Darwinin kaari romahti ja liittyi kasvavaan kokoelmaan
Kuuluisa Darwinin kaari, geologinen erikoisuus Galápagossaarten rannikon edustalla, on romahtanut Tyyneenmereen. Keskellä ollut siltaosa antoi periksi eroosiolle toukokuussa 2021 ja sortui mereen. Muodostelmasta jäi jäljelle ainoastaan kaksi pystysuoraa kivipilaria, jotka kannattelivat siltaa molemmin puolin. Kaari (josta kuva alla ennen romahdusta) oli merkittävä turistinähtävyys.
Pitkien aikajaksojen “ikonit”
Kaari ja läheinen saari ovat saaneet nimensä Galápagossaarilla peippoja tutkineen Charles Darwinin mukaan. Hän on tietenkin tunnetuin vuonna 1859 ilmestyneestä, evoluutioteoriaa edistäneestä kirjastaan Lajien synty. Tämä horjutti ja murensi uskoa Raamattuun kautta koko läntisen maailman. Darwinin kaari koostui luonnonkivestä ja oli suosittu sukelluskohde, koska sen alapuolinen vedenalainen kalliotasanne antaa luontaisen turvapaikan meren eläville. Onneksi kukaan ei loukkaantunut äskettäisessä romahduksessa.
Darwinin kaari liittyy kasvavaan joukkoon romahtaneita luonnonmuodostelmia. Australiassa peräti kolme suosittua turistikohdetta tekivat niin 16 km pituisella rantaviivalla alle 20 vuodessa. Vuonna 1990 London Bridge -kaari, sitten vuonna 2005 yksi kallio Twelve Apostles -kalkkikivimuodostelmasta ja vuonna 2009 Island Archway -kaari Loch Ard Gorgessa — kaikki nämä romahtivat jatkuvan eroosion takia. Maltalla Azure Window -kaari, jälleen yksi tarkeä turistien vetonaula, romahti vuonna 2017. Tamä kaivaa maata sen opinkappaleen alta, että nämä muodostelmat olisivat olleet olemassa miljoonia vuosia ja jatkaisivat olemassaoloaan todennäköisesti viela miljoonia vuosia.
Muodostelmien todellinen ikä
Toisin sanoen Darwinin kaaren ja muiden esimerkkien havaittavan nopea rapautuminen Ja eroosio osoittavat, että luonnolliset kivimuodostelmat eivät ole miljoonien vuosien ikäisiä. Ne ovat paljon nuorempia. Tamä sopii hyvin yhteen raamatullisen opetuksen kanssa, jonka mukaan maailma on vain noin 6 000 vuoden ikäinen. Sanotaan, että Darwinin kaaren säilyneet pilarit tullaan nimeämään uudelleen "Evoluution pilareiksi”. Mikäli tämä toteutuu, asiassa on tiettyä ironiaa, sillä jäännökset huteran naköisestä rakennelmasta murenevat kirjaimellisesti ihmisten silmien edessä. Se vallitsevan sekularistisen evoluutioteorian valloittamattomasta lujuudesta ja pysyvyydestä.
Darwinin kaaren tuho
1
150
Vastaukset
- Anonyymi
"Tamä kaivaa maata sen opinkappaleen alta, että nämä muodostelmat olisivat olleet olemassa miljoonia vuosia ja jatkaisivat olemassaoloaan todennäköisesti viela miljoonia vuosia.
Toisin sanoen Darwinin kaaren ja muiden esimerkkien havaittavan nopea rapautuminen Ja eroosio osoittavat, että luonnolliset kivimuodostelmat eivät ole miljoonien vuosien ikäisiä."
Kerropas lähde missä väitetään Darwinin kaaren olevan miljoonia vuosien ikäinen tai kestävän vielä miljoonia vuosia.
Millä perusteella sitten hyppäät 6000 vuoteen?
Tuo sinun hutera korttitalo ei kestä yhtään päivänvaloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345778Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4972612JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t101889Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳291538En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171149Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7994Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4947- 62902
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43893- 13849