Mainio koti Kultakaari Lahti

Anonyymi-ap

Hoitokoti johon en itse menisi. Itsemurha paras vaihtoehto.
Olen käynyt katsomassa tuttuani ,joka on petiin sidottu,hän makasi sängyssä aivan vaaka tasossa ja tv oli auki ,mutta sitähän hän ei nähnyt. Ystäväni persoona on muuttunut ja epäilen että ,se tietoon tullut kiusaaminen jota vanhuksiin kohdistettiin on jättänyt jälkensä.
Parasta olisi johtajan vaihto.

31

813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä niin. Itsemurhaa vain tekemään kaikki kynnelle kykenevät.

      Haukutaan koko hoitolaitos, kun kerran ollaan käyty kaveria katsomassa. Ei viitsitä kertoa mitään taustatietoja, kunhan huudellaan.

      Hyviä ratkaisuja teillä nykyään, mitäpä jos näyttäisit esimerkkiä? Tai pidä edes suusi nätissä supussa, jos ei tuon parempaa sieltä ulos tule.

    • Anonyymi

      No älä mee. Osta itelles hoitaja kotiin joka pitelee sua 24/7 kädestä kiinni. Tuollasia kurnuttajia kukaan halua hoitaakaan. Mutta hei, sitten kun johonkin hoivakotiin päädyt ja tolla asenteella jatkat, niin voipi hoito olla "niin metsä vastaa kuin sinne huutaa"-tyylistä ;D

    • Anonyymi

      Kyllä olen usein ystävääni katsomassa,. Nuori harjoittelija hoivakodista valitti Aluehallintovirastoon hoitokodista joten julkisuudessa, EteläSuomensanomissa
      kirjoitettu juttu on totta. Olen arvostellut tätä hoivakotia ,en muita. Että sellainen juttu.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista,alkuvastaukset liene hoitohenkilökunnalta.

      • Anonyymi

        Mietin aivan samaa, että näinköhän henkilöstö puollustautuu.-Vastauksista syntyi sellainen olo.


    • Anonyymi

      Pahinta, mitä joku osaa ko. talosta kertoa, on se kun "tuttu" makaa vaakatasossa sängyssä ja TV on auki...

      Voi kauheaa!!!

    • Anonyymi

      Kerrotaanpa tarina hieman eri tavalla:

      "Tuttavani asuu hoivakodissa. Hänen persoonallisuutensa on muuttunut ja tämähän on hyvin yleinen muistisairaden, etenkin Alzheimerin taudin ja otsa-ohimolohkorappeuman oire. Entisestä mukavasta mummosta on tullutaika ajoin levoton ja aggressiivinen.

      Hänet on vuoteessa lepositeissä, koska muutoin hän lähtisi vaeltelemaan. Huonon koordinaation, levottomuuden ja hahmotushäiriöiden vuoksi hän on hyvin kaatumisaltis. Lepositeet ovat ainoa keino estää häntä satuttamasta itseään ja aggressiivisuutensa vuoksi myös muita hoivakodin asukkaita. Ikävä kyllä ei ole mahdollista, että hänellä olisi hoitaja vierellään 24/7 valvomassa häntä.

      TV:tä tämä tuttavani ei enää kykene seuraamaan. Sairautensa vuoksi hän ei pysty hahmottamaan tarinan juonta. Lisäksi "kuvat ruudussa" usein hämmentävät häntä; hän ei enää pysty ymmärtämään TV:n tarkoitusta.
      Äänet kuitenkin rauhoittavat häntä. Siksi TV on auki siten, ettei hän näe sitä, mutta kuulee äänet ja sen vaulla saattaa tuntea, ettei ole aivan yksin. Hoivakodissahan muutoinkin on ääniä ympärillä, joten äänen kuuluminen on hänelle tuttua.

      Tuttavani makasi vaakasuorassa. Hieno juttu, sillä todennäköisesti juuri ennen käyntiäni hän makasi kyljellään tai vuoteenpääty kohotettuna. Hyvä, että hoitaja vaihtelevat hänen asentoaan, se vuoteenpääty kohotettuna -asentohan painaa ikävästi häntäluuta, jos siinä pidemmän aikaa joutuu olemaan. Altistaa painehaavoillekin. Uskon, että lähdettyäni hoitajat käyvät taas hieman muuttamassa tuttavani asentoa.

      Pelkkänä tuttavana -tai sanotaanko nyt vaihteeksi ystävänä- en tiedä kaikkea hänen tilanteestaan, sillä hoitohenkilökunta ei voi sitä minulle kertoa vaitiolo- ja salassapitovelvollisuutensa vuoksi, vaikka olenkin ystävällisesti yrittänyt heiltä kysellä.
      Kaiken edellämainitun silti tiedän ja ymmärrän, koska olenoma-aloitteisesti ottanut selvää muistisairauksista ja niiden oireista."

    • Anonyymi

      Hoitajat valittivat että isäni muka painaa liikaa vaikka painaa vain 325kg...eivät muka jaksaneet kahteen naiseen nostaa häntä....törkeää.

    • Anonyymi

      Onneksi voi tolkussaan ollessa päättää, ettei koskaan halua hoivakotiin, eikä edes kotihoivaa.
      Käsittämätöntä on tämä maailma, jossa pitkän iän ihanuus kuoletetaan pois vain, että saataisiin potilaita laitoksiin, jossa mihinkään muuhun työhön kelpaamattomat hoitsut voivat työllistyä.

      • Anonyymi

        Onneksi.

        Sinun kaltaisesi kyllä helposti tunnistaa sitten, kun/jos hoidettavana olet. Hoitokin saattaa olla sen mukaista...
        Suosittelen sinulle hoitotestamentin tekoa, ettet vain minun hoidettavakseni päädy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi.

        Sinun kaltaisesi kyllä helposti tunnistaa sitten, kun/jos hoidettavana olet. Hoitokin saattaa olla sen mukaista...
        Suosittelen sinulle hoitotestamentin tekoa, ettet vain minun hoidettavakseni päädy.

        Toki olen jo hoitotestamenttini tehnyt. Muutenkin olen varautunut, vaikka olen vasta 68 v. Mulla on omavalvontasysteemi, eli vihko sininen, johon kirjaan joka aamu klo 8.00 onko olo ok. Testini sisältää sormet ja varpaat, näön, kuulon ja muistin. Mille tuntuu, maistuu ja mitä näkyy. Tuleeko pissa hyvin ja kakka. Näyttääkö naamataulu peilissä tutulle?
        On olemassa suunnitelma, jos ei homma enää toimi, joten älä huolehdi, en tule hoivattavaksi.


      • Anonyymi

        Voisitko käyttää vaikkapa vain pienen hetken sen miettimiseen, että siellä hoivakodeissa on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä, onnellisia ja omasta mielestään onnekkaita, että ovat päässeet turvalliseen ympäristöön pois kodin yksinäisyydestä ja vaaroista.

        Ja jokainen, joka vielä pystyy ja kykenee, kertoo sen myös ääneen. Miksi sinä katselet asiaa ja aihetta, josta et tiedä mitään, vain väärältä puolelta? Mitä se kertoo sinusta? - Nm. Hoivakodeista ei mitään


      • Anonyymi

        Kaikista ihmisistä ei ole hoitotyöhön luonteensa vuoksi. Käyttävät hyvin rivoja sanoja, kiroavat ja repivät vanhukset vessaan, että mustelmia tulee käsivarteen.
        Itse kuolen kotona, ettei tarvitse tuollaisten kynsiin joutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi.

        Sinun kaltaisesi kyllä helposti tunnistaa sitten, kun/jos hoidettavana olet. Hoitokin saattaa olla sen mukaista...
        Suosittelen sinulle hoitotestamentin tekoa, ettet vain minun hoidettavakseni päädy.

        Mistä tiedät että elät niin kauan, soititko astral telkkuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät että elät niin kauan, soititko astral telkkuun?

        Duh, mistä kukaan tietää yhtään mitään?
        Mistä tiedät, ettet saa ensi yönä aivoinfarktia ja joudu hoivakotiin?

        Olisko sinulla jotain järkevääkin annettavaa keskustelulle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikista ihmisistä ei ole hoitotyöhön luonteensa vuoksi. Käyttävät hyvin rivoja sanoja, kiroavat ja repivät vanhukset vessaan, että mustelmia tulee käsivarteen.
        Itse kuolen kotona, ettei tarvitse tuollaisten kynsiin joutua.

        Luonteeltaan epäsopivat eivät tee hoitotyötä kovinkaan kauaa, usko pois. Se täytyy tunnustaa, että hoitajat kyllä kiroilevat paljon, mutta eivät asiakkaille / asukkaille / potilaille tms. hoidettaville. Kiroaminen kertoo jotain tämän ajan hoitotyön mentaliteetista, työolosuhteista ja -mukavuudesta yms., mitä alasta tietämätön ei osaa edes ajatella. - Nm. Keskity olennaiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luonteeltaan epäsopivat eivät tee hoitotyötä kovinkaan kauaa, usko pois. Se täytyy tunnustaa, että hoitajat kyllä kiroilevat paljon, mutta eivät asiakkaille / asukkaille / potilaille tms. hoidettaville. Kiroaminen kertoo jotain tämän ajan hoitotyön mentaliteetista, työolosuhteista ja -mukavuudesta yms., mitä alasta tietämätön ei osaa edes ajatella. - Nm. Keskity olennaiseen

        Onko semmoinen hoitaja oikein asiallinen vanhukselle, joka sanoo "että nosta persettä", kun nostaa vanhuksen ylös sängystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko semmoinen hoitaja oikein asiallinen vanhukselle, joka sanoo "että nosta persettä", kun nostaa vanhuksen ylös sängystä?

        Miten sinulle pitää sanoa? Tiedän pilvin pimein hoidettavia tyyppejä, jotka eivät ymmärrä muita sanoja kuin ne rehelliset ja raadolliset. - Nm. Asiat niiden oikeilla nimillä


    • Anonyymi

      Minäpä kerron teille eilisestä työvuorostani ikääntyneiden hoivakodissa.

      Heti aamulla kuulin, että kolme hoitajaa on poissa ja tilalle saatu vain yksi sijainen, keikkalainen, joka oli ollut ko. talossa vain pari kertaa aikaisemmin. Jouduin siis aamuvuorossa tekemään lähes kahden ihmisen työt.
      Hoidettavia oli 11. Raportin kuuntelu, kirjausten tarkastaminen. Yhdentoista ihmisen aamutoimet; WC-käynnit, pesut, pukemisessa avustaminen, hiusten laitto, juttelut, vitaalien mittaukset (verenpaine, lämpö, verensokeri) neljältä. Aamulääkkeet, jotka eivät voineet odottaa aamupalaan asti, viidet insuliinit, kaksi Klexanen pistoa. Aamupalalle vieminen - 8 kykeni aamupalapöytään, kolmelle aamupala vuoteeseen ja syöttämisessä avustaminen. Joka välissä pyykkiä koneeseen, koneesta pois, viikkausta, huoneisiin viemistä.
      Olin vastaava hoitaja, joten neuvoin toki sijaista ja auttelin kollegoita.

      Kyllä, kello oli lähes puoli 12, kunnes tämä oli tehty. Kurjan pitkään joutuivat viimeiset odottelemaan, mutta minä voin olla vain yhdessä paikassa kerrallaan.

      Johan siinä vaiheessa ensimmäiset halusivat jo lepäämään, joten ei kun vessaan ja vuoteeseen. Päivälääkkeet joillekin, vitaalit kahdelta. Kollegoiden avustamista.
      Kirjausta. Lääkäriin yhteys parin asukkaan kohdalla, kun vitaalit heittelivät.
      Iltalääkkeiden jako valmiiksi. Pyykkiä. Pari omaistakin soitteli ja kyseli kuulumisia.

      Lounas? Missä vaiheessa sen olisin ehtinyt syödä?

      Iltavuoro saapuu. Raportti. Joku puuttuu, on siis taas vajaamiehitys. Ei asukkaita kolmen hoitajan voimin hoideta, joten jäin myös iltavuoroon. Kaikki alusta; päivällinen, lääkkeet, pesut, vaatteiden vaihdot, iltapala, lääkkeet, sänkyyn avustaminen.
      Saan tästä toki jokusen vapaatunnin, pidän ne sitten joskus, kun ei ole vajaamiehitystä. Jos en ehdi tämän jakson aikana pitää niin voi voi, sinne katosivat ne vapaat. Ei niitä minulle rahanakaan korvata, meillä on ylityökielto.

      Koko päivän aikana yksikään asukas ei kuullut yhtään kirosanaa, ei minulta, ei kollegoiltani. Jokainen asukas sai hymyt, juttelua, kädestä pitämistä, kuuntelua. Myös se mummo, joka löi minua nyrkillä alapesujen aikana, sylki päälleni ja yritti vielä purrakin.

      Tänään minulla on vapaapäivä, huomenna todennäköisesti sama rumba TAAS kerran. Kuten viime lauantaina ja perjantaina. Kuten kenties ylihuomenna.

      Joten ANTEEKSI IHAN HELVETISTI, jos taukohuoneessa tai vapaa-aikanani kiroilen. Paska hoitaja, senhän olen täältäkin saanut monen monta kertaa lukea.

      • Anonyymi

        Protestoin just tollasta työkulttuuria vastaan! Yleistynyt käytäntö ”ylityöt” ja ”pitkät päivät”!

        Oletetaanko, että kaikki nykyiset hoitajattaret ovat naimattomia ja perheettömiä ”kutsumustyötä” tekeviä, että pystyvät tekemään työtä nykyisen työkulttuurin mukaan?

        Ei välttämättä voi olla varma palkanmaksusta tai vapaapäivien pitämisestä!

        Kuka suostuu toteuttamaan nykyistä työkulttuuria?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Protestoin just tollasta työkulttuuria vastaan! Yleistynyt käytäntö ”ylityöt” ja ”pitkät päivät”!

        Oletetaanko, että kaikki nykyiset hoitajattaret ovat naimattomia ja perheettömiä ”kutsumustyötä” tekeviä, että pystyvät tekemään työtä nykyisen työkulttuurin mukaan?

        Ei välttämättä voi olla varma palkanmaksusta tai vapaapäivien pitämisestä!

        Kuka suostuu toteuttamaan nykyistä työkulttuuria?

        Veikkaan, että hoivapalveluissa työskentelevät ovat työssään siksi, että alalle pääsy on helppoa. Kun työhön hakeudutaan, ei tajuta ollenkaan, että laitokset toimivat rahaa saadakseen, mahdollisimman vähin kustannuksin.
        Tuskin kukaan ajatteleva ihminen haluaisi olla oman työpaikkansa asiakas. Mielettömyys on tyrmäävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan, että hoivapalveluissa työskentelevät ovat työssään siksi, että alalle pääsy on helppoa. Kun työhön hakeudutaan, ei tajuta ollenkaan, että laitokset toimivat rahaa saadakseen, mahdollisimman vähin kustannuksin.
        Tuskin kukaan ajatteleva ihminen haluaisi olla oman työpaikkansa asiakas. Mielettömyys on tyrmäävä.

        Siinähän veikkaat ja nolaat itsesi samalla.

        Minä hakeuduin alalle, koska halusin, ja haluan edelleen, tehdä oikeasti merkityksellistä työtä, sellaista, jossa pystyn oikeasti olemaan avuksi.
        Ja kyllä, tajusin jo peruskoulussa, että liikeyritysten tarkoitus on tehdä voitoa. Tuskin se kenellekään täyspäiselle tulee yllätyksenä, vaikka niin kuvitteletkin.

        Minun työnantajani on kuitenkin kaupunki. Kaupungit ja kunnat eivät tee sentin senttiä voittoa toiminnallaan tällä alalla - päinvastoin; silkkaa tappiota.

        Lisäksi; mielelläni olisin tämän työpaikan asiakas. Meillä saa hyvää hoitoa ja ystävällistä, välittävää kohtelua.
        Se, mitä kulissien takana tapahtuu, ei ole asukkaiden vika eikä heitä siitä laiteta kärsimään.

        Tällaista työntekoa ja työlle omistautumista on sinun tietenkin mahdotonta käsittää, itsekeskeinen paska kun kuulostat olevan.


      • Anonyymi

        Vaihda hyvänen aika ammattia, kun olet noin väsynyt. Turha Sinun on valittaa työstäsi tällä palstalla. Mene johtajalle valittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda hyvänen aika ammattia, kun olet noin väsynyt. Turha Sinun on valittaa työstäsi tällä palstalla. Mene johtajalle valittamaan.

        Niin suunnittelen tekevänikin, ammatinvaihtoa siis. Heti kun löydän uuden työn.
        Saatte jäädä niiden kielitaidottomien, "helposti alalle pääsevien" käsiin.
        Minä suuntaan osaamiseni erikoissairaanhoitoon.

        Ja millä auktoriteetilla sinä minulle sanelet, mistä tälle palstalle kirjoitan? Vanhustenhoitoon tämäkin liittyy, hyvin vahvasti ellet sitä tajunnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihda hyvänen aika ammattia, kun olet noin väsynyt. Turha Sinun on valittaa työstäsi tällä palstalla. Mene johtajalle valittamaan.

        "Väsynyt" ja käyrä tapissa ovat kaksi eri asiaa. Et näemmä ymmärtänyt hänen kommenttinsa kertomaa. Aika yleisesti "kulissien" takaiset tapahtumat ovat niitä, jotka saavat ihmiset tekemään alan- tai työpaikanvaihtopäätöksensä. - Nm. Paikka vaihtuu, kulissit pysyvät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaan, että hoivapalveluissa työskentelevät ovat työssään siksi, että alalle pääsy on helppoa. Kun työhön hakeudutaan, ei tajuta ollenkaan, että laitokset toimivat rahaa saadakseen, mahdollisimman vähin kustannuksin.
        Tuskin kukaan ajatteleva ihminen haluaisi olla oman työpaikkansa asiakas. Mielettömyys on tyrmäävä.

        Sama työkulttuuri se toimii niin yksityisellä, kun kunnallakin.

        Aikoinaan, kun työt aloitin oli erikseen sosiaali- ja terveyspalvelut. En koskaan olisi ala edes harkinnut, jos se olisi ollut nykyisenlaista sekasotkua. Ihan poliittisin päätöksin on nykyinen työkulttuuri luotu. Eikä siinä ole enää mitään hyvää, koskien kaikkia soten, varhaiskasvatuksen, koulutuksen ym. aloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin suunnittelen tekevänikin, ammatinvaihtoa siis. Heti kun löydän uuden työn.
        Saatte jäädä niiden kielitaidottomien, "helposti alalle pääsevien" käsiin.
        Minä suuntaan osaamiseni erikoissairaanhoitoon.

        Ja millä auktoriteetilla sinä minulle sanelet, mistä tälle palstalle kirjoitan? Vanhustenhoitoon tämäkin liittyy, hyvin vahvasti ellet sitä tajunnut.

        Etkö osaa kiittää itseäsi, kun selvisit kovasta työpäivästä?
        Kiitä myös Jumalaa, että antoi voimia työtehtäviin. Kohta olet sinäkin muutaman vuoden päästä vanhus ja huomaat toiselta puolelta nämä tällaiset kommentit. Itse olen päättänyt kotona nukkua pois, kun en selviä yksin elämässäni. Annan avaimeni ystävälleni, joka tulee katsomaan välillä, olenko kuollut. Kun olen nukkunut pois niin soittaa sitten ambulanssin, poliisin ja hautausurakoitsijan.


    • Anonyymi

      Minä kyllä voin hyvinkin sanoa asiakkaalle "nosta persettä", jos asiakas itse puhuu perseestä mieluummin kuin vaikka takapuolesta.
      Tykkäävät siitä, että heille puhutaan heidän omalla kielellään, kuin vertaiselleen.

      Toiset kaipaavat korrektimpaa puhetta ja heitä voidaan sitten vaikka pyytää siirtymään vertikaalisesti gluteus maximusten tonusta lisäämällä.

      Kas, kohdataan jokainen yksilönä.

      • Anonyymi

        Kyllä pitää pystyä hoitsun yksin liikuttamaan 350kg painoista vanhusta hoivakodissa , muuten ilmoitus eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pitää pystyä hoitsun yksin liikuttamaan 350kg painoista vanhusta hoivakodissa , muuten ilmoitus eteenpäin.

        Ei pidä ja se on myös kiellettyä. Jotta liikuttele sinä vain aivosolujasi paremmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe