Kirkkolain käsittely, kierros 2, alkoi

HE 108/2022 eli Hallituksen esitys eduskunnalle kirkkolaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi on nyt käsittelyssä. Perustuslakivaliokunta päätti asiantuntijasuunnitelmasta: "- - professori Mikael Hidén, professori Olli Mäenpää, professori Tuomas Ojanen, professori Veli-Pekka Viljanen, professori Janne Salminen ja professori Tomi Voutilainen".

Jaksaako joku kaivaa heidän lausuntojaan edelliseltä kierrokselta?

35

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuule ei kukaan millään jassa

    • Anonyymi

      Kuuluuko tuoi hautaustoimi tähän myös? Jos on velvollisuus pitää yleisiä hautausmaita, niin on hiukan erikoista ettei ole velvollisuutta tarjota tilaa, jossa voidaan pitää hautajaistilaisuus.

      • Suoranaisesti ei, hautaustoimilaki on erikseen. Taitavat hautaukseen liittyvät säännöt olla jo nyt kirkkojärjestyksen eikä kirkkolain puolella.

        Asiasta lienen samaa mieltä. Nykyinen velvollisuus on hiukan omituisesti puolittainen.


    • Anonyymi

      Miksi kirkko haluaa, että eduskunta säätää lailla, mikä uskontunnustus kirkolla on?! Samalla toisesta suupielestä heitellään vitsauksena, että kirkko ja valtio erotettiin jo 150 vuotta sitten. Heh.

      • Anonyymi

        Tässä on tosiaan outouksia enemmänkin. Eduskunnalla ei pitäisi olla mitään tekoa kirkon kanssa, jos kirkko todellakin olisi erotettu valtiosta. Taas on vaan tehty silmänkääntötemppu sijaan.


    • Eduskunnan sivu: "odottaa PeVL, tammi/helmikuu 2023".

      • Anonyymi

        Nyt noussut esiin eräiden lakien käsittelyn viivästymisestä ruuhkan vuoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt noussut esiin eräiden lakien käsittelyn viivästymisestä ruuhkan vuoksi.

        En yllättyisi jos tämä(kin) raukeaisi. Vaaleihin ei ole enää kovin kauaa.


    • Anonyymi

      Vapaa-ajattelu on väsähtänyttä ET-jauhantaa ja niitä iänikuisia hautausmaajuttuja ja purnausta kirkon hautausmaiden kappaleiden käyttöoikeudesta vapariruumiiden protuttamiseen.

      Vapareille pitää järjestää 10 hehtaarin suuruinen hautausmaa-alue ja kappeli valtion varoin Metsähallituksen mailta jostain Savon seuduilta .

      Hautausmaalle
      ♨️Liekkimaljatunnukset♨️
      Hautausmaalle nimeksi vaikka:
      "Kalmankaltio"

      Hautaus kunnialaukauksin (Savon Prikaati).
      Hävittäjien ylilento eri maksusta (Karjalan Lennosto).
      Näin saadaan vapaa-ajattelijat pullautettua pois kirkon hautausmailta.

      Terv.
      Toivo Tuonela

    • Ei taida tällä vaalikaudella edistyä. 14.9. on perustuslakivaliokunta hyväksynyt asiantuntijasuunnitelman, sen jälkeen ei mitään.

    • Anonyymi

      Parempi siirtää PRH:lle.

    • Sittenkin. Valmistava keskustelu ensi keskiviikkona, yksityiskohtainen jo pari päivää sen jälkeen. PeV aikonee saada tämän nopeasti maaliin. Toisaalta onpa tästä jo aiemmat asiantuntijoiden lausunnot olemassa.

      • Käsittelyssä. Valmistunee melko pian, ehkä jo ensi viikolla PeV lausunto. Jos se ei tyrmää muutosta, kuten ei pitäisikään aiemman perusteella tehdä, tämä laki tulee valmiiksi.


    • Anonyymi

      Vois siirtää PRH:lle.

      • Anonyymi

        Tämä on perustuslain takana.


    • Noniin, PeV lausui viimein.

      "Perustuslakivaliokunnan tuolloisen arvion mukaan kirkkolain erityinen säätämisjärjestys rajoittaa merkittävästi eduskunnan lainsäädäntövaltaa kirkkolain alaan kuuluvissa asioissa ja on tässä suhteessa valtiosääntöoikeudellisessa järjestelmässämme hyvin poikkeuksellinen, eikä se ole valtiosääntöisesti ongelmaton. - - hallintovaliokunnan on syytä tehdä uudelleenarviointia edellyttävä lausumaehdotus eduskunnalle."

      https://uskonnonvapaus.fi/2020/pev-kirkkolaki.html

      • Anonyymi

        Tämä on varsin mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on varsin mielenkiintoista.

        Ei tämä mihinkään johda. Edellisellä kierroksella valiokunta totesi ettei tämä muuta kirkon ja valtion suhteita ja tyytyi siihen.

        Eroakirkosta.fi saa jauhaa vielä jokusenkin vuoden ennenkuin jäsenmäärän lasku pakottaa miettimään oikeasti kirkon ja valtion eroa.


    • Pidän mahdollisena, mutta en todennäköisenä, että tämä tullaan jälkikäteen näkemään jonkinlaisen alkupisteenä valtionkirkkojärjestelmän alasajolle.

      • Anonyymi

        Sinähän olet sanonut, ettei Suomessa ole valtionkirkkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän olet sanonut, ettei Suomessa ole valtionkirkkoa.

        "Tässä yhteydessä on huomautettava siitä, että vaikka evankelis-luterilainen kirkko on valtiokirkon asemassa --"

        -- Professori Tuomas Ojanen asiantuntijalausunnossaan perustuslakivaliokunnalle.


    • Hallintovaliokunta käsittelee tätä torstaina. Oletan että silloin valmistuu mietintö, ja ensi viikolla täysistunto hyväksyy lain.

    • Anonyymi

      Kun laki on ok

      niin puretaanko sitten Vapariliitto ja sen kiinteistöomaisuus jaetaan sosialis tien suhteessa ja taputtaessa, pari miljoonaa

    • Anonyymi

      Hallintovaliokun sorvaajaksi.

      • Anonyymi

        Noudattaen perustuslakivaliokunnan lausuntoa.


    • Anonyymi

      Tarkoitus siis on, että eduskunta antaa erillisen lausuman kirkkolain käsitteleyn yhteydessä.

      • Ei antanut. Eilen oli 1. käsittely ja siinä oli vähän keskustelua tunnustuspykälän paikasta. Päivi Räsänenkään ei kehunut kirkkoa, mainitsi vain byrokratiasta: "Voin kertoa teille, että olin kyllä aika hämmentynyt, kun olin kirkollisasioista vastaava ministeri ja pöydälleni alkoi tulla paksuja nippuja esityksiä, joita oli käsitelty monessa, monessa portaassa, kirkollisessa hallinnossa, ja asiat, joita ne koskivat, olivat esimerkiksi Peräseinäjoen sankarihautausmaan nimikilpien tekstin taustan syventäminen, josta ministerin piti tehdä lopullinen päätös - -"

        Sinänsä toki hyvä, että kirkkolaista saa jatkossa tolkkua. Ja olihan tässä nyt edistystä tuomioistuimien ilmoitusvelvoitteen verran.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei antanut. Eilen oli 1. käsittely ja siinä oli vähän keskustelua tunnustuspykälän paikasta. Päivi Räsänenkään ei kehunut kirkkoa, mainitsi vain byrokratiasta: "Voin kertoa teille, että olin kyllä aika hämmentynyt, kun olin kirkollisasioista vastaava ministeri ja pöydälleni alkoi tulla paksuja nippuja esityksiä, joita oli käsitelty monessa, monessa portaassa, kirkollisessa hallinnossa, ja asiat, joita ne koskivat, olivat esimerkiksi Peräseinäjoen sankarihautausmaan nimikilpien tekstin taustan syventäminen, josta ministerin piti tehdä lopullinen päätös - -"

        Sinänsä toki hyvä, että kirkkolaista saa jatkossa tolkkua. Ja olihan tässä nyt edistystä tuomioistuimien ilmoitusvelvoitteen verran.

        Mutta eihän lausumaesitystä tai -päätöstä tehdä 1. käsittelyssä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän lausumaesitystä tai -päätöstä tehdä 1. käsittelyssä?

        No niinpäs juupas. Minun mokani.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No niinpäs juupas. Minun mokani.

        Toivottavasti eduskunta ei mokaa.


    • Ei tullut lausumaa. Laki hyväksyttiin tänään.

      • Anonyymi

        Valiokuntien kannat ovat osa lainvalmizteluaineistoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe