En ole ikinä kuullut puhuttavan..
Onko sinulle tuttu sana maitopeilari?
12
1184
Vastaukset
- Anonyymi
Jotenkin kalskahtais tutulta lapsuudestani silloin, kun olin vaahtosammuttimen kokoinen. Olisko sellainen alumiinen n. parin litran kannellinen maitokannu/maitohinkki?
- Anonyymi
Kyllä Maito Peilari on hyvin tuttu sanonta.
Peilaria käytettiin tinkimaidon hakemiseen Maatalosta.
Peilariin voitiin myös poimia marjoja jne.
Peilari saattoi olla myös ruostumatonta terästä. Tai Emaloitu
Peilarilla oli useita erilaisia kokoja - Anonyymi
Maitopääläri oli tuttu ”maalla”
- Anonyymi
Meillä sanottii tuotä peelaria hinkiksi,tonkka on se isompi missä maito laitettiin kylmänä meijeriin.
- Anonyymi
Hinkki sana on tuttu.
Maito Hinkki on tuttu ja siitä on väännetty Hinkit tarkoittamaan naisten rintoja
Jossain pohjoisessa se on kuulemma pääläri. Varmaan sama astia mikä meillä 50-luvulla tunnettiin nimellä läkki. Sangasta kannettava alumiinipönttö. Eräs kaupungissa töissä käyvä naapuri haki meiltä sellaisella ”tinkimaitoa” aina 2,5 litraa kerrallaan.
Nykyään sellainen (hylättynä löydetty) on minulla sängyn jalkopäässä. Ihan kätevä. Jos yöllä herää kusihätään, ei tarvitse hortoilla vessaan talon vastapäiseen nurkkaan.- Anonyymi
Kutsuttiin myös maitohinkiksi. Sellainen litran kannellinen "ämpäri", jolla haettiin maitoa maalla naapuritalosta.:D
- Anonyymi
Siis maitokannu. Lapualla päin puhutaan kai hinkistä, täällä Ilmajoella vain kannu, iso meijeriin menevä oli tosiaan tonkka.
- Anonyymi
maito|pääläri s.
Näytä: Koko artikkeli | Jäsennys | Ilman esimerkkejä
kannellinen ja sangallinen metallinen maitoastia. [kartta]
Levikki: joitakin tietoja KarP PohK-P Kai, Kiuruvesi Alatornio.Asu myös maitopeilari, maitopäälari, maitopäälläri, maitopääräri.
Esimerkit
Minä otin maetopeelarin jos oesin suanna maetoo. Kiuruvesi
https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&sms_id=SMS_995709be02d2786a64364c3dc7ea71b8&word=maitopeilari&list_id=178509&type=m - Anonyymi
Ei ole peilari vaan peelari. On kannellinen ja rivallinen muutaman litran vetävä metalliastia ,maitontonkan mallinen. Siis pyöreä la hartiallinen eli ylhäälle yläosaltaan suippeneva kannellinen "pönttö". Korkeus ehkä 25 cm.leveys n 15cm. Sillä ennen haettiin maitoa tiloilta. Ennenkuin oli sitä kaupassa myynnissä.
- Anonyymi
Suomessa noita murteita riittää.Braheassa nyk
Lieksassa se oli pilari.
terv. Sudeettisavolainen Salossa- Anonyymi
Peilari ei pilari terv
SsS
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1018827
- 474349
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021946Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html391554- 241480
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341209Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121190Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53887Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31872Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837