On se ihme ja kumma? Taas kärsijöinä 1958 syntyneet. Ensin peruskoulu uudistus joskus 70 luvulla ja

Anonyymi

Sitten ajokortti uudistus ja vielä tämäkään ei riitä! Sitten eläkeuudistus! Hei haloo kanssatoverit! Hiuteen koko ##tun suomi!
Työssä jatkaminen parantaa kuukausieläkettä jopa sadoilla euroilla pysyvästi - Taloussanomat - Ilta-Sanomat
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009052145.html

14

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On parempi olla pohtimatta asioita, joille itse ei voi mitään. Aina on jotain hyvää mutta aina on jotain pahaakin. Ei voi olla kaikille mieliksi, jotain on päätettävä, ja siihen on meidän tyydyttävä.
      Paljon voi tehdä itsekin miettimällä omaa olemistaan. Valinnoilla voit saada omasta elämästä hyvän.
      Ilmoitaan siitä ett 58 syntyneet saavat jäädä eäkkeelle, eläkkeellä voi tehdä lisä töitä kuinpaljon haluaa, ja nyt tänä vuonna kun jäämme eläkkeelle, saamme yli 6 % korotuksen eläkkeisiimme! Rahaa jotai nyt ei ole, mutta kohta on.

    • Anonyymi

      Siis mikä tuossa on NIIN ihmeellistä??? Minä olen syntynyt v. 1958 ja täyttänyt 64 vuotta, en ole hävinnyt mitään ja teen vielä töitä vähän aikaa, jään sitten eläkkeelle, koska laskin sen kannattavan. Eläkettä karttuu ihan mukavasti tässä.
      Laskin, että siirtämällä eläkkeelle siirtymistä muutamalla kuukaudella, tienaan itselleni "ylimääräisen" kuukauden eläkettä, jos olisin jäänyt eläkkeelle heti täytettyäni 64 vuotta. Minulle tuo ylimääräinen "kuukausi eläkettä" on kuitenkin iso raha ja jos saan nauttia eläkevuosista samalla lailla, kun vanhempani, niin tuo lisä merkitsee yli 20000€ vuosien varrella.
      Olen kuitenkin maksanut aika optimaalista eläkemaksua vuosien varrella, joten eläketurvani ei ole kovin suuri. Olen tehnyt muita sijoituksia turvaamaan eläkevuosia.

      Tuossa edellinen kirjoittaja väitti, ettei kannata pohtia asioita, joille itse ei voi mitään. Olisin hieman eri mieltä asiasta, sillä tein aikoinaan lehtikirjoituksen eläkekertymän epäoikeudenmukaisuudesta, se toi runsaasti julkisuutta, kun yksi suurilevikkinen lehti teki asiasta vielä ison jutun ja niin tehtiin Suomessa sitten eläkeuudistus, että eläkekertymään otetaan huomioon koko työhistoria, kun aiemmin alle 23 vuotiaana maksetut eläkemaksut eivät kartuttaneet eläkettä. Eli tein kyllä tuleville eläkeläisille lehtikirjoituksellani palveluksen, koska nykyään koko työhistoria kartuttaa eläkettä!

      syrjäseudunasukki

      • Anonyymi

        Mutta, jos tekisit tälleen, jos vaan mahdollista.

        Jäisit eläkkeelle tämän vuoden puolella. Saisit silloin noin 6-7 % indeksikorotuksen eläkkeesesi tammikuussa 2023. Parin tonnin eläkkeessä tuo olisi jotain 120-140 euroa/kk lisää. Sitten menisit töihin uudestaan ja alkaisit silleen tienaamaan lisäeläkettä.

        Miltä tuollainen vaikuttaisi? Kannattaisi ainakin selvittää, että onko tuollainen mahdollista.


      • Anonyymi

        Oletko varma, että sun juttusi vaikutti eläkkeen muutokseen? En ihan usko, tuollaset muutokset kestää vuosia kun niitä pohditaan jma mititään.

        Satuit vaan kirjottamaan hyvään aikaa, ja nyt voi kehua että se oli sun kirjotuksesi takia??? En usko tuohon... että sulla oli siihen vaikutusta mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, jos tekisit tälleen, jos vaan mahdollista.

        Jäisit eläkkeelle tämän vuoden puolella. Saisit silloin noin 6-7 % indeksikorotuksen eläkkeesesi tammikuussa 2023. Parin tonnin eläkkeessä tuo olisi jotain 120-140 euroa/kk lisää. Sitten menisit töihin uudestaan ja alkaisit silleen tienaamaan lisäeläkettä.

        Miltä tuollainen vaikuttaisi? Kannattaisi ainakin selvittää, että onko tuollainen mahdollista.

