Viritetty mopo jää usein risteyksessä toisen ajoneuvon alle tullessaan risteykseen oletettua nopeammin. Lisäksi moottoripyöräilijöiden ajovarusteet ovat huomattavasti järeämpiä kuin useimmilla mopoilijoilla. Sandaalit jalassa ja kypärän remmi auki ajellessa suojaa ei juuri ole”, huomauttaa Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.
Paitsi henkensä, viritetyn mopon ajaja saattaa edelleen menettää myös rahansa. Aiemmin mopoaan virittänyt joutui maksamaan menopelistään veroa saman verran kuin moottoripyörästä. Vaikka veroseuraamus poistuu, perii vakuutusyhtiö ajoneuvosta takautuvasti korotetun liikennevakuutusmaksun.
”Vakuutusyhtiöt perivät keskimäärin 500–600 euroa takautuvia vakuutusmaksuja. Jos ajopeli on ollut kokonaan ilman liikennevakuutusta, on seuraamus kaksinkertainen. Myöskään omista henkilövahingoistaan ei saa korvausta, jos vakuutus ei ole kunnossa”, Jumppanen kertoo.
Vakuutusmaksun lisäksi viritetyn mopon haltija saattaa saada sakot ajo-oikeudetta ajamisesta ja muutoskatsastamattoman ajoneuvon kuljettamisesta. Viritetty mopo tulee myös katsastaa uudelleen.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos sen moottorin tilavuus on yli 50 cm3 tai suurin rakenteellinen nopeus ylittää 45 kilometriä tunnissa.
Poliisille nettivinkki häirikkömopokaahareista ym.
Anonyymi-ap
3
206
Vastaukset
- Anonyymi
Ei saa moittia äidin pikku kultia ja isän pikku poikia. Voivat saada traumoja. Ei muutakuin kannustamaan pitäjän isänmaan toivoja.
- Anonyymi
Juuri näin.
- Anonyymi
Köyhäin kakarat hakee huomiota pärrätessään pakoputkettomilla, sossun rahoilla ostetuilla halppis mopoilla. Pitää niillä olla jotain pätemisen tuntua, koulussa eivät pärjää ja töihin eivät halua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821299Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021088Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä621068Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12999Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ161988Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103963Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68876Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119791- 77725
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121724