Poliisin ja pelastustoimen talvirenkaat

Anonyymi-ap

Moni hehkuttaa kuinka kitkoilla pärjää kelissä kuin kelissä ilman ongelmia, tätä saa kuulla kyllästymiseen asti.
Onko tietoa minkälaisia talvirenkaita poliisiautoissa tai ambulansseissa käytetään, varmaan kitkoja kun ne ovat niin mahtavat renkaat?

31

1056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kitkat on suklaapatukka. Nastarenkaat ovat talveksi.

    • Anonyymi

      Kitkoilla pärjää hyvin pääteillä ja taajamassa. Sivutiet ovat jäässä ja niillä on riateysalueilla liukasta, mutta ihan yhtä liukasta on vaikka olisi nastatkin, koska nastarenkaassa vain muutama nasta ottaa tiehen. Nastarengas on usein vielä heikommin laminoitu, joten kitkarenkaan ja nastarenkaan pidossa ei ole suuria eroja. Kuluneet kitkarenkaat voi ajaa kesällä pois.

      • Anonyymi

        Älä selitä, etkä edes yrittänyt vastata aloitukseen kun taidat tietää että virkavalta ei millään luistimilla liiku.
        Kitkoilla ajavilla on yleensäkin hirveä tarve selitellä renkaidensa paremmuutta, pahimmat spedet ajavat niillä ympäri vuoden mikä on todellista järjen köyhyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selitä, etkä edes yrittänyt vastata aloitukseen kun taidat tietää että virkavalta ei millään luistimilla liiku.
        Kitkoilla ajavilla on yleensäkin hirveä tarve selitellä renkaidensa paremmuutta, pahimmat spedet ajavat niillä ympäri vuoden mikä on todellista järjen köyhyyttä.

        En ole poliisi enkö aja ambulanssia, joten en tiedä. Kerroin vain oman näkemyksen kitkoista ja nastarenkaista, joilla olen kummillakin ajanut satoja tuhansia kilometrejä.


      • Anonyymi

        Kitkatenkaat on erittäin heikot kesärenkaina ja erityisesti märällä tienpinnalla ovat vaaralliset.
        Jopa kesärenkaat talvikeleillä on turvallisemmat kuin kuluneet kitkat kesärenkaina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selitä, etkä edes yrittänyt vastata aloitukseen kun taidat tietää että virkavalta ei millään luistimilla liiku.
        Kitkoilla ajavilla on yleensäkin hirveä tarve selitellä renkaidensa paremmuutta, pahimmat spedet ajavat niillä ympäri vuoden mikä on todellista järjen köyhyyttä.

        Ei kitkat ole paremmat kuin nastarenkaat, mutta varmasti järkevämpi valinta 90 %:lle autoilijoista. Poislukien pelastus- ym muut virka-autot.


    • Anonyymi

      Nastoja näkyy olevan pelastuslaitosten autoissa.

    • Anonyymi

      Virkavalta ei riskeeraa.

    • Anonyymi

      Enpä ole vielä poliisiautoa kitkoilla nähnyt, kaikissa ollu nastat.

    • Anonyymi

      Kyllä kaikki sen tietää ja myöntää että nastarengas on parempi jäisillä keleillä. Todella harvoin vaan on sellaista keliä että normi autoilija ei kitkoilla pärjäisi lähes yhtä hyvin.
      Jos ajelee jossain huonosti hoidetuilla sivuteillä joihin kertyy paksu lumi ja jää kerros, niin keväällä kitkoilla on heikoilla kun tiet alkaa olla märkiä ja jäätä.
      Hoidetuilla teillä kitkoilla pärjää ja ovat mukavammat. Nastoilla on ilkeä ajella kun asfaltti on lähes koko talven paljaana.

    • Anonyymi

      Kuluneet nastarenkaat. No, eihän ne ole kuin hieman liukkaammat kuin kuluneet kitkarenkaat.

      • Anonyymi

        No ei kyllä ole. Päinvastoin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei kyllä ole. Päinvastoin

        Kuluneet nastarenkaat ovat onnettomia, nastoja puuttuu, ne on pyöreitä ja pyörivät väljissä reissä. Kitkarenkaitten pito pysyy lähes samana koko elinaikansa.


      • Anonyymi

        Ja kiinalaiset nastat aivan kamalan huonoja mutta nastauskovaisille oli taannoin joku testi, missä kitkat pärjäsivät vastoin peräseinäjoen essson tietäjiä paljon paremmin ,,,no varsinkin tasamaalla siis pohjan maalla kaikki pärjäisivät kitkoilla....jopa ne ihan paskat kuskit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluneet nastarenkaat ovat onnettomia, nastoja puuttuu, ne on pyöreitä ja pyörivät väljissä reissä. Kitkarenkaitten pito pysyy lähes samana koko elinaikansa.

        Ja pito on tasaisempi on ajoittain pikkuluistoa kun nastoilla se vaan lähtee käsistä vaikka nykyauto on vaikea saada mihinkään outoon ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluneet nastarenkaat ovat onnettomia, nastoja puuttuu, ne on pyöreitä ja pyörivät väljissä reissä. Kitkarenkaitten pito pysyy lähes samana koko elinaikansa.

        Jees sehän nähtiin Tekniikan Maailman talvirengasvertailussa jossa mukana myös vanhat käytetyt nasta- ja kitkarenkaat, ne kitkarenkaat olivat vertailun toiseksi paskimmat renkaat, märällä asvaltilla jonkinlaista pitoa, muuten ei.
        Niin ne huonoimmat olivat vanhat kesärenkaat.
        Testi oli hyvin tehty, laadukkaat kitkarenkaat ovat monelle hyvä vaihtoehto.
        Jäällä jarrutusmatkoissa on toki huomattava ero nastarenkaisiin, siksi kitkakuskit ovatkin varovaisia tullessaan risteyksiin talvella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluneet nastarenkaat ovat onnettomia, nastoja puuttuu, ne on pyöreitä ja pyörivät väljissä reissä. Kitkarenkaitten pito pysyy lähes samana koko elinaikansa.

        Kitkarenkaissa on jo uutena paskat vesi- ja loskaliirto-ominaisuudet. Ja ne huononevat entisestään milli milliltä renkaan kuluessa.
        Aina puhutaan kuinka hyvä lumipito kitkarenkaalla on, mutta sitten kun tarvittaisiin vähän harvempikuvioista rengasta loskan ja veden syrjäyttämiseen, niin kitkarengas on aivan paska. Nastarengas on huomattavasti turvallisempi niin vesikelillä kuin myös loskapatjojen yli ajaessa. Niin ja se jääpito...
        No tuosta huolimatta ajelen Continentalin kitkoilla, koska niissä on se ylivoimainen ominaisuus nastarenkaisiin nähden, että niillä saa luvallisesti edes jotain talvitpitoa myös lokakuun alussa ja huhtikuussa, kun se kuuluisa talvi yrittää yllättää autoilijat.
        No tietty nastarenkaita voisi ruuvailla alle yön pimeinä tunteina kun seuraavaksi huhtikuiseksi aamuksi on luvassa lumipyryä, mutta en viitsi, mieluummin vaihdan laiskasti kitkarenkaat aikaisin alle ja myöhään pois.


    • Anonyymi

      Nastarenkaat ambulansseissa talvella, luultavasti myös poliisiautoissa.

      • Anonyymi

        Nastat tasaa olosuhteita paremmin kuin kitkat ja pitävät liukkaalla jäällä paremmin, eli kun pitää joskus ajaa lujempaa kuin keli sallii, niin ovat paikallaan. Kitkat pitää paremmin lumella ja sohjolla. Eli hälyihin nastata ja muille kitkat, niin sanoo järjen ääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastat tasaa olosuhteita paremmin kuin kitkat ja pitävät liukkaalla jäällä paremmin, eli kun pitää joskus ajaa lujempaa kuin keli sallii, niin ovat paikallaan. Kitkat pitää paremmin lumella ja sohjolla. Eli hälyihin nastata ja muille kitkat, niin sanoo järjen ääni.

        Ja niitä jääluikkaita on sitten harvoin ja onko todella kaikkien pakko mennä jo nyt lappiin kun nastat rapisee tällä mansessakin ja jopa uudenkarheissa painavissa sähkövehkeissä, ei ole kyllä tätä päivää ne nastat..


    • Anonyymi

      Kitkarenkaan ainoa hyvä ominaisuus käyttäjänsä kannalta on se, että ne on luvallista laittaa alle ihan kuinka aikaisin tahansa ja jättää alle ihan niin pitkään kuin huvittaa.
      Ja tuo on juuri se juttu, minkä takia itsellä kitkarenkaat on ihan must juttu.
      Ajettavuudeltaan nastarengas hakkaa kitkarenkaan niin kaarreajossa kuin myös kaikissa ääritilanteissa. Kitkarengas on auton alla kuin hyllyvä paska jolla ajo-ominaisuudet ovat mitä ovat.
      Äänimaailmasta voi olla montaa mieltä, laadukas nastarengas ei ole kovin äänekäs, mutta on kitkarengas tietty hiljaisempi....kunnes tulee hieman sutiva kiihdytys tai jarrutus jäisellä pinnalla. Silloin kitkarengas taikoo esiin erikoisia säveliä vollotuksen ja ulinan välimaastosta.

      • Anonyymi

        Ja kaikki menevät kuin hyllyvässä paskassa kesällä nastasankarien rouhimissa urissa!


      • Anonyymi

        Sinunkin kannattaisi tutustua rengaslehtien talvirengastesteihin ja ymmärtäisit paremmin asian, etkä kirjoittaisi noin paljon mutua ja paskaa.


    • Anonyymi

      Poliisin ja pelastuslaitosten autojen pitää liikkua joskus mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen ja siihen nastat ovat varmempi valinta mahdollisimman moniin keliolosuhteisiin. 90% olosuhteista on kuitenkin hyvät kitkarenkaille ja perusautoilijalla ei ole tarvetta ajaa riskirajoilla, vaan turvallisesti ja ennakoiden kelin mukaan.

    • Anonyymi

      Mitä väliä millä renkailla poliisi ajaa tai lanssi, taviksen ajot voi ajaa bussi tai taxi ja renkaat kitkoiksi niin kaikki kiittää....ja niillä pärjää lahjattomat ei testivoittajillakaan.

      • Anonyymi

        Mä en ainakaan kiittänyt kun kitkoilla ajava ajoi autoni perään stop-merkki risteyksessä, ei kuulemma vaan pysähtynyt liukkaalla jäätiköllä.


    • Anonyymi

      Ei ainakaan meillä ole ambulansseissa muita kuin nastarenkaita.
      Nastarenkaan etu edelleen on tasainen pito kaikilla pinnoilla ja sekä kyky rikkoa jäistä tienpintaa saadakseen pitoa. Kitkatkin varmaan riittäisi monesti mutta kun ei voi tietää millainen se talvi on niin. Näihin takavetopaskoihin tarvitaan kaikki pito mitä voi saada .

      Toissa talvena oli vielä takavetoinen preemium auto kitkoilla, jäin omaan parkkiruutuun kiinni sillä autolla koska kitkat kiillotti kuopat hetkessä ihan kiiltäviksi ja siinä oltiin, ei milliäkään liiku eteen eikä taakse. Hiekalla sai sitten liikkeelle.

      Noilla ambulansseilla on oltu monesti jumissa, joskus ei voi kuin ihmetellä että auto ole kiinni missään mutta silti ollaan jumissa, kiitos takavetopaskan.

    • Anonyymi

      Olisikohan asiassa sellainen vaikea asia tajuta kuin kiire/vauhti/pakko/ jotka kuukuu poliisin ja ambulanssi tehtävien hoitoon oleellisesti?
      Meillä tavallisilla autoilijoilla ei ole pakko mennä lujaa ja riskillä kaikissa mahdollisissa keleissä ja siksi kitkarengas on järkevä valinta kokeneen kuskin autoissa.

    • Anonyymi

      Kaikissa poliisiautoissa, ambulansseissa ja pelastustoimen ajoneuvoissa on nastarenkaat.

    • Anonyymi

      Totta kai kitkoilla pärjää kaikissa talven keleissä, mutta sileällä ja märällä jäällä nastat pitävät paremmin ja siksi hälytysajoneuvoissa nastarenkaat ovat varmempi valinta.
      Minulla on kitkat ja koska ei ole tarvetta hälytysajoihin, niin kitkat ovat oikein hyvä vaihtoehto. Ne liukkaimmat paikat näkee ja kun vauhdin sovittaa keliin sopivaksi, niin ei ole ongelmaa. Toisaalta osaa pitää parempaa vauhtia yllä mitä monet muut nastarenkailla.

      • Anonyymi

        Taidat olla eläkeläinen, joka voi käydä kaupassa,kun keli on sopiva. Tuskin ajat joka päivä työmatka-ajoa ruuhka-aikaan kelissä kuin kelissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. J-mies mustassa

      Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      54
      4209
    2. Mikä sinussa on

      Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      62
      3686
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

      No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      3015
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      107
      2854
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      44
      2653
    6. Joka päivä olen lukenut

      Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2560
    7. Rakkauteni

      Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2528
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

      Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2421
    9. Haluaisin niin paljon että

      Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2136
    10. Ootko muuten täällä edellee?

      A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      2021
    Aihe