        Eläkkeelle jäämisen siirtämistä ja työn tekemistä eläkkeellä ollessa pitää punnita tapauskohtaisesti. Jos henkilön työeläke on melko pieni ja hän mahdollisesti saa Kelan maksamaa lisäeläkettä ja/tai eläkkeensaajan asumistukea työn teon jatkaminen yli alimman eläkeiän ei juurikaan kannata. Tällaisessa tapauksessa työeläke kyllä voi nousta, mutta Kelan lisäeläke ja asumistuki myös pienentyvät joten kokonaistuloihin työn teon jatkamisella ei ole vaikutusta. Työn tekeminen eläkkeellä ollessa on yleensä kannattavaa jos siitä saa säännölliset ja rahallisesti merkittävät tulot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko varma, että sun juttusi vaikutti eläkkeen muutokseen? En ihan usko, tuollaset muutokset kestää vuosia kun niitä pohditaan jma mititään.

        Satuit vaan kirjottamaan hyvään aikaa, ja nyt voi kehua että se oli sun kirjotuksesi takia??? En usko tuohon... että sulla oli siihen vaikutusta mitenkään.

        On kirjoituksillani ja esiintymiselläni televisiossa ollut vaikutusta moneen muuhunkin, kyllä lainsäädäntöä on muutettu. Ei se hetkessä tapahdu, useampi vuosi menee, mutta osaltaan olen ollut vaikuttamassa. Olen myös harrastanut lobbausta, eli ollut yhteydessä useampiin kansanedustajiin ja ministereihin, se on myös tuottanut tulosta.
        Tosi on, että mikään ei tapahdu hetkessä, lainsäädäntö on hidasta touhua, ei niitä noin vain muuteta, mutta jostain ne aloitteet muutoksiin tulee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta, jos tekisit tälleen, jos vaan mahdollista.

        Jäisit eläkkeelle tämän vuoden puolella. Saisit silloin noin 6-7 % indeksikorotuksen eläkkeesesi tammikuussa 2023. Parin tonnin eläkkeessä tuo olisi jotain 120-140 euroa/kk lisää. Sitten menisit töihin uudestaan ja alkaisit silleen tienaamaan lisäeläkettä.

        Miltä tuollainen vaikuttaisi? Kannattaisi ainakin selvittää, että onko tuollainen mahdollista.

        Voin jäädä eläkkeelle ja jatkaa kuitenkin työn tekemistä, sen olen selvittänyt. Kun jään eläkkeelle, jää minulta pois eläkemaksut ja minulle maksetaan eläkettä. Voin jatkaa työskentelyä edelleen, mutta eläke ei tietenkään enää kartu, ellen maksa vapaaehtoisesti eläkemaksua vielä eläkkeellä ollessa, sekin on mahdollista, kun selvitin asiaa. Joten voisin tienata lisäeläkettä maksamalla vapaaehtoisesti eläkkeellä ollessa vielä eläkemaksua vaikka vain puolet nykyisestä.

        syrjäseudunasukki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kirjoituksillani ja esiintymiselläni televisiossa ollut vaikutusta moneen muuhunkin, kyllä lainsäädäntöä on muutettu. Ei se hetkessä tapahdu, useampi vuosi menee, mutta osaltaan olen ollut vaikuttamassa. Olen myös harrastanut lobbausta, eli ollut yhteydessä useampiin kansanedustajiin ja ministereihin, se on myös tuottanut tulosta.
        Tosi on, että mikään ei tapahdu hetkessä, lainsäädäntö on hidasta touhua, ei niitä noin vain muuteta, mutta jostain ne aloitteet muutoksiin tulee!

        Hei, vaikka kuin olisi ihanaa sun mielesetä se että sinun jututusi takia tuli lain muutos, niin älä ota sitä kunniaa itsellesi. Ajankohta vaan osui hyvään sauman jos edes olet juttua siitä tehnyt, mutta ei eduskunta välitä siitä mitä kansalainen sanoo. Kyllä se muutos on pitkältä tähtäimeltä mietitty, ei mitään vaikutusta sinun juttusi kanssa. Tipahdat nyt korkeelta, mutta ei ole sinun ansiotasi ollenkaan. Unohda se. Jakeksity vaikka leipomiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, vaikka kuin olisi ihanaa sun mielesetä se että sinun jututusi takia tuli lain muutos, niin älä ota sitä kunniaa itsellesi. Ajankohta vaan osui hyvään sauman jos edes olet juttua siitä tehnyt, mutta ei eduskunta välitä siitä mitä kansalainen sanoo. Kyllä se muutos on pitkältä tähtäimeltä mietitty, ei mitään vaikutusta sinun juttusi kanssa. Tipahdat nyt korkeelta, mutta ei ole sinun ansiotasi ollenkaan. Unohda se. Jakeksity vaikka leipomiseen.

        En ota kunniaa kokonaan itselleni, vaan olen ollut osaltani vaikuttamassa. Silloin aikoinaan lehtikirjoitukseni herätti kieltämättä laajan huomion ja se toi tosiaan suuren päivälehden koko sivun uutisoinnin asiasta vielä erikseen. Olen ollut aika monessa vaikuttamassa taustalla, pari kertaa on toimintani johtanut osaltaan lainmuutokseen, mutta aikaa siinä meni. En putoa korkealta, koska tiedän nämä kuviot aika tarkkaan, eduskunnan kuviot on hyvin selvillä, hetkessä ei tehdä mitään muutoksia, niitä muutoksia pohditaan asiantuntijoiden kanssa hyvin tarkkaan. Olen toki monen alan professorin ja tohtorin kanssa verkostoitunut, että olen hyvin näiden taustalla olevien asiantuntijoiden käsityksistä selvillä ja yhteyksissä heidän kanssaan. Juuri nyt kirjoitan kahden tohtorin kanssa tietokirjaa ja keskityn siihen, sekä tietty myös leipomiseen, kun leipasen tässä iltapäivällä omenapiirakan!

        syrjäseudunasukki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin jäädä eläkkeelle ja jatkaa kuitenkin työn tekemistä, sen olen selvittänyt. Kun jään eläkkeelle, jää minulta pois eläkemaksut ja minulle maksetaan eläkettä. Voin jatkaa työskentelyä edelleen, mutta eläke ei tietenkään enää kartu, ellen maksa vapaaehtoisesti eläkemaksua vielä eläkkeellä ollessa, sekin on mahdollista, kun selvitin asiaa. Joten voisin tienata lisäeläkettä maksamalla vapaaehtoisesti eläkkeellä ollessa vielä eläkemaksua vaikka vain puolet nykyisestä.

        syrjäseudunasukki

        Oletko siis yrittäjä? Eli olet maksanut Yelliä? Yrittäjät voivat jäädä eläkkeelle ja silloin heidän ei tarvitse maksaa enää yrittäjäeläkemaksuja ja eläke ei sitten enää kerry. Toki vapaaehtoisen Yellin voi maksaa, mutta se ei useimmiten kannata.

        Mutta, jos ole palkansaaja ja jatkat eläkkeellä töiden tekemistä toisen palveluksessa, niin sinulta sekä tietty työnantajaltasi peritään työeläkemaksu siihen asti, kunnes täytät 68 vuotta. Kun täytät 65 vuotta, niin sitten sinulta ei palkasta peritä enää työttömyysvakuutusmaksuja.


    • Anonyymi

      Tärkeintä on hankkia pitkällä työuralla mahdollisimman hyvä eläke, mikä
      nousee ihan asiallisesti indeksiin sidottuna. Nyt vallitsevana
      poikkeusaikana tietysti toivoo että inflaatio säilyy korkeana koko
      loppuvuoden, niin se poikii eläkkeisiin mukavasti korotuksia.
      Pitkän työuran eläke on ihan riittävä tavalliselle ihmiselle.
      Tietysti edellyttäen, että on hoitanut taloutensa kuntoon jo työn aikana.

      • Anonyymi

        Miten duunari saa hyvän eläkkeen? Ei mitään mahista. Vaikka olet 40 v töissä niin työtön saa eempi rahaa kuin täm tuleva eläkeläinen.

        Nytkin takuu eläke ja kansaeläke ovat nousseet enempi kuin työeläke.

        Työtä tekemällä ei eläke kartu, eläkemaksut menee kokonaan eläkeyhtiöiden sijoitukseen sielltä ne pomot niitä nostelevat itselleen.
        Työ ei suomessa kannata, kun olet työtön saat kaikki tuet ja lisää jos rahat loppuu, toisin on omilla rahoillaan oleva elkäkeläinen, ei riitä eikä saa etuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten duunari saa hyvän eläkkeen? Ei mitään mahista. Vaikka olet 40 v töissä niin työtön saa eempi rahaa kuin täm tuleva eläkeläinen.

        Nytkin takuu eläke ja kansaeläke ovat nousseet enempi kuin työeläke.

        Työtä tekemällä ei eläke kartu, eläkemaksut menee kokonaan eläkeyhtiöiden sijoitukseen sielltä ne pomot niitä nostelevat itselleen.
        Työ ei suomessa kannata, kun olet työtön saat kaikki tuet ja lisää jos rahat loppuu, toisin on omilla rahoillaan oleva elkäkeläinen, ei riitä eikä saa etuuksia.

        Älä valita turhasta, mene itseesi kateellinen pelle ja turhanparkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten duunari saa hyvän eläkkeen? Ei mitään mahista. Vaikka olet 40 v töissä niin työtön saa eempi rahaa kuin täm tuleva eläkeläinen.

        Nytkin takuu eläke ja kansaeläke ovat nousseet enempi kuin työeläke.

        Työtä tekemällä ei eläke kartu, eläkemaksut menee kokonaan eläkeyhtiöiden sijoitukseen sielltä ne pomot niitä nostelevat itselleen.
        Työ ei suomessa kannata, kun olet työtön saat kaikki tuet ja lisää jos rahat loppuu, toisin on omilla rahoillaan oleva elkäkeläinen, ei riitä eikä saa etuuksia.

        Kun malttaa odottaa siihen vuodenvaihteeseen asti, niin laskeskelin, että
        työeläke nousee ainakin sen 150 €, mahdollisesti vähän enemmänkin.
        Kyllä silloin työttömälle tulee vellit housuun ja vahvasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe