Ovatko Raamattuun uskovat älyllisesti kehitysvammaisia?

Raamatusta voidaan luotettavasti osoittaa, että sen myyttien kirjoittaneet pronssikautiset vuohipaimenet olivat älyllisesti nykyihmiseen verrattuna 5-8 vuotiaan tasolla. Toisin sanoen he olivat nykyajan kehitysvammaisten tasolla. Heidän aivonsa ja älyllinen potentiaalinsa olivat varmaankin biologisesti nykyihmisen tasolla, mutta älykkyys ja ihmisyys ei ole pelkästään geeneissä vaan kulttuurilla eli toisin sanoen opitulla ja toisille siirretyllä tiedolla on suuri merkitys. He olivat siis kehitysvammaisen tasolla opittujen tietojen näkökulmasta, ei biologisesti.

Mistä voimme todeta, että Raamatun kirjoittajat olivat 5-8 vuotiaan tasolla? Esimerkiksi pimeyden ja varjojen ymmärtämisessä. Vuohipaimenet luulivat, että valo ja pimeys, varjo olivat fysikaalisia entiteettejä. He ymmärsivät, että valo ja varjo korreloivat, mutta eivät ymmärtäneet kausaliteettia. Oikein hyvä esimerkki on Egyptin vitsaus, jossa pimeys oli muka jokin entiteetti, joka peitti vain Egyptin, mutta jätti vuohipaimenet sen ulkopuolelle. 800 -luvun johtava kristitty tiedemies Fridugisus Kaarle Suuren Hovista todisti, ettei pimeys ja varjo olleet 'ei mitään' vaan fysikaalinen entiteetti. Fridugisus pohjasi todistuksensa pronssikautisten vuohipaimenten uskomuksiin omassa teoksessaan 'Olemattomuudesta ja varjoista'.

When the Lord punished Egypt with terrible plagues because of [its] oppressing the people of Israel, he enveloped it with shadows so thick they could be felt. Not only did they deprive men’s sight of [its] objects, but because of their density, they could even be touched by the hands. Now whatever can be touched and felt must be. Whatever must be, it is impossible for it not to be. And so it is impossible for shadows not to be because it is necessary for [them] to be, as is proved from the fact that it can be felt.

https://pvspade.com/Logic/docs/fridugis.pdf

Mistä tiedämme, että nämä lapselliset uskomukset vastaavat 5-8 vuotiaan käsitystä? Jean Piaget'n tutkimuksista. Niissä sattuu olemaan juurikin varjon ymmärryksestä oleva tutkimus,joka määrittää vohipaimenten ymmärryksen juurikin 5-8 vuotiaan tasolle.

During the first, of which the average age is 5 years, shadows are conceived as due to the collaboration or participation of two sources, the one, internal, the other, external. During the second stage, shadows are believed to be produced by the object alone. After he has reached the third stage, however, of which the average age is 8 years, the child is able to predict the orientation of shadows. Finally, during a fourth stage, the correct explanation is found.

https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9781351305082-10/problem-shadows-jean-piaget-jaan-valsinen

Mitä mieltä olette näistä? Ovatko nykyuskovaiset 5-8 vuotiaan kehitysvammaisen tasolla kun uskovat tällaiseen?

51

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaatii suunnatonta älykkyyttä aistia olemattomia. Esimerkiksi olemattoman Jumalan tuntemisessa on älykkyyden suloa.

    • Anonyymi

      Ehdotan termiä "2-tyypin kehitysvamma" kuvaamaan uskonnollisuuden aiheuttamia älyllisen toiminnan häiriöitä.

      Vertailukohtana on diabetes. Sitä on kaksi päätyyppiä: 1-tyypin ja 2-tyypin. Näistä 1-tyypin diabetes on autoimmuunisairaus, johon joillakin on geneettinen alttius. Sitä ei voi omilla valinnoilla välttää. Sen sijaan 2-tyypin diabetes on omilla valinnoilla "hankittu" elimäntäpasairaus. Näitä sairauksia yhdistää vain oireet eli sokeriaineenvaihdunnan ja insuliinituotannon häiriö/puutos.

      Uskonto on samalla tavalla kognitiivisen kyvykkyyden häiriö kuin 2-tyypin diabetes, joka ei ole synnynnäinen vaan omilla valinnoilla hankittu.

      • Anonyymi

        Surkea vertaus, joka ontuu pahasti !
        Tyypillinen ateistinen, SYYLLISTÄVÄ vertaus !

        Kakkostyypin Diabetes Mellitus ei johdu yksistään huonoista elintavoista, toki ne voivat altistaa sille.
        Diabeteksen syynä on paljolti perimä. Myös teollisesti käsiteltyä ruokaa on arveltua DMn aiheuttajaksi.
        Jos jotain hyvää DMssa, niin se motivoi parantamaan elintapoja ja näin ollen elämän laatua.

        Kun ruokavaliossa välttää turhia hiilihyd. (sokeria, leivoksia, makeita jälkiruokia, makeisia, jäätelöä ym.), niin verensokeri laskee. Näiden turhien hiilihyd. jättäminen ruokavaliosta auttaa painon pudottamisessa ja painon hallinnassa.
        Liikunta, ulkoilu, on suorastaa täsmälääke DMn hoidossa ja painon hallinnassa. Mittaappa verensokeri ennen 5 km kävelylenkkiä ja sen jälkeen.
        Jos onnistuu pudottamaan painoa esim. 90 kg----> 85 kg:oon, niin laihdutus ja kevyempi kehon paino pudottaa edelleen verensokeria.

        DMn hoidossa elintapojen muutos on todella tärkeää ja itselle hyväksi elämänlaadun kohentajana.

        Älä anna ateistien syyllistää sinua jos sairastut Diabetekseen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surkea vertaus, joka ontuu pahasti !
        Tyypillinen ateistinen, SYYLLISTÄVÄ vertaus !

        Kakkostyypin Diabetes Mellitus ei johdu yksistään huonoista elintavoista, toki ne voivat altistaa sille.
        Diabeteksen syynä on paljolti perimä. Myös teollisesti käsiteltyä ruokaa on arveltua DMn aiheuttajaksi.
        Jos jotain hyvää DMssa, niin se motivoi parantamaan elintapoja ja näin ollen elämän laatua.

        Kun ruokavaliossa välttää turhia hiilihyd. (sokeria, leivoksia, makeita jälkiruokia, makeisia, jäätelöä ym.), niin verensokeri laskee. Näiden turhien hiilihyd. jättäminen ruokavaliosta auttaa painon pudottamisessa ja painon hallinnassa.
        Liikunta, ulkoilu, on suorastaa täsmälääke DMn hoidossa ja painon hallinnassa. Mittaappa verensokeri ennen 5 km kävelylenkkiä ja sen jälkeen.
        Jos onnistuu pudottamaan painoa esim. 90 kg----> 85 kg:oon, niin laihdutus ja kevyempi kehon paino pudottaa edelleen verensokeria.

        DMn hoidossa elintapojen muutos on todella tärkeää ja itselle hyväksi elämänlaadun kohentajana.

        Älä anna ateistien syyllistää sinua jos sairastut Diabetekseen !

        Uskovaisilla kyllä insuliinia riittää heidän läskiydestään päätellen, mutta älyssä sen sijaan on pahaa vajetta. Valitettavasti se ei korjaannu lääkkeitä ottamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisilla kyllä insuliinia riittää heidän läskiydestään päätellen, mutta älyssä sen sijaan on pahaa vajetta. Valitettavasti se ei korjaannu lääkkeitä ottamalla.

        /Uskovaisilla kyllä insuliinia riittää heidän läskiydestään päätellen, mutta älyssä sen sijaan on pahaa vajetta. Valitettavasti se ei korjaannu lääkkeitä ottamalla./

        By the way,
        jos diabetes ei oikein pysy kurissa tablettilääkityksen avulla, niin silloin saattaa joillakin olla kynnys aloittaa insuliinihoito. Se kannattaa kuitenkin aloittaa. Insuliini pistetään insuliinikynällä, ja pistos aiheuttaa kipua hyvin vähän, jos ollenkaan.

        Mutta ateistien sälyttämää SYYLLISYYTTÄ diabeteksesta tai muista sairauksista älä kanna !
        Ateistihan voi syyllistää sinua vaikka siitä että olet saanut covid-19 tartunnan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisilla kyllä insuliinia riittää heidän läskiydestään päätellen, mutta älyssä sen sijaan on pahaa vajetta. Valitettavasti se ei korjaannu lääkkeitä ottamalla.

        "Uskovaisilla kyllä insuliinia riittää heidän läskiydestään päätellen..."

        Jospa se nyt kun sähkö, polttoaineet ja ruuat kallistuvat, niin ensi talvena voi tulla kova kylymä- ja näläkäkuuri.
        Silloin jos paino putoaa 30 %, niin moinen laihtuminen tuhoaa myös koko diapeteksen ja korkean verensokerin.

        Eikö niin, Zokerikandl ?


    • Mitäs sillä on lopputuomiolla väliä vaikka olisin 1 vee tasolla: sen ikäiset ovat muuten jo yllättävän viisaita.
      Jeesus Kristus Jumalan Poika on sovittanut kaikki syntini Golgatan ristillä vuodattamalla pyhän verensä,  ja saan uskon kautta Jeesukseen omistaa Jumalan armosta iankaikkisen elämän Taivaan kirkkaudessa. Ja Taivaassa ei ole enää kehitysvammaa, eikä mitään muutakaan vammaa tai sairautta.
      Ilmestyskirja:
      21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
      22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä 
      22:5 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti 

      Praise the LORD !

      Mieti, miten sinun käy Viimeisellä Tuomiolla: kuinka on sun sielus laita?

      Matteuksen evankeliumi:
      25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
      25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
      25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
      25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
      25:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
      25:36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
      25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
      25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
      25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
      25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
      25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
      25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
      25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
      25:44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
      25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
      25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

      • ”Jeesus Kristus Jumalan Poika on sovittanut kaikki syntini Golgatan ristillä vuodattamalla pyhän verensä…”

        Höpsistä, Jeesus on ihan varmasti keksitty olento. Jutut Jeesuksesta alkaa noin 50-70 vuotta hänen keksityn elämän jälkeen. Ei ole yhtään silminnäkijää Jeesukselle.

        ”Mieti, miten sinun käy Viimeisellä Tuomiolla: kuinka on sun sielus laita?”

        Ei ole mitään viimeistä tuomiota.

        En halua sanoa, että olet kehitysvammainen, mutta kommenttisi kognitiivinen taso on kehitysvammaisen lapsen tasolla.


    • Anonyymi

      Vuohipaimenet paimensivat vuohia, mutta vanhat, Jumalan inspiroimat patriarkat luostareissaan, kirjoittivat tulevan Raamatun kirjoja muistiin. Kukaan ei silloin määritellyt heidän älyään. Jos et huomaa Jumalan sanoman valtavaa voimaa ja viisautta, niin otan osaa. Tutkipa itse Raamatun jakeita, lukuja ja kirjoja, niin huomaat sen moni kerroksisten ja primääristen tahojen merkityksen, joilla Jumala osoittaa ylivertaisen sanomansa ihmiskunnalle. Ala opetella kelvollista Raamatun lukua. Jospa näkisit uskovan silmin, omat hourivat, luuloja ja oletuksia täynnä olevat kirjoituksesi, niin häpeäisit. Mutta vaikka paatumuksesi on paha, myös sinua varten Jeesus antautui viimeiseksi veriuhriksi, toivoen, ettet heittäisi sitä hukkaan.

    • Anonyymi

      Aloittaja on ylpistynyt, kuin Luzifer. Selität Jumalan ylivertaista sanomaa ihmisille ylvään alentuvasti, suorin selin ja kirkkain otsin, oman ylemmyytesi illuusiossa rypien. Me kokeneet ja moninkertaisesti koetellut uskovat, emme tarvitse maallisen, oletetun älysi, mätiä hedelmiä. Kirjoituksestasi paistaa käytännöllisen, omakohtaisen kokemuksen puute. Kuitenkin retostelet Pyhää Jumalan sanomaa, kuin olisit teologian dosentti. Jumalan valtava viisaus, voittaa sinun pinnistellyt, luulotellut niinsanotun älysi tuotteet. Ala hyvä Moses-Zuckerkandl etsiä Jumalan ihania kasvoja. Etsintäsi on luultavasti pitkä ja tuskainen, koska joudut perumaan kaikki houreesi. Mutta se kannattaa, sillä palkkasi tulee olemaan itsellesikin käsittämättömän suuri.

    • Anonyymi

      Zuckerkandl!

      Sinä kun olet älyllisesti kehittynyt ja pohdit näitä kausaliteetteja - siis olet viisas ateistipönöttäjä -
      niin kerroppa mihin entiteettiin tämä avaruus päättyy - ja mitä on sen takana?

      Ai, et tiedä.

      • Anonyymi

        Ihmisen ei tarvitse tietää Jumalan asioita, Hän ilmoittaa Raamatussa sen, mikä meille kuuluu tietää. Jos Hän ilmoittaisi elämän kaaviot, DNA:n miljardit toiminnat ja niiden kaikki primääriset suhteet ympäristöönsä, et sinä siitä mitään ymmärtäisi. Parasta, että alat pyytää anteeksi houreitasi ja lapsellista eksytystäsi. Muista Jeesuksen myllynkivi opetus. Olet tehnyt itsestäsi narrin, tosi uskovien silmissä. Mutta kunhan vanhenet, saatat joutua niin tiukille, että huudat Jumalaa avuksesi, kun muurit ympäröivät sinut, etkä löydä pelastusta, kuten lähes kaikki, kaltaisesi Pyhän Jumalan pilkkaajat viimein tekevät. Ylistä silloin Jumalaa, sillä Hän ojentaa silloin sinullekin pelastavaa kättänsä armollisesti. Siunausta sinulle, tuleva uskon veli.


    • Anonyymi

      Ovatko juutalaiset älyllisesti kehitysvammaisia?

      • Anonyymi

        Alkuperäisalueilla asuvat kyllä, ashkenazi juutalaiset tekivät kauppaa valkoisten alueilla ja saivat lainata rahaa .


    • Anonyymi

      Raamattu on alunperin juutalaisille annettu ilmoitus Jumalasta ja Hänen laistaan. Kirjan kansan oli osattava lukea. Juutalaiset ovat ylivoimaisesti korkeaälyisin kansa. He ovat saaneet eniten Nobelin palkintoja suhteessa väkilukuun. Maailma olisi toisennäköinen ilman heidän edesauttamaansa kehitystä ja keksintöjä. Vähä-älyisiä voit hakea sisäsiittoisista somaleista, joiden elämästä määrää koraani.

      • Anonyymi

        Jumala olisi kaikkivoivana voinut sadattaa maapallon täyteen Raamattuja jo silloin, kun ihmiset eivät vielä osanneet lukea tai hallita kirjapainotekniikkaa. Mutta ei. Se jäi olemattomalta tekemättä.

        Lahjakkaita satusetiä juutalaiset toki ovat. Ei käy kiistäminen.


    • Anonyymi

      Judet eivät Jeesuksen sanomaa sulattaneet ja ovat kulkeneet omaa tuhontietä vuosi tuhansia!!🤫🤫

    • Anonyymi

      Ei raamattu ole ainoa Juutalaisten kirja, vaan on muitakin. Niissä selitetään että raamattu luotiin orjuuttamaan väkeä korkean moraalin avulla.
      Se on orjille tarkoitettu kirja.

      Niinpä raamattuun luottaa äo 80-120 keskitason Väki, jolla ei ole muuta kilpailuvalttia älykkäitä vastaan kuin vetoominen Jumalaan ja moraaliin.

      Se että oli taito tehdä orjia raamatun avulla on niin korkeaa älyä että oksat pois. Tosin nykyajan koululaitos kykenee samaan. Se kykenee sokeuttamaan näkevät ja viemään järjen järkeviltä.

      Samoin kuin raamattu.

      • Anonyymi

        Viisaus voittaa älyn. Älykäs kärventyy helvetissä maallisen ihmisälynsä kanssa. Mutta viisas pääsee Isä Jumalamme ikuiseen valtakuntaan, paratiisimaisiin oloihin.


    • Anonyymi

      Kehitysvammaisuuteen liitetään yleensä herkkä uskoisuus eli uskovaisille menee läpi samat asiat kun kehitysvammaisille .

    • Anonyymi

      Miten ateisti Moses Zuckerkandl selittää itselleen sen että näistä erämaan vuohipaimenista on kehittynyt nykyaikainen Israelin valtio.

      Moses Zuckerkandl  kirjoittaa:
      "Oikein hyvä esimerkki on Egyptin vitsaus, jossa pimeys oli muka jokin entiteetti, joka peitti vain Egyptin, mutta jätti vuohipaimenet sen ulkopuolelle."

      Mainittu vitsaus liittyy Israelin Exodukseen Egyptin maasta.
      Miten sitten 2600 vuotta sitten elänyt profeetta Jeremia profetoi uuden israelilaisten exoduksen diasporasta monien maiden keskuudesta niin että Exoduksesta Egyptin maasta ei enää sen jälkeen edes puhuta.

      ***********
      Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta',
       vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut.' Ja niin he saavat asua omassa maassansa." 
      (Jeremia 23:7-8) 
      ***********

      Israelin valtio perustettiin v. 1948. Juutalaisia muuttaa eri maista Israeliin. Ja on muuttanut Suomenkin kautta Venäjältä Israeliin. Olen ollut itsekin saattamassa kahta Venäjän juutalaista itärajan tulliasemalta Helsinki-Vantaan lentokentälle.

      Israelin vihaiset naapurikansat ovat yrittäneen tuhota sodissa Israelin ja yrittäneet työntää sitä Välimereen saakka. Ei vain onnistu. Jumala suojelee omaisuuskansaansa Israelia.
      Vuonna 1976 jotkut arabiterroristipösilöt kaappasivat israelilaisen lentokoneen Ugandaan ja ottivat matkustajat panttivangeiksi.
      Koko maailman hämmästykseksi Israelin armeija teki kommandoiskun Ugandaan (2000 km päähän Israelista) ja vapautti panttivangit. Vain yksi israelilaissotilas, Joonathan Netanjahu, kuoli iskussa.
      Uganda itki sitä kun Israel tuhosi sen ilmavoimien 11 hävittäjää kentälle. No kuinkas muuten, nehän olisivat lähteneet muuten takaa-ajoon.
      Jumalan omaisuuskansan, Israelin, kanssa ei kannata leikkiä tulella.

      Kommandoiskusta on tehty elokuva, jonka suomenkielinen nimi on "Voitto Entebbessä".

      • Anonyymi

        "Miten sitten 2600 vuotta sitten elänyt profeetta Jeremia profetoi uuden israelilaisten exoduksen diasporasta"

        Juutalaiset Jlan rangastukseksi vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.
        70 vuoden kuluttua Jla johti niin, että he saivat palata takaisin omaan maahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten sitten 2600 vuotta sitten elänyt profeetta Jeremia profetoi uuden israelilaisten exoduksen diasporasta"

        Juutalaiset Jlan rangastukseksi vietiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.
        70 vuoden kuluttua Jla johti niin, että he saivat palata takaisin omaan maahansa.

        Kyllä niinkin. Mutta kysymyksessä voi olla ja onkin myös kaksoisprofetia:

         >>>'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut.'
        Ja niin he saavat asua omassa maassansa.<<<

        Babylonian pakkosiirtolaisuus oli idässä, jossain nyk. Irakin alueella.
        Jeremian profetiassa puhutaan kuitenkin että: "Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti ja toi Israelin heimon jälkeläiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin minä olin heidät karkoittanut.'
        Siis puhutaan exoduksesta useista maista. Mutta mikä on tuo erikseen mainittu "pohjoinen maa".
        Mikä maa on Israelista pohjoisessa, minkä maan pääkaupunki on Jerusalemista pohjoisessa? 
        Maa on Venäjä, pääkaupunki Moskova.
        Kuka tiennee montako miljoonaa juutalaista on Venäjän (tai pohjoisen maan) alueella.
        Onko poliittinen, sotilaallinen ja taloudellinen tilanne Venäjällä, Ukrainassa ym. nyt muodostumassa sellaiseksi, että juutalaisten massiivinen exodus Israeliin
        (myös Suomen kautta) on lähellä?

        >>>Ja niin he saavat asua omassa maassansa."<<<
        Israelin valtio perustettiin siis v. 1948. Israelin maantieteellinen asema on nyt siellä minne Jumala on sen säätänyt.


      • Anonyymi

        "Miten ateisti Moses Zuckerkandl selittää itselleen sen että näistä erämaan vuohipaimenista on kehittynyt nykyaikainen Israelin valtio."

        Suurin osa nykyisen Israelin valtion asukkaista tuli kehittyneemmistä Euroopasta ja Amerikasta. Molemmat alkuperäiset juutalaiset alueella oli vuohipaimenia...


    • Anonyymi

      Uskostahan on loppujen lopuksi kysymys. Uskotaan että on jumala, taivas ja kuoleman jälkeinen elämä. Kyllä se minusta on jonkinlaista jälkeenjääneisyyttä.

    • Moni meistä on kuullut tarinoita hölmölän asukkaista. Eräässä tarinassa Hölmöläiset kantoivat säkeissä valoa sisään pirttiin ja pimeyttä ulos pirtistä. Raamatun kirjoittajilla oli samanlainen käsitys valosta ja pimeydestä. Ne olivat Raamatun kirjoittajan mielestä ainetta.

    • Anonyymi

      Pressan vaimo Jenna Haukio (45v,) väittelee Joulukuussa tohtoriksi.
      On valtiotieteen maisteri joopa joo. Saarnaa myös kirkossa. Jaa vai niin.
      Onkos ateistien mielestä vajaa. Niin?? Oliskohan niin, että metafyysiset
      asiat eivät tartu ihan kaikille samalla tavalla. Vaan sydänkin on vesipumpun
      kaltainen kapine joka ei tee muuta kuin pumppaa verta. On ateistilla vielä
      matkaa maaliin. Kuin maratonilla joku piti mainostaulua ennen maalia.
      The End is Near. On täysin hyödytöntä yrittää selvittää ateisteille metafyysisiä
      todellisuuksia, kun pirtin perällä ei pala valot.

      • ” On täysin hyödytöntä yrittää selvittää ateisteille metafyysisiä
        todellisuuksia, kun pirtin perällä ei pala valot.”

        Hyväksytkö kaikki väitteet metafyysisistä olennoista, esimerkiksi Saunatontun, samalla tavalla kuin oman Jumalasi todisteet? Käytännössä siis ilman todisteita. Riittää vaan, että joku vähä-älyinen mielisairas on kokenut deluusiossaan metafyysisen taikaolennon.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        ” On täysin hyödytöntä yrittää selvittää ateisteille metafyysisiä
        todellisuuksia, kun pirtin perällä ei pala valot.”

        Hyväksytkö kaikki väitteet metafyysisistä olennoista, esimerkiksi Saunatontun, samalla tavalla kuin oman Jumalasi todisteet? Käytännössä siis ilman todisteita. Riittää vaan, että joku vähä-älyinen mielisairas on kokenut deluusiossaan metafyysisen taikaolennon.

        Ei nuo tontut ja maahiset kuulu kristinuskoon. Päinvastoin Agricola yms. Pyrkivät eroon epäjumalista ja muusta vastaavasta jo 1500 luvulta lähtien.

        Mutta Intialla on kyky tuoda ne takaisin. Bhagavatam kertoo että eräs Intian jumaluus luo tai tulee luomaan menninkäisiä ja maahisia. Ja myös Kalevala tuntee vähän asiaa.
        Intian fakiireilla tai joogeilla on MAHTEJA joista yksi on kyky pienentää avaimenreijän kokoiseksi.

        Mahdit joita Krishna hallinnoi on eri asia kuin Voima tai valta tai hallitukset. Niistä ei paljoa tietoa muualla kuin Intiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo tontut ja maahiset kuulu kristinuskoon. Päinvastoin Agricola yms. Pyrkivät eroon epäjumalista ja muusta vastaavasta jo 1500 luvulta lähtien.

        Mutta Intialla on kyky tuoda ne takaisin. Bhagavatam kertoo että eräs Intian jumaluus luo tai tulee luomaan menninkäisiä ja maahisia. Ja myös Kalevala tuntee vähän asiaa.
        Intian fakiireilla tai joogeilla on MAHTEJA joista yksi on kyky pienentää avaimenreijän kokoiseksi.

        Mahdit joita Krishna hallinnoi on eri asia kuin Voima tai valta tai hallitukset. Niistä ei paljoa tietoa muualla kuin Intiassa.

        ” Ei nuo tontut ja maahiset kuulu kristinuskoon.”

        Mutta ne ovat metafyysisiä olentoja, joista vaahtosit äsken. Miksi et haluakaan keskustella niistä? Nyt valot päälle siellä peräkammarissa, kehari 🤣


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        ” On täysin hyödytöntä yrittää selvittää ateisteille metafyysisiä
        todellisuuksia, kun pirtin perällä ei pala valot.”

        Hyväksytkö kaikki väitteet metafyysisistä olennoista, esimerkiksi Saunatontun, samalla tavalla kuin oman Jumalasi todisteet? Käytännössä siis ilman todisteita. Riittää vaan, että joku vähä-älyinen mielisairas on kokenut deluusiossaan metafyysisen taikaolennon.

        Hyvä Mooses. En tietenkään hyväksy epäjumalia, enkä muitakaan lapsellisia saunatonttujasi. Kristitylle kelpaa vain ainoa oikea Jumala. Tämä on ainoa Jumala, joka antaa ihmiskunnalle ilmoituksen itsestään ja tahdostaan, juuri siten, kuin se kuuluu antaakin, Raamatussa. Opetuslapset ja apostolit vahvistavat opetuksillaan Jeesuksen evankeliumin ehdottoman totuuden. Samoin Pyhä Henki vahvistaa pyynnöstä kristitylle yksilöllisesti, pyytämänsä Raamatun totuudet ja Jeesuksen opetusten ihmeelliset siunaukset sille, kuka ne omaksuu ja pysyy niissä kuuliaisesti. Pyytämäsi todisteet voit vain itse hankkia, pyytämällä ne Jeesukselta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Mooses. En tietenkään hyväksy epäjumalia, enkä muitakaan lapsellisia saunatonttujasi. Kristitylle kelpaa vain ainoa oikea Jumala. Tämä on ainoa Jumala, joka antaa ihmiskunnalle ilmoituksen itsestään ja tahdostaan, juuri siten, kuin se kuuluu antaakin, Raamatussa. Opetuslapset ja apostolit vahvistavat opetuksillaan Jeesuksen evankeliumin ehdottoman totuuden. Samoin Pyhä Henki vahvistaa pyynnöstä kristitylle yksilöllisesti, pyytämänsä Raamatun totuudet ja Jeesuksen opetusten ihmeelliset siunaukset sille, kuka ne omaksuu ja pysyy niissä kuuliaisesti. Pyytämäsi todisteet voit vain itse hankkia, pyytämällä ne Jeesukselta.

        ”En tietenkään hyväksy epäjumalia, enkä muitakaan lapsellisia saunatonttujasi.”

        Voin siis vastata sinulle omilla sanoillasi. On täysin hyödytöntä yrittää selvittää sinulle metafyysisiä todellisuuksia, kun pirtin perällä ei pala valot.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        ”En tietenkään hyväksy epäjumalia, enkä muitakaan lapsellisia saunatonttujasi.”

        Voin siis vastata sinulle omilla sanoillasi. On täysin hyödytöntä yrittää selvittää sinulle metafyysisiä todellisuuksia, kun pirtin perällä ei pala valot.

        Etkö ihmettele, jos pirtinperän valo on sammunut. Sinun on oltava pimeässä niin kauan, kunnes älyät mennä sytyttämään valon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö ihmettele, jos pirtinperän valo on sammunut. Sinun on oltava pimeässä niin kauan, kunnes älyät mennä sytyttämään valon.

        Kun sinun mielisairaita horinoita lukee niin ei ihme, ettei valot pala 😂


    • Anonyymi

      Raamattu vesittää tulevaisuutesi!
      Valinta on sinun ja vapaaehtoinen!
      Olemmalla evankeloiva teisti, menetät oman elämäsi mahdollisuuden!

      • Anonyymi

        Olen iloinen toimivasta suhteestani Raamatun Jumalaani. Saan elää siunattua, rauhallista ja yltäkylläistä elämää Taivaan Isäni hoivassa. En pelkää mitään, sillä Isäni lähettää toimivan avun tuli mitä tuli. Minulla on kaikki mitä tarvitsen, enkä ole riistänyt niitä muilta. Kunnioitan lähimmäisiäni ja rakastan voimieni mukaan, jos lankean, niin katuen ja parannusta tehden palaan takaisin Jeesuksen kuuliaisuuteen. Kun kuolen, jatkan Jeesuksen luo, ikuiseen onneen ja iloon.


    • Anonyymi

      Tieto on ollut aikanaan erilaista kuin nykyään, joten älykkyyttä on sinänsä vaikea arvioida ajallisella erolla. Se tieto mikä pronssikautisilla on ollut, on enemmän monipuolisuuteen ympäristöönsä nähden.

      Luin aikanaan arvion metsästäjä/keräilijöiden älykkyyden käyttämiseen verrattuna nykyisyyteen. He käyttivät älykkyyttään selviytymiseen ja perimätiedon muistamiseen enemmän kuin tämän päivän ihminen.

      Tämän päivän kiihkouskovaisiin asiaa voidaan kyllä verrata, koska heillä on samat mahdollisuudet tietoon kuin ei kiihkouskovilla. Tuo 5-8 vuotiaan taso ymmärryksessä voisi olla osuva siihen mitä olen itse nähnyt heidän juttujaan. Taisin tosin itse olla jotain 4-5 vuotias kun kyseenalaistin esimerkiksi Nooan tulvan jota minulle opetettiin todellisena tapahtumana.

      • Anonyymi

        Nooan aikaiset ihmiset olivat fyysisesti ja henkisesti ylivoimaisia, verrattuna nykyisiin, mutaatioiden ja avaruus säteilyn heikentämiin ihmisiin. Vielä 200 vuotta sitten, ihmiset kykenivät valtaviin suorituksiin , ilman hyvää ravinto tietoutta ja lääkkeitä. Raamatun kirjoituksen henkivät kirjoittajien erinomaista elinkelpoisuutta ja loogista älyä, toisin kuin nyky Moosekset.


      • ” Taisin tosin itse olla jotain 4-5 vuotias kun kyseenalaistin esimerkiksi Nooan tulvan jota minulle opetettiin todellisena tapahtumana.”

        Sama juttu minulla. En koskaan uskonut jumalaan, vaikka sitä uskoa yritettiin tuputtaa ihan tosissaan. Lukutaito ja koulujärjestelmä on tehokas vastalääke taikauskoon.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        ” Taisin tosin itse olla jotain 4-5 vuotias kun kyseenalaistin esimerkiksi Nooan tulvan jota minulle opetettiin todellisena tapahtumana.”

        Sama juttu minulla. En koskaan uskonut jumalaan, vaikka sitä uskoa yritettiin tuputtaa ihan tosissaan. Lukutaito ja koulujärjestelmä on tehokas vastalääke taikauskoon.

        Etkös sinä ollut Kuopion lestojen tunnettu nuorisoevankelista? :)


      • Anonyymi

        Voiko älyllisesti 5-8 vuotiaan tasolla oleva henkilö toimia lääkärinä, biokemian professorina tai Suomen tasavallan presidenttinä? Sellaisissa viroissa toimivat ja toimineet henkilöt ovat kristittyjä uskovia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Etkös sinä ollut Kuopion lestojen tunnettu nuorisoevankelista? :)

        Miten kommenttini kumoaa sen, etten olisi Pielavedellä syntynyt ja nykyään asun Kuopiossa?


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Miten kommenttini kumoaa sen, etten olisi Pielavedellä syntynyt ja nykyään asun Kuopiossa?

        Lesta ku lesta. Kerran lesta aina lesta. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lesta ku lesta. Kerran lesta aina lesta. :)

        Kaikista karmeinta hihhulille on se, että lahkossa voi kasvaa syntymäateisti, joka ei ole koskaan uskonut näihin satuolentoihin. Se vaatii vain älykkyyttä ja kykyä itsenäiseen ajatteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko älyllisesti 5-8 vuotiaan tasolla oleva henkilö toimia lääkärinä, biokemian professorina tai Suomen tasavallan presidenttinä? Sellaisissa viroissa toimivat ja toimineet henkilöt ovat kristittyjä uskovia.

        Ystäväpariskunta väitteli yhtäaikaa Tohtoreiksi. Biokemia ja ihotautiläääkäri.
        Opiskelivat Usassa ja palasivat Suomeen. Tyttärestä tuli myös lääkäri. Ovat todella
        vajaita siis ja 8-vuotiaan tasolla. Välillä tuntuu että muutama atte on ihan sekaisin
        siis oikeita hihhuleita ja fundamentti ateisteja. Eikö totta. Eihän tuollaisia väitteitä
        uskovista voi pitää auringon alla, vaan piilossa pimeissä kellareissa.


    • Anonyymi

      Olipa taas lapsellinen avaus ja olkiukkojen pieksentää. Väitetään väärin yleistäen "kaikkia" Raamattuun uskovia sellaisiksi, joita jotkut muutamat ovat olleet. Siten haukutaan älyllisesti kehitysvammaiseksi kaikki, jotka uskovat Raamattuun jopa nykyisenä aikana - alkaen valtion johdosta! :)

      • Anonyymi

        oletko nähnyt lennu poikaa ?


    • Anonyymi

      Kyllähän ne on.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe