Tiedotusvälineiden puolueettomuus tai oikeammin sen puute

Joskus aikaisemmin johtavat tiedotusvälineet (valtamedia) pitivät esillä puolueettoman tiedonvälityksen tärkeyttä. Tietenkin eri taustaryhmien (rahoittajien) tiedotusvälineillä oli erilaiset painotukset asioiden suhteen, mutta puolueettomuutta kuitenkin tavoiteltiin tai ainakin väitettiin tavoiteltavan.

Nykyisessä maailmantilanteessa on tullut karusti esille, että johtavat tiedotusvälineet eivät edes näyttele olevansa puolueettomia. Jotkut tiedotusvälineet ovat jopa (ylpeinä?) ilmoittaneet olevansa puolueellisia. Mihin tarvitaan puolueellista tiedonvälitystä? Paljonko kannattaa maksaa puolueellisesta tiedonvälityksestä? Omat vastaukseni ovat: ei mihinkään ja ei mitään. Olen siis lopettanut kaikki lehtitilaukset ja olen nykyään YLE-maksunkin vastustaja. Ennen olin sen kannattaja sillä perusteella, että pitää olla myös rahoittajien painostuksesta vapaa tiedotusväline.

Suomessa jupistaan keskustelupalstoilla (kuten tämäkin juttu osoittaa), mutta Euroopassa on jo ryhdytty toimeen. Esim. Ranskassa on netissä toimiva ja viime aikoina kovaa lisäsuosiota saavuttanut TV-kanava TVLibertés. Sieltä voi seurata myös sellaisia uutisia ja asiantuntijoiden (siis muidenkin kuin “asiantuntijoiden”) haastatteluja, jotka poikkeavat valtamedian hyväksymästä poliittisesta linjasta. Erittäin virkistävää! Suomessa kaivattaisiin samantyyppistä, mutta kielialue on ilmeisesti niin pieni, että laadukkaan vaihtoehtoisen journalismin tekeminen on taloudellisesti mahdotonta. Onneksi on tullut opiskeltua vähän muitakin kieliä kuin suomee ja savvoo.

https://tvl.fr/

TV-kanavan nimi, TVLibertés, herättää ajatuksia. Ennen (ehkä vieläkin) oli länsimaiden, lähinnä USA:n rahoittama, radiokanava Radio Free Europe / Radio Liberty, jonka tehtävänä oli lähettää “oikeita” uutisia itäblokin propagandan uhreille. Nykyään sitten on TVLibertés, joka on pääasiassa lahjoitusvaroilla rahoitettu kanava, jonka tehtävä on lähettää “oikeita” uutisia länsimaisen propagandan uhreille. Onko kanavan nimeämisessä kyse sarkasmista vai huumorintajusta.

https://tvl.fr/don/

YLE-maksu riippuu verotettavasta tulosta, mutta suurin osa työssäkäyvistä maksaa maksimin 163 eur/v. Yleisin lahjoituksen suuruus TVLibertélle näkyy oleva 120 eur. Vähän vähemmän kuin YLE-maksu ja sillä saa myös muita kuin yleisesti hyväksytyn poliittisen linjan mukaisia uutisia. Jotkut (kuten minä) pitävät sitä tämän (vapaaehtoisen) maksun arvoisena.

Jossakin vaiheessa pidettiin jopa vaarallisena, jos kansalaiset seuraavat (pääasiassa) muiden kuin oman maan tuottamia uutisia. Tämä oli/on ehkä eniten esillä Baltian maissa, joissa on suuri vieraskielinen (Venäjä) väestö. Nykyisenä tietoverkkojen aikana Suomen tiedotusvälineet yrittävät ajaa (kielitaitoiset) kansalaisensa seuraamaan muiden kuin oman maan tuottamia uutisia. Onko se vaarallista?

Otan mielenkiinnolla vastaan vinkkejä laadukkaista verkossa toimivista kanavista, joista saisi hieman laajempaa kuvaa maailman tapahtumista kuin omista tiedotusvälineistämme.

0

595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
        Ikävä
        50
        3334
      2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
        Hindulaisuus
        549
        2060
      3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
        Ikävä
        17
        1950
      4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
        Maailman menoa
        82
        1937
      5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
        Ikävä
        20
        1578
      6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
        Tunteet
        43
        1508
      7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
        Ikävä
        28
        1386
      8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
        Ikävä
        90
        1349
      9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        128
        1297
      10. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
        Kalajoki
        48
        1210
      Aihe