Onko adventistien dekalogi Rakkauden laki?

Anonyymi-ap

Rakkauden laki on nimitys Jeesuksen laille, joka käsittelee rakkautta ja joka on KAIKEN täyttymys (Jeesuksessa). Se on siis eri asia kuin Kymmenen käskyn laki, jossa kukaan ei saanut kokea vanhurskautta eikä siis minkäänlaista täyttymystä. Tässä suurin osa rakkautta käsittelevistä jakeista:

Johannes 13:34-35: Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus.

1. Johanneksen kirje 2:7-11: Rakkaani, en kirjoita teille uutta käskyä vaan vanhan käskyn, joka teillä on ollut alusta asti. Tämä vanha käsky on se sana, jonka te olette kuulleet. Kuitenkin kirjoitan teille uuden käskyn, joka on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys väistyy ja todellinen valo jo loistaa. Joka sanoo olevansa valossa mutta vihaa veljeään, on yhä pimeydessä. Joka rakastaa veljeään, pysyy valossa, eikä hän ole lankeemukseksi kenellekään. Mutta joka vihaa veljeään, on pimeydessä. Hän vaeltaa pimeydessä eikä tiedä, minne menee, sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.

2. Johanneksen kirje 4-6: Tulin hyvin iloiseksi, kun huomasin lastesi joukossa niitä, jotka vaeltavat totuudessa sen käskyn mukaan, jonka olemme Isältä saaneet. Ja nyt, rouva, minulla on sinulle pyyntö, ei niin kuin kirjoittaisin sinulle uuden käskyn vaan sen, joka meillä on ollut alusta asti: meidän tulee rakastaa toisiamme. Rakkaus on sitä, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämän käskyn te olette kuulleet alusta asti, ja sen mukaan teidän tulee vaeltaa.

Rakkauden laki on siis ollut alusta asti. Silti dekalogi ei mainitse tätä lakia. Vanhasta testamentista löytyy kuitenkin viittauksia tähän lakiin. Tämä seuraava raamatunpaikka yhdistää Vapauden laki-nimen Rakkauden lakiin, koska siinä mainitaan vapauden lain sisältävän samoja Jeesuksen käskyjä kuin Rakkauden lakikin sisältää.

Jaakobin kirje 1:25-27: Mutta se, joka on katsonut täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä eikä ole muistamaton kuulija vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään. Jos joku luulee palvelevansa Jumalaa mutta ei hillitse kieltään, hän pettää sydämensä ja hänen jumalanpalveluksensa on turha. Puhdasta ja tahratonta jumalanpalvelusta Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdingossaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.

Jaakob yhdistä. Vapauden lain ja Rakkauden lain kertomalla niiden sisällöstä. Niiden sisältö on sama. Siinä on vahva viittaus Jeesuksen sanoihin siitä, millainen on rakastava uskova: Matteus 25:37-43 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: "Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoisena ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut muukalaisena ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?" Niin Kuningas vastaa heille: "Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle." Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: "Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa."

Kuninkaallinen laki on Vapauden laki, joka on myös Rakkauden laki. Rakkauden laki sisältää myös sen, ettei pidä katsoa henkilöön. Dekalogi ei maininnut tätäkään käskyä ja siitä voidaan myös päätellä, että Rakkauden laki on eri laki kuin dekalogi.

Seuraavassa Jaakob mainitsee Rakkauden lain, joka ei katso henkilöön: Jaakobin kirje 2:8-13: Jos te noudatatte Raamatun kuninkaallista lakia: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, te teette oikein. Mutta jos te katsotte henkilöön, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät lainrikkojiksi. Sillä se, joka pitää koko lain mutta rikkoo yhdessä kohdassa, on syyllinen kaikissa kohdin. Hän, joka sanoi: Älä tee huorin, sanoi myös: Älä tapa. Jos et teekään huorin mutta tapat, olet lainrikkoja. Puhukaa ja toimikaa niin kuin ne, jotka tuomitaan vapauden lain mukaan. Tuomio on näet armoton sille, joka ei ole osoittanut laupeutta. Laupeus saa tuomiosta riemuvoiton.

...jatkuu...

4

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ..,jatkuu...

      Jeesus antaa esimerkin ja käskyn Rakkauden laista ja siitä, ettei pidä katsoa henkilöön: Luukas 10:33-37: Mutta kun eräs sitä tietä matkustava samarialainen tuli paikalle ja näki miehen, hänen tuli tätä sääli. Hän meni miehen luo, vuodatti öljyä ja viiniä haavoihin ja sitoi ne. Sitten hän nosti miehen juhtansa selkään, vei hänet majataloon ja hoiti häntä. Seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaaria, antoi ne majatalon isännälle ja sanoi: Pidä hänestä huolta, ja jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä maksan ne sinulle palatessani. Kuka näistä kolmesta sinun mieleståsi oli rosvojen käsiin joutuneen miehen lähimmäinen? Lainoppinut vastasi: Se, joka osoitti hänelle laupeutta. Jeesus sanoi hänelle: Mene ja tee sinä samoin!

      Johannes 15:9-10: Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos pidätte minun käskyni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

      Tässä on Jeesuksen rakkauden käsky eli rakkauden laki: Johannes 13:34: Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne.

      Johannes 15:17: Sen käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne.

      Matteus 22:36-40: Opettaja, mikä on lain suurin käsky? Jeesus vastasi hänelle: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikella ymmärrykselläsi. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän kaltainen, on: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näihin kahteen käskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.

      Tässä jälleen puhuttiin lähimmäisen rakkaudesta mutta kymmenessä käskyssä ei ole moista mainintaa. Mooseksen muissa laeissa kuitenkin on. Siksi Rakkauden lain täytyy olla jokin toinen laki kuin dekalogi. Ja käyhän se tekstistäkin ilmi, että tämä rakkautta käsittelevä laki on suurempi kuin muut Mooseksen lait, sillä paitsi, että tämä laki käsittelee rakkautta, sen lisäksi se sisältää myös KOKO lain ja profeetat. Seuraavassa selitetään, miten dekalogin käskyt sisältyvät Rakkauden lakiin.

      Roomalaiskirje 13:8-10" "Älkää olko kenellekään mitän velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain. Sillä käskyt Älä tee huorin, Älä tapa, Älä varasta, Älä himoitse ja mikä muu käsky tahansa sisältyvät tähän sanaan: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. RAKKAUS ON SIIS LAIN TÄYTTYMYS."

      Tässä nuo kolme lakia Vanhan testamentin puolelta: 5. Mooseksen kirja 6:1-6 Nämä ovat ne käskyt, lait ja säädökset, jotka Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt opettaa teille, että te noudattaisitte niitä siinä maassa, jota menette ottamaan omaksenne. Minä olen antanut ne teille sitä varten, että te ja myös poikanne ja pojanpoikanne pelkäisitte Herraa, teidän Jumalaanne, ja noudattaisitte koko elinaikanne kaikkia hänen lakejaan ja säädöksiään ja saisitte elää kauan. Kuule siis, Israel, ja noudata niitä tarkoin, että menestyisit ja lisääntyisit runsaasti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja hunajaa, niin kuin Herra, sinun isiesi Jumala, on sinulle puhunut. Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. RAKASTA HERRAA, SINUN JUMALAASI, KOKO SYDÄMESTÄSI, KOKO SIELUSTASI JA KAIKELLA VOIMALLASI. Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, olkoot sinun sydämelläsi. 

      3. Mooseksen kirja 19:15-18 Älä tee vääryyttä tuomitessasi. ÄLÄ OLE PUOLUEELLINEN KÖYHÄN HYVÄKSI, ÅÄÄKÄ SUOSI RIKASTA, vaan tuomitse lähimmäisesi oikeudenmukaisesti. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaaranna lähimmäisesi henkeä. Minä olen Herra. Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet tulisi syynalaiseksi hänen vuokseen. Älä kosta äläkä kanna kaunaa omaan kansaasi kuuluvia kohtaan, vaan RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIIN KUIN ITSEÄSI. Minä olen Herra.

      ...jatkuu...

      • Anonyymi

        ...jatkuu...

        Rakkauden lakihan ei ole uusi laki vaikka Jeesus sen uutena antoikin. Se on kuitenkin suurempi laki kuin dekalogi tai muut Mooseksen lait. Rakkaus on lain täyttymys. Siksi dekalogi oli lopulta kuitenkin vain ihan rääpäle laiksi. Täysin kykenemätön kuvaamaan Jumalan ja Jeesuksen rakkautta. Siksi Rakkauden laki on kaiken yläpuolella. Se sisältää myös Jeesuksen käskyt. Koska Jeesuksen omat sanat puhuvat uudesta rakastamisen käskystä ja koska hän pitä rakkauden kaksoiskäskyä, KAIKKEIN tärkeimpänä käskynä vaikkei sitä löydy edes dekalogista, on sen oltava lain kannalta merkittävä asia.

        Uskoakseni VT:n aikana nimen omaan dekalogi oli kaiken lain ydin ja keskus ja siten siinä olleet käskyt kaikkein tärkeimmät. Tämä jatkui ainakin suurin piirtein Jeesuksen kuolemaan asti. Tältä kannalta laissa tapahtui muutos; siis lain arvojen painottamisessa. Ennen lähes rituaaliset lait olivatkin nyt kaiken keskipisteenä ja ennen tärkeimmät dekalogin lait riippuvatkin nyt näissä ennen niin vähän kunnioitetuissa laeissa. Eikö se olekin merkittävä muutos? Voi olla, että muutos dekalogin ja rakkauden lain välillä tapahtui vain painotuksissa eikä silminnähden itse laissa mutta, Jeesuksen väitteen perusteella ja sen jälkeen saman asian painotuksen kautta niiden merkityksissä sitäkin enemmän.


    • Anonyymi

      Hei, Hyvä, nostoon!

    • Anonyymi

      Höpöhöpö.

      Rakkauden kaksoiskäsky = 10 käskyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8690
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2346
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1986
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1734
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      7
      1219
    Aihe