Uudestisyntymisen vastakohta

Ihmisen luonteesta tulee hyvin erilaisia asioita pintaan eri tilanteissa. Meissä kaikissa on eri puolia, hyviä, huonoja ja siltä väliltä.

Erilaiset primitiiviset kliseet ohjaavat monen uskovan elämää, siksi kun uskovilta kysytään Saatanasta, niin vastaus on lyhyt ja yksiselitteinen: Saatana on kaiken pahuuden ilmentymä.

Toisaalta uskovat puhuvat uudestisyntymisestä. Uudestisyntyminen on siis tilanne, kun ihmisestä tulee yliluonollisen maagisella tavalla eli kertaheitolla hyvä ja puhdas olento, joka kelpaa Jumalallle.

Emme puhu tässä uudestisytymisestä, vaan uudestisyntymisen vastakohdasta, josta Raamattu ei tunnetuista syistä mainitse mitään. Kuten uskovat itsekin sanovat, Raamattu ilmoittaa vain olennaisen. Puhumme siis uudestikuolemisesta.

Uskovien mielestä Saatana on siis kaiken pahuuden ilmentymä. Saatana valehtelee, juonittelee, johdattaa ihmisiä syntiin jne jne jne. Saatana ei tee nyt mitään hyvää. Korostan sanaa "NYT", koska Raamatun mukaan Saatana ei ollut aina paha.

Kun luemme Raamattua ymmärryksellä saatamme huomata, että Saatanalla oli tärkeä rooli Jumalan valtakunnassa. Vanhassa Testamenetissä puhutaan huomattavasti enemmän Saatanan korkeasta asemasta ja viisaudesta, kuin Jumalan Pojasta.

Halusimme tai ei, joudumme myöntämään, että joskus kauan sitten Saatana oli kaikin puolin hyvä ja puhdas henkiolento. Eikä siitä ole niinkään kauan, kun Jobin aikaan Saatana oli vielä Jumalan suosiossa. Olihan sillä oikeus ilmestyä Jumalan silmien eteen.

Mitä tapahtui sitten? Uskovien mukaan Saatanan ylpeys ja vallanhimo johtivat muutokseen, joka teki Saatanasta täydellisen pahan. Kaikki hyvä Saatanassa kuoli ja tilalle tuli pelkkä pimeys. Edellä kuvattua tapahtumaa voidaan kutsua uudestikuolemiseksi, joka uudestisyntymisen vastakohta.

Jos uudestikolemista verrataan uudestisyntymiseen, voidaan huomata joitakin merkittäviä yhtäläisyyksiä. Kumpikaan tapahtuma ei ole täydellinen ja lopullinen. Uudestisyntymisessä ihmisestä ei tule täydellisen hyvää, hänessä on edelleen joitakin puutteita, kuten moni uskova on varmaankin useaan otteeseen huomannut.

Samalla tavalla myös uudestikuolemisessa jää tallelle joitakin hyviä piirteitä, jotka vaikuttavat edelleen. Tarkoitan, että todennäköisesti myös Saatanalla on olemassa edes yksi positiivinen asia, joka on sille tärkeä. Ja niin kauan kun tuo asia vaikuttaa Saatanassa hyvällä tavalla ei ole olemassa täydellistä pahuutta.

37

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lopeta "henki" nämä typerät sepustuksesi !

      Sinä et uskosta osattomana käsitä Hengellisistä asioista hölkäsen pölähtävää, joten miksi yrität esittaa uskovaa ?

      Esim. tämä on aivan järjetön väite:

      " Halusimme tai ei, joudumme myöntämään, että joskus kauan sitten Saatana oli kaikin puolin hyvä ja puhdas henkiolento. Eikä siitä ole niinkään kauan, kun Jobin aikaan Saatana oli vielä Jumalan suosiossa. Olihan sillä oikeus ilmestyä Jumalan silmien eteen. "

      Raamatun mukaan saatanalla oli valta syyttää ihmisiä Jumalan edessä syntiinlankeemuksen vuoksi, mutta kun kirous katkesi saatana heitettiin ulos heti !

      Ilm. 12:7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,
      8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.
      9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.
      10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.
      11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.
      12 Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"
      13 Ja kun lohikäärme näki olevansa heitetty maan päälle, ajoi hän takaa sitä vaimoa, joka oli poikalapsen synnyttänyt.

      Joten ihan puuta ja heinää sinä kirjoittelet " Saatana oli vielä Jumalan suosiossa" !

      Sen jälkeen kun saatana lankesi, hän on ollut kirottu, eikä todellakaan ole ollut Jumalan suosiossa !

      Joten "henki" lopeta näiden järjettömien sepustuksiesi levittäminen täällä ja lopeta tuo uskovaa esittäminen !

      • Anonyymi

        Olet kyllä ihmisenä äärimmäisen lannistava tapaus. Kun ateistit näkevät huutomerkkisi palstalla, lähtevät he Jeesusta pakoon ihan varmasti...kukaan ei haluaisi tuollaisten uskovien seuraa, jotka jatkuvasti läksyttävät, toimivat totuuden torvina kuin keisarit ilman vaatteita....

        Juu ja jos olisit vieressä, kädet nyt pitäisi laittaa korvien peitoksi...koska kohta tulee pommi.


        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä ihmisenä äärimmäisen lannistava tapaus. Kun ateistit näkevät huutomerkkisi palstalla, lähtevät he Jeesusta pakoon ihan varmasti...kukaan ei haluaisi tuollaisten uskovien seuraa, jotka jatkuvasti läksyttävät, toimivat totuuden torvina kuin keisarit ilman vaatteita....

        Juu ja jos olisit vieressä, kädet nyt pitäisi laittaa korvien peitoksi...koska kohta tulee pommi.


        LS

        Yritä nyt erottaa 2 eri asiaa toisistaan !

        1) Ilosanoman jakaminen uskosta osattomille !

        2) Opilliset asiat, joista keskustellaan vain uskovien kesken !

        Jos tämä perusjako hämärtyy, niin silloin on ns. puurot ja vellit ihan sekaisin.

        Lisäksi näiden tahallisten eksyttäjien valheet vain pitää paljastaa, jotta he eivät pääse eksyttämään nuorempia / oppimattomampia uskovaisia !

        Se on siis nuorten uskovien suojelemiseksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yritä nyt erottaa 2 eri asiaa toisistaan !

        1) Ilosanoman jakaminen uskosta osattomille !

        2) Opilliset asiat, joista keskustellaan vain uskovien kesken !

        Jos tämä perusjako hämärtyy, niin silloin on ns. puurot ja vellit ihan sekaisin.

        Lisäksi näiden tahallisten eksyttäjien valheet vain pitää paljastaa, jotta he eivät pääse eksyttämään nuorempia / oppimattomampia uskovaisia !

        Se on siis nuorten uskovien suojelemiseksi !

        Varsinaista ilosanomaa siis.

        Kuulehan huutaja. Tämä on avoin palsta ja täällä on oikeus kysellä, ihmetellä ja jakaa asioita, ilman sinun uskonnollista viitekehystäsi. Toivon sinun löytävän jostain samanseuraista sakkia, niin ei tarvii täällä isota.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinaista ilosanomaa siis.

        Kuulehan huutaja. Tämä on avoin palsta ja täällä on oikeus kysellä, ihmetellä ja jakaa asioita, ilman sinun uskonnollista viitekehystäsi. Toivon sinun löytävän jostain samanseuraista sakkia, niin ei tarvii täällä isota.

        LS

        Sori vaan, mutta on ihan eri asia se, että kyselee ja ihmettelee ja etsii Totuutta !

        Sitten on kokonaan eri asia se, kun tämä "henki" kiusaa ja vedättää täällä nuoria uskovia ja yrittää tahallaan saada heitä luopumaan uskostaan !

        Jos sinä et tätä näe ja käsitä / ymmärrä, niin ongelma ei ole minun vaan sinun omasi !

        Raamattu kehoittaa tutkimaan ja koettelemaan kaikki ja kaiken !

        Sen minä olen tehnyt ja näen asiat selvästi, mutta miksi sinä itse olet umpisokea tälle kaikelle ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori vaan, mutta on ihan eri asia se, että kyselee ja ihmettelee ja etsii Totuutta !

        Sitten on kokonaan eri asia se, kun tämä "henki" kiusaa ja vedättää täällä nuoria uskovia ja yrittää tahallaan saada heitä luopumaan uskostaan !

        Jos sinä et tätä näe ja käsitä / ymmärrä, niin ongelma ei ole minun vaan sinun omasi !

        Raamattu kehoittaa tutkimaan ja koettelemaan kaikki ja kaiken !

        Sen minä olen tehnyt ja näen asiat selvästi, mutta miksi sinä itse olet umpisokea tälle kaikelle ?

        Niinpä niin, tiedätkö olevasi itsekeskeinen, nyt sen tiedät. Ei muuta.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä niin, tiedätkö olevasi itsekeskeinen, nyt sen tiedät. Ei muuta.

        LS

        Mielenkiintoista on se, että sinä itse kirjoitat minusta tuollaista. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista on se, että sinä itse kirjoitat minusta tuollaista. :)

        No kyllä sinäkin ihan itse omat kirjoituksesi kirjoitat, jos et nyt omista maagisia Jumalan taikanäppäimiä. Mikähän tuokin taas oli, ihan minä itse olin juu, ei mikään kaksoispersoona tms.

        LS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä sinäkin ihan itse omat kirjoituksesi kirjoitat, jos et nyt omista maagisia Jumalan taikanäppäimiä. Mikähän tuokin taas oli, ihan minä itse olin juu, ei mikään kaksoispersoona tms.

        LS

        Tarkoitan sitä, että sinun omissa viesteissäsi on keskiössä pääosin MINÄ MINÄ MINÄ.......

        Minä sitä ja minä tätä ja minä tuota....

        Eli ei ole kyse kirjoitusten määrästä vaan siitä, mitä ja mistä kirjoittaa.

        Ihminen ei voi oikeasti olla muita varten, jos ja kun yhä vain se MINÄ on keskiössä !


      • Tuntuu vähän siltä, ettet ole lukenut avausta kunnolla. Jospa lukisit sen uudestaan ja tällä kertaa ihan ajatuksen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä ihmisenä äärimmäisen lannistava tapaus. Kun ateistit näkevät huutomerkkisi palstalla, lähtevät he Jeesusta pakoon ihan varmasti...kukaan ei haluaisi tuollaisten uskovien seuraa, jotka jatkuvasti läksyttävät, toimivat totuuden torvina kuin keisarit ilman vaatteita....

        Juu ja jos olisit vieressä, kädet nyt pitäisi laittaa korvien peitoksi...koska kohta tulee pommi.


        LS

        Jos muistat, mainitsin taannoin salakavan skitsofrenian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä ihmisenä äärimmäisen lannistava tapaus. Kun ateistit näkevät huutomerkkisi palstalla, lähtevät he Jeesusta pakoon ihan varmasti...kukaan ei haluaisi tuollaisten uskovien seuraa, jotka jatkuvasti läksyttävät, toimivat totuuden torvina kuin keisarit ilman vaatteita....

        Juu ja jos olisit vieressä, kädet nyt pitäisi laittaa korvien peitoksi...koska kohta tulee pommi.


        LS

        Aamen. Huutomerkkikeisari on vain omasta uskostaan osallinen. Muut uskot ovat hänelle roskaa, silloinkin, kun ne ovat sama usko miinus yksikin opinkohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori vaan, mutta on ihan eri asia se, että kyselee ja ihmettelee ja etsii Totuutta !

        Sitten on kokonaan eri asia se, kun tämä "henki" kiusaa ja vedättää täällä nuoria uskovia ja yrittää tahallaan saada heitä luopumaan uskostaan !

        Jos sinä et tätä näe ja käsitä / ymmärrä, niin ongelma ei ole minun vaan sinun omasi !

        Raamattu kehoittaa tutkimaan ja koettelemaan kaikki ja kaiken !

        Sen minä olen tehnyt ja näen asiat selvästi, mutta miksi sinä itse olet umpisokea tälle kaikelle ?

        Jokaisen uskovan on hyvä tietää laajasti eri kirkkokuntien ja uskomusten opeista, jotta osaa valita oman uskontonsa. Olethan sinäkin saanut valita oman uskontosi.


    • Anonyymi

      Saatana edustaa uskonnossa, vastapuolta. En tiedä voiko sanoa että hyvä ja paha? Raamatussa kuitenkin Jumalakin voi toimia meidän moraalikäsityksemme mukaan arveluttavasti.

      Esim Jobin kirjassa Jumala käyttää saatanaa omiin tarkoitusperiinsä.

      Uudestikuolema käsitettä ei Raamatussa ole, enkä sitä ihan ymmärrä, mitä tarkoitat. Raamatussa annetaan ymmärtää, että tulee kuitenkin kuolla itselleen saavuttaakseen uudestisyntymän.

      LS

    • Anonyymi

      tässä vähän vastinetta Aloittajalle.

      ote; Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura Ry.

      Kysy kuolemantutkijalta: Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen osa 1
      Tieteiden yössä 10.1. keräsimme kävijöiltä kuolemaan liittyviä kysymyksiä, joihin osaan vastasimme paikan päällä ja osa saa vastauksensa näin blogissamme.

      Kaarina Koski, dos., FT

      Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen?

      Kuoleman kohdalla on ikään kuin verho, jonka taakse emme pääse näkemään. Samalla kun maailmankaikkeuden muita suuria mysteerejä on pystytty ratkomaan tieteellisin menetelmin, kuoleman osalta jäljet päättyvät elintoimintojen loppumiseen ja vähäisiin merkkeihin tietoisuuden jatkumisesta hetken sen jälkeen. Toisten mielestä tämä merkitsee sitä, ettei kuoleman jälkeen ole mitään. Toisten mielestä taas on selvää, etteivät luonnontieteet tavoita tuonpuoleista, vaan tiedot sen olemassaolosta saadaan muita reittejä.

      Luonnontieteellisen käsityskannan mukaan kuolemassa yksilön tietoisuus lakkaa olemasta ja jäljelle jää vain eloton ruumis. Näin ollen yksilölle itselleen ei tapahdu kuoleman jälkeen yhtään mitään, koska häntä ei ole. Ruumis kuljetetaan kylmiöön, tarvittaessa suoritetaan ruumiinavaus ja sen jälkeen järjestetään vainajan ja omaisten vakaumuksen mukainen hautausrituaali sekä tuhkaus tai hautaus.

      Kysymys kuolemanjälkeisestä ei rajoitu neuvotteluun fyysisestä ja henkisestä todellisuudesta, vaan asia on myös yhteiskunnallinen ja sävyttää suhdettamme edesmenneisiin ja heidän muistoonsa. Kuolleen läheisille kuolemanjälkeinen aika on sopeutumisjakso, jossa opetellaan elämään ilman edesmennyttä henkilöä tai rakennetaan hänestä pysyvä muisto, joka kulkee elämässä mukana ja tukee yhteisiä arvoja. Suomalaisten yleisimmin tunnustama kuolemanjälkeinen elämä onkin elämistä muistona omaisten mielissä. Sellaisena elämä jatkuu yleensä paranneltuna versiona siitä, millainen vainaja todellisuudessa oli. Omaisten sopeutumista yleensä auttaa mahdollisuus kuvitella edesmennyt läheinen jonkinlaiseen pysyvään tilaan, vaikka sitten pilven päälle. Nämä kuvitelmat eivät aina vastaa sitä, mitä omainen pitää todellisuudessa mahdollisena, mutta ne ovat henkilökohtaisesti tärkeitä.

      Yksilön elämän todellista jatkumista kuoleman jälkeen toisessa muodossa tai ulottuvuudessa pidetään mahdollisena useissa uskontoperinteissä. Näiden lisäksi uskoa jatkuvuuden mahdollisuuteen ilmentävät yksilölliset kuolemanrajakokemusten ja vainajien vierailujen kuvaukset. Vuosina 1980–83 tehdyssä Eurooppalaisessa arvokyselyssä 14 % suomalaisista (14 % ruotsalaisista, 10 % norjalaisista, ja peräti 41 % islantilaisista) ilmoitti kokeneensa todellisen yhteyden jonkun kanssa, joka on kuollut. Prosenttimäärää vähentää se, että osa kokijoista tulkitsee tapahtuneen oman mielensä tuotteeksi, ei todellisiksi vainajan kohtaamisiksi.

      Suomessa hengellisten selitysmallien auktoriteetti on ollut satojen vuosien ajan luterilainen kirkko, joskaan luterilaista näkemystä kuolemanjälkeisestä elämästä ei voi pitää Suomessa vallitsevana enää nykyään. Yksi luterilaisen opin mukainen uskomus on, että kuolleet odottavat unenkaltaisessa tilassa tuomiopäivää, jolloin heidät herätetään ja jaotellaan ikuiseen elämään ja kadotukseen. Kirkon tutkimuskeskuksen vuonna 2011 tekemän kyselyn mukaan tätä näkemystä kannatti 12 % vastanneista. Suomalaiset turvautuvat kuolemamielikuvissaan usein populaariin kristillisyyteen, joka sivuuttaa teologiset opit. Tuomiopäivään saakka jatkuvan unen sijaan kristitty voi mieltää kuoleman siirtymäksi rakkaiden sukulaisten joukkoon taivaaseen ja vaalia ajatusta vainajasta enkelinkaltaisena auttajana. Taivasta on tulkittu monella tavalla kristinuskon historiassa, ja suomalaisissakin kuolemakäsityksissä näkyy nykyään ns. swedenborgilainen taivaskäsitys, jossa kuolemanjälkeinen elämä muotoutuu yksilöllisesti ja taivas on jokaiselle omanlaisensa.

      Kristillisten ikuisen elämän mielikuvien lisäksi kuolemanjälkeinen elämä voidaan mieltää muillakin tavoin. Suuressa eurooppalaisessa arvokyselyssä vuosina 1999–2000 (European Human Values Survey) suomalaisista 57 % ilmaisi uskovansa kuolemanjälkeiseen elämään jossakin muodossa. Heistä hiukan alle kolmasosa eli 18 % koko joukosta ilmaisi uskovansa uudelleensyntymään. Sen kannatus perustuu Suomessa sekä suoraan itämaisiin uskontoihin että niistä vaikutteita saaneisiin esoteerisiin suuntauksiin kuten teosofiaan ja antroposofiaan.

      Kuolemanjälkeiseen aikaan liittyy myös mielikuvia, jotka eivät ota kantaa lopulliseen kohtaloon tai olotilaan. Monet ajattelevat vainajien viipyilevän omaistensa lähettyvillä joitakin aikoja ennen siirtymistään tuonpuoleisessa eteenpäin. Eri yhteyksissä tulee esiin myös ajatus siitä, että osa vainajista ei ymmärrä kuolleensa eikä tiedä, mihin pitäisi lähteä.

      • Anonyymi

        jatkuu vielä....

        Läheskään kaikki kuolemanjälkeiset mielikuvat eivät ole ontologisia väitteitä vaan niiden yleisyys perustuu myös niiden heijastamiin tunteisiin ja arvoihin. Mielikuvat eksyksissä olevista vainajista ilmaisevat nykyaikana vallitsevaa hämmennystä ja epävarmuutta kuoleman äärellä: edes kuolleet itse eivät tiedä, mitä heille on tapahtunut. Viimeisimpien suomalaisten gallup-kyselyiden mukaan niiden osuus, jotka eivät osaa muodostaa mielipidettä kuolemanjälkeisestä, on nopeasti kasvanut yli neljäsosaan. Yhtenä syynä voi pitää sitä, ettei kuolemasta puhuta eikä etenkään omaa kuolemaa ajatella. Helpointa mielipiteen muotoilu on niille, joilla on vahva luonnontieteellinen tai uskonnollinen vakaumus tai joilla on kokemuksia kuoleman rajalla käymisestä tai vainajien vierailuista.

        Tuossa on vastinetta Aloittajan höpinöille. olkaa hyvät,

        ja pysy Aloittaja asiassa eikä asian vieressä. Hengellinen sinä et ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jatkuu vielä....

        Läheskään kaikki kuolemanjälkeiset mielikuvat eivät ole ontologisia väitteitä vaan niiden yleisyys perustuu myös niiden heijastamiin tunteisiin ja arvoihin. Mielikuvat eksyksissä olevista vainajista ilmaisevat nykyaikana vallitsevaa hämmennystä ja epävarmuutta kuoleman äärellä: edes kuolleet itse eivät tiedä, mitä heille on tapahtunut. Viimeisimpien suomalaisten gallup-kyselyiden mukaan niiden osuus, jotka eivät osaa muodostaa mielipidettä kuolemanjälkeisestä, on nopeasti kasvanut yli neljäsosaan. Yhtenä syynä voi pitää sitä, ettei kuolemasta puhuta eikä etenkään omaa kuolemaa ajatella. Helpointa mielipiteen muotoilu on niille, joilla on vahva luonnontieteellinen tai uskonnollinen vakaumus tai joilla on kokemuksia kuoleman rajalla käymisestä tai vainajien vierailuista.

        Tuossa on vastinetta Aloittajan höpinöille. olkaa hyvät,

        ja pysy Aloittaja asiassa eikä asian vieressä. Hengellinen sinä et ole.

        Pysytään toki sekä totuudessa, että itse aiheessa. Tässä avauksessa en ole kiinnostunut keskustelemaan kuolemanjälkeisistä kokemuksista, vaan avauksen kysymyksestä.


    • Anonyymi

      Silloin kun lapsena Kristityksi kastettu ja vedestä ja Hengestä uudestisyntynyt ihminen houkutellaan uskonlahkoihin, niin Jumala vetää Pyhän Hengen ihmisestä pois uudestikasteessa lahkoon ja antaa pahan hengen tilalle.

      Lapsena kasteessa saatu Pyhä Henki ja lahkokasteessa saatava paha henki ei ole ihmisessä yhtä aikaa.

      1. Sam. 16:14

      Mutta Herran henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä.

      • Anonyymi

        älä viitti höpöttää Vanhan kirkon oppeja täällä..

        1. >>kun lapsena Kristityksi kastettu ja vedestä ja Hengestä uudestisyntynyt ihminen>>
        2. >>Lapsena kasteessa saatu Pyhä Henk>>

        ---------

        Väite: Kristinusko on syntiä ja on ateistinen oppi ja Herra Jumalaa vastustava oppi, joka johtaa iankaikkiseen eroon Herrasta Jumalasta.
        Mitä kristinusko on?
        Kristinuskovat tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä uskoaan yhden Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi
        Raamatun mukaan ja Apostolisen uskontunnustuksen mukaan
        ----------------------------
        Yleistyvä käsitys kristinuskosta v2022 Suomessa

        Kristinuskoa pidetään jo nyt valtaväestön keskuudessa lapsia vahingoittavana ja yhteiskuntaa tuhoavana. Lapsia ei saa pelotella helvetin tuomiolla tai Jumalan vihalla ja rangaistuksella. Lapsia ei saa syyllistää ja opettaa heidän olevan syntisiä, pahoja ihmisiä, joiden tekoja ja ajatuksia Jumala vihaa, vaikka tahtookin rakkaudessan antaa anteeksi ja opettaa tekemään hyvää sekä karttamaan pahaa. Kristittyjen käsitys hyvästä ja pahasta kriminalisoidaan, niin että monet kristittyjen arvot ja moraali tuomitaan rikokseksi, josta rangaistaan sakolla tai vankeudella.

        Uskostaan kiinni pitävät kristityt tuomitaan tulevaisuudessa uskonsa vuoksi vankeuteen, mutta tuomiot ovat Suomessa lieviä, korkeintaan kaksi vuotta ehdotonta vankeutta. Ensimmäisestä rikkeestä selviää sakolla ja ehdollisella vankeudella, mutta toistuvasta uskonnon harjoittamisesta, levittämisestä ja opettamisesta saa ehdottoman vankeustuomion.
        On myös hyvin mahdollista, että kristinuskon harjoittaminen luokitellaan jatkossa mielisairaudeksi, jolloin Raamatun kertomuksia totena pitäviä ihmisiä suljetaan mielisairaalaan pakkohoitoon.

        Yhteenveto:

        Lähtekää ulos kirkoistanne ja hylätkää kristinusko oman itsenne ja oman etunne tähden, rakastaka yli kaiken Herraa Jumalaa.
        Herran oppia todisteeksi ihminen Jeesuksen Kristuksen kautta mitä teidän kannattaa tehdä tulevina päivinä:

        5. Moos. 6:5
        Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
        Matt. 22:37
        Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        Mark. 12:30
        ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        Luuk. 10:27
        Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Luuk. 16:13
        Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä viitti höpöttää Vanhan kirkon oppeja täällä..

        1. >>kun lapsena Kristityksi kastettu ja vedestä ja Hengestä uudestisyntynyt ihminen>>
        2. >>Lapsena kasteessa saatu Pyhä Henk>>

        ---------

        Väite: Kristinusko on syntiä ja on ateistinen oppi ja Herra Jumalaa vastustava oppi, joka johtaa iankaikkiseen eroon Herrasta Jumalasta.
        Mitä kristinusko on?
        Kristinuskovat tunnustavat Herran Jeesuksen Kristuksen Jumalaksi ja Vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä uskoaan yhden Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi
        Raamatun mukaan ja Apostolisen uskontunnustuksen mukaan
        ----------------------------
        Yleistyvä käsitys kristinuskosta v2022 Suomessa

        Kristinuskoa pidetään jo nyt valtaväestön keskuudessa lapsia vahingoittavana ja yhteiskuntaa tuhoavana. Lapsia ei saa pelotella helvetin tuomiolla tai Jumalan vihalla ja rangaistuksella. Lapsia ei saa syyllistää ja opettaa heidän olevan syntisiä, pahoja ihmisiä, joiden tekoja ja ajatuksia Jumala vihaa, vaikka tahtookin rakkaudessan antaa anteeksi ja opettaa tekemään hyvää sekä karttamaan pahaa. Kristittyjen käsitys hyvästä ja pahasta kriminalisoidaan, niin että monet kristittyjen arvot ja moraali tuomitaan rikokseksi, josta rangaistaan sakolla tai vankeudella.

        Uskostaan kiinni pitävät kristityt tuomitaan tulevaisuudessa uskonsa vuoksi vankeuteen, mutta tuomiot ovat Suomessa lieviä, korkeintaan kaksi vuotta ehdotonta vankeutta. Ensimmäisestä rikkeestä selviää sakolla ja ehdollisella vankeudella, mutta toistuvasta uskonnon harjoittamisesta, levittämisestä ja opettamisesta saa ehdottoman vankeustuomion.
        On myös hyvin mahdollista, että kristinuskon harjoittaminen luokitellaan jatkossa mielisairaudeksi, jolloin Raamatun kertomuksia totena pitäviä ihmisiä suljetaan mielisairaalaan pakkohoitoon.

        Yhteenveto:

        Lähtekää ulos kirkoistanne ja hylätkää kristinusko oman itsenne ja oman etunne tähden, rakastaka yli kaiken Herraa Jumalaa.
        Herran oppia todisteeksi ihminen Jeesuksen Kristuksen kautta mitä teidän kannattaa tehdä tulevina päivinä:

        5. Moos. 6:5
        Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
        Matt. 22:37
        Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
        Mark. 12:30
        ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
        Luuk. 10:27
        Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Luuk. 16:13
        Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."

        jatkan vielä Teille kristityille tärkeää asiaa.

        Tässä vähän teitille kristityille hengellistä asiaa.
        Eikä esillä ole lihallista, jumalatonta, ateistista asiaa kuten Aloittaja on tuonut esille aloituksessa.

        Tässä asiaa Teitille ja Aloittajalle Herra Jumalasta totuutta.

        TÄSSÄ TEILLE JA ALOITTAJALLE OTE KATEKISMUKSESTA.

        Jeesuskin opettaa pidä käskyt...
        Matteus 19
        16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
        17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

        Lue Sinä ateistinen Aloittaja Katekismus käskyt 1-2 ja Usko ja luota tuohon Herra Jumalaan.

        ENSIMMÄINEN KÄSKY

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        Jumalan tunteminen on elämämme tärkein ja perustavin asia.

        Jumala lähestyy meitä keskellä elämää, vaikka emme sitä aina ymmärräkään. Kohdatessaan hänet ihminen sekä pelkää että rakastaa häntä. Jumalan pyhyys herättää pelkoa, mutta Jumalan rakkaus vetää puoleensa.

        Käskyissään Jumala osoittaa, miten meidän tulee elää. Samalla hän paljastaa itsekkyytemme ja pahuutemme. Ensimmäinen käsky kysyy, minkä varaan me elämämme rakennamme. Kuka tai mikä on meidän jumalamme?

        Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa. Luulemme, että raha, valta ja kunnia suojaavat meitä. Rakennamme elämämme itsemme ja omien tekojemme varaan. Se, mihin ennen muuta turvaudumme, on meidän jumalamme. Omat jumalamme ovat kuitenkin toiveidemme ja unelmiemme heijastuksia. Ne eivät voi antaa, mitä lupaavat.

        Ainoa todellinen turva on Jumala, joka on luonut kaiken ja ilmoittanut olevansa kaiken Herra. Hänen lahjaansa on elämä ja kaikki hyvä, mitä meillä on.

        Jos turvaudumme omatekoisiin epäjumaliin [Sana-jumala], käännymme pois Herra Jumalasta ja hänen rakkaudestaan. Koska Herra Jumala on kaiken hyvän antaja, rakkautemme kuuluu hänelle. Hän tahtoo olla ainoa Jumalamme.

        Jeesus sanoi: ”Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.” (Matt. 6:21)
        ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.” (Luuk. 10:27)
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.

        MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
        Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Herra Jumalaa ja turvautua häneen.

        (Lutherin Vähä katekismus)

        TOINEN KÄSKY

        Älä käytä väärin Herran,
        Jumalasi nimeä.

        Jumalan nimi Herra muistuttaa meitä siitä, kuka Jumala on ja mitä hän tahtoo. Se herättää meissä sekä levottomuutta että sanatonta kaipausta. Kaikissa vaikeuksissa meidän tulee kääntyä Jumalan puoleen ja odottaa hänen apuaan. Jumala on luvannut kuulla, kun kutsumme häntä luottavasti nimeltä.

        Jumalan nimi on pyhä. Käytämme hänen nimeään oikein, kun rukoilemme, kunnioitamme ja kiitämme häntä. Näin tunnustamme hänet omaksi, ainoaksi Jumalaksemme.

        Kun Jumalan nimissä tai häneen vedoten ajamme omia etujamme tai alistamme toisia, käytämme hänen nimeään väärin. Jumalan nimen pilkkaaminen merkitsee Jumalan halveksimista ja tietoista kääntymistä pois hänestä.

        Teidän tulee pelätä Herraa, Jumalaanne, palvella häntä ja vannoa yksin hänen nimeensä. (5. Moos. 6:13)
        Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on merkkinä nämä sanat: ”Herra tuntee omansa” ja ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu Herran nimen”.
        (2. Tim. 2:19)

        Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään.

        MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
        Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Herra Jumalaa, että emme hänen nimessään toivota pahaa, vanno, noidu, valehtele, emmekä petä, vaan huudamme hänen nimeään avuksi kaikessa hädässämme, rukoilemme, ylistämme ja kiitämme sitä.

        (Lutherin Vähä katekismus)

        Tuossa Herra Jumalassa voisi olla uuden elämän alku jopa 99,1 % suomalaiselle.

        Yhteenveto: Totean, että Isää ja Poikaa ei ole, ei yhdessä eikä erikseen!!
        Aloittaja ja tuota tukevat kommentoijat, Te ette kykene itseänne millään puolustamaan.
        Olen samaa mieltä Paavalin kanssa Teistä ja Aloittajasta, Paavalin mukaan :
        ><ette kykene itseänne ja oppejanne puolustamaan millään >>,
        Room. 1 >> 20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,>>

        Totuus on , että Ihminen Jeesus Kristus on syntiemme sovitus. Ihminen Jeesus Kristus oli syntiuhri, maksu synneistämme.
        Ja totuus on , että Herra Jumala yksin on jumalanne.

        Tuollaista tällä kertaa, olkaa hyvät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkan vielä Teille kristityille tärkeää asiaa.

        Tässä vähän teitille kristityille hengellistä asiaa.
        Eikä esillä ole lihallista, jumalatonta, ateistista asiaa kuten Aloittaja on tuonut esille aloituksessa.

        Tässä asiaa Teitille ja Aloittajalle Herra Jumalasta totuutta.

        TÄSSÄ TEILLE JA ALOITTAJALLE OTE KATEKISMUKSESTA.

        Jeesuskin opettaa pidä käskyt...
        Matteus 19
        16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
        17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

        Lue Sinä ateistinen Aloittaja Katekismus käskyt 1-2 ja Usko ja luota tuohon Herra Jumalaan.

        ENSIMMÄINEN KÄSKY

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

        Jumalan tunteminen on elämämme tärkein ja perustavin asia.

        Jumala lähestyy meitä keskellä elämää, vaikka emme sitä aina ymmärräkään. Kohdatessaan hänet ihminen sekä pelkää että rakastaa häntä. Jumalan pyhyys herättää pelkoa, mutta Jumalan rakkaus vetää puoleensa.

        Käskyissään Jumala osoittaa, miten meidän tulee elää. Samalla hän paljastaa itsekkyytemme ja pahuutemme. Ensimmäinen käsky kysyy, minkä varaan me elämämme rakennamme. Kuka tai mikä on meidän jumalamme?

        Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa. Luulemme, että raha, valta ja kunnia suojaavat meitä. Rakennamme elämämme itsemme ja omien tekojemme varaan. Se, mihin ennen muuta turvaudumme, on meidän jumalamme. Omat jumalamme ovat kuitenkin toiveidemme ja unelmiemme heijastuksia. Ne eivät voi antaa, mitä lupaavat.

        Ainoa todellinen turva on Jumala, joka on luonut kaiken ja ilmoittanut olevansa kaiken Herra. Hänen lahjaansa on elämä ja kaikki hyvä, mitä meillä on.

        Jos turvaudumme omatekoisiin epäjumaliin [Sana-jumala], käännymme pois Herra Jumalasta ja hänen rakkaudestaan. Koska Herra Jumala on kaiken hyvän antaja, rakkautemme kuuluu hänelle. Hän tahtoo olla ainoa Jumalamme.

        Jeesus sanoi: ”Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.” (Matt. 6:21)
        ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.” (Luuk. 10:27)
        Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.

        MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
        Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Herra Jumalaa ja turvautua häneen.

        (Lutherin Vähä katekismus)

        TOINEN KÄSKY

        Älä käytä väärin Herran,
        Jumalasi nimeä.

        Jumalan nimi Herra muistuttaa meitä siitä, kuka Jumala on ja mitä hän tahtoo. Se herättää meissä sekä levottomuutta että sanatonta kaipausta. Kaikissa vaikeuksissa meidän tulee kääntyä Jumalan puoleen ja odottaa hänen apuaan. Jumala on luvannut kuulla, kun kutsumme häntä luottavasti nimeltä.

        Jumalan nimi on pyhä. Käytämme hänen nimeään oikein, kun rukoilemme, kunnioitamme ja kiitämme häntä. Näin tunnustamme hänet omaksi, ainoaksi Jumalaksemme.

        Kun Jumalan nimissä tai häneen vedoten ajamme omia etujamme tai alistamme toisia, käytämme hänen nimeään väärin. Jumalan nimen pilkkaaminen merkitsee Jumalan halveksimista ja tietoista kääntymistä pois hänestä.

        Teidän tulee pelätä Herraa, Jumalaanne, palvella häntä ja vannoa yksin hänen nimeensä. (5. Moos. 6:13)
        Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on merkkinä nämä sanat: ”Herra tuntee omansa” ja ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu Herran nimen”.
        (2. Tim. 2:19)

        Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään.

        MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
        Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Herra Jumalaa, että emme hänen nimessään toivota pahaa, vanno, noidu, valehtele, emmekä petä, vaan huudamme hänen nimeään avuksi kaikessa hädässämme, rukoilemme, ylistämme ja kiitämme sitä.

        (Lutherin Vähä katekismus)

        Tuossa Herra Jumalassa voisi olla uuden elämän alku jopa 99,1 % suomalaiselle.

        Yhteenveto: Totean, että Isää ja Poikaa ei ole, ei yhdessä eikä erikseen!!
        Aloittaja ja tuota tukevat kommentoijat, Te ette kykene itseänne millään puolustamaan.
        Olen samaa mieltä Paavalin kanssa Teistä ja Aloittajasta, Paavalin mukaan :
        ><ette kykene itseänne ja oppejanne puolustamaan millään >>,
        Room. 1 >> 20 Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,>>

        Totuus on , että Ihminen Jeesus Kristus on syntiemme sovitus. Ihminen Jeesus Kristus oli syntiuhri, maksu synneistämme.
        Ja totuus on , että Herra Jumala yksin on jumalanne.

        Tuollaista tällä kertaa, olkaa hyvät!

        TÄSSÄ TEILLE JA ALOITTAJALLE LISÄÄ OPPIA KUOLEMASTA.

        tässä vähän vastinetta Aloittajalle.

        ote; Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura Ry.

        Kysy kuolemantutkijalta: Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen osa 2
        Ilona Pajari

        Kuolema on hengellisen asian lisäksi myös hyvin konkreettinen tapahtuma, joka koskee monia eri ammattiryhmiä. Olen koonnut tähän joitakin ohjeita, joihin on hyvä tutustua vaikka kuolema, oma tai toisen, ei tuntuisi olevan lähellä. On hyvä tietää, mitä pitää itse tehdä ja mitä muut tekevät, jotta surussakin jaksaa ymmärtää asioita jotka eivät kuulu omaan arkeen.

        Vainajan ruumiin kohtalosta on Studio55 tehnyt muutama vuosi sitten asiallisen jutun, josta käy ilmi monta perusasiaa.

        https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/viimeisesta-sydamen-lyonnista-hautaan-mita-tapahtuu-kuoleman-jalkeen/133988

        Terveyskylä.fi on julkaissut ohjeen omaisten kuolemanjälkeisistä toimista. Kuolemaan liittyy paljon paperityötä, josta osan voi antaa halutessaan hautaustoimiston hoidettavaksi, mutta on myös henkilökohtaisia, varsinkin rahaan liittyviä asioita joihin on syytä olla itse valmistautunut.

        https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo/palliatiivinen-hoito/saattohoidossa/kuoleman-jälkeen-huomioitavaa

        Suomessa siunataan edelleen suurin osa vainajista hautaan uskonnollisin menoin. Luterilainen kirkko kertoo hautajaisrituaaleistaan näin.

        https://evl.fi/perhejuhlat/hautajaiset/hautaan-siunaaminen

        Ortodoksisen kirkon hautajaisrituaaleista.

        https://ort.fi/tutustu-ortodoksiseen-kirkkoon/kuolema-ja-hautaan-siunaaminen

        Uskonnottomissa hautajaisissa ei ole säädettyjä rituaaleja, mutta monet haluavat jonkinlaisen ohjelmarungon tueksi.

        http://pro-seremoniat.fi/hautajaiset/

        Hautaustoimilaki säätelee hautaamista Suomessa. Suomalainen lainsäädäntö on osin tiukempaa kuin monissa maissa Pohjoismaiden ulkopuolella. Esimerkiksi tuhkaa ei lain mukaan saa jakaa, vaan se on sijoitettava yhteen paikkaan.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457


        Tuossa on vastinetta Aloittajan höpinöille. olkaa hyvät,

        ja pysy Aloittaja asiassa eikä asian vieressä. Hengellinen sinä et ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        TÄSSÄ TEILLE JA ALOITTAJALLE LISÄÄ OPPIA KUOLEMASTA.

        tässä vähän vastinetta Aloittajalle.

        ote; Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura Ry.

        Kysy kuolemantutkijalta: Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen osa 2
        Ilona Pajari

        Kuolema on hengellisen asian lisäksi myös hyvin konkreettinen tapahtuma, joka koskee monia eri ammattiryhmiä. Olen koonnut tähän joitakin ohjeita, joihin on hyvä tutustua vaikka kuolema, oma tai toisen, ei tuntuisi olevan lähellä. On hyvä tietää, mitä pitää itse tehdä ja mitä muut tekevät, jotta surussakin jaksaa ymmärtää asioita jotka eivät kuulu omaan arkeen.

        Vainajan ruumiin kohtalosta on Studio55 tehnyt muutama vuosi sitten asiallisen jutun, josta käy ilmi monta perusasiaa.

        https://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/viimeisesta-sydamen-lyonnista-hautaan-mita-tapahtuu-kuoleman-jalkeen/133988

        Terveyskylä.fi on julkaissut ohjeen omaisten kuolemanjälkeisistä toimista. Kuolemaan liittyy paljon paperityötä, josta osan voi antaa halutessaan hautaustoimiston hoidettavaksi, mutta on myös henkilökohtaisia, varsinkin rahaan liittyviä asioita joihin on syytä olla itse valmistautunut.

        https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo/palliatiivinen-hoito/saattohoidossa/kuoleman-jälkeen-huomioitavaa

        Suomessa siunataan edelleen suurin osa vainajista hautaan uskonnollisin menoin. Luterilainen kirkko kertoo hautajaisrituaaleistaan näin.

        https://evl.fi/perhejuhlat/hautajaiset/hautaan-siunaaminen

        Ortodoksisen kirkon hautajaisrituaaleista.

        https://ort.fi/tutustu-ortodoksiseen-kirkkoon/kuolema-ja-hautaan-siunaaminen

        Uskonnottomissa hautajaisissa ei ole säädettyjä rituaaleja, mutta monet haluavat jonkinlaisen ohjelmarungon tueksi.

        http://pro-seremoniat.fi/hautajaiset/

        Hautaustoimilaki säätelee hautaamista Suomessa. Suomalainen lainsäädäntö on osin tiukempaa kuin monissa maissa Pohjoismaiden ulkopuolella. Esimerkiksi tuhkaa ei lain mukaan saa jakaa, vaan se on sijoitettava yhteen paikkaan.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457


        Tuossa on vastinetta Aloittajan höpinöille. olkaa hyvät,

        ja pysy Aloittaja asiassa eikä asian vieressä. Hengellinen sinä et ole.

        Kiitti tosiaan tiedosta ja valaisevasta opista, jota ilman kukaan ei pysty elämään.

        p.s. *haukotus*


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Kiitti tosiaan tiedosta ja valaisevasta opista, jota ilman kukaan ei pysty elämään.

        p.s. *haukotus*

        OTE, Henki
        16.09.2022 21:32 >>p.s. *haukotus*>>

        >>haukottelu>> halveksinta on snobismia.

        >>Snobi on turhamainen, hienoina pidettyjen ihmisten jäljittelijä. Samalla kun snobi ihailee vaikutusvaltaisia ja äveriäitä ihmisiä, hän halveksii vähävaraisia ja vaikutusvallaltaan vähäisiä ihmisiä. Snobia kuvaakin toteamus “häpeää köyhää äitiään”.

        Snobi ilmaisee käyttäytymisellään, ettei hän viihdy siinä taloudellisessa tai sosiaalisessa asemassa, johon hän on joutunut. Hän yrittää nousukasmaisesti päästä ylemmäs yhteiskunnan tikapuilla. Tämä taas vaatii älyllistä liikkuvuutta ja vivahteiden tajua>>


        Aloittaja käyttää nimimerkkiä HENKI.

        Tuo tarkoitta aloittajasta, että hän on nipottaja...tulee "haukottelemaan" palstalle
        Mitään hengellistä tuossa aloittajssa ei ole.

        Joten tuo HENKI on tärkeilijä.
        Myös kyseessä on snobismista, eli aloittaja on myös snobi ottamalla nimimerkiksi HENKI.


        Te ette tuo julki Uskon, Pelastuksen ja Ylösnousemuksen evankeliumia ettekä evankelioi yhtään mitään tässä helluntailaisuuden-palstalla.

        TE HENKI-SNOBI OLETTE VÄÄRÄLLÄ PALSTALLA.
        Huomaa sinä Henki , että ette ole ”jollain S24-palstalla”.
        Olette helluntailaisuuden palstalla, ettekä tuo julki helluntailaista teologiaa ihmisestä. Ette tuo esille hengellistä asiaa.

        Yhteenveto: Teidän aloituksenne ja kommenttinne on turhanpäiväisiä tunteellisten ämmäin lihallisia tarinoita, sekundaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OTE, Henki
        16.09.2022 21:32 >>p.s. *haukotus*>>

        >>haukottelu>> halveksinta on snobismia.

        >>Snobi on turhamainen, hienoina pidettyjen ihmisten jäljittelijä. Samalla kun snobi ihailee vaikutusvaltaisia ja äveriäitä ihmisiä, hän halveksii vähävaraisia ja vaikutusvallaltaan vähäisiä ihmisiä. Snobia kuvaakin toteamus “häpeää köyhää äitiään”.

        Snobi ilmaisee käyttäytymisellään, ettei hän viihdy siinä taloudellisessa tai sosiaalisessa asemassa, johon hän on joutunut. Hän yrittää nousukasmaisesti päästä ylemmäs yhteiskunnan tikapuilla. Tämä taas vaatii älyllistä liikkuvuutta ja vivahteiden tajua>>


        Aloittaja käyttää nimimerkkiä HENKI.

        Tuo tarkoitta aloittajasta, että hän on nipottaja...tulee "haukottelemaan" palstalle
        Mitään hengellistä tuossa aloittajssa ei ole.

        Joten tuo HENKI on tärkeilijä.
        Myös kyseessä on snobismista, eli aloittaja on myös snobi ottamalla nimimerkiksi HENKI.


        Te ette tuo julki Uskon, Pelastuksen ja Ylösnousemuksen evankeliumia ettekä evankelioi yhtään mitään tässä helluntailaisuuden-palstalla.

        TE HENKI-SNOBI OLETTE VÄÄRÄLLÄ PALSTALLA.
        Huomaa sinä Henki , että ette ole ”jollain S24-palstalla”.
        Olette helluntailaisuuden palstalla, ettekä tuo julki helluntailaista teologiaa ihmisestä. Ette tuo esille hengellistä asiaa.

        Yhteenveto: Teidän aloituksenne ja kommenttinne on turhanpäiväisiä tunteellisten ämmäin lihallisia tarinoita, sekundaa.

        >>> Yhteenveto: ...

        Elämä helpottuu, kun lakkaa kuluttamasta omaa kallisarvoista energiaa "turhanpäiväisten tunteellisten ämmäin lihallisten tarinoiden, sekundan" kommentoimiseen. Ei siis pidä kuluttaa aikaa ja energiaa asioihin, jotka eivät saa aikaan tuloksia. Sen ajan voisi kättää vaikkapa luovan rukouksen lausumiseen tms.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Yhteenveto: ...

        Elämä helpottuu, kun lakkaa kuluttamasta omaa kallisarvoista energiaa "turhanpäiväisten tunteellisten ämmäin lihallisten tarinoiden, sekundan" kommentoimiseen. Ei siis pidä kuluttaa aikaa ja energiaa asioihin, jotka eivät saa aikaan tuloksia. Sen ajan voisi kättää vaikkapa luovan rukouksen lausumiseen tms.

        ote snobin kommentista
        >>Elämä helpottuu, kun lakkaa kuluttamasta omaa kallisarvoista energiaa>>

        kuuleppas..turhan energian kuluttaja ..lue tekstit ymmärryksellä ja käsitä ja myönnä itsellesi omat asiasi: energian käyttö, vääryyden, valheen ja synnin asiat.

        Yhteenveto: Teidän aloituksenne ja kommenttinne on turhanpäiväisiä tunteellisten ämmäin lihallisia tarinoita, sekundaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ote snobin kommentista
        >>Elämä helpottuu, kun lakkaa kuluttamasta omaa kallisarvoista energiaa>>

        kuuleppas..turhan energian kuluttaja ..lue tekstit ymmärryksellä ja käsitä ja myönnä itsellesi omat asiasi: energian käyttö, vääryyden, valheen ja synnin asiat.

        Yhteenveto: Teidän aloituksenne ja kommenttinne on turhanpäiväisiä tunteellisten ämmäin lihallisia tarinoita, sekundaa.

        Voin ymmärtää syvän kiintymyksesi, mutta en harrasta merkityksettömiä flirttisuhteita nettissä. Olen pahoillani.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Voin ymmärtää syvän kiintymyksesi, mutta en harrasta merkityksettömiä flirttisuhteita nettissä. Olen pahoillani.

        halveksinta on snobismia.
        ote >> en harrasta merkityksettömiä flirttisuhteita nettissä>>


        Snobi on turhamainen [flirttaileva] , hienoina pidettyjen ihmisten jäljittelijä. Samalla kun snobi ihailee vaikutusvaltaisia ja äveriäitä ihmisiä, hän halveksii vähävaraisia ja vaikutusvallaltaan vähäisiä ihmisiä. Snobia kuvaakin toteamus “häpeää köyhää äitiään”.

        Snobi ilmaisee flirttailevalla käyttäytymisellään, ettei hän viihdy siinä taloudellisessa tai sosiaalisessa asemassa, johon hän on joutunut. Hän yrittää nousukasmaisesti päästä ylemmäs yhteiskunnan tikapuilla. Tämä taas vaatii älyllistä liikkuvuutta ja vivahteiden tajua, jota Aloittajalla ei ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        halveksinta on snobismia.
        ote >> en harrasta merkityksettömiä flirttisuhteita nettissä>>


        Snobi on turhamainen [flirttaileva] , hienoina pidettyjen ihmisten jäljittelijä. Samalla kun snobi ihailee vaikutusvaltaisia ja äveriäitä ihmisiä, hän halveksii vähävaraisia ja vaikutusvallaltaan vähäisiä ihmisiä. Snobia kuvaakin toteamus “häpeää köyhää äitiään”.

        Snobi ilmaisee flirttailevalla käyttäytymisellään, ettei hän viihdy siinä taloudellisessa tai sosiaalisessa asemassa, johon hän on joutunut. Hän yrittää nousukasmaisesti päästä ylemmäs yhteiskunnan tikapuilla. Tämä taas vaatii älyllistä liikkuvuutta ja vivahteiden tajua, jota Aloittajalla ei ole.

        Aijaijai, jäit nyt valehtelusta kiinni.

        Kopioit tänne tyhmästi otteita Wikipedian artikkelista, mutta lisäsit tekstiin "viisauksia" omien tarkoitusperien ajamiseen. Artikkelissa ei mainita sanallakaan flirttiä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Snobismi

        En pidä valehtelijoista.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Aijaijai, jäit nyt valehtelusta kiinni.

        Kopioit tänne tyhmästi otteita Wikipedian artikkelista, mutta lisäsit tekstiin "viisauksia" omien tarkoitusperien ajamiseen. Artikkelissa ei mainita sanallakaan flirttiä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Snobismi

        En pidä valehtelijoista.

        hyvät S24-lukijat katsokaapa oikeesti miten snobi toimii palstalla...

        1. >> jäit nyt valehtelusta kiinni>>
        2. >>Kopioit tänne tyhmästi otteita>>
        3. >>En pidä valehtelijoista>>

        SNOBISTA ANNETUN MÄÄRITELMÄN MUKAAN SNOBI ON TURHAMAINEN IHMINEN
        MILLAINEN ON TURHAMAINEN SNOBI?

        YHTEENVETO SNOBIN KOMMENTISTA JA VASTAUS KYSYMYKSEEN:
        1. turhamainen on täynnä itseään, itsekeskeinen, omahyväinen, pollea, tärkeilevä, itserakas.

        2. turhamainen on sellainen joka ei ole löytänyt todellista identiteettiään

        3.snobit ovat tehopyhiä
        kovaäänisimmät ovat ensimmäisinä paheksumassa muiden moraalisia onnahduksia ja tekopyhyydessään syyttävät muita valehtelijoiksi, vaikka itse elävät ja toimivat S24-palstalla itsepetoksen vallassa sekä elävät ja toimivat nenästävedettyjen ihmisten tavoin.


    • Anonyymi

      Kastaa pitää heti, jotta perisyntinen ihminen pestään syntiriippuvuuksista ja kirouksista pois Kristuksen sovintoveren vuoksi ja lapsi saa kasteessa Pyhän Hengen lahjan. Sillä olla ei ole Kristuksen kasteessa antamaa Henkeä, se ei ole Jeesuksen oma ollenkaan, vaan maailmassa oleva pakana, ihan samassa asemassa kuin satanistin ja muslimin lapsi. Eihän ne mitään Kristukseen kastettuja lapsia ole.

    • Anonyymi

      Lahkolaisten uudestikasteessa Pyhä Henki pakenee ihmisestä pois ja tilalle pumpataan vierasta lahkohenkeä suoraan Amerikoista. Paha juttu.

      • Anonyymi

        Anabaptistisessa uudestikastessa ihmiseen laitetaan synteettistä öljyä oikean Kristuksen Hengen tilalle, jonka lapsi on saanut kasteessa Kristuksen omaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anabaptistisessa uudestikastessa ihmiseen laitetaan synteettistä öljyä oikean Kristuksen Hengen tilalle, jonka lapsi on saanut kasteessa Kristuksen omaksi.

        Paha henki eli kastedemoni on kuulemma ihan sammakon näköinen olento.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paha henki eli kastedemoni on kuulemma ihan sammakon näköinen olento.

        Se on nähty siellä akvaariopumpun vieressä.


    • Onko pahassa hyvää ja onko hyvässä pahaa? Mikä on hellareiden kanta tähän?

      • Vastauksia?


    • Anonyymi

      Uudestisyntymisen vastakohta on vanhastikuoleminen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe