.


    • Anonyymi

      EU:nhan piti olla hyödyksi ulkomailta ostamisessa. Käytäntö vaan on samaa kuin poliitikkojen lupauksissa, eli päinvastaista.

    • Anonyymi

      Ennen sai tilattua Kaliforniasta vitamiineja ym. tuotteita esim. IHerbistä ja n. 35 euron hintaan oli ALV-vapaa. Paketti tuli aina omaan postilaatikkoon, ja that´s it.
      Mutta loppuihan tuokin. Onhan noita nettikauppoja toki EU:ssakin.

      Miksei tämä EU-mafia osaa edes vapaakauppaa neuvotella USA:n kanssa`?

      Ei taida Britanniastakaan olla enää niin helppoa tilata kun on turha tullimuuri.

      • Anonyymi

        Jotkin GB kaupat hinnoittelevat tullin ALV:n kanssa, kuten Amazon (pääosa tuotteista).


    • Anonyymi

      Menitkö ihan oma-aloitteisesti tullailemaan?

      Puhdasta kettuiluahan tuo silloin on kun kyseessä vähäiset määrät jotain halpaa tavaraa selkeästi yksityskäyttöön. Toistaiseksi kaikki paketit Kiinasta ja GBstä ovat onneksi tulleet sujuvasti ilman sählinkiä, ihan vaan rauhassa odottamalla.

      • Saapui Postin kirje kotiin alle viikossa siitä, kun tavara oli tullut maihin. Siinä kerrottiin jotenkin näin: "Tee tullasu 20 vrk:n kuluessa...Tulaamaton ...lähetys palautuu lähettäjälle."


      • tuttuM kirjoitti:

        Saapui Postin kirje kotiin alle viikossa siitä, kun tavara oli tullut maihin. Siinä kerrottiin jotenkin näin: "Tee tullasu 20 vrk:n kuluessa...Tulaamaton ...lähetys palautuu lähettäjälle."

        Noita muutamia kirjotusvirheitä ei kirjeessä ollut. Tein ne ihan itse.


      • Anonyymi
        tuttuM kirjoitti:

        Noita muutamia kirjotusvirheitä ei kirjeessä ollut. Tein ne ihan itse.

        USAsta USPSllä lähetetyt aina kolahtaa tulliin, UPSllä tulee läpi.


      • Anonyymi
        tuttuM kirjoitti:

        Saapui Postin kirje kotiin alle viikossa siitä, kun tavara oli tullut maihin. Siinä kerrottiin jotenkin näin: "Tee tullasu 20 vrk:n kuluessa...Tulaamaton ...lähetys palautuu lähettäjälle."

        Jospa ei kannata enää käyttää postia.
        Nykyään on monia muita firmoja joilla myös pakettiautomaatti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jospa ei kannata enää käyttää postia.
        Nykyään on monia muita firmoja joilla myös pakettiautomaatti.

        eBaysta tilasin, ehkä oli 1. kerta, kun tein. En havainnut sellasia toimitusvaihtoehtoja, joissa olisi ollut mahdollisuus merkitä: Ei posti. Eli käsittääkseni lähetyksen toimittaja teki ne valinnat.


      • tuttuM kirjoitti:

        eBaysta tilasin, ehkä oli 1. kerta, kun tein. En havainnut sellasia toimitusvaihtoehtoja, joissa olisi ollut mahdollisuus merkitä: Ei posti. Eli käsittääkseni lähetyksen toimittaja teki ne valinnat.

        Niin, ja jos siinä vaikka olisikin ollut tuollaiset valinnat, en olisi ymmärtänyt, mitä se merkitsee esimerkiksi tullauksen kannalta.


      • Anonyymi
        tuttuM kirjoitti:

        Niin, ja jos siinä vaikka olisikin ollut tuollaiset valinnat, en olisi ymmärtänyt, mitä se merkitsee esimerkiksi tullauksen kannalta.

        Yleensä EBssä voi valita toimitustavan/rahtaajan, USAsta halvin rahti tulee lähes poikkeuksetta pernteisen väylän kautta, eli USPS-Posti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe