Trauma/ seksuaalisuuden muutos?

Anonyymi-ap

Moi
Ajattelin tämän tarinan kirjoittaa, jos joku osaisi sanoa vähän osviittaa mitä tämä on ja ehkäpä aukeaisi itsellenikin

Tämä alkoi eräässä tilanteessa jossa n.16 vuotiaana olin isän kanssa tekemässä maatalous töitä ja olin siinä sivummalla, aika paljon ajattelin tyttöjä siihen aikaan ,niinkuin varmasti jokainen sen ikäinen, myöskin minulla oli siinä yksin ollessa erektio johtuen ajatuksistani. Isä yllättäen huuti minua nostamaan erästä laatikkoa, minulla oli haalarit päällä ja yritin erektiota jotenkin peitellä, hävetti sitten mennä nostamaan sitä laatikkoa ja siinä tilanteessa tarkkailin isän katsetta että ei kait hän huomaa, tietenkin hävetti.

Tämän jälkeen aloin huomioimaan hänen katsettaan, että mihinkä hän katsoo. Aloin ajattelemaan että isä katsoo minua muniin tai jotenkin siihen likelle.
Tämä taas vahvisti sellaista käsitystä päässäni että isäni olisi homo seksuaali ja ilmeisesti katselisi minua.
-Aloin jotenkin vähän ottamaan etäisyyttä isääni, en mennyt enää samaan aikaan hänen kanssaan saunaan ja muutenkin vetäydyin enemmän pois hänen seurastaan.
Elämä meni eteenpäin, jotenkin tämä oli siinä vuosia mukana.

Se mitä sitten itse koin niin mitä enemmän "ajattelin" isäni olevan homoseksuaali niin koin että itsekkin kiinnostuin samasta sukupuolesta ja kiinnostukseni tyttöihin olisi vähentynyt tai ei kiinnostanut enää.
Tämä johti jopa siihen että huomasin katsovani pitkään ammattikoulussa jotain poikaa/poikia ja jouduin kiusatuksikin tästä.
Kun lopulta käsitin ettei isä ole homo, eikä minua väärin katsonut niin koin että kiinnostuin taas naisista.

-Vieläkään en tiedä oliko seksuaalisuuteni muutos todellista vai mitä?
Mielessäni tämä on vieläkin traumana, karvat nousevat pystyyn jostain tapahtumista jotka lievästikkin liittyvät tämän tyyppiseen tapaukseen.

Nyt olen yli 40 vuotias, ajattelen että tätä olisi hyvä saada mielessä auki.

-Aikuisena osaan sanoa että minulla oli ocd tyyppistä pakko-ajattelua lapsena ja etenkin juuri murrosiässä pahentuivat, vieläkin on ocd. Ajattelen nyt että olisiko juuri ocd ongelmat jotka pyörivät mielessä jatkuvasti saattaneet sumentaa ajattelua kun tuollaista aloin kuvittelemaan isästä, en tiedä.

-Isä ei mitenkään väärin minua katsonut, hän ei aina katso suoraan silmiin, voi katsoa vartaloon tai jalkoihin, mutta ei todellakaan katsonut mitenkään väärin.
Muistan äidin joskus sanoneen että isällä on laiska silmä tjms,

Moni ei usko että seksuaalisuus voi muuttua noin, minulle tämä on vahva kokemus että voi.
Tänä päivänä en koe olevani homoseksuaali mutta jonkinlainen pelko siitä että mitä jos olen elää yhä.
Haluaisin ymmärtää tuota menneisyyden tapahtumaa paremmin, uskon että trauma sitä kautta helpottaisi, itse alku ongelma ei enää vaivaa minua yhtään mutta siitä todella on jäänyt sellainen pelko
esim
Muistan kun kuuntelin suomipop kanavaa jossa ohimenneen mainittiin jotta kauniissa ja rohkeissa seurustellaan ristiin rastiin että kohta seurustelevat oman sisaruksensa kanssa, TÄMÄ esimerkiksi ahdisti minua. Eihän tämä nyt yksinään mitään haittaa mutta kun on muita vastaavia henkilökohtaisempia mistä en tahdo päästä millään yli, kun ne koskettavat tuota kokemaani lapsuuden traumaa.

Haluaisin selkeyttä tähän ongelmaan, mitä se oli? muuttuiko todella?
Asiat jotka liippaavat tähän tapaukseen ahdistavat.

Kiitokset sille, jos joku osaa jotain neuvoa.

3

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ocd tekee juuri tuota entä jos ajattelua.Mutta kannattaa muistaa että yleensä kun ocd alkaa rienaamaan niin se on oikeasti päinvastoin.Olet varmasti hetero mutta pelkäät olisitko homo ja tätä pelkoa ocd yrittää tuoda mieleen.

• Anonyymi

Tuli tuosta sinun tekstistä mieleen, että millaiset välit teillä muuten oli? Oletko pystynyt haastamaan isääsi, eli sellaista tervettä oman pään pitämistä, vai oletko joutunut tukahduttamaan jotain puolia itsestäsi? Eli jonkinlainen isämurha kai kuuluu pojan kehitykseen.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne! On tärkeää purkaa mielessä olevia huolia. Vertaistuki voi olla hyvä voimavara ja saitkin jo hyviä vastauksia. Ulkopuolisen kanssa keskusteleminen voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia. Joskus myös ammattimainen keskustelupau voi olla tarpeen. Et maininnut oletko jo keskustellut kertomastasi asiasta ja ajatuksista ammattilaisen kanssa.

On olemassa monia matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada tukea elämän eri tilanteissa. Kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä ja keskustella omista ajatuksista joko ammattilaisen, tai vertaisten kanssa. Alla tiedoksi tahoja joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja maksutta:

- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Lisäksi maanantaista torstaihin klo 15-19 on aikuisten kahdenkeskinen Solmussa-chat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

Tukinetissä on myös monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

- Valtakunnallinen kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

- Kriisikeskukset

Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yhä useammat miehet jäävät ilman seksikumppania

Seksuaalinen yksinäisyys on myös yhteiskunnallinen ongelma: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009348479.html?share=e7236ee8014c17d4d350174fb6afe007
      Sinkut
      437
      2840
    2. Martina ei viihdy kotona!

Montako päivää ehti Martina olla kotona ennen kuin oli taas menossa. Tällä kertaa sentään koira mukanaan mutta loput perheestä jäi taas muiden hoidet
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      1603
    3. Emeka Matthew Ekperech tuomittiin raiskauksesta vankeuteen - hän on valittanut tuomiosta

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/43a4cae4-09ed-485b-b47b-ded8761c4d07 Tuomittu joutuu maksamaan myös korvauksia. Yhdynnän kohteena ollut h
      Maailman menoa
      15
      908
    4. Ähtärin pandapäätös

Kun pandapäätöstä valmisteltiin eläinpuiston toimitusjohtajana oli Juhani Haapaniemi, hallituksen puheenjohtajana oli kaupunginhallituksen puheenjoht
      Ähtäri
      33
      900
    5. Hengaillaan

Hengaillaan-visailuohjelmasta ei todellakaan tule suosittua ja pitkäikäistä vaan se floppaa ja komeasti karahtaa kunnolla kivikolle,tuleepahan kokeilt
      Yle
      69
      845
    6. Millon olet

Tavannut kaivattusi viimeksi ja missä.
      Ikävä
      48
      789
    7. Mistä juttelitte

kun näitte viimeksi?
      Ikävä
      45
      741
    8. Minkä takia sä nainen vihaat mua

Myönnän tehneeni väärin kun en ole ottanut asiaa heti pöydälle. Katuva mies.
      Ikävä
      56
      717
    9. Joko sinä mies unohdit tämän naisen?

Kohta nähdään varmaan taas, mutta tykkäätkö yhtään?
      Ikävä
      49
      697
    Aihe