miten olette antaneet hevosillenne laidunaikana kivennäiset? minun polleni kun on niin nirso, ettei oikeen pidä kivennäisistä ja olenkin ne sekoittanut rypsiöljyyn ja kauroihin. siltikin sillä menee aikaa ennen kuin kuppi on tyhjä. kun kesäaikana en anna kauraa, miten sitten kivennäisten kanssa käykään? veteenkään niitä ei kai oikeen voi sekoittaa...
Vastaukset 3
- meilläkään ei meenaa kivenn...
kannattaa kokeilla tarjota hevoselle sitten vaikka vehnälesettä...turvottaa leseen nesin ja laittaa lopuksi kivennäisen sinne sekaan niin hevonen ei sitä voi ruuan seasta erotella.jos ei hepalle maistu niin kokeile laittaa siirappia tai mellaa(ei leikeseosta vaan sitä juoksevaa) ihan vähän joukkoon.jotkut väittää että lese muka veisi kivennäisen vaikutuksen jos niitä liottaa yhdessä mutta siihen en itse oikein uskoisi...jos kivennäinen lisätään vasta tarjontavalmiin leseen sekaan sitäkään ei tarvitse miettiä!
- Flikka
Kesällä laitumella hevonen joka ei saa kauraa ei tarvitse paljoa kivennäistä (laitumen kivennäiskoostumus on helpossa työssä tai levossa olevalle hevoselle sopiva), joten voit jättää kivennäisen syönnin hevosen oman arvion varaan eli osta jotain makeuttamatonta kivennäistä (eli kivennäistä, jossa ei ole melanssia tai on sitä vain ripaus) ja laita vapaasti saataville esim. pesuvatiin juomapaikan viereen. Hevonen syö siitä tarvitsemansa määrän. Tarkista ettei kivennäistä kulu yli 200g/hevonen/päivä (jotkut hevoset leikkivät kivennäisellä). Hevonen ei osaa arvioida kalsiumin tai fosforin saantia ja tarvetta, vapaassa syönnissä se arvioi tarpeen suolan tarpeen mukaan. Kivennäisissä on suolaa sopivassa suhteessa kalsiumiin ja fosforiin. Makeutettua kivennäistä hevonen syö helposti liika makeuden persolla.
- hevostilallinen
Syöttäisit Chevinal Plussaa? Se on maistuvaa hevoselle. Sen lisäksi pitää antaa kalkkia, koska se ei sisällä sitä. Itse annan kuitenkin vajaa puol litraa lesettä kyytipojaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1062195- 103886
- 64801
- 46790
Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???21716Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha511707Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk76640- 64605
Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik23580- 57551