Miksi Asperger-ihmiset käyttävät outoja sanoja?

Anonyymi-ap

Siis sanoja, jotka joko eivät tarkoita mitään tai voisivat tarkoittaa, mutta ne eivät ole vakiintuneet suomen kieleen.

7

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihin tämä sinun käsityksesi, että Asperger-henkilöt tekevät noin, perustuu? Jos se perustuu omakohtaiseen kokemukseesi jostain tuntemastasi assista, niin oletko varma, että kyse ei ole sellaisista sanoista, jotka kyllä tarkoittavat jotain, mutta joita sinä et ymmärrä puutteellisen sivistyksesi takia?

      Omasta puolestani voin kertoa, että minä en itse käytä sellaisia sanoja, jotka ei tarkoita mitään, mutta minulla on muutamia kavereita, jotka eivät ymmärrä ihan normaaleja suomen kielen sanoja. Esimerkiksi kerran kävi ilmi, että eräs kaverini ei tiennyt, mitä sana sovinisti tarkoittaa. Hän sitten vaan sanoi, että ei ymmärrä tuollaisia "ihme-sanoja".

      Korostettakoon vielä, että sinun ei pidä ymmärtää loukkaukseksi sitä, kun vihjasin, että kyse saattaa olla sivistyksesi puutteellisuudesta. Nähdäkseni jokaisen ihmisen sivistys on jossain määrin puutteellinen. Maailmassa on niin paljon tietoa, että yksi ihminen ei voi omaksua siitä kuin murto-osan.

      • Anonyymi

        No yksi tuntemani Asperger-henkilö käytti sellaisia sanoja jotka eivät ole oikeita. Nämä "sanat" olivat titakainen ja titakismi.


      • Anonyymi

        Kyllä itseltä aika useinkin tulee sanoja, jotka ei ole vakiintuneita kieleen. Vähän liian yksioikoisia käännöksiä tyyliin uninstall=epäasentaa, private label = epämerkkituotteita jne. Sinällään ihan loogisia, mutta neuronormaaleille vähän turhan hankalia.


    • Anonyymi

      Kyllä aspergerit ajoin keksivät uusia sanoja,
      Uusien käsitteiden keksiminen on ajattelun luovuutta ja omaperäistä ajattelua.

      • Anonyymi

        Niin taitavat keksiä, ja mäkin oon joskus kuullut ilmaisuja, joita en mitenkään voi ymmärtää vaikka kuinka selitettäisi. Luovuus ja omaperäisyys on muuten kyllä hyväksi. Mut ellei tiedä mikä on sovinisti, on kyse yleissivistyksen puutteesta mikä on ikävä kyllä kasvava ongelma.

        Sitten afasiakin voi aiheuttaa mm. ymmärtämättömyyttä tai outoja ilmaisuja, mut tämä ilmene vähän toisella tapaa eikä tällöin ole kyse lainkaan omaperäisyydestä. Joskus näin saatetaan luulla, jos tietämys ja toisen elekielen tulkinta puutteellista.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Nykyään on lyhenteitä, kuten emt ja tjsp

      • Anonyymi

        Nuo uuslyhenteethän valkenee googlaamalla.
        emt = en minä tiedä
        tjsp = tai jotain sinne päin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1762
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1758
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1241
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1067
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe