Trauma/ seksuaalisuuden muutos?

Anonyymi-ap

Moi
Ajattelin tämän tarinan kirjoittaa, jos joku osaisi sanoa vähän osviittaa mitä tämä on ja ehkäpä aukeaisi itsellenikin

Tämä alkoi eräässä tilanteessa jossa n.16 vuotiaana olin isän kanssa tekemässä maatalous töitä ja olin siinä sivummalla, aika paljon ajattelin tyttöjä siihen aikaan ,niinkuin varmasti jokainen sen ikäinen, myöskin minulla oli siinä yksin ollessa erektio johtuen ajatuksistani. Isä yllättäen huuti minua nostamaan erästä laatikkoa, minulla oli haalarit päällä ja yritin erektiota jotenkin peitellä, hävetti sitten mennä nostamaan sitä laatikkoa ja siinä tilanteessa tarkkailin isän katsetta että ei kait hän huomaa, tietenkin hävetti.

Tämän jälkeen aloin huomioimaan hänen katsettaan, että mihinkä hän katsoo. Aloin ajattelemaan että isä katsoo minua muniin tai jotenkin siihen likelle.
Tämä taas vahvisti sellaista käsitystä päässäni että isäni olisi homo seksuaali ja ilmeisesti katselisi minua.
-Aloin jotenkin vähän ottamaan etäisyyttä isääni, en mennyt enää samaan aikaan hänen kanssaan saunaan ja muutenkin vetäydyin enemmän pois hänen seurastaan.
Elämä meni eteenpäin, jotenkin tämä oli siinä vuosia mukana.

Se mitä sitten itse koin niin mitä enemmän "ajattelin" isäni olevan homoseksuaali niin koin että itsekkin kiinnostuin samasta sukupuolesta ja kiinnostukseni tyttöihin olisi vähentynyt tai ei kiinnostanut enää.
Tämä johti jopa siihen että huomasin katsovani pitkään ammattikoulussa jotain poikaa/poikia ja jouduin kiusatuksikin tästä.
Kun lopulta käsitin ettei isä ole homo, eikä minua väärin katsonut niin koin että kiinnostuin taas naisista.

-Vieläkään en tiedä oliko seksuaalisuuteni muutos todellista vai mitä?
Mielessäni tämä on vieläkin traumana, karvat nousevat pystyyn jostain tapahtumista jotka lievästikkin liittyvät tämän tyyppiseen tapaukseen.

Nyt olen yli 40 vuotias, ajattelen että tätä olisi hyvä saada mielessä auki.

-Aikuisena osaan sanoa että minulla oli ocd tyyppistä pakko-ajattelua lapsena ja etenkin juuri murrosiässä pahentuivat, vieläkin on ocd. Ajattelen nyt että olisiko juuri ocd ongelmat jotka pyörivät mielessä jatkuvasti saattaneet sumentaa ajattelua kun tuollaista aloin kuvittelemaan isästä, en tiedä.

-Isä ei mitenkään väärin minua katsonut, hän ei aina katso suoraan silmiin, voi katsoa vartaloon tai jalkoihin, mutta ei todellakaan katsonut mitenkään väärin.
Muistan äidin joskus sanoneen että isällä on laiska silmä tjms,

Moni ei usko että seksuaalisuus voi muuttua noin, minulle tämä on vahva kokemus että voi.
Tänä päivänä en koe olevani homoseksuaali mutta jonkinlainen pelko siitä että mitä jos olen elää yhä.
Haluaisin ymmärtää tuota menneisyyden tapahtumaa paremmin, uskon että trauma sitä kautta helpottaisi, itse alku ongelma ei enää vaivaa minua yhtään mutta siitä todella on jäänyt sellainen pelko
esim
Muistan kun kuuntelin suomipop kanavaa jossa ohimenneen mainittiin jotta kauniissa ja rohkeissa seurustellaan ristiin rastiin että kohta seurustelevat oman sisaruksensa kanssa, TÄMÄ esimerkiksi ahdisti minua. Eihän tämä nyt yksinään mitään haittaa mutta kun on muita vastaavia henkilökohtaisempia mistä en tahdo päästä millään yli, kun ne koskettavat tuota kokemaani lapsuuden traumaa.

Haluaisin selkeyttä tähän ongelmaan, mitä se oli? muuttuiko todella?
Asiat jotka liippaavat tähän tapaukseen ahdistavat.

Kiitokset sille, jos joku osaa jotain neuvoa.

4

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ocd tekee juuri tuota entä jos ajattelua.Mutta kannattaa muistaa että yleensä kun ocd alkaa rienaamaan niin se on oikeasti päinvastoin.Olet varmasti hetero mutta pelkäät olisitko homo ja tätä pelkoa ocd yrittää tuoda mieleen.

    • Anonyymi

      Tuli tuosta sinun tekstistä mieleen, että millaiset välit teillä muuten oli? Oletko pystynyt haastamaan isääsi, eli sellaista tervettä oman pään pitämistä, vai oletko joutunut tukahduttamaan jotain puolia itsestäsi? Eli jonkinlainen isämurha kai kuuluu pojan kehitykseen.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tänne! On tärkeää purkaa mielessä olevia huolia. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara ja saitkin jo hyviä vastauksia. Ulkopuolisen kanssa keskusteleminen voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia. Joskus myös ammattimainen keskustelupau voi olla tarpeen. Et maininnut oletko jo keskustellut kertomastasi asiasta ja ajatuksista ammattilaisen kanssa.

      On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada tukea elämän eri tilanteissa. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja keskustella omista ajatuksista joko ammattilaisen, tai vertaisten kanssa. Alla tiedoksi tahoja joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja maksutta:

      - Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

      Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • Tämä on juurikin kuinka ocd toimii.
      Olet todennäköisesti myös hieman herkempi kuin "normaalit" tämä kuuluu usein ocd:hen.
      Olen kärsinyt ocdsta koko ikäni ja alan pikkuhiljaa ymmärtämään kuinka tämä tauti toimii. Luulen, että olet kokenut häpeää ja aivojesi suojelumekanismis oli muodostaa ocd ajatus oikean tunteen- eli häpeän tilalle.
      Kun rupeat pohtimaan muitakin ocd kohtia elämässä niin ehkä huomaat että totta, mahdollisesti häpeä, suru, pelko tai jokin muu on laukaissut aivoissasi "suojelumekanismin" ja tästä tullut pakko-ajatus jota toistat jotta et tarvitsisi kohdata ikäviä tunteita.
      Mainitsin erityisherkkyyden sillä normaalisti ihminen pystyy päästämään ajatuksista irti, niinkuin aalto- ajatus tulee ja menee. Me joilla on taipumusta yliajatteluun ja herkkyyteen osaamme muodostaa ocdn avulla keinon, se on ikäänkuin selviytymismekanismi jonka opit nuorena.

      Uskon että olet ajatuksillasi ruokkinut ns. "väärää todellisuutta", teen tätä itse todella usein. Yhtäkkia oletkin homo, aivan varmasti kerta "pidin tuota ohimenevää miestä komeana". ELIKKÄ ocd toimii juuri näin. TSADAM ajatus- ouh nou ei kai, mitä jos, apuaapuaaaaa. seuraava triggeri: katsoit miehen peppua- apua apua äääh olen homo. Ruokit aivojasi tarttumaan kyseiseen tunteeseen jolloin aina kun triggeröidyt ja annat ajatukselle aikaa kehosi kokee että näihin ajatuksiin ja tunteisiin on tartuttava.

      Kun älysin tämän, opettelin/opettelen edelleen, että mitä neutraalimmin pystyt kohtaamaan ocd ajatukset ja rauhoittamaan punaisella hehkuvan keskushermostosi, sitä nopeammin aivosi oppivat ohittamaan ajatukset, niinkuin "normaalit ihmiset tekevät".
      Tämä vaatii yksinkertaisuudessaan TOISTOJA. Muutama vinkki jotka auttavat itselläni. Jos triggeröidyn ja ocd ajatus tulee voit käytttää liikennevaloteoriaa: PUNAINEN stop huomaan että tämä on ocd ajatus eli"apua, mitä jos entä jos". KELTAINEN. "ihmisillä herää tuntemuksia ja ajatuksia, ne on täysin ok, ocd:n vuoksi, päätän että en tartu tähän tarpeeseen jäädä pyörittämään ajatusta" VIHREÄ: annan mennä, olen hyvä ihminen ja ansaitsen rauhan mielelleni, päästän sinut ocd pois. Ja jatka eteenpäin.
      TOISTOJA TOISTOJA

      yksi keino on myös haista vittu asenne: Kun ocd ajatus tulee: ajattele JEP JEP, täyttä totta ocd kiitos kun kerroit, olen homo ja ihan todellakin täysi totuus!

      Kun saat hälytystilan rauhoittumaan, voit esimerkiksi antaa itsellesi luvan tarkastella ajatusta "turvallisesti", voit esim. palata asiaan huomenna klo 15-15.15 ajalla. Ilman ruminaatiota, eli ajatusten hallitsematonta kierrettä. Tarkastele asiaa kauempaa. Miksi mahdollisesti tunnet näin? olisiko kyseessä vain ollut viehättävä mies ja lapsuuden häpeäni nousi esille- näin tunnelukot toimivat (kannattaa tutustua tunne tunnelukkosi kirjaan asiasta lisää). Katso asiaa aikuisena, rauhoita sisäinen lapsesi. NORMALISOI, NORMALISOI, NORMALISOI

      Elikkä: kohtaa tilanne kypsästi, tuo itsellesi faktoja miksi asia on ihan ok. On normaalia pitää ihmisiä viehättävinä, heissä voi olla jotain mikä muistuttaa esimerkksi tyttöystävästäsi tai ihastuksestasi. Voit todeta että mitä sitten jos katsoin peppua, peput on viehättäviä.

      Juurikin mainitsemasi suomipop kommentti on triggeri- se joka laittaa aivojesi hälytysjärjestelmän ocd tilaan "OLEN SUKURUTSARI, HOMO AIVAN VARMASTI"- TYYPILLISTÄ ocdlle. Itse koen vastaavia tilanteita hyvin usein, mutta tänäpäivänä pystyn kohtaamaan ne rauhalliseti ja ymmärrän että se on ocd piru joka taas kolkuttelee.

      Jonain päivänä pystyt- ja minäkin entistä enemmän vain pyyhkäisemään ocd ajatukset ohi- aivan kun muutkin normaalit ihmiset.

      Kyseisestä asiasta on todennäköisesti kasvanut sinulle pelko- joka ei edes välttämättä ole totta. Tiedän mistä puhut, ja tiedän ettet oikeasti ole välttämättä homoseksuaali- mutta ymmärrän, "aina voi olla edes 1prosentin mahdollisuus".
      Olen itse päättänyt ottaa näihin asioihin sellaisen "fuck it" asenteen . Hyväksyn sen että minussa saattaa olla hieman bi puolta, mutta tiedostan sen etten halua lähteä sitä enempää tutkimaan. Tiedostan myös sen, että se ei ole välttämättä totta, mutta hyväksyn sen. Annan itselleni armoa ja päästän irti asioista joita olen kantanut liikaa mukanani.

      Kamppailin kauan juuri tällaisten ajatusten kanssa ja tiedän että on perseestä ja vituttavaa hyväksyä jotain mihin tekisi mieli huutaa että EN VITTU OLE, mutta ocd toimii aina mitä jos periaatteella.

      Tiedän että asian "hyväksyminen" on haastavaa, eikä välttämättä kaikkien kohdalla toimi. Luotan että jokainen löytää oman keinon rauhoittaa tilanne, mutta muutamia vinkkejä nyt mitkä uskon että auttavat "hätätilaasi aivoissa".

      Suosittelen ehdottomasti terapiaa, kävin itse kolmevuotta, mutta olen tutustunut aiheeseen myös itse. Löytänyt itselleni toimivia apukeinoja. Lääkitys on ollut parhain apu. Itselläni todettiin adhd, joka selitti ocdta paljon- ne kulkevat usein käsi kädessä.

      Halusin tulla kertomaan nämä asiat sillä koen että olemme aivan samassa tilanteessa ja luota! Ne helpottavat kyllä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